کاملترین چک لیست سئو 2020

اگر به دنبال یک چک لیست سئو هستید که به شما در افزایش ترافیک ارگانیک سایت و رتبه در گوگل کمک کند، در این مقاله آن را پیدا خواهید کرد.

ما آخرین چک لیست برای موفقیت سئو در سال 2020 را برای شما جمع آوری کردیم و 41 راه کار برتر و کارهایی را که باید در مورد آنها بدانید را پوشش می دهیم.

از اصول اولیه سئو تا دانستن مطالبی که هنگام تحلیل سیگنال های خارج از صفحه باید بدانید، در این مقاله به آن پرداحته ایم. شما میتوانید از این مقاله به عنوان یک مرجع استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما طبق بهترین روش ها و راه کارها عمل کرده و تمام فاکتورهای هایی که نیاز است در رقابت رعایت شود انجام شود.

در اینجا اصلی ترین دسته بندی هایی را که ما در این مقاله پوشش می دهم، آمده است:

  • نحوه استفاده این چک لیست
  • چک لیست اصول اولیه سئو
  • چک لیست تحقیق یک کلمه کلیدی (keyword research)
  • چک لیست سئو تکنیکال
  •  چک لیست محتوا و سئو داخلی (on-page)
  • چک لیست سئو خارجی (off-page)

 

نحوه استفاده از چک لیست سئو

ما این چک لیست را به بخش هایی تقسیم کرده ایم که قسمت های اصلی سئو را شامل می شود: اصول اولیه، تحقیق کلمات کلیدی، سئو تکنیکال، سئو داخلی، محتوا و فاکتورهای سئو خارجی.

در صورتی که بر روی سئو سایت شما کار شده است این موارد چک لیست بررسی کنید تا مطمئن شوید تا همه موارد به خوبی در سایت شما رعایت شده است.

با این حال، ما همچنین می دانیم که همه وب سایت ها فرصت برای بهبود دارند و اطمینان داریم که حداقل چند مورد از این چک لیست را پیدا خواهید کرد که از آنها غافل شده اید.

برخی از این نکات ممکن است به شما مربوط نباشد، اما دانستن آن برای شما مفید است!

از طریق چک لیست پیش بروید، این موارد را در سایت خود چک کنید، مشکلات را برطرف کنید. شما زمانی در سئو موفق خواهید بود که در از رقبای خود در رتبه بهتر پیشی بگیرید، باید مطمئن شوید که بیشتر این نکات را پوشش می دهید که به این موفقیت برسید.

 

چک لیست اصول اولیه سئو

اگر شما اصول اولیه سئو را در سایت خود پیاده سازی نکردید، شما باید به سختی تلاش کنید تا بتوانید برای پوزیشن های بهتر رتبه بندی شوید.

نکات زیر برای درست کار کردن یک سیستم لازم است و مبانی اجرای یک استراتژی سئو  موفقیت آمیز را تشکیل می دهند.

  1. نصب و استفاده از Google Search Console 

Google search console ابزار مهمی است که دیدگاه ارزشمندی را در مورد عملکرد سایت فراهم می کند و همچنین داده های زیادی را ارائه می دهد که می توانید با استفاده از آن ها، ترافیک و میزان دیده شدن در سرچ ارگانیک (impression) سایت خود را رشد دهید (بهتر کنید).

Google Search Console

این ابزار مهم به شما این امکان را می دهند تا ترم های جستجو و کلمات کلیدی ای را که کاربران از طریق آن ها سایت شما را در SERP پیدا می کنند، sitemap ها را سابمیت می کنند و crawl error ها را شناسایی می کنند را مشاهده کنید.

اگر چنین سیستمی را برپا نکرده اید ، همین الان انجام دهید و بعدا از ما تشکر کنید.

2. نصب و استفاده از Google Analytics

بدون داشتن اطلاعات صحیح، شما نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید.

Google Analytics یک ابزار تحلیلی رایگان در زمینه مارکتینگ است. آنالیتیکس این امکان که را به شما می دهد تا داده هایی را در مورد تعداد بازدیدکنندگان سایت، این که چه افرادی هستند و چطور با سایت تعامل داشته اند، مشاهده کنید.

این چک لیست همه چیزهایی را که لازم است در مورد این ابزار به عنوان یک راهنمای مبتدی بدانید، از جمله نحوه راه اندازی آن و گزارش های مفید، را به شما منتقل خواهد کرد. اما مطمئنا، یک استراتژی سئو موفقیت آمیز را بدون آن نمی توانید اجرا کنید.

برای اینمه بتوانید داده ها بهتر تحلیل و بررسی کنید نیاز است که Google Analytics و Google Search Console را به یکدیگر متصل کنید.

