سئو چیست؟ کاملترین آموزش به زبان ساده

سئو چیست؟ بهینه سازی موتور جستجو (SEO) روشی است از دستیابی به ترافیک هدفمند برای یک سایت از طریق رتبه بندی در کلمات کلیدی با ارزش ارگانیک موتور جستجو. کارهای معمول مرتبط با سئو، شامل ایجاد محتوای با کیفیت بالا، بهینه سازی محتوا پیرامون کلمات کلیدی خاص و ایجاد بک لینک می باشد.

به عبارت دیگر:

سئو به معنای بهبود رتبه یک سایت در بخش ارگانیک (غیر پولی) نتایج جستجو است.

مزیت اصلی رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی خاص این است که هر ماه می توانید به صورت "رایگان" ترافیک برای سایت خود کسب کنید.

Table of Contents

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کند؟

حال که به سوال "سئو چیست" پاسخ دادیم اکنون وقت آن است که یاد بگیریم که موتورهای جستجو مانند گوگل در چگونه کار می کنند.

هنگامی که شما در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) به دنبال چیزی می گردید، یک الگوریتم سریعا به کار می افتد تا آنچه را که موتور جستجو "بهترین" نتیجه می داند به شما ارائه دهد.

گوگل "صدها میلیارد" صفحه خود را اسکن می کند تا مجموعه ای از نتایج را پیدا کند که به بهترین وجه به جستجوی شما پاسخ دهد.

چگونه گوگل بهترین نتیجه را تعیین می کند؟

اگر چه گوگل به طور شفاف درباره الگوریتم ها صحبت نمی کند اما ما می دانیم که سایت ها و صفحات وب بر اساس ارتباط (Relevancy) رتبه بندی می شوند.

ارتباط (Relevancy)

اگر به دنبال "دستورپخت کوکی های شکلاتی" هستید، طبیعتا دوست ندارید که صفحات مربوط به تایرهای کامیون را ببینید.

به همین دلیل گوگل قبل از هر چیز به دنبال صفحاتی می رود که ارتباط نزدیک با کلمه کلیدی شما دارند.

با این همه، گوگل به راحتی همه صفحات مرتبط را در بالاترین پوزیشن قرار نمی دهد. به این دلیل که هزاران (یا حتی میلیون ها) صفحه مرتبط با هر عبارت جستجو وجود دارد.

به عنوان مثال ، کلمه کلیدی "cookie recipes"  تعداد 349 میلیون نتیجه دارد:

بنابراین برای به صف کردن نتایج به نحوی که بهترین نتیجه در بالا قرار داشته باشد، باید فاکتورهای دیگری هم داشته باشد:

اتوریتی

منظور از آتوریتی همان معنا واقعی کلمه است: این روش گوگل برای تعیین صحت و قابل اعتماد بودن محتوا است.

سوال این است: گوگل از کجا می داند یک صفحه معتبر می باشد؟

گوگل به تعداد صفحاتی که به صفحه مورد نظر لینک می دهند را مشاهده و بررسی می کند:

اتوریتی سایت

(لینک از صفحات دیگر به عنوان "بک لینک" شناخته می شوند)

به طور کلی، هر چه یک صفحه لینک های بیشتری داشته باشد، رتبه بالاتری هم خواهد داشت:

بک لینک بیشتر- رتبه بهتر

(در واقع، این توانایی گوگل که برای اندازه گیری اعتبار یک صفحه از لینک ها استفاده می کند همان چیزی است که آن را از موتورهای جستجو دیگر جدا می کند).

مفید بودن (Usefulness)

محتوا می تواند مرتبط و معتبر باشد. اما اگر مفید نباشد، گوگل نمی خواهد آن محتوا را در بالای نتایج جستجو قرار دهد.

در حقیقت، گوگل علناً گفته است که بین محتوای "با کیفیت" و "مفید" تفاوت و تمایز وجود دارد.

تفاوت بین مفید بودن با کیفیت بودن محتوا

به عنوان مثال ، فرض کنید که شما "رژیم غذایی" را جستجو می کنید.

اولین نتیجه ای که روی آن کلیک می کنید ("نتیجه A") توسط برجسته ترین متخصص جهان در زمینه رژیم غذایی نوشته شده است. و از آنجا که صفحه دارای محتوای بسیار با کیفیت است، افراد زیادی به آن لینک داده اند.

سئو چیست- تاثیر محتوای با کیفیت

با این حال، این محتوا پر از اصطلاحاتی است که اکثر مردم نمی فهمند.

این صفحه را با یک نتیجه دیگر مقایسه کنید ("نتیجه B").

توسط شخصی نسبتاً جدید در زمینه رژیم غذایی نوشته شده است و این سایت همان تعداد بک لینک را ندارد.

با این حال، محتوای آنها در بخش های مختلف سازمان دهی شده (منظم و طبقه بندی شده) و به گونه ای نوشته شده است که هر کسی می تواند درک کند:

محتوای با کیفیت - سئو چیست

خب، این صفحه از لحاظ "مفید بودن" نمره بالایی خواهد داشت. اگرچه نتیجه B به اندازه نتیجه A قابل اعتماد و معتبر نیست، اما هنوز هم عملکرد خوبی در گوگل خواهد داشت.

(در حقیقت، حتی ممکن است بالاتر از سایت A نیز رتبه بندی شود)

گوگل میزان مفید بودن یک صفحه را تا حد زیادی براساس "سیگنال های تجربه کاربری" اندازه گیری می کند.

به عبارت دیگر: نحوه تعامل کاربران با نتایج جستجو. اگر گوگل ببیند که مردم واقعاً یک نتیجه جستجوی خاص را دوست دارند، آن مورد رتبه قابل توجهی کسب خواهد کرد:

تاثیر UX بر رتبه

اولین نکته سئویی من برای رتبه بندی بالاتر

سایتی ایجاد کنید که مردم آن را دوست داشته باشند! موتورهای جستجو برای اندازه گیری سیگنال های مختلف در وب طراحی شده اند تا بتوانند سایت هایی را پیدا کنند که مردم بیشتر دوست دارند. با ساختن سیگنال های واقعی و غیر مصنوعی، به دلخواه آن ها رفتار کنید.

 

نحوه کار کردن سئو

برای اینکه شما بتوانید در موتورهای جستجو مثل گوگل، یاهو، bing، Amazon یا youtube رتبه خوبی داشته باشید باید سایت و صفحات خود را برای آن ها بهینه سازی یا seo کنید.

پس شما باید محتوا و صفحاتی ایجاد کنید که مطمئن باشید تمام فاکتورهای آن موتور جستجو در آن رعایت شده است تا سایت شما را به عنوان بهترین نتیجه برای جستجوکننده به نمایش دهد.

(به عنوان مثال، گوگل بیش از 200 فاکتور رتبه بندی را در الگوریتم خود دارد).

اینکه موتورهای جستجو چگونه "بهترین" نتیجه را تعیین می کنند بر اساس الگوریتمی است که میزان اعتبار، ارتباط صفحه با آن کوئری، سرعت لود سایت  را بررسی می کند.

در بیشتر موارد، وقتی در مورد "بهینه سازی موتور جستجو" صحبت می شود، افراد به "سئو گوگل" فکر می کنند. پس ما در این راهنما به سئو سایت شما برای گوگل خواهیم پرداخت.

 

نتایج ارگانیک در مقابل نتایج پولی

صفحات نتایج موتور جستجو یا SERP به دو بخش مجزا تقسیم می شوند: نتایج ارگانیک و پولی.

نتایج ارگانیک در مقابل نتایج پولی

نتایج ارگانیک

نتایج جستجوی ارگانیک نتایجی هستند که 100٪ بر اساس شایستگی رتبه بندی می شوند.

