فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

لندینگ پیج چیست؟ و چه اهمیتی در سئو دارد؟

04 آذر 1402

امروزه بازاریابی آنلاین، از جایگاه ویژه‌ای در معرفی برندها و رونق کسب‌وکارهای مختلف برخوردار است. دراین‌میان، آموزش سئو از قدم‌های اصلی برای مدیریت سایت و بهبود عملکرد آن محسوب می‌شود که باید تسلط کافی بر تمام مباحث و تکنیک‌های سئو داشته باشید. متاسفانه بسیاری از مدیران سئو به فاکتورهای مهمی مانند لندینگ پیج، طراحی صفحه و یا تجربه کاربری توجه زیادی ندارند، درحالی‌که این فاکتورها، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. اگر در زمینه سئو سایت فعالیت دارید و یا در حال آموزش این مبحث هستید، بهتر است با ویژگی‌ها و اصول لندینگ پیج و تاثیر آن بر سئو، آشنا باشید. این مطلب به شما در کسب بهترین نتیجه از مدیریت سایت، کمک می‌کند.

 لندینگ پیج چیست؟ 

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در آموزش سئو، وجود دارد، تعریف لندینگ پیج و نحوه کاربرد آن است. لندینگ پیج که به آن صفحه فرود نیز می‌گویند، شامل صفحه‌ای است که بازدید‌کننده پس‌از کلیک‌کردن ازطریق یک پیوند ایمیل، پیوند تبلیغاتی یا تبلیغات دیجیتال از Google، Bing، YouTube و … در آن قرار می‌گیرد. صفحه فرود یک صفحه مستقل است که برروی یک هدف متمرکز شده است و آن متقاعدکردن بازدیدکننده برای انجام اقدام موردنظر شما مانند ثبت‌نام برای یک دوره آزمایشی رایگان، خرید یک محصول یا هر چیز دیگری که هدف کمپین است. به‌طورکلی شما با لندینگ پیج به برخی از صفحات سایت خود، ارزش و اعتبار بیشتری می‌دهید و با این کار به موتور جستجو این سیگنال را می‌دهید که فلان صفحه از سایت شما، اهمیت ویژه‌ای نسبت به دیگر بخش‌ها دارد. اکثر صفحاتی که به این شکل اعتبار کسب می‌کنند، شامل صفحاتی هستند که در معرفی کسب‌وکار و یا محصول خاصی، سودآورتر هستند.

کاربرد صفحات فرود 

همان‌طور که اشاره شد، در آموزش سئو باید همه چیز را درباره لندینگ پیج یاد بگیرید. این امر شامل کاربردهای مختلف صفحات ورود برای دریافت بهترین نتیجه از بازاریابی آفلاین و آنلاین نیز می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای لندینگ پیج که می‌توانید بسته به اهداف تبلیغاتی خود از آن‌ها استفاده کنید، شامل موارد زیر است:

برخی از بازاریابان برای جذب مشتری و مخاطب به سایت خود، در آگهی‌ها از صفحات فرود استفاده می‌کنند.

کسانی که پیشنهادات ویژه و اطلاع‌رسانی‌های جدید را از طریق خبرنامه‌های ایمیل ارسال می‌کنند، از مزایای لندینگ پیج بهره می‌برند.

برای معرفی محصولات و خدمات جدید می‌توان به روش‌های مختلف از صفحات فرود استفاده کرد.

در پست‌های وبلاگ و مقالات سایت، لینک صفحات مهم قرار داده می‌شود تا به این شکل تعداد مشتریان احتمالی، افزایش یابد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان از لندینگ پیج و قراردادن لینک به‌منظور ورود به سایت استفاده کرد.

 

چرا باید از لندینگ پیج استفاده کنیم؟ 

بسیاری از افرادی که در حال آموزش سئو هستند، درباره اهمیت و ضرورت استفاده از صفحات فرود سوالاتی دارند که بهتر است به آن‌ها پاسخ داده شود. در یک نگاه کلی باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که با کاربرد صحیح و اصولی صفحات فرود می‌توانید به افزایش نرخ رتبه سایت خود کمک کنید. بهبود رتبه سایت، تمام آن چیزی است که تمام مدیران سئو برای آن تلاش می‌کنند. بنابراین نمی‌توان از اهمیت لندینگ پیج در موفقیت کسب‌وکاری که در صفحات وب حضور دارد، غافل شد. صفحات فرود با ارائه یک تجربه مناسب برای بازدیدکنندگان و افزایش احتمال دستیابی به نتایج مطلوب، نقش مهمی در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال ایفا می‌کنند. برای پاسخ به سوال و دغدغه شما در اهمیت و ضرورت استفاده از این تکنیک، به چند دلیل مهم و کلیدی اشاره می‌کنیم:

صفحات فرود به‌طور خاص برای راهنمایی بازدیدکنندگان به‌سمت یک اقدام طراحی می‌شوند که این روند در نهایت منجر به نرخ تبدیل بالاتر در مقایسه با صفحات عمومی وب‌سایت می‌شود. 

صفحات فرود به پیام‌های هدفمند اجازه می‌دهند که با کمپین‌های بازاریابی یا تبلیغات خاص همسو باشند. همچنین در این شرایط، محتوا با هدف بازدیدکننده مرتبط است. 

برخلاف صفحات عمومی وب‌سایت، صفحات فرود حواس‌پرتی را از بین می‌برند و روی یک هدف تبدیل متمرکز می‌شوند و تعامل را افزایش می‌دهند. 

صفحات فرود تجربه کاربری ساده‌ای را ارائه می‌دهند و درک پیشنهاد و انجام اقدامات موردنظر را برای بازدیدکنندگان آسان می‌کند.

 صفحات فرود را می‌توان به‌طور موثر مورد ردیابی و تجزیه و تحلیل قرار دارد و بینش ارزشمندی را در مورد عملکرد سایت و فرصت‌های بهینه‌سازی ارائه کرد. این کاربرد یکی از مهم‌ترین اصول در آموزش سئو محسوب می‌شود که در روند موفقیت کسب‌وکار موردنظر نقش مهمی دارد.

صفحات فرود با جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان مانند آدرس‌های ایمیل یا اطلاعات تماس، برای کسب اطلاعات بیشتر بسیار موثر هستند.

 صفحات فرود را می‌توان برای تبلیغ محصولات و خدمات خاص در زمان محدود به‌منظور افزایش فروش استفاده کرد. 

صفحات فرود برای تبلیغ رویدادها، وبینارها یا کارگاه‌ها و تشویق بازدیدکنندگان به ثبت‌نام و شرکت در این کلاس‌ها، موثر هستند. 

مراحل طراحی لندینگ پیج

حالا که با اهمیت لندینگ پیج در سئو سایت و افزایش نرخ رتبه آن، آشنا شدید، بهتر است مراحل طراحی صفحات فرود را نیز بدانید. با توجه به راهنمای آموزش سئو و تاثیر صفحات فرود در موفقیت سایت، باید برای طراحی لندینگ پیج این مراحل را در نظر بگیرید:

هدف خود را مشخص کنید

پیش‌از هر اقدامی باید هدف خود را از استفاده از صفحات فرود تعیین کنید و تمام تمرکز خود را روی پیشبرد و توسعه این هدف بگذارید. همچنین هدف شما باید برای کاربران و مخاطبان نیز واضح و مشخص باشد تا به این شکل برای انجام اقدام موردنظر شما متقاعد شود.

مخاطبان احتمالی را بشناسید

باید بدانید که کاربران و مخاطبان شما به چه چیزی نیاز و یا علاقه دارند. همچنین باید با دلیل حضور آن‌ها در صفحات فرود سایت آشنا باشید تا به این شکل بتوانید آن‌ها را تا مرحله عمل، همراهی کنید.

 

ویژگی ها و مزیت های محصول و خدمات خود را برجسته کنید

مخاطبان باید بدانند که با چه محصول و یا خدماتی روبه‌رو هستند و استفاده از این محصولات و خدمات چه مزیت‌هایی را نصیب آن‌ها می‌کند. بنابراین به‌دنبال پاسخ دقیق و روشنی برای این سوال باشید که آیا محصول شما، تمام آن چیزی که مخاطب انتظار دارد را برآورده می‌کند یا خیر. توجه داشته باشید که با معرفی و همچنین برجسته‌کردن ویژگی‌ها و مزایای خدمات و محصولات خود می‌توانید اعتماد مخاطب و مشتری را به خود جذب کنید.

 

طراحی واضحی برای گزینه دعوت به عمل داشته باشید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در آموزش سئو و طراحی لندینگ پیج در نظر داشته باشید، این است که همه چیز باید برای کاربر واضح و دردسترس باشد. تصور کنید که مخاطب وارد صفحه فرود می‌شود، اما نمی‌داند که باید برای خرید و یا کسب اطلاعات بیشتر چه اقدامی انجام دهد. این شرایط می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه را به هدف و موفقیت شما وارد کند. بنابراین یک طراحی جذاب و درعین‌حال مشخص را برای گزینه دعوت به عمل ایجاد کنید تا مخاطب با یک کلیک ساده به آن چیزی که در سایت شما به‌دنبال آن است، دست یابد.

صفحه فرود طراحی‌شده را تست کنید

توجه داشته باشید که حتی طراحان حرفه‌ای و باسابقه نیز ممکن است در طراحی صفحات فرود، دچار اشتباهاتی شوند، به‌همین‌دلیل توصیه می‌شود که پیش‌از انتشار لندینگ پیج برای مخاطب، آن را به‌درستی تست و بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از چند نفر بخواهید تا به‌عنوان کاربر، نظر و پیشنهادات خود را ارائه کنند. پس‌از تست، اصلاح و بهبود لندینگ پیج، برای انتشار آن اقدام کنید.

اهمیت نقش لندینگ پیج در آموزش سئو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مباحثی که در آموزش جامع سئو فرامی‌گیرید، لندینگ پیج و نحوه استفاده از آن است. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، رابطه بین SEO و صفحات فرود بسیار مهم است. صفحات فرود درواقع صفحات تخصصی و بهینه‌شده سایت هستند که هم برای جلب توجه کاربر و هم الگوریتم‌های موتور جستجو طراحی شده‌اند. سئو برای صفحات فرود شامل اجرای استراتژی‌هایی است که به شما در کسب رتبه بالای صفحه موردنظر در نتایج موتورهای جستجو، اطمینان می‌دهد. در نتیجه این روند، شاهد افزایش ترافیک سایتتان خواهید بود. این فرآیند شامل استفاده استراتژیک از موارد زیر است:

کلمات کلیدی

URL های کاربرپسند

توضیحات متا 

محتوای مناسب موتور جستجو 

و سایر عناصر

علاوه‌بر موارد ذکر شده نمی‌توان تاثیر عنوان در لندینگ پیج را نادیده گرفت. وقتی تمام این مراحل و بخش‌ها به‌درستی انجام شود، سئو می‌تواند با جذب ترافیک هدفمند، اثربخشی صفحات فرود شما را به‌میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. هم‌افزایی و تعامل بین صفحات فرود و سئو می‌تواند اوج موفقیت شما را به نمایش بگذارد. به این شکل که می‌توان مخاطب خاصی را هدف قرار داد و پیامی برای او ارسال کرد که به‌طور خاص با استفاده از صفحات فرود ساخته شده است. در مقابل، SEO ازطریق موتورهای جستجو کمک می‌کند تا این مخاطب خاص شما را به‌راحتی پیدا ‌کند. 

توجه داشته باشید که صفحه فرود باید محتوای ارزشمند و باکیفیتی را ارائه دهد که هدف جستجوی کاربر را برآورده کند. همچنین باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط اما به‌شیوه‌ای طبیعی و خواننده‌پسند باشد. همچنین، اطمینان از طراحی سازگار با موبایل، سرعت بارگذاری سریع و دسترسی آسان از دیگر اقدامات حیاتی SEO محسوب می‌شود. 

سخن پایانی

لندینگ پیج یا همان صفحات فرود، شامل صفحات مستقلی است که با هدف جذب کاربر و ترغیب او برای انجام اقدامات خاصی مانند خرید محصول یا خدمات، شرکت در کلاس‌ها و یا خواندن یک مطلب طراحی می‌شوند. در آموزش سئو به این تکنیک و اصول صحیح استفاده از آن، جایگاه و اهمیت ویژه‌ای اختصاص داده شده است. بنابراین اگر قصد دارید از مدیران حرفه‌ای سئو شوید، باید تسلط کافی بر نحوه طراحی و استفاده از صفحات فرود داشته باشید تا قدمی به موفقیت نزدیک‌تر شوید.

پست های مشابه