چطور فایل های pdf را سئو و canonical کنیم؟
گوگل میلیاردها منبع را که شامل صفحههات وب، تصاویر و یا فایلهای pdf هستند را crawl میکند و در این بین اغلب کاربران فراموش میکنند فایلهای pdf خود را بهینه کنند و فرصت تبدیل شدن صفحات pdf به صفحات پرترافیک مانند بقیه صفحات وب سایت را از آنها میگیرد.بهینهسازی کنید. چرا که میلیونها وبسایت در حال ارائه اطلاعات از طریق فایلهای pdf در قالب گزارش، دستورالعمل و کتابهای الکترونیکی هستند.
سرفصلهای این مطلب
اصول اولیه بهینهسازی فایلهای pdf
در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چطور فایلهای pdf خود را بهینهسازی فایلهای pdf با بهینهسازی صفحات یک سایت اندکی تفاوت دارد اما در برخی قواعد مانند استفاده از کلمات کلیدی و بکارگیری از keyword research در تهیه فایل pdf کاملاً یکسان هستند.
هنگامی که درباره بهینه شدن فایلهای pdf صحبت میکنیم منظور موارد زیر هستند
-
انتخاب یک نام خوب
-
تعریف عنوان و توضیحات مناسب
-
استفاده از سرتیترهای مناسب
-
درج لینکهای مرتبط
تعریف یک عنوان و توضیحات متا خوب
مثل صفحات وب سایت، فایلهای pdf هم عنوان و توضیحات متا دارند. بنابراین تعریف یک عنوان خوب به همراه توضیحات متا به شما این اطمینان را میدهد که صفحات شما به خوبی برای موتورهای جستجو و هم برای بازدیدکنندگان بهینه شده است.
روش تعریف توضیحات متا و عنوان در نرم افزار Acrobat reader
-
به قسمت file بروید
-
روی Document Properties کلیک کنید
-
در قسمت title عنوان مورد نظرتان را وارد کنید
-
در قسمت Subject توضیحات متا خود را وارد کنید
همانند تصاویر زیر
یک مثال کاربردی از نحوه پر کردن فلیدهای مربوطه داخل نرم افزار
- عنوان (Title): تلویزیون سامسونگ 46 اینچ مدل F6320 سری 6 Smart 3D Full HD LED TV
- موضوع (subject) : دنبال تلویزیون سامسونگ 46 اینچ مدل F6320 سری 6 Smart 3D Full HD LED TV هستی؟ امروز سفارش بده فردا تحویل بگیر!
این نکته را فراموش نکنید رفتار شما برای نوشتن عنوان و توضیحات متا در فایل pdf باید دقیقا مانند یک صفحه وب باشد یعنی از نوشتن عنوانها و توضیحات متای تکراری جدا پرهیز کنید و همیشه سعی کنید عنوان و توضیحات متای منحصر به فردی برای فایل خود در نظر بگیرید.
استفاده از headings در ساختار فایلهای pdf
همانگونه که استفاده از (H1,H2,…headings) در صفحات وب به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجوی کمک میکند تا درک بهتری از سلسله مراتب موضوعی و محتوای مربوطه داشته باشند در خصوص فایلهای pdf هم اوضاع به همینگونه است و باید از آنها هنگام نگارش محتوا استفاده کرد.
برخی قواعد مربوط به headings
-
استفاده از H1 برای نوشتن عنوان اصلی فقط در یک فایل
-
استفاده از H2-H6 بنا به صلاحدید نویسنده با رعایت سلسله مراتب
درج لینکها
موتورهای جستجو مانند یک صفحه وب با فایلهای pdf رفتار میکنند. به این معنی که صفحات pdf نیز شامل page authority هستند و لینکهای موجود در آن مثل لینکهای معمولی link authority کسب میکند. لینکهای مربوط به بخشهای مختلف وب سایت را به منظور ایجاد لینک داخلی و به منظور ایجاد لینک به سایتهای معتبر از لینکهای خارجی استفاده کنید.
یک بخش جدا نشدنی وب سایت شما، بخش بهینه کردن فایلهای pdf هست این بدان معنی است که آنها باید از طریق وب سایت شما نیز لینک داده شوند، دقیقا مثل بقیه صفحات. این لینکسازیهای داخلی به دریافت link authority فایل pdf کمک و آنها قادر را به کسب رتبه در کلمات کلیدی میکند. |
فایلهای pdf را به صورت تصویر ذخیره نکنید
اغلب برنامههایی که در ساخت فایلهای pdf کمک میکنند به شما پیشنهاد ذخیره فایلهای با فرمت تصویر نیز میدهند. در این حالت بازدیدکنندگان قادر به خواند محتوا هستند اما امکان انتخاب متن را ندارند. برای موتورهای جستجو این عمل بسیار محدود کننده هست بهطوری که زمان زیادی را برای فهمیدن چنین محتوای pdf سپری میکنند. به همین دلیل مهمه که فایلهای pdf به صورت متن ذخیره بشه نه عکس.
بهینه سازی فایلهای pdf برای موبایل
در این مرحله چیزی به نام responsive PDF file وجود ندارد و منظور نحوه نگارش فایل های pdf است که باید تا حد امکان از سمت چپ یا راست محتوای خود را تراز کنید که نتیجتا باعث کاهش اسکرول افقی در تلفن همراه میشود. فرض کنید محتوای شما طوری قرار گرفته که عکس در سمت چپ وجود دارد و متن در سمت راست، این حالت در دسکتاپ خوب به نظر میرسد اما در موبایل بهتره که تصویر در بالا باشه و متن در پایین تا بازدیدکنندگان به صورت عمودی پیمایش کنند.
بهینه سازی سایز فایل pdf
مراقب حجم ذخیره فایل pdf خود باشید، نه تنها بخاطر بازدیدکنندگان موبایل بلکه در کل به عنوان بهترین عمل ذخیرهسازی در وهله اول مراقب استفاده از تصاویر با کیفیت بالا باشید و اگر فایل PDF خود را بیش از 5 مگابایت می دانید، تصاویر را فشرده کنید.
جلوگیری از محتوای تکراری
یادتان باشد برخورد با یک فایل pdf دقیقا مثل یک صفحه وب سایت هست به این معنی که ممکن است شامل محتوای تکراری شود. یک صفحه وب و یک فایل PDF میتوانند مانند دو صفحه با یکدیگر رقابت کنند در صورتی که فایل PDF کپی محتوایی باشد که در جاهای دیگر موجود است باید از اعمال canonical URL از طریق HTTP header به منظور جلوگیری از برخورد موتورهای جستجو به عنوان محتوای تکراری اقدام کرد.
http header چیست؟
پیام های HTTP نحوه تبادل داده ها بین سرور و سرویس گیرنده است. دو نوع پیام وجود دارد: درخواستهای ارسال شده توسط مشتری برای ایجاد عملی در سرور و پاسخها ، پاسخ بازگشتی از سرور
تعریف URL متعارف در HTTP header اغلب در مواردی استفاده میشود که شما نیاز به تنظیم یک URL متعارف در یک سند غیر HTML مانند PDF داشته باشید. یعنی هر وقت لازم است یک فایل pdf به یک صفحه canonical بشود از این طریق عمل میکنیم تصویر زیر نمونه یک فایل pdf میباشد که canonical شده است
نحوه انجام کنونیکال
با توجه به تکنیکال بودن این موضع و اینکه برای انجام اینکار حالتهای مختلفی وجود دارد تنها به ذکر یک نمونه ساده اکتفا کرده و لینک مربوط به حالتهای مختلف را در اختیارتان قرار میدهیم.
ساخت تگ canonical برای یک فایل pdf
همانطور که گفته شد این بخش از ماجرا کاملا تکنیکال است و نیاز به در نظر گرفتن حالتهای مختلف در شرایط گوناگون را دارد به همین منظور برای فهم بیشتر از نحوه اجرا روی لینک مقابل کلیک کنید.
نتیجه گیریبا توجه به گسترده بودن مباحث سئو و ریزه کاریهای آن لازم دانستم مقاله فوق را در خصوص سئو فایل pdf در اختیار شما قرار دهم مطلبی که به ندرت درباره آن صحبت میکنند و افراد کمی از وجود آن و نحوه اجرایش آگاهی لازم را دارند. لذا خواهشمندیم برای ارتقا سطح دانش دوستان و همکاران خود نسبت به نشر این مقاله کوشا باشید. |