یعنی، هیچ راهی برای پرداخت به گوگل و یا سایر موتورهای جستجو برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک وجود ندارد.

موتور جستجو، نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه بندی می کند. اما به طور کلی، نتایج ارگانیک توسط گوگل به عنوان مرتبط ترین، قابل اعتمادترین و معتبرترین سایت ها و یا صفحات وب در هر زمینه ای انتخاب می شوند.

نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که:

زمانی که ما در مورد "سئو چیست" صحبت می کنیم، منظورمان کسب رتبه بالاتر سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک است.

نتایج پولی

نتایج جستجوی پولی، تبلیغاتی هستند که در بالا و یا زیر نتایج ارگانیک ظاهر می شوند.

نتایج پولی- سئو چیست

سایت هایی که به عنوان تبلیغات پولی کاملاً مستقل از نتایج ارگانیک هستند. تبلیغ کنندگان در بخش نتایج پولی با توجه به مبلغی که می خواهند برای یک بازدید کننده از مجموعه خاصی از نتایج جستجو بپردازند، "رتبه بندی" می شوند (معروف به "تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)").

نرخ تبدیل

ROI احتمالی

ROI عمومی

هزینه

مهارت مورد نیاز

سرعت رتبه بندی

نوع SEM

5/2

5/5

5/4

5/3

5/5

5/2

SEO

5/4

5/4

5/2

5/5

5/3

5/5

PPC

مقایسه انواع بازاریابی موتور جستجو (SEM)

دلیل اهمیت سئو چیست؟

برای پاسخ به این سوال که اهمیت سئو چیست باید بگوییم به طور خلاصه: جستجو یک منبع بزرگ برای ایجاد ترافیک موثر در سایت است.

در عکس زیر محل هایی که بیشترین ترافیک سایت را ایجاد می کنند به تفکیک آمده است:

چرا سئو مهم است؟

همانطور که مشاهده می کنید، تقریباً 60٪ کل ترافیک سایت با جستجوی گوگل ایجاد می شود. و اگر ترافیک سایر موتورهای جستجو معروف (مانند بینگ، یاهو و یوتیوب) را با هم جمع کنید، خواهید دید که 70.6٪ کل ترافیک یک سایت از طریق سرچ در موتورهای جستجو ناشی می شود.

سئو چیست

بیایید اهمیت سئو را با یک مثال نشان دهیم:

فرض کنید شما یک شرکت تشریفاتی (برگزاری مهمانی) را اداره می کنید. طبق Google Keyword Planner، هر ماه 110،000 نفر به دنبال "لوازم مهمانی" می گردند.

تعداد نتایج سرچ

با در نظر گرفتن اینکه اولین نتیجه در SERP گوگل حدود 20٪ از کل کلیک ها را به خود اختصاص می دهد، در صورتی که سایت شما اولین سایت در SERP باشد، ماهانه 22,000 بازدید کننده از سایت شما وجود خواهد داشت.

تعداد کلیک

اما بیایید این موضوع را از نظر کمی (بر خلاف کیفی) بررسی کنیم. آن بازدیدکنندگان چقدر ارزش دارند؟

متوسط هزینه ​​آگهی دهنده برای آن عبارت جستجو در حدود 1 دلار برای هر کلیک است. که این به این معناست که ارزش بازدید 22،000 بازدید کننده از سایت تقریباً 22،000 دلار در ماه است.

و این هزینه فقط برای یک کلمه کلیدی خاص است. اگر سایت شما مناسب و سازگار با سئو باشد، پس می توانید برای صدها (و گاهی هزاران) کلمه کلیدی مختلف رتبه بندی شوید.

در صنایع دیگر، مانند املاک و بلیت ها و تورهای گردشگری، ارزش ترافیک ارگانیک به طور قابل توجهی بالاتر است.

 

مشتریان و کلمات کلیدی

قبل از شروع به پرداختن به اصول و مبانی تگ های عنوان و HTML، مهم است که از یک مرحله مهم سرسری عبور نکنیم:

مشتری و تحقیق کلمات کلیدی

اینجا جایی است که می فهمید مشتریان شما چه چیزی را جستجو می کنند (کلمات و عباراتی دقیقی که برای جستجو استفاده می کنند). به این ترتیب می توانید سایت خود را برای مواردی که مشتریان هر روز جستجو می کنند رتبه بندی کنید.

به نظر خوب میاد؟ دقیقاً نحوه انجام این کار در اینجا آمده است.

تحقیق مشتری (Customer research)

اگر قبلاً یک کسب و کار آنلاین راه اندازی و اداره کرده اید، احتمالاً ایده خوبی در مورد مشتری هدف خود دارید.

(مشتری هدف همچنین به عنوان "شخصیت مشتری (Customer persona)" نیز شناخته می شود).

در اینجا یک مثال آورده شده است:

تحقیق مشتری (Customer research)

این نوع تحقیقات مشتری صرفا برای کمک به شما در ایجاد محصولاتی که مردم می خواهند، نیست. این موضوع همچنین یک بخش بسیار مهم از سئو و بازاریابی محتوا است.

توضیح خواهم داد .

برای موفقیت در سئو، شما باید محتوا را پیرامون موضوعاتی ایجاد کنید که مشتریان شما آنها را جستجو می کنند.

درک انواع مواردی که مشتری شما جستجو می کند تقریباً غیرممکن است، مگر اینکه شما بدانید او چه کسی است (بعداً در مورد این موضوع بیشتر صحبت می کنیم).

 

پیدا کردن کلمات کلیدی

اکنون که یک شخصیت مشتری دارید، وقت گام بعدی است: تحقیق کلمات کلیدی.

در اینجا به بررسی دقیق کلمات و عباراتی (کوئری های جستجو) می پردازید که مشتریان در باکس جستجو تایپ می کنند.

به طور کلی، کلمات کلیدی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

کلمات کلیدی ای که مردم برای یافتن آنچه که شما می فروشی، استفاده می کنند (کلمات کلیدی محصول، Product Keywords).

شما همچنین کلمات کلیدی ای دارید که مخاطبان هدف شما زمانی که به طور خاص به دنبال آن چه که شما می فروشید نیستند، استفاده می کنند (کلمات کلیدی اطلاعاتی، Informational keywords).

پیدا کردن کلمات کلیدی

برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید یک مثال آوردیم:

فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی (Ecommerce) دارید که کفش های تنیس می فروشد.

مجموعه کلمات کلیدی محصول شما مواردی از این قبیل خواهد بود:

ارسال رایگان کفش تنیس

کفش تنیس نایک

کفش های تنیس برای کف پای صاف

از طرف دیگر، Informational keywords مواردی هستند که مخاطبان شما هنگامی که لزوما به دنبال کفش نیستند به آنها علاقه مند می شوند:

آموزش سرویس دوم

نحوه متوقف کردن خطاهای غیر اجباری

حالت ضربه با پشت دست مناسب

نحوه زدن سرویس تاپ اسپین

و برای موفقیت در سئو، شما می خواهید صفحات سایت خود را پیرامون هر دو نوع کلمات کلیدی بهینه کنید.

به این ترتیب، زمانی که مشتری محصول شما را جستجو می کند، در نتایج موتور جستجو ظاهر می شوید.

و زمانی که برای کلمات کلیدی ای که مشتریان شما به دنبال کالای و یا خدمات شما نیستند، از آنها استفاده می کنند، شما برای آن کلمات کلیدی هم نمایش داده می شوید.

نکات تحقیق کلمات کلیدی

در اینجا چند نکته برای کمک به شما در یافتن کلمات کلیدی آورده شده است.

