ویدئو

Raised circle image

مدرس:

مجید عابد


شروع دوره:

6 آذر


زمان برگزاری دوره:

چهارشنبه 6 آذر 98ساعت 16 الی 18:30


محل برگزاری:

میدان آزادی، ابتدای بزرگراه شهید لشکری، نبش ایستگاه مترو بیمه، کارخانه نوآوری آزادی، کافه لوخ




شاید شما هم فکر کنید که‎ ‎سئو‎ ‎همچون بازی شطرنج تابع استراتژی و قوانین خاصی است که با رعایت آنها می‌توان از رقبا پیش افتاد اما ‏گاهی سئو، ‏تابع شانس نیز هست. ‎

در این رویداد سعی داریم به این موضوع بپردازیم که اگر زمانی شانس و شرایط با ما یار نبود با اصولی که از پیش در سایت خود پایه‌گذاری کرده‌ایم بتوانیم بر شرایط نامطلوب غلبه کنیم و با خوب بازی کردن برنده بازی باشیم. ‎

‏50 درصد مطالب این ارائه بر اساس تجربیات شخصی، 40 درصد اطلاعات آکادمی و علمی است که در گوگل و سایت‌های معتبر قرار دارد و ‏‏10 درصد نیز با ‏حدس و گمان مطرح می‌شود.‏ ‏

هر کار عمده و سنگینی که روی سایت انجام می‌دهیم نه فقط مربوط به تغییر ساختار ‏‎ URL ‎ها، بلکه ‏redirect ‎‏ کردن، ‏‎ canonical‏ و ‏حتی ‏disavow‏ کردن، ممکن است برای مدت زیادی سایت را از نتایج حذف کند یا رتبه را کاهش دهد‎. ‎پس مراقب اعمال این تغییرات ‏روی سایت خود باشید.‏‎ ‎

انواع ساختار سایت

ساختار ‏نامنظم (Disordered)‏: ‏ ‏

خیلی وقت‌ها یک سایت را با کتاب مقایسه می‌کنند. اما مقایسه درست‌تری هم می‌تواند وجود داشته باشد. در واقع می‌توان سایت را با یک ‏کتابخانه ‏مقایسه کرد. کاربرانی که وارد یک کتابخانه می‌شوند با اهداف مختلفی وارد شده و ممکن است نیازهای متفاوتی نیز داشته باشند. ‏پس تمام ‏محتوایی که در یک سایت قرار می‌گیرد برای یک نیت تولید نشده‌ و هر کدام کارایی خاص خود را دارند.‏ ‏

‏ در یک سایت، قسمت‌های مختلف همچون فروشگاه، بلاگ، آموزشی و... وجود دارد که بیشتر شبیه یک کتابخانه است و گوگل هم ‏کتابدار ‏مجموعه بزرگی از کتابخانه‌ها است. حال اگر سایت شما از لحاظ نظم و ترتیب و ساختار استاندارد نباشد در مقایسه با یک کتابخانه ‏مرتب و ‏منظم همچون بازاری آشفته از کتاب‌هایی است که دسته‌بندی نشده و در آن، کتاب‌ها به صورت نامنظم روی هم ریخته ‏شده‌اند.‏ ‏

در سایت‌هایی با ساختار نامنظم، پیدا کردن هر محتوایی که نیاز دارید از میان کوهی از محتوای دسته‌بندی نشده کار بسیار سختی است. حال اگر بخواهیم ‏این ‏محتواها را به دسته‌های متفاوت اصلی تقسیم کرده و در درون هر دسته، دسته‌بندی‌های جزئی‌تری قرار دهیم و در نهایت درون آن‌ها ‏نیز ‏واحدهای کوچکتری برای دسته‌بندی بهتر قرار دهیم، هم به کتابدار و هم به خودمان برا چیدن این محتواها ‏و ‏کنار هم قرار دادن مطالب مرتبط کمک کرده‌ایم. درست همانند دسته‌بندی در یک کتابخانه، که کتاب‌ها بر اساس دسته اصلی و سپس دسته‌بندی‌های ‏فرعی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.‏ ‏

پیدا کردن صفحه‌ای که نیاز داریم در سایتی که ساختار درستی ندارد، بسیار سخت است. ‏ ‏

ساختار ‏Flat Structure‏: ‏ ‏

این ساختار به بی‌نظمی ساختار پیشین نیست. در این ساختار یک ‏home page‎‏ و تعداد زیادی صفحه زیر آن قرار دارد. ‎

ساختار ‏Silo Structure‏:‏

در این ساختار‎ ‎زیر دامنه های مختلف ‏‎(SubDomain)‎، دسته بندی های متفاوت‎(Category)‎، زیر دسته ها ‏‎(SubCategory)‎‏ ، ‏و ‏صفحات ‏‎(page)‎‏ مختلف، زیر مجموعه یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این ساختار هم گوگل و هم کاربر راحت‌تر می‌توانند محتوا را پیدا کنند.‏ ‏

‏ ساختار سیلویی در یک انبار مواد غذایی به گونه‌ای است که مواد غذایی بر اساس نوع آن تفکیک شده و هر دسته بندی دوباره به دسته ‏های ‏جزئی‌تری تقسیم می‌شود. ‎

برای پیاده‌سازی این ساختار در سایت باید اصولی را رعایت کرد‎.

  1. ‏دسته بندی ها را مرتب بچینید.‏ ‏
  2. ‏URL‎‏ و آدرس های سایت را منظم و استاندارد بچینید.‏ ‏
  3. از ‏Breadcrumb‏ استفاده کنید. (در ادامه توضیح خواهیم داد)
  4. محتواها را بسته به نیاز کاربر جدا کنید‏. ‎

انواع ‏URL

اگر به این ساختار (ساختار پایینی) دقت کنید نظم و ترتیبی بین قسمت‌های مختلف آن نخواهید دید. این شیوه ساختار بندی ‏URL ‎‏ ‏که ‏به صورت سنتی و معمولا در سایت‌هایی که از ‏CMS‏ خاصی استفاده نمی‌کنند و ‏‎ URL‎ها را استاندارد نمی‌کنند دیده می‌شود که تابع ‏نظم و ‏قاعده خاصی نیست.

