بازار کار و درآمد سئوکار در ایران چقدر است؟

27 آبان 1402

شاید اگر چند سال پیش از صاحبین کسب‌وکار می‌پرسیدید که چقدر با سئو (SEO) آشنایی دارند، اکثر آن‌ها جواب درستی به شما نمی‌دادند، چراکه آشنایی خاصی با این حوزه نداشتند. اما امسال اگر همین سوال را از همان افراد بپرسید به‌طور نسبی به شما توضیح خواهند داد که سئو چیست و چه‌کار می‌کند و حتی بعضی از آن‌ها برای توسعه کسب‌وکارشان از خدمات سئو استفاده می‌کنند. بله درست است! به‌کارگیری سئو برای همه مشاغل آنلاین ضروری شده و بازار کار سئو درحال پیشرفت است. در این مرحله کسانی که سئو را به‌طور تخصصی یاد گرفته‌اند و به‌عنوان شغل اصلی خود از آن یاد می‌کنند درآمد خوبی دارند و حتی آینده روشن‌تری در انتظارشان است. درست مانند کسب‌وکارهایی که زودتر از دیگر رقبا به فکر راه‌اندازی وب‌سایت و خدمات سئو افتادند و اکنون با فروش فوق‌العاده‌ای که سئو برایشان به‌همراه داشته، بیشترین سود را می‌برند. در ادامه بیشتر با این حوزه و بازارکار آن و درآمد سئو در ایران آشنا خواهیم شد.

درآمد سئوکاران چقدر است؟

ما در این قسمت قصد نداریم به شما بگوییم سئو چیست و چگونه باعث افزایش فروش و تقویت برندینگ وب‌سایت هدف می‌شود، بلکه هدف اصلی، پاسخگویی به افرادی است که با حوزه سئو آشنا هستند و به‌دنبال آگهی‌های استخدامی می‌گردند و یا بر سر قیمت‌دادن به کارفرما برای گرفتن یک پروژه کمی گیج شده‌اند. 

درآمد کارشناس سئو 

قبل از اینکه بازه درآمدی کارشناس سئو را برای شما شرح دهیم، بهتر است با کارشناس سئو آشنا شویم. کارشناس سئو به فردی گفته می‌شود که به‌تازگی یک دوره آموزشی و یا کارآموزی را گذرانده و آماده ورود به بازار کار و ارائه خدمات سئو است. برخی از این افراد رزومه قوی‌تری دارند و تابه‌حال یک یا چند سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کرده‌اند. به‌هرحال کارشناس سئو یک فرد تازه‌کار است که سابقه چندانی در این حوزه ندارد و از اصطلاحی به‌نام «جونیور» برای او استفاده می‌کنند.

اگر یک کارشناس سئو بخواهد در شرکتی مشغول به‌کار شود و خدمات SEO را برای وب‌سایت آن مجموعه انجام دهد، میانگین بین 8 تا 12 میلیون تومان درآمد خواهد داشت. این  آمار براساس میانگین حقوقی است که شرکت‌های جویای موقعیت شغلی کارشناس سئو، در سایت‌های کاریابی ایرانی، ثبت کرده‌اند.

اگر کارشناس سئو در یک مجموعه دیجیتال مارکتینگ، مشغول‌به‌کار شود و عضوی از تیم آن مجموعه باشد، این بازه قیمتی کمی متفاوت خواهد بود و ممکن است کمتر از میانگین، به او حقوق داده شود. چراکه کارفرمایان معتقدند این موقعیت شغلی، سابقه کاری خوبی برای این افراد خواهد شد و تجربه خوبی از کار در این محیط به دست خواهند آورد. حقوق این افراد حدود 6 میلیون تومان خواهد بود.

اما اگر کارشناس سئو بتواند به‌صورت دورکار و یا فریلنسر، پروژه‌ای بگیرد و آن را بهینه کند،  درآمد بیشتری خواهد داشت، چراکه با حذف زمان رفت‌و‌آمد و حواس‌پرتی در محیط، می‌تواند حداقل روی ۲ پروژه کار کند و درآمد خود را از صفر به حدود 12 میلیون تومان برساند.

همانطور که گفتیم کارشناس سئو کسی‌ است که سابقه‌ کار کافی ندارد و تازه اول راه است، پس نباید انتظار حقوق بالایی در ابتدای کار داشت. قطعاً با صرف زمان بیشتر در این حوزه و افزایش مهارت و تجربه، می‌توانید حقوق خود را ارتقا دهید. اکثر شرکت‌ها نیز بعد از اینکه پیشرفت شما را ببینند، حقوقتان را افزایش خواهند داد.

حقوق سئو کار

درآمد کارشناس ارشد سئو

کارشناس ارشد به کسی گفته می‌شود که حداقل 3 سال سابقه کار و تخصص‌های موردنیاز در این زمینه کاری را داشته باشد. به این افراد «سینیور» نیز گفته می‌شود. این افراد، تجربه بیشتری نسبت به کارشناسان سئو دارند، قبلاً روی چندین سایت خدمات سئو را به‌طور کامل پیاده‌سازی کرده‌اند، اطلاعات به‌روز و مفید و آشنایی دقیقی نسبت به الگوریتم‌های گوگل و کمپین‌های تبلیغاتی دارند.

کارشناس ارشد سئو، با استخدام در یک شرکت بین 12 تا 16 میلیون حقوق خواهد گرفت. البته این میزان حقوق برای شهرهای بزرگ مثل تهران، اصفهان و مشهد ممکن است متفاوت باشد.

اگر کارشناس ارشد سئو تصمیم بگیرد به‌صورت دورکار و یا فریلنسر در این زمینه فعالیت کند، می‌تواند پروژه‌هایی با رقم حداقل 10 میلیون تومان را بپذیرد. این افراد با اتکا به سابقه کاری که دارند و پروژه‌های موفقی که در گذشته انجام داده‌اند، به‌راحتی قراردادهای جدید می‌بندند و با انجام کار برای 3 پروژه، در ماه به درآمد 30 میلیون تومانی خواهند رسید.

برخی از فریلنسرها تصمیم می‌گیرند از سایت‌های خارجی مثل آپورک، فریلنسر و فایور پروژه بگیرند و درآمد دلاری را تجربه کنند. درآمد این افراد نیز بسیار عالی خواهد بود، چراکه حداقل دستمزد برای یک کارشناس سئو در سایت‌هایی مثل آپورک و فایور، بین 30 تا 60 دلار به‌ازای هر ساعت است.

درآمد متخصص سئو 

و اما بالاترین سطح از تخصص در حوزه سئو، به متخصص سئو تعلق می‌گیرد. این افراد، "Expert" یا متخصص خوانده می‌شوند و به تمام راه و چاه خدمات سئو به‌خوبی مسلط هستند. حداقل 5 سال سابقه کاری دارند و می‌توانند مدیریت یک تیم، نظارت بر کار اعضای تیم و بهبود عملکرد سایت، برای رسیدن به نتایج بهتر را برعهده بگیرند.

یک متخصص سئو با استخدام در شرکتی باید انتظار حقوق حداقل 20 میلیون تومانی را داشته باشد. البته این میزان حقوق به توانایی فرد، رزومه، مسئولیت‌پذیری، مهارت‌های سخت و نرم، اهمیت و سختی پروژه نیز بستگی خواهد داشت.

شغل ایده‌آل برای یک متخصص سئو، گرفتن پروژه‌های دورکاری است. این افراد با گرفتن حداقل 4 پروژه در ماه و جمع‌کردن یک تیم ماهر از افراد و برون‌سپاری وظایف، به‌راحتی به درآمد 100 میلیون تومان در ماه خواهند رسید.

سایت‌های فریلنسری خارجی نیز برای سپردن پروژه خود به افراد متخصص به‌ازای هر ساعت، حداقل 70 دلار پرداخت خواهند کرد. یک متخصص سئو به‌راحتی می‌تواند حداقل 2 پروژه خارجی بگیرد و با انجام خدمات سئو، درآمد دلاری را تجربه کند.

حقوق سئو کار در ایران

 

بازار کار سئو در ایران چطور است؟

اگر بخواهیم درباره امنیت شغلی سئو صحبت کنیم، باید بگوییم تا زمانی که اینترنت در ایران متصل باشد، این افراد از امنیت شغلی خوبی برخوردار هستند. هر روز بیش از 500 هزار سرچ در موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود و افراد زیادی به‌دنبال خرید اینترنتی هستند. اگر یک کسب‌وکار با استفاده از خدمات سئو، سایت خودش را به رتبه‌های اول تا سوم گوگل برساند می‌تواند حجم عظیمی از این جستجوگران را به سایت خودش بیاورد و با فروش محصولاتش، سود خوبی کسب کند.

اما این اتفاق چگونه میسر می‌شود؟ فقط زمانی که یک متخصص سئو از مهارتش استفاده کند و باعث بهبود رتبه یک سایت شود. بعد از پاندمی کرونا، این حوزه رشد خوبی پیدا کرد، چراکه کسب‌وکارها دریافتند نباید به خدمات حضوری متکی باشند و می‌توانند با ارائه خدمات آنلاین، از طیف وسیع‌تری از مشتریان استفاده کنند.

اکنون نیز به‌دلیل افزایش محبوبیت وب‌سایت و فروش آنلاین، شرایط کار سئوکاران بهتر از قبل شده است. پیش‌بینی می‌شود این روند بازهم بهبود پیدا کند و تمامی افراد فعال در کسب‌وکارهای آنلاین به‌دنبال سئوکردن وب‌سایت خود باشند.

روش‌های درآمدی خدمات سئو 

باتوجه به درآمد و بازار کار سئو، این حوزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و بسیاری از افراد علاقه‌مند به یادگیری سئو مشغول شده‌‌اند. اما روش‌های درآمد از سئو به همین جا ختم نمی‌شود و کسی که در این زمینه متخصص باشد، دستش برای ارائه خدمات باز است. در ادامه چند روش درآمد از سئو را بررسی خواهیم کرد.

سایت خودتان را سئو کنید.

در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید کافی است با خرید یک دوره آموزش سئو، مهارت‌های سئو را یاد بگیرید و شروع به پیاده‌سازی آن‌ها کنید. بعد از آن با فروش محصولات یا خدماتتان در سایت، درآمد میلیونی را تجربه خواهید کرد. ناگفته نماند که این روش نیازمند صرف زمان زیاد برای آموزش‌دیدن، صبر و حوصله در پیاده‌سازی است. اگر بتوانید در این مسیر دوام بیاورید و خسته نشوید،  قطعاً نتیجه خوبی خواهید گرفت.

به‌عنوان کارشناس سئو مشغول‌به‌کار شوید.

شما می‌توانید چند ماهی وقت بگذارید و با آموزش‌دیدن در حوزه سئو به یک کارشناس تبدیل شوید و برای استخدام در شرکت‌های مختلف، رزومه ارسال کنید. شرکت‌های بسیاری هستند که به‌دنبال استخدام افرادی مثل شما هستند تا تمام کارهای سئو سایتشان را به یک نیروی تمام‌وقت بسپارند.

بازار کار سئو در ایران

فریلنسر شوید.

ازآن‌جاکه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو کاری نیست که نیاز به حضور در محل داشته باشد، افراد زیادی هستند که با دورکاری و سپردن پروژه به شما مشکلی ندارند. شما می‌توانید در خانه بنشینید و با انجام‌دادن خدمات سئو برای 2 یا 3 پروژه، درآمد خوبی از این حوزه کسب کنید. حتی با گرفتن پروژه از سایت‌های خارجی نیز درآمد دلاری را تجربه کنید.

مشاور سئو بدهید.

اگر پس از گذشت چندین سال فعالیت در این حوزه به یک متخصص تبدیل شده‌اید، می‌توانید به دیگر سایت‌ها مشاوره بدهید. سایت آن‌ها را آنالیز و پیشنهادهایی برای بهبود رتبه‌های وب‌سایتشان ارائه کنید. می‌توانید به‌ازای هر ساعت، از 500 هزار تومان به بالا، حق مشاوره دریافت کنید.

دوره سئو بفروشید.

اگر مهارتتان در حوزه سئو به‌حدی رسیده است که بتوانید آن را به دیگران آموزش دهید، بهتر است سایتی برای آموزش سئو، تأسیس کنید و با درست‌کردن فیلم آموزشی و حتی دوره آموزشی به درآمد فوق‌العاده‌ای در این حوزه برسید.

همچنین بخوانید: سئو در دراز مدت چگونه بر کسب‌وکار شما تأثیر می گذارد؟

مشتریان بیشتری هنگام جست‌وجوی محصولات، با شما آشنا می‌شوند.

ترافیک ارگانیک سایتتان را افزایش می‌دهد.

باعث افزایش اعتبار و اعتماد مخاطبان به شما خواهد شد.

سئو یک سرمایه‌گذاری است و در درازمدت بیشتر از 10 برابر هزینه‌ای که کرده‌اید به شما بازخواهد گشت.

مخاطبان هدف به سمت شما خواهند آمد.

با فروش بیشتر محصولات، درآمد بیشتری را تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی

در این مقاله درآمد یک سئوکار کارآموز تا متخصص را با هم بررسی کردیم. در حوزه سئو، شما پیشرفت شغلی خواهید داشت و به‌تبع آن درآمدتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد. طی سال‌های اخیر در کشورمان ایران، خدمات سئو بیشتر شناخته شده است و افراد بیشتری به‌دنبال یادگیری و استفاده از آن هستند. پس اگر تردید دارید وارد این بازار کار شوید یا خیر، بهتر است کمی عجله کنید و با سرمایه‌گذاری روی خودتان و یادگیری سئو، به یک متخصص تبدیل شوید. فراموش نکنید هرچقدر هم که یک حوزه رقیب زیاد باشد، اما برای یک فرد حرفه‌ای همیشه پیشنهاد خوب با درآمد خوب وجود دارد. 

پست های مشابه