widget-icon

تصویر مقاله

سئو سایت چند زبانه و نکات قابل توجه به مراحل اجرای آن

تیم تحریریه سئولب | 1401:02:12 01:05:45
اصول سئو

سئو سایت دو زبانه

در آموزش سئو شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد سایتی شوید و ببینید که از شما می خواهد تا زبان موردنظر خود را برای نمایش محتوا انتخاب کنید. همه ما تقریباً روزانه چندین بار از گوگل استفاده می کنیم. جالب است بدانید که گوگل هم یکی از سایت های چند زبانه است که متناسب با هر کشور، زبان خاص خود را ارائه می کند. حتی شما می توانید گزینه های مختلف گوگل را به زبان فارسی هم مشاهده کنید. اما چرا باید یک سایت را چند زبانه کنیم؟ و اگر یک سایت چند زبانه داشته باشیم، چگونه باید آن را سئو کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این سوالات بپردازیم و نکات مهم در سئو سایت چند زبانه را بررسی کنیم.

سایت دو زبانه چیست؟

هر سایتی که محتوا، خدمات یا محصولی ارائه می کند، مخاطبان خاص خود را دارد. اگر این مخاطبان تنها در یک کشور زندگی کنند، فقط به یک زبان در آن سایت نیاز دارند. حال اگر کسب و کاری بخواهد سایت خود را گسترش دهد و به مخاطبان کشورهای مختلف خدمات ارائه دهد، اولین چیزی که نیاز دارد این است که سایت خود را به چندین زبان مجهز کند. دلیل آن هم این است که کاربران هر کشور زبان خاص خود را دارند و برای آن که بتوانند از سایت شما استفاده کنند، باید زبان آن ها در سایت شما وجود داشته باشد.

سایت دو زبانه به سایتی گفته می شود که به دو زبان مجهز است! زبان اول که همان زبان اصلی سایت است؛ مثلاً سایت های ایرانی، زبان فارسی همان زبان اصلی محسوب می شود. زبان دیگر، همان زبانی است که می خواهید به کاربران کشور دیگر خدمات ارائه کنید. معمولاً سایت های دو زبانه در ایران به زبان فارسی و انگلیسی مجهز هستند. حال اگر یک سایت به سه زبان مجهز باشد، به آن سه زبانه گفته می شود. اگر تعداد زبان های یک سایت از آن بیشتر باشد، به آن سایت ها چند زبانه گفته می شود که معمولاً شرکت های بین المللی از آن استفاده می کنند.

چند زبانه بودن سایت فرآیند سئو را سخت می‌کند؟

یک سوال بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از کاربران پیش بیاید، این است که یک سایت چند زبانه در نگاه اول مزایای زیادی دارد. اما اگر کمی عمیق تر بررسی کنیمد، متوجه می شوید که یک سایت چند زبانه دردسرهای خاص خود را هم دارد! مثلاً شما باید سایت خود را به چندین زبان زنده دنیا ترجمه کنید تا بتوانید از آن کشورها مخاطب جذب کنید. تولید محتوا به چند زبان کار بسیار سختی است! یکی از مهم ترین مشکلاتی که کاربران با آن روبرو هستند، سئو سایت دو زبانه است.

 

سایت دو زبانه چیست؟

حال فرض کنید سایت شما دو زبانه باشد و زبان دوم، انگلیسی باشد. حقیقت این است که سئو سایت دو زبانه به دلیل آن که رقابت در وب انگلیسی به دلیل بین المللی بودن آن، بسیار سخت است. در واقع شما باید چندین برابر یک سایت فارسی برای سئو سایت انگلیسی زحمت بکشید و زمان رسیدن به صفحه اول گوگل هم بسیار طولانی است. همچنین بودجه و انرژی زیادی از شما می گیرد و برای انجام این کار باید یک تیم تخصصی و حرفه ای در کنار شما باشد. پس فرآیند سئو سایت انگلیسی و دو زبانه نسبت به سایت تک زبانه فارسی بسیار سخت تر خواهد بود.

ایجاد سایت جدید منجر به بهبود سئو سایت چند زبانه می‌شود؟

کسب و کارها هنگامی که برای ایجاد سایت چند زبانه تصمیم می گیرند، این سوال برایشان پیش می آید که زبان دوم را هم روی همان سایت ایجاد کنیم یا یک سایت جدید ایجاد کنیم. در قدم اول این موضوع کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد! در واقع اگر می خواهید زبان دیگر به رشد سایت شما کمک کند و نخواهید یک سایت را از ابتدا شروع کنید، بهتر است روی همان سایت پیاده سازی کنید. البته این مسئله باعث می شود تا سایت شما کمی شلوغ و سنگین شود که باید حتماً به نحوی این کار را انجام دهید که دسترسی به سایت برای کاربران سخت نباشد.

اگر بخواهیم این موضوع را فنی تر بررسی کنیم، لازم است بدانید که برای جدا کردن سایت خود باید از ساب دامنه استفاده کنید! مثلاً برای زبان انگلیسی سایت خود از آدرس en.domain.com استفاده کنید تا رسیدن به رتبه های خوب در سئو ساده تر باشد. این کار باعث می شود تا شما یک سایت جدید داشته باشید و سایت شما بهینه تر باشد. همچنین می توانید برای هر زبان از سایت یک مدیر مشخص کنید تا فرآیند سئو سایت چند زبانه را مدیر همان بخش به دست بگیرد.

 

یجاد سایت جدید منجر به بهبود سئو سایت چند زبانه می‌شود؟

سئو سایت چند زبانه را از کجا شروع کنیم؟

اکنون که با سئوی سایت چند زبانه آشنا شدید، زمان آن می رسد که فعالیت های سئو برای رساندن سایت چند زبانه به رتبه های عالی در گوگل را بررسی کنیم.

  • ایجاد بخش جدید برای زبان جدید

اولین قدم برای داشتن یک سایت چند زبانه، این است که بخش جدیدی برای آن در نظر بگیرید. بالاتر گفتیم که ایجاد یک بخش جدید یا فعالیت زبان جدید بر روی همان سایت کاملاً سلیقه ای است و خودتان در این مورد تصمیم بگیرید. البته بهتر است برای آن که سئوی راحت تری روی آن انجام دهید، از ساب دامین استفاده کنید. البته سئوی ساب دامنه از سئوی زبان جدید در همان سایت کمی سخت تر است، اما مزایای زیادی دارد.

برای ایجاد بخش جدید شما یک ساب دامنه ایجاد کنید، سپس سایت خود را بر روی آن نصب کنید. توجه داشته باشید که بهتر است آن ساب دامنه اختصار زبان موردنظر شما باشد؛ مثلاً برای زبان فرانسه از کلمه fr در ساب دامنه استفاده کنید تا بخش فرانسوی سایت شما با آدرس fr.domain.ir در دسترس کاربران قرار داشته باشد. این بخش را هم بهینه طراحی کنید تا شانس خود را برای رسیدن به رتبه های بهتر در گوگل افزایش دهید.

  • رفع مشکلات فنی متناسب با زبان جدید

سئوی فنی بخش بسیار مهمی از سئوی سایت ها حساب می شود که باید به آن اهمیت زیادی بدهید! سئوی فنی به این معنی است که سایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. هنگامی که شما سایت جدید برای زبان موردنظر ایجاد می کنید، سایت ممکن است از نظر فنی مشکلاتی داشته باشد. شما باید این مشکلات را رفع کنید تا شانس خود را برای بهبود رتبه در گوگل افزایش دهید.

برای درک بهتر این موضوع، یک مثال ساده برای شما بررسی می کنیم. اگر به دنبال سئو سایت انگلیسی هستید، محتوای شما باید از چپ به راست (LTR) باشد و اگر سئو سایت دو زبانه شما مربوط به سایت عربی است، باید از راست به چپ (RTL) باشد. این نکات را برای آن که بتوانید به رشد سئوی سایت خود کمک کنید، باید حتماً در نظر بگیرید.

  •  تولید محتوا به چند زبان

تولید محتوا بخش بسیار مهمی از سئو است! اگر کسب و کار شما قصد راه اندازی و سئو سایت دو زبانه را دارد، باید محتوای زبان دیگر را هم تولید کند. استراتژی بسیاری از کسب و کارها این است که همان محتوایی که در بخش فارسی سایت منتشر می کنند را در بخش انگلیسی هم منتشر کنند. یکی از مشکلاتی که برخی کسب و کارها با آن مواجه می شوند که اشتباه بزرگی است، این است که به کمک ابزارهای ترجمه محتوای زبان دیگر را در سایت درج می کنند. چنین ابزارهایی درست است که ترجمه می کنند، اما مشکلات نگارشی و سئوی زیادی دارند. بنابراین چنین محتوایی نه به کاربران کمک زیادی می کند و نه باعث رشد سئوی سایت شما می شود.

برای تولید محتوا به زبان های مختلف از متخصصان تولید محتوا در همان زبان ها کمک بگیرید! درست است که این کار هزینه دارد اما اگر می خواهید کسب و کارتان را بین المللی کنید، باید برای آن هزینه کنید. فراموش نکنید که تولید محتوا از مهم ترین بخش های سئو است و اگر به آن دقت نکنید، نمی توانید سئوی موفقی برای سایت خود داشته باشید. همچنین سعی کنید تصاویر را هم متناسب با ویژگی های کاربران زبان موردنظر انتخاب کنید.

  • لینک سازی در سایت های مختلف

یکی از مسائلی که به بهبود رتبه سئو سایت دو زبانه کمک می کند لینک سازی است. در واقع لینک سازی باعث می شود تا اعتبار سایت شما نزد گوگل افزایش پیدا کند و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. برای سئو هر بخش زبان سایت خود، سعی کنید از سایت های هم زبان با آن بخش کمک بگیرید. مثلاً برای سئو بخش انگلیسی سایت خود سعی کنید از سایت های انگلیسی زبان لینک بگیرید تا بهترین نتیجه را به شما بدهد.

شاید لینک سازی در سایت های فارسی به علت آن که می توانید راحت تر با مدیران چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید، ساده تر باشد اما نباید فراموش کنید که شما قرار است کسب و کارتان را بین المللی کنید. بنابراین هر طور شده باید با چنین سایت هایی ارتباط برقرار کنید و بک لینک سایت خود را در آن درج کنید. در غیر این صورت ممکن است رسیدن به رتبه های عالی در گوگل بسیار سخت یا حتی غیر ممکن باشد.

  • توجه به کلمه کلیدی متناسب با زبان موردنظر

گاهی اوقات کلمات کلیدی مورد استفاده برای زبان فارسی مشخص است اما ترجمه همان ممکن است کلمه کلیدی انگلیسی نباشد. در واقع ممکن است کاربران از اصطلاح متفاوتی برای همان مفهوم استفاده کنند که باید به این موضوع دقت زیادی داشته باشید. برای این کار می توانید از سایت های مرتبط با حوزه کاری خود در زبان مقصد استفاده کنید تا ببینید که کلمات کلیدی مورد استفاده چه چیزی هستند. با دانستن این موضوع می توانید هنگام تولید محتوا برای سایت خود از کلمات کلیدی دقیق استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

نتیجه گیری

ایجاد سایت چند زبانه یکی از اهداف بسیاری از کسب و کارهایی است که می خواهند به صورت بین المللی فعالیت کنند. به خصوص سایت های زیادی بخش انگلیسی سایت خود را هم ایجاد می کنند! زیرا تقریباً همه کاربران اینترنت با زبان انگلیسی آشنا هستند و همین زبان می تواند درآمد خوبی برای کسب و کارها ایجاد کند. سئو سایت دو زبانه یکی از دغدغه های کسب و کارها است! در این مقاله سعی کردیم به بررسی سئو سایت انگلیسی و سئو سایت دو زبانه بپردازیم تا نکات مهم در مورد آن را بدانید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

 

نظر خود را ثبت کنید