۱۰ راهکار کاربردی برای سئو تصاویر

سئو پیشرفته

شنبه 29 خرداد 1400

سئو تصاویر بخش مهمی از استراتژی سئو است که در رتبه بندی نتایج گوگل نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند. سئو تصویر چیزی بیش از بهینه سازی تصاویر برای بهبود سئوی سایت نیست. با بهینه سازی تصاویر می‌توان سرعت لود صفحات را افزایش داد، محتوای بصری را جذاب‌تر کرد و هویت برند را بهبود بخشید. بنابراین، سئو تصاویر را نباید کم ارزش دانست و مهم است راهکارهای اساسی برای بهینه سازی تصویر برای موتور جستجو را یاد گرفت. برای این منظور با سئولب همراه باشید.

 

 

سئو تصاویر چیست؟

سئو تصویر فرآیند بهینه سازی تصاویر وبسایت است تا خواندن و یافتن آنها برای موتورهای جستجو آسان شود. در نتیجه سئو تصاویر باعث بهبود رتبه بندی محتوا در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌شود.

 

سئوی تصاویر شامل عناصری مانند نوع تصویر، ابعاد عکس، زمان بارگذاری، بهینه سازی متن جایگزین یا alt text، کلمات کلیدی در نام فایل‌ها و موارد دیگر است. عدم بهینه سازی تصویر برای موتورهای جستجو می‌تواند توانایی وبسایت را برای ایجاد ترافیک ارزشمند و ارگانیک کاهش دهد.

 

۱۰ راهکار اجرایی برای بهینه سازی تصاویر

در ادامه در مورد راه‌های اجرای مؤثر سئو تصویر صحبت می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که سئو تصویر یکی از مهم‌ترین ارکان‌های بهینه سازی سایت است که نباید از قلم بیفتد.

 

۱- برای سئو عکس حجم تصاویر را کاهش دهید

سرعت سایت بیشترین تأثیر را در سئو عکس دارد و بر توانایی کلی صفحات در به دست آوردن رتبه بهتر در نتایج گوگل مؤثر است. سرعت سایت نه تنها بر توانایی کاربر برای حرکت از صفحه‌ای به صفحه تأثیر می‌گذارد بلکه یک عامل مهم در رتبه بندی سایت است.

اگر صفحات سایت به سختی بالا بیایند، گوگل رتبه کمتری به صفحات مربوط می‌دهد. تصاویر با حجم زیاد اغلب مهمترین علت در کُندی سایت هستند و از آنجا که سئو تصویر و سرعت صفحه به طور جدایی ناپذیری با هم ارتباط دارند، فشرده سازی تصاویر می‌تواند یکی از جنبه‌های مهم سئو تصاویر باشد.

برای فشرده سازی می‌توانید از وبسایتی مانند tinypng.com استفاده کنید. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس نیز امکان کاهش ابعاد عکس را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. استفاده از برخی افزونه‌ها نیز می‌توانند در کاهش حجم عکس مفید واقع شوند.

 

سئو تصاویر چیست؟

۲- فرمت تصاویر در بهینه سازی تصاویر مهم است

توصیه مهم دیگری که می‌توان برای سئو تصاویر انجام داد، استفاده از فرمت‌های رایج عکس است. این فرمت‌ها اغلب شامل JPG ،PNG ،GIF و WebP هستند. در حالی که JPG و PNG هنوز فرمت‌های محبوب تصاویر وب هستند، فرمت‌های نسل بعدی مانند JPEG 2000 واقعاً می‌توانند بهتر باشند.

رمزگذاری تصاویر در فرمت‌های جدید مانند JPEG2000 می‌تواند باعث افزایش سرعت لود صفحات شود. تنها مشکل این است که WebP و سایر فرمت‌های نسل جدید هنوز از همۀ مرورگر پشتیبانی نمی‌کنند (در وردپرس نیز پشتیبانی نمی‌شوند). بنابراین باید منتظر بمانیم!

 

در هر صورت از JPG برای عکس‌ها، PNG برای لوگو و GIF برای تصاویر متحرک استفاده می‌شود. در این میان فرمت SVG نیز برای لوگو استفاده می‌شود اما در برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس پشتیبانی نمی‌شود. همچنین، برای تبدیل فرمت‌های قدیمی به فرمت‌های جدید می‌توانید از سایت‌های تبدیل رایگان فرمت عکس استفاده کنید.

 

۳- از گرافیک بُرداری برای سئو تصاویر استفاده کنید

گوگل در مورد گرافیک بُرداری می‌گوید:

گرافیک بُرداری از خطوط، نقاط و چند ضلعی‌ها برای نشان دادن یک تصویر استفاده می‌کند. گرافیک بُرداری برای تصاویری که از اشکال هندسی ساده تشکیل شده‌اند مانند لوگو یا آیکون مناسب هستند زیرا می‌توانند در هر اندازه و بدون افت کیفیت و حتی با حجم مناسب مورد استفاده قرار گیرند.

SVG شاید محبوب‌ترین فرمت بُرداری در وب باشد. کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) این فرمت را توسعه داد و آن را براساس XML ساخت. به همین ترتیب، همۀ مرورگرهای وب مدرن از آنها پشتیبانی می‎کنند. مهم نیست که از چه مرورگر یا دستگاهی استفاده می‌کنید (موبایل یا لپ تاپ)، فرمت SVG واضح به نظر می‌رسد زیرا به صورت پیکسل نیست. می‌توانید SVG را روی صفحه‌ای بزرگ نمایش دهید و شاهد این موضوع باشید که کیفیت آن ذره‌ای کاهش پیدا نمی‌کند.

در زیر پیشنهادات گوگل برای بهینه سازی تصاویر با فرمت SVG آورده شده است:

  • فایل‌های SVG باید کوچک شوند تا اندازه آنها کاهش یابد.
  • فایل‌های SVG باید با GZIP فشرده شوند.

فشرده سازی Gzip چیزی است که در سرور فعال می‌شود. پس باید بررسی کنید آیا ابزار فشرده سازی Gzip در سرور شما فعال است یا خیر! اگر چنین نیست می‌توانید از افزونه‌های کَش استفاده کنید که این ابزار را پشتیبانی می‌کنند.

 

۴- ریسپانسیو کردن تصاویر مهم است

شما تصویری با ابعاد 720 پیکسل در سایت خود بارگذاری می‌کنید. اگر کاربری از یک دستگاه تلفن همراه با نمایشگر بسیار کوچکتر، مثلاً با عرض 320 پیکسل از صفحه سایت شما بازدید کند، مرورگر گوشی همراه او مجبور است تصویر 720 پیکسل را بارگیری کند. این تصویر از نظر کیفیت کاملاً خوب به نظر می‌رسد اما یک تصویر با عرض 320 پیکسل نیز چنین کیفیتی را ارائه می‌دهد.

لود شدن تصویر 720 پیکسل باعث اتلاف پهنای باند و کاهش سرعت بارگذاری صفحه می‌شود که برای سئو تصاویر اصلاً چیزِ خوبی نیست!

 

 

ریسپانسیو بودن تصاویر  مهم است

راه حل اصلی استفاده از srcset است. این مهم یک قطعه جادویی از کد HTML است که به مرورگر می‌گوید اندازه‌های مختلف تصویر را دستگاه‌های مختلف بارگیری کند. این کد به شکل زیر استفاده می‌شود:

قسمت اول یک برچسب کاملاً استاندارد است. ما همچنین پیوندهایی به دو نسخه دیگر از همان تصویر در اندازه‌های مختلف مثلاً متوسط (عرض 1000 پیکسل) و بزرگ (عرض 2000 پیکسل) را در کد بالا قرار داده‌ایم.

 

مرورگر اساساً کارآمدترین تصویر را برای ارسال به بازدید کننده انتخاب می‌کند، بنابراین پهنای باند را کاهش می‌دهد و زمان بارگذاری را بهبود می‌بخشد؛ اما آیا این بدان معناست که شما باید اندازه‌های مختلف تصاویر را یک به یک بارگذاری کنید؟ به این کار نیازی نیست.

 

وردپرس به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد. برای هر تصویری که بارگذاری می‌کنید، وردپرس به صورت پیش فرض اندازه‌های زیر را ایجاد می‌کند:

  • تصویر بند انگشتی: مربعی است (150 پیکسل در 150 پیکسل).
  • متوسط: بیشترین طول و عرض عکس برابر با 300 پیکسل است.
  • متوسط بزرگ: بیشترین طول و عرض عکس 768 پیکسل است.
  • بزرگ: بیشترین طول و عرض عکس 1024 پیکسل است.
  • کامل: تصویر اصلی با اندازه کامل است.

علاوه بر این، وردپرس به طور خودکار srcset را نیز به صفحات اضافه می‌کند. این کد به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

seo image

 

۵- از تصاویر منحصر به فرد و غیر کپی استفاده کنید

تصاویر منحصر به فرد و یونیک که در هیچ جای دیگر دیده نمی‌شوند، در سئو تصاویر نقش اساسی ایفا می‌کند. استفاده از تصاویر گوگل عملاً کپی محسوب می‌شوند و گوگل نیز به خوبی این مورد را تشخیص می‌دهد و به صفحه مربوطه رتبه پایینی می‌دهد.

بارها و بارها متخصصان گوگل گفته‌اند:

صفحاتی ایجاد کنید که بیش از هر چیز برای مخاطبان با ارزش باشند. این به معنای استفاده از تصاویری است که به کاربران کمک می‌کند تا بهترین تجربه ممکن را از صفحات ما به دست آورند.

اگر امکان دارد تصاویر را خودتان خلق کنید و اگر امکان چنین کاری را ندارید، از عکس با کیفیت و مرتبط برای محتوای صفحات خود بهره ببرید.

 

۶- برای تصاویر از عنوان، متن جایگزین و کپشن استفاده کنید

برای سئو عکس شما باید تمام اطلاعاتی که می‌توانید در مورد تصویر ارائه دهید را انجام دهید. سه مکان اصلی برای انجام این کار وجود دارند که به شرح زیر هستند:

متن جایگزین عکس

متن جایگزین عکس از نظر تجربه کاربری برای افرادی که از صفحه خوان (دستگاهی مخصوص افراد نابینا یا کم بینا) استفاده می‌کنند، مفید است یا اگر سرور از کار بیفتد و نتواند تصویر را بارگیری کند، متن alt همچنان در صفحه نشان داده می‌شود.

 

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش ۰ تا ۱۰۰ انکر تکست [Ancho Text] در سئو

 

حجم را برای سئو تصویر کم کنید

از متن جایگزین عکس ویژگی است که با آن گوگل می‌فهمد تصویر در مورد چه چیزی است. بنابراین، این مهم در رتبه بندی نتایج گوگل مهم خواهد بود. لازم است برای متن جایگزین عکس از کلمه کلیدی و مترادف‌های کلمه کلیدی صفحه مورد نظر خود استفاده کنید.

عنوان مقاله

در مورد اینکه آیا عناوین تصویر همراه با متن جایگزین عکس ضروری هستند، بحث‌های زیادی به میان آمده است؛ اما هر دوی این موارد فاکتورهای رتبه بندی مهمی هستند. برای عنوان می‌توانید مشخصات تصویر را قید کنید. اگر تصویر در مورد غروب خورشید است، در عنوان بنویسد: «غروب خورشید.»

کپشن عکس

معمولاً عنوان و متن جایگزین می‌توانند توصیف کننده ماهیت تصاویر باشند، اما برخی از افراد از کپشن نیز استفاده می‌کنند. کپشن همان متن کوتاهی است که زیر هر عکس نوشته می‌شود. این متن به کاربران کمک می‌کند تا ماهیت عکس را بهتر بفهمند. در هر صورت، اگر نیاز به نوشتن کپشن ندارید، این کار را انجام ندهید زیرا آلت عکس به تنهایی برای سئو تصاویر کافی است.

 

۷- کش کردن صفحات سایت در بهینه سازی تصاویر تأثیرگذار است

کش کردن (Cashing) صفحه فرآیندی است که به سرورها امکان می‌دهد تا سایت را با کارآیی بیشتر به مرورگرها تحویل دهد. کش کردن به معنای پاک کردن حافظه نهان سرور است. سرور یک نسخه از صفحه سایت و تمام محتوای آن از جمله تصاویر را تولید می‌کند تا مجبور نشود هر بار که کسی درخواست دیدن آن را دارد، صفحه را دوباره ایجاد کند.

با توجه به اینکه به ندرت ممکن است تصاویر را در صفحات سایت خود تغییر دهید، کش کردن صفحه روشی عالی برای به حداقل رساندن عملکرد سرور است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید به سراغ افزونه‌های زیر بروید:

  1. W3 Total Cache قابلیت بهینه سازی پیشرفته را به کاربران می‌دهد.
  2. WP Fastest Cache یک افزونه کاربرپسند برای سرعت بخشیدن به صفحات سایت است.
  3. WP Super Cache ساده‌ترین پلاگین پیشرو است زیرا فقط حافظه پنهان را انجام می‌دهد.

 

۸- استفاده از نشانه گذاری اسکیما در سئو تصاویر مؤثر است

نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) به احتمال زیاد چیزی است که اکثر کاربران در جستجوی گوگل با آن آشنایی دارند. گوگل نشانه‌های اسکیما را زمانی که کاربر با گوشی همراه وارد قسمت تصاویر گوگل می‌شود به شکل زیر نمایش می‌دهد:

 

گوگل در مورد نشانه گذاری اسکیما می‌گوید:

اگر در سایت خود تصویری دارید، می‌توانید با استفاده از داده‌های ساختار یافته (Structured Data) به کاربران در شناسایی نوع محتوای مرتبط با تصویر کمک کنید. این مهم به کاربران کمک می‌کند محتوای مربوطه را به سرعت پیدا کرده و ترافیک هدفمندتری را به سایت شما ارسال کنند.

 

در حال حاضر، گوگل از چهار نوع نشانه گذاری اسکیما پشتیبانی می‌کند که شامل محصولات، دستور العمل‌های تهیه غذا، ویدئو‌ها و فایل GIF است. قرار دادن نشانه‌های اسکیما در تصاویر گوگل آسان است. شما فقط باید نشانه گذاری اسکیما مناسب را به صفحه اضافه کنید:

  • نشانه گذاری دستور غذا را به صفحات دستور غذا اضافه کنید.
  • نشانه گذاری محصول را به صفحات محصول اضافه کنید.
  • نشانه گذاری ویدیو را به صفحات دارای ویدئو اضافه کنید.

 

توجه داشته باشید که فایل‌های GIF به علامت گذاری اضافی نیاز ندارند و گوگل از قبل می‌داند که آنها GIF هستند. در هر صورت، نیازی به نگرانی در مورد نشانه گذاری اسکیما نیست. به احتمال زیاد گوگل از چهار نشانه گذاری که در بالا شرح داده شدند پشتیبانی می‌کند زیرا گوگل تشخیص داده است که کاربرانشان اغلب به دنبال چنین محتوایی هستند.

 

۹- برای بهینه سازی تصاویر از قابلیت CDN استفاده کنید

اکثر وبسایت‌ها همۀ فایل‌های خود را از یک سرور در یک مکان واحد ارائه می‌دهند. اگر فرض کنیم وب سرور شما در ایران باشد، وقتی شخصی از ایران به وبسایت شما مراجعه می‌کند، تصاویر از فاصله کمی برای او نمایش داده می‌شوند.

با این حال، این داستان برای افراد خارج از کشور متفاوت خواهد بود. تصاویر برای رسیدن به کاربران خارج از کشور باید سفر طولانی داشته باشند! این مشکل سرعت بارگذاری وبسایت را کاهش می‌دهد.

 

شبکه تحویل محتوا (CDN) با ذخیره فایل‌های شما در شبکه جهانی سرورها، این مشکل را برطرف می‌کند. اکنون، وقتی شخصی از وبسایت شما بازدید می‌کند، تصاویر از نزدیکترین سرور به آنها بارگیری می‌شود.

در زیر به چند نوع CDN اشاره می‌کنیم:

  • Cloudflare
  • KeyCDN
  • Amazon CloudFront
  • Google Cloud CDN (نسخه آزمایشی رایگان در دسترس است)

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، راه اندازی CDN آسان است. برای CDN انتخابی خود ثبت نام کنید، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید، سپس از یک افزونه مانند W3 Total Cache ، CDN Enabler یا WP Rocket استفاده کنید تا CDN را در سایت خود فعال کنید.

 

۱۰- برای سئو تصاویر به سراغ سایت مپ بروید

گوگل در مورد نقشه سایت یا سایت مپ (Sitemap) تصاویر می‌گوید:

تصاویر منبع مهمی از اطلاعات در مورد محتوای سایت شما هستند. شما می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد تصاویر خود به گوگل ارائه دهید و یو آر ال (URL) تصویری را که ممکن است با افزودن اطلاعات به سایت مپ کشف نکردیم را ارائه دهید.

اگر از وردپرس و یوآست (ِYoast) سئو استفاده می‌کنید، تصاویر به طور خودکار به نقشه سایت اضافه می‌شوند. این حتی برای سایت‌هایی که صفحاتشان روی noindex (عدم ایندکس شدن) تنظیم شده‌اند نیز صادق است.

با این حال، یوآست فقط برچسب‌های و مورد نیاز را شامل می‌شود. اگر به تصاویر خود در وردپرس کپشن اضافه کنید، یوآست این مورد را در سایت مپ لحاظ نمی‌کند و شما باید آن را به صورت دستی وارد کنید.

کلام آخر

تا الان به اهمیت سئوی تصویر پی بردید؟ قطعا متوجه شدید که بهینه سازی تصویر می‌تواند چقدر اثر مثبتی روی سرعت سایت شما داشته باشد! ما در این بلاگ به شما ۱۰ راهکار کاربردی برای سئو تصاویر ارائه دادیم که می‌توانید در سایت خود آنها را اجرا کنید. به خاطر داشته باشید که شما ممکن است از همۀ این موارد استفاده نکنید اما مطمئناً باید تمام تلاش خود را بکنید تا بتوانید با صرف وقت و تخصصی که در اختیار دارید، از بیشتر این نکات استفاده کنید. خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را در خصوص سئو کردن تصاویر با ما در میان بگذارید و به رشد افرادی کمک کنید که به تازگی به سئو علاقمند شده‌اند.

 

 
 

 

 

تیم تحریریه سئولب

تیم تحریریه سئولب متشکل از چندین متخصص سئو و تولید محتواست که پس از تالیف و ترجمه که از سایت‌های معتبر گردآوری می‌شود در وبلاگ تخصصی سئولب به انتشار می‌رسد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید

در حالتی که وارد سایت شده باشید درج کامنت منجر به کسب امتیاز در کلاب می شود