اولا، از Google Autocomplete استفاده کنید.

احتمالاً قبلاً متوجه این ویژگی شده اید.

هر زمان که شروع به تایپ کردن چیزی در گوگل می کنید، یک سری پیشنهاد جستجو برای شما در نظر گرفته می شود:

نکات تحقیق کلمات کلیدی

من توصیه می کنم ایده های کلمات کلیدی را در گوگل تایپ کرده و هر پیشنهادی که نمایش داده می شود را یادداشت کنید.

دوم، کلمات و عبارات را در Answer The Public تایپ کنید.

استفاده از Answer The Public

این ابزار رایگان برای یافتن کلمات کلیدی اطلاعاتی عالی است.

درسته این ابزار برای زبان فارسی به درستی کار نمی کند اما باز هم دید خوبی نسبت به کلمه کلیدی به شما می دهد.

در مرحله بعد، از ابزار تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید.

ابزارهای keyword research به شما کمک می کنند تا به تعداد افرادی که هر کلمه کلیدی را جستجو می کنند، پی ببرید و متوجه شوید که رتبه بندی شدن برای آن عبارت در صفحه اول گوگل چقدر دشوار است.

به عبارت دیگر  آنها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین کلمات کلیدی را از لیست خود انتخاب کنید. میلیون ها ابزار تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد.

در اینجا چند مورد برای بررسی توصیه می شود:

اما بهترین ابزار کلمه کلیدی رایگان Google’s Keyword Planner است.

استفاده از keyword planner

اگرچه Keyword Planner برای کمک به افراد فعال در کمپین های Google Ads طراحی شده است، اما باز هم می تواند به شما در یافتن کلمات کلیدی برای سئو کمک کند.

تمام آنچه که برای انجام این کار نیاز دارید این است که یک کلمه کلیدی را در آن وارد کنید.

سئو چیست

سپس داده های مربوط به آن عبارت (مانند میزان سرچ ماهانه)… و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را دریافت خواهید کرد.

میزان سرچ کلمات کلیدی

میزان جستجو (Search volume) خیلی دقیق نیست و به صورت بازه ای به شما نمایش داده می شود . اما حداقل به شما ایده می دهد که آن کلمه کلیدی در یک ماه چند بار جستجو می شود.

اگر داده های دقیق تری از میزان جستجو می خواهید، باید یک کمپین Google Ads را اجرا کنید.

اجرای کمپین گوگل اد

همچنین می توانید از یک ابزار دیگری (مانند Ahrefs ، SEMRush و غیره) استفاده کنید که اطلاعات دقیق تری از میزان جستجو را داشته باشد.

به طور کلی، خیلی برای محدوده میزان جستجو سخت نگیرید. آنها هنوز هم برای تشخیص میزان جستجوی نسبی بین کلمات کلیدی مختلف مفید هستند.

به عبارت دیگر:

از میزان سرچی که در Google’s Keyword Planner می گیرید، استفاده کنید تا بفهمید کدام کلمات کلیدی بیشترین تعداد جستجوها را به خود اختصاص می دهند و کدام کلمات کلیدی زیاد جستجو نمی شوند.

در نهایت، اگر در زمینه سئو تازه کار هستید، بهتر است که ابتدا روی کلمات کلیدی Long tail تمرکز کنید.

چرا؟

زیرا کلمات کلیدی بلند از رقابت کمتری برخوردارند.

رقابت کمتر در کلمات longtail

هنگامی که سئو را یاد گرفتید، می توانید کلمات کلیدی رقابتی تری را هدف قرار دهید. اما وقتی تازه کار را شروع کرده اید، به کلمات کلیدی longtail اکتفا کنید.

 

محتوای مناسب و سازگار با سئو

بر کسی پوشیده نیست که سئو و محتوا ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

به طور کلی، هرچه محتوای بهتری در سایت قرار دهید، رتبه بالاتری خواهید داشت. این موضوع (بدیهی است که) به همین سادگی ها نیست. اما این قانونی اساسی است که هنگام نوشتن محتوا باید به فاکتورهای سئو محتوا توجه داشته باشید.

در نتیجه، در اینجا جزئیات بیشتری در مورد چگونگی ایجاد محتوای سئو شده آورده ایم.

ایجاد محتوا برای صفحات محصول و خدمات

محتوای صفحات محصول و خدمات باید با کیفیت باشد. اما این بدان معنا نیست که شما می خواهید صفحات محصولتان همانند پست های وبلاگ خوانده شوند.

در واقع ، هدف اصلی صفحات محصول شما باید تبدیل افراد به لید و مشتری باشد. به همین دلیل است که باید صفحات محصولتان بر روی ویژگی ها و مزایایی که محصول شما ارائه می دهد، تمرکز کنند.

به عنوان مثال، به صفحه اصلی Baremetics نگاه کنید.

Baremetics

درسته این صفحه یک بلاگ پست یا مقاله نیست، اما باز هم محتوای با کیفیت به حساب می آید. همانطور که مشاهده می کنید، این صفحه به خوبی طراحی شده و ویژگی های اصلی محصول را به طور خلاصه بیان می کند.

خلاصه کلام. محتوای صفحه محصول خود را تا حد امکان سودمند و مفید کنید. اما فراموش نکنید که Convert کردن باید هدف شماره 1 شما باشد.

 

ایجاد محتوای با کیفیت برای بلاگ

وقتی در بین مردم این مفهوم که "محتوا پادشاه است" گفته می شود، منظور در مورد محتوای مفیدی است که در بلاگ ها منتشر می شود.

( نه محتوایی که در بیشتر صفحات محصولات و خدمات پیدا کنید).

و شکی نیست که تولید محتوای عالی می تواند به بهبود رتبه شما در نتایج گوگل کمک کند.

در حقیقت، HubSpot پی برد که کسب و کارهایی که به طور منظم محتوا منتشر می کنند ، 350٪ بیشتر از کسانی که در بازاریابی محتوای خود تلاش نمی کنند، ترافیک دریافت می کنند.

سئو چیست

من ثابت می کنم که این روش کار می کند (عملی است).

این نکته را در نظر داشته باشید که صرفا ادیت یک دسته از صفحات محصول معمولی و امیدوار بودن برای اینکه آن ها رتبه خوبی در نتایج جستجو بگیرند و اینکه ترافیک خوبی را در سایت دریافت کنم امکان پذیر نیست. سئو در سال 2020 اینگونه کار نمی کند.

امروزه برای موفقیت در بهینه سازی موتور جستجو، سایت شما باید دارای مطالب شگفت انگیز را با اصول سئو باشد. در غیر این صورت اثر بخش نخواهد بود.

در حقیقت ، آخرین آمار وردپرس نشان می دهد که ماهانه 70 میلیون بلاگ پست منتشر می شود:

میزان انتشار بلاگ پست

و این فقط وردپرس است. چندین پلتفرم دیگر برای انتشار محتوا وجود دارد که مردم در آن فعال هستند.

خلاصه کلام. برای اینکه محتوای شما در سال 2020 دیده و رتبه بندی شود، باید استثنایی باشد. در غیر این صورت، توسط میلیون ها پست که هر روز منتشر می شوند، دفن خواهد شد.

 

مثال هایی از محتوای با کیفیت 

حالا می خواهیم چند نمونه از انواع محتوای با کیفیت را که در سال 2020 واقعاً به طور موثر عمل می کنند، را به اشتراک بگذاریم.

لیست های کامل (Complete Lists)

لیست کامل جایی است که شما لیستی جامع از نکات، آیتم ها، تکنیک ها، دستور العمل ها . یا هر چیز دیگری که فکر می کنید را جمع آوری می کنید.

این ها بسیار ارزشمند هستند زیرا شما موارد زیادی از اطلاعات منابع مختلف را بررسی و سازمان دهی می کنید. بنابراین به جای خواندن یک پست با 20 نکته و پستی دیگر با 15 نکته، محتوای شما هر آنچه که کاربران لازم دارند را در یک صفحه در اختیارشان قرار می دهد.

راهنماهای گام به گام

راهنماهای گام به گام، دقیقا به اندازه عمر خود اینترنت قدیمی هستند و آنها هنوز هم می توانند عالی عمل کنند.

محتوای همراه با داده

BuzzSumo اخیراً 100 میلیون پست را به عنوان بخشی از "گزارش روند محتوای" خود مورد بررسی قرار داد.

آنها پی بردند که قانع کردن مردم برای به اشتراک گذاشتن و لینک دادن به محتوا از هر زمان دیگری دشوارتر شده است. چرا؟ میزان محتوای منتشر شده از سال 2015 تاکنون به شدت افزایش یافته است که باعث شده تلاش برای دیده شدن یک محتوا مثل گذشته راحت نباشد.

محتوای همرا با داده هنوز هم به خوبی عمل می کند.

ایجاد محتوای داده محور می تواند واقعاً سخت باشد. اما در نهایت می تواند منجر به بازدید و دریافت بک لینک خیلی خوبی شود.

راهنماهای کامل (Complete guides)

راهنماهای کامل مانند لیست های کاملی هستند که قبلاً در مورد آنها صحبت کردیم.

تفاوت عمده این است که شما با یک راهنمای کامل لزوماً لیست عظیمی از نکات یا مثالها را مشخص نمی کنید. در عوض ، شما هر جنبه ای که در یک موضوع وجود دارد را پوشش می دهید.

برای مثال یک بلاگ پست درباره کاشت گیاه شعمدانی برای کسی که به دنبال تکنیک هایی برای کاشت این گیاه است یک محتوای عالی محسوب می شود. اما در مورد شخصی که می خواهد بداند گیاه شمعدانی چیست و کجا باید نگهداری شود مناسب نیست.

نکته: موضوعات جدید و پرطرفدار را پوشش دهید تا شانس دیده شدن مطلبتان افزایش باید.

محتوای بصری

طبق تحقیقی که به تازگی انجام شده یک حالت از محتوای بصری (اینفوگرافیک)، فرمت محتوا ایده آل برای دریافت لینک ها بود.

محتوای بصری

البته، اینفوگرافی تنها راه ایجاد محتوای بصری نیست. ویدیو، فلوچارت ها، اسکرین شات و عکس نیز وجود دارند. شما حتی ترکیبی از انواع مختلف محتوای بصری، مانند "Instrucographics"، را هم می توانید داشته باشید.

 

اصول سئو داخلی

سئو داخلی یعنی مطمئن شوید که گوگل می تواند صفحات سایت شما را پیدا کند تا بتواند آنها را در نتایج جستجو نشان دهد. این همچنین شامل داشتن محتوای مرتبط، دقیق و مفید با عبارات جستجویی است که می خواهید برای آن نشان دهید.

اصول سئو داخلی

گوگل صفحه شما را برای یافتن کلمات و عبارات خاص اسکن می کند.

seo چیست

و وقتی گوگل عبارات مدنظر را بارها و بارها می بیند، پیش خود می گویدکه : "این صفحه احتمالا باید در مورد این کلمه کلیدی باشد!".

به همین دلیل، مهم است که از کلمه کلیدی مورد نظر خود در صفحتان استفاده کنید… البته بدون اینکه در استفاده از آن ها حد زیاده روی کنید.

(بعداً بیشتر در این باره توضیح می دهیم)

فعلا، بیایید بر روی نحوه بهینه سازی سئو داخلی سایتتان را تمرکز کنیم.

Yoast را نصب کنید

اگر سایت شما وردپرسی است، ما پیشنهاد می کنیم از پلاگین Yoast SEO استفاده کنید.

نه، Yoast یک دکمه جادویی نیست که به طور خودکار سایت شما را بهینه کند.

اما Yoast ادیت عنوان صفحه و تگ دیسکریپشن را آسان می کند.

Yoast را نصب کنید

همچنین دارای تعداد زیادی ویژگی دیگر هست که به شما در بهینه سازی محتوایتان کمک می کند.

ویژگی های yoast

از کلمه کلیدی خود در تایتل استفاده کنید

قانون شماره 1 سئو داخلی این است که :

از کلمه کلیدی خود در تگ عنوانتان استفاده کنید.

چرا این موضوع مهم است؟

خب، وقتی صحبت از سئو داخلی می شود، تگ عنوان مهمترین قسمت صفحه شما خواهد بود.

از کلمه کلیدی خود در تایتل استفاده کنید

اینگونه درباره اش فکر کنید که:

تگ عنوان شما در واقع خلاصه ای از صفحه شما است. به عبارت دیگر، وقتی از کلمه کلیدی خود در تایتل استفاده می کنید، به گوگل گفته می شود که صفحه شما درباره آن کلمه کلیدی است.

متادیسکریپشن (Meta description) جذاب ایجاد کنید.

متادیسکریپشن شما به اندازه تایتل مهم نیست.

در واقع، گوگل گفته است که آنها توجه زیادی به دیسکریپشن شما (یا کلمات کلیدی متا) نمی کنند.

متا دیسکریپشن برای گوگل مهم نیست

پس چرا باید خود را برای ایجاد دیسکریپشن به زحمت بیاندازیم؟

زیرا افراد به متا دیسکریپشن شما دقت می کنند تا اگر جذاب بود روی آن کلیک کنند.

نکته: از کلمه کلیدی اصلی خود در دیسکریپشن استفاده کنید. وقتی کسی آن عبارت را جستجو می کند، گوگل کلمه کلیدی شما را پررنگ و بولد خواهد کرد. این موضوع به سایت شما کمک می کند که در SERP بهتر دیده شوید.

از کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید

در مرحله بعدی، شما باید کلمه کلیدی خود را چند بار در صفحه خود وارد کنید.

به این ترتیب، گوگل مطمئن می شود که صفحه شما واقعاً درباره آن موضوع است.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که شما نباید زیاده روی کرده و تراکم کلمه کلیدی شما در یک صفحه خیلی زیاد باشد. در این صورت به یک استراتژی سئو کلاه سیاه به نام "تکرار کلمات کلیدی (Keyword stuffing)" دچار خواهید شد که می تواند سایت شما را در معرض جریمه و پنالتی قرار دهد.

تکرار کلمات کلیدی (Keyword stuffing)

خلاصه کلام؟ کلمه کلیدی اصلیتان را به تعداد انگشت شمار (کم) در صفحه خود به کار ببرید. حالا کمی بیشتر و یا کمتر زیاد مسئله مهمی نیست. اما اگر به عمد تعداد زیادی از کلمات کلیدی (تکراری) را در محتوای خود قرار دهید، بیشتر از این که سود برساند، برایتان ضرر خواهد داشت.

از مترادف های کلمه کلیدی استفاده کنید

مطمئن شوید که از کلمات مترادف و LSIها در کل محتوای خود استفاده می کنید.

این موضوع می تواند به رتبه گرفتن در ده ها کلمه کلیدی مختلف کمک کند.

(کلمات کلیدی LSI اساساً عباراتی هستند که ارتباط نزدیک با کلمه کلیدی اصلی ما دارند)

فرض کنید شما مقاله ای را منتشر کرده اید که پیرامون کلمه کلیدی "نکات دیجیتال مارکتینگ". سئو شده است.

خب  شما باید از مترادف های این عبارت در محتوای خود استفاده کنید. مانند:

نکات بازاریابی اینترنتی

نکات بلاگ نویسی

نکات بازاریابی برای مبتدیان

نکته: مترادف کلمه کلیدی خود را در گوگل و Bing Suggest پیدا کنید. برای این منظور، فقط کلمه کلیدی خود را در نوار جستجو تایپ کرده و پیشنهادات را بررسی کنید.

از مترادف های کلمه کلیدی استفاده کنید

مواردی را مشاهده می کنید که برای محتوای شما مناسب باشد؟ از آنها استفاده کنید!

بهینه سازی تصاویر

تاثیر بهینه سازی عکس در سئو چیست؟ بر خلاف مقاله های متنی، موتورهای جستجو به سختی می فهمند که داخل یک تصویر چه چیزی وجود دارد.

بنابراین آنها به نام فایل، متن جایگزین تصویر (alt text) و عنوان تصویر شما اعتماد می کنند تا بفهمند که تصویرتان راجع به چه چیزی می باشد.

و اگر سایتی با تصاویر زیاد دارید، سئو تصاویر از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت، گوگل به سختی متوجه می شود که چه چیزی در صفحه شما قرار گرفته است.

در نتیجه، در اینجا نحوه بهینه سازی عکس ها آورده شده است:

ابتدا به تصویر خود یک نام فایل توصیفی اختصاص بدهید.

سپس برای آن tag alt را تعریف کنید و در نهایت یک عنوان برای آن در نظر بگیرید. (در این قسمت زیاد معطل نمی شویم. صرفا تگ alt تصویر خود را کپی کرده و به عنوان هنوان عکس قرار می دهم.)

تجربه کاربری (User experience)

شما می توانید یک صفحه وب داشته باشید که به طور کامل برای سئو بهینه شده باشد.

اما اگر به شکل زیر باشه چطور؟

تجربه کاربری (User experience) بد

طبیعتا رتبه جالبی کسب نخواهد کرد.

اگرچه تجربه کاربری موضوعی شخصی و وابسته به طرز فکر می باشد، اما به طور غیر مستقیم بر سئو سایت شما تأثیر می گذارد.

با این وجود، اگر استفاده از سایت شما دشوار است، کاربران آن را به اشتراک نخواند گذاشت. بدون بک لینک و اشتراک گذاری، شانس شما برای رتبه بندی در گوگل تقریباً صفر است.

کیفیت محتوا

احتمالاً شنیده اید که "محتوای با کیفیت" مهم است.

که همینطور هم است.

مسئله این است که، محتوای با کیفیت صرفا کافی نیست.

برای اینکه محتوای شما رتبه خوبی بگیرد، باید از همه لحاظ عالی باشد.

همچنین باید پاسخگوی نیاز کاربری باشد که این عبارت را جستجو می کند.

به عنوان مثال بلاگ پست بانس ریت چیست؟ و چطور به سرعت آن را بهبود دهید را مشاهده کنید

بانس ریت چیست

یک راهنمای کامل که تمام موضوعات پیرامون bounce rate را پوشش داده است.

راهنمای کامل بانس ریت

و این دقیقاً همان چیزی است که فردی که "بانس ریت چیست" را جستجو می کند، به دنبال آن است.

 

مقدمه ای بر سئو تکنیکال

سئو تکنیکال موضوع گسترده ای است. هدف اصلی technical SEO این است که موتورهای جستجو بتوانند به راحتی تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کرده و آن را crawl کنند. اما در سال های اخیر، سئو فنی گسترش یافته و شامل موضوعاتی مانند سرعت لود سایت، بهینه سازی تلفن همراه و . شده است.

اگر صادقانه بخواهم بگویم، بیشتر صاحبان سایت ها نیازی به نگرانی در مورد سئو فنی ندارند.

(به خصوص اگر سایت شما وردپرسی باشد)

اما این بدان معنا نیست که شما باید سئو فنی را به کلی نادیده بگیرید. یک حرکت اشتباه می تواند کل سایت شما را از رده خارج کند.

در نتیجه، در ادامه یک سری نکات کلی برای بررسی سئو فنی سایت (بدون مهارت برنامه نویسی) آورده شده است.

 

Google search console برای سایت خود نصب کنید

سرچ کنسول داشبورد سلامت و عملکرد سایت شما در گوگل است.

(واقعیت جالب: بینگ نسخه مخصوص خود از این ابزار را با نام Bing Webmaster Tools دارد).

برای استفاده از GSC، باید تایید شود که شما مالک سایت هستید (در قسمت "Domain Properties" دامین سایت خود را قرار دهید).

در صورت انجام این کار، به ابزاری عالی دسترسی پیدا خواهید کرد که به شما نشان می دهد که چه تعداد افراد، سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده و کلیک می کنند:

Google search console برای سایت خود نصب کنید

GSC دارای ویژگی های با ارزش دیگری است که به شما این امکان را می دهد که نقشه سایت (sitemap) خود را مستقیماً به گوگل ارسال کنید، تعداد صفحات ایندکس شده و بسیاری از موارد دیگر را ببینید.

coverage  در سرچ کنسول

از ساختار URL مناسب و سازگار با سئو استفاده کنید

اکثر افراد در مورد URL صفحات خود زیاد فکر نمی کنند.

که منجر به URL های عجیب و غریب مانند این زیر می شود:

نمونه URL بد

همانطور که مشخص است ، URL های شما بخشی اصلی سئو سایت شما هستند.

وقتی صحبت از URL ها می شود ، اطمینان حاصل کنید که:

•  ساختار URL شما ثابت است. به این ترتیب، گوگل می داند که صفحات شما در کدام گروه قرار می گیرند. به عنوان مثال، اگر URL یک دسته بندی مانند website.com/coffee دارید، مطمئن شوید که هر صفحه مرتبط با قهوه در این دسته قرار می گیرد: website.com/coffee/french-press. اگر از صفحات دسته بندی (category pages) استفاده نمی کنید، می توانید همه URL های خود را فقط به صورت website.com/page-name تنظیم کنید.

•  از کلمات کلیدی در URL های خود استفاده کنید. نیازی به تکرار کلمات کلیدی نیست (stuffing). فقط مطمئن شوید که کلمه کلیدی هدف شما یک بار در URL شما آمده است. به عنوان مثال: website.com/your-keyword.

• از استفاده از موارد بی ارزش (Junk) پرهیز کنید. URLهای کوتاه تر در گوگل بهترین رتبه بندی می شوند.

تاثیر URL کوتاه بر رتبه بندی

سوال این است که:

آیا باید برگردید و URL های موجود خود را تغییر دهید؟

به شما بستگی دارد. اما ما توصیه می کنیم URL های قدیمی خود را به حال خودشان باقی بگذارید . حتی اگر این کار  ایده آل نباشد. در عوض، فقط بر روی ایجاد ساختار URL مناسب و سازگار با سئو برای صفحات بعدی که می خواهید منتشر کنید، تمرکز کنید.

اما اگر تصمیم دارید URL های قدیمی را بهینه کنید، مطمئن شوید که صفحات قدیمی را به URL های جدید ریدایرکت می کنید.

PageSpeed را بهینه و اندازه گیری کنید

یک سایت با سرعت لود آهسته فقط برای کاربران آزار دهنده نیست. این مورد می تواند به سئو شما نیز آسیب برساند.

در سال 2018 گوگل "به روز رسانی سرعت" جدید را اعلام کرد.

همانطور که از نامش مشخص است، این به روزرسانی صفحات وبی را که به آرامی در دستگاه های تلفن همراه لود می شدند را شروع به جریمه کرد.

نیاز نیست که شما حدس بزنید که سایت شما کند است یا خیر.

در واقع ، آنها فقط یک نسخه به روز شده از ابزار PageSpeed Insights خود را راه اندازی کردند.

با ابزار PageSpeed Insights می توانید امتیاز سرعت لود سایت را بررسی کنید.

نه تنها به سرعت لود صفحه شما یک نمره (رتبه) سرعت از 0 تا 100 می دهد،

سرعت لود سایت سئولب

... بلکه لیستی از کارهایی که می توانید برای افزایش سرعت انجام دهید را هم در اختیارتان قرار می دهد.

بهبود سرعت سایت

(توجه: بسته به پیشنهادی که می گیرید، ممکن است بتوانید سرعت لود سایت خود را با تعدادی از پلاگین های وردپرس بهبود ببخشید. در غیر این صورت ، احتمالا به یک برنامه نویس برای این کار نیاز داشته باشید)

تنظیم و راه اندازی HTTPS

گوگل در نتایج جستجو برای سایت هایی که HTTPS را برای سایت خود راخ اندازی کرده اند، برتری و مزیت (هر چند کم) قائل است.

طبق تحقیقات انجام شده، 93.6 درصد از نتایج صفحه اول به صورت HTTPS ایمن شده اند.

تعداد سایت هایی با https در نتایج گوگل

Google Chrome هنگام بازدید از سایتی که از https استفاده نکرده باشد، علامت هشدار را نمایش می دهد.

عدم استفاده از https  در سایت ها

بنابراین اگر سایت شما https نیست، توصیه می کنیم هرچه سریع تر دست به کار شوید.

تنها مسئله انتقال به HTTPS این است که صفحات شما به طور ناگهانی صاحب URL های متفاوتی می شوند. بنابراین واقعاً مهم است که تمام صفحات شما به همان URL ریدایرکت شوند.

ریدایرکت انواع URL مختلف به یک URL

شاید این سوال خیلی از شما باشد که "آیا تغییر به HTTPS باعث بهبود رتبه گوگل من خواهد شد؟"

پاسخ من: "شاید".

من فکر نمی کنم که HTTPS یک عامل رتبه بندی فوق العاده مهم باشد. در حقیقت، گوگل از HTTPS به عنوان "یک شانس مضاعف" یاد کرده است.

بنابراین اگر مثلا شما در رتبه 8 ام قرار دارید، استفاده از HTTPS ممکن است شما را به جایگاه 7 ام منتقل کند.

معماری سایت و لینک دهی داخلی

وقتی سایت شما کاملاً جدید بوده و فقط 5 صفحه داشته باشد، معماری سایت چندان اهمیتی ندارد.

اما وقتی سایت شما دارای صدها و یا حتی هزاران صفحه باشد، نحوه انجام معماری سایت شما می تواند تفاوت زیادی در نتیجه نهایی ایجاد کند.

در ابتدا، شما باید یک ساختار سازمان یافته ایجاد کنید تا ربات گوگل بتواند به سلسله مراتب صفحات شما پی ببرد.

معماری سایت و لینک دهی داخلی

سپس، باید با استفاده از لینک ها داخلی که به صفحاتی که اولویت بالایی دارند لینک دهیم.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

تقریباً همین. تنها موارد دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که لینک های داخلی شما باید دارای انکر تکست (Anchor text) های با استفاده از کلمات کلیدی باشند.

بنابراین اگر در حال لینک دادن به صفحه ای در سایت خود در مورد "دم کردن قهوه" هستید، از انکر تکستی مانند "اینجا کلیک کنید" استفاده نکنید. درعوض، مطمئن شوید که انکر تکست شما دارای یک کلمه کلیدی باشد، مانند "این راهنمای دم کردن قهوه".

بهینه سازی برای موبایل

بهینه سازی موبایل از امروزه  به "یک ضرورت مطلق" تبدیل شده است.

به این دلیل است که الگوریتم گوگل mobile first بسیار قوی بر روی سایت ها نظارت دارد. این بدان معنی است که نسخه موبایل سایت شما، همان نسخه "اصلی" ای است که گوگل مشاهده می کند.

بنابراین اگر سایت شما به سرعت روی دسکتاپ لود شود در حالی که در تلفن همراه این عمل به آرامی صورت بگیرد، گوگل سایت شما را کند تلقی خواهد کرد.

اگر سایت خود را در Search Console تأیید کردید، می توانید ببینید که آیا سایت شما دارای مشکلاتی در زمینه استفاده از موبایل است یا خیر.

بهینه سازی برای موبایل

در غیر این صورت، می توانید از ابزار Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

Mobile-Friendly Test

اگر متوجه شدید که سایت شما برای موبایل فرندلی نیست، حل این مسئله باید در الویت کارها باشد تا به زودی بهینه شود.

نکته: مطمئن شوید که از "پاپ آپ های مخرب" برای بازدید کنندگان جستجوی تلفن همراه استفاده نمی کنید. گوگل گفته است که استفاده از این نوع پاپ آپ ها می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد.

پاپ آپ های مخرب

نتایج را در Google Analytics ردیابی و دنبال کنید

از کجا می دانید تمام تلاشی که شما برای سئو سایت خود انجام داده اید واقعاً موثر بوده است؟

شما می توانید تا حد زیادی با یک ابزار به این سوال پاسخ دهید: Google Analytics.

در اینجا نحوه کمک گوگل آنالیتیکس در بررسی موفقیت کمپین های سئو شما آورده شده است:

به راحتی می توانید تغییرات موجود در ترافیک ارگانیک را با گذشت زمان ردیابی کنید. اگر نموداری شبیه به آن چه که در زیر آمده است را ببینید، احتمالاً در مسیر درست قرار دارید.

تاثیر مثبت کمپین سئو

شما می توانید مشخص کنید که کدام صفحات بیشترین بازدید را از سرچ ارگانیک دارند. به این ترتیب، می توانید آنچه که مفید است را دو برابر (افزایش) کنید.

گوگل آنالیتیکس ردیابی نحوه تعامل بازدیدکنندگان با سایت شما را آسان می کند. معیارهایی مانند (Bounce Rate) و بازدید از صفحه (Pageviews) به شما کمک می کنند تا درک کنید که آیا محتوای شما پاسخگوی نیاز جستجوگران گوگل هست یا نه.

علاوه بر این، شما حتی می توانید نرخ تبدیل (Conversion) را در GA راه اندازی کنید. در این صورت، می توانید ببینید که آیا ترافیکی که از طریق سئو ایجاد می شود در واقع به لید و فروش تبدیل می شود یا نه.

نصب گوگل آنالیتکس بر روی سایت

 

لینک بیلدینگ (link building)

هدف از لینک بیلدینگ در سئو چیست؟ هدف این است که سایت های دیگر سایت شما را ذکر کرده و به آن لینک دهند. این موضوع به عنوان "سئو خارجی" نیز شناخته می شود.

لینک بیلدینگ (link building)

اگرچه بک لینک ها از روز اول با اهمیت ترین بخش الگوریتم گوگل بودند، اما در حال حاضر نیز فوق العاده مهم محسوب می شوند.

طی تحقیقات اتجام شده بر روی یک سری از نتایج گوگل آنها دریافتند که تعداد بک لینک ها هنوز هم با رتبه بندی گوگل در صفحه اول ارتباط زیادی دارند.

خلاصه کلام؟ لینک ها بخش مهمی از استراتژی سئو هستند و این موضوع به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.

در نتیجه، در اینجا اصول اولیه در زمینه لینک بیلدینگ آورده شده است.

اعتبار لینک

همه لینک ها به هم برابر نیستند.

به طور خاص، لینک سایت های معتبر بیشتر از لینک یک سایت کوچک و کم اعتبار، PageRank را تحت تاثیر قرار می دهد.