اما آدرس بالایی یک آدرس منظم با ساختار بندی مشخص است. در واقع در این مدل ساختار بندی هر بخش معنی و مفهومی دارد تا ‏هم ‏برای کاربر و هم موتور جستجو قابل درک باشد.‏ ‏

قسمت های مختلف یک ‏URL‏ بیانگر چیست؟ ‏

  1.  ‏protocol‏ در واقع همان قسمت‎ http ‎یا ‏‎ https‏ را شامل می‌شود.‏ ‏
  2. ‏subdomain‏ یا زیر دامنه. یک آدرس می‌تواند ساب دامین هایی که به آن مرتبط می‌شوند مانند ‏shop‏ را شامل شود و یا اصلا زیر ‏دامنه ‏نداشته که به صورت ‏www‏ نمایش داده می‌شود‎. مانند: shop.brand.com یا www.brand.com
  3. domain‏ یا دامنه اصلی ‏
  4. ‏Top Level Domain‏ یا ‏TLD‏ که بخش انتهایی دامنه و پسوند آن است مانند ‏‎.com‎ ‎ یا ir.
  5. ‏folder/directory‎‏ که می‌تواند شامل موضوعات و زیر موضوعات باشد.‏‎ ‎
  6. page‏ یا صفحات ‏
  7. ‏Named Anchor

Breadcrumb‏ یا تکه نان خشک: ‎

احتمالا داستان دو کودکی را که برای پیدا کردن راه خود در جنگل از تکه‌های نان خشک استفاده کردند، شنیده‌اید. این اصطلاح از ‏همان ‏داستان برگرفته شده است.‏ ‏

چند نوع ‏bredcrumb ‎‏ داریم؟ ‏

  1. ‏Location-based‏ 
  2. Attribute-based
  3. History-based ‎‏ یا ‏‎ Path-based‏ ‏


‏location-based‏ 

در سایت به کاربر کمک می‌کند تا کاربر جایی که در آن قرار دارد را پیدا کند. اگر تمایل داشت به صفحات قبلی ‏و ‏کلی‌تر برود و صفحه مورد نظر را پیدا کند یا از صفحه‌ای به صفحه دیگر برود.‏ ‏

این نوع آدرس دهی از طریق‏breadcrumb ‎‏ اگر با ‏structured data ‎‏ در کدهای سایت قرار داده شود به همین شکل در صفحه نتایج جستجوی گوگل نیز ‏نمایش ‏داده می‌شود‎. ‎

اگر خودمان از طریق ‏structured date‏ این آدرس دهی را در کدهای سایت قرار نداده باشیم یا این ‏breadcrumb‏ از نظر ساختار ‏مشکل ‏داشته باشد گوگل خود بر اساس دایرکتوری‌ها این آدرس دهی را انجام می‌دهد و آدرس را به بخش‌های جزئی‌تر تقسیم می‌کند. به عبارتی ‏اگر شما ‏این ساختار سیلویی را در سایت خود پیاده نکرده باشید گوگل خود آن را برای شما مشابه ساختار سیلویی شبیه سازی خواهد کرد‎.

Attribute-based

‏ این نوع آدرس دهی بر اساس ویژگی محصولی است که در سایت خود دارید. مثلا بر اساس ویژگی صفحه ‏محصول ‏مانند زیر:‏ ‏

Home > Product category > Color> Size > Shape ‎

‏History-based‎‏ یا ‏‎ Path-based‏ ‏

این روش، مسیری که کاربر وارد شده و آن را طی کرده مشخص می‌کند و از ابتدا تا انتهای سایت نیست. در واقع تاریخچه سفر مخاطب ‏در ‏سایت را مشخص می‌کند. این نوع مسیر دهی در سایت‌های ایرانی باب نیست و معمولا از همان روش اول یا ‏Location-based‏ ‏استفاده ‏می‌کنند.‎

‏ ‏

هدف جستجو Search Intent ‎

 ‏به طور عمده دلایل جستجوی کاربران به سه دسته تقسیم می شود. ‏ ‏

  1. Navigational Searches ‎
  2. Transactional Searches ‎
  3. Informational Searches ‎

Navigational Searches ‎

کاربرانی که دقیقا می‌دانند به دنبال چه چیزی هستند و قصد خرید از چه سایتی را دارند. به طور مثال کاربری که به دنبال محصولی مربوط ‏به ‏یک برند خاص باشد. مثلا گوشی موبایل دیجی کالا ‏

کاربران وقتی هدف را می‎‌دانند به دنبال پیدا کردن صفحه برند یا صفحه محصول در آن برند هستند. هدف این کاربران وارد شدن به ‏سایت ‏مورد نظرشان یا صفحه برند مورد نظر در آن سایت است.‏ ‏

Transactional Searches ‎

این دسته از مشتریان با هدف خرید به جستجو می‌پردازند اما برند خاصی را در نظر ندارند. در مورد برندی که از آن خرید می‌کنند نمی ‏توان ‏نظر داد اما این افراد به دنبال اطلاعات مفید در رابطه با خرید محصول مورد نظرشان هستند.‏ ‏

به طور مثال: «خرید گوشی موبایل»، «سفارش محصول»، «ثبت نام» و کلماتی از این دست مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد‎. ‎

گاهی این کلمات خاص در جستجوی مخاطب استفاده نمی‌شوند اما هدف مخاطب بر یکی از آن‌ها دلالت می‌کند. مثلا شخصی که ‏»تور ‏استانبول» را جستجو می‌کند درصدد خرید تور استانبول است.‎

Informational Searches ‎

در این نوع جستجو کاربر معمولا با کلمات سوالی هدف خود را بیان می‌کند و در جستجوی پیدا کردن اطلاعات در مورد موضوعی ‏خاص ‏است.‏ ‏

دانستن هدف جستجوی کاربر به این علت اهمیت دارد که دسته بندی های سایت خود را بر اساس نوع هدف مخاطب تقسیم بندی کنید و برای ‏هر ‏هدف یک بخش یا صفحه، یا حتی یک بلاگ داشته باشید.‎

سعی شما بر این باشد که اهداف را با یکدیگر ادغام نکنید بلکه به گونه‌ای باشد که هر کاربری که با جستجو وارد سایت شما می‌شود دقیقا ‏به ‏صفحه مورد نظر یا هدفی که در جستجوی آن بوده است برسد.‏ ‏

فواید ساختار سیلویی:‏ ‏

گوگل در مقاله‌ای که برای افرادی که تازه به سئو سایت خود روی آورده‌اند می‌گوید سعی کنید ‏navigation ‎‏ یا راهبری را برای ‏ربات ‏گوگل یا کاربری که وارد سایت شما می‌شود راحت‌تر کنید.‏ ‏

‏ طبق یکی از 200 فاکتور رنکینگ گوگل، به نام ‏Site Architecture‏ یا معماری سایت، یک ساختاری که در آن همه چیز به طور مرتب ‏و ‏منظم کنار یکدیگر قرار گرفته باشد به طور مثال یک ساختار سیلویی می‌تواند به گوگل کمک کرده تا ساختار و الگوی سایت شما را پیدا ‏کرده ‏و محتوای شما را ‏Index‏ (فهرست) و سازماندهی کند.‏ ‏

مزایای ساختار سیلویی برای وبمستر ها ‏

می‌توان امتیازی که به صفحات داده می‌شود ‏‎(page rank)‎‏ را مرتب کرد. تا پیش از آن، این امتیاز به اکثر صفحات به صورت نامنظم ‏و ‏نامرتبط داده می‌شد.‏ ‏

Page rank‏ فقط برای لینک های خارجی نیست و لینک های داخلی‎ ‎‏ را نیز شامل می‌شود.‏‎ پس بهتر ‏است ‏که برای صفحات داخلی هم این قاعده رعایت شود و آن صفحات نیز امتیاز و قدرت بگیرند‎.

در نرم افزار ‏screaming frog seo spider‏ و در قسمت ‏Forced-Directed Crawl Diagram‏ می‌توانید همه صفحات سایت خود ‏را ‏از لحاظ ‏on page‏ یا ایرادات داخلی موجود در سایت بررسی کنید.

در صورتی که می‌توانید، حتما یک بار به کمک نرم افزار ‏screaming frog seo spider‏ یک بار سایت خود را تحلیل کنید. آیا ساختار سایت شما یک ‏home ‎page ‎‏ و تعداد زیادی صفحه است که با هم ارتباطی ندارند و از هم جدا نشدند یا صفحاتی که با موضوعات ‏مشخص به ‏دسته‌های کوچکتر و نزدیک به هم تقسیم می‌شوند.

یکی از فواید دیگر ساختار سیلویی، آنالیز رفتارهای کاربران هر بخش از سایت از طریق ‏google search console‏ است. به طور مثال ‏اگر ‏صفحات مربوط به محصولات یا دسته بندی ها یا بلاگ‌ها از یکدیگر جدا باشند به راحتی با فیلتر کردن آن‌ها در سرچ کنسول، تمام آن‌ها را ‏که در یک دسته قرار می‌گیرند می‌توان در کنار هم داشت و تحلیل کرد.

نکته: اگرچه ‏URL فارسی کاربرد بسیاری دارد و بسیار مفید است ولی در قسمت ‏فیلتر ‏گوگل سرچ کنسول ‏URL های فارسی نشان داده نمی‌شوند و فقط به صورت ‏encode‏ شده نمایش داده می‌شوند. برای حل این ‏مشکل ‏پیشنهاد می‌شود از ‏URL انگلیسی و در کنار آن از ‏breadcrumb‏ اسفاده کنید که در نتایج گوگل ‏breadcrumb‏ نمایش داده می‌شود و ‏مسئله استفاده از کلمه کلیدی در ‏URL که به نفع شماست و طولانی نبودن ‏URL برای کاربران فارسی زبان نیز حل خواهد شد.‏ ‏

کلمات کلیدی هر صفحه یا مجموعه ای از صفحات زیرمجموعه آن

گاهی مثلا محصولی مثل گوشی موبایل داریم. برای این محصول هم صفحه فروشگاهی و هم صفحه آموزشی وجود دارد. می‌خواهیم کلمات ‏کلیدی ‏ای که مخاطب با آن وارد صفحه فروشگاه شده و برای ما عامل فروش و درآمدزایی بوده را از کلماتی که با آن وارد صفحات آموزشی یا ‏قسمت‌های دیگر شده‌اند جدا کنیم.‏ ‏

اگر از ابتدا این بخش‌ها را با ساختار سیلویی در ‏URL جدا کرده باشید به طور مثال بخش محصولات، آموزش یا بلاگ جدا شده باشند و ‏تمامURL ‎‏ ها بر اساس ‏home page‏ یا صفحه اصلی چیده نشده باشد می‌توانید در این قسمت تمام کلمات کلیدی بخش محصولات، ‏بخش‎ ‎موبایل و زیر مجموعه‌های آن یا دقیقا کلمات کلیدی یک صفحه خاص را فراخوانی کنید.‏ ‏

وقتی این کار را انجام می‌دهیم متوجه اهمیت ساختار سیلویی خواهیم شد. در این حالت متوجه می‌شویم چه کاربری با چه کلمه ‏کلیدی ‏وارد چه صفحه‌ای شده است. مثلا کاربری با کلمه «قیمت» وارد صفحه ی محصول و کاربر با کلمه «تعمیر» وارد صفحه آموزشی شده است. ‏به ‏این ترتیب محتوای آن بخش نیز به راحتی قابل بهینه سازی خواهد بود.‏ ‏

