آموزش مدل خوشه ای محتوا یا تاپیک کلاستر (topic cluster)‌

22 خرداد 1403

 

در دنیای کسب و کار آنلاین، محتوا همیشه از مهم‌ترین موضوعات هر وب‌سایتی بوده و هست. علاوه بر کیفیت محتوا، استراتژی تولید محتوا نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با پیشرفت روزافزون هوش ربات‌های جستجو مهم است که شما نیز برای انتشار محتوای سایت خود استراتژی درستی داشته باشید. 

یکی از سبک‌ها و استراتژی‌های محتوا که به شدت می‌تواند در ترافیک سایت شما تاثیر گذار باشد، مدل خوشه‌ای محتوا یا همان تاپیک کلاستر (Topic Cluster) است. در این مطلب قصد داریم شما را تولید محتوای خوشه‌ای آشنا کنیم و مزایای استفاده از مدل تاپیک کلاستر محتوا را برای شما شرح دهیم. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بیاموزید که چگونه مدل خوشه‌ای محتوا را برای سایت خود ایجاد کنید؟

 

 

بررسی الگوریتم های محتوای گوگل، تلاش گوگل برای راحتی هرچه بیشتر کاربر

برای آشنایی بهتر با مدل تاپیک کلاستر بگذارید ابتدا کمی در زمان به عقب بازگردیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر الگوریتم‌های گوگل و استراتژی‌های سئو، نحوه جستجوی افراد در موتورهای جستجو نیز تغییر کرده است. در گذشته کاربران برای جستجو در اینترنت از عبارت‌های کوتاه و یا همان کلمات کلیدی اصلی استفاده می‌کردند. اما با گذشت زمان کم کم جستجوهای طولانی و دقیق افزایش یافته است.

امروزه افراد برای دستیابی سریع‌تر و دقیق‌تر به هدف خود، از عبارت‌های طولانی شامل کلمه کلیدی در جستجو خود استفاده می‌کنند. آمار نشان می‌دهد که امروزه بیش از 20 درصد سرچ‌های گوگل از طریق جستجوی صورتی انجام می‌شود. با روی کار آمدن سیستم‌های جدید جستجوی صوتی مانند Apple Siri ، Amazon Echo ، Google Home و Cortana پیش‌بینی می‌شود این آمار روز به روز بیش‌تر شود.

 

در نتیجه موتورهای جستجو مانند گوگل نیز برای راحتی هرچه بیش‌تر کاربر دائماً الگوریتم‌های خود را به روزرسانی می‌کنند. با پیشرفت الگوریتم‌های گوگل نیز کارشناسان سئو و بازاریابان، از استراتژی‌های جدید برای پیشرفت وب‌سایت استفاده می‌کنند. اما بیایید کمی بیش‌تر با الگوریتم‌های گوگل از گذشته تا به حال آشنا شویم. 

 

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird)

این به روز رسانی که در سال 2013 به وجود آمد جزو بزرگ‌ترین به روزرسانی‌های گوگل محسوب می‌شود. بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوها دیگر تنها روی کلمات کلیدی متمرکز نبوده و عبارات از یکدیگر تجزیه می‌شدند. اکثر متخصصین سئو معتقدند بر اساس این به روزرسانی دیگر نیازی نیست فقط روی کلمات کلیدی موضوع محدود ماند. 

 

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

الگوریتم رنک برین باعث شد که به جای توجه به خود کلمه کلیدی، روی مفهوم آن توجه بسیاری شود. این به روز رسانی در سال 2015 اتفاق افتاد و باعث شد که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در محتوا بسیار کاهش یابد. Rank Brain تلاش می‌کند ارتباط معنایی بین کلمات کلیدی و جستجوها را کشف کرده و بهترین نتیجه را به فرد جستجوگر نمایش دهد.

اکنون وقتی که افراد سوال می‌کنند؛ موتورهای جستجو می‌توانند معنای اصطلاحات را تفسیر کنند تا بهترین پاسخ ممکن را پیدا کنند. براساس همین الگوریتم‌ها می‌توان گفت که هرچه ارتباط بین محتواها و موضوعات بیش‌تر باشد، نتایجی که در جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود بهتر خواهد بود. علاوه بر همه این‌ها کاربر نیز به راحتی به نتیجه دلخواه خود دست خواهد یافت. بر همین اساس مدل تولید محتوای خوشه‌ای بسیار پرکاربرد است. 

تاپیک کلاستر (topic cluster) چیست؟

اما مدل تاپیک کلاستر یا تولید محتوای خوشه‌ای چیست؟ در حال حاضر استراتژی‌های زیادی برای تولید محتوا سایت وجود دارد. مدل‌های محتوایی از جمله مدل آسمان خراش، محتوای همیشه سبز، محتوای هاب و.! اما یکی از بهترین‌ مدل‌ها، استراتژی تولید خوشه‌ای محتوا (topic cluster) است.

در گذشته محتواهای وب‌سایت‌ها بدون ترتیب خاصی منتشر می‌شدند. اما در مدل تاپیک کلاستر، محتوا با نظم خاصی و به صورت سازمان یافته منتشر می‌شود. در مدل خوشه‌ای یک محتوای ستون با عنوان پیلار کانتنت (pillar content) در نظر گرفته می‌شود. پیلار کانتنت یا پیلار پیج نیز شامل چندین زیر مجموعه به صورت خوشه‌ای است. به این ترتیب ارتباط بین صفحات و محتوا برای گوگل قابل درک‌تر بوده و کاربر راحت‌تر جواب سوال خود را پیدا می‌کند.

به عنوان مثال تصور کنید که برای آموزش سئو قصد دارید محتوا تولید کنید. در مدل خوشه‌ای محتوای آموزش سئو به عنوان پیلار کانتنت یا محتوای ستون در نظر گرفته می‌شود. مقالاتی از قبیل آموزش سئو داخلی (On Page)، سئو خارجی (of Page)، آموزش سئو کلاه سیاه و... نیز به عنوان زیر مجموعه محتوای اصلی یا کانتنت کلاستر (Countent Cluster) محسوب می‌شوند.

برای درک بهتر موضوع به نمونه مدل خوشه‌ای تولید محتوا زیر توجه کنید:

در مدل خوشه‌ای محتوا اکثر این مقالات با لینک دهی داخلی بهم مرتبط میشوند. همچنین تمام آن‌ها به پیلار کانتنت لینک می‌دهند. به این ترتیب گوگل متوجه می‌شود که مهم‌ترین و با ارزش‌ترین صفحه سایت در این رابطه کدام است. در نتیجه نیز برای جستجو کاربر بهترین و کاربردی‌ترین صفحه به نمایش درمی‌آید.

به صورت کلی تاپیک کلاستر شامل سه دسته اصلی به نام‌های زیر است:

  • پیلار پیج (pillar page) یا همان پیلار کانتنت
  • کانتنت کلاستر (cluster content) یا کانتنت پیج
  •  محتوای پل (Bridge)

در ادامه به شکل دقیق توضیح می‌دهیم که محتوای ستون در مدل خوشه‌ای محتوا چیست و استفاده از این مدل در تولید محتوا چه مزایایی دارد؟

 

پیلار کانتنت (pillar content) یا محتوای ستون چیست؟

مهم‌ترین بخش مدل تولید خوشه‌ای محتوا پیلار کانتنت یا پیلار پیج است. در واقع پیلار پیج ستون اصلی مدل محتوای خوشه‌ای محسوب می‌شود و به مهم‌ترین موارد موضوع می‌پردازد. صفحه ستون شامل یک محتوای جامع و کامل است که تقریباً به تمام مواردی که کاربر نیاز دارد می‌پردازد.

پیلار پیج به عنوان صفحه مرجع محسوب می‌‌شود. البته مرجع بودن به این معنی نیست که جواب تک تک سوالات کاربر در این صفحه باشد. در صفحه پیلار کانتنت به هر موضوع به صورت خلاصه می‌پردازید و برای بررسی دقیق موضوع به کانتنت پیج‌ها لینک می‌دهید (و برعکس).

 

کانتنت کلاستر (cluster content) یا محتوای خوشه چیست؟

گفتیم که در بحث تولید محتوای خوشه‌ای پیلار کانتنت یک محتوای کامل و جامع محسوب می‌شود. کانتنت کلاسترها نیز محتواهای جزئی و دقیق هستند. به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، تعداد کلمات در محتوای ستونی بیش‌تر است و در خوشه‌های محتوا طول محتوا کمتر؛ اما به موضوعات دقیق‌تر و جزئی‌تر پرداخته می‌شود.

در مدل تاپیک کلاستر، تمام کانتنت پیج‌ها باید به صفحه ستون یا همان پیلار پیج‌ها لینک داده شوند. تا جای ممکن نیز باید سعی شود کانتنت کلاستر‌ها به هم لینک داده شوند. این کار باعث می‌شود ارزش صفحه اصلی بالا رفته و کاربر نیز حتی به راحتی بتواند جواب سوال خود را پیدا کند.

 

محتوای پل در پیلار کلاستر چیست؟ + مثال

همان‌طور که گفتیم علاوه بر این که بین پیلار پیج و پیلار کانتنت‌ها لینک‌سازی صورت می‌گیرد، ممکن است بین دو یا چند پیلار نیز لینک سازی صورت گرفته و ارتباط معنایی وجود داشته باشد.

 به عنوان مثال تصور کنید که در مدل خوشه‌ای محتوا شما، دو محتوای ستون با موضوعات آموزش سئو و آموزش دیجیتال مارکتینگ وجود داشته باشد. حال در هرکدام از این پیلارها محتوای خوشه‌ای با موضوع تولید محتوا وجود داشته باشد. هنگامی که از طریق این محتوا لینک‌سازی بین دو پیلار صورت گیرید، این محتوا را محتوای پل (Bridge) یا واسطه می‌گویند. 

تا این جای مطلب با مدل تاپیک کلاستر یا همان تولید خوشه‌ای محتوا، پیلار کانتنت و کانتنت کلاستر آشنا شده‌اید. در ادامه مطلب اما به شما توضیح می‌دهیم که استراتژی تولید محتوای خوشه‌ای چه مزایایی دارد و چگونه مدل پیلار کانتنت را در سایت خود پیاده سازی کنید؟

 

مزایای خوشه‌ بندی موضوعی محتوا (Pillar clusters)

به صورت گسترده و کامل درباره مدل پیلار کلاستر توضیح دادیم. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که مزایای مدل تولید محتوای خوشه‌ای چیست؟ این استراتژی مزایای زیادی دارد که در ادامه به شما معرفی می‌‌کنیم.

پوشش کامل کلمات کلیدی مهم

به دلیل ماهیت مدل تاپیک کلاستر، تقریباً تمام کلمات کلیدی مهم مربوط به موضوع پوشش داده می‌شوند. مدل تولید محتوای خوشه‌ای دارای موضوعات و خوشه‌های زیادی است که تقریباً تمام کلمات مهم مربوط به موضوع را دربرمی‌گیرد. 

  • بهبود سئو

هرچه موتورهای جستجو از ساختار سایت شما و محتوای شما درک بهتری داشته باشند، در سئو شما تاثیر مثبت خواهد داشت. با الگوریتم‌های جدید گوگل وجود لینک‌های داخلی مناسب در سایت باعث می‌شود که وب‌سایت شما از شرایط بهتری برخوردار شود. هنگامی که گوگل درک درستی از وضعیت سایت و صفحات مهم شما داشته باشد، در رتبه‌بندی سایت تاثیر بسیار مثبتی دیده می‌شود.

  • رضایت کاربران، مهم ترین موضوع هر سایتی

می‌توان ساعت‌ها درباره مهم بودن کاربران و کسب رضایت آن‌ها صحبت کرد. گوگل نیز تمام تلاش خود را می‌کند تا نتایجی که به کاربر نمایش می‌دهد، بهترین نتیجه ممکن بوده و افراد از جستجوی خود سربلند بیرون بیایند. مدل خوشه‌ای تولید محتوا با نظم عالی خود باعث می‌شود که کاربران به راحتی موضوعات مورد نیاز خود را پیدا کرده و همچنین نرخ پرش (Bounce Rate) نیز کاهش پیدا کند.

  • کسب جایگاه بالا در نتایج گوگل

اگر لینک سازی داخلی به درستی انجام شود، در کسب جایگاه شما بسیار تاثیر مثبتی دارد. با استفاده از تاپیک کلاستر، نظم فوق‌العاده‌ای بین لینک‌های داخلی صفحات برقرار می‌شود. همچنین صفحات پیلار پیج نیز به عنوان مهم‌ترین صفحات، بیش‌ترین لینک را می‌گیرند و ارزش آن‌ها برای گوگل مشخص می‌شود.

همچنین استفاده از مدل‌های قدیمی و نامظم تولید محتوا، ممکن است باعث شود که دو محتوا از سایت شما برای کسب رتبه باهم رقابت کنند. اما در مدل topic cluster این اتفاق رخ نخواهد داد.

علاوه بر مزایایی که بالا گفتیم، تاپیک کلاستر ویژگی‌های دیگری هم دارد:

  • بهتر شدن کیفیت محتوا
  •  ترافیک بالا
  •  کاهش هزینه‌ها
  •  افزایش سرعت تولید محتوا

 

چگونه مدل پیلار و کلاستر را پیاده سازی کنیم؟ + مثال عملی

حال که با مزایای مدل تاپیک کلاستر آشنا شدید، باید بدانید که چگونه مدل تولید خوشه‌ای محتوا را در سایت خود ایجاد کنید؟ برای ایجاد استراتژی تولید محتوا خوشه‌ای می‌توانید مسیر زیر را طی کنید:

انتخاب کلمه کلیدی اصلی پیلار

همیشه یکی از اولین موارد در بحث سئو تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب آن‌ها است. بعد از این که کلمات کلیدی حوزه کاری خود را شناختید، باید پرسونای مخاطبتان را بررسی کنید. باید توجه کنید که مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ به چه چیزهایی نیاز دارد و چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید؟

بعد از این که لیستی از مواردی که می‌تواند به کاربر کمک کند ایجاد کردید، باید جامع‌ترین و مهم‌ترین کلمات کلیدی در این بین را انتخاب کنید. این موضوعات مواردی هستند که در نظر دارید در نتایج جستجو رتبه بگیریند که به عنوان پیلار کانتنت در نظر گرفته می‌شوند.

انتخاب موضوعات کانتنت کلاسترها

بعد از این که کلمات کلیدی اصلی را پیدا کردید و پیلار پیج‌ها را مشخص کردید؛ باید موضوعات کلاستر پیج‌ها را مشخص کنید. این موضوعات همان‌طور که پیش‌تر توضیح دادیم محتوای جزئی‌تر و دقیق‌تر هستند.

تولید محتوای پیلار پیج

حال نوبت آن رسیده که محتوای پیلار پیج یا همان محتوای ستون نوشته شود. پیش‌تر توضیح دادیم که محتوای پیلار پیج در عین حال که کامل و جامع است اما به موضوعات جزئی نمی‌پردازد؛ بلکه برای بررسی دقیق‌تر موضوع به محتواهای خوشه لینک داده می‌شود.

تولید محتوا کانتنت پیج ها

بعد از آن که محتوای ستون نوشته شد، حال نوبت نوشتن محتواهای خوشه است. در این صفحات سعی می‌شود تمام جزئیات به کاربر توضیح داده شود. همچنین دقت کنید که از کانتنت کلاسترها حتما به پیلار کانتنت لینک داده شود. 

لینک سازی داخلی و خارجی

بعد از انتشار محتواها، می‌توانید با لینک‌سازی خارجی و خرید رپورتاژ آگهی قدرت صفحات پیلار خود را افزایش دهید، به این ترتیب این قدرت از طریق لینک سازی داخلی که بین مطالب انجام داده اید به سایر صفحات یعنی تاپیک کلاستر ها نیز منتقل می شود.

برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید: 

  •  مرحله اول

پیدا کردن کلمه کلیدی اصلی یا پیلار:  سئو چیست

  • مرحله دوم

انتخاب موضوعات محتواهای خوشه:  سئو تکنیکال، سئو داخلی، سئو خارجی، سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو کلاه خاکستری و...

  • مرحله سوم

تولید محتوای pillar page: نوشتن مقاله و ایجاد محتوا برای موضوع سئو چیست به صورت کلی و جامع

  • مرحله چهارم:

تولید محتوای cluster Page ها: مثلا مقاله ای درباره سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سئو تکنیکال و... تولید می کنیم و به صفحه پیلار یعنی سئو چیست لینک می دهیم. و در صفحه سئو چیست نیز درباره هر کدام از این موضوعات به اندازه یکی-دو پاراگراف صحبت میکنیم و به مقاله کامل تر آن لینک داخلی میدهیم.

نحوه لینک سازی داخلی در محتوای تاپیک کلاستر به چه صورت است؟

حال که به صورت کامل با مدل تاپیک کلاستر (topic cluster) یا ساده‌تر بگوییم مدل تولید خوشه‌ای محتوا آشنا شدید، مهم است که به طور دقیق بدانید چگونه باید در این مدل لینک سازی داخلی را انجام دهید؟ نحوه لینک سازی در مدل خوشه‌ای تولید محتوا به این صورت است که شما باید از صفحه ستون (pillar page) به تمام صفحات خوشه (cluster content) لینک بدهید. همچنین از تمام صفحات کلاستر کانتنت نیز باید به صفحه پیلار لینک دهید تا ارزش آن صفحه بالا رود.

البته باید بدانید که در لینک دهی داخلی محدودیتی وجود ندارد. شما می‌توانید بین صفحات کلاستر کانتنت نیز لینک دهی داشته باشید. همچنین می‌توانید بین دو پیلار لینک رفت و برگشت داشته باشید. 

سخن آخر.

گوگل دائماً درحال به روز شدن و ایجاد الگوریتم‌های پیشرفته برای راحتی کاربر و جلوگیری از سئو کلاه سیاه است. مطمئناً مدل تاپیک کلاستر (topic cluster) راه حلی همیشگی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو و بهبود رتبه سئو نیست. اما در حال حاظر مدل تولید محتوای خوشه‌ای می‌تواند به شما در نظم سایت و رسیدن به ترافیک بالا کمک بسیار فوق‌العاده‌ای باشد. برای راه‌اندازی پیلار کلاستر و کانتنت کلاستر در این مطلب به شما توضیح دادیم. اگر درباره این استراتژی همچنان سوالی دارید در بخش نظرات از ما بپرسید.

 

پست های مشابه

سئو معنایی یا سئو سمنتیک چیست؟

11

آذر

تاثیر keyword density و نحوه محاسبه آن

07

آذر