سئو محتوا - 12 نکته برای قرار گیری بلاگ پست در صفحه اول

 اگر تا به حال پست وبلاگ نوشته باشید ، می دانید که برای سئو محتوا و انتشار آن چه مدت زمانی می تواند طول بکشد.

از انتخاب موضوع ، جمع آوری اطلاعات ، نوشتن پست گرفته تا انتشار آن ، معمولا ساعت ها زمان نیاز دارد.

به همین دلیل است که اگر پست شما ترافیکی را که انتظار داشتید به دست نیاورد ، می تواند یک شکست بزرگ به حساب بیاید. اگر تمام کارهایی که انجام می دهید منجر به پستی با مشارکت (Engagement) عالی نشود ، بدون شک، یکی از ناامیدکننده ترین تجربه ها را پشت سر گذاشته اید.

خوشبختانه، راهی برای مقابله با ترافیک کم و جلب توجه به نوشته شما وجود دارد: بهینه سازی موتور جستجو. سئو زبانی است که به طور خاص با موتورهای جستجو مانند گوگل صحبت می کند تا به آن ها بگوید که پست شما شایستگی قرار گرفتن در بالای صفحات نتایج موتور جستجو را دارد (SERPs).

ما به عنوان بازاریاب، همیشه در صدد نوشتن محتوایی هستیم که رتبه بالایی در گوگل داشته باشد و سئو همچون پلی است که به شما در این مسیر کمک می کند.

البته این سوال مطرح می شود که: سئو محتوا چیست؟ و چگونه به زبان سئو می توان نوشت؟

نگران نباشید. ما شما را در ارتباط با این موضوع یاری می کنیم. در این پست قصد داریم به 13 راهکاری اشاره کنیم که به تسلط یافتن شما در نوشتن محتوایی با پتانسیل دست یابی به رتبه بالا، کمک کند.

برای شروع سئو محتوا آماده هستید؟

 

چگونگی نوشتن پست های وبلاگ برای سئو

1.      از عناوین (headings) به نفع خود استفاده کنید.

2.      از پاسخ های برجسته (featured snippets) بهره ببرید.

3.      به منظور پاسخ به سوالات مشتریان محتوا بنویسید.

4.      از متا دیسکریپشن ها به نفع خود بهره ببرید.

5.      متن جایگزین تصویر (Alt text) به تصاویر اضافه کنید.

6.      کلمات کلیدی را صرفا به متن اصلی پست خود محدود نکنید.

7.      هنگام جستجوی ایده برای پستتان ، کلمات کلیدی بسیار کارآمد را شناسایی کنید.

8.      کلمات کلیدی را در تمام پست های خود به طور طبیعی بگنجانید.

9.      به وب سایت های تأثیرگذار لینک بزنید.

10.  پست های قابل اسکن و طولانی تر را هدف قرار دهید.

11.  کلمات یا عبارات داخل سایت را به سایر پست های سایت خود لینک دهید.

12.  تصاویر را برای دستیابی به سریع ترین سرعت ممکن در صفحه (page speed) خود بهینه کنید.

1. برای سئو محتوا از عناوین به نفع خود استفاده کنید.

اولین تکنیک برای سئو محتوا عناوین با (Title) هستند. عناوین به گوگل می گویند که بخش های مختلف مقاله در وبلاگ شما در مورد چه مواردی خواهد بود. به عنوان مثال در این پست، عنوان "نحوه نوشتن پست های وبلاگ برای سئو" به موتور جستجو می گوید که این بخش درباره چیست.

کاربرانی که درخواست‎های جستجو مانند "نوشتن برای سئو" در گوگل تایپ می کنند، به دلیل عبارت "یک عنوان چه چیزی را به گوگل می گوید" ، احتمالاً با این پست روبرو می شوند. در نهایت، موتورهای جستجو قبل از اینکه به متن اصلی نگاه بیندازند ، اسنیپت ها (snippets) و عنوان ها را بررسی می کنند.