کاربرد دیگر ساختار سیلویی تبدیل برند به برندی جزئی‌تر است. به طور مثال کاربری که «طرح لیزر» را جستجو می‌کند به دنبال دانلود یا ‏خرید ‏طرح لیزر است. پس این کلمه برای ما از دسته کلمات مربوط به فروش به حساب می‌آید. حال کاربری که با کلمه «روتک» جستجو می ‏کند ‏دقیقا به دنبال وارد شدن به سایت روتک است. کاری می‌کنیم که کاربر با جستجوی «طرح لیزر روتک»، یک کلمه ‏navigational‏ که برای ‏یک ‏بخش فرعی از سایت، که یکی از صفحات زیر مجموعه چند بخش است ‏site link، کلیک بالا و مشاهده می‌آورد.‏ ‏

با ساختار ‏flat، نمی توان ‏site link‏ گرفت. گوگل صفحات زیر مجموعه را برای ‏site link ‎‏ دادن نیاز دارد که این، عملا با ساختار ‏سیلویی ‏امکان پذیر است.‏ ‏

مزایای ساختار سیلویی برای کاربران سایت

کاربران سایت با جستجو در گوگل، کاربران داخلی سایت یا ادیتورها به صورت ‏site:‎‏ می‌توانند آدرس همان دسته بندی را به پایین جستجو کنند. همچنین ‏می‌‏توانید در سایت خود جستجوی گوگلی برای بخش‌های مختلف راه بیندازید.‏ ‏

کاربرد دیگر اینکه اگر کاربری وارد صفحه‌ای از سایت شما شد و تمایل به بازگشت به صفحه‌ای عقب‌تر داشت کافیست با پاک کردن ‏بخشی ‏از آدرس (‎ (URLکه مربوط به صفحه مورد نظر نیست به آن صفحه دسترسی پیدا کند‎ ‎درواقع کافیست انتهای آدرس را حذف کند.‏ ‏

تبدیل یک سایت نامنظم به یک سایت مسطح یا ‏Flat ‎

‏به محض ساختن دامنه برند خود، حداقل دو صفحه با یک محتوا برای شما ساخته خواهد شد.‎

‎به طور مثال برای دامنهBrand.com ‎:

  1. ‎ http://brand.com ‎
  2. ‎ http://www.brand.com ‎

پس از ایجاد لایه امنیتی و اضافه کردن ‏https‏ به سایت، صفحه خانه یا ‏home page، ‏4 ‎صفحه با محتوای یکسان نمایش خواهد داد.‏ ‏

اگر یک صفحه با عنوان ‏product‏ ایجاد کنیم 4 صفحه جدید خواهیم داشت که با 4 صفحه قبلی 8 صفحه خواهند بود.‏ ‏

صفحه ‏‎/product‎‏ و صفحه ‏‎/product/‎‏ نیز با یکدیگر تفاوت دارند. (صفحه بدون ‏‎/‎‏ در انتها با صفحه ای که ‏‎ /‎در انتها دارد متفاوت است)‏ ‏

پس علاوه بر این 4 صفحه، 4 صفحه دیگر نیز داریم. یعنی به ازای صفحه ‏product‏، 8 صفحه برای ما نمایش داده خواهد شد.‏ ‏

با اضافه شدن دامنه های دیگر تعداد این صفحات بالاتر هم خواهد رفت.‏ ‏

ممکن است آدرس به حالت‌های مختلف دیگر و به صورت خودکار تولید شود. به طور مثال در وردپرس ‏p=27‎‏ آدرس کوتاه شده برای یکی ‏از ‏صفحات بشود.‏ ‏

حال اگر گوگل بخواهد‎ page rank ‎یا امتیاز به یک محتوا بدهد باید به کدام صفحه و کدام محتوا امتیاز دهد؟ در واقع وقتی این تعداد ‏آدرس ‏مختلف تولید می‌شود گوگل به کدام یک از آن‌ها می‌تواند امتیاز دهد؟ ‏

یکی از کارهایی که باید برای تغییر ساختار سایت از نامنظم ‏‎(disordered)‎‏ به سمت ساختار مسطح ‏‎(flat)‎‏ انجام دهیم استفاده ‏از ‏ریدایرکت ‏‎(redirect)‎‏ یا انتقال مسیر از حالت‌های بی ربط به حالت اصلی است.

به طور مثال: تمام حالت‌های دیگر در مثال قبلی را به صفحه ‏https://www.brand.com/product/‎‏ تغییر مسیر بدهیم که ‏گوکل و ‏کاربران، همگی با این صفحه روبرو بشوند.

حال اگر این کار را انجام ندهیم در سرچ کنسول و در قسمت ‏coverage‏ با تعداد زیادی ‏URL مواجه می‌شویم که آن‌ها را در نتایج قرار ‏نداده ‏و ‏index‏ نکرده و از نتایج حذف کرده است. اما یک نکته مهم مطرح است، اگرچه این صفحات نمایش داده نمی‌شوند اما از ‏بودجه روزانه‌ای ‏که خزندگان گوگل ‏‎(crawl budget)‎‏ برای سایت ما می‌گذارند استفاده خواهند کرد.‏ ‏

در نتیجه ممکن است بودجه مفید ما صرف صفحات بی ارزشی شوند که نیازی به آن‌ها نداریم و به جای آن صفحات مهم ما که در ‏آن ‏محتوای اصلی سایت وجود دارد یا به تازگی آپدیت شده و باید توسط گوگل دیده شود یا صفحه جدیدی است که تولید شده و ‏می‌خواهیم ‏در نتایج گوگل نمایش داده شود، بررسی نشده و زمان کراولر ها یا خزندگان گوگل صرف بررسی تغییرات این صفحات بی ‏استفاده شده و به ‏هدر رود.‏ ‏

برای چک کردن این صفحات می‌توان در نرم افزار ‏screaming frog seo spider‏ و بررسی ‏status code‏ هر صفحه، وضعیت آن ‏صفحه ‏را از نظر ریدایرکت شدن یا نشدن بسنجیم.

مثلا اگر صفحه ای با 16 آدرس داریم یکی از این صفحات باید کد 200 به معنی ‏ok‏ و باقی صفحات کد 301 بدهند و به حالت اصلی ‏و به ‏صفحه‌ای که کد 200 نمایش می‌دهد، ریدایرکت شوند.

اگر ‏status code‏ صفحه‌ای 200 باشد یعنی آن صفحه بدون مشکل نمایش داده می‌شود و صفحاتی که کد 301 دارند به صفحه‌ای ‏دیگر ‏تغییر مسیر داده‌اند.‏ ‏

انواع ریدایرکت ‏

سه نوع ریدایرکت اصلی داریم که بیشتر مورد استفاده سئوکارها قرار می‌گیرد.‏ ‏

  • ریدایرکت 301
  • ریدایرکت 302
  • ریدایرکت 307

‏ریدایرکت ۳۰۱

‎ Permanently Redirectیا ریدایرکت دائمی، به گوگل و کاربر می‌گوید این صفحه برای همیشه به صفحه ‏دیگری ‏منتقل شده است.

به طور مثال صفحه ‏https://www.brand.ir/‎‏ برای همیشه به صفحه ‏https://www.brand.com/‎‏ ریدایرکت شده است ‏و مخاطب با ‏وارد کردن آدرس اول صفحه‌ای با آدرس دوم را می‌بیند.

در سایت‌های وردپرسی این کار با یک پلاگین قابل انجام است و در سایت‌های طراحی شده با ‏php‏ این کار از طریق پوشه ‏htaccess‏ قابل ‏انجام است. با یک جستجوی ساده می‌توانید راه های ریدایرکت کردن در انواع سایت‌ها را بیاموزید.‏ ‏

ریدایرکت ۳۰۲

‏Temporary Redirect‏ یا ریدایرکت موقت. اگر بصورت موقت کمپین فروشی دارید که صفحه خاصی برای آن ‏وجود ‏دارد، می‌توانید صفحات محصول خود را به صفحه کمپین به صورت موقت ریدایرکت کرده تا مخاطبین را به آن صفحه ‏هدایت کنید. در این ‏حالت می‌توانید از کد انتقال 302 اسفاده کنید.‏ ‏

تفاوت ریدایرکت 301 و 302 در این است که ریدایرکت 302 در اکثر مواقع رنک و امتیاز را به صفحه دیگر انتقال نمی‌دهد و ‏دائمی نیست.

به گفته مت کاتز اگر بر حسب اتفاق و اشتباهی به جای ریدایرکت 301 از 302 استفاده کنید و مدت زیادی مثلا بیش از 6 ماه از ‏این ‏ریدایرکت برای یک صفحه سایت خود استفاده کرده باشید در این حالت گوگل بنا را بر اشتباه از سمت شما می‌گذارد و با آن مانند ‏کد 301 ‏برخورد کرده و قوانین حاکم بر ریدایرکت 301 را بر آن اعمال می‌کند.‏ ‏

ریدایرکت ۳۰۷

 ریدایرکتی که برای انتقال از حالت ‏HTTP‏ به حالت ‏HTTPS‏ انجام می‌شود و ریدایرکت امن هست. ریدایرکت 307 ‏نیز ‏موقتی است اما به گفته مت کاتز اگر برای بازه زمانی طولانی استفاده شود گوگل بنا را به استفاده دائم از آن می‌گذارد. ‏ ‏

کانونی کردن یا ‏rel:canonical‏ ‏

گاهی شرایطی به وجود می‌آید که آدرس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند اما نمی‌توانید آن‌ها را ریدایرکت کنید مثل موارد زیر:‏ ‏

  • صفحه موبایل سایت شما یک آدرس دیگر ایجاد می‌کند مانند یک زیر دامنه یا یک صفحه جدید برای موبایل ‏
  • آدرس‌های ایجاد شده برای دستگاه‌ها با رزولیشن‌های مختلف ‏
  • نسخه‌های چاپ یک آدرس جدید ایجاد می‌کنند ‏
  • فیلترهای مختلف صفحه ‏

این موارد مشکل به حساب نمی‌آیند اما زمانی که می‌خواهید امتیاز به یک صفحه داده شود ولی برای یک محتوا چندین آدرس ایجاد ‏می ‌شود، باید از یک ‏Attribute‏ در لینک استفاده کرد.‏ ‏

‎<link rel=“canonical” href=“https://brand.com/product/”>‎ ‎

این لینک را در هر صفحه‌ای قرار دهیم از هر آدرسی که ربات های گوگل وارد آن صفحه بشوند، به کراولر می‌گوید امتیاز کانونی و مبدا ‏اصلی ‏این صفحه متعلق به صفحه‌ای است که در لینک کانونی به آن اشاره شده است. به این ترتیب این صفحات اضافی تولید شده دیگر ‏مشکلی ‏ایجاد نخواهند کرد.‏ ‏

بعضی افراد به اشتباه می‌گویند که اگر لینک کنونیکال در صفحه‌ای استفاده بشود باعث ایندکس نشدن صفحه خواهد شد‎.

در صورتی که لینک کنونیکال باعث می‌شود ‏URL های دیگری که به آن صفحه می‌آیند ایندکس نشوند ولی همان لینک کنونیکال ‏ایندکس ‏می‌شود‎. ‎

اگر ‏URL های دیگر را در ‏url inspection‏ در ابزار ‏search console‏ قرار دهید متوجه پیغام ‏url in not in google‏ خواهید شد. ‏حال ‏اگر خودمان لینک کنونیکال را به گوگل معرفی نکنیم خود گوگل آن را انتخاب می‌کند و در بسیاری از موارد با چیزی که در ذهن ‏ماست ‏متفاوت بوده و نمی‌خواهیم محتوای ما به آن صفحه کنونیکال شود.‎

در این شرایط کار بسیار سخت می‌شود زیرا ممکن است صفحه‌ای که باید ایندکس می‌شده و در نتایج گوگل نمایش داده بشود ‏ایندکس نشده و قدرت و امتیازی به دست نیاورده و به صفحه دیگری کنونیکال شده و ارزش کسب شده به آن صفحه تعلق بگیرد و یا ‏حتی ‏بدتر از آن، یک محتوا را به جای تعداد زیادی از صفحات شما ایندکس کند و باقی صفحات را ایندکس نکند. در این حالت ممکن است ‏شما با ‏صدها صفحه‌ای رو به رو شوید که هرگز ایندکس نشده اند.‏ ‏

انتقال دامنه ‏

برای انتقال دامنه از قسمت تنظیمات در سرچ کنسول گزینه ‏Change of Address استفاده می‌کنیم.‏ اگر ‏property‏ ها معتبر و ریدایرکت ها درست ‏انجام ‏شده باشد بعد از انتقال هر آدرسی در گوگل از مبدا اول وجود داشته باشد، تبدیل به آدرسی از مبدا دوم می شود.

تبدیل ساختار فلت به ساختار سیلویی:‏ ‏

Subdomain‏ ‏‎ ‎یا ‏‎ Directory ‎

بخش اول: آیا باید زیر دامنه ها از یکدیگر جدا شوند؟ ‏

مثلا فروشگاه و بلاگ و ... از سایت اصلی جدا باشند یا اینکه از هم جدا نباشند؟ ‏

مانند این مثال‌ها:

Shop.brand.com ‎

blog.brand.com ‎

یا زیر دامنه ها از یکدیگر جدا نشوند و به شکل دایرکتوری بیایند؟ ‏

مانند این ها‎: ‎

brand.com/shop ‎

brand.com/blog ‎

در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر به حالت زیر دامنه یا ‏subdomain‏ آدرس دهی کنیم امتیاز و قدرت این صفحات از دامنه ‏اصلی ‏جداست و گوگل امتیاز این صفحات را به دامنه اصلی شما منتقل نمی‌کند. در واقع ایجاد ساب دامین دقیقا مانند ایجاد یک سایت جدید ‏است ‏و رفتاری که گوگل با آن دارد مانند رفتاری است که با یک سایت تازه تاسیس دارد.‏ ‏

این کار در برخی موارد خوب است اما در موارد دیگر اصلا پیشنهاد نمی‌شود.‏ ‏

خود گوگل بر اساس هدف و نیاز مخاطب از سوالی که داشته و با آن جستجو را انجام داده، صفحات مهم خود را به صورت زیر دامنه ‏ایجاد ‏کرده است. مثلا مخاطبی که برای دسترسی به ایمیل خود می‌آید مستقیم به صفحه ایمیل خواهد رفت و کاربری که در ‏جستجوی ‏اخبار هست به صفحه مربوط به اخبار دسترسی پیدا خواهد کرد نه به سایتی که مجموعه‌ای از قسمت‌های مختلف و گاها نامرتبط ‏به هم ‏است.

سایت باwww ‎‏ و بدون ‏www‏

شاید ساده‌ترین پاسخ علاقه کاربران از نظر جذابیت بصری به استفاده نکردن از ‏www‏ باشد.‏ ‏

‏ اما کاربرد اصلی ‏www‏ زمانی است که بخواهیم برای زیر دامنه های مختلف، رفتار کاربران، کوکی ها و اطلاعاتی از این قبیل را مقایسه ‏کنیم ‏باید ‏root‏ اصلی سایت با ‏www‏ از دیگر زیر دامنه ها جدا باشد. درواقع باید زیر دامنه ها را از حالت اصلی سایت جدا کنیم.‏ ‏

مثلا می‌خواهیم کوکی کاربران فروشگاه را از کاربران سایت اصلی جدا کنیم باید پیش از دامنه سایت اصلیwww ‎‏ باشد.‎

اگر چندین زیر دامنه داریم و کاربری‌های سایت خود را از طریق زیر دامنه از یکدیگر جدا کرده‌ایم بهتر است سایت اصلی ‏با ‏www‏ ‏باشد.‏ ‏

کاربرد ساب دامین در بهینه سازی سرعت صفحات سایت ‏

اگر عکس‌ها و فایل‌ها را در سرور خود بارگذاری کنیم، به ازای فراخوانی هر فایل، علاوه بر درخواستی که برای فراخوانی ارسال می‌شود ‏یک ‏درخواست دیگر برای کوکی ها ارسال می‌شود که این خود سبب کاهش سرعت و مستلزم صرف زمانی کوچکی از سرور است.‏ ‏

به جای این کار، می‌توان محتوای ثابت سایت مثل عکس‌ها، فایل های ‏CSS‏ و موارد این چنینی را در یک دامنه دیگر قرار داد یا ‏یک ‏زیر دامنه ‏CDN‏ ایجاد و تصاویر و فایل‌ها را در آن زیر دامنه بارگذاری کرد و هنگام فراخوانی در قسمت مدیریت کوکی ها مشخص کرد ‏که ‏برای این زیر دامنه ها کوکی ایجاد نکند و فقط برای دامنه اصلی کوکی بسازد. به این ترتیب تصاویر از دامنه‌ای فراخوانی می‌شود ‏که ‏درخواستی بابت کوکی ندارد و در نهایت سرعت سایت افزایش پیدا می‌کند.‏ ‏

پیاده سازی ساختار سیلویی در سایت ‏

اولین قدم برای این کار برداشتن کاغذ و قلم و تقسیم بندی و خورد کردن اجزاء مختلف سایت با توجه به نیازهای کاربر است. وقتی این کار ‏را شروع کنید ممکن است روی کاغذ بارها جای بخش‌های مختلف را تغییر داده تا به بهترین ساختار برسید. پیشنهاد می‌شود برای این کار ‏به دنبال ‏breadcrumb‏ باشید. ‏Breadcrumb‏ به شما امکان می‌دهد ساختار درست را پیدا کنید. می‌توانید این ساختار را بر اساس نظر ‏خود یا کارفرما شکل دهید و یا با کمک ‏breadcrumb‏ مسیر حرکت مخاطب در سایت را مشخص کنید.‏

اگر از ابتدا ساختار ‏URL ها را بر اساس ‏breadcrumb‏ بچینیم داشتن ساختار سیلویی بسیار ساده و سریع خواهد بود.‏ ‏

در وردپرس در افزونه یوآست یا ‏yoast، قسمت ظاهر جستجو یا ‏search appearance، قسمت مسیر راهنما یا ‏breadcrumb‏ ‏می‌توانیم ‏تنظیمات دلخواه را برای آدرس دهی انجام دهیم.‏ ‏

کار دیگری که باید انجام داد این است که ‏URL ها را از حالت قدیمی به حالت (دسته بندی/زیردسته/پست)‏‎ ‎تغییر دهیم. ‏ ‏

Brand.com/category/subcategory/post‎ ‎

بهتر است که از ‏URL انگلیسی استفاده کنیم که بتوانیم به راحتی در سرچ کنسول دیتای آن را داشته و آنالیز کنیم.‏ ‏

انواع کلمات کلیدی

کلمات و عبارات کلیدی به صورت کلی به دو دسته  تقسیم می‌شوند.‏ ‏

  • ‏کوتاه(‏Short Tail‏ یا ‏Broad‏)
  • مرکب یا دنباله‌دار(‏Long tail‏)

کلمات کوتاه (‏Broad‏) 

معمولا شامل یک یا دو کلمه می‌شوند و از کلمات مرکب به مراتب سخت‌تر هستند.‏ ‏

کلمات مرکب (‏Long tail‏) ‏

‏ شامل بیش از دو کلمه هستند و بدست آوردن رتبه بالا برای این کلمات نسبت به کلمات کوتاه معمولا بسیار ساده‌تر است. ‏ ‏

بی شک هر شخصی که با سئو سر و کار داشته باشد با کلمه ‏‎ long tailیا کلمات کلیدی دنباله دار آشنا است. کلمات مرکب، دم بلند، ‏بزرگ ‏یا کلماتی که بیشتر از یک کلمه هستند. به طور مثال «موبایل» یک کلمه کوتاه است اما «خرید گوشی موبایل سامسونگ» یک کلمه ‏دنباله ‏دار است. طبیعی است که گرفتن جایگاه در کلمات کلیدی طولانی راحتتر و زودتر اتفاق می‌افتد.‏ ‏

انوع کلمات کلیدی از نظر قصد و نیت کاربر ‏

  • Commercial‏
  • Transactional
  • Navigational‏
  • Informational‏

کلمات کلیدی ‏Commercial‏ یا تجاری

 کلمات کلیدی مورد علاقه هر صاحب کسب و کاری‏. مثال: گوشی موبایل ‏

کلمات کلیدی ‏Transactional

که یک رفتار عملیاتی مانند خرید کردن در خود دارد.‏ ‏مثال: خرید گوشی موبایل ‏

کلمات کلیدی ‏Navigational‏ یا کلمات کلیدی برند

کلماتی که کاربر دقیقا می‌داند می‌خواهد وارد چه سایت یا صفحه‌ای ‏بشود.‏ ‏مثال: گوشی موبایل دیجی کالا، دیجی کالا، اسم برند یا محصول ‏

کلمات کلیدی ‏Informational‏

کلمات اطلاعاتی است. معمولا شامل کلمات ‏wh‏ دار یا کلمات چطور، چگونه، چرا و ... می‌شود.‏ ‏مثال: راهنمای استفاده از گوشی موبایل


ادغام کلمات کلیدی

گاهی ممکن است این دسته بندی ها ادغام شوند و ‏ترکیبی از انواع کلمات کلیدی با نیت‌های مختلف توسط کاربران جستجو شود.‏ ‏به طور مثال:‏ ‏

‏‏Navigational – Commercial 

موبایل دیجی کالا ‏

‏‏ Navigational – Transactional

‏ اجاره خانه شیپور ‏

‏ ‏Navigational – Informational

‏ موزه های ایران ویکی پدیا ‏

نکته مهم این است که کلمات کلیدی خود را بشناسید و بدانید هر کدام از چه نوعی است و هر صفحه را برای کلمه کلیدی خاصی ‏بهینه ‏سازی کنید.‏ ‏

کلمات کلیدی ‏Navigational‏ یا کلمات کلیدی برند، کلمات کلیدی ای هستند که می‎توانید برای آن‌ها ‏sitelink‏ بگیرید.‏ ‏

در این شکل از جستجوها کاربر به دنبال وارد شدن به سایت شما است.

  • نام برند به اشکال و زبان‌های مختلف ‏
  • نام برند به همراه پیشوند شخصیت حقوقی یا حقیقی مثل (دکتر، مهندس، آقای، خانم، سازمان، شرکت، فروشگاه و ...)‏ ‏
  • دامین وب سایت (به همراه و یا بدون ‏TLD‏ و ‏Subdomain‏)‏ ‏
  • دامین به همراه دیگر ‏TLD‏ ها ‏
  • دامین بدون ‏TLD‏ و ‏‎ SubDomain ‎به صورت تکه تکه مثلا: برای دامین ‏majidabed.ir‏ عبارت ‏majid abed ‎
  • زیر برندها و برندهای رتبه بالاتر که این برند نمایندگی آن‌ها است ‏
  • نام‌های برند به همراه کلمات عمومی مثل (سایت، وب سایت، پایگاه اطلاع رسانی، پرتال و ...)‏ ‏
  • کلمات نام برند به صورت بهم ریخته، جابجا و یا با غلط املایی ‏ ‏

در کنار مثال‌های بالا می‌تواند نام محصولی که در جستجوی آن است را هم وارد کرده و ترکیب آن‌ها را برای رسیدن به صفحه محصول ‏مورد ‏نظر خود جستجو کند. مثلا قصد کاربر از جستجوی عبارت «بیمه تکمیلی بانک پاسارگاد»، دقیقا ورود به این صفحه خاص است.

یک استراتژی غلط که پیشتر بسیار زیاد از آن استفاده می‌شد، استفاده از تمام کلمات کلیدی در ‏home page‏ بود‎ ‎‏ و کاربر را به ازای ‏هر ‏کلمه کلیدی به صفحه خانه هدایت می‌کردند.‏ ‏

کسی که می‌خواهد وارد صفحه ‏home page‏ شود معمولا کسی است که برند شما را می‌شناسد. این فرد یا از طریق تبیلغات با برند آشنا شده ‏یا ‏اسم برند را در جایی دیده یا از هر طریق دیگری شما را شناخته است.‏ ‏

کسانی که می‌خواهند پیش از هر چیز محصول را ببینند تمایلی به وارد شدن به صفحه ‏home page ‎‏ سایت شما ندارند. شما هم در ‏صفحه ‏خانه سایت خود نباید محصولی را معرفی کنید. در ‏home page ‎‏ باید در مورد برند خود سخن بگویید و اینکه چرا مشتریان باید از ‏این برند ‏استفاده کنند و باید هدف کاربرانی که با نوشتن دامنه شما مایلند وارد این صفحه مهم از سایت شما بشوند را تامین کنید. ‏ ‏

برخی اهداف مربوط به برندینگ می‌شود. برخی مربوط به ورود به پروفایل و دسترسی به خدمات مشتریان و ارتباط با شما و برخی مربوط ‏به ‏پشتیبانی است.

پیشنهاد می‌شود برای معرفی محصولات به یک معرفی ساده در حد اسلایدر از صفحه محصولات قناعت کنید. کسی که وارد ‏صفحه ‏home ‎page ‎‏ میشود را بیشتر باید ترغیب به ورود به صفحه محصولات کرد و اینکه به او دلیل کافی داد که چرا باید از شما خرید ‏کند؟ ‏

‏ ‏

کاربرانی که دنبال صفحه اصلی وب سایت هستند

  • آن‌ها کلمات برند را جستجو می‌کنند‏. ‏
  • همه آن‌ها با برند و محصولات و خدمات آن آشنایی حداقل جزئی دارند.
  • تعدادی از آن‌ها از مشتریان قبلی و یا فعلی هستند و به دنبال اطلاعات بیشتر و ارتباط با شرکت هستند‏.
  • آن‌ها نیاز به تبلیغات زیاد، شلوغ و خسته کننده محصولات در صفحه اول ندارند و نیاز به دسترسی سریع به امکاناتی دارند که کار ‏آنها را ‏تسهیل کند.‏ ‏
  • تعدادی از آن‌ها از دیگران و تبلیغات با برند آشنا شدند و نیاز هست با ویژگی های مثبت برند آشنا شوند و به یک صفحه برندینگ ‏نیاز دارند با ‏کمی تبلیغ از محصولات و خدمات اصلی و راه برای مطالعه بیشتر در مورد محصولات و خدمات.‏ ‏
  • این گروه نیز از تبلیغات و شلوغی بیش از حد صفحه اصلی بیزارند.‏ ‏


صفحه ای در قسمت ‏help‏ گوگل وجود دارد که در آن می‌گوید: «پیشنهاد می‌شود هر صفحه را به یک موضوع اختصاص دهید»‏ ‏

فرض کنید اگر صفحه‌ای به عنوان «رنگ موی قهوه‌ای» دارید آن را در ‏home page‏ قرار ندهید بلکه آن را در صفحات داخلی سایت ‏قرار ‏دهید. ‏Home page‏ مختص کسانی است که سایت شما را از قبل می‌شناسند.‏ ‏

یکی از مواردی که خیلی می‌تواند به سایت شما کمک کند استفاده از ‏header of content‏ یا «فهرست محتویات» است که سایت ‌های ‏ایرانی به شدت در این مورد نقطه ضعف دارند.

فهرست محتویات باعث می‌شود که نه تنها در سایت تعداد زیادی لینک داخلی به یکدیگر داده‌اید بلکه در یک صفحه نیز لینک درون ‏صفحه ‌ای ایجاد می‌کنید. لینک درون صفحه‌ای هم به کاربری که وارد سایت شما شده است کمک می‌کند که وارد بخش مورد نظر خود در ‏صفحه ‏بشوند و هم به ربات گوگل کمک می‌کند هر کدام از بخش‌ها و قسمت‌های صفحه سایت شما را دقیقا بشناسد و خیلی مواقع برای ‏یک ‏صفحه شما ‏links of site‏ و لینک های داخلی آن صفحه را قرار می‌دهد و به کاربر کمک می‌کند به جای ورود به صفحه مستقیم وارد ‏آن ‏بخش خاص از محتوای شما شود.‏ ‏

در این مقاله از مزایای پیاده سازی ساختار سیلویی در یک سایت برای شما صحبت کردیم. علاوه بر این موضوع به معرفی انواع ریدایرکت یا انتقال صفحات و همچنین بررسی انواع کلمات کلیدی و نحوه جستجوی کاربران و نکاتی در زمینه بهبود ساختار صفحات سایت و افزایش سرعت آن و بهبود تجربه کاربری برای کاربرانی که با مقاصد مختلف وارد سایت شما می‌شوند توضیح دادیم.

‎ ‎


در این رویداد به بررسی ساختار سیلویی برای وبسایت خواهیم پرداخت، اینکه انوع ساختاربندی در سایت به چه صورت است و ساختار سیلویی چه مزایایی دارد و چگونه می توان ان را در سایت پیاده سازی کرد.


سرفصل مطالب:
بررسی Silo Structure

بررسی جایگاه کلمات کلیدی در لندینگ پیج های وب سایت

آنالیز حرفه ای محتوای صفحات با استراتژی Silo Structure

انواع Breadcrumb، مزایا و معایف استفاده از هر کدام

کلمات کلیدی تجاری و برندی