اعتبار لینک

دو روش اصلی برای اندازه گیری اعتبار وجود دارد: اعتبار دامنه (Domain Authority) و اعتبار صفحه  (Page Authority).

Domain Authority به طور کلی نشان دهنده اعتبار سایت است. بنابراین حتی اگر به یک صفحه خاص تعداد زیادی لینک زده نشود، دامین آتوریتی به این معنی است که این صفحه هنوز هم مقداری اعتبار دارد.

Page Authority در واقع نشان دهنده اعتبار یک صفحه خاص است.

 

بدیهی است که شما لینک هایی از صفحات معتبر موجود در سایت های با اعتبار می خواهید. تنها مشکل این است که بدست آوردن چنین لینک های بسیار سخت است.

بر روی بک لینک از سایت های مرتبط تمرکز کنید

هنگامی که شروع به لینک سازی برای سایت خود می کنید، یک قانون اساسی را در ذهن داشته باشید:

"دریافت لینک از سایت های مرتبط".

دلیل این امر این است که لینک از سایت های مرتبط برای شما بیشتر از لینک سایت های صنعت های دیگر، ارزش سئو دارند.

تاثیر بک لینک از سایت های مرتبط

علاوه بر آن، لینک سایت های مرتبط به گوگل نشان می دهد که لینک های شما به صورت طبیعی ایجاد شده اند. یعنی اگر سایت شما درباره مطالب آشپزی است اگر بک لینک های شما از بلاگ های بازی های ویدیویی باشد، به نظر غیر طبیعی خواهد بود.

(توجه: بدست آوردن تعداد کمی لینک از سایت های غیر مرتبط ایرادی ندارد. اما اگر این لینک ها قسمت عمده لینک های شما را تشکیل دهند، با مشکل روبرو خواهید شد).

"مرتبط بودن" لزوماً به این معنی نیست که سایت مورد نظر باید دقیقا در زمینه موضوع شما باشد.

چگونه دیگران را وادار می کنید که به وب سایت شما لینک دهند؟

قبل از اینکه به این تکنیک ها بپردازیم، باید درباره سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را توضیح دهیم.

تکنیک های سئو کلاه سفید در مقابل کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یه روش برای رسیدن به رتبه و ترافیک بیشتر در زمان کم است. که اگر گوگل متوجه شود احتمال پنالتی سایت وجود دارد.

به همین دلیل است که ما سئو کلاه سیاه را توصیه نمی کنیم. ارزش ریسک کردن را ندارد.

چگونه می توان فهمید که یک استراتژی لینک بیلدینگ جز سئو کلاه سیاه یا سفید است؟

لیست "Link schemes" گوگل را بررسی کنید. این لیست مرتباً به روز می شود و حاوی مواردی است که از  لحاظ گوگل مشکوک و غیرقانونی به حساب می آیند.

آیا بابت لینک ها هزینه ای پرداخت می کنید؟ پرداخت مستقیم به شخصی بابت لینک، همیشه مغایر با دستورالعمل های گوگل می باشد.

آیا لینک مورد نظر "به دست آمده است"؟ به عبارت دیگر، آیا کسی به سایت شما به خاطر این فکر کرده که ارزش لینک زدن را دارد، لینک داده است؟ اگر چنین است، بسیار عالی می باشد.

اگر بخواهم واضح تر توضیح دهم:

سئو کلاه سیاه فقط درباره لینک بیلدینگ نیست. موارد دیگری برای سئو کلاه سیاه وجود دارد که هیچ ارتباطی با لینک ها ندارند.

اما در بیشتر موارد، وقتی مردم می گویند "سئو کلاه سیاه" ، در واقع به لینک بیلدینگ کلاه سیاه اشاره می کنند.

در نتیجه، بیایید چند استراتژی لینک بیلدینگ کلاه سفید که ما استفاده و توصیه می کنیم را توضیح دهم.

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper)

اگر در زمینه سئو و بازاریابی محتوا تازه کار هستید،  تکنیک آسمان خراش یکی از روش های موثر است زیرا این نوع محتوا یک محتوای جامع و طولانی است که به پتانسیل بالایی برای دریافت بک لینک دارد.

این روش با توجه به اینکه نیاز به دریافت اطلاعات زیادی دارد احتمالا کمی سخت است.

اما برای دریافت لینک های با ارزش این کار ارزش زیادی دارد.

پست مهمان (Guest posting)

پست مهمان به عنوان یک استراتژی لینک بیلدینگ، بسیار مفصل است.

به این دلیل که پست مهمان در عین حال که یک روش کلاه سفید است می تواند تبدیل به یک روش کلاه سیاه شود.

اما وقتی درست انجام شود، پست مهمان یک روش عالی برای بدست آوردن لینک های اولیه و در معرض دید قرار گرفتن سایت شماست.

در نتیجه، در اینجا چند نکته آورده شده است که باید هنگام شروع به این کار به خاطر بسپارید:

فقط در سایت های مرتبط پست مهمان ایجاد کنید. انتشار تعداد زیادی پست مهمان در سایت های غیر مرتبط، پرچم قرمز (red flag) محسوب می شود.

از استفاده بیش از حد کلمه کلیدی برای انکر تکست خودداری کنید. در عوض، از لینکی با نام برند خود به عنوان انکر تکست استفاده کنید (مانند: سئولب).

دارایی های لینک پذیر (Linkable assets)

" دارایی های لینک پذیر" مواردی هستند که مردم با خوشحالی به آن ها لینک می زنند.

و این موضوع فراتر از "محتوای عالی" است.

دلیل آن این است که در حال حاضر "محتوای عالی" زیادی وجود دارد. انتشار یک پست دیگر "10 نکته برای کاهش وزن" هیچ کس را وادار به لینک دهی به شما نمی کند.

در عوض، توصیه می کنم محتوایی ایجاد کنید که به طور خاص برای دریافت لینک ها طراحی شده باشد.

در اینجا چند نمونه از دارایی های لینک پذیر که می توانید ایجاد کنید آورده شده است:

گزارشات اختصاصی

راهنمای تصویری 

ابزار رایگان

فهرست نکات، مثال ها و یا منابع

بدیهی است که:

دارایی لینک پذیر شما لزوماً یک لیست و یا راهنما بلند و طولانی نیست.

گاهی یک اینفوگرافی میتواند بک لینک زیادی دریافت کند.

هدف کاربر از جستجو (Search intent)

هدف جستجو (که گاهی اوقات "هدف کاربر (User intent)" نیز نامیده می شود) دلیل اصلی انجام جستجو توسط هر شخص است. از قرار معلوم، چهار نوع هدف جستجو وجود دارد.

هدف کاربر از جستجو (Search intent)

درک هدف جستجو یک بخش بزرگی از موفقیت سئو در سال 2020 (و بعد از آن) است.

به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید برای شام مقداری غذای ایرانی بگیرید.

خب، شما ممکن است "غذای ایرانی" را جستجو کنید.

نوع هدف از سرچ شما (transactional) است. به عبارت دیگر، شما به دنبال مکانی برای غذا خوردن هستید.

اما فرض کنید که می خواهید مرغ شکم پر (نوعی غذا) درست کنید. احتمالاً عبارتی مانند "دستور پخت مرغ شکم پر" را جستجو خواهید کرد.

در این صورت، هدف جستجوی شما اطلاعاتی (Informational) است. شما می خواهید در مورد نحوه تهیه آن غذا اطلاعات کسب کنید.

هرچه بهتر بتوانید محتوای خود را با هدف جستجو همسو کنید ، در گوگل رتبه بالاتری خواهید داشت.

سیگنال های کاربر

ممکن است از خود بپرسید:

گوگل از کجا می داند که یک صفحه برای اهداف کاربر مناسب است؟

از قرار معلوم، گوگل نحوه تعامل افراد با نتایج جستجوی خود را از نزدیک نظارت می کند.

اگر آنها متوجه شوند که جستجوگران از نتیجه شما رد می شوند (نادیده می گیرند) تا روی نتیجه دیگری کلیک کنند، گوگل محتوای شما را برای آن جستجو غیرمرتبط تلقی کرده و رتبه شما را کاهش می دهد.

تاثیر CTR بر پوزیشن

از نظر ما، CTR به اندازه چیزی که "پوگو استیکینگ (Pogo sticking)" نامیده می شود مهم نیست.

(Pogo sticking زمانی است که کاربران از یک نتیجه جستجو به نتیجه ای دیگر می پرند تا چیزی را که می خواهند، پیدا کنند.)

Pogo sticking

اگر گوگل متوجه شود که افراد تمایل دارند از سایت شما برای دیدن نتایج دیگر به نتایج جستجو بازگردند ، این نشانه بسیار بدی است.

نحوه بهینه سازی سیگنال های کاربر

اولین قدم شما این است که مطمين شوید که محتوایتان با هدف جستجوی کلمه کلیدی مورد نظر شما همسو است.

اگر محتوای شما با درخواست آن شخص مناسب نباشد، گوگل متوجه خواهد شد.

وقتی این مورد را عملی کردید، در اینجا موارد دیگری وجود دارد که می توانید برای اطمینان از اینکه جستجوگران گوگل محتوای شما را دوست دارند، انجام دهید:

از مقدمه ای جذاب (چرت و پرت نباشد) استفاده کنید. بنابراین به جای "این موضوع به دلیل X ، Y ، Z مهم است" ، از عبارت" امروز من به شما نشان می دهم که چگونه X " استفاده کنید.

از تصاویر و گرافیک ها استفاده کنید. تصاویر از لحاظ بصری بسیار جذاب تر و تعاملی تر از مقاله ای هستند که به صورت100٪ متن است. همچنین آن ها از اهمیت ویژه ای برای محتوای طولانی و بلند برخوردار هستند.

لینک های داخلی و خارجی را به صفحه خود اضافه کنید. به این ترتیب، مردم می توانند درباره موضوعاتی که در مقاله خود پوشش می دهید بدون اینکه دوباره به SERP برگردند، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

سرعت لود سایت خود را بهبود ببخشید. سایت های با لود آهسته، bounce rate بیشترس دارند. در واقع، Pingdom رابطه مستقیمی بین زمان لود صفحه و bounce rate دارد.

تاثیر سرعت لود سایت بر سئو

خوانایی مطالب خود را بالا ببرید. از فونت های بزرگ استفاده کنید (من شخصاً 17 پیکسل را توصیه می کنم). بولت ها و لیست های شماره گذاری شده را امتحان کنید. از H2 و H3 استفاده کنید تا مطالب خود را به بخش های جدا از هم تبدیل شود.

محتوای خود را به روز نگه دارید. آپدیت قابل توجه محتوای قدیمی منجر به "تازگی موضوع (Freshness boost)" می شود. علاوه بر این، کاربران همیشه مایلند تا مطالب جدیدی را در سایت های تخصصی مطالعه کنند.

 

ترندهای سئو

اجازه دهید این آموزش سئو مبتدی را با چند مورد از نکات پیشرفته سئو.

پس اکنون که تمام نکات مورد نیاز برای سئو مبتدی را باید بدانید را خوانید. وقت آن است که کمی به نکات سئو خرفه ای بپردازیم.

نشانه گذاری اسکیما (Schema markup)

یک مطالعه اخیر در مورد فاکتورهای رتبه بندی موتور جستجو نشان داد که هیچ همبستگی ای بین استفاده از نشانه گذاری اسکیما و رتبه بندی شدن در صفحه اول وجود ندارد.

تاثیر اسکیما بر رتبه بندی

برخی از افراد نتیجه را چنین تفسیر می کنند: "اسکیما بدرد نمی خورد!".

و اگر فکر می کنید با افزودن استراکچر دیتا به صفحه خود، رتبه شما در نتایج گوگل بهتر می شود، سخت در اشتباهید.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که استفاده از اسکیما به روش صحیح می تواند نرخ کلیک ارگانیک شما را افزایش دهد. بنابراین اگرچه ممکن است سبب بهبود رتبه نشود، اما به شما کمک می کند تا ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد کنید.

به عنوان مثال، به این نتایج جستجو نگاه کنید:

تاثیر اسکیما بر CTR

کدام یک برجسته تر است؟ طبیعتا ، نتیجه ای که دارای ستاره ریویو می باشد!

کسب ستاره های ریویو (و انواع دیگر "ریج ریزالت ها (Rich results)") فقط در صورت استفاده از داده های ساختار یافته در HTML سایتتان امکان پذیر است. بنابراین اگر می خواهید سایت شما در SERP ها برجسته باشد، توصیه می کنم که از اسکیما در سایت خود استفاده کنید.

E-A-T

E-A-T (اختصار "تخصص ، اعتبار و اعتماد (expertise, authority and trustworthiness)") چیزی است که گوگل طی چند سال گذشته بیشتر و بیشتر بر آن تأکید کرده است.

چرا؟

ساده است: گوگل می خواهد 100٪ مطمئن شود که می توان به محتوای نتایج جستجو اعتماد کرد.

در حال حاضر در دنیای سئو بحث و جدل زیادی درباره E-A-T وجود دارد. اما نکته اصلی این است که، برای اینکه گوگل به سایت شما رتبه بالایی از لحاظ E-A-T بدهد، سایت شما باید در زمینه کاری شما معتبر محسوب شود.

به عنوان مثال، ویکی پدیا احتمالاً دارای بالاترین رتبه E-A-T از هر سایتی بر روی کره زمین است. محتوا آن توسط هزاران نفر نوشته و ویرایش شده است (که بسیاری از آنها در زمینه خود متخصص هستند).

اگر در سایت خود محتوای با کیفیت که توسط متخصصان نوشته شده است را قرار دهید ، E-A-T شما در وضعیت خوبی خواهد بود.

علاوه بر این، مانند اکثر موارد در سئو ، حتی E-A-T نیز تحت تأثیر لینک ها قرار می گیرد. در واقع ، گوگل اخیراً تأیید کرده است که PageRank سهم بزرگی در ایجاد E-A-T دارد.

 

کلام آخر درباره SEO چیست

امیدوارم از این آموزش کامل سئو توانسته باشد به سوال سئو چیست شما پاسخ دهد. هدف ما در این راهنما چیزی فراتر از یک تعریف ساده درباره بهینه سازی سازی و سئو سایت باشد و در واقع گام های مورد نیاز برای شروع آن را در اختیارتان قرار دهیم.

همانطور که می بینید، چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد سئو وجود دارد. اما با توجه به میزان ترافیکی که سئو می تواند محیا کند، کاملاً ارزش صرف وقت و تلاش را دارد.

بنابراین توصیه می کنم که کار را با اصول اولیه شروع کنید: اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو می توانند سایت شما را کاملاً crawl کنند. سپس شروع به ایجاد محتوای بهینه شده برای کلمات کلیدی کنید. در نهایت، برای دریافت بک لینک از ابزارهای کمکی و خدماتی رسانی استفاده کنید.

این سه مرحله پایه و اساس سئو هستند.

هنگامی که احساس کردید به این موارد تسلط دارید، شروع به جستجوی مطالب پیشرفته تری مانند سئو YouTube و جستجوی صوتی کنید.

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید