چهارشنبه 16 مهر 99
گوگل در مورد اهمیت استفاده از URL های ساده و مناسب در دستورالعمل سئو خود صحبت می کند، اما ساختار URL سئو فرندلی از نظر گوگل چه urlهایی هستند.
URL هایی که نیازهای کاربران را پاسخ دهد. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، URL هایی که از نظر سئویی بهینه شده اند (کوتاه و دارای کلمات کلیدی).
بیایید با یک خبر خوب شروع کنیم: ایجاد URL سئو فرندلی خیلی پیچیده و مشکل نیست.
اما ابتدا بیایید مطمئن شویم که نحوه ایجاد URL موثر در سئو را می دانیم.
اهمیت ساختار url صفحات به این دلیل است که تگ عنوان، انکرتکست و خود محتوا به همراه URL هستند و موتورهای جستجو از URL صفحه سایت شما استفاده می کنند تا بفهمند محتوای شما چیست.
URL های از اجزای زیادی تشکیل می شوند.
برای سئو، مهمترین قسمت بدون شک نامک می باشد هر بار که یک صفحه یا پست ایجاد می کنید باید یکی از این موارد را انتخاب کنید.
بنابراین، بیایید از همان جا شروع کنیم و سپس ما چند مورد از بهترین روش های سئو را برای بقیه URL ها شرح خواهیم داد.
به ندرت مواردی وجود دارد که نامک های URL موجود را تغییر دهند زیرا که این کار بسیار زمان بر است. همچنین احتمالاً بیشتر از منفعت، برای شما ضرر داشته باشد.
بنابراین بیایید بر روی پست ها و صفحات جدید تمرکز کنیم.
در URL شما باید حتما کلمه کلیدی که می خواهید صفحه شما با آن رتبه بگیرد وجود داشته باشد.
چرا؟
زمانی که کلمه کلیدی شما در URL وجود داشته باشد به گوگل نشان میگوید: "این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی است".
ببینیم گوگل درباره این موضوع چی گفته:
URLها به همراه کلماتی که مربوط به محتوا و ساختار سایت شما هستند برای بازدیدکنندگان سایت شما جذاب تر و بهتر است. |
برای مثال مقاله ریدایرکت 301 درباره تمام روش ها برای ریدایرکت صفحات و نکاتی که باید به اون دقت کرد آورده شده است.
کلمه کلیدی هدف ما برای آن صفحه "ریدایرکت 301" است. و می بینید که در URL این صفحه کلمه کلیدی وجود دارد:
https://www.seolab.ir/blog/ریدایرکت-301
بجای Space از خط فاصله به عنوان "جداکننده کلمات" در URL خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، در اینجا یک URL از یک صفحه سایت را ببینید:
https://www.seolab.ir/blog/ریچ-اسنیپت-چیست
ما اگر به جای استفاده از خط فاصله از Space می کردیم در اون صورت، این فاصله در URL به صورت %20 نمایش داده می شود.
گوگل در سال 2016 گفت که اهمیتی ندارند که URL های شما دارای خط تیره (Dash) یا خط فاصله (hyphen) باشد. هردوی آن ها برای رتبه بندی درست هستند اما از آنجا که مردم با خط فاصله (-) بیشتر آشنا هستند، بهتر است خط فاصله استفاده شود.
URLهای صفحات شما باید کوتاه و جذاب باشد.
چون URL های طولانی گوگل و موتورهای جستجو دیگر را گیج می کنند.
به عنوان مثال، این URL یک سری پارامتر اضافه دارد:
در این آدرس
از نظر گوگل، این صفحه درباره به بیس بال است. اما مواردی مثل Redirect ... و Default چه ارتباطی به آن دارد؟
این URL خیلی طولانی را با URL کوتاه پایین مقایسه کنید:
وقتی URL کوتاه باشد گوگل به راحتی متوجه موضوع آن صفحه می شود.
اگر نگاهی به نتایج جستجو بی اندازید احتمالا متوجه ارتباط بین URLهای کوتاه و رتبه بهتر خواهید شد:
همچنین، URL های کوتاه فقط به رتبه بندی بهتر هر صفحه کمک نمی کنند. گوکل از طریق URLهای کوتاه راحتتر می تواند تمام صفحات شما را پیدا و کروال کند.
این مشکل خیلی بزرگی نیست چون در حال حاضر بیشتر سرورهای مدرن با حروف بزرگ و کوچک در URL ها یکسان رفتار می کنند.
(اما نه همشون)
به عنوان مثال، برخی از سرورها با این URL ها متفاوت رفتار می کنند.
بنابراین براب اینکه مشکلی با نمایش صفحاتتان نداشته باشید بهتر است همه حروف URL های خود از حروف کوچک استفاده کنید.
در گذشته، CMS (مانند WordPress) به طور خودکار تاریخ ها را در URL ها قرار می دادند:
در سال 2020 ای مورد کمتر دیده میشه اما هنوز هم بغصی افراد از آن استفاده می کنند. مخصوصا در سایت های خبری.
به دو دلیل نباید از تاریخ در URL استفاده کرد:
1. تاریخ URL صفحات شما را طولانی می کند.
2. تاریخ ها به روزرسانی مطالب شما را سخت می کنند.
برای مثال، فرض کنید لیستی از بهترین برنامه های iPhone برای سال 2019 را منتشر کرده اید:
و در سال 2020 میخواهید آن را آپدیت کنید.
ای وای. در URL صفحه 2019 است.
(بله، شما می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. اما این مشکل است که بعد از هربار بروزرسانی با آن مواجهه می شوید.)
در وردپرس زمانی که به طور اختصاصی URLای را برای صفحه ایجاد نکنید تایتل را به URL تبدیل می کند.
برای مثال به این صفحه دقت کنید:
به نظر شما اگر این تایتل به URL تبدیل شود چه مشکلی به وجود می آید؟
یعنی:
اگر ما بخواهیم به تکنیک هایی که در این مطلب معرفی شده یک تکنیک دیگر اضافه کنیم این URL دیگر برای مطلب ما مناسب نخواهد بود.
Subfolderها سئو فرندلی تر از Subdomain هستند.
گوگل Subdomain به عنوان یک سایت کاملا جدا در نظر میگیرد.
اما وقتی از Subfolder استفاده می کنید، گوگل می داند که بخشی از سایت اصلی شما است:
نمونه ای از سایتی که قسمتی از سایتش را از Subdomain به Subfolder منتقل کرده است:
HTTPS اطلاعات ارسالی بین بازدید کنندگان سایت و سرور وب شما را رمزگذاری می کند و از سال 2014 یک عامل رتبه بندی شاید کوچک به حساب می آید.
بنابراین اگر هنوز از HTTPS استفاده نمی کنید ، قطعاً ارزش تعویض را دارد.
شاید فقط دیدگاه من باشد، اما به نظر می رسد برخی از URL ها قابل هضم تر از سایرین هستند.
ایده های بالا را در نظر بگیرید. من می گویم که / seo-title-tag / منطقی تر از / html-title-tag-seo / است. چرا؟ به نظر من به این دلیل است که اولی وقتی در جمله به کار می رود معنی پیدا می کند، در حالی که دومی فقط یک رشته تصادفی از کلمات است.
بنابراین، من اغلب سعی می کنم که URL ها را با اضافه کردن حروف ربط و تبدیل کردن کلمات به فرم جمعشان، قابل خواندن کنم.
برای پست ما که درباره تگ های عنوان است، من این کار را انجام ندادم زیرا به نظر می رسید که "title tag seo" کاملا از لحاظ خوانده شدن، خوب و مناسب باشد.
زیر پوشه ها به ایجاد حس سلسله مراتب کمک می کنند و اطلاعات مفیدی را در اختیار قرار می دهند.
به عنوان مثال، این URL را در نظر بگیرید:
domain.com/airpods.html
از URL مشخص نیست که آیا صفحه مورد نظر ایرپاد (AirPod) می فروشد، محتوایی راجع به نقد و بررسی ایرپاد دارد و یا شاید مربوط به چیز دیگری است.
اکنون به این نگاه کنید:
domain.com/store/earbuds/apple/airpods.html
این URL به وضوح یک صفحه فروش محصول ایرپاد است.
دسترسی های یک سایت به کاربران سایت کمک می کند تا محتوای مورد نظرشان را سریع تر پیدا کنند. همچنین به موتور جستجو کمک می کند تا متوجه شود کدام بخش و محتوا اهمیت و ارزش بیشتری دارد.
|
اگرچه صرف وقت زیاد برای ایجاد URL های مناسب برای صفحات و متناسب با سئو هزینه ای ندارد، اما مطمئناً باید رویکردی منطقی نسبت به آن ها داشته باشید و بهترین روش ها و راهکارها را دنبال کنید.
علاوه بر این ، هنگامی که فرآیند ذکر شده در بالا را چند بار انجام دهید، در دفعات بعدی خواهید دید که بیشتر از چند ثانیه و یا چند دقیقه وقت از شما نمی گیرد.