گوگل را به عنوان خواننده ای تصور کنید که نگاه سریعی به وبلاگ شما میندازد. آنها قصد دارند بر ایده های اصلی متمرکز شوند که این همان چیزی است که عنوان هایی مانند H2 و H3 نشان می دهند. از عناوین برای انتقال دقیق ایده اصلی بخش مورد نظر خود استفاده کنید و مطمئن شوید که در هر عنوان از کلمات کلیدی دقیق و هدفمند بهره گرفته شده باشد. هنگامی که از کلمات کلیدی مناسب استفاده می کنید (با استفاده از keyword research tools)، احتمال رتبه بندی پست شما در صفحه اول بسیار بیشتر خواهد بود.

2. از پاسخ های برجسته (featured snippets) بهره ببرید.

به گفته گوگل ، "پاسخ های برجسته از لیست‌های جستجوی وب حاصل می شوند. سیستم های خودکار گوگل تعیین می کنند که آیا یک صفحه، پاسخ برجسته خوبی برای یک درخواست جستجوی خاص ارائه می کند و یا خیر."

پاسخ های برجسته در گوگل مستقیم ترین پاسخ به سوالات جستجو شده هستند. به عنوان مثال ، اگر بخواهم "چگونه یک پست وبلاگ بنویسیم؟" را جستجو کنم ، گوگل ممکن است از یک پاسخ برجسته برای نشان دادن مناسب ترین جواب استفاده کند:

featured snippets - سئو محتوا

برای کسب پاسخ برجسته در گوگل، شما باید به سوالاتی که ممکن است برای خوانندگان پست وبلاگ شما ایجاد شود ، پاسخ دهید. به عنوان مثال ، اگر عبارت جستجو "چگونه باید یک پست وبلاگ بنویسیم؟" باشد ، به این سوال توسط لیستی که با عنوان "چگونه می توان یک پست وبلاگ نوشت" شروع می شود و با آیتم های مرتبط و عملی همراه است، پاسخ دهید.

اگر در ارتباط با این که چگونه می توان آیتم های یک لیست را عملی کرد، کنجکاو هستید، یک قانون خوب، نوشتن جملات کاملی است که هر یک با فعل هایی مانند "نوشتن" ، "تحقیق" ، و "ایجاد" شروع می شوند. علاوه بر این ، مطمئن شوید که هر جمله به سوال و یا چالش مورد نظر پاسخ می دهد. برای تعاریف، یا اسنیپت های پاراگراف، از خلاصه بودن و در عین حال جامع و کامل بودن آنها برای توضیح یک کلمه و یا عبارت، اطمینان حاصل کنید.

به منظور پاسخ به سوالات مشتریان محتوا بنویسید.

یکی از دلایل نوشتن پست های وبلاگ، متنوع سازی محتوای وب سایتمان و دلیل دیگر آن، افزایش اعتبار کسب و کار ما است. اما اگر "حل مشکلات مخاطبانتان" در لیست دلایل شما نیست ، ممکن است فرصت های کلیدی سئو را از دست بدهید.

گوگل روزانه به سوالات بی شماری پاسخ می دهد. به عنوان مثال، فقط در یک ساعت آخر، من احتمالا باید پنج سوال را گوگل کرده باشم. وقتی پست هایی را برای پاسخگویی به سوالات مخاطبان خود آماده می کنید ، گوگل این را می بیند و پست شما را به صفحه بالاتر هدایت می کند.

پیش از این، ما در مورد نوآوری‌هایی که می توانید برای افزایش رتبه به پست خود اضافه کنید، صحبت کردیم. اما ، علاوه بر این، شما باید اطمینان حاصل کنید که محتوایی که برای تقویت این موضوع تدارک می بینید، در جهت رسیدن به هدف  هم مفید و عملی باشد.

