تصویر مقاله

سئو چیست ؟ کاملترین آموزش بهینه سازی سایت به زبان ساده

bahar sabzevarzadeh | 1401:02:12 08:35:43
اصول سئو

سئو چیست ؟ سئو مخفف search engine optimization  یا همان بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. کارهای معمول مرتبط با سئو، شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک و بهینه سازی فنی یا تکنیکال سایت می باشد.

به عبارت دیگر:

سئو به معنای بهبود رتبه یک سایت در بخش ارگانیک (غیر پولی) نتایج جستجو است.

مزیت اصلی رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص این است که هر ماه می توانید به صورت "رایگان" ترافیک برای سایت خود کسب کنید.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کند؟

پیش از آنکه به طور مفصل به بحث "سئو چیست" بپردازیم،  قرار است یاد بگیریم که موتورهای جستجو مانند گوگل چگونه کار می کنند.

هنگامی که شما در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) به دنبال چیزی می گردید، یک الگوریتم سریعا به کار می افتد تا آنچه را که موتور جستجو "بهترین" نتیجه می داند به شما ارائه دهد.

گوگل "صدها میلیارد" صفحه خود را اسکن می کند تا مجموعه ای از نتایج را پیدا کند که به بهترین وجه به جستجوی شما پاسخ دهد.

چگونه گوگل بهترین نتیجه را تعیین می کند؟

اگر چه گوگل به طور شفاف درباره الگوریتم ها صحبت نمی کند اما ما می دانیم که سایت ها و صفحات وب بر اساس ارتباط (Relevancy) رتبه بندی می شوند.

 

۱- ارتباط (Relevancy)

اگر به دنبال "دستورپخت کوکی های شکلاتی" هستید، طبیعتا دوست ندارید که صفحات مربوط به تایرهای کامیون را ببینید.

به همین دلیل گوگل قبل از هر چیز به دنبال صفحاتی می رود که ارتباط نزدیک با کلمه کلیدی شما دارند.

با این همه، گوگل به راحتی همه صفحات مرتبط را در بالاترین پوزیشن قرار نمی دهد. به این دلیل که هزاران (یا حتی میلیون ها) صفحه مرتبط با هر عبارت جستجو وجود دارد.

به عنوان مثال ، کلمه کلیدی "cookie recipes"  تعداد 349 میلیون نتیجه دارد:

 

بنابراین برای به صف کردن نتایج به نحوی که بهترین نتیجه در بالا قرار داشته باشد، باید فاکتورهای دیگری هم داشته باشد.

 

۲- اتوریتی (Authority)

منظور از آتوریتی همان معنا واقعی کلمه است: این روش گوگل برای تعیین صحت و قابل اعتماد بودن محتوا است.

سوال این است: گوگل از کجا می داند یک صفحه معتبر می باشد؟

گوگل به تعداد صفحاتی که به صفحه مورد نظر لینک می دهند را مشاهده و بررسی می کند (لینک از صفحات دیگر به عنوان "بک لینک" شناخته می شوند).

 

آتوریتی صفحه و ارتباطش با لینک هایی که به صفحه داده شده

 

به طور کلی، هر چه یک صفحه لینک های بیشتری داشته باشد، رتبه بالاتری هم خواهد داشت:

در واقع، این توانایی گوگل که برای اندازه گیری اعتبار یک صفحه از لینک ها استفاده می کند همان چیزی است که آن را از موتورهای جستجو دیگر جدا می کند

 

۳- مفید بودن (Usefulness)

محتوا می تواند مرتبط و معتبر باشد. اما اگر مفید نباشد، گوگل نمی خواهد آن محتوا را در بالای نتایج جستجو قرار دهد.

در حقیقت، گوگل علناً گفته است که بین محتوای "با کیفیت" و "مفید" تفاوت و تمایز وجود دارد.

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما "رژیم غذایی" را جستجو می کنید. اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید ("نتیجه A") توسط برجسته ترین متخصص جهان در زمینه رژیم غذایی نوشته شده است. و از آنجا که صفحه دارای محتوای بسیار با کیفیت است، افراد زیادی به آن لینک داده اند.

 

مفید بودن نتیجه با طبقه بندی بودن

 

با این حال، این محتوا پر از اصطلاحاتی است که اکثر مردم نمی فهمند. این صفحه را با یک نتیجه دیگر مقایسه کنید ("نتیجه B").

توسط شخصی نسبتاً جدید در زمینه رژیم غذایی نوشته شده است و این سایت همان تعداد بک لینک را ندارد.

با این حال، محتوای آنها در بخش های مختلف سازمان دهی شده (منظم و طبقه بندی شده) و به گونه ای نوشته شده است که هر کسی می تواند درک کند:

خب، این صفحه از لحاظ «مفید بودن» نمره بالایی خواهد داشت. اگرچه نتیجه B به اندازه نتیجه A قابل اعتماد و معتبر نیست، اما هنوز هم عملکرد خوبی در گوگل خواهد داشت. (در حقیقت، حتی ممکن است بالاتر از سایت A نیز رتبه بندی شود)

گوگل میزان مفید بودن یک صفحه را تا حد زیادی براساس "سیگنال های تجربه کاربری" اندازه گیری می کند.

به عبارت دیگر: نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو. اگر گوگل ببیند که مردم واقعاً یک نتیجه جستجوی خاص را دوست دارند، آن مورد رتبه قابل توجهی کسب خواهد کرد.

 

 

اولین نکته سئویی من برای رتبه بندی بالاتر

سایتی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند! موتورهای جستجو برای اندازه گیری سیگنال های مختلف در وب طراحی شده اند تا بتوانند سایت هایی را پیدا کنند که مردم بیشتر دوست دارند. با ساختن سیگنال های واقعی و غیر مصنوعی، به دلخواه آن ها رفتار کنید.

 

نحوه کار کردن سئو

برای اینکه شما بتوانید در موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، bing، Amazon یا youtube رتبه خوبی داشته باشید باید سایت و صفحات خود را برای آن ها بهینه سازی یا seo کنید.

پس شما باید محتوا و صفحاتی ایجاد کنید که مطمئن باشید تمام فاکتورهای آن موتور جستجو در آن رعایت شده است تا سایت شما را به عنوان بهترین نتیجه برای جستجوکننده به نمایش دهد. (به عنوان مثال، گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی را در الگوریتم خود دارد).

اینکه موتورهای جستجو چگونه "بهترین" نتیجه را تعیین می کنند بر اساس الگوریتمی است که میزان اعتبار، ارتباط صفحه با آن کوئری، سرعت لود سایت  را بررسی می کند.

