فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

کاملترین چک لیست سئو 2024

12 اردیبهشت 1401

اگر به دنبال یک چک لیست سئو هستید که به شما در افزایش ترافیک ارگانیک سایت و رتبه در گوگل کمک کند، در این مقاله آن را پیدا خواهید کرد.

ما آخرین چک لیست برای موفقیت سئو در سال 2022 را برای شما جمع آوری کردیم و 63 راه کار برتر و کارهایی را که باید در مورد آنها بدانید را پوشش می دهیم.

از اصول اولیه سئو تا دانستن مطالبی که هنگام تحلیل سیگنال های خارج از صفحه باید بدانید، در این مقاله به آن پرداحته ایم. شما میتوانید از این مقاله به عنوان یک مرجع استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سایت شما طبق بهترین روش ها و راه کارها عمل کرده و تمام فاکتورهای هایی که نیاز است در رقابت رعایت شود انجام شود.

در اینجا اصلی ترین دسته بندی هایی را که ما در این مقاله پوشش می دهم، آمده است:

  • نحوه استفاده این چک لیست
  • چک لیست اصول اولیه سئو
  • چک لیست تحقیق یک کلمه کلیدی (keyword research)
  • چک لیست سئو تکنیکال
  •  چک لیست محتوا و سئو داخلی (on-page)
  • چک لیست سئو خارجی (off-page)
  • چک لیست لینک سازی 

 

نحوه استفاده از چک لیست سئو

ما این چک لیست را به بخش هایی تقسیم کرده ایم که قسمت های اصلی سئو را شامل می شود: اصول اولیه، تحقیق کلمات کلیدی، سئو تکنیکال، سئو داخلی، محتوا و فاکتورهای سئو خارجی.

در صورتی که بر روی سئو سایت شما کار شده است این موارد چک لیست بررسی کنید تا مطمئن شوید تا همه موارد به خوبی در سایت شما رعایت شده است.

با این حال، ما همچنین می دانیم که همه وب سایت ها فرصت برای بهبود دارند و اطمینان داریم که حداقل چند مورد از این چک لیست را پیدا خواهید کرد که از آنها غافل شده اید.

برخی از این نکات ممکن است به شما مربوط نباشد، اما دانستن آن برای شما مفید است!

از طریق چک لیست پیش بروید، این موارد را در سایت خود چک کنید، مشکلات را برطرف کنید. شما زمانی در سئو موفق خواهید بود که در از رقبای خود در رتبه بهتر پیشی بگیرید، باید مطمئن شوید که بیشتر این نکات را پوشش می دهید که به این موفقیت برسید.

 

چک لیست اصول اولیه سئو

اگر شما اصول اولیه سئو را در سایت خود پیاده سازی نکردید، شما باید به سختی تلاش کنید تا بتوانید برای پوزیشن های بهتر رتبه بندی شوید.

نکات زیر برای درست کار کردن یک سیستم لازم است و مبانی اجرای یک استراتژی سئو  موفقیت آمیز را تشکیل می دهند.

1. نصب و تنظیم  Bing Webmaster Tools

با موتور جستجوی بینگ آشنا هستید؟ کاربران زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در کنار گوگل از بینگ هم استفاده می‌ کنند. حتی ممکن است به جای گوگل، از بینگ استفاده کنند! نظرتان چیست که در موتور جستجوی بینگ هم رتبه خوبی داشته باشید و ترافیک خوبی را از طریق آن جذب کنید؟ برای چنین کاری باید Bing Webmaster Tools را تنظیم کنید. در واقع برای آن که بتوانید صفحات سایت خود را در نتایج جستجوی بینگ قرار دهید، باید حتماً این بخش را تنظیم کنید تا بینگ بتواند صفحات مختلف سایت شما را مورد ایندکس و رتبه بندی قرار دهد.

2. نصب و استفاده از Google Search Console 

Google search console ابزار مهمی است که دیدگاه ارزشمندی را در مورد عملکرد سایت فراهم می کند و همچنین داده های زیادی را ارائه می دهد که می توانید با استفاده از آن ها، ترافیک و میزان دیده شدن در سرچ ارگانیک (impression) سایت خود را رشد دهید (بهتر کنید).

نصب و استفاده از Google Search Console

این ابزار مهم به شما این امکان را می دهند تا ترم های جستجو و کلمات کلیدی ای را که کاربران از طریق آن ها سایت شما را در SERP پیدا می کنند، sitemap ها را سابمیت می کنند و crawl error ها را شناسایی می کنند را مشاهده کنید.

اگر چنین سیستمی را برپا نکرده اید ، همین الان انجام دهید و بعدا از ما تشکر کنید.

3. نصب و استفاده از Google Analytics

نصب و استفاده از Google Analytics

بدون داشتن اطلاعات صحیح، شما نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید.

Google Analytics یک ابزار تحلیلی رایگان در زمینه مارکتینگ است. آنالیتیکس این امکان که را به شما می دهد تا داده هایی را در مورد تعداد بازدیدکنندگان سایت، این که چه افرادی هستند و چطور با سایت تعامل داشته اند، مشاهده کنید.

این چک لیست همه چیزهایی را که لازم است در مورد این ابزار به عنوان یک راهنمای مبتدی بدانید، از جمله نحوه راه اندازی آن و گزارش های مفید، را به شما منتقل خواهد کرد. اما مطمئنا، یک استراتژی سئو موفقیت آمیز را بدون آن نمی توانید اجرا کنید.

برای اینمه بتوانید داده ها بهتر تحلیل و بررسی کنید نیاز است که Google Analytics و Google Search Console را به یکدیگر متصل کنید.

4. نصب و تنظیم یک پلاگین سئو (اگر از Wordpress استفاده می کنید)

اگر از WordPress به عنوان CMS خود استفاده می کنید، باید یک پلاگین سئو نصب و تنظیم کنید تا سایت خود را از طریق آن بهینه کنید.

اگر از CMS بجز WordPress استفاده می کنید، با برنامه نویس خود صحبت کنید تا ببینید که آیا نیاز به نصب یک پلاگین یا ماژول اختصاصی سئو دارید یا اینکه ویژگی های مورد نیاز شما فراتر از چنین محدوده هایی است.

یکی از محبوب ترین پلاگین های سئو Shopify SEO است.

5.sitemap  را ایجاد و submite کنید

هدف از sitemap این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام صفحات باید crawl شوند و نسخه canonical هر یک، کدام است.

به بیان ساده، این لیستی از URL ها می باشد که محتوای اصلی سایت شما را مشخص می کند تا اطمینان حاصل شود که crawl و ایندکس می شود.

به قول خود گوگل:

"sitemap به crawler می گوید کدام فایل ها را فکر می کنید که در سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی را در مورد این فایل ها ارائه می دهد: به عنوان مثال ، برای صفحات ، زمانی که آخرین بار یک صفحه بروز شده است ، تناوبی که یک صفحه تغییر می کند ، و هر ورژن زبان جایگزین یک صفحه."

گوگل تعدادی از فرمت های مختلف sitemap را پشتیبانی می کند، اما XML رایج ترین فرمت مورد استفاده است. شما معمولاً sitemap سایت خود را در https://www.domain.com/sitemap.xml پیدا خواهید کرد.

اگر از WordPress و یکی از پلاگین های ذکر شده در بالا استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که ایجاد یک sitemap، جزو ویژگی هریک از آن هاست.

در صورتی که سایت شما وردپرس نیست، می توانید یك XML sitemap را با یكی از ابزارهای تولید sitemap، ایجاد كنید.

هنگامی که sitemap خود را ایجاد کردید، مطمئن شوید که آن در Google search consoleسابمیت می شود.

sitemap  را ایجاد و submite کنید

همچنین اطمینان حاصل کنید که sitemap خود را در فایل robots.txt، رفرنس می دهید.

6. یک فایل Robots.txt ایجاد کنید

به بیان ساده، فایل robots.txt سایت شما به crawler های موتور جستجو صفحات نشان میدهد که crawler های وب به کدام صفحات شما میتوانند یا نمیتوانند کراول کنند.

به طور معمول، از این فایل برای جلوگیری از crawl شدن قسمت های خاصی از سایت شما استفاده می شود. همچنین، از آن به عنوان روشی برای de-index کردن یک صفحه وب و متوقف کردن نمایش آن در گوگل استفاده نمی شود.

می توانید فایل robots.txt سایت خود را در https://www.domain.com/robots.txt پیدا کنید.

بررسی کنید که آیا قبلاً یکی را در آن جا دارید یا خیر.

اگر ندارید، باید ایجاد کنید. حتی اگر در حال حاضر نیازی به جلوگیری از crawl شدن صفحات وب ندارید.

چندین پلاگین سئو Wordpress وجود دارد که به کاربران این امکان را می دهند که فایل robots.txt خود را ایجاد و ویرایش کنند. اما اگر از CMS متفاوتی استفاده می کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که به صورت دستی فایل را با استفاده از ویرایشگر متن (text editor) بسازید و آن را در دامنه خود بارگذاری کنید. 

7. Search console را به منظور جریمه دستی (manual actions) چک کنید

در موارد نادر، ممکن است متوجه شوید که سایت شما به دلیل اینکه manual actions دارد نمیتواند در کلمات کلیدی رتبه بگیرد. 

جریمه دستی معمولاً به دلیل نقض یا دستکاری قوانینی که در Google’s webmaster guidelines وجود دارد ایجاد می شوند. این شامل مواردی است، مانند ایجاد اسپم توسط کاربر (user-generated spam)، مشکلات داده های ساختار یافته (structure data)، لینک های غیر طبیعی (از سایت شما یا به سایت شما)، محتوای ضعیف (thin content)، متن پنهان (hidden text) و حتی آنچه که به عنوان اسپم خالص (pure spam) به آن اشاره می شود.

بیشتر سایت ها تحت تأثیر جریمه دستی قرار نمی گیرند و هرگز هم چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

با این حال، می توانید این مورد را در تب (tabmanual actions در Google search console چک کنید.

Search console را به منظور جریمه دستی (manual actions) چک کنید

اگر سایت شما جریمه دستی دریافت کند، به شما اطلاع داده می شود. اما اگر در حال کار روی یک پروژه جدید هستید و یا مدیریت یک سایت را به عهده می گیرید، این موضوع همیشه باید یکی از اولین مواردی باشد که شما چک می کنید.

 

8.  مطمئن شوید که گوگل می تواند سایت شما را ایندکس کند

این که یک سایت نتواند توسط گوگل ایندکس شود مورد غیرمعمولی نیست.

در واقع، شما از این که هر چند وقت یکبار تعجب خواهید کرد که برنامه نویس سایت شما فراموش می کند زمانی که از یک محیط staging به محیطی لایو تغییر مکان می دهد، تگ نوایندکس را بردارد.

شما می توانید از SEMrush site audit tool استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که وب سایت شما می تواند crawl و ایندکس بشود.

شروع به Crawl کردن سایت کنید اگر متوقف شدید، موتورهای جستجو قادر نخواهند بود سایت شما را crawlیا ایندکس کنند.

چک کردن دوباره این که آیا صفحات اصلی سایت شما ایندکس می شوند، می تواند بسیار از مشکلاتی را که ممکن است بعدا پیدا کنید، رفع کند.

چک لیست تحقیق کلمه کلیدی

بدون انجام فرایند تحقیق کلمه کلیدی، شما نمی توانید برای کوئری های مرتبط و پر ترافیک کسب و کار خود رتبه بگیرید و اگر این رتبه بندی صحیح اتفاق نیفتد، به اندازه ای که باید ترافیک دریافت نمی کنید.

در ادامه لیستی از کارهایی که باید برای تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید، آورده شده است:

9. استفاده از گوگل کیورد پلنر

گوگل کیورد پلنر یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی مهم را پیدا کنید. این ابزار از طریق بخش گوگل ادوردز در اختیار کاربران قرار دارد که هنگام ایجاد کمپین، برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی به شما کمک می کند. حتی اگر شما کمپین فعالی هم نداشته باشید، می توانید ببینید که کدام کلمات کلیدی توسط کاربران جستجو می شود و آن ها را در صفحات مختلف سایت خود استفاده کنید. البته آمار دقیقی از میزان جستجوی آن تا زمانی که کمپین فعال نداشته باشید، به شما نمایش داده نمی شود اما باز هم ابزار بسیار مفید و کاربردی است.

10. پیدا کردن کلمات کلیدی کم رقابت

یکی دیگر از مسائلی که در سئوی سال 2022 باید رعایت کنید، پیدا کردن کلمات کلیدی کم رقیب است. در واقع برخی کلمات کلیدی توسط کاربران جستجو می شوند اما توسط کسب و کارهای مختلف به کار گرفته نشده اند. چنین کلمات کلیدی شاید ترافیک کمتری برای شما بیاورد اما اگر بتوانید تعداد زیادی از این کلمات کلیدی را به صفحه اول گوگل برسانید، قطعاً ترافیک خیلی خوبی جذب می کنید. همچنین با کمک بازاریابی درست می توانید مشتریان زیادی از طریق این کلمات کلیدی کسب کنید. در نهایت هم می توانید کلمات کلیدی پر رقابت را به کمک این کلمات به صفحه اول گوگل برسانید.

11. رقبای خود را شناسایی کنید

یکی از سریع ترین راه ها برای شروع کیورد ریسرچ، یافتن کوئری هایی است که برای رقبای شما کار می کنند.

از نظر ما، هیچ وقت صرف زمان برای تجزیه و تحلیل رقبا، اتلاف وقت محسوب نمی شود.

دامنه خود (و رقبای اصلی خود) در ابزار SEMrush Domain Overview tool اجرا کنید. در این صورت، شما قادر خواهید بود به سرعت آن دسته از رقبا را که در همان موضوع با شما رقابت می کنند، شناسایی کرده و چگونگی دیده شدنتان (visibility) را با هم مقایسه کنید.

رقبای خود را شناسایی کنید

12. کلمات کلیدی پول ساز (money keywords) خود را پیدا کنید

شما باید کلمات کلیدی "پول ساز" اصلی خود را بشناسید. اگر خودتان ایده ای ندارید، این ها مواردی هستند که شما را به برتر بودن، فروش و تغییر وادار می کنند.

همچنین می توانید این موارد را تحت عنوان کوئری های head و کلمات کلیدی صفحه ستون (pillar page) پیدا کنید.

می توانید از ابزار Keyword Overview برای انجام تحقیق کلمه کلیدی پیرامون محصولات و خدمات خود استفاده کنید و ترم head خود را مشخص کنید.

 کلمات کلیدی پول ساز (money keywords) خود را پیدا کنید

13. تغییرات کلمه کلیدی طولانی (long-tail) را پیدا کنید

استراتژی کیورد ریسرچ بدون حضور کلمات کلیدی طولانی، یک استراتژی محسوب نمی شود.

در حقیقت، کلمات کلیدی طولانی، علیرغم اینکه معمولاً حجم کمتری نسبت به ترم های head دارند، نرخ تبدیل (conversion rate) بیشتری دارند.

تغییرات کلمه کلیدی طولانی (long-tail) را پیدا کنید

شما باید مطمئن باشید که استراتژی سئو شما انواع کلمات کلیدی طولانی و همچنین کلمات head را به خوبی هدف قرار می دهد. از نظر بهینه سازی صفحات سایت خود، مطمئن شوید که آن ها برای انواع مختلف کوئری های مرتبط (می خواهید ترم های طولانی مرتبط را در کل محتوای صفحه خود بگنجانید) رتبه بندی می شوند. اما همچنین باید قادر باشد که در کنار محتوا کلیدی، محتوا پشتیبان ایجاد کند.

می توانید از keyword magic tool برای یافتن کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید.

ساده است، کلمات کلیدی اصلی خود را وارد کرده و کشور خود را انتخاب کنید. در این صورت، ابزار لیستی از کلمات کلیدی را به شما می دهد که در آن می توانید نوع مطابقت را توسط کلمات کلیدی گسترده (broad)، عبارات (phrase)، مطابقت (exact) یا مرتبط (related) تغییر دهید.

keyword magic tool

برای ایده های بیشتر در مورد کلمات کلیدی طولانی، همچنین topic research tool می تواند به شما کمک کند تا تغییرات کلمات کلیدی را به منظور هدف قرار دادن و یا استفاده در کل محتوای خود، پیدا کنید.

14.  نقشه کلمه کلیدی (keyword map) ایجاد کنید

هنگامی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را شناسایی کردید، باید این موارد را به صفحات سایت خود map کرده (اختصاص دادن کلمه کلیدی صفحات سایتتان طبق هدف و موضوع آن کلمات) و همچنین هرگونه گپ و مواردی که نیاز به تولید محتوا دارد را مشخص کنید.

راهنما ایجاد کیورد مپ، آن را چنین تشریح می کند:

"در ساده ترین شکل، نقشه برداری کلمات کلیدی (keyword mapping) چارچوبی است برای کلمات کلیدی ای که شما به منظور هدف انتخاب کرده اید تا ساختار سایتتان را منعکس کند. طبق تحقیقات انجام شده، اهداف نهایی نقشه برداری این است که به شما در زمینه کشف محلی که نیاز به بهینه‌سازی دارد، این که چه محتوایی باید تولید شود و محلی که شما می توانید صفحات جدیدی را برای جذب بیشتر ترافیک اضافه کنید، کمک کند." (Andrea Lehr)

مهم است که شما زمانی را برای کسب اطمینان از این که صفحات مناسب را با کلمات کلیدی صحیح مورد هدف قرار دادهاید، اختصاص دهید. فرایندی که در این راهنما ذکر شده است می تواند به شما کمک کند که در همان بار اول این توانایی را بدست آورید و از آن در راستای قدرت بخشی به استراتژیتان استفاده کنید.

15. قصد و نیت صفحاتی که رتبه بندی می شوند را تحلیل کنید

شما باید مطمئن شوید که محتوای صفحه شما با قصد و نیت جستجوگر مطابقت و همخوانی داشته باشد.

این بدان معناست که برای تجزیه و تحلیل صفحاتی که برای ترم های مورد نظر شما رتبه بندی شده اند زمان صرف کنید و اطمینان کنید که محتوای شما در راستای همان موارد است.

بیایید فرض کنیم که شما به دنبال هدف قرار دادن یک ترم در سطح کشور هستید. شما ممکن است حجم جستجو بالا و سختی کلمه کلیدی (keyword difficulty) را شناسایی کرده باشید. اما اگر SERP ها نتایج محلی را برگردانند ، شما خود را در جایگاه های برجسته و بالا نخواهید دید.

اگر شما قصد و نیت محتوایی را که گوگل رتبه بندی می کند، درک نمی کنید ، نمی توانید از همخوانی و مطابقت محتوای خود هم اطمینان حاصل کنید.

در این راهنمای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی شناسایی قصد و نیت در جستجو را یاد بگیرید و از این عکس مفید به عنوان نقطه شروع برای طبقه بندی ویژگی های جستجو بوسیله نوع قصد و نیت، استفاده کنید:

قصد و نیت صفحاتی که رتبه بندی می شوند را تحلیل کنید

16. سوالاتی را که پرسیده می شوند را شناسایی کنید

دانستن سؤالاتی که مخاطبان شما مطرح می کنند می تواند به شما کمک کند تا از طریق محتوای سایت خود بهتر به آن ها پاسخ دهید. فراموش نکنید که اکنون بسیاری از افراد از موتورهای جستجو به عنوان موتورهای پاسخ یاد می کنند.

لیستی از سوالات مربوط به هر کلمه کلیدی وارد شده را در keyword overview tool پیدا خواهید کرد که به شما این امکان را می دهد که حجم جستجوی ماهانه آن ها را مشاهده کنید.

این یک نقطه شروع عالی است و می تواند الهام بخش خوبی باشد، به خصوص اگر کلمات کلیدی خاص تری را وارد کنید.

سوالاتی را که پرسیده می شوند را شناسایی کنید

علاوه بر این، می توانید از ابزاری مانند AlsoAsked.com استفاده کنید که نتایج 'People Also Ask' را ضبط کرده و برمی گرداند تا ایده ها و سؤالات بیشتری را برای پاسخ توسط محتوا خود، پیدا کنید.

AlsoAsked.com

17. متوجه شوید که چقدر رتبه بندی شدن برای کلمات کلیدی موردنظرتان سخت است

یک وب سایت جدید برای رتبه بندی شدن برای کلمات کلیدی رقابتی

یک وب سایت جدید تا زمانی که آتوریتی و اعتبار کسب کند، در تلاش است تا برای کلمات کلیدی رقابتی رتبه بندی شود. شنیدن این موضوع بعضی اوقات دشوار است، اما حقیقت دارد.

و به همین دلیل، شما باید بدانید که رتبه بندی برای کلمات کلیدی مورد نظرتان چقدر دشوار است.

دوباره، به keyword overview tool بروید، کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید که در این صورت می توانید سختی کلمه کلیدی را مشاهده کنید. بدین ترتیب، قرار گیری و رتبه بندی در جایگاه های صفحه اول، برای یک وب سایت جدید بسیار مشکل است.

متوجه شوید که چقدر رتبه بندی شدن برای کلمات کلیدی موردنظرتان سخت است

 

چک لیست سئو تکنیکال

سئو تکنیکال به شما کمک می کند تا پایه و اساس محکم ایجاد کرده و اطمینان حاصل کنید که سایت شما می تواند crawl و ایندکس شود.

در اینجا متداول ترین زمینه های "بهترین راه کار" آمده است که باید به آنها توجه کنید.

18. اطمینان حاصل کنید که از HTTPS استفاده می کنید

اکنون سال 2020 است و HTTPS از سال 2014 به عنوان یک عامل رتبه بندی شناخته شده است.

هیچ بهانه ای برای استفاده نکردن از رمزگذاری HTTPS در سایت شما وجود ندارد. اگر هنوز هم با HTTP کار می کنید، زمان آن رسیده که تغییر رویه دهید.

با نگاهی به نوار URL مرورگر خود می توانید به راحتی متوجه شوید که سایت شما در HTTPS قرار دارد و یا نه.

اگر پدلاک (padlock) مشاهده می کنید ، به این معنی است که از HTTPS استفاده می کنید. اگر چنین نباشد، پس HTTPS مورد استفاده قرار نگرفته است.

19. نسخه تکراری سایتتان را در ایندکس گوگل چک کنید

بسیار حائز اهمیت است که که به گوگل اجازه دهید که فقط یک ورژن سایتتان را ایندکس کند.

https://www.domain.com
https://domain.com
http://www.domain.com
https://domain.com

ورژن های مختلفی از سایتتان وجود دارد که همه آن ها باید به یک چیز واحد اشاره (ریدایرکت)کنند.

اینکه نسخه non-www یا www را انتخاب کنید، بستگی به شما دارد، اما رایج ترین آن https://www.domain.com است.

تمام نسخه های دیگر باید ریدایرکت 301 (تغییر مسیر) به نسخه اولیه شوند که شما می توانید با وارد کردن هر یک از آن ها در نوار مرورگر خود، این مورد را بررسی کنید.

اگر ریدایرکت شوند، مشکلی وجود ندارد. اما اگر می بینید که می توانید به نسخه های مختلف دسترسی پیدا کنید، ریدایرکت ASAP را پیاده سازی کنید.

20. خطاهای crawl را پیدا و رفع کنید

شما می توانید خطاهای crawl موجود در Google search console را به سرعت شناسایی کنید.

به قسمت گزارش coverage بروید. در آن جا می توانید خطاها و صفحات حذف شده را ببینید (هم آن هایی که دارای warning هستند و هم آن هایی که valid به حساب می آیند).

خطاهای crawl را پیدا و رفع کنید

برای حل هرگونه خطایی که پیدا کردید، وقت بگذارید و علت URL های حذف شده را با جزئیات بیشتر بررسی کنید (در بسیاری از موارد، دلیلی وجود دارد که این اتفاق می افتد که شما باید آن را برطرف کنید؛ از خطاهای 404 گرفته تا صفحاتی که اشتباها کنونیکال شده اند).

21. سرعت سایت خود را بهبود ببخشید

سایت های کند باعث تجربه کاربری ضعیف می شوند.

در حقیقت، گوگل اخیراً بروزرسانی page experience آتی را برای سال 2021 تأیید کرده است که قرار است تمرکز بیشتری را روی تجربه کاربری، به عنوان یک عامل رتبه بندی، قرار دهد.

شما باید مطمئن باشید که سایتتان به سرعت لود می شود و می دانید که کاربران همیشه به دنبال این هستند که سرعت لود سایت مورد نظرشان بهتر از این باشد.

هیچ کس انتظار یک سایت کند را ندارد چرا که در سال 2020 زندگی می کنیم.

سرعت سایت خود را بهبود ببخشید

شما می توانید با استفاده از site audit tool، صفحاتی را که به کندی لود می شوند را نشانه گذاری کنید.

22. لینک های معیوب خروجی (outbound) و داخلی (internal) را اصلاح کنید

لینک های معیوب یکی دیگر از علائم تجربه کاربری ضعیف است. هیچ کس نمی خواهد روی لینکی که آنها را به صفحه مورد نظر منتقل نمی کند، کلیک کند.

لیستی از لینک های معیوب داخلی و خروجی در گزارش site audit شما یافت می شود که شما باید با بروز کردن URL مورد نظر یا حذف لینک، مشکلات را شناسایی و برطرف کنید.

لینک های معیوب خروجی (outbound) و داخلی (internal) را اصلاح کنید

23. لینک های HTTP و صفحات HTTPS را پیدا کرده و اصلاح کنید

اگرچه اکثر سایت ها مدتی است که از HTTP به HTTPS منتقل شدند، اما هنوز هم پیدا کردن لینک های داخلی که صفحات HTTP لینک می زنند، معمول است.

حتی اگر redirect جهت هدایت کاربران به صفحه جدید وجود دارند، شما باید در اسرع وقت آن ها را بروز کنید.

اگر فقط تعداد کمی لینک نادرست وجود دارد، این موارد را به صورت دستی در CMS خود بروز کنید. با این حال، اگر این ها site-wide باشند (که اغلب هم همینطور هستند)، باید تمپلیت های صفحه را بروز کنید و یا جستجویی را انجام داده و در پایگاه داده جایگزین کنید.

اگر مطمئن نیستید با برنامه نویس خود صحبت کنید.

24. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با موبایل سازگار باشد (mobile-friendly)

سازگاری سایت با موبایل یک عامل مهم در بروزرسانی page experience گوگل است، اما دلیل واقعی این امر که چرا شما باید از سازگار بودن سایتتان با موبایل اطمینان حاصل کنید این است که گوگل از اواسط سال 2019، در وهله اول به ایندکس کردن موبایل برای همه سایت ها روی آورد.

اگر شما خدمات سازگار با موبایل را ارائه ندهید، متوجه خواهید شد که قابلیت دیده شدن ارگانیک شما در آینده از این قضیه رنج خواهد برد.

می توانید با استفاده از Google’s mobile-friendly testing tool، سازگاری وب سایت خود را با موبایل آزمایش کنید.

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با موبایل سازگار باشد (mobile-friendly)

25. ساختار URL سازگار با سئو (SEO-friendly) استفاده کنید

ساختار URL سازگار با سئو باعث می شود موتورهای جستجو بتوانند صفحات شما را crawl کرده و درک کنند که در مورد چه چیزی می باشد. URL های صفحه شما باید ساده و توصیفی باشد.

در زیر نمونه ای از URL سازگار با سئو آورده شده است:

https://www.domain.com/red-shoes/

برعکس، URL ای که ساده توصیفی نباشد هم در زیر قابل مشاهده است:

https://www.domain.com/category.php?id=32

  •  از خط پیوند (hyphen) در URL خود برای جداسازی کلمات استفاده کنید. از زیرخط (underscore) استفاده نکنید.
  •  URL ها را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید (مطالعه انجام شده توسط Backlinko نشان داد که URL های کوتاهتر تمایل به داشتن رتبه های بالاتری دارند)

 

26. داده های ساختار یافته (Structured Data) را اضافه کنید

همچنان که گوگل به ساخت یک وب بر اساس مفهوم معنایی ادامه می دهد، نشانه گذاری داده های ساختار یافته به طور فزاینده ای ارزش پیدا می کند.

اگر از استراکچر دیتا استفاده نمی کنید، باید از آن ها بهره ببرید.

در حقیقت ، واژگان Schema.org شامل فرمت هایی برای ساختاردهی داده ها برای افراد، مکان ها، سازمان ها، مشاغل محلی، نقد و بررسی ها و موارد دیگر می باشد.

داده های ساخت یافته به لیست های ارگانیک شما کمک می کند تا در SERP ها برجسته باشنددر مثال زیر، شما هم ستاره های نقد و  بررسی، و هم قیمت را که نتایج را بهبود می بخشد، مشاهده می کنید.

داده های ساختار یافته (Structured Data) را اضافه کنید

به راهنمای SEMrush را در مورد داده های ساختار یافته برای مبتدیان نگاه بیندازید تا یاد بگیرید چگونه از این کار می توانید برای کسب موفقیت استفاده کنید. به Google’s structured data testing tool بروید تا تحلیل کنید که آیا سایت شما در حال حاضر از این استفاده می کند یا خیر.

27. عمق صفحه (page depth) سایت خود را چک کنید

در حالت ایده آل، صفحات نباید بیشتر از 3 کلیک در سایت شما عمق داشته باشند.

اگر اینگونه باشد، نشانه آن است که برای حل این مشکل باید برای اصلاح ساختار سایتتان وقت بگذارید. هرچه صفحه ای عمیق تر باشد، کاربران یا موتورهای جستجو کمتر احتمال پیدا کردن آن را خواهند داشت.

صفحاتی را که به بیش از 3 کلیک برای دسترسی با آن ها نیاز دارند، به صورت هایلایت شده در بخش گزارش site audit می توانید پیدا کنید.

28. ریدایرکت ها موقت 302 را چک کنید

ریدایرکت های 302 نشان می دهد که یک تغییر مسیر موقت است، در حالی که 301ها  نشان می دهد که این حرکت دائمی است.

پیدا کردن ریدارکت های 302 که در جایگاه 301 بسیار مرسوم است. زمانی که گوگل تاکید کند که 302ها از PageRank عبور کرده اند، این حقیقت وجود دارد که اگر یک ریدایرکت 302 در آینده حذف نشود نیاز است که به یک 301 بروز رسانی شود.

شما می توانید همه ریدایرکت های 302 را در گزارش  Site Audit به طور واضح به عنوان صفحاتی مشاهده کنید که دارای تغییر مسیر موقت هستند.

ریدایرکت ها موقت 302 را چک کنید

29. زنجیرها و حلقه های تغییر مسیر(Redirect Chains and Loops) را پیدا و اصلاح کنید

سایت شما نباید کاربران یا موتورهای جستجو را از طریق چندین ریدایرکت (زنجیره تغییر مسیر) به جستو جوی مورد نظر برساند، همچنین نباید این تغییر مسیرها یک حلقه ایجاد کند.

تغییر مسیرها باید به سادگی از صفحه A به صفحه B بروند.

گزارش Site Audit مواردی را که در رابطه با زنجیر و حلقه های تغییر مسیر وجود دارد، برجسته می کند و شما باید با بروز کردن کلیه تغییر مسیرها در یک زنجیره، این موارد را برطرف کنید و یا با حذف و بروزرسانی آن ها از ایجاد حلقه جلوگیری کنید تا به هدف نهایی برسید.

30. بهینه‌سازی سایت بر اساس نحوه مشاهده گوگل

همه ما به خوبی می دانیم که نحوه دیده شدن سایت توسط گوگل با نحوه دیده شدن آن توسط کاربران متفاوت است! درست است که گوگل کاملاً هوشمند است و هوش مصنوعی آن به حد بسیار خوبی رسیده است، اما باز هم گوگل از ربات ها برای بررسی سایت استفاده می کنید. به همین دلیل است که باید ببینید یک سایت از دیدگاه گوگل چگونه است! به عنوان مثال اگر سایت شما از نظر کدنویسی بهینه نباشد، گوگل آن را یک سایت بهینه و استاندارد نمی شناسد. همچنین اگر سایت شما نمایش درستی در نسخه موبایل نداشته باشد، باز هم یک سایت بهینه ندارید و باید به فکر بهینه سازی آن باشید.

 

سئو داخلی و چک لیست محتوا

بدون محتوا مناسب و سئو داخلی خوب، شما برای رتبه بندی شدن و بالا بردن ترافیک ارگانیک سایتتان دچار مشکل خواهید شد. این مسئله در مورد صفحات وب سایت و پست های وبلاگتان نیز صادق خواهد بود. به دلیل وجود رقابت بسیار زیاد بین بلاگ ها، آن ها باید مطمئن شوند که تمام اقدامات لازم برای رسیدن به رتبه بندی بهتر در هنگام جستجوی کوئری مهم، انجام داده اند. 

مطمئن شوید که سایتتان تمام نکات زیر را دارا باشد، همچنین بیشتر بر روی محتوای مناسب برای کاربران تمرکز کنید تا برای موتور های جستجو.

31. استفاده از کلمه کلیدی در آدرس صفحات

آدرس صفحه سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و یکی از فاکتورهای تعیین کننده رتبه بندی سئو است. اگر بتوانید آدرس خوبی انتخاب کنید، گوگل هم برای صفحه شما ارزش قائل می شود. یکی از نکاتی که برای ایجاد یک آدرس مناسب باید به آن دقت کنید، این است که از کلمه کلیدی موردنظر خود که می خواهید صفحه خود را با آن به صفحه اول برسانید، در آدرس صفحه یا همان URL استفاده کنید. البته این نکته برای URL های فارسی ممکن است به دلیل به هم ریختن آن خیلی مناسب نباشد و شاید بخواهید آدرس مرتب را به این نکته ترجیح بدهید.

32. استفاده از آدرس کوتاه برای صفحات سایت

یکی دیگر از نکاتی برای سئوی 2022 باید به آن دقت کنید، طولانی نبودن آدرس صفحه است. هنگام انتخاب آدرس صفحه باید دقت کنید که آدرس کوتاهی انتخاب کنید تا از نظر گوگل و کاربران ساده و راحت باشد. برای آن که آدرس شما کوتاه باشد، بهتر است از کلمات کلیدی موردنظر به صورت انگلیسی استفاده کنید تا کاربران و گوگل به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. توجه داشته باشید که کوتاه و کاربرپسند بودن آدرس نسبت به استفاده از کلمه کلیدی آن صفحه برای گوگل اهمیت بیشتری دارد! حتی گاهی اوقات آدرس های فارسی به سختی توسط گوگل اینکس می شوند که این مورد روی سئوی سایت شما تاثیرگذار است.

33. استفاده از کلمه کلیدی در عنوان صفحه

عنوان صفحه بخش مهمی از هر صفحه است! عنوان صفحه همان چیزی است که شما در بالای تب مرورگر خود مشاهده می کنید. این عنوان توسط گوگل آنالیز می شود و دقیقاً همان متنی است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود. بنابراین در انتخاب عنوان باید توجه زیادی داشته باشید و حتماً از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید. در واقع استفاده از کلمه کلیدی در عنوان باعث می شود تا گوگل متوجه شود که موضوع آن صفحه چیست! پس از ورود به آن صفحه، تراکم کلمات کلیدی مختلف را هم آنالیز می کند و شروع به رتبه بندی سایت شما بر اساس کلمه کلیدی که بیشترین استفاده را در آن صفحه دارد، خواهد کرد.

34. استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول متن

هر پاراگراف باید حداکثر 150 کلمه باشد! پاراگراف های خیلی طولانی توسط کاربران خوانده نمی شوند؛ در واقع کاربر از خواند آن خسته می شود. یکی از نکاتی که برای رسیدن به صفحه اول گوگل در سال 2022 باید به آن دقت کنید، استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول است. در واقع متخصصان سئو این نظر را دارند که باید کلمه کلیدی در 150 کلمه اول محتوای شما آورده شود. حتی شاید بهتر باشد چندین بار کلمه کلیدی را در پاراگراف اول بیاورید تا بیشترین تاثیر را از کلمه کلیدی خود بگیرید و بتوانید صفحه اول گوگل را به راحتی فتح کنید.

35. استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های H

اگر در حوزه سئو فعال هستید یا کسب و کار اینترنتی دارید، حتماً با اهمیت تگ های H آشنا هستید. تگ های اچ نشان دهنده اهمیت هر تیتر است و اگر بتوانید به خوبی از آن استفاده کنید، گوگل کمک زیادی به رشد رتبه شما در گوگل می کند. استفاده از تگ های اچ قوانین خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال شما حداکثر یک بار از تگ H1 می توانید استفاده کنید اما استفاده از تگ H2 تا چندین بار هم ایرادی ندارد. بنابراین هنگام تولید محتوای صحفات مختلف سایت خود حتماً توجه داشته باشید که از همه تگ ها استفاده کنید و میزان استفاده شما از آن به درستی انجام شود.

36. استفاده از کلمات کلیدی طولانی در صفحه

کلمات کلیدی طولانی به کلمات گفته می شود که بیشتر از دو یا سه کلمه باشد! چنین کلمات کلیدی کمتر مورد هدف کسب و کارهای مختلف قرار می گیرد و همین مسئله شانس زیادی برای شما به وجود می آورد که بتوانید با کمک آن ها به صفحه اول گوگل برسید. کلمات کلیدی طولانی معمولاً هدفمندتر هستند و کاربر هنگامی که چنین کلماتی را جستجو می کند، دقیقاً منظور خود را رسانده است. حال اگر شما هم از این کلمات به درستی استفاده کنید، اگر محصول یا خدماتی برای ارائه داشته باشید به راحتی می توانید کاربران خود را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.

37. استفاده از لینک خروجی در صفحات

یکی از فاکتورهای مهم رتبه بندی که در سال 2022 اهمیت زیادی پیدا کرده است، لینک های خروجی از سایت است! بسیاری از سایت ها به لینک های خروجی از سایت اهمیت نمی دهند و تنها به بک لینک های سایت خود اهمیت می دهند. این در حالی است که یکی از فاکتورهای سئو این است که چه لینک های از سایت شما خارج شده است! سعی کنید در صفحات مهم سایت خود لینک هایی به سایت های معتبر بدهید. مثلاً اگر یک محتوا ترجمه می کنید و در سایت خود قرار می دهید، لینک منبع آن را هم درج کنید تا گوگل به سایت شما اعتبار دهد. هر چقدر سایتی که به آن لینک می دهید معتبرتر باشد، روی رشد سایت شما در سئو هم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

38. تگ عناوین تکراری، نداشتن تگ عنوان و طولانی را پیدا کرده و اصلاح کنید

بهینه کردن تگ عناوین یکی از اصول اولیه سئو است. در واقع، آن ها اغلب اولین چیزهایی هستند که یک سئو کار برای رسیدن به رتبه بندی بهتر صفحات می تواند استفاده کند.

تگ عناوین به موتور جست و جو اطلاع می دهد که یک صفحه درمورد چه چیزی است پس باید منحصر به فرد و بینظیر باشد.

برچسب های عنوان تکراری یافت نمی شوند ، و برچسب های عنوان کوتاه شده (برچسب هایی که خیلی طولانی هستند) در SERP قطع می شوند (سه نقطه بعد از برچسب عنوان مشاهده می کنید و بخشی از آن از دست رفته است).

تگ های نباید طولانی باشند و تگ های طولانی در SERP ها خلاصه شوند(شما سه نقطه در انتهای این تگ ها مشاهده خواهید کرد).

تگ عناوین تکراری، نداشتن تگ عنوان و طولانی را پیدا کرده و اصلاح کنید

همچنین باید مطمئن شوید که تگ عناوین خالی نباشد.

تمام این موارد می تواند در گزارش site audit شما نشانه گذاری شود و با به روزرسانی و بهبود تگ های عنوان صفحه خود، این مشکلات را برطرف کرد.

39. توضیحات متا تکراری و گم شده را پیدا کرده و اصلاح کنید

با اینکه که توضیحات متا سال هاست به عنوان یک عامل مستقیم برای رتبه بندی سایت استفاده نمی شود، معمولا این همان چیزی است که زیر تگ عناوین سایتتان در SERP نمایش داده می شود.

واضح است که، این توضیحات متا شما است که کاربر را ترغیب میکند تا از بین لیست های متفاوت بر روی لینک شما کلیک کند و همچنین میتواند تاثیرات مثبت یا منفی بر روی CTR ارگانیک شما بگذارد.

اگر شما توضیحات متا را نداشته باشید، گوگل قسمتی از محتوای صفحه ی شما را به جای آن نشان خواهد داد، اما این مسئله میتواند شامل متن های منفی و عناصر غیر مرتبط شود که از جذابیت صفحه تان می کاهد.

اگر شما نسخه های تکراری دارید، این بدین معنا است که توضیحات منحصر به فردی را ارائه نداده اید تا باعث جذب کلیک بیشتر شود.

40. تگ های چندگانه H1 را پیدا کرده و اصلاح کنید

تگ H1 عنوان اصلی محتوای شما است و در هر صفحه باید فقط یک مورد وجود داشته باشد.

اگر در یک مکان بیش از یک تگ H1 وجود داشته باشد گزارش site audit آن را نشانه گذاری میکند و شما باید برای برطرف کردن آن ها زمان صرف کنید تا مطمئن شوید که در هر صفحه فقط یک مورد وجود دارد.

متداول ترین دلیل وجود تگ های چندگانه H1 این است که برند سایت و عنوان شما در صفحه قرار دارد.

در درجه اول تگ های H1 باید شامل کلمات کلیدی اصلی باشند، بنابراین مطمئن شوید که در حال ایحاد هدینگ مناسب به محتوای خود هستید.

تگ های چندگانه H1 را پیدا کرده و اصلاح کنید41. تگ عنوان، تگ متا و محتوای صفحه خود را ارتقا دهید

اگر عناوین صفحات و تگ متای خود را به درستی بهینه نمی کنید، شانس ارتقا رتبه خود را نه تنها برای کلمات کلیدی بلکه درمورد متغیرها از دست می دهید.

به گزارش عملکرد خود در Google Search Console بروید و در هر صفحه کلمات کلیدی که تعداد قابل توجهی از impression (تعداد دفعات دیده شدن) اما با کلیک پایین و موقعیت متوسط پایین دارند را شناسایی کنید. این معمولا به این معنا است که صفحه شما مرتبط با درخواست های جست و جو  است و حداقل در یک جایی رتبه بندی می شود با اینکه شما صفحه تان را با مترادف کلمات کلیدی و تگ بهینه نکرده باشید.

  با استفاده از این موارد صفحه خود را دوباره بهینه کرده و مجدداً راه اندازی کنید، و تقریباً مطمئن باشیدکه در میزان کلیک و رتبه بندی جهش زیادی خواهید دید.

تگ عنوان، تگ متا و محتوای صفحه خود را ارتقا دهید

42. هرس کردن(Prune Content) و حساب رسی محتوا(Content Audit) را اجرا کنید

مدتی است که، سئوکارها با هرس کردن محتوای سایت، دستاوردهای بزرگی را تجربه می کنند. اساساً، این به معنای خلاص شدن از مطالبی است که رتبه بندی نمی شوند، ارزش افزوده ای ندارند، و نباید واقعاً در سایت شما باشند.

ما نمی توانیم بگوییم که مدت زمان اجرای ممیزی محتوا و هرس کردن محتوای تکراری یا بی کیفیت بسیار کم است.

هر محتوایی که ارزشی به سایت شما اضافه نمی کند باید حذف شود.

43. مطمئن شوید که عکس ها از تگ ALT استفاده می کنند

شما باید به بهینه سازی تصویر توجه کنید، از نامگذاری مناسب عکس ها تا بهینه سازی سایز و کیفیت آن ها. این مطلب قسمتی از سئو است که اغلب نادیده گرفته می شود.

حداقل باید اطمینان داشته باشید که تصاویر اصلی در هر صفحه از سایت شما از تگ های ALT برای توصیف مناسب محتوای آن استفاده می کنند.

44. لینک های داخلی را بهبود بخشید

لینک داخلی احتمالا یکی از عواملی است که در تکنیک های لینک سازی در استراتژی سئو بیشتر از همه نادیده گرفته می شود.

صرف وقت به منظور بهبود استراتژی لینک های داخلی سایت خود تقریباً همیشه به طور قابل توجهی منفعت برای شما به دنبال دارد. برخی از بازاریابان تاثیر افزودن حتی یک یا دو لینک داخلی روی صفحات از صفحات معتبر دیگر را بسیار سریع دیده اند.

شما می توانید این راهنما مفید را برای اجرای یک استراتژی لینک های داخلی بخوانید و شروع به شناسایی صفحاتی کنید که باید از طریق صفحات دیگر به آنها لینک زده شوند و یا انقدر معتبر هستند که می توانند در جای دیگری در سایت شما استفاده شوند.

45. مسائل مربوط به Cannibalization را پیدا کرده و اصلاح کنید

کلمه کلیدی Cannibalization یکی از مفاهیم سئو است که معمولا از آن به غلط تعبیر می شود. علیرغم آنچه بسیاری تصور می کنند این یک موضوعی است که کاملا مربوط به هدف صفحه است، نه یک کلمه کلیدی ساده که در تگ های محتوا و یا عناوین استفاده شود.

این یک واقعیت ساده است که اگر صفحات شما دارای Cannibalization است، شما در رقابت رتبه بندی کلمات تلاش زیادی خواهید کرد در حالیکه موتورهای جست وجو نمی دانند که کدام صفحه را نمایش دهند.

46. صفحات Orphaned (یتیم) سایت را پیدا کرده و اصلاح کنید

صفحات در سایت شما همیشه باید حداقل از یک صفحه دیگر به آنها لینک زده شده باشد. از این گذشته، اگر گوگل نتواند صفحه‌ای را از طریق لینک های دیگر در سایت شما crawl کند، ممکن است آن صفحه نتوانسته باشد اعتبار لازم را برای رتبه بهتر  به دست بیاورد.

بروید و حداقل از یک صفحه مرتبط دیگر به این صفحات پیوند دهید.

47. آیا محتوای سایت شما بروز است؟

به طور طبیعی با گذشت زمان محتوا نیز قدیمی و منسوخ می شود. اما بروز کردن محتوا یکی از راحت ترین کارهایی است که شما می توانید برای رسیدن به موفقیت انجام دهید.

 

در واقع، دنی گودوین (Danny Goodwin) از Search Engine Journal اظهار نظر می کند:

"بروز رسانی محتوا باعث رتبه بندی بهتر در جست و جو، لینک های بیشتر، ترافیک بیشتر، social shares و پیدا کردن مشتری جدید می شود. فقط "مارکتینگ" را در "content marketing" فراموش نکنید."

اگر محتوای صفحه شما حاوی اطلاعات قدیمی است یا می تواند بروز شود زمان آن است که با یک دیدگاه تازه آن را بروز کنید.

از این گذشته، محتوای قدیمی معمولا بهترین تجربه را از سایت شما به کاربر نمی دهد، بنابراین چرا گوگل باید به رتبه بندی آن تا زمانی که هنوز بروز نشده است ادامه دهد؟

48. استفاده از تکنیک آسمان خراش

یکی از تکنیک های بسیار پر اهمیت در تولید محتوا، تکنیک آسمان خراش است! این تکنیک به قدری مهم است که در سئوی سال 2022 می تواند شما را به رتبه های اول گوگل برساند. در واقع این تکنیک نوعی بازاریابی درونگرا است که در آن، محتوای مرتبط با محتوای موردنظر را در آن صفحه معرفی می کنید. در این صورت، کاربران برای خواندن محتوای دیگر وارد صفحات دیگر سایت شما می شوند. این مسئله سیگنالی برای گوگل ارسال می کند که صفحات مختلف این سایت ارزشمند هستند و کمک بسیار زیادی به رشد صفحات مختلف سایت شما می کند.

49. ویراستاری متن برای روان‌تر شدن آن

یکی دیگر از نکاتی که در سال 2022 می تواند به رشد سئوی سایت شما کمک زیادی کند، ویراستاری محتوا است! جالب است بدانید گوگل به رفتار کاربران توجه زیادی می کند و اگر کاربران نسبت به صفحات سایت شما رفتار خوبی داشته باشند، رتبه آن صفحه را بهبود می بخشد. ویراستاری متن و تبدیل یک متن سخت به یک متن روان باعث می شود تا کاربران نسبت به آن صفحه رفتار بهتری داشته باشند! مثلاً آن صفحه را تا آخر بخوانند یا در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. همین مسئله باعث بهبود رتبه صفحات سایت شما می شود و می تواند ترافیک سایت را بهبود ببخشد. از طرف دیگر، تجربه کاربری سایت شما هم بهبود پیدا می کند که باز هم در سئو موثر است.

50. تولید محتوای جامع و عمیق

این روزها رقابت در بخش محتوا زیاد است و برای آن که بتوانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید، باید حتماً محتوای خوبی تولید کنید. در اکثر مواقع کاربران هنگامی که کلمات کلیدی موردنظر خود را جستجو می کنند به دنبال محتوای جامع هستند. محتوایی که بتواند نیاز آن ها را به خوبی و کامل رفع کند! به همین دلیل است که تولید محتوای جامع کمک زیادی به رشد سایت شما می کند. محتوای جامع، همان محتوایی است همه چیز مرتبط با آن کلمه کلیدی را در بر می گیرد و به راحتی می توانید رتبه سایت خود را در آن کلمات کلیدی تا حد زیادی بهبود ببخشید.

51. استفاده از Schema در صفحات سایت

با اسکیما آشنا هستید؟ اسکیما یک زبان نشانه گذاری برای سایت است که اطلاعات بسیار خوبی در اختیار گوگل قرار می دهد. استفاده از باعث می شود تا اگر کاربران کلمه کلیدی که در آن رتبه اول را دارید جستجو کنند، سایت شما علاوه بر عنوان و توضیحات اطلاعات دیگری هم نمایش داده شود. مثلاً اگر در اسکیما سوالات متداول کاربران قرار داده باشید، در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود و این نکته می تواند به افزایش ترافیک سایت کمک کند. اسکیما در سئوی سال 2022 توسط متخصصان سئو پیشنهاد شده است و ظاهراً استفاده از آن به رشد رتبه سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.

52. تمرکز روی فرمت محتوایی مورد علاقه کاربران

شما می توانید انواع محتوا را در سایت درج کنید اما آیا واقعاً علاقه کاربران نسبت به انواع محتوا یکسان است؟ قطعاً خیر. کاربران زیادی هستند که به فرمت خاصی از محتوا علاقه دارند و معمولاً این فرمت ویدئو است. زیرا کاربران در مدت زمان کوتاهی اطلاعات بسیار جذاب و ارزشمندی دریافت می کنند و دیدن یک ویدئو نسبت به خواندن محتوای متنی، جذاب تر است. ابتدا ببینید که کاربران سایت شما به چه فرمت محتوایی علاقه دارند، سپس روی آن تمرکز کنید. این مسئله باعث می شود تا کاربران با صفحات سایت شما تعامل بیشتری داشته باشند و بتوانید رتبه سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

53. استفاده از انواع محتوا در صفحات سایت

در قسمت قبلی گفتیم که باید ببینید محتوای موردعلاقه کاربران چه چیزی است اما این موضوع، به این معنی نیست که فرمت های دیگر محتوایی ارزشی ندارند. بلکه شما باید از انواع فرمت ها در صفحات سایت خود استفاده کنید تا از نظر گوگل یک صفحه ارزشمند داشته باشید. محتوای متنی که بخش اصلی هر صفحه سایت است! در کنار آن استفاده از فرمت تصویری، ویدئویی و صوتی می تواند به رشد رتبه سایت شما کمک بسیار زیادی کند و بتوانید رتبه های اول گوگل را طی کنید. همچنین سعی کنید هر فرمتی که استفاده می کنید، کاملاً بهینه باشد تا نتیجه خوبی از آن بگیرید.

54. پاک کردن محتوای تکراری صفحات سایت

گاهی اوقات در صفحات مختلف سایت، محتوای تکراری مشاهده می شود! یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در رتبه بندی گوگل تاثیر زیادی دارد، تکراری نبودن محتوا است. اگر محتوای تکراری داشته باشید، از نظر گوگل یک سایت باکیفیت ندارید و نمی توانید رتبه خوبی بگیرید. صفحاتی که محتوای تکراری دارند را با محتوای جدید جایگزین کند! فرقی هم ندارد که محتوای شما از سایت خودتان کپی شده باشد یا سایت های دیگر! از نظر گوگل شما صفحه ای با محتوای تکراری دارید که اگر تعداد محتوای تکراری زیاد باشد، ممکن است از طرف گوگل جریمه شوید.

 

چک لیست سئو خارجی

اگر می خواهید در زمینه سئو در سال 2020 موفقیت کسب کنید، نمی توانید فاکتورهای سئو خارجی را نادیده بگیرید. در حالیکه این فاکتورها همانند لینک سازی ساده به نظر می آیند اما چیزی بیش از آن وجود دارد - که در زیر نشان خواهم داد.

55. پروفایل لینک رقیبتان را تحلیل کنید

اگر دیدی نسبت از مشخصات لینک سازی رقیب خود نداشته باشید، چگونه می توانید برای پیشی گرفتن از آنها برنامه ریزی کنید؟

همچنین مهم است شما وقت خود را صرف تجزیه و تحلیل محتوای رقیب خود کنید، همچنین باید منابع مناسبی را برای فهم عمیق پروفایل لینک آنها صرف کنید.

شما می توانید هر URL را از طریق backlink analytics tool اجرا کنید، و می توانید مشخصات لینک رقیب خود را تجزیه و تحلیل کرده و شروع به درک کیفیت کلی و اعتبار  لینک های مربوط به سایت آنها کنید.

56. تجزیه و تحلیل Link Intersect را انجام دهید

آیا رقبای شما لینک هایی دارند که برای آن ها سود زیادی دارد و شما از آن ها استفاده نمی کنید؟

انجام تجزیه و تحلیل link intersect به سرعت به شما کمک می کند تا فرصت های موفقیت آمیزی که رقبا از آن ها استفاده می کنند پیدا کنید و از آن ها استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از backlink analytics tool تا پنج دامنه متفاوت وارد کنید تا متوجه شوید که کدام دامنه به کدام یک از رقبای شما لینک دارد.

اگر دریابیم یک صفحه منبعی وجود دارد که به جز شما به همه رقبایتان در حوزه کاری شما لینک می زند، نقطه شروع بسیار خوبی برای دستیابی به آن لینک و درخواست اضافه شدن لیمک سایت شما به آن است.

تجزیه و تحلیل Link Intersect را انجام دهید

57. منشن های لینک نشده را به لینک ها تبدیل کنید

اگر یک تیم روابط عمومی(PR Team) دارید که بر روی مطبوعات کار می کنند، شانس خوبی دارید که مقالاتی را پیدا کنید که به کسب و کار شما مربوط است اما به آن پیوند نزده اید. این ها به عنوان برند منشن های لینک نشده شناخته می شوند. ابزار  brand monitoring tool به شما کمک می کند که این منشن ها را سریع پیدا کنید.

58. فرصت های لینک سازی جدید را پیدا کنید

همیشه فرصت های لینک سازی جدید وجود دارد که می توانید در مورد آنها تحقیق کرده و اجرا کنید، اما پیدا کردن این موارد اغلب به زمان نیاز دارد.

ما به این معتقدیم که شما همیشه باید بهترین لینک را برای سایتتان ایجاد کنید و استفاده از ابزار مناسب و صحیح می تواند انجام این کار را برای شما آسان تر کند.

 Link building tool از ابزارهای بسیار محبوبی است که می تواند به آسانی به یک جریان مداوم از فرصت های جدید برای لینک سازی دسترسی پیدا کند. فقط در عرض چند دقیقه، شما فرصتهای جدید زیادی خواهید داشت و می توانید یک استراتژی محکم را برای ایجاد موفقیت های بزرگ در رقابت ایجاد کنید.

فرصت های لینک سازی جدید را پیدا کنید

.59Google My Businessرا فعال و بهینه کنید

 علیرغم اینکه لینک ها یک عامل مهم در رتبه بندی به شمار می روند، فاکتورهای سئو خارجی فراتر از صرفا لینک ها هستند.

اگر در حال ایجاد یک کسب و کار محلی هستید، مطمئن شوید که در Google My Business رتبه بندی شده اید، در غیر این صورت، شما به معنای واقعی در حال عقب افتادن از رقبای خود هستید.

انکار نمی کنیم که بهینه سازی GMB تان در حد استانداردهای مناسب، زمان بر است و شما باید همیشه آن را منظم کنید اما اگر شما در کارتان با مشتری سرو کار دارید می توانید از این زمانی که برای این کار اختصاص داده اید بسیار سود ببرید.

 

چک لیست لینک سازی 

یکی از بخش‌های بسیار مهم در سئو، مربوط به لینک سازی آن است! در واقع شما باید ببینید که چطور می توانید از سایت های دیگر لینک بگیرید تا نتیجه خوبی داشته باشد. در سال 2022 یکی از فاکتورهای بسیار مهم سئو که به شدت روی رتبه شما تاثیرگذار است، لینک سازی است. البته این مورد در سال های قبل هم اهمیت زیادی داشته و تعیین کننده رتبه بوده است. اما با توجه به سنگین شدن رقابت در سئو، امسال هم به عنوان یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده در رتبه دهی به سایت است. در این بخش به چند مورد از کارهایی که برای این مورد می توان انجام داد، اشاره می کنیم:

60. استفاده از پست مهمان برای دریافت بک لینک قوی

در مورد پست مهمان چیزی شنیده اید؟ در واقع پست مهمان به این معنی است که شما در سایت های دیگر محتوایی منتشر کنید. گاهی اوقات چنین سایت هایی به شما اجازه می دهند که در ازای پست مهمان، لینک سایت خود را درج کنید. در واقع این راه، یکی از راه های دریافت بک لینک است تا بتوانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. سعی کنید سایت هایی که به شما اجازه قرار دادن لینک مستقیم در محتوای مهمان می دهند را پیدا کنید. سپس یک استراتژی و برنامه منظم برای تولید و انتشار پست مهمان در چنین سایت هایی داشته باشید تا بتوانید نتیجه خوبی بگیرید.

61. آنالیز بک لینک رقبا و استفاده از آن

یکی دیگر از راه های دریافت بک لینک این است که لینک های دریافتی رقبای خود را آنالیز کنید. در واقع باید ببینید با کلمات کلیدی موردنظر شما کدام رقیبان رتبه خوبی دارند، سپس بک لینک های آن را آنالیز کنید. با دریافت بک لینک از سایت هایی که به رقیبان شما لینک داده اند، می توانید قدم بزرگی در رسیدن به صفحه اول گوگل بردارید. حتی می توانید با کمی زحمت و استراتژی درست برای سئو، رتبه آن را بگیرید و به رتبه اول صفحه یک گوگل تبدیل شوید. ابزارهای مختلفی برای آنالیز بک لینک سایت های مختلف وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

62. دریافت بک لینک با تولید پادکست

با پلفترم های انتشار پادکست آشنا هستید؟ برخی پلتفرم ها به شما اجازه اشتراک گذاری پادکست را می دهند و شما می توانید در صفحه اختصاصی پادکست خود لینک درج کنید. گاهی اوقات چنین پلتفرم هایی به قدری رتبه خوبی دارند و می تواند روی سئوی سایت تاثیرگذار باشند که توسط متخصصان سئو پیشنهاد می شوند. شما می توانید با استفاده از چنین قابلیتی بک لینک های قدرتمندی دریافت کنید و در سال 2022 رتبه سئو سایت خود را بهبود ببخشید. البته اگر بتوانید پادکست خوبی تولید کنید، خودش یک روش عالی برای بازاریابی کسب و کارتان است و می تواند به رشد کسب و کارتان کمک زیادی کند.

63. اشاره کردن به اینفلوئنسرها در پست‌ها بلاگ

این روش برای دریافت بک لینک ساده نیست، به خصوص که اگر سایت شما نوپا باشد اما به هر حال ممکن است بتوانید از آن نتیجه بگیرید. یکی از روش های دریافت بک لینک و لینک سازی این است که شما به افراد اینفلوئنسر در حوزه کاری خود لینک بدهید و آن ها را هم مطلع کنید. مثلاً اگر ابزاری معرفی می کنید که توسعه دهنده آن ایرانی است، به آن ها بگویید که در سایت خود آن ها را معرفی کرده اید. ممکن است در بلاگ خود به شما لینک بدهند اما این مسئله تضمینی نیست. به هر حال می توانید شانس خود را امتحان کنید تا ببینید که از آن نتیجه می گیرید یا خیر!

در اینجا ، یک چک لیست 63 مرحله ای سئو آوردیم که هم مبتدیان و هم سئو کارهای پیشرفته تر می توانند از آن پیروی کنند و امیدوارم حداقل چند راه برای بهینه سازی سایت خود پیدا کنید.

تکنیک‌های تخصصی سئو در سال 2022

نکاتی که در بالا مطرح کردیم، اصول اولیه هستند که می تواند روی رتبه سایت شما در سال 2022 تاثیر زیادی داشته باشد. اما چند نکته مهم هم وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنید، می توانید رتبه خوبی بگیرید. همه این نکات در زیر دسته بهینه سازی نرخ تبدیل سایت هستند که ابتدا مفهوم آن را بررسی می کنیم سپس به سراغ معرفی تکنیک ها می رویم:

1. بهینه‌سازی نرخ تبدیل

نرخ تبدیل سایت یا CRT به این معنی است که چند درصد از کاربرانی که شما را در گوگل مشاهده کرده اند، وارد سایت شده اند! در واقع نرخ تبدیل تاثیر بسیار زیادی روی رتبه بندی سایت شما دارد. برای آن که نرخ تبدیل خوبی داشته باشید 4 نکته وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید نرخ تبدیل سایت خود را بهینه سازی کنید. این نکات عبارتند از:

2. کاهش زمان در دسترس نبودن سایت

اولین چیزی که باعث می شود تا نرخ تبدیل بهینه ای داشته باشید، کاهش زمان در دسترس نبود سایت است! در واقع هر سایتی به دلایل مختلف ممکن است در دسترس کاربران نباشد. مثلاً ممکن است سرور سایت شما ضعیف باشد و در روز چندین بار از دسترس خارج شود. این مسائل روی بهینه سازی نرخ تبدیل تاثیر زیادی دارد! برای آن که اثر منفی نداشته باشد، باید زیرساخت های خوبی برای سایت ایجاد کنید و هر مشکلی که باعث می شود تا سایت از دسترس خارج شود را رفع کنید. مثلاً می توانید یک هاستی که آپ‌تایم بالا دارد استفاده کنید تا نرخ تبدیل بالایی تجربه کنید.

3. حذف صفحات مرده سایت

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا نرخ تبدیل پایینی داشته باشید، صفحات مرده سایت هستند. در هر سایت ممکن است صفحاتی وجود داشته باشند که دیگر کاربردی ندارند اما در گوگل وجود دارند. شما باید چنین صفحاتی را در سایت خود پیدا و از لیست صفحات سایت خود در گوگل خارج کنید. اگر کاربری وارد چنین صفحه ای شود و ببیند که محتوای ارزشمندی ندارد، آن را ترک می کند. همین مسئله باعث می شود تا به مرور زمان نرخ تبدیل سایت کاهش پیدا کند. در سال 2022 برای آن که بتوانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید، باید صفحات مرده سایت خود را حذف یا غیرفعال کنید.

4. بهبود زمان توقف سایت (Dwell Time)

گاهی اوقات کاربران هنگامی که قصد ورود به سایت را دارند، سایت عملکرد خوبی از خودش نشان نمی دهد و ممکن است کاربر زمانی را منتظر بماند. به چنین زمان هایی که سایت عملکرد خوبی ندارد و متوقف می شود، زمان توقف سایت گفته می شود. برای آن که بتوانید نرخ تبدیل خوبی را تجربه کنید، باید زمان توقف سایت را کاهش دهید. در واقع کاربران دوست ندارند زمانی را برای بارگذاری کامل صفحات سایت منتظر بمانند که باید حتماً به این مسئله توجه کنید. هر چقدر کاربران کمتر منتظر بارگذاری صفحات سایت باشند، راحت تر می توانید به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید.

5. بروزرسانی محتوای قدیمی سایت

مسئله آخری که در سال 2022 تاثیر زیادی روی رتبه سئوی سایت شما دارد، بروزرسانی محتوای قدیمی است! گاهی اوقات محتوای قدیمی سایت دیگر به درد کاربران نمی خورد و بهتر است برورسانی شود. مثلاً ممکن است اطلاعات آن صفحه قدیمی شده باشد و درست نباشد. در چنین شرایطی بهتر است محتوای سایت خود را بروزرسانی کنید تا بهترین نتیجه را در سئوی سایت خود بگیرید! البته فراموش نکنید که باید محتوای شما همیشه بروز باشد تا کاربران به آن اعتماد کنند. حتی شاید بخواهید تاریخ بروزرسانی محتوای خود را هم در صفحه محتوا درج کنید که باز هم کار خوبی است.

پست های مشابه