Canonical Tag تگ چه کاربردی در سئو دارد؟

17 شهریور 1403

تگ کنونیکال به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند کدام نسخه از یک صفحه وب باید به‌عنوان نسخه اصلی در نظر گرفته شود، در نتیجه به بهینه‌سازی رتبه سایت در نتایج جستجو کمک می‌کند.

به عبارت دقیق استفاده از این تگ سبب می‌شود گوگل بهترین نسخه (Master Copy) صفحات را انتخاب کند و برای کاربران در صفحه نتایج به نمایش بگذارد. استفاده از Canonical Tag به ما کمک می‌کند تا نسخه مدنظر خود را از میان صفحات به گوگل معرفی کنیم و از اشتباهات ربات‌های گوگل پیشگیری کنیم این تگ‌ها ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از محتواهای تکراری به شمار می‌آیند. به همین دلیل است که استفاده اصولی از آنها در سئو اهمیت بالایی دارد.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ Canonical بخشی از کد HTML وبسایت در بخش هدر (Header) است. URL های دارای این تگ برای وبسایت‌هایی با محتوای مشابه و یکسان کارایی دارد.

اگر یک URL کنونیکال به درستی در یک صفحه نشان‌گذاری شود، موتورهای جستجوی تنها همان صفحه، و نه سایر صفحات با محتوای یکسان را ایندکس خواهند کرد. محتوای تکراری نه تنها اثر منفی بر سئو دارد، بلکه برای کاربران نیز ارزش افزوده‌ای به ارمغان نمی‌آورد. برای پیدا کردن صفحات تکراری وبسایت توصیه می شود از یک «چک‌کننده‌ محتوای تکراری» نظیر Copyscape استفاده شود.

صفحات تکراری در وبسایت‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند؛ تغییر آدرس، دسته‌بندی‌ها و حتی پروتکل‌های سایت رایج‌ترین این موارد است. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز قابلیت فیلتر کردن جستجوها می‌تواند به شکل گیری صفحاتی با محتوای تکراری بیانجامد.

کنونیکال‌ها بخش مهمی از هر استراتژی سئو را شامل می‌شوند. آنها موتورهای جستجو را متقاعد می‌کنند تا یکی از صفحات شامل محتوای تکراری را به عنوان منبع استاندارد در نظر بگیرند. همانطور که مفصلا اشاره شد، استفاده صحیح از کنونیکال‌ها باعث می‌شود موتورهای جستجو به اشتباه نیافتند.

 

canonical tag

 

مثال‌هایی از URLهای کنونیکال

به طور کلی هنگام نشان دادن URL های کنونیکال، گوگل URLهای مطلق (یعنی URL شامل پروتکل‌) را توصیه می‌کند. به عنوان مثال هر دو صفحه زیر دارای محتوای یکسان هستند:

https://www.Site.com/Page

https://www.Site.com/Page??session=12345

 

آدرس نخست، پیج اصلی و استاندارد است. دومی اما، از همان سِشِن‌هایی است که عموما در وبسایت فروشگاه‌های آنلاین برای ذخیره‌ی دیتاهای مرتبط با کاربران نظیر سوابق خرید، دیده می‌شود. واضح است که در این مثال یو.آر.ال نخست باید به عنوان کنونیکال استفاده شود.

تحت چنین شرایطی در هد المنت (Head Element) پیج دوم، باید تگ کنونیکالی گنجانده شود که به پیج نخست ارجاع داده است. این تگ به گوگل و سایر موتورهای جستجو اعلام می‌کند که URL اول همان آدرسی است که باید در SERPها کرال و ایندکس شود.

یکی از نمونه‌های متداول استفاده از تگ کنونیکال، فروشگاه‌های آنلاین هستند. این فروشگاه‌ها اغلب نسخه‌های مختلفی از یک محصول با URLهای مختلف ایجاد می‌کنند. برای مثال:

  • example.com/product?color=red
  • example.com/product?color=blue

در اینجا، استفاده از تگ کنونیکال برای هر دو نسخه به URL اصلی محصول، مانند example.com/product، باعث می‌شود که اعتبار سئو به صفحه اصلی محصول هدایت شود.

 

چه زمانی به تگ کنونیکال نیاز داریم؟

قاعده کلی این است: هر زمان که در دو یا چند URL مختلف، محتوای یکسانی وجود داشته باشد، باید از تگ کنونیکال در تمام آدرس‌های غیر از آدرس اصلی استفاده کرد. بالاتر به دو مورد از مواردی که منجر به ایجاد محتوای تکراری می‌شوند، اشاره شد. علل ایجاد چند پیج با محتوای تکراری عموما یکی از موارد زیر است:

  1. زمانی که هوم پیج با URL های مختلف قابل دسترسی باشد. مثلا www.Site.com ، Site.com، www.Site.com/Index.htm و غیره.
  2. زمانی که پیج‌ها با اسلش (/) و نیز بدون اسلش قابل دسترسی باشند.
  3. زمانی که URL یک صفحه ویرایش شود.
  4. زمانی که از فیلترهای جستوی محصول و یا سشن آیدی (Session ID) استفاده شود.
  5. زمانی که نسخه‌های مختلفی از محتوا وجود داشته باشد؛ نسخه قابل چاپ، نسخه وب و PDF.
  6. زمانی که با چند پروتکل صفحات قابل دسترسی باشند؛ نظیر Https و Http.
  7. زمانی که URL بدون رمزنگاری SSL در نسخه Http در دسترس باشد.
  8. زمانی که محتوای یکسان در صفحات داخلی و خارجی دیگر منتشر شده باشد.

 

چگونه Canonical Tag را به صفحه اضافه کنیم؟

سه روش کلی برای اضافه کردن این تگ‌ها به صفحات وجود دارد که وبمسترها از آنها استفاده می‌کنند. در ادامه این موارد را بررسی می‌‌کنیم:

 

1. اضافه کردن لینک تگ به Head

متدوال ترین روش افزودن یک تگ Canonical، استفاده از یک تگ link درون تگ Head در کد HTML است. درست مانند افزودن تگ hreflang ، تگ لینک باید شامل مقدار “Canonical” برای ویژگی “rel” باشد. به عنوان مثال:

<link rel="canonical" href="https://www.example.com/page">

 

2. درج یک هدر پاسخ HTTP کنونیکال (Canonical HTTP Response Header)

با وجود اینکه کمتر استفاده می‌شود، اما کراولرهای موتور جستجو، از درج یک هدر پاسخ HTTP کنونیکال نیز پشتیبانی می‌کنند. این راه‌حل بیشتر زمانی کاربرد دارد که URL مدنظر چیزی غیر از یک سند HTML (مثلا یک فایل PDF) باشد. بر اساس گایدلاین‌های کنونیکال گوگل، اگر به عنوان مثال می‌خواهید یک فایل PDF را از طریق چندین URL به نمایش بگذارید، باید از کدی مانند خط پایین استفاده کنید تا به ربات‌های گوگل بگویید URL کنونیکال برای این فایل پی.دی.اف کدام است.

<http://www.example.com/downloads/white-paper.pdf>; rel="canonical"

درج یک هدر پاسخ HTTP کنونیکال

 

3. استفاده از نقشه سایت XML برای نشان دادن URL کنونیکال

بنابر گایدلاین‌ها، گوگل فرض می‌کند همه URLهایی که در سایت‌مپ گنجانده شده، به عنوان کنونیکال پیشنهاد شده‌اند یا حداقل پیج‌های مهمی در سایت شما به شمار می‌آیند. البته هیچ ضمانتی وجود ندارد که موتورهای جستجو همه URLهای درون سایت‌مپ‌ها را به عنوان کنونیکال حساب کند. ولی برای سایت‌های بزرگ این یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که نشان دهیم کدام محتوا برای ایندکس شدن مدنظر ماست.

پیشنهاد گوگل در این زمینه این است که URLهای غیرکنونیکال از سایت‌مپ برداشته شوند. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید URLهایی با محتوای تکراری در نقشه سایت شما وجود نداشته باشد.

 

مهمترین کاربرد تگ کنونیکال چیست؟

استفاده از کنونیکال‌ها ساده است و کابردهای زیادی دارد. در ادامه به سه مورد از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • کنونیکال و صفحه‌بندی (Pagination): هنگام صفحه بندی وبسایت ها با rel=”next” و rel=”perv” هر پیج باید با کنونیکال به صورت خودارجاع درآید یا اینکه یک پیج Viell-All وجود داشته باشد که محتوای تمامی صفحات به طور کلی در آن گنجانده شده باشد. با این حال توصیه می شود هنگام استفاده از با rel=”next” و rel=”perv” از تگ کنونیکال استفاده نکنید و به جای آن یک تگ ربات به متاالمنتِ پیج صفحه بندی شده اضافه کنید و ساب‌پیج‌ها را از حالت ایندکس خارج کنید.
  • کنونیکال و hreflang: در وبسایتی که از hreflang استفاده می‌کند، URLها هم، یا باید با یک کنونیکال، خودارجاع شوند یا به طور کلی اصلا از این تگ‌ها استفاده نشود. اگر هم از کنونیکال و هم از hreflang استفاده کردید، درواقع دارید سیگنال متناقض برای گوگل ارسال می‌کنید؛ در حالی که hreflang می‌گوید نسخه دیگری نیز از این محتوا وجود دارد، کنونیکال تگ می‌گوید این نسخه URL اورجینال است.
  • کنونیکال و Noindex: همانطور که از نامش پیداست وبمسترها با تگ نوایندکس از ایندکس شدن صفحه جلوگیری می‌کنند. حالا اگر یک کنونیکال به چنین صفحه‌ای ارجاع بدهد، باز هم سیگنال متناقض برای گوگل فرستاده شده؛ اگر URL شما محتوای اورجینال دارد، پس چرا نباید ایندکس شود؟ بنابراین باید میان این دو، همواره فقط یکی را انتخاب کرد.

 

خطاهای رایج در تگ کنونیکال 

کنونیکال‌، تگ قدرتمندی است. اگر به اشتباه مورد استفاده قرار گیرد، وبسایت و یا پیج خاصِ دارای این تگ ممکن است به طور کلی توسط گوگل نادیده گرفته شود و این یعنی فاجعه‌ای برای ترافیک سایت و فروش محصول. قبل از آنکه از کنونیکال استفاده شود، وبمسترها باید ارورهای رایج آن را بشناسند.

این خطاها شامل موارد زیر است:

  1. وقتی URL کنونیکال با ارور 404 مواجه می‌شود. چنین اتفاقی منجر می‌شود کرالر‌ها سردرگم شوند. صفحات کنونیکال همواره باید در دسترس باشند.
  2. استفاده توامان از تگ‌های noindex، disallow و nofollow با کنونیکال توصیه نمی‌شود.
  3. لینک المنتِ کنونیکال نباید مکررا در متادیتا مورد استفاده قرار گیرد.

نباید از کنونیکال در صفحات نزدیک به مسیر یک صفحه کنونیکال دیگر (در دایرکتوری) استفاده شود. این موضوع می‌تواند باعث شود ربات گوگل تگ را اشتباهی تفسیر کند و اثری نداشته باشد. به همین دلیل نیز توصیه می‌شود لینک به صورت مطلق در تگ درج شود.

به سینتکس (Syntax) یا نحوه نگارش دقت شود. به تمامی کارکترهایی که به عنوان URL وارد کرده‌اید باید دقت کنید. اینکه کنونیکال به آدرس https://site.com ارجاع دهد یا https://site.com/ بسیار با هم متفاوت است. به علاوه نباید از یک صفحه https به یک صفحه http ارجاع داد. در ژانویه 2017 گوگل اعلام کرد که استفاده از پروتکل ایمن https فاکتوری مهم در رتبه‌بندی وبسایت‌ها به شمار می‌آید. از آن زمان، گوگل صفحات دارای پروتکل https را بهتر به عنوان کنونیکال ترجیح می‌دهد. بنابراین بهتر است از یک صفحه http به یک صفحه https ارجاع دهید و نه برعکس.

 

خطاهای رایج در تگ کنونیکال

برچسب کنونیکال نباید به هوم‌پیج ارجاع داده شود. چرا که با این کار در واقع این پیام را به گوگل می‌دهیم که از صفحه اصلی سایت نسخه‌های دیگری نیز وجود دارد.

استفاده نادرست از کنونیکال به صورت کراس‌رفرنس یا زنجیره کنونیکال به هیچ وجه قابل قبول نیست. به بیان ساده تر. صفحه‌ای که هدف ارجاع یک کنونیکال است، خود نباید به صفحه‌ای دیگر ارجاع داده شود.

 

اهمیت تگ کنونیکال در سئو (SEO)

تنها اهمیت کنونیکال در سئو، جلوگیری از تولید محتوهای تکراری نیست. در واقع انتخاب منبع اصلی کاری است که گوگل خود می‌تواند آن را به خوبی انجام دهد و غالبا گفته می‌شود نیازی به استفاده از تگ کنونیکال برای این کار نیست. ولی کماکان استفاده از این تگ‌ها توصیه می‌شود. چند دلیل برای این امر وجود دارد.

  1. نخست آنکه از عدم تغییر URL مرجع مطمئن خواهیم شد. اگر از کنونیکال استفاده نکنیم، تحت هرکدام از شرایطی که بالاتر بحث کردیم، ممکن است گوگل URL مرجع را تغییر دهد. در نتیجه‌ی چنین اتفاقی، ابزارهای آمارگیر نظیر آنالیتیکس اطلاعات دقیقی ارائه نخواهند کرد.
  2. دلیل دوم آنکه استفاده از برچسب کنونیکال مدت زمانی که ربات های گوگل در میان صفحات سایت کرال می‌کنند را هرچه بیشتر بهینه می‌کنند. به عبارت بهتر اگر ربات‌ها درگیر صفحات تکراری نشوند، شانس اینکه محتواهای جدید را زودتر پیدا و ایندکس کنند بیشتر می‌شود.
  3. یک دلیل مهم دیگر نیز وجود دارد. همانطور که می‌دانید صفحات به مرور زمان اعتبار کسب می‌کنند. حال اگر از میان چندصفحه با محتوای تکراری، قرار باشد ربات‌های گوگل به صورت دوره‌ای یک صفحه را به عنوان URL مرجع انتخاب کند، این اعتبار میان صفحات تقسیم خواهد شد. در نتیجه اعتبار لینک های داخلی و خارجی مرتبط با صفحات نیز دچار افت می‌شود.

 

پرسش‌های متداول درباره Canonical Tag

 

1- آیا استفاده از تگ کنونیکال ضروری است؟

بسیاری از متخصصین سئو و وب‌مسترها ترجیح می‌دهند برای هر صفحه از تگ Canonical خودارجاع استفاده کنند، مگر آنکه وبسایت در بیش از یک URL محتوای تکراری داشته باشد. این درحالی است که در استفاده از برچسب کنونیکال ضرورتی وجود ندارد. گوگل در بیشتر مواقع مستقل از اینکه تگ وجود دارد یا ندارد، URL کنونیکال را از میان مجموعه‌ای از صفحات به ظاهر تکراری انتخاب می‌کند.

 

2- چگونه برچسب کنونیکال را چک کنیم؟

در بیشتر مواقع، مانند تگ‌های hreflang و meta robots، این تگ نیز درون

صفحه HTML قرار دارد. جستجوی واژه Canonicalدر میان کدها، ترفندی برای بررسی وجود برچسب کنونیکال است. البته اگر از هدر پاسخ برای افزودن تگ استفاده شده باشد، بررسی آنها مثلا با Chrome Dev Tools می‌تواند کارساز باشد.

 

3- چگونه بفهمیم گوگل کدام URL را کنونیکال در نظر گرفته است؟

ابزار URL Inspector در گوگل سرچ کنسول می‌تواند به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهد: آیا محتوای تکراری یک URL در سایر صفحات وجود دارد؟ وبمستر کدام URL را به عنوان کنونیکال اعلام کرده است؟ کدام URL را گوگل به عنوان کنونیکال انتخاب کرده است؟

 

4- آیا برچسب کنونیکال همواره درست عمل می‌کند؟ 

موتورهای جستجو به طور رسمی از این تگ پشتیبانی می‌کنند. اما باید بدانیم که برچسب‌های کنونیکال به موتور جستجو دستور نمی‌دهند و در حکم پیشنهاد و یا سرنخ (Hint) عمل می‌کنند. در همین زمینه در گایدلاین‌های گوگل آمده است: «در نظر داشته باشید که حتی اگر یک پیج را به عنوان کنونیکال معرفی کنید. گوگل ممکن است بنابه دلایلی نظیر عملکرد، رفتار کاربر و یا محتوا، URL دیگری را به عنوان کنونیکال در نظر بگیرد.» بنابراین استفاده از سرچ کنسول برای بررسی مواردی که شک دارید، توصیه می‌شود.

سخن پایانی

چند نکته در پایان وجود دارد که باید گوشزد کنیم. به یاد داشته باشید که اگر دردو صفحه با محتوای متفاوت از کنونیکال استفاده کنید، گوگل این برچسب را نادیده می‌گیرد. کنونیکال‌ها برای صفحات با محتوای یکسان کاربرد دارند. نکته مهم دیگر آنکه از تگ نوایندکس همزمان با کنونیکال استفاده نکنید. این اشتباه رایجی است که بسیاری انجام می‌دهند. به عنوان مثال اگر از UTM لینک‌ها استفاده می‌کنید و صفحات با محتوای تکراری بوجود آمده، بازهم باید امکان ایندکس شدن توسط گوگل را فراهم کنید.

نظر شما در خصوص تگ کنونیکال چیست؟ شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

  همچنین اگر در فرایند انجام سئو سایت تان با مشکلی مواجه شدید، از خدمات مشاوره سئو در سئولب استفاده نمایید.

پست های مشابه

سئو معنایی یا سئو سمنتیک چیست؟

11

آذر

تاثیر keyword density و نحوه محاسبه آن

07

آذر