در بیشتر موارد، وقتی در مورد "بهینه سازی موتور جستجو" صحبت می شود، افراد به "سئو گوگل" فکر می کنند. پس ما در این راهنما به سئو سایت شما برای گوگل خواهیم پرداخت.

 

نتایج ارگانیک در مقابل نتایج پولی

صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP به دو بخش مجزا تقسیم می شوند: نتایج ارگانیک و پولی.

 

نحوه رتبه بندی نتایج پولی و ارگانیک

 

۱) نتایج ارگانیک

نتایج جستجوی ارگانیک نتایجی هستند که 100٪ بر اساس شایستگی رتبه بندی می شوند.

یعنی، هیچ راهی برای پرداخت به گوگل و یا سایر موتورهای جستجو برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک وجود ندارد.

موتور جستجو، نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه بندی می کند. اما به طور کلی، نتایج ارگانیک توسط گوگل به عنوان مرتبط ترین، قابل اعتمادترین و معتبرترین سایت ها و یا صفحات وب در هر زمینه ای انتخاب می شوند.

 

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که:

زمانی که ما در مورد "سئو چیست" صحبت می کنیم، منظورمان کسب رتبه بالاتر سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک است.

 

۲)‌ نتایج پولی

نتایج جستجوی پولی، تبلیغاتی هستند که در بالا و یا زیر نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.

سایت هایی که به عنوان تبلیغات پولی کاملاً مستقل از نتایج ارگانیک هستند. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پولی با توجه به مبلغی که می خواهند برای یک بازدید کننده از مجموعه خاصی از نتایج جستجو بپردازند، "رتبه بندی" می شوند (معروف به "تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)").

 

نرخ تبدیل

ROI احتمالی

ROI عمومی

هزینه

مهارت مورد نیاز

سرعت رتبه بندی

نوع SEM

5/2

5/5

5/4

5/3

5/5

5/2

SEO

5/4

5/4

5/2

5/5

5/3

5/5

PPC

مقایسه انواع بازاریابی موتور جستجو (SEM)

دلیل اهمیت سئو چیست؟

برای پاسخ به این سوال که اهمیت سئو چیست باید بگوییم به طور خلاصه: جستجو یک منبع بزرگ برای ایجاد ترافیک موثر در سایت است.

 

تقریباً 60٪ کل ترافیک سایت با جستجوی گوگل ایجاد می شود. و اگر ترافیک سایر موتورهای جستجو معروف (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب) را با هم جمع کنید، خواهید دید که 70.6٪ کل ترافیک یک سایت از طریق سرچ در موتورهای جستجو ناشی می شود.

 

بیایید اهمیت سئو را با یک مثال نشان دهیم:

فرض کنید شما یک شرکت تشریفاتی (برگزاری مهمانی) را اداره می کنید. طبق Google Keyword Planner، هر ماه 110،000 نفر به دنبال "لوازم مهمانی" می گردند.

با در نظر گرفتن اینکه اولین نتیجه در SERP گوگل حدود 20٪ از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهد، در صورتی که سایت شما اولین سایت در SERP باشد، ماهانه 22,000 بازدید کننده از سایت شما وجود خواهد داشت.

اما بیایید این موضوع را از نظر کمی (بر خلاف کیفی) بررسی کنیم. آن بازدیدکنندگان چقدر ارزش دارند؟

 

متوسط هزینه ​​آگهی دهنده برای آن عبارت جستجو در حدود 1 دلار برای هر کلیک است. که این به این معناست که ارزش بازدید 22،000 بازدید کننده از سایت تقریباً 22،000 دلار در ماه است.

 

و این هزینه فقط برای یک کلمه کلیدی خاص است. اگر سایت شما مناسب و سازگار با سئو باشد، پس می توانید برای صدها (و گاهی هزاران) کلمه کلیدی مختلف رتبه بندی شوید.

در صنایع دیگر، مانند املاک و بلیت ها و تورهای گردشگری، ارزش ترافیک ارگانیک به طور قابل توجهی بالاتر است.

 

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟

سئو داخلی یا سئو on-page رایج‌ترین استراتژی است که کسب و کارها برای سایت خود استفاده می‌کنند. به بیان ساده‌تر، سئوی داخلی به تغییراتی که شما در سایت خود ایجاد می‌کنید و تأثیر مثبتی که بر عملکرد آن رخ می‌دهد، گفته می‌شود. به طور کلی سئو داخلی به موارد زیادی وابسته است که به تفصیل به آنها می‌پردازیم.

چگالی کلمات کلیدی:  یکی از رایج‌ترین موارد مربوط به بهینه سازی‌ سئوی داخلی، تکرار کلمات کلیدی در محتوا است. وقتی کاربران عبارتی را جستجو می‌کنند، صفحاتی که با کلمه کلیدی مربوطه بهینه شده باشد، در نتایج دیده می‌شود. کلمه کلیدی مدنظر خود را در صفحه تکرار کنید همچنین سعی کنید در متن ازکلمات کلیدی long tail استفاده کنید. اما نکته‌ای که نیاز است به آن بپردازید این است که از تکرار بیش از حد  کلمه کلیدی یا همان کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) در متن خود داری کنید و تکرار کلمه کلیدی نباید به گونه ای باشد که کاربر اذیت شود.

کیورد ریسرچ:  برای این مهم باید کیورد ریسرچ انجام دهید تا کلمات کلیدی و عباراتی که افراد به صورت آنلاین جستجو می‌کنند را کشف کنید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به فروش برسانید. سپس، می‌توانید این کلمات کلیدی را در مکان‌های کلیدی سایت خود مانند عناوین صفحه، توضیحات متا و زیر عنوان‌های داخلی قرار دهید.

با هدف قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود و ایجاد محتوایی ارزشمند، می‌توانید به کسب و کار خود کمک کنید تا در بالای نتایج جستجو ظاهر شود و در نهایت، به درآمد و فروش بیشتر برسید.

کلمات کلیدی در تایتل و دیسکریپشن:  یکی از ساده‌ترین مسائلی که در سئو داخلی صفحات باید به آن توجه کرد نوشتن کلمه کلیدی در تایتل و دیسکریپشن است و اگر یکبار آن را تکرار کرده باشید متوجه تغییر رنگ چراغ افزونه یواست از قرمز به سبز می‌شوید. نوشتن تایتل  و دسکریپشن جذاب میتواند باعث شود کاربران بیشتری بر روی نتایج سایت شما کلیک کنند

تگ هدینگ:  هدینگ‌های صفحه باید متنوع باشد واز H1 تا H6 متغیر است. نیازی نیست که کلمه کلیدی در تمام هدینگ‌ها تکرار شود بلکهباید دقت شود در جایی که نیاز تکرار کردن آن وجود دارد نوشته شود.

متن جایگزین ‌(Alt text) برای عکس:  فرض کنید نابینایی وارد یک مغازه می‌شود و می‌خواهد حدس بزند که اجناس شما چیست. شما اگر بسته بندی‌هایتان همگی یک شکل باشد قطعا متوجه تفاوت آنها نمی‌شود.

 

حالا متن جایگزین عکس‌ها هم حکم همین را برای موتور جستجو و ربا‌ت‌های گوگل دارد یعنی بدون آنکه بداند داخل عکس چیست تنها با خواندن متن جایگزین آن متوجه می‌شود که چیست و به فهم او بسیار کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم متن جایگزین عکس شما خیلی کامل باشد و از نوشتن متن خیلی کلی خودداری کنید.

 

بهینه سازی عکسدر حین اینکه تصاویر باید با حجم مناسب باشد و فرمت خوبی داشته باشد باید دقت شود که عکس کاملا مرتبط و غیرتکراری باشد. خوب است که تصاویر شما منحصر به فرد باشد و از تصاویر در سطح وب استفاده نشود. برای اطلاع از وضعیتی که یک عکس برای حجم و سایز و فرمت داشته باشد به مقاله سئو عکس ها مراجعه کنید.

 

تگ کنونیکال: تگ Canonical بخشی از کد HTML وبسایت در بخش هدر (Header) است. URL های دارای این تگ برای وبسایت‌هایی با محتوای مشابه و یکسان کارایی دارد. صفحات تکراری در وبسایت‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند؛ پس استفاده از تگ کنونیکال خیلی می‌تواند از تکراری بودن صفحات شما جلوگیری کند. اما برای اطلاع دقیق از نحوه نوشتن تگ  کنونیکال به مقاله سئولب مراجعه کنید.

لینک سازی داخلی :  داشتن لینک داخلی و خارجی از مزیت‌هایی است که یک مطلب می‌تواند داشته باشد. در لینک سازی داخلی شما از یک صفحه از سایت خودتان "با کلمه کلیدی صفحه هدف" به آن صفحه از سایتتان لینک میدهید؛ به آن کلمه ای که لینک میکنید اصطلاحا انکرتکست میگویند. اگر این دریافت لینک در داخل سایت اتفاق نیفتد و سایت دیگری به شما لینک دهد لینک سازی خارجی انجام شده است. اینکه مطلب شما یا صفحه شما طوری باشد که دیگران به آن لینک دهند بسیار مهم است اما چون این اتفاق خیلی در بین سایت های ایرانی رایج نیست ما ناچارا سعی میکنیم لینک های خارجی را با پرداخت پول بدست بیاوریم و به گونه ای این کار را انجام دهیم که طبیعی به نظر برسد.

سئو خارجی (Off-Page SEO) چیست؟

سئو خارجی یا همان offpage seo شامل بهینه سازی‌هایی است که در داخل سایت انجام نمی‌شود. این‌ها عوامل خارجی هستند که روی عملکرد سایت شما تأثیر می‌گذارند. یکی از بزرگ‌ترین عوامل سئوی خارجی، به اشتراک گذاری شبکه‌های اجتماعی است.

وقتی لینک سایت خود را در صفحات رسانه‌های اجتماعیتان به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید از بیرون از سایت خود با مخاطبان تعامل داشته باشید. این مهم یک عامل رتبه بندی خارجی است که می‌تواند به سایت شما در عملکرد بهتر کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که شبکه‌های اجتماعی مستقیماً بر سئو شما تأثیر نمی‌گذارند. اینها هیچ تاثیر مستقیمی در بهبود رتبه شما ندارند اما می‌توانند منجر به رفتارهایی شوند که به بهبود رتبه شما کمک می‌کنند. هنگامی که لینک‌های محتوای خود را در پروفایل‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، این امکان را دارید که مخاطبان بیشتر را به صفحات سایت خود بفرستید.

افراد می‌توانند لینک شما را در پروفایل‌های خود به اشتراک بگذارند و به دیده شدن صفحه شما در بین جمعیت زیادی از مردم کمک کنند و باعث افزایش تعداد بازدید ماهانه وبسایت شما شود.

 

seo off page

برخی دیگر از عوامل سئو خارجی شامل نظرات و بک لینک‌ها هستند. این موارد باعث ایجاد ترافیک از مکان‌های دیگر به وب سایت شما می‌شوند. تهیه رپرتاژ آگهی و انتشار آن در وبسایت ها با اعتبار بالا (رتبه الکسا خوب) عوامل بیرونی هستند که در رتبه صفحات شما در نتایج گوگل تأثیر خواهد گذاشت.

لینک بیلدینگ (link building)

در آموزش سئو لینک بیلدینگ یکی از پربحث ترین مباحث بین متخصصان سئو می باشد اما  واقعا هدف از لینک بیلدینگ در سئو چیست؟

هدف این است که سایت های دیگر برند شما را ذکر کنند و به آن لینک دهند. این موضوع به عنوان "سئو خارجی" نیز شناخته می شود.

link building in seo

 

اگرچه بک لینک ها از روز اول با اهمیت ترین بخش الگوریتم گوگل بودند، اما در حال حاضر نیز فوق العاده مهم محسوب می شوند.

طی تحقیقات اتجام شده بر روی یک سری از نتایج گوگل آنها دریافتند که تعداد بک لینک ها هنوز هم با رتبه بندی گوگل در صفحه اول ارتباط زیادی دارند.

خلاصه کلام؟ لینک ها بخش مهمی از استراتژی سئو هستند و این موضوع به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.

در نتیجه، در اینجا اصول اولیه در زمینه لینک بیلدینگ آورده شده است.

اعتبار لینک

همه لینک ها به هم برابر نیستند.

به طور خاص، لینک سایت های معتبر بیشتر از لینک یک سایت کوچک و کم اعتبار، PageRank را تحت تاثیر قرار می دهد.

دو روش اصلی برای اندازه گیری اعتبار وجود دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه  (Page Authority).

Domain Authority به طور کلی نشان دهنده اعتبار سایت است. بنابراین حتی اگر به یک صفحه خاص تعداد زیادی لینک زده نشود، دامین آتوریتی به این معنی است که این صفحه هنوز هم مقداری اعتبار دارد. Page Authority در واقع نشان دهنده اعتبار یک صفحه خاص است.

 

بدیهی است که شما لینک هایی از صفحات معتبر موجود در سایت های با اعتبار می خواهید. تنها مشکل این است که بدست آوردن چنین لینک های بسیار سخت است.