3. نصب و تنظیم یک پلاگین سئو (اگر از Wordpress استفاده می کنید)

اگر از WordPress به عنوان CMS خود استفاده می کنید، باید یک پلاگین سئو نصب و تنظیم کنید تا سایت خود را از طریق آن بهینه کنید.

اگر از CMS بجز WordPress استفاده می کنید، با برنامه نویس خود صحبت کنید تا ببینید که آیا نیاز به نصب یک پلاگین یا ماژول اختصاصی سئو دارید یا اینکه ویژگی های مورد نیاز شما فراتر از چنین محدوده هایی است.

یکی از محبوب ترین پلاگین های سئو Shopify SEO است.

4.sitemap  را ایجاد و submite کنید

هدف از sitemap این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام صفحات باید crawl شوند و نسخه canonical هر یک، کدام است.

به بیان ساده، این لیستی از URL ها می باشد که محتوای اصلی سایت شما را مشخص می کند تا اطمینان حاصل شود که crawl و ایندکس می شود.

به قول خود گوگل:

"sitemap به crawler می گوید کدام فایل ها را فکر می کنید که در سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی را در مورد این فایل ها ارائه می دهد: به عنوان مثال ، برای صفحات ، زمانی که آخرین بار یک صفحه بروز شده است ، تناوبی که یک صفحه تغییر می کند ، و هر ورژن زبان جایگزین یک صفحه."

گوگل تعدادی از فرمت های مختلف sitemap را پشتیبانی می کند، اما XML رایج ترین فرمت مورد استفاده است. شما معمولاً sitemap سایت خود را در https://www.domain.com/sitemap.xml پیدا خواهید کرد.

اگر از WordPress و یکی از پلاگین های ذکر شده در بالا استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که ایجاد یک sitemap، جزو ویژگی هریک از آن هاست.

در صورتی که سایت شما وردپرس نیست، می توانید یك XML sitemap را با یكی از ابزارهای تولید sitemap، ایجاد كنید.

هنگامی که sitemap خود را ایجاد کردید، مطمئن شوید که آن در Google search consoleسابمیت می شود.

همچنین اطمینان حاصل کنید که sitemap خود را در فایل robots.txt، رفرنس می دهید.

5. یک فایل Robots.txt ایجاد کنید

به بیان ساده، فایل robots.txt سایت شما به crawler های موتور جستجو صفحات نشان میدهد که crawler های وب به کدام صفحات شما میتوانند یا نمیتوانند کراول کنند.

به طور معمول، از این فایل برای جلوگیری از crawl شدن قسمت های خاصی از سایت شما استفاده می شود. همچنین، از آن به عنوان روشی برای de-index کردن یک صفحه وب و متوقف کردن نمایش آن در گوگل استفاده نمی شود.

می توانید فایل robots.txt سایت خود را در https://www.domain.com/robots.txt پیدا کنید.

بررسی کنید که آیا قبلاً یکی را در آن جا دارید یا خیر.

اگر ندارید، باید ایجاد کنید. حتی اگر در حال حاضر نیازی به جلوگیری از crawl شدن صفحات وب ندارید.

چندین پلاگین سئو Wordpress وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهند که فایل robots.txt خود را ایجاد و ویرایش کنند. اما اگر از CMS متفاوتی استفاده می کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که به صورت دستی فایل را با استفاده از ویرایشگر متن (text editor) بسازید و آن را در دامنه خود بارگذاری کنید.

 

6. Search console را به منظور جریمه دستی (manual actions) چک کنید

در موارد نادر، ممکن است متوجه شوید که سایت شما به دلیل اینکه manual actions دارد نمیتواند در کلمات کلیدی رتبه بگیرد. 

جریمه دستی معمولاً به دلیل نقض یا دستکاری قوانینی که در Google’s webmaster guidelines وجود دارد ایجاد می شوند. این شامل مواردی است، مانند ایجاد اسپم توسط کاربر (user-generated spam)، مشکلات داده های ساختار یافته (structure data)، لینک های غیر طبیعی (از سایت شما یا به سایت شما)، محتوای ضعیف (thin content)، متن پنهان (hidden text) و حتی آنچه که به عنوان اسپم خالص (pure spam) به آن اشاره می شود.

بیشتر سایت ها تحت تأثیر جریمه دستی قرار نمی گیرند و هرگز هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 

با این حال، می توانید این مورد را در تب (tabmanual actions در Google search console چک کنید.

