متخصص سئو کیست؟ مهارت ها و وظایف کارشناس سئو چیست؟

26 خرداد 1403

در سال‌های اخیر سئو به یکی از مهمترین فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. امروز کسب‌وکارها به این آگاهی رسیده‌اند که رتبه وبسایت آنها در موتورهای جستجو تا چه در ایجاد آگاهی از برند و همچنین رشد فروش محصول یا خدمات آنها اهمیت دارد. به همین دلیل به جایگاه و اهمیت سئو پی برده و این تخصص را یکی از بال‌های مهم در مسیر تحقق اهدافی چون رشد و توسعه برند و همچنین فروش می‌دانند. مدیران کسب‌وکار می‌دانند که بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جذب ترافیک ارگانیک و افزایش دیده‌شدن است و این اتفاق خوبی است که به رشد سریع‌تر برندها در سال‌های اخیر منجر شده است.

واضح است که در پی به وجود آمدن چنین آگاهی، مشاوره سئو یک تخصص پرتقاضا به حساب می‌آید و افراد زیادی در پی یادگیری یا توسعه خود در این زمینه هستند. اما یک متخصص چگونه و با چه مهارت‌هایی می‌تواند برندها را به اهداف خود نزدیک کند یا برساند؟ یک کارشناس سئو چگونه می‌تواند دانش خود را در این زمینه افزایش دهد؟ در مطلب امروز در مورد این موضوعات گفته‌ایم. اگر به دنبال یادگیری سئو هستید، یا می‌خواهید به یک متخصص سئو تبدیل شوید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

متخصص سئو کیست؟

در معرفی متخصص seo باید بگوییم که شخصی است که مسئول بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو به منظور افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجو است.

یک متخصص سئو با تدوین استراتژی‌های کارآمد و استفاده از تکنیک‌های مختلف، محتوای سایت‌ها را بهینه‌سازی می‌کند تا مطمئن شود که موتورهای جستجو به درستی محتوای سایت را می‌خوانند و آن را به کاربران نشان می‌دهند. در واقع متخصص سئو این توانایی را دارد با مهارت‌هایی که دارد، وب‌سایت کسب‌وکارهای مختلف را از پایین‌ترین رتبه به صفحات اول و حتی 3 لینک اول موتورهای جستجو تبدیل کند. البته رسیدن به این هدف یک فرآیند زمان‌بر است و نباید انتظار داشت در مدت کوتاهی اهداف سئو محقق شود. متخصصان حرفه‌ای سئو تکنیک‌هایی دارند که می‌توانند روند تحقق این