 

بر روی بک لینک از سایت های مرتبط تمرکز کنید

هنگامی که شروع به لینک سازی برای سایت خود می کنید، یک قانون اساسی را در ذهن داشته باشید:

"دریافت لینک از سایت های مرتبط".

دلیل این امر این است که لینک از سایت های مرتبط برای شما بیشتر از لینک سایت های صنعت های دیگر، ارزش سئو دارند.

علاوه بر آن، لینک سایت های مرتبط به گوگل نشان می دهد که لینک های شما به صورت طبیعی ایجاد شده اند. یعنی اگر سایت شما درباره مطالب آشپزی است اگر بک لینک های شما از بلاگ های بازی های ویدیویی باشد، به نظر غیر طبیعی خواهد بود.

 

(توجه: بدست آوردن تعداد کمی لینک از سایت های غیر مرتبط ایرادی ندارد. اما اگر این لینک ها قسمت عمده لینک های شما را تشکیل دهند، با مشکل روبرو خواهید شد).

 

"مرتبط بودن" لزوماً به این معنی نیست که سایت مورد نظر باید دقیقا در زمینه موضوع شما باشد.

 

پست مهمان (Guest posting)

پست مهمان به عنوان یک استراتژی لینک بیلدینگ، بسیار مفصل است.

به این دلیل که پست مهمان در عین حال که یک روش کلاه سفید است می تواند تبدیل به یک روش کلاه سیاه شود.

اما وقتی درست انجام شود، پست مهمان یک روش عالی برای بدست آوردن لینک های اولیه و در معرض دید قرار گرفتن سایت شماست.

در نتیجه، در اینجا چند نکته آورده شده است که باید هنگام شروع به این کار به خاطر بسپارید:

  1. فقط در سایت های مرتبط پست مهمان ایجاد کنید. انتشار تعداد زیادی پست مهمان در سایت های غیر مرتبط، پرچم قرمز (red flag) محسوب می شود.
  2. از استفاده بیش از حد کلمه کلیدی برای انکر تکست خودداری کنید. در عوض، از لینکی با نام برند خود به عنوان انکر تکست استفاده کنید (مانند: سئولب).

سئو تکنیکال (Technical SEO) چیست؟

سئو تکنیکال و فنی شامل بهینه سازی عمیق سایت برای کمک به عملکرد صحیح و بهبود رتبه سایت است. این‌ها عناصری هستند که در قسمت بک‌اَند سایت قرار دارند. شما می‌توانید سایتی زیبایی داشته باشید اما جنبه‌های فنی سایت چطور؟ بهینه هستند؟

یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های سئوی تکنیکال، سرعت صفحات است. وقتی کاربران از صفحه شما بازدید می‌کنند، نمی‌خواهند برای بارگذاری آن زمان زیادی را منتظر بمانند. اگر می‌خواهید بهترین نتایج را کسب کنید، باید سرعت باز شدن صفحات خود را افزایش دهید.

شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم Google PageSpeed ​​Insights سرعت صفحه خود را کنترل کنید. اگر از این ابزار استفاده می‌کنید، باید منتشر انجام تغییرات بنیادی رد سایت خود باشید.

برای کسب و کارهایی که دانش فنی ندارند، این امکان وجود دارد که با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای بهبود سئوی تکنیکال سایت خود همکاری کنند. یکی دیگر از فاکتورهای مهم سئو فنی، ریسپانسیو است. با افزایش جستجوهای تلفن همراه، مهم است که شما سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید.

 

شما می‌خواهید بهترین تجربه را در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. با اجرای یک طراحی پاسخگو (ریسپانسیو)، می‌توانید سایت خود را برای موبایل بهینه کنید. این مهم تضمین می‌کند که وب سایت شما متناسب و سازگار با گوشی همراه کاربر است (آی او اس، اندروید و ویندوز).

موارد بالا تنها دو مورد از بزرگ‌ترین جنبه‌های سئو تکنیکال هستند که بر عملکرد سایت تأثیر می‌گذارند. اگر می‌خواهید کسب و کار شما در نتایج جستجو عملکرد خوبی داشته باشد، باید به جنبه‌های فنی سایت خود توجه کنید.

 

مقدمه ای بر سئو تکنیکال

سئو تکنیکال موضوع گسترده ای است. هدف اصلی technical SEO این است که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و آن را crawl کنند. اما در سال های اخیر، سئو فنی گسترش یافته و شامل موضوعاتی مانند سرعت لود سایت، بهینه سازی تلفن همراه و... شده است.

 در ادامه یک سری نکات کلی برای بررسی سئو فنی سایت (بدون مهارت برنامه نویسی) آورده شده است.

 

Google search console برای سایت خود نصب کنید

سرچ کنسول داشبورد سلامت و عملکرد سایت شما در گوگل است.

(واقعیت جالب: بینگ نسخه مخصوص خود از این ابزار را با نام Bing Webmaster Tools دارد).

برای استفاده از GSC، باید تایید شود که شما مالک سایت هستید (در قسمت "Domain Properties" دامین سایت خود را قرار دهید).

در صورت انجام این کار، به ابزاری عالی دسترسی پیدا خواهید کرد که به شما نشان می دهد که چه تعداد افراد، سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده و کلیک می کنند:

Google search console برای سایت خود نصب کنید

 

GSC دارای ویژگی های با ارزش دیگری است که به شما این امکان را می دهد که نقشه سایت (sitemap) خود را مستقیماً به گوگل ارسال کنید، تعداد صفحات ایندکس شده، خطاهای فنی سایت، پوزیشن کلمات کلیدی و بسیاری از موارد دیگر را ببینید. 

 

از ساختار URL مناسب و سازگار با سئو استفاده کنید

 یکی دیگر از استراتژی‌های سئو تکنیکال صفحه، بهینه سازی ساختارهای  یو آر ال (URL) است. اکثر افراد در مورد URL صفحات خود زیاد فکر نمی کنند که منجر به URL های عجیب و غریب مانند این زیر می شود:

همانطور که مشخص است ، URL های شما بخشی اصلی سئو سایت شما هستند.

وقتی صحبت از URL ها می شود ، اطمینان حاصل کنید که:

•  ساختار URL شما ثابت است. به این ترتیب، گوگل می داند که صفحات شما در کدام گروه قرار می گیرند. به عنوان مثال، اگر URL یک دسته بندی مانند website.com/coffee دارید، مطمئن شوید که هر صفحه مرتبط با قهوه در این دسته قرار می گیرد: website.com/coffee/french-press. اگر از صفحات دسته بندی (category pages) استفاده نمی کنید، می توانید همه URL های خود را فقط به صورت website.com/page-name تنظیم کنید.

•  از کلمات کلیدی در URL های خود استفاده کنید. نیازی به تکرار کلمات کلیدی نیست (stuffing). فقط مطمئن شوید که کلمه کلیدی هدف شما یک بار در URL شما آمده است. به عنوان مثال: website.com/your-keyword.

• از استفاده از موارد بی ارزش (Junk) پرهیز کنید. URLهای کوتاه تر در گوگل بهترین رتبه بندی می شوند.

 

سوال این است که:

آیا باید برگردید و URL های موجود خود را تغییر دهید؟

به شما بستگی دارد. اما ما توصیه می کنیم URL های قدیمی خود را به حال خودشان باقی بگذارید . حتی اگر این کار  ایده آل نباشد. در عوض، فقط بر روی ایجاد ساختار URL مناسب و سازگار با سئو برای صفحات بعدی که می خواهید منتشر کنید، تمرکز کنید.

اما اگر تصمیم دارید URL های قدیمی را بهینه کنید، مطمئن شوید که صفحات قدیمی را به URL های جدید ریدایرکت می کنید.

 

PageSpeed را بهینه و اندازه گیری کنید

یک سایت با سرعت لود آهسته فقط برای کاربران آزار دهنده نیست. این مورد می تواند به سئو شما نیز آسیب برساند.

در سال 2018 گوگل "به روز رسانی سرعت" جدید را اعلام کرد.

همانطور که از نامش مشخص است، این به روزرسانی صفحات وبی را که به آرامی در دستگاه های تلفن همراه لود می شدند را شروع به جریمه کرد.

نیاز نیست که شما حدس بزنید که سایت شما کند است یا خیر.

در واقع ، آنها فقط یک نسخه به روز شده از ابزار PageSpeed Insights خود را راه اندازی کردند.

 

با ابزار PageSpeed Insights می توانید امتیاز سرعت لود سایت را بررسی کنید.

نه تنها به سرعت لود صفحه شما یک نمره (رتبه) سرعت از 0 تا 100 می دهد، بلکه لیستی از کارهایی که می توانید برای افزایش سرعت انجام دهید را هم در اختیارتان قرار می دهد.

(توجه: بسته به پیشنهادی که می گیرید، ممکن است بتوانید سرعت لود سایت خود را با تعدادی از پلاگین های وردپرس بهبود ببخشید. در غیر این صورت ، احتمالا به یک برنامه نویس برای این کار نیاز داشته باشید)

 

تنظیم و راه اندازی HTTPS

گوگل در نتایج جستجو برای سایت هایی که HTTPS را برای سایت خود راخ اندازی کرده اند، برتری و مزیت (هر چند کم) قائل است.

طبق تحقیقات انجام شده، 93.6 درصد از نتایج صفحه اول به صورت HTTPS ایمن شده اند. Google Chrome هنگام بازدید از سایتی که از https استفاده نکرده باشد، علامت هشدار را نمایش می دهد. بنابراین اگر سایت شما https نیست، توصیه می کنیم هرچه سریع تر دست به کار شوید.

تنها مسئله انتقال به HTTPS این است که صفحات شما به طور ناگهانی صاحب URL های متفاوتی می شوند. بنابراین واقعاً مهم است که تمام صفحات شما به همان URL ریدایرکت شوند.

شاید این سوال خیلی از شما باشد که "آیا تغییر به HTTPS باعث بهبود رتبه گوگل من خواهد شد؟"

پاسخ ما: "شاید". فکر نمی کنیم که HTTPS یک عامل رتبه بندی فوق العاده مهم باشد. در حقیقت، گوگل از HTTPS به عنوان "یک شانس مضاعف" یاد کرده است.

بنابراین اگر مثلا شما در رتبه 8 ام قرار دارید، استفاده از HTTPS ممکن است شما را به جایگاه 7 ام منتقل کند.

 

سئو کلاه سفید (White Hat SEO) چیست؟

تکنیک کلاه سفید بهترین راه برای بهبود رتبه بندی سئو در طول زمان و بهینه سازی آن است. سئو کلاه سفید دارای تاکتیک‌هایی است که گوگل توصیه می‌کند از آن‌ها برای کمک به رتبه بندی بهتر سایت در نتایج گوگل استفاده کنید. در ادامه به معرفی تکنیک های سئو کلاه سفید می پردازیم:

استپ اول:  تحقیق کلمه کلیدی

  ایجاد محتوای با کیفیت بالا: محتوای با کیفیت بالا به افزایش ارزش صفحه شما هم در نزد کاربران و هم گوگل کمک می‌کند. این مهم در رتبه بهتر صفحات شما در نتایج گوگل و بیشتر دیده شدن برندتان مؤثر است. شما می‌توانید انواع مختلفی از محتواهای مربوط به کسب و کار خود را از جمله وبلاگ‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، فیلم‌ها و اینفوگرافیک‌ها تولید کند.

استپ دوم: سئو داخلی ( مقدمه ای بر سئو داخلی)

سئو داخلی یعنی مطمئن شوید که گوگل می تواند صفحات سایت شما را پیدا کند تا بتواند آنها را در نتایج جستجو نشان دهد. این همچنین شامل داشتن محتوای مرتبط، دقیق و مفید با عبارات جستجویی است که می خواهید برای آن نشان دهید.

گوگل صفحه شما را برای یافتن کلمات و عبارات خاص اسکن می کند و وقتی گوگل عبارات مدنظر را بارها و بارها می بیند، پیش خود می گویدکه : "این صفحه احتمالا باید در مورد این کلمه کلیدی باشد!".

به همین دلیل، مهم است که از کلمه کلیدی مورد نظر خود در صفحه تان استفاده کنید… البته بدون اینکه در استفاده از آن ها حد زیاده روی کنید. فعلا، بیایید بر روی نحوه بهینه سازی سئو داخلی سایتتان را تمرکز کنیم.

 

در سایت های وردپرسی افزونه Yoast را نصب کنید

اگر سایت شما وردپرسی است، ما پیشنهاد می کنیم از پلاگین Yoast SEO استفاده کنید.

نه، Yoast یک دکمه جادویی نیست که به طور خودکار سایت شما را بهینه کند. اما Yoast ادیت عنوان صفحه و تگ دیسکریپشن را آسان می کند.

 

افزونه یواست

 

همچنین دارای تعداد زیادی ویژگی دیگر هست که به شما در بهینه سازی محتوایتان کمک می کند.

 

از کلمه کلیدی خود در تایتل استفاده کنید

قانون شماره 1 سئو داخلی این است که :

از کلمه کلیدی خود در تگ عنوانتان استفاده کنید. چرا این موضوع مهم است؟ خب، وقتی صحبت از سئو داخلی می شود، تگ عنوان مهمترین قسمت صفحه شما خواهد بود.