اگر سعی دارید متوجه شوید که مخاطب شما  چه چیزی می خواهد، باید به تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) بپردازید. سایتهایی مانند Ahrefs و Woorank، موتورهای جستجو را به منظور درخواست های جستجو محبوب، crawl می کنند. برای سازماندهی فرآیند، مدل های خوشه ای موضوع (topic clusters) مختلفی برای نوشتن ایجاد کنید، مانند "Instagram marketing" و "advertising LinkedIn" - موضوعاتی که می توانید با پرداختن به آن ها، محتوا ارزشمند برای مخاطبانتان فراهم کنید.

 از متا دیسکریپشن ها به نفع خود بهره ببرید.

آیا متا دیسکریپشن را به پست خود اضافه می کنید؟ اگر پاسخ شما "خیر" است ، احتمالاً بیشترین میزان قرار گیری در معرض دید را برای پست خود فراهم نمی کنید. بیایید دلیل مهم بودن آنها را بررسی کنیم.

در حال حاضر، ما در مورد چندین روشی که یک پست وبلاگ می تواند با گوگل ارتباط برقرار کند، صحبت کرده ایم که عبارت اند از: عنوان ها، کلمات کلیدی و اسنیپت ها. با این حال ، این یک لیست جامع و کامل نیست.

متا دیسکریپشن روش دیگری است که گوگل هنگام رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده می کند. متا دیسکریپشن ها، توضیحاتی 1 تا 3 جمله ای هستند که در زیر عنوان یک نتیجه، پیدا خواهید کرد.

سئو محتوا - متادیسکریپشن

از متا دیسکریپشن ها برای خلاصه و جمع بندی کردن پست خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آن ها را کوتاه نگه دارید، از کلمات کلیدی استفاده و از جذاب بودن آن ها هم اطمینان حاصل کنید. به هر حال، تعداد زیادی پست، مشابه پست شما، با هدف داشتن رتبه اول وجود خواهند داشت و طبیعتا شما می خواهید که پست شما بالاتر از بقیه قرار بگیرد.

اکثر نرم افزارهای وبلاگ نویسی دارای جعبه های متا دیسکریپشن هستند که در نوار ابزار و یا آپشن های قالب بندی پست تعبیه شده اند. بنابراین برای استفاده از این عملکرد نیاز نیست که جای دوری بروید به عنوان مثال، HubSpot و WordPress به شما نشان می دهند که در چه محلی می توان متا دیسکریپشن ها را در ویرایشگر پست اضافه کرد.

3. متن جایگزین تصویر (Alt text) به تصاویر اضافه کنید

با هر تصویری که به پست خود اضافه می کنید - خواه تصویر شاخص (featured image) باشد و یا از نوع متن اصلی  شما باید متن جایگزین تصویر (Alt text) را اضافه کنید. متن جایگزین تصویر آنچه را که در عکس اتفاق می افتد را توصیف می کند. در واقع، آن را به عنوان یک کپشن بسته (closed caption) برای تصاویر، تصور کنید.

متن جایگزین تصویر به گوگل و همچنین افرادی که کم بینا هستند کمک می کند تا درک کنند که چرا عکس مورد نظر در پست شما قرار دارد. این فرایند باعث بهبود رتبه و بهتر شدن قابلیت دسترسی به مقاله شما می شود و اشتراک گذاری آن را بسیار راحت می کند.

به عنوان مثال ، اگر یک اینفوگرافیک (infographic) در مورد بخش بندی مخاطب داشته باشید، متن جایگزین تصویر باید چیزی مانند "یک اینفوگرافی مفید که تقسیم بندی مخاطب را توضیح می دهد" باشد. توجه کنید که این جمله چگونه از کلمات کلیدی برای جلب نظر بیشتر گوگل استفاده می کند.

حال اگر شما از یک تصویر آرشیوی (stock image) به عنوان تصویر شاخص (featured image) استفاده کنید ، این تصویر لزوماً هر آنچه را که مربوط به محتوای پست شما است را به تصویر نمی کشد. به عنوان مثال ، بیایید فرض کنیم که موضوع شما نرخ کلیک است و این تصویر شاخص شما می باشد: