فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

6 نکته مهم و کاربردی و موثر در SEO سایت فروشگاهی

12 اردیبهشت 1401

این روزها کسب وکارها تغییرات عمده ای نسبت به سال های گذشته داشته اند.

از راه کارهای تامین محصول گرفته تا روش های بازاریابی، فروش، مشتری مداری و. بسیار تغییر داشته اند .

امروزه شاهد آن هستیم که فضای اینترنت و آنلاین، بخشی جدی از کسب وکارها تلقی می شوند و گاها بار زیادی از یک بیزینس را به دوش می کشند .

به طور مثال امروز می توانیم بسیاری از کسب وکارها را ببینیم که دیگر نه تنها به بازاریابی سنتی متکی نیستند، بلکه اساس کسب وکارشان را بر روی بازاریابی دیجیتال بنا نموده اند.

فروشگاه های اینترنتی یکی از مرسوم ترین کسب وکارهای اینترنتی هستند که حساب ویژه ای روی بازاریابی دیجیتال خود باز کرده اند.

یکی از راه هایی که عموم کسانی که در حوزه بازاریابی دیجیتال بالاخص در فروشگاه های اینترنتی به آن متوسل می شوند SEO است . سئو که احتمالا شما نیز این روزها بسیار نام آن را شنیده اید، همان بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو است.

اما ما در این نوشتار، قصد نداریم که به توضیح اینکه سئو چیست و مزایای و تعاریف اصطلاحات مربوط به آن بپردازیم، بلکه می خواهیم مختصری از نکاتی که در سئوی یک سایت فروشگاهی بایستی رعایت کنیم را باهم بررسی می کنیم .

برای این که این نکات هر چه بیشتر کاربردی تر و عملی تر باشد، یکی از سایت های فروشگاهی خوب ایرانی که مدت زیادی هم از عمر آن نمی گذرد می پردازیم " فروشگاه اینترنتی فرش دکتر فرش"

دکتر فرش، یک فروشگاه اینترنتی فرش می باشد که شما می توانید در آن بگردید و فرش مورد نظر خود را انتخاب نموده و با خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

 

 

6 نکته مهم در سئوی فروشگاه اینترنتی

در این قسمت برخی از مهم ترین نکات سئوی یک فروشگاه اینترنتی را با هم بررسی می کنیم.

1-    سرعت سایت:

یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی نتایج در گوگل،سرعت وب سایت است .

سعی کنید با روش های مختلف اقدام به بهینه سازی سرعت وب سایت خودتان کنید.برخی از سایت ها مانند دکتر فرش، از صفر کدنویسی شده اند و با CMSهایی مانند وردپرس طراحی نشده اند.برای بهینه سازی سرعت این وب سایت ها، بایستی از یک متخصص کمک بگیرید.اقداماتی مانند caching، merge & minify، حذف کردن کدهای JS اضافی، استفاده از کدهای JS در پایین صفحه به جای استفاده از آن در هدر سایت، بهینه سازی تصاویر استفاده شده در وب سایت و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که شما را در کاهش سرعت بارگذاری سایت کمک می کند.

اگر هم از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های مختلفی برای این منظور وجود دارد مانند wp fastest cache، wp rocket، optimize و.

برای شناخت مشکلاتی که جلوی سرعت لود بالای سایت شما را می گیرندمی تواندی از ابزارهای مختلفی استفاده کنید مانند : GTMetrix،  Google page speed insightو.

شما می توانید با وارد کردن آدرس سایت خود در این ابزارها، سرعت سایت تان را بررسی نموده و به رفع مشکلات آن بپردازید.

 

 

2-    انتخاب درست کلمات کلیدی:

در واقع ما در یک فروشگاه اینترنتی به دنبال این موضوع هستیم که فروش داشته باشیم نه اینکه صرفا تعداد زیادی بازدیدکننده را به سایت جذب کنیم.

از این جهت در انتخاب کلمات کلیدی یک سایت فروشگاهی بایستی حداکثر دقت را به کار برد.

روشهای مختلف و متنوعی در جستجوی کلمات کلیدی وجود دارد که با توجه به زمان بر بودن آن، از بیان کردن این موضوع در این مقاله خودداری می کنیم.

البته این موضوع به این معنا نیست که برای یک سایت فروشگاهی نیازی به وبلاگ نداریم! اتفاقا وجود وبلاگ، به لینک دهی داخلی سایت بسیار می تواند کمک کند اما باید دقت کنیم که هدف نهایی ما در یک فروشگاه اینترنتی، فروش است .یعنی اگرروی وبلاگ سایت کار می کنیم، باید یادمان باشد که در نهایت می خواهیم کاربر به صفحه دسته بندی محصولات، معرفی محصول و در نهایت به سبد خرید و صفحه پرداخت منتقل شود.

3-    انتخاب صفحه فرود (لندینگ پیج) مناسب:

یکی از مهم ترین مراحل سئوی هر سایتی این است که هدف کاربر از جستجوی کلیدواژه موردنظر را بدانیم و صفحه مناسبی را برای آن کلیدواژه انتخاب کنیم.

به طور مثال: کاربری که کلیدواژه "فرش ماشینی" را جستجو می کند، احتمال زیاد به دنبال دیدن تعدادی فرش ماشینی است که بتواند قیمت آن ها را ببیند و آن ها را با هم مقایسه کند و در نهایت بهترین خرید فرش ماشینی را داشته باشد.

اگر پس احتمالا لندینگ مناسب این کلیدواژه، "دسته بندی فرش ماشینی" است .

حالا اگر به طور مثال پستی در وبلاگ با این عنوان بنویسیم و آن را به عنوان صفحه لندینگ کلیدواژه فرش ماشینی انتخاب کنیم، آیا این صفحه قطعا رتبه نمی گیرد و ما در سئوی آن شکست خواهیم خورد؟

خیر .نمی توان گفت در این صورت ما قطعا شکست می خوریم و صفحه ما رتبه نمی گیرد اما تجربه نشان داده است که رفته رفته، رفتار کاربران در مواجهه با یک صفحه از سایت، روی رتبه سایت ما در نتایج گوگل اثر می گذارد.

به عبارت دیگر، فرض کنید شما یک پست وبلاگ به کاملترین شکل ممکن برای کلیدواژه فرش ماشینی نوشته اید و مدت ها روی سئوی آن وقت گذاشته اید.

از قضا مدتی هم رتبه خوبی در این کلیدواژه می گیرید.اما پس از مدتی گوگل متوجه می شود که کاربران سایت شما وقتی از طرف گوگل وارد شده اند، بعد از چند ثانیه از سایت شما خارج می شوند و به نتایج دیگر گوگل رجوع می کنند.

این رفتار، یعنی کاربران با جستجوی کلیدواژه فرش ماشینی به دنبال محتوایی بوده اند که آن را در آن صفحه شما پیدا نکرده اند و ناگزیر باید به نتایج دیگر گوگل رجوع کنند حتی اگر رتبه ای پایین تر از شما داشته باشند!

4-    توضیحات مناسب و کامل محصولات:

یک کاربر چه زمانی متقاعد می شود که از فروشگاه اینترنتی ما خرید کند ؟

یکی از راهکارهای خوب برای این اتفاق خوب، تولید محتوای کاربردی و متقاعد کننده برای هر محصول است .سعی کنید محتوایی کامل اعم از متن، تصویر، ویدئو، پادکست، جدول و. برای توضیح محصولات آماده کنید و آن را در قسمت معرفی محصول درج نمایید.

5-    ثبت نام و ورود راحت کاربر:

سعی کنید فرآیند ثبت نام و ورود کاربر را تا جای ممکن ساده کنید.

البته دقت کنید که از این طرف بام نیفتید و بخاطر ورود راحت کاربر، امنیت وب سایت را فراموش کنید!

با بررسی چند فروشگاه اینترنتی مختلف، شما می توانید بهترین و مناسب ترین روش ثبت نام و ورود را برای سایت خودتان پیدا کنید.

به طور مثال دکتر فرش، از پارامترهای نام و نام خانوادگی(به منظور ذخیره سازی در دیتابیس و استفاده های بازاریابی)، شماره موبایل ( برای دریافت پیام کوتاه) و رمز عبور ( برای حفظ امنیت ) برای ثبت نام در سایتش استفاده می کند که گزینه مناسبی به نظر می رسد.

6-    نسخه موبایل وب سایت:

با توجه به افزایش روزافزون تعداد کاربرانی که از موبایل به عنوان یک ابزار جستجو استفاده می کنند، بهینه بودن وب سایت در موبایل از اهمیت به سزایی برخوردار است.تا جایی که مدتی پیش گوگل اعلام کرد، اولویت ایندکس مطالب با سایت هایی است که برای نسخه موبایل بهینه باشند.

همچنین بهینه بودن نسخه موبایل سایت در رتبه بندی شما در نتایج گوگل بسیار می تواند اثرگذار باشد.

پس واکنشگرا بودن وب سایت تان برای موبایل را، به هیچ وجه فراموش نکنید.

در نهایت ذکر چندین نکته ضروری به نظر می رسد:

·        سعی کنید از فروشگاه های اینترنتی معروف و موفق مثل دیجی کالا برای بهینه سازی سایت خود استفاده کنید.چرا که دیجی کالا سایتی است که بسیاری از کاربران ایرانی تجربه کار با آن را داشته اند و به عبارت دیگر خیلی به چشم آن ها آشناست.

بنابراین در بهینه سازی فرآیندهای سایت از این فرصت ها غافل نشوید.

·        یکی از مهم ترین صفحات فروشگاه های اینترنتی، صفحات دسته بندی آن هاست.در بهینه سازی آن ها و استفاده از محتوای مناسب در آن ها بکوشید.

·        بهینه سازی سرعت تنها برای صفحه اصلی سایت مطرح نمی شود. ممکن است به دلیل استفاده از تصاویر یا ویدئوهای با حجم بالا یا بسیاری دلایل دیگر، صفحاتی مانند صفحه محصولی خاص، از لحاظ سرعت بهینه نباشد.

خلاصه اینکه از صفحات مهم سایتتان غافل نشوید.

پست های مشابه