 

اگر سایت شما جریمه دستی دریافت کند، به شما اطلاع داده می شود. اما اگر در حال کار روی یک پروژه جدید هستید و یا مدیریت یک سایت را به عهده می گیرید، این موضوع همیشه باید یکی از اولین مواردی باشد که شما چک می کنید.

 

7.  مطمئن شوید که گوگل می تواند سایت شما را ایندکس کند

این که یک سایت نتواند توسط گوگل ایندکس شود مورد غیرمعمولی نیست.

در واقع، شما از این که هر چند وقت یکبار تعجب خواهید کرد که برنامه نویس سایت شما فراموش می کند زمانی که از یک محیط staging به محیطی لایو تغییر مکان می دهد، تگ نوایندکس را بردارد.

شما می توانید از SEMrush site audit tool استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که وب سایت شما می تواند crawl و ایندکس بشود.

شروع به Crawl کردن سایت کنید اگر متوقف شدید، موتورهای جستجو قادر نخواهند بود سایت شما را crawlیا ایندکس کنند.

چک کردن دوباره این که آیا صفحات اصلی سایت شما ایندکس می شوند، می تواند بسیار از مشکلاتی را که ممکن است بعدا پیدا کنید، رفع کند.

 

چک لیست تحقیق کلمه کلیدی

بدون انجام فرایند تحقیق کلمه کلیدی، شما نمی توانید برای کوئری های مرتبط و پر ترافیک کسب و کار خود رتبه بگیرید و اگر این رتبه بندی صحیح اتفاق نیفتد، به اندازه ای که باید ترافیک دریافت نمی کنید.

 

در انجام لیستی از کارهایی که باید برای تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، آورده شده است.

8. رقبای خود را شناسایی کنید

یکی از سریع ترین راه ها برای شروع کیورد ریسرچ، یافتن کوئری هایی است که برای رقبای شما کار می کنند.

از نظر ما، هیچ وقت صرف زمان برای تجزیه و تحلیل رقبا، اتلاف وقت محسوب نمی شود.

 

دامنه خود (و رقبای اصلی خود) در ابزار SEMrush Domain Overview tool اجرا کنید. در این صورت، شما قادر خواهید بود به سرعت آن دسته از رقبا را که در همان موضوع با شما رقابت می کنند، شناسایی کرده و چگونگی دیده شدنتان (visibility) را با هم مقایسه کنید.

9. کلمات کلیدی پول ساز (money keywords) خود را پیدا کنید

شما باید کلمات کلیدی "پول ساز" اصلی خود را بشناسید. اگر خودتان ایده ای ندارید، این ها مواردی هستند که شما را به برتر بودن، فروش و تغییر وادار می کنند.

 

همچنین می توانید این موارد را تحت عنوان کوئری های head و کلمات کلیدی صفحه ستون (pillar page) پیدا کنید.

می توانید از ابزار Keyword Overview برای انجام تحقیق کلمه کلیدی پیرامون محصولات و خدمات خود استفاده کنید و ترم head خود را مشخص کنید.

10. تغییرات کلمه کلیدی طولانی (long-tail) را پیدا کنید

استراتژی کیورد ریسرچ بدون حضور کلمات کلیدی طولانی، یک استراتژی محسوب نمی شود.

 

در حقیقت، کلمات کلیدی طولانی، علیرغم اینکه معمولاً حجم کمتری نسبت به ترم های head دارند، نرخ تبدیل (conversion rate) بیشتری دارند.

 

شما باید مطمئن باشید که استراتژی سئو شما انواع کلمات کلیدی طولانی و همچنین کلمات head را به خوبی هدف قرار می دهد. از نظر بهینه سازی صفحات سایت خود، مطمئن شوید که آن ها برای انواع مختلف کوئری های مرتبط (می خواهید ترم های طولانی مرتبط را در کل محتوای صفحه خود بگنجانید) رتبه بندی می شوند. اما همچنین باید قادر باشد که در کنار محتوا کلیدی، محتوا پشتیبان ایجاد کند.

می توانید از keyword magic tool برای یافتن کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

 

ساده است، کلمات کلیدی اصلی خود را وارد کرده و کشور خود را انتخاب کنید. در این صورت، ابزار لیستی از کلمات کلیدی را برمی گرداند که در آن می توانید نوع مطابقت را توسط کلمات کلیدی گسترده (broad)، عبارات (phrase)، مطابقت (exact) یا مرتبط (related) تغییر دهید.

 

 

برای ایده های بیشتر در مورد کلمات کلیدی طولانی،همچنین topic research tool می تواند به شما کمک کند تا تغییرات کلمات کلیدی را به منظور هدف قرار دادن و یا استفاده در کل محتوای خود، پیدا کنید.

 

 

 

 

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید