معماری سایت - نحوه ایجاد سایت سئو فرندلی

سئو تکنیکال

سه شنبه 05 اسفند 99

معماری سایت چیست؟

معماری سایت، چگونگی ساختار صفحات سایت و پیوند دادن آنها با یکدیگر است. یک طراحی سایت ایده آل به کاربران و کراولرهای موتور جستجو کمک می کند تا به راحتی آنچه را که می خواهند در یک سایت پیدا کنند.

 

چرا معماری سایت در سئو مهم است؟

به سه دلیل:

دلیل شماره 1: یک معماری سایت خوب و بهینه شده به کراولرهای موتور جستجو کمک می کند تا تمام صفحات سایت شما را پیدا و ایندکس کنند.

اگر صفحاتی در سایت خود دارید که خیلی عمیق هستند به عبارتی با بیش از 3 کلیک از صفحه اصلی سایت می توانید به آن صفحه برسید (یا از هیچ صفحه دیگری به آن لینک داده نشده اند)، ربات گوگل برای پیدا کردن و نمایه سازی این صفحات مشکل دارد.

چرا معماری سایت در سئو مهم است؟

اما اگر معماری سایت شما به گونه ای باشد که پیوستگی و ارتباط بین تمام صفحات دیده شود، کراولر ها می توانند اط طریق لینک های داخلی 100٪ صفحات سایت شما را کراول کنند:

قابلیت کراول و ایندکس ربات گوگل

دلیل شماره 2: معماری سایت آتوریتی لینک را به کل سایت شما منتقل می کند.

وقتی به صفحات با اولویت بالا لینک داخلی ایجاد می کنید،  اتوریتی لینک (PageRank) به آن صفحات منتقل می شود. که می تواند به بهبود رتبه بندی آنها در گوگل کمک کند.

انتقال آتوریتی به کل سایت

دلیل شماره 3: معماری درست سایت بازدیدکنندگان را در یافتن آنچه در سایت شما نیاز دارند آسان می کند.

(که می تواند به طور غیر مستقیم به سئو شما کمک کند)

 

بهترین روش ها برای ایجاد معماری سایت 

از معماری سایت "Flat" استفاده کنید

به طور کلی، معماری سایت "Flat" برای سئو بهتر است.

معماری Flat به این معنی است که کاربران (و کراول های موتور جستجو) می توانند با 4 کلیک یا کمتر به هر صفحه ای در سایت شما برسند.

در اینجا تصویری از معماری سایت Flat آورده شده است:

از معماری سایت "Flat" استفاده کنید

از طرف دیگر، معماری سایت «عمیق (deep)» به این معنی است که دسترسی به صفحات خاص ممکن است 4-10 کلیک بیشتر باشد:

معماری سایت deep

اما این چرا اهمیت دارد؟

اول، معماری کم عمق سایت به این معنی است که آتوریتی لینک از صفحاتی که تمایل دارند تعداد زیادی لینک (مانند صفحه اصلی شما) را به صفحاتی که می خواهید رتبه بندی کنید (مانند یک صفحه محصول) جریان دارد.

انتقال آتوریتی

دوم، معماری مسطح به این معنی است که کراول های گوگل می توانند تمام صفحات سایت شما را پیدا کنند (که در هدر رفتن بودجه خزش شما جلوگیری می کنید).

برای مثال، فرض کنید که شما به تازگی یک بلاگ جدید دستور پخت غذا راه اندازی کرده اید.

در حالت ایده آل، معماری سایت شما باید چیزی شبیه به این باشد:

دسترسی ربات گوگل

همانطور که می بینید، دسته های اصلی شما در ارتباط مستقیم با صفحه اصلی شما هستند.

و دستور پخت غذاهای مختلف در زیر دسته بنید مربوطه قرار می گیرد.

سادگی را در سایت حفظ کنید

اگر سایت کوچکی دارید این مورد خیلی مهم نیست.

اما زمانی که سایت شما شامل هزاران صفحه است پیچیدگی در سایت شما برای شما مشکل ساز می شود.

سادگی را در سایت حفظ کنید

این نه تنها برای SEO مضر است، بلکه یک تجربه کاربری بد ایجاد می کند. تصور کنید که شما به طور تصادفی در یک صفحه از آن سایت قرار گرفتید. چقدر احتمال دارد صفحه ای را که واقعاً به آن نیاز دارید پیدا کنید؟ عملا صفر.

اما وقتی معماری سایت شما ساده است، برای کاربران آسان است که در سایت شما به جستجو بپردازند و آنچه را که لازم دارند پیدا کنند.

نمونه معماری سایت

به همین دلیل شما باید از روز اول به دنبال ساختار ساده و سلسله مراتبی برای سایت خود باشید و با گسترش سایت به آن پایبند باشید.

در اینجا نمونه ای از سایت با معماری سلسله مراتبی آورده شده است:

معماری سلسله مراتبس

بیشتر سایت هایی که معماری پیچیده ای دارند در ابتدا با این روند پیشش نمی روند. آنها شروع به افزودن دسته بندی های تصادفی، ساب دامین و صفحات کردند . که در نهایت یک آشفتگی و پیچیدگی در سایت به وجود آمده است.

از صفحات دسته بندی استفاده کنید

صفحات دسته بندی در طولانی مدت سازماندهی معماری سایت شما را بسیار آسان می کنند.

آیا می خواهید صفحه جدیدی ایجاد کنید؟ آن را به یک دسته موجود اضافه کنید. و از آن دسته به آن صفحه لینک دهید.

آیا می خواهید صفحه جدیدی ایجاد کنید. اگر مربوط به هیچ یک از دسته بندی های موجود نیست دست بندی جدید ایجاد کنید. و از آن صفحه جدید به صفحه دسته بندی جدید لینک دهید.

بدون ساختار دسته بندی برای سایت خود، صفحات به صورت پراکنده و نامنظم اضافه می شود. که معمولا منجر به یک معماری دیچیده می شود.

نکته: اگر سایت نسبتا کوچکی (کمتر از 1000 صفحه) دارید، ممکن است نیازی به ساختار دسته بندی برای سایت نباشد.

برای مثال سایت کوچکی که مطالب آن همگی بهم ارتباط و پیوستگی دارند خیلی نیاز به ساختار دسته بندی برای آن نیست.

اما یک سایت فروشگاهی چون صفحات با موضوعات متفاوت دارد ایجاد دسته بندی برای آن یک امر مهم است.

ساختار URL

ساختار URL باید متناسب با ساختار دسته بندی ها باشد.

در اینجا مثالی از ساختار URL که بسیاری از سایت ها از آن استفاده می کنند آورده ایم:

https://example.com/category/subcategory/keyword-keyword

لازم نیست URL های شما دقیقاً به همین شکل باشد. اما مهم است که همه URL های شما از ساختار یکسانی پیروی کنند.

از لینک سازی داخلی استفاده کنید

نحوه ارتباطات صفحات شما با یکدیگر مهم است.

به همین دلیل باید از یک فهرست برای ارتباط با صفحات دسته خود استفاده کنید:

لینک سازی داخلی از طریق منو

و از صفحات دسته بندی به صفحات مرتبط لینک دهید.

صفحات دسته بندی به صفحات مرتبط

به عنوان مثال، سایت Best Buy به همه دسته بندی ها از صفحه اصلی پیوند دارد:

نمونه ای از ساختار سایت

و هرکدام از دسته بندی ها به زیر مجموعه و صفحات محصول لینک دارد.

نمونه ای از معماری سایت

نکته: با HTML منو را بسازید

شما همچنین می توانید از لینک داخلی برای لینک دادن محتوای سایت خود به سایر صفحات سایت استفاده کنید.

این لینک سازی داخلی فقط برای سئو نیست. آنها همچنین به کاربران کمک می کنند تا درباره موضوعی که درباره آن صحبت می کنیم بیشتر بدانند.

نکته: مطمئن شوید که لینک های داخلی از نوع HTML باشند نه JS و Flash.

حتی اگر گوگل بتواند بعضی از کدهای JavaScript را کراول و ایندکس کند، منو شما باید HTML باشد.

از Sitemap استفاده کنید

استفاده از نقشه سایت یک روش عالی برای افزایش «کراول کردن» سایت شما است. همچنین به شما کمک می کند همه دسته ها، Subcategories و صفحات سایت خود را برای گوگل نمایان کنید.

Sitelinks

 

Sitelinks یک مزیت است که شما از یک معماری قوی سایت بهره مند می شوید.

هیچ استراکچر دیتایی برای ایجاد Sitelinks وجود ندارد. وقتی سایت شما معتبر و بهم پیوسته باشد به طور خودکار ایجاد می شود.

برای مثال، اگر «سئولب» را در گوگل جستجو کنید، در نتیجه چندین Sitelinks را خواهید دید.

Sitelinks سئولب

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید

برای ثبت نظر وارد سایت شوید