 

اینگونه درباره اش فکر کنید که:

تگ عنوان شما در واقع خلاصه ای از صفحه شما است. به عبارت دیگر، وقتی از کلمه کلیدی خود در تایتل استفاده می کنید، به گوگل گفته می شود که صفحه شما درباره آن کلمه کلیدی است.

 

متادیسکریپشن (Meta description) جذاب ایجاد کنید. متادیسکریپشن شما به اندازه تایتل مهم نیست.

در واقع، گوگل گفته است که آنها توجه زیادی به دیسکریپشن شما (یا کلمات کلیدی متا) نمی کنند.

 

پس چرا باید خود را برای ایجاد دیسکریپشن به زحمت بیاندازیم؟

زیرا افراد به متا دیسکریپشن شما دقت می کنند تا اگر جذاب بود روی آن کلیک کنند.

 

نکته: از کلمه کلیدی اصلی خود در دیسکریپشن استفاده کنید. وقتی کسی آن عبارت را جستجو می کند، گوگل کلمه کلیدی شما را پررنگ و بولد خواهد کرد. این موضوع به سایت شما کمک می کند که در SERP بهتر دیده شوید.

 

از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید

در مرحله بعدی، شما باید کلمه کلیدی خود را چند بار در صفحه خود وارد کنید.

به این ترتیب، گوگل مطمئن می شود که صفحه شما واقعاً درباره آن موضوع است.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که شما نباید زیاده روی کرده و تراکم کلمه کلیدی شما در یک صفحه خیلی زیاد باشد. در این صورت به یک استراتژی سئو کلاه سیاه به نام "تکرار کلمات کلیدی (Keyword stuffing)" دچار خواهید شد که می تواند سایت شما را در معرض جریمه و پنالتی قرار دهد.

 

خلاصه کلام؟ کلمه کلیدی اصلیتان را به تعداد انگشت شمار (کم) در صفحه خود به کار ببرید. حالا کمی بیشتر و یا کمتر زیاد مسئله مهمی نیست. اما اگر به عمد تعداد زیادی از کلمات کلیدی (تکراری) را در محتوای خود قرار دهید، بیشتر از این که سود برساند، برایتان ضرر خواهد داشت.

 

از مترادف های کلمه کلیدی استفاده کنید

مطمئن شوید که از کلمات مترادف و LSIها در کل محتوای خود استفاده می کنید.

این موضوع می تواند به رتبه گرفتن در ده ها کلمه کلیدی مختلف کمک کند.

(کلمات کلیدی LSI اساساً عباراتی هستند که ارتباط نزدیک با کلمه کلیدی اصلی ما دارند)

فرض کنید شما مقاله ای را منتشر کرده اید که پیرامون کلمه کلیدی "نکات دیجیتال مارکتینگ". سئو شده است.

خب  شما باید از مترادف های این عبارت در محتوای خود استفاده کنید. مانند:

  • نکات بازاریابی اینترنتی
  • نکات بلاگ نویسی
  • نکات بازاریابی برای مبتدیان

 

نکته: مترادف کلمه کلیدی خود را در گوگل و Bing Suggest پیدا کنید. برای این منظور، فقط کلمه کلیدی خود را در نوار جستجو تایپ کرده و پیشنهادات را بررسی کنید.

 

مواردی را مشاهده می کنید که برای محتوای شما مناسب باشد؟ از آنها استفاده کنید!

 

بهینه سازی تصاویر

تاثیر بهینه سازی عکس در سئو چیست؟ بر خلاف مقاله های متنی، موتورهای جستجو به سختی می فهمند که داخل یک تصویر چه چیزی وجود دارد.

بنابراین آنها به نام فایل، متن جایگزین تصویر (alt text) و عنوان تصویر شما اعتماد می کنند تا بفهمند که تصویرتان راجع به چه چیزی می باشد.

و اگر سایتی با تصاویر زیاد دارید، سئو تصاویر  از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، گوگل به سختی متوجه می شود که چه چیزی در صفحه شما قرار گرفته است.

ابتدا به تصویر خود یک نام فایل توصیفی اختصاص بدهید. سپس برای آن tag alt را تعریف کنید و در نهایت یک عنوان برای آن در نظر بگیرید. (در این قسمت زیاد معطل نمی شویم. صرفا تگ alt تصویر خود را کپی کرده و به عنوان عکس قرار می دهیم.)

 

تجربه کاربری (User experience)

شما می توانید یک صفحه وب داشته باشید که به طور کامل برای سئو بهینه شده باشد.

اگرچه تجربه کاربری موضوعی شخصی و وابسته به طرز فکر می باشد، اما به طور غیر مستقیم بر سئو سایت شما تأثیر می گذارد.

با این وجود، اگر استفاده از سایت شما دشوار است، کاربران آن را به اشتراک نخواهند گذاشت. بدون بک لینک و اشتراک گذاری، شانس شما برای رتبه بندی در گوگل تقریباً صفر است.

 

کیفیت محتوا

احتمالاً شنیده اید که "محتوای با کیفیت" مهم است.

که همینطور هم است.

مسئله این است که، محتوای با کیفیت صرفا کافی نیست.

برای اینکه محتوای شما رتبه خوبی بگیرد، باید از همه لحاظ عالی باشد.

همچنین باید پاسخگوی نیاز کاربری باشد که این عبارت را جستجو می کند.

به عنوان مثال بلاگ پست بانس ریت چیست؟ و چطور به سرعت آن را بهبود دهید را مشاهده کنید یک راهنمای کامل که تمام موضوعات پیرامون bounce rate را پوشش داده است.

 

معماری سایت و لینک دهی داخلی

وقتی سایت شما کاملاً جدید بوده و فقط 5 صفحه داشته باشد، معماری سایت چندان اهمیتی ندارد.

اما وقتی سایت شما دارای صدها و یا حتی هزاران صفحه باشد، نحوه انجام معماری سایت شما می تواند تفاوت زیادی در نتیجه نهایی ایجاد کند.

در ابتدا، شما باید یک ساختار سازمان یافته ایجاد کنید تا ربات گوگل بتواند به سلسله مراتب صفحات شما پی ببرد. سپس، باید با استفاده از لینک ها داخلی که به صفحاتی که اولویت بالایی دارند لینک دهیم.

معماری سایت و لینک دهی داخلی

 

تقریباً همین. تنها موارد دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که لینک های داخلی شما باید دارای انکر تکست (Anchor text) های با استفاده از کلمات کلیدی باشند.

بنابراین اگر در حال لینک دادن به صفحه ای در سایت خود در مورد "دم کردن قهوه" هستید، از انکر تکستی مانند "اینجا کلیک کنید" استفاده نکنید. درعوض، مطمئن شوید که انکر تکست شما دارای یک کلمه کلیدی باشد، مانند "این راهنمای دم کردن قهوه".

 

بهینه سازی برای موبایل

بهینه سازی موبایل از امروزه  به "یک ضرورت مطلق" تبدیل شده است.

به این دلیل است که الگوریتم گوگل mobile first بسیار قوی بر روی سایت ها نظارت دارد. این بدان معنی است که نسخه موبایل سایت شما، همان نسخه "اصلی" ای است که گوگل مشاهده می کند.

بنابراین اگر سایت شما به سرعت روی دسکتاپ لود شود در حالی که در تلفن همراه این عمل به آرامی صورت بگیرد، گوگل سایت شما را کند تلقی خواهد کرد.

اگر سایت خود را در Search Console تأیید کردید، می توانید ببینید که آیا سایت شما دارای مشکلاتی در زمینه استفاده از موبایل است یا خیر. در غیر این صورت، می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

 

بهینه سازی برای موبایل mobile-friendly test

 

اگر متوجه شدید که سایت شما برای موبایل فرندلی نیست، حل این مسئله باید در الویت کارها باشد تا به زودی بهینه شود.

 

نکته: مطمئن شوید که از "پاپ آپ های مخرب" برای بازدید کنندگان جستجوی تلفن همراه استفاده نمی کنید. گوگل گفته است که استفاده از این نوع پاپ آپ ها می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد.

 

بهینه سازی اِچ تی اِم اِل (HTML)

 این مهم به پاک کردن کدهایی مانند کد کثیف (Messy Code) حذف فضای سفید (White Space) و کاهش تکست‌های اشاره دارد. این به عملکرد بهتر سایت شما کمک می‌کند. بهینه سازی html در بخش سئو تکنیکال به خوبی و به طور مفصل بیان شده است.

 

  اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاری محتوای سایت در شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تعامل کاربران می‌شود. این مهم به بهبود صفحات در نتایج گوگل و کسب رتبه بهتر کمک می‌کند. اشتراک گذاری در شبکه اجتماعی میتونه در بخش سئو خارجی آورده بشه و درکل سئو خارجی در کلاه سفید به گونه ای هست که محتوا و محصول ما انقدر خوب باشه که دیگران مارو معرفی کنند و بهمون لینک بدهند

 

تکنیک‌های سئوی کلاه سفید نیاز به زمان دارند تا به نتیجه برسند اما انجام آن بسیار با ارزش است. این مهم برای رشد پایدار سایت مهم است و در نتایج گوگل تأثیری پایدار دارد (زودگذر نیست). هر زمانی که الگوریتم‌های گوگل به روز می‌شوند، مهم است روش‌های سئو کلاه سفید را از دوباره بازبینی کنید. تکنیک سئو کلاه سفید، بهترین راه برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو برای مدت زمان طولانی است.

 

سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) چیست؟

تکنیک سئو کلاه سیاه  با بهره گیری از الگوریتم‌های جستجو، در مدت زمان کوتاه به رتبه بالا منجر می‌شود. برخی از مشاغل از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه استفاده می‌کنند زیرا به دنبال نتایج سریع‌تر هستند. آنها خواستار موفقیت فوری و بدون کار تلاش زیاد هستند. با این حال، نکته منفی در مورد سئو کلاه سیاه این است که در دراز مدت به کسب و کارها آسیب می‌زند.

تکتیک‌های سئو کلاه سیاه عبارتند از:

  1.   لینک اسپم
  2.   استفاده زیادی از کلمات کلیدی
  3.   کلوکینگ (Cloaking)
  4.  متن و لینک‌های پنهان
  5.   استفاده از کلمات کلیدی بی‌ربط
  6.   بهینه سازی بیش از حد هدینگ‌های  HTML(H1، H2، H3 و غیره)
  7.  کپی کردن مطالب از وبسایت‌های دیگر
  8.   خرید لینک

موارد بالا تنها چند تاکتیک سئو کلاه سیاه هستند که وبسایت‌ها برای بهینه سازی سایت خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حالی که این تاکتیک‌ها رتبه بندی را بهبود می‌بخشند اما دوامی ندارند. گوگل از این تکنیک‌ها به عنوان عاملی منفی در سئو ارگانیک یاد می‌کند که استفاده از آنها به معنای کسب نمره منفی است. موتورهای جستجو کسب و کار شما را مجازات کرده و حتی نمایش صفحات سایت را در نتایج جستجوی منع می‌کنند.

 

تکنیک های سئو کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یه روش برای رسیدن به رتبه و ترافیک بیشتر در زمان کم است. که اگر گوگل متوجه شود احتمال پنالتی سایت وجود دارد.

به همین دلیل است که ما سئو کلاه سیاه را توصیه نمی کنیم. ارزش ریسک کردن را ندارد.

چگونه می توان فهمید که یک استراتژی لینک بیلدینگ جز سئو کلاه سیاه یا سفید است؟

  • لیست "Link schemes" گوگل را بررسی کنید. این لیست مرتباً به روز می شود و حاوی مواردی است که از  لحاظ گوگل مشکوک و غیرقانونی به حساب می آیند.
  • آیا بابت لینک ها هزینه ای پرداخت می کنید؟ پرداخت مستقیم به شخصی بابت لینک، همیشه مغایر با دستورالعمل های گوگل می باشد.
  •  آیا لینک مورد نظر "به دست آمده است"؟ به عبارت دیگر، آیا کسی به سایت شما به خاطر این فکر کرده که ارزش لینک زدن را دارد، لینک داده است؟ اگر چنین است، بسیار عالی می باشد.

اگر بخواهم واضح تر توضیح دهم:

سئو کلاه سیاه فقط درباره لینک بیلدینگ نیست. موارد دیگری برای سئو کلاه سیاه وجود دارد که هیچ ارتباطی با لینک ها ندارند.

اما در بیشتر موارد، وقتی مردم می گویند "سئو کلاه سیاه" ، در واقع به لینک بیلدینگ کلاه سیاه اشاره می کنند.

در نتیجه، بیایید چند استراتژی لینک بیلدینگ کلاه سفید که ما استفاده و توصیه می کنیم را توضیح دهم.

 

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) چیست؟

سئو کلاه خاکستری حد وسط بین سئو کلاه سفید و سیاه است. این روش برای سئوی سایت مناسب نیست اما در فهرست کارهای ممنوعه هم قرار ندارد. تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری توسط گوگل ممنوع نیستند اما روش قابل قبولی برای دریافت امتیاز هم تلقی نمی‌شوند.

در سئو کلاه خاکستری در بخش سئو خارجی به گونه ای لینک سازی انجام میدهیم که انگار link earning کردیم نه link building و جوری لینک سازی را طبیعی انجام میدیم که انگار انقدر محتوای خوبی داشتیم که دیگران خودشون به ما لینک دادن و ما برای دریافت این لینک ها paid نکردیم. ترکیبی از سئو کلاه سفید و سیاه!

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری خطرناک هستند اما به عنوان راه حلی مقرون به صرفه به بازار عرضه می‌شوند. کسب و کارهایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند، هزینه‌های خود را می‌توانند کاهش دهند.

در زیر چند نمونه از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری آورده شده‌اند:

  1.   مقالات طعمه برای کلیک (Clickbait)
  2.  محتوای اسپین (Spun Content)
  3.   تبادل لینک

موارد بالا تاکتیک‌هایی هستند که مشاغل برای بهبود عملکرد سایت خود در نتایج جستجو از آنها استفاده می‌کنند. تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری، توسط گوگل کاملاً ممنوع نیستند اما به عنوان بهترین راه برای کمک به رشد سایت نیز تلقی نمی‌شوند. این تکنیک‌ها می‌تواند منجر به تأثیرات منفی شود که به جای کمک به کسب و کار به آن آسیب می‌رساند.

 

سئو منفی (Negative SEO) چیست؟

سئو منفی یک موقعیت منحصر به فرد برای کسب و کار شماست. این مهم توسط خود شما انجام نمی‌شود بلکه توسط شخص دیگری انجام خواهد شد. وقتی می‌بینید کسب و کاری از سئو منفی استفاده می‌کند، درحقیقت آنها سعی می‌کنند تا به اعتبار رقبای خود آسیب برسانند.

کسب و کارها از تکنیک‌های کلاه خاکستری و سیاه برای آسیب رساندن به تجارت رقبا استفاده می‌کنند. آن‌ها این تکنیک‌ها را برای کاهش رتبه رقبا در نتایج گوگل به کار می‌گیرند تا بتوانند رتبه خود را بهبود ببخشند.

چند استراتژی وجود دارند که شرکت‌ها با سئو منفی از آن‌ها استفاده می‌کنند:

  •   ایجاد لینک‌های غیر طبیعی به سایت رقبا
  •   ارسال نظرات منفی
  •   هک وب سایت‌ها برای اصلاح محتوا

 

هدف سئو منفی این است که برای منافع شخصی به سایت‌های دیگر آسیب برساند. هنگامی که کمپین سئو یخود را اجرا می‌کنید، باید دائماً آن را کنترل کنید تا مطمئن شوید که در فعالیت‌های معمول سایت، افت غیرمعمول رتبه‌ها، عملکرد غیرمنتظره‌ای وجود ندارد.

 

سئو جستجوی صوتی (Voice Search SEO) چیست؟

یکی از جدیدترین انواع بهینه سازی سئو، جستجوی صوتی است. سئو جستجوی صوتی، به یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای جستجوی محتوا تبدیل شده است که در دستگاه‌هایی مانند الکسا (Alexa)، گوگل هوم (Home Google) و سیری (Siri) استفاده می‌شوند.

جستجوگر صوتی نیاز به بهینه سازی برای کلمات کلیدی مناسب دارد. شما باید سایت خود را برای کلماتی بهینه کنید که مخاطبانتان به صورت شفاهی بیان می‌کند. این مهم شامل کلمات عامیانه است. وقتی سئو جستجو صوتی را بهینه می‌کنید، باید برای ارائه سریع اطلاعات آماده شوید.

 

سئو جستجوی صوتی (Voice Search SEO)

 

کاربران جستجوهای صوتی را انجام می‌دهند تا سریع به پاسخ برسند. این بدان معناست که شما باید محتوای خود را به گونه‌ای بهینه کنید که اطلاعات برای گوگل به راحتی قابل پردازش باشد. روش‌های زیادی برای بهینه سازی محتوای صوتی وجود دارند تا گوگل بتواند اطلاعات را به شکلی آسان‌تر پردازش کند.

 

 سئو محلی (Local SEO) چیست؟

اگر می‌خواهید افراد محلی (کسانی در محل شما زندگی می‌کنند) بیشتری را به سمت مشاغل خود سوق دهید، سئو محلی مناسب شماست. این نوع از استراتژی سئو به شما کمک می‌کند تا بر روی مخاطبان محلی خود تمرکز کنید. برای مثال، خدمات شرکت شما تنها برای مردم شهر تهران است و دیگر شهرها را شامل نمی‌شود.

 سئو تجارت الکترونیکی (Ecommerce SEO) چیست؟

سئو تجارت الکترونیکی برای دستیابی بهتر به مشتریان متمرکز است. این روش به فروشگاه‌های آنلاین کمک می‌کند تا بر هدایت و تبدیل مخاطب به مشتری هدف تمرکز کنند تا درآمد بیشتری به دست آورند.

سئو انترپرایز (Enterprise SEO) چیست؟

این نوع سئو به شما کمک می‌کند حضور آنلاین خود را بهبود ببخشید و برای کلمات کلیدی رقابتی آماده شوید. اگر رقبای زیادی دارید که از کلمات کلیدی مشابه کسب و کار شما استفاده می‌کنند، سئوی انترپرایز روشی کاربردی است.

 

کلام آخر درباره SEO چیست

امیدواریم این آموزش کامل سئو توانسته باشد به سوال سئو چیست شما پاسخ دهد. هدف ما در این راهنما چیزی فراتر از یک تعریف ساده درباره بهینه سازی و سئو سایت باشد و در واقع گام های مورد نیاز برای شروع آن را در اختیارتان قرار دهیم.

همانطور که می بینید، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد سئو وجود دارد. اما با توجه به میزان ترافیکی که سئو می تواند محیا کند، کاملاً ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

بنابراین توصیه می کنم که کار را با اصول اولیه شروع کنید: اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو می توانند سایت شما را کاملاً crawl کنند. سپس شروع به ایجاد محتوای بهینه شده برای کلمات کلیدی کنید. در نهایت، برای دریافت بک لینک از ابزارهای کمکی و خدماتی رسانی استفاده کنید.

این سه مرحله پایه و اساس سئو هستند.

هنگامی که احساس کردید به این موارد تسلط دارید، شروع به جستجوی مطالب پیشرفته تری مانند سئو YouTube و جستجوی صوتی کنید.

 

 

 

آیا مایل به ارسال نوتیفیکیشن و اخبار از طرف سئولب هستید ؟