فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

چطور بهترین کلمه کلیدی را سئو مطالب انتخاب کنیم؟

12 اردیبهشت 1401

انتخاب کیورد مناسب

در حالی که گوگل هر چند وقت یکبار ما را با به روزرسانی‌های الگوریتم‌هایش غافلگیر می‌کند اما انتخاب کیورد مناسب هنوز هم مهمترین نکته در بهینه سازی وبسایت است. قدرت تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) در درک بهتر بازار هدف و نحوه جستجوی کاربران برای محتوای مورد نظرشان نهفته است.

اهمیت انتخاب کلید واژه مناسب به قدری بالاست که یک کسب کار را به نوک قله کوه می‌رساند و دیگری را آماده سقوط می‌کند. پس بیایید تعیین کنیم که کدام کلمات کلیدی استراتژیک را باید در محتوای وب سایت خود هدف قرار دهیم و چگونه محتوایی تولید کنیم که هم کاربران و هم موتورهای جستجو را هدف قرار دهد. 

انتخاب کیورد مناسب چیست؟

انتخاب کیورد مناسب فرآیندی برای یافتن و تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران است. افراد با استفاده از داده‌های مربوط به تحقیق کلمات کلیدی می‌توانند برای یک هدف خاص (بهینه سازی موتور جستجو (SEO)  یا بازاریابی عمومی) استراتژی ایجاد کنند.

وبسایتی که به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است، با همان زبان بازدید کننده بالقوه خود صحبت می‌کند. این زبان همان انتخاب کلید واژه مناسب است. برای مثال، کاربر در گوگل عنوان «خدمات سئو» را سرچ می‌کنید. او با این کلمه کلیدی به دنبال آژانسی است که خدمات سئو ارائه دهد، پس اگر وبسایتی بتواند صفحه خدمات سئو خود را بر مبنای این کلمه کلیدی به اصطلاح سئو کند، جایگاه بهتری در نتایج گوگل به دست می‌آورد.

به همین دلیل تهیه لیستی از کلمات کلیدی یکی از اولین و مهمترین مراحل در بهینه سازی موتورهای جستجو است. از آنجا که کلمات کلیدی برای سایر تلاش‌های شما در زمینه سئو مهم هستند، ارزش زمانو سرمایه گذاری را دارد زیرا مستقیماً بر توسعه کسب و کار و فروش بالا تأثیر می‌گذارد.

انتخاب کیورد مناسب چیست؟

چرا انتخاب کیورد مناسب مهم است؟

انتخاب کلید واژه مناسب بینش ارزشمندی را درباره سؤالاتی که مخاطب هدف شما در گوگل جستجو می‌کند، ارائه می‌دهد. بینشی که می‌تواند به شما در جهت اطلاع از استراتژی محتوا و بازاریابی کمک کند. اینجاست که ارتباط بین کسب و کار و نیازهای مخاطب هدف مهم خواهند بود.

ما می‌شنویم که طی 10 سال گذشته، سئو چقدر پیشرفت کرده است و چگونه کلمات کلیدی هدف به توانایی ما در رتبه بندی خوب برای جستجوهایی که هر روز انجام می‌شود تبدیل شده‌اند. تحقیق کلمات کلیدی به شما می‌گوید که افراد به چه موضوعاتی اهمیت می‌دند و این موضوعات در بین آنها چقدر محبوب است.

با کیورد ریسرچ می‌توانید محتوای مناسب را تولید کنید. برای مثال، کسب و کار شما در مورد فروش موبایل است، باید بدانید مخاطبان شما در گوگل چه مواردی را سرچ می‌کنند و برای آنها چه مسائلی مهم است. بدون شک، «بهترین مارک موبایل» یا «سامسونگ بهتر است یا اپل» جزء کلمات کلیدی هدف شما هستند.

کیورد ریسرچ همچنین به شما کمک می کند تا به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  •   رتبه بندی برای این کلمه کلیدی چقدر سخت است؟
  •  اگر برای این کلمه کلیدی مورد نظر محتوایم را سئو کنم، چقدر می‌توانم بازدید بگیرم؟
  •   چه نوع محتوایی باید برای رتبه بندی برای این کلمه کلیدی ایجاد کنم؟
  • آیا افرادی که به دنبال این کلمه کلیدی هستند، مشتری من هستند؟

چرا انتخاب کیورد مناسب مهم است؟

انتخاب کلید واژه مناسب چگونه است؟

تحقیق کلمات کلیدی با فکر کردن در مورد چگونگی جستجوی مشتریان بالقوه برای کسب و کار یا وب سایت مربوطه شروع می‌شود. سپس می‌توانید از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای گسترش ایده‌ها و یافتن عبارت کلیدی بیشتر استفاده کنید.

کیورد ریسرچ فرآیندی ساده است اما برای انجام آن به دو چیز نیاز است:

  •  شما باید از صنعت خود شناخت خوبی داشته باشید.
  •   شما باید بفهمید که ابزار تحقیق در مورد کلمات کلیدی چگونه کار می‌کنند و چگونه می‌توان بیشترین بهره را از آنها برد.

در زیر ما چند روش عملی را برای کشف و انتخاب کیورد مناسب آورده‌ایم:

1- کلمات کلیدی اصلی را پیدا کنید

کلمات کلیدی اصلی یا بذر (Seed Keywords) پایه و اساس فرآیند تحقیق کلید واژه‌ها هستند. آنها جایگاه سایت شما را تعریف می‌کنند و به شما کمک می‌کنند رقبای خود را شناسایی کنید. هر ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی یک کلمه کلیدی اصلی می‌خواهد، سپس از آن برای تولید لیست بزرگی از ایده‌های مختلف برای کلمات کلیدی می‌توان استفاده کرد.

اگر در حال حاضر محصول یا خدماتی دارید که می‌خواهید به صورت آنلاین تبلیغ کنید، پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی آسان است. فقط به آنچه مردم در گوگل تایپ می‌کنند بیندیشید تا پیشنهادهای مختلف را پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر «موبایل» می‌فروشید، کلمات کلیدی اصلی شما می‌توانند موارد زیر باشند:

  •  موبایل
  •  گوشی همراه
  • گوشی موبایل
  •  تلفن همراه

بیش از حد درباره کلمات کلیدی اصلی خود وسواس نشان ندهید! فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا آنها را پیدا کنید. به محض اینکه تعداد انگشت شماری از ایده‌های مرتبط با موضوع وبسایت خود را پیدا کردید، به مرحله بعدی بروید.

انتخاب کلید واژه مناسب چگونه است؟

2- ببینید رقبای شما با کدام کلمات کلیدی رتبه گرفته‌اند

بررسی اینکه رقبای شما با انتخاب کیورد مناسب چه رتبه‌ای به دست آورده‌اند، معمولاً بهترین راه برای شروع تحقیق در مورد کلمات کلیدی است اما ابتدا باید رقبا را شناسایی کنید. فقط یکی از کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه وبسایت‌های در در صفحه اول رتبه دارند.

به عنوان مثال، اگر «موبایل» می‌فروشید، در گوگل این عنوان را سرچ کنید. سپس 10 لینک اول رقبای اصلی شما هستند. در هر صورت، شما هنوز هم باید هنگام تعیین وبسایت‌های رقیب از قضاوت خود استفاده کنید.

پس از یافتن چند وبسایت مناسب می‌توانید این وبسایت‌ها را یکی یکی به یک ابزار اطلاعاتی رقابتی مانند AhrefsSite Explorer متصل کنید، سپس گزارش صفحات برتر (Top Pages) را بررسی کنید. سپس با تخمین میزان جستجو ماهانه، صفحات برتر آنها را مشاهده خواهید کرد. این گزارش همچنین «کلمه کلیدی برتر» هر صفحه را نشان می‌دهد.

حتی اگر با صنعت خود کاملاً آشنا باشید، باز هم می‌توانید با مطالعه رقبا، ایده‌های بی‌نظیر کلمات کلیدی را بیابید.

3- از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

رقبا می‌توانند منبع بزرگی برای انتخاب کلید واژه باشند اما هنوز تعداد زیادی کلمه کلیدی وجود دارند که رقبا شما آنها را هدف قرار نمی‌دهند و می‌توانید با استفاده از ابزار کیورد ریسرچ این کلمات را پیدا کنید.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی همه به یک شکل کار می‌کنند. شما یک کلمه کلیدی اصلی را انتخاب می‌کنید و ابزار مورد نظر ایده‌های مختلف را براساس کلمه کلیدی شما از پایگاه داده خود بیرون می‌کشند.

کیورد پلنر (Google Keyword Planner) شاید شناخته شده‌ترین ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی باشد. کیورد پلنر به اندازه کافی هوشمند است که ایده‌های مربوط به کلمات کلیدی را به شما نشان دهد. به غیر از کیورد پلنر، ابزارهای دیگری مانند Ahrefs، SEMrush و MOZ نیز وجود دارند که با کمی تفاوت عملکردی مشابه را نشان می‌دهند.

4- به پیشنهادهای گوگل نگاهی بیندازید

توجه به پیشنهادی گوگل در پایین نتایج جستجو روشی عالی برای انتخاب کیورد مناسب و پیدا کردن بازه گسترده‌ای از عناوین کلیدی است. وقتی عبارتی را در نوار جستجو گوگل کلیک می‌کنیدف به پایین نتایج بروید، بلافاصله متوجه برخی پیشنهادات مربوط به جستجوهای مربوط خواهید شد. این عبارت‌های کلیدی می‌توانند ایده‌هایی برای کلمات کلیدی دیگری ایجاد کنند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

به پیشنهادهای گوگل نگاهی بیندازید

5- مانند یک مشتری فکر کنید

هنگام ایجاد لیست اولیه از کلمات کلیدی هدف، مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و خود را در جای مشتری قرار دهید. از خود بپرسید: «اگر می‌خواستم یکی از این محصولات یا خدمات را پیدا کنم، چه چیزی را در گوگل تایپ می‌کردم؟» همچنین می‌توانید با دیگران، مانند دوستان، اعضای خانواده یا حتی مشتریان فعلی مشورت کنید تا نظر آنها را دربارۀ عباراتی که هنگام جستجو استفاده می‌کنند، جویا شوید.

چگونه باید از کلید واژه انتخابی استفاده کرد؟

برای هر کلمه کلیدی شما باید نوع صفحه و محتوای مناسب را برای پرداختن به آن ایجاد کنید. درک نحوۀ انجام این کار یک مرحله مهم در روند تحقیق کلمات کلیدی است. خوشبختانه، شما می‌توانید این مرحله را در دو بخش زیر توصیف کنید:

1- موضوع اصلی را شناسایی کنید

برای مثال، کلمات کلیدی کسب و کار شما در زیر لیست شده‌اند:

  •  طرز تهیه قهوه
  •  قهوه چیست؟
  •  دستور پخت قهوه
  • نحوه تهیه قهوه خامه‌ای فوری
  •  قهوه بدون شکر

ممکن است از خود بپرسید: «آیا باید برای هر کلمه کلیدی باید صفحات مختلف بسازم یا همۀ آنها را در یک صفحه هدف قرار دهم؟»

پاسخ تا حد زیادی به چگونگی وابسته بودن این کلمات به هم مربوط است. آیا این کلمات کلیدی بخشی یک موضوع اصلی هستند؟ آیا همۀ آنها موضوعاتی جداگانه هستند؟ با مشاهده نتایج گوگل می‌توانید این موضوع را بهتر درک کنید. به عنوان مثال، برخی از صفحات رتبه بندی مشابهی را برای «نحوه تهیه قهوه خامه‌ای» و «چگونه قهوه خامه‌ای درست کنیم؟» مشاهده می‌کنیم.

اما «قهوه خامه‌ای بدون شکر» بخشی از یک موضوع گسترده‌تر است که به موضوع اصلی  یعنی تهیه قهوه خامه‌ای مرتبط نیست. بنابراین احتمالاً باید برای رتبه بندی این کلمه کلیدی یک محتوای جداگانه تهیه شود. برای شناسایی «موضوع اصلی» باید کلمه کلیدی را پیدا کنیم که بیشترین بازدید را فراهم کند.

چگونه باید از کلید واژه انتخابی استفاده کرد؟

2- هدف جستجو را شناسایی کنید

شما در انتخاب کیورد مناسب توانسته‌اید کلمات کلیدی زیر را در لیست خود یادداشت کنید:

  •  آسیاب قهوه دستی
  •  لاته و کاپوچینو
  • قهوه ساز تک فنجانی
  • قهوه عربیکا
  •  طرز تهیه قهوه دم کرده سرد

اگر یک فروشگاه آنلاین با وبلاگ دارید، باید بدانید که برای ارسال پست‌های وبلاگ در مقابل صفحات محصول کدام یک را هدف قرار دهید. برای برخی از کلمات کلیدی، این واضح است. شما یک صفحه محصول برای «نحوه دم کردن قهوه سرد» ایجاد نمی‌کنید زیرا منطقی نیست. کاربران می‌خواهند بدانند كه چگونه قهوه را به صورت سرد تهیه كنند و نه اینکه دنبال تجهیزات مخصوص برای فروش قهوه باشند!

اما در مورد یک کلمه کلیدی «آسیاب قهوه دستی» می‌تواند عنوان صفحه محصول باشد. برای وبلاگ می‌توانید بر روی عنوان «بهترین آسیاب قهوه دستی» کار کنید. با توجه به اینکه هدف شما احتمالاً فروش بیشتر آسیاب قهوه است، احتمالاً باید یک صفحه دسته بندی با تمام آسیاب‌هایی که برای فروش دارید ایجاد کنید.

نکته: کلمات کلیدی بلند، ترافیک جستجو کمتری دارند اما همچنین رقابت کمتری نیز برای آنها وجود دارد. بنابراین رتبه بندی در این نوع کلید واژه‌ها آسان‌تر است. مثلاً، عنوان مقاله شما « مراقبت از پوست» است، بهتر است از عنوان «روتین مراقبت از پوست حساس» را استفاد کند.

نحوه اولویت بندی کلمات کلیدی چگونه است؟

اولویت بندی کلمات کلیدی دقیقاً آخرین مرحله در روند تحقیق کلمات کلیدی نیست. همانطور که به دنبال انتخاب کیورد مناسب هستید، معیارهای آنها را تجزیه و تحلیل کرده و آنها را گروه بندی میکنید. در اولویت بندی کلمات کلیدی پرسش‌های زیرا را از خود بپرسید:

  •   پتانسیل ترافیکی این کلمه کلیدی چقدر است؟
  •   رقابت چقدر سخت است؟ چه رتبه‌ای برای آن لازم است؟
  • آیا قبلاً محتوایی در مورد این موضوع داشته‌ام؟ تولید یک صفحه رقابتی به چه کاری نیاز دارد؟
  • آیا می‌توانم با بهبود رتبه خود، میزان بازدید را افزایش دهم؟
  • آیا احتمال دارد ترافیک به فروش تبدیل شود یا فقط آگاهی از برند را به همراه دارد؟

در حالی که حجم جستجو، پتانسیل ترافیک و شناخت کاربران از نکات مهم در اولویت بندی کلید واژه‌ها هستند، شما باید در نظر بگیرید که سرچ کلمه کلیدی مورد نظر کسب و کار شما چه ارزشی خواهد داشت. این ارزش در راستای بهینه سازی صفحات مفهوم پیدا می‌کند.

در بهینه سازی یک صفحه از وبسایت باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از کلید واژه در عنوان صفحه
  •  استفاده از کلید واژهURL
  • استفاده از کلید واژه در سرتاسر متن و توجه به چگالی کلمه کلیدی
  • استفاده از کلید واژه توضیحات متا
  •  استفاده از کلید واژه مترادف برای لینک داخلی
  • استفاده از کلید واژه در متن جایگزین تصویر (ALT عکس)
  • استفاده از کلید واژه و مترادف‌ها در هدینگ‌ها (H1، H2، H3 و غیره)

کلمات کلیدی را از نظر میزان موفقیت آنالیز کنید

اگر نتایج خود را بررسی نکنید، چگونه می‌توانید بفهمید که تلاش‌های شما به ثمر نشسته است؟ برای بررسی رتبه خود در موتورهای جستجو و مشخص کردن صعود در نتایج جستجو، می‌توانید از «گوگل آنالیتیکس» و «کنسول سرچ» استفاده کنید. این ابزارها رایگان هستند و می‌توانند هر آنچه به تحلیل و ارزیابی نیاز است را در اختیارتان قرار دهند.

هر بار نحوه جایگاه و مقدار CTR صفحات خود را پیگیری کنید تا بتوانید در صورت نیاز تغییرات لازم را انجام دهید. ارزیابی جایگاه شما در نتایج گوگل کاری دشواری و تخصصی است و گوگل برای این امر معمولاً پارامترهای بسیاری مانند قدمت دامنه، کدنویسی سایت، ریسپانسیو بودن برای موبایل، سرعت سایت و غیره را در نظر می‌گیرد

کلام آخر

همۀ موارد بالا جهت درک مفاهیم اساسی کیورد ریسرچ، انتخاب کیورد مناسب و استراتژی محتوای وبسایت شما کافی هستند. بنابراین، زمان آن است که هر چند وقت یکبار، کلمات کلیدی را دوباره ارزیابی کنید. برای این مهم هر سه ماه یک بار خوب است اما برخی از مشاغل دوست دارند این کار را حتی ماهانه انجام دهند. با کسب اعتبار بیشتر در نتایج گوگل، بیش از پیش می‌توانید بازه گسترده‌ای از کلمات و عبارت کلیدی را جستجو کنید و کسب و کار خود را توسعه دهید. 

پست های مشابه