راهنمای کامل ایجاد ساختار URL برای صفحات (مرحله به مرحله)

استراتژی بهینه سازی محتوا

چهارشنبه 16 مهر 1399

گوگل در مورد اهمیت استفاده از URL های ساده و مناسب در دستورالعمل سئو خود صحبت می کند، اما ساختار URL سئو فرندلی از نظر گوگل چه urlهایی هستند.

URL هایی که نیازهای کاربران را پاسخ دهد. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم، URL هایی که از نظر سئویی بهینه شده اند (کوتاه و دارای کلمات کلیدی).

بیایید با یک خبر خوب شروع کنیم: ایجاد URL سئو فرندلی خیلی پیچیده و مشکل نیست.

اما ابتدا بیایید مطمئن شویم که نحوه ایجاد URL موثر در سئو را می دانیم.

 

چرا ساختار URL برای سئو مهم هستند؟

اهمیت ساختار url صفحات به این دلیل است که تگ عنوان، انکرتکست و خود محتوا به همراه URL هستند و موتورهای جستجو از URL صفحه سایت شما استفاده می کنند تا بفهمند محتوای شما چیست.

استفاده از کلمه کلیدی در URL

 

ساختار URL

URL های از اجزای زیادی تشکیل می شوند.

 

برای سئو، مهمترین قسمت بدون شک نامک می باشد هر بار که یک صفحه یا پست ایجاد می کنید باید یکی از این موارد را انتخاب کنید.

بنابراین، بیایید از همان جا شروع کنیم و سپس ما چند مورد از بهترین روش های سئو را برای بقیه URL ها شرح خواهیم داد.

 

نحوه ایجاد نامک (SlugURL متناسب با سئو

به ندرت مواردی وجود دارد که نامک های URL موجود را تغییر دهند زیرا که این کار بسیار زمان بر است. همچنین احتمالاً بیشتر از منفعت، برای شما ضرر داشته باشد.

بنابراین بیایید بر روی پست ها و صفحات جدید تمرکز کنیم.

 

از یک کلمه کلیدی استفاده کنید

در URL شما باید حتما کلمه کلیدی که می خواهید صفحه شما با آن رتبه بگیرد وجود داشته باشد.

چرا؟

زمانی که کلمه کلیدی شما در URL وجود داشته باشد به گوگل نشان میگوید: "این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی است".

از یک کلمه کلیدی استفاده کنید

ببینیم گوگل درباره این موضوع چی گفته:

URLها به همراه کلماتی که مربوط به محتوا و ساختار سایت شما هستند برای بازدیدکنندگان سایت شما جذاب تر و بهتر است.

برای مثال مقاله ریدایرکت 301 درباره تمام روش ها برای ریدایرکت صفحات و نکاتی که باید به اون دقت کرد آورده شده است.

پست ریدایرکت سئولب

کلمه کلیدی هدف ما برای آن صفحه "ریدایرکت 301" است. و می بینید که در URL این صفحه کلمه کلیدی وجود دارد:

https://www.seolab.ir/blog/ریدایرکت-301

 

از خط فاصله (-) میان کلمات استفاده کنید

بجای Space از خط فاصله به عنوان "جداکننده کلمات" در URL خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، در اینجا یک URL از یک صفحه سایت را ببینید:

https://www.seolab.ir/blog/ریچ-اسنیپت-چیست

ما اگر به جای استفاده از خط فاصله از Space می کردیم در اون صورت، این فاصله در URL به صورت %20 نمایش داده می شود.

عدم استفاده از فاصله در URL

گوگل در سال 2016 گفت که اهمیتی ندارند که URL های شما دارای خط تیره (Dash) یا خط فاصله (hyphen) باشد. هردوی آن ها برای رتبه بندی درست هستند اما از آنجا که مردم با خط فاصله (-) بیشتر آشنا هستند، بهتر است خط فاصله استفاده شود.

استفاده از - بجای Underline

 

کوتاه و خلاصه باشد

URLهای صفحات شما باید کوتاه و جذاب باشد.

چون URL های طولانی گوگل و موتورهای جستجو دیگر را گیج می کنند.

به عنوان مثال، این URL یک سری پارامتر اضافه دارد:

نمونه ای از URL بد

در این آدرس

از نظر گوگل، این صفحه درباره به بیس بال است. اما مواردی مثل Redirect ... و Default چه ارتباطی به آن دارد؟

URL طولانی

این URL خیلی طولانی را با URL کوتاه پایین مقایسه کنید:

از URL کوتاه استفاده کنید

وقتی URL کوتاه باشد گوگل به راحتی متوجه موضوع آن صفحه می شود.

ساختار URL مناسب

اگر نگاهی به نتایج جستجو بی اندازید احتمالا متوجه ارتباط بین URLهای کوتاه و رتبه بهتر خواهید شد:

تاثیر طول URL به رتبه

همچنین، URL های کوتاه فقط به رتبه بندی بهتر هر صفحه کمک نمی کنند. گوکل از طریق URLهای کوتاه راحتتر می تواند تمام صفحات شما را پیدا و کروال کند.

تاثیر ساختار URl مناسب بر سئو

 

فقط از حروف کوچک استفاده کنید

این مشکل خیلی بزرگی نیست چون در حال حاضر بیشتر سرورهای مدرن با حروف بزرگ و کوچک در URL ها یکسان رفتار می کنند.

(اما نه همشون)

به عنوان مثال، برخی از سرورها با این URL ها متفاوت رفتار می کنند.

حساس بودن به حروف کوچک و بزرگ

بنابراین براب اینکه مشکلی با نمایش صفحاتتان نداشته باشید بهتر است همه حروف URL های خود از حروف کوچک استفاده کنید.

 

از تاریخ ها استفاده نکنید

در گذشته، CMS (مانند WordPress) به طور خودکار تاریخ ها را در URL ها قرار می دادند:

از تاریخ ها استفاده نکنید

 در سال 2020 ای مورد کمتر دیده میشه اما هنوز هم بغصی افراد از آن استفاده می کنند. مخصوصا در سایت های خبری.

به دو دلیل نباید از تاریخ در URL استفاده کرد:

1. تاریخ URL صفحات شما را طولانی می کند.

2. تاریخ ها به روزرسانی مطالب شما را سخت می کنند.

برای مثال، فرض کنید لیستی از بهترین برنامه های iPhone برای سال 2019 را منتشر کرده اید:

ساختار URL مناسب

 

و در سال 2020 میخواهید آن را آپدیت کنید.

ای وای. در URL صفحه 2019 است.

عدم استفاده از عدد در url

(بله، شما می توانید از ریدایرکت 301 استفاده کنید. اما این مشکل است که بعد از هربار بروزرسانی با آن مواجهه  می شوید.)

 

با عنوان صفحه خود شروع کنید

در وردپرس زمانی که به طور اختصاصی URLای را برای صفحه ایجاد نکنید تایتل را به URL تبدیل می کند.

برای مثال به این صفحه دقت کنید:

بلاگ پست سئولب

به نظر شما اگر این تایتل به URL تبدیل شود چه مشکلی به وجود می آید؟

  • URL خیلی طولانی می شود
  • تغییر محتوا سخت می شود

یعنی:

اگر ما بخواهیم به تکنیک هایی که در این مطلب معرفی شده یک تکنیک دیگر اضافه کنیم این URL دیگر برای مطلب ما مناسب نخواهد بود.

 

بجای Subdomains از Subfolders استفاده کنید

Subfolderها سئو فرندلی تر از Subdomain هستند.

گوگل Subdomain به عنوان یک سایت کاملا جدا در نظر میگیرد.

بجای Subdomains از Subfolders استفاده کنید

اما وقتی از Subfolder استفاده می کنید، گوگل می داند که بخشی از سایت اصلی شما است:

استفاده از subfolder به جای subdomain

 

نمونه ای از سایتی که قسمتی از سایتش را از Subdomain  به Subfolder منتقل کرده است:

تاثیر subfolder  در سئو سایت

 

از HTTPS استفاده کنید

HTTPS اطلاعات ارسالی بین بازدید کنندگان سایت و سرور وب شما را رمزگذاری می کند و از سال 2014 یک عامل رتبه بندی شاید کوچک به حساب می آید.

از HTTPS استفاده کنید

بنابراین اگر هنوز از HTTPS استفاده نمی کنید ، قطعاً ارزش تعویض را دارد.

 

آن را قابل خواندن کنید (اختیاری)

شاید فقط دیدگاه من باشد، اما به نظر می رسد برخی از URL ها قابل هضم تر از سایرین هستند.

ایده های بالا را در نظر بگیرید. من می گویم که / seo-title-tag / منطقی تر از / html-title-tag-seo / است. چرا؟ به نظر من به این دلیل است که اولی وقتی در جمله به کار می رود معنی پیدا می کند، در حالی که دومی فقط یک رشته تصادفی از کلمات است.

بنابراین، من اغلب سعی می کنم که URL ها را با اضافه کردن حروف ربط و تبدیل کردن کلمات به فرم جمعشان، قابل خواندن کنم.

برای پست ما که درباره تگ های عنوان است، من این کار را انجام ندادم زیرا به نظر می رسید که "title tag seo" کاملا از لحاظ خوانده شدن، خوب و مناسب باشد.

 

برای تهیه سلسله مراتب (hierarchy) از زیر پوشه ها (subfolders) استفاده کنید

زیر پوشه ها به ایجاد حس سلسله مراتب کمک می کنند و اطلاعات مفیدی را در اختیار قرار می دهند.

به عنوان مثال، این URL را در نظر بگیرید:

domain.com/airpods.html

از URL مشخص نیست که آیا صفحه مورد نظر ایرپاد (AirPod) می فروشد، محتوایی راجع به نقد و بررسی ایرپاد دارد و یا شاید مربوط به چیز دیگری است.

اکنون به این نگاه کنید:

domain.com/store/earbuds/apple/airpods.html

این URL به وضوح یک صفحه فروش محصول ایرپاد است.

دسترسی های یک سایت به کاربران سایت کمک می کند تا محتوای مورد نظرشان را سریع تر پیدا کنند. همچنین به موتور جستجو کمک می کند تا متوجه شود کدام بخش و محتوا اهمیت و ارزش بیشتری دارد.

 

 

حرف آخر درباره ساختار url

اگرچه صرف وقت زیاد برای ایجاد URL های مناسب برای صفحات و متناسب با سئو هزینه ای ندارد، اما مطمئناً باید رویکردی منطقی نسبت به آن ها داشته باشید و بهترین روش ها و راهکارها را دنبال کنید. آن دسته از دوستانی که در دوره سئو پیشرفته سئولب شرکت کرده اند می دانند که url structure یکی از مهم ترین مباحث آموزش سئو در سئو لب است. 

علاوه بر این ، هنگامی که فرآیند ذکر شده در بالا را چند بار انجام دهید، در دفعات بعدی خواهید دید که بیشتر از چند ثانیه و یا چند دقیقه وقت از شما نمی گیرد.

تیم تحریریه سئولب

تیم تحریریه سئولب متشکل از چندین متخصص سئو و تولید محتواست که پس از تالیف و ترجمه که از سایت‌های معتبر گردآوری می‌شود در وبلاگ تخصصی سئولب به انتشار می‌رسد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

محمد
سه شنبه, 13 آبان 99
سلام مطلب طولانی بود و خوب بود و جامع همه مواردی که باید در مورد ساختار URL مناسب سئو میدونستم تو مطلب اومده بود فقط ای کاش درباره اینکه چطور تایتل مطلب بذارید
ستاره
شنبه, 10 آبان 99
واقعا من اعتقاد دارم داشتن یه تگ عنوان جذاب خیلی میتونه به رتبه بهتر کمک کمه من تو چند تا از پروژه هام به شخصه دیدم

نظر تازه ای ثبت کنید

در حالتی که وارد سایت شده باشید درج کامنت منجر به کسب امتیاز در کلاب می شود