فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

صفر تا صد الگوریتم‌های گوگل

12 اردیبهشت 1401


صفر تا صد الگوریتم‌های گوگل

هر روز برای همه ما پیش می‌آید که به دنبال یک محتوای خاص هستیم و برای رسیدن به آن، از گوگل استفاده می‌کنیم! در واقع گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا است و نقش بسیار پر رنگی برای کسب‌وکارهای آنلاین دارد. تا جایی که هر کسب‌وکاری حاضر است انرژی، زمان و هزینه زیادی صرف کند تا به رتبه‌های اول صفحه نتایج جستجوی گوگل برسد. گوگل هم برای آن که بتواند سایت‌ها را با معیارهای دقیقی رتبه‌بندی کند، مفهومی به نام الگوریتم‌های گوگل ارائه کرده است. در واقع الگوریتم‌های گوگل، همان قوانینی هستند که برای رسیدن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل باید رعایت کنید! در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مفهوم الگوریتم گوگل، نحوه عملکرد آن و در نهایت، بررسی انواع الگوریتم‌های گوگل به صورت مختصر بپردازیم. پس اگر یک کسب‌وکار آنلاین دارید و می‌خواهید با رعایت الگوریتم‌های گوگل به رتبه بهتر برسید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

الگوریتم گوگل چیست؟

اگر وارد هر شهری از هر جای دنیا شوید، قوانینی وجود دارند که باید رعایت کنید! شاید این قوانین در هر شهر و ایالت متفاوت باشد، اما وجه مشترک همه آن‌ها این است که قوانین وجود دارند و باید رعایت شود. اگر گوگل را مانند یک شهر در نظر بگیریم، آن هم قوانینی دارد که برای رسیدن به رتبه‌های اول آن باید قوانین و اصولی که گوگل در نظر گرفته است، رعایت شود. این قوانین گوگل تحت عنوان الگوریتم‌های گوگل معرفی شده است و الگوریتم‌های مختلفی وجود دارند که هر یک از آن‌ها، هدفی را دنبال می‌کنند.

الگوریتم گوگل چیست؟

 

اگر الگوریتم‌های گوگل وجود نداشته باشند، مشکلات مختلفی به وجود می‌آیند! اولین مشکل این است که گوگل بدون الگوریتم‌ها نمی‌داند که چطور باید سایت‌ها را رتبه‌بندی کند. این مسئله باعث می‌شود تا هر چقدر که برای رسیدن به صفحه اول گوگل تلاش می‌کنید، به آن نرسید! از طرف دیگر، اگر الگوریتم‌های گوگل وجود نداشته باشند رتبه‌بندی گوگل معنی خاصی پیدا نمی‌کند و همین مسئله باعث می‌شود تا سایت‌های مختلف بدون توجه به تجربه کاربران از آن سایت، هر کاری که دوست دارند انجام دهند. این مسئله در گذشته هم پیش می‌آمد! در واقع زمانی که الگوریتم‌های گوگل به صورت امروزی هوشمند و پیشرفته نبودند و حتی تعداد آن‌ها بسیار کم بود، سایت‌ها از روش‌های مختلفی نظیر تکرار کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل راه پیدا می‌کردند. در حال حاضر الگوریتم‌های گوگل آن قدر پیشرفته و حرفه‌ای هستند که استفاده از روش‌های گذشته امکان‌پذیر نیست!

الگوریتم‌های گوگل چگونه کار می‌کنند؟

وب‌سایت‌ها از صفحات مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک از آن‌ها محتوای خاص خود را دارد! گوگل هنگامی که وارد یک صفحه از سایت می‌شود، صفحات دیگری که لینک آن‌ها در آن صفحه وجود دارد را هم بررسی می‌کند. در واقع گوگل اول وارد صفحه‌ای شود که لینک صفحه دومی هم در آن وجود داشته باشد، گوگل نه تنها آن صفحه را بررسی می‌کند بلکه صفحه دوم را هم مورد بررسی قرار می‌دهد. همین مسئله باعث می‌شود تا گوگل به کمک لینک‌ها وارد صفحات مختلف سایت شما شود! اما سوال اصلی این است که گوگل چگونه چنین صفحاتی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

گوگل چند الگوریتم بسیار مهم و حرفه‌ای در طول سالیان دراز طراحی کرده است و صفحات مختلف سایت شما را با استفاده از قوانینی که برای هر الگوریتم در نظر گرفته است مورد بررسی قرار می‌دهد! هر صفحه از سایت شما، با توجه به میزان رعایت الگوریتم‌های گوگل نمره‌ای می‌گیرد و این نمره ارتباط مستقیم با رتبه‌بندی صفحات سایت شما دارد. اگر شما توانسته باشید اکثر الگوریتم‌های گوگل را به خوبی رعایت کرده باشید، پس از مدتی امکان رسیدن به صفحه اول گوگل وجود دارد اما در غیر این صورت، ممکن است حتی رتبه سایت شما بدتر از گذشته شود.

چرا باید الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می‌آید، این است که اصلاً چه دلیلی برای رعایت الگوریتم‌های گوگل وجود دارد؟ اصلی‌ترین دلیل این است که با رعایت الگوریتم‌های گوگل می‌توانید به رتبه‌های اول نتایج جستجوی آن دست پیدا کنید. از طرف دیگر، بدون رعایت الگوریتم‌های گوگل ممکن است حتی تا چند صفحه اول گوگل هم نرسید! اما چه دلیلی وجود دارد که بخواهیم به رتبه‌های اول گوگل برسیم؟

چرا باید الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنیم؟

گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا است و همه کاربران دنبال برای آن که به محتوای خاصی دست پیدا کنند، کلمات کلیدی مربوط به آن را در گوگل جستجو می‌کنند. بنابراین گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجویی است که تقریباً تمام کاربران دنیا از آن استفاده می‌کنند! این مسئله به معنای شانس بسیار زیادی است که گوگل می‌تواند برای شما ایجاد کند. در حقیقت، گوگل بهترین منبع برای جذب و افزایش ترافیک سایت است که اگر به رتبه اول آن در کلمات کلیدی مهم کسب‌وکار خود دست پیدا کنید، خیلی راحت می‌توانید ترافیک، کاربران، مشتریان و در نهایت فروش خود را بیشتر کنید. حال برای آن که بتوانید به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کنید، حتماً باید الگوریتم‌های آن را رعایت کنید تا از نظر گوگل سایت شما استاندارد و بهینه باشد.

الگوریتم‌های گوگل کدام هستند؟

تا اینجای مقاله با مفهوم الگوریتم گوگل و اهمیت آن برای کسب‌وکارهای اینترنتی آشنا شدید! اکنون زمان آن رسیده است که با انواع الگوریتم‌های گوگل و عملکردی که دارند، به خوبی آشنا شوید. در این بخش می‌خواهیم به بررسی 10 مورد از الگوریتم‌های گوگل که تعیین‌کننده رتبه سایت شما هستند، بپردازیم:

  1. الگوریتم Fred؛ مبارزه با تبلیغات اسپم

حتماً برای شما هم پیش آمده است که وارد یک سایت شوید اما به دلیل وجود تبلیغات بیش از حد، نتوانید به راحتی از بخش‌های مختلف آن استفاده کنید! گوگل این مسئله را با بررسی رفتار کاربران متوجه شد و یک الگوریتم جدید طراحی کرد. الگوریتم فِرِد در سال 2017 توسط موتور جستجوی گوگل طراحی شده و به عنوان الگوریتمی که آرامش کاربران را حفظ می‌کند و از انجام هر نوع تخلف تبلیغات در سایت جلوگیری می‌کند، شناخته شد. در واقع تمامی الگوریتم‌های گوگل برای آن هستند که جلوی هر گونه نقض قوانین را بگیرند و تبلیغات بیش از حد، یکی از تخلف‌هایی است که کاربران و گوگل دوست ندارند ببینند! زیرا گاهی اوقات سایت‌ها برای رسیدن به صفحه اول گوگل، اقدام به تبلیغات فراوان در سایت خود و دیگر سایت‌ها می‌کنند که اگر بیش از حد باشد، نقض‌کننده قوانین گوگل است.

الگوریتم‌های گوگل کدام هستند؟

البته گوگل به طور کلی با تبلیغات برای سئو مخالف نیست! بلکه با تبلیغات بیش از حد مخالف است و الگوریتم فرد آمده است تا جلوی چنین اتفاقاتی را بگیرد. همچنین خرید بک لینک هم باعث می‌شود تا سایت شما از نظر گوگل سایتی باشد که تبلیغات بیش از حد روی آن انجام شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته روی سایت‌هایی که توسط این الگوریتم جریمه شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که چنین سایت‌هایی تنها به دلیل خرید لینک‌های تبلیغاتی، خرید بک لینک نامعتبر و همچنین از دست رفتن کیفیت سایت‌ها به دلیل حجم بالای تبلیغات بوده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایلی که باعث جریمه شدن سایت توسط الگوریتم فرد می‌شود، مسئله درآمدزایی از طریق تبلیغات است! گاهی اوقات سایت‌ها برای کسب درآمد بیشتر از تبلیغات، سایت خود را پر از آگهی تبلیغاتی می‌کنند که در این صورت تجربه کاربری سایت مناسب نخواهد بود. گوگل هم به سرعت متوجه این موضوع می‌شود و سایت شما را با این الگوریتم جریمه می‌کند.برای جریمه نشدن سعی کنید محتوای باکیفیت و ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهید و سایت خود را از تبلیغات و لینک‌های فراوان پر نکنید.

2. الگوریتم Mobilegeddon؛ حذف سایت‌های غیر ریسپانسیو از نتایج جستجو

این روزها اکثر کاربران به کمک موبایل و تبلت کارهای خود را انجام می‌دهند! یکی از کارهای روزمره که به کمک موبایل انجام می‌شود، بازدید کردن از سایت‌های مختلف و جستجو در گوگل است که در نهایت به باز کردن یک سایت منتهی می‌شود. در حال حاضر بسیاری از سایت‌های اینترنتی برای موبایل و تبلت هم بهینه‌سازی شده‌اند؛ به عبارت ساده‌تر، قالب‌ آن‌ها در موبایل و تبلت به خوبی نمایش داده می‌شود و کاربران می‌توانند محتوای بخش‌های مختلف سایت شما را ببینند. حال اگر یک سایت برای موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، کاربر آن سایت را ترک می‌کند و در نهایت از سایت دیگری بازدید می‌کند. یکی از الگوریتم‌هایی که گوگل برای چنین سایت‌هایی در نظر گرفته است، الگوریتم Mobilegeddon است.

الگوریتم Mobilegeddon

این الگوریتم کاربردی در سال 2015 توسط گوگل منتشر شد و روز به روز این الگوریتم حساس‌تر شد! تا جایی که پس از مدتی گوگل گفت حد وسطی برای ریسپانسیو بودن سایت وجود ندارد؛ به عبارت ساده‌تر، سایت‌ها یا ریسپانسیو هستند یا نیستند. در واقع اگر سایت شما موبایل فرندلی باشد، الگوریتم Mobilegeddon کاری به شما نخواهد داشت اما اگر سایت شما موبایل فرندلی نباشد، احتمال آن که گوگل سایت شما را از نتایج حذف کند بسیار زیاد است. بنابراین اگر سایت شما ریسپانسیو یا موبایل فرندلی نیست، هر چه زودتر این کار را انجام دهید! زیرا الگوریتم Mobilegeddon از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است و هر لحظه ممکن است سایت شما از نتایج جستجوی گوگل حذف شود.

البته نکته‌ای که لازم است بدانید، این است که در صورت موبایل فرندلی نبودن، سایت شما تنها از روی نتایج جستجوی موبایلی حذف می‌شود و همچنان در نسخه دسکتاپ وجود خواهد داشت. یکی دیگر از نکات حائز اهمیت، این است که این الگوریتم تنها برای صفحات منفرد به کار می‌رود و نه کل سایت؛ در واقع گوگل تک تک صفحات سایت را بررسی می کند.

3. الگوریتم RankBrain؛ نمایش بهترین نتایج جستجو بر اساس رفتار کاربران

یکی دیگر از الگوریتم‌های کاربردی گوگل، الگوریتم رنک برین گوگل است! این الگوریتم گوگل کاملاً بر اساس هوش مصنوعی ایجاد شده است؛ در واقع این الگوریتم برای این مسئله ایجاد شده که بهترین نتایج جستجو را بر اساس رفتار کاربران نمایش دهد. این مسئله که گوگل میلیاردها داده برای نمایش به کاربران دارد بر هیچ کاربری پوشیده نیست! اما گوگل نباید هر نتیجه‌ای را برای جستجوی کاربران نمایش دهد؛ بلکه باید این نتایج آن قدر دقیق باشند که بتواند نیاز کاربران را به خوبی پاسخ دهد. بنابراین الگوریتم رنک برین به کمک شما آمده است تا اگر محتوای خوبی برای سوال یا نیاز کاربران دارد، گوگل آن را در رتبه‌های اول قرار داده و به کاربران نمایش دهد.

الگوریتم RankBrain

پیش از آن که الگوریتم رنک برین به وجود بیاید، متخصصان تیم مهندسی گوگل یک الگوریتم ریاضی طراحی کرده بودند که با استفاده از آن رتبه‌بندی سایت‌ها شکل می‌گرفت. یکی از مشکلاتی که این نوع رتبه‌بندی داشت، این بود که تنها در بروزرسانی‌های دوره‌ای رتبه‌بندی‌ها تغییر می‌کردند و در زمان‌های دیگر روند ثابتی داشتند. در حالی که رنک برین دائماً در حال تغییر است و همین مسئله باعث می‌شود تا رتبه‌بندی سایت‌ها هم ثابت نباشد.

این مسئله باعث می‌شود تا الگوریتم رنک برین بهترین و نزدیک‌ترین نتایجی که بیشترین شباهت را به عبارت جستجو شده دارد، در اختیار کاربران قرار دهد. این الگوریتم تقریباً پیشرفته‌ترین الگوریتمی است که کمک زیادی به نمایش بهترین نتایج جستجو به کاربران می‌کند. بر اساس گفته گوگل، رنک برین سومین عامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی سایت‌ها و پاسخ به درخواست جستجوی کاربران و در نهایت رتبه‌بندی سایت‌ها است. برای آن که بتوانید از نظر الگوریتم رنک برین سایت مناسبی داشته باشید، باید محتوای مناسب تولید کنید! برای تولید محتوای مناسب و ارزشمند از کلمات کلیدی دقیق و متناسب با آن محتوا استفاده کنید تا گوگل سایت شما را هنگام جستجوی آن کلمات کلیدی در اختیار کاربران قرار دهد.

4. ز؛ تمرکز روی کیفیت محتوا شناسایی اسپم

اگر در حوزه کسب‌وکار آنلاین فعال باشید، بعید است که نام الگوریتم پاندا به گوش شما نخورده باشد! در واقع الگوریتم پاندا یکی از الگوریتم‌های شناخته شده و کامل گوگل است که در آن کیفیت محتوا کنترل می‌شود. در واقع کاربران برای استفاده از محتوای سایت شما وارد سایت می‌شوند و اگر رضایت کافی از محتوای آن نداشته باشند، سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می‌روند. گوگل بر این عقیده است که اگر قرار است کاربر وارد سایت شود و سپس آن را ترک کند، تنها وقت خود را تلف کرده است! بنابراین گوگل بر اساس استانداردها و رفتار کاربران، کیفیت محتوا را بررسی می‌کند و سپس بهترین آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

الگوریتم RankBrain

یکی از تفکرات اشتباهی که در میان بسیاری از کاربران وجود دارد، این است که الگوریتم پاندا تنها روی محتوای اسپم و تکراری تمرکز دارد! در حالی که پاندا به صورت کلی کیفیت محتوا را بررسی می‌کند که کپی بودن محتوا تنها یکی از موارد آن است. دلیل به وجود آمدن این الگوریتم، این بود که در گذشته سایت‌های زیادی محتوای یک‌دیگر را کپی می‌کردند و با ترفندهای مختلف، رتبه آن‌ها از سایت اصلی هم بهتر می‌شد. از زمان ایجاد الگوریتم پاندا، تنها سایت‌های توانستند رتبه خوب و پایداری بگیرند که محتوای باکیفیت داشتند! بنابراین این الگوریتم سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت، تکراری و اسپم تولید می‌کنند را جریمه می‌کند.

یکی از مسائلی که در مورد این الگوریتم جالب بود، این است که در سال 2010 گوگل به دلیل رتبه دادن به سایت‌هایی که محتوای باکیفیت نداشتند، رضایت کاربران خود را از دست داد. همین مسئله چالش بسیار بزرگی بود که گوگل احساس خطر کند و الگوریتم پاندا را طراحی کند! با ارائه این الگوریتم در سال 2011 رتبه حدود 11.8 از سایت‌ها تغییر کرد که بسیار قابل توجه است.

5. الگوریتم پنگوئن (Penguin)؛ شناسایی بک لینک‌های سایت

از همان سال 2011 به بعد، گوگل خیلی مخالف سایت‌های اسپم بود و به همین دلیل الگوریتم‌هایی طراحی کرد که بتواند جلوی رتبه گرفتن سایت‌های اسپم را بگیرد. همین مسئله باعث شد تا در سال 2012 گوگل الگوریتمم ضد اسپم خود را معرفی کند که الگوریتم پنگوئن نام دارد. سایت‌های اسپم معمولاً با گرفتن بک لینک انبوه می‌توانستند به رتبه‌های اول دست پیدا کنند و البته تا پیش از سال 2012 موفق هم بودند! گوگل به خوبی متوجه این موضوع شده بود و الگوریتم پنگوئن را ارائه کرد تا بتواند جلوی رتبه گرفتن با روش‌های لینک‌سازی اسپم را بگیرد. جالب است بدانید پس از گذشت این همه سال، هنوز هم الگوریتم پنگوئن جزئی از هسته اصلی گوگل است و جلوی رتبه گرفتن سایت‌های اسپم را می‌گیرد. مسئله مهم دیگر این است که الگوریتم پنگوئن جریمه بسیار سنگینی دارد و ممکن است سایت شما تا چندین سال پنالتی شود.

بر اساس گفته متخصص گوگل در سال 2012، گوگل در ابتدا به این فکر بوده که چگونه با محتوای تکراری و اسپم مبارزه کند که این مسئله منجر به ایجاد الگوریتم پاندا الگوریتم پنگوئن (Penguin)

شد. پس از آن تیم گوگل متوجه شده که با وجود الگوریتم پاندا، هنوز سایت‌های اسپم زیادی در رتبه‌های اول حضور دارند و دلیل آن هم لینک‌سازی اسپم است. به همین دلیل گوگل الگوریتم پنگوئن را طراحی کرد تا بتواند جلوی رتبه گرفتن سایت‌هایی که از طریق لینک‌سازی اسپم رتبه می‌گیرند را بگیرد.

یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف الگوریتم پنگوئن، این بود که جلوی استفاده از تکرار کلمات کلیدی را بگیرد! در حوزه سئو به چنین کاری، keyword stuffing گفته می‌شود. الگوریتم پنگوئن گوگل در طی سال‌های متوالی بروزرسانی‌های زیادی داشته است و در حال حاضر به یکی از بهترین نسخه‌ها رسیده است. بنابراین حواستان به این الگوریتم باشد؛ زیرا سایت‌های زیادی وجود داشته‌اند که با استفاده از لینک‌سازی اسپم قصد رسیدن به صفحه اول را داشته‌اند که توسط گوگل جریمه شده‌اند. چنین سایت‌هایی حتی با حذف بک لینک‌ها هم نتوانستند به رتبه قبلی بازگردند و در واقع با جریمه سنگین گوگل روبرو شده‌اند.

6. الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)؛ بررسی عبارات جستجوشده توسط کاربران و ارائه بهترین نتیجه جستجو

در گذشته یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی سایت، کلمات کلیدی و میزان تکرار آن بود. در واقع هر چقدر در یک محتوا، کلمات کلیدی به تعداد بیشتری استفاده می‌شد گوگل آن را یک محتوای باکیفیت در حوزه آن کلمه کلیدی می‌دانست! تا جایی که حتی چنین کاری می‌توانست رتبه اول گوگل را هم کسب کند. گوگل متوجه شد که استفاده از کلمات کلیدی زیاد برای رتبه گرفتن، تنها باعث می‌شود تا کیفیت محتوا کاهش پیدا کند؛ زیرا بسیاری از سایت‌ها بدون توجه به محتوا تنها کلمات کلیدی موردنظر خود را در آن محتوا استفاده می‌کردند. در سال 2013 گوگل الگوریتمی برای بهبود عملکرد موتور جستجوی خود طراحی کرد که در تکمیل دو الگوریتم پاندا و پنگوئن بود. به همین دلیل گوگل از الگوریتم مرغ مگس خوار در آن سال رونمایی کرد تا بتواند کیفیت محتوای وب را افزایش دهد.

الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

دلیل انتخاب چنین نامی برای این الگوریتم، این است که مرغ مگس خوار سرعت و دقت بسیار زیادی دارد! الگوریتم مرغ مگس خوار هم از دقت و سرعت بسیار زیادی در زمینه شناسایی کلمات کلیدی برخوردار است. گوگل تصمیم گرفت با طراحی این الگوریتم، علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی اصلی، کلمات کلیدی مرتبط و مترادف با آن را هم درک کند. همین مسئله باعث شد تا سایت‌ها از تکرار یک کلمه کلیدی اصلی دست بردارند و در کنار آن، از کلمات کلیدی مترادف هم استفاده کنند تا گوگل نزدیک‌ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. با وجود آن که در گذشته هر چقدر یک کلمه کلیدی بیشتر تکرار می‌شد رتبه بهتری می‌گرفت، اما در حال حاضر اگر یک محتوا از کیورد استافینگ یا تکرار زیادی کلمات کلیدی استفاده کند، جریمه می‌شود. در واقع هدف این الگوریتم این است که نزدیک‌ترین نتایج را بدون آن که در آن محتوا از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی استفاده شده باشد، نمایش دهد.

7. الگوریتم کبوتر (Pigeon)؛ ارائه بهترین نتایج در جستجوی محلی به کاربران

تا کنون چیزی در مورد سئوی محلی یا لوکال سئو شنیده‌اید؟ گاهی اوقات کاربران به دنبال یک کسب‌وکار در نزدیک محل زندگی خود هستند. به عنوان مثال برای همه ما پیش آمده است که به دنبال یک رستوران در یک محله خاص هستیم! شاید باورتان نشود اما روزانه هزاران نفر به دنبال چنین چیزی هستند و همین مسئله باعث شده تا گوگل با استفاده از یک الگوریتم حرفه‌ای به جستجوی بهتر کاربران کمک کند. در واقع گوگل با این الگوریتم نزدیک‌ترین جایی که می‌خواهید را در محل حضور شما نمایش می‌دهد و در اکثر مواقع نیاز کاربران را رفع می‌کند. در حقیقت با استفاده از این الگوریتم، نتایجی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که بر اساس موقعیت مکانی و محلی نمایش داده شده است.

الگوریتم کبوتر (Pigeon)

هدف گوگل از ارائه الگوریتم‌های مختلف این است که کاربران به بهترین نتایج برسند! در الگوریتم کبوتر گوگل چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد، موقعیت مکانی یا همان لوکیشن کاربران است. در واقع این الگوریتم زمانی به کار می‌آید که کاربر به دنبال چیزی در نزدیکی خود است. این الگوریتم گوگل توانست کمک زیادی به کسب‌وکارهای محلی کند! دلیل آن هم این است که هنگامی که گوگل چنین کسب‌وکارهایی را به کاربران نمایش می‌دهد، کاربران از خدمات آن کسب‌وکار استفاده می‌کنند و این مسئله منجر به افزایش مشتری و درآمد آن کسب‌وکارها می‌شود. بنابراین اگر کسب‌وکار محلی دارید، حتماً آن را در گوگل و گوگل مپ ثبت کنید تا از این ارزش استفاده کنید.

با استفاده از الگوریتم گوگل، هنگامی که کاربران به دنبال یک کسب‌وکار در موقعیت نزدیک خود هستند، گوگل علاوه بر نام اطلاعات بسیار خوبی هم از آن ارائه می‌کند. به عنوان مثال شما می‌توانید ساعت کاری آن کسب‌وکار را ببینید، شماره تماس آن را داشته باشید، لوکیشن آن را از طریق نقشه ببینند و هر اطلاعات دیگری که کاربران نیاز دارند را مشاهده کنند.

8. الگوریتم Payday؛ برای شناسایی سایت‌های اسپم

حتماً شما هم قبول دارید که هر چقدر سایت‌های اسپم و اسپمرها کمتر باشند، فضای آنلاین به فضای زیباتری تبدیل می‌شود! با توجه به زیاد بودن چنین سایت‌هایی، امکان حذف آن‌ها از اینترنت وجود ندارد اما گوگل توانست با الگوریتم‌های مختلف، چنین سایت‌هایی را از نتایج جستجوی خود حذف کند که این مسئله بسیار ارزشمند است. در این روش سایت‌ها با استفاده از کلمات کلیدی پر کاربر و محتوای دیگر سایت‌ها رتبه می‌گرفتند و با توجه به این که در رتبه های اول گوگل قرار داشتند، ترافیک بسیار خوبی داشتند. در سال 2013 گوگل با ارائه یک الگوریتم بسیار قدرتمند با نام الگوریتم PayDay Loan توانست چنین سایت‌هایی را از نتایج جستجوی خود حذف کند. طبق آمار و ارقام همان موقع، این الگوریتم توانست 4 درصد از سایت‌ها که مربوط به ترکیه بود را حذف کند و تنها 0.3 درصد از این آمار سهم آمریکا بود.

الگوریتم Payday

چنین سایت‌هایی پس از آن که کاربران را جذب می‌کردند، اقدام به کلاه‌برداری از آن‌ها با روش‌های مختلف می‌کردند! به عنوان مثال یکی از مواردی که کاربران زیادی فریب خوردند، سایت‌های قمار بود که پول کاربران زیادی را گرفتند و هیچ ثمره‌ای از وعده‌های داده شده به آن‌ها نبود. همین مسئله باعث شد تا گوگل به فکر ارائه یک الگوریتم برای حذف چنین سایت‌هایی باشد تا نتوانند از طریق گوگل رتبه گرفته و ترافیک زیادی دریافت کنند. جالب است بدانید این الگوریتم به قدری کاربردی بود که در سال‌های 2013 و 2014 هم بروزرسانی شد و توانست جلوی این کلاه‌برداری‌ها و رسیدن سایت‌های اسپم به صفحه یک گوگل را بگیرد. مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود سایت‌ها از طرف الگوریتم PayDay Loan جریمه شوند، این است از محتوای بی کیفیت، اسپم و کپی استفاده می‌کنند و استفاده از استراتژی‌های کلاه سفید را نادیده می‌گیرند. بنابراین اگر می‌خواهید از طرف این الگوریتم جریمه نشوید، حتماً از روش‌های کلاه سفید برای تولید محتوای خود استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

9. الگوریتم emd؛ تطابق دقیق دامنه

یکی دیگر از الگوریتم‌های بسیار عالی گوگل که جلوی سئو کلاه سیاه را می‌گیرد، الگوریتم emd است! این الگوریتم در سال 2012 معرفی شد و بر خلاف الگوریتم‌های قبلی که به دیدگاه منفی محتوای سایت را بررسی می‌کردند، این الگوریتم آمده است تا به بهبود سئوی سایت کمک کند. پیش از معرفی این الگوریتم، بسیاری از سایت‌ها برای آن که بتوانند با کلمه کلیدی دلخواه خود بالا باشند، نام دامنه را با آن کلمه کلیدی یکسان انتخاب می‌کردند و این مسئله مشکلاتی زیادی نظیر برندسازی برای آن کسب‌وکار ایجاد می‌کرد. پس از طراحی این الگوریتم، دیگر این مشکل رفع شده بود و کاربران برای راه‌اندازی یک سایت دیگر نیازی به انتخاب نام دامنه و کلمه کلیدی یکسان نداشتند. شاید شنیده باشید که می‌گویند بهتر است نام دامنه شامل کلمه کلیدی موردنظر باشد تا در گوگل رتبه بهتری پیدا کنید! این مسئله برای قبل از الگوریتم emd گوگل بود و در حال حاضر چنین تفکری درست نیست.

الگوریتم emd؛ تطابق دقیق دامنه

در حال حاضر اگر شما نام دامنه و کوئری کلمه کلیدی را یکسان انتخاب کنید، در صورتی که اصول اولیه سئو رعایت نشده باشد به عنوان اسپم شناخته می‌شود! زیرا کسب‌وکارهای معتبر نام کسب‌وکارشان را روی دامنه قرار می‌دهند نه کلمه کلیدی دلخواه خود را. التبه این مسئله نباید باعث نگرانی شود! زیرا اگر اصول سئو را رعایت و محتوای باکیفیت تولید کرده باشید، گوگل هرگز شما را جریمه نمی‌کند و نباید نگرانی این موضوع باشید.

10.الگوریتم Page Layout ؛ مبارزه با تبلیغات و بهبود تجربه کاربران

یکی دیگر از الگوریتم‌های گوگل که برای شناسایی صفحات اسپم و با تبلیغات زیاد است، الگوریتم Page Layout است. این الگوریتم برای شناسایی چنین صفحاتی، ابتدا لایه‌های مختلف سایت شما را بررسی می‌کند تا ببیند که به صورت کلی در چه وضعیتی قرار دارد! اگر این صفحه بهینه نباشد و تبلیغات بخش عمده آن را تشکیل داده باشد، توسط گوگل اسپم شناخته می‌شود و احتمال آن که توسط گوگل جریمه شوید زیاد است. حتی اگر جریمه نشوید، نمی‌توانید به راحتی به رتبه‌های اول گوگل دست پیدا کنید و این مسئله باعث می‌شود تا کسب‌وکار شما رشد نکند.

الگوریتم Page Layout ؛ مبارزه با تبلیغات و بهبود تجربه کاربران

بنابراین اگر در صفحات سایت خود تبلیغات انبوه و زیادی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را حذف کنید تا بتوانید از جریمه شدن توسط این الگوریتم در امان باشید. همچنین فراموش نکنید که نکات زیر می‌تواند در رشد رتبه سایت به کمک این الگوریتم کمک کند:

  •  سرعت سایت شما بالا باشد تا در مدت زمان کوتاه در دسترس کاربران قرار بگیرد.
  •  تصاویر و فایل‌های صفحات سایت شما حجم مناسبی داشتهب اشد.
  • از بنرهای تبلیغاتی انبوه در سایت استفاده نشود و همان بنرهای کم هم بهینه باشند.
  • سایت شما از نظر رابط کاربری و تجربه کاربری بهینه‌سازی شده باشد.
  • تولید محتوای باکیفیت و متناسب با استانداردهای گوگل انجام شده باشد.
  • استفاده از روش‌های تبلیغاتی محدود (یک یا حداکثر دو روش)

این موارد کمک می‌کنند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید و از طرف الگوریتم Page Layout جریمه نشوید.

نتیجه‌گیری

گوگل بزرگ‌ترین موتور جستجوی دنیا است و به عنوان بهترین منبع برای جذب ترافیک کسب‌وکارهای اینترنتی به حساب می‌آید! گوگل برای آن که بتواند رتبه‌بندی دقیقی انجام دهد و بهترین نتیجه را در اختیار کاربران بگذارد، الگوریتم‌هایی در نظر گرفته است که نقش قوانین رتبه‌بندی را دارد. اگر الگوریتم‌ها را به خوبی رعایت کرده باشید، گوگل سایت شما را در رتبه‌های اول قرار می‌دهد و می‌توانید ترافیک بسیار خوبی جذب کنید. از طرف دیگر، اگر الگوریتم‌ها را به خوبی رعایت نکرده باشید، نه تنها نمی‌توانید رتبه خوبی کسب کنید، بلکه ممکن است بخاطر جریمه شدن توسط گوگل از نتایج جستجو هم حذف شوید.

در این مقاله به بررسی مفهوم الگوریتم گوگل، اهمیت آن و همچنین 10 مورد از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل که در رتبه بندی سایت تاثیر زیادی دارد، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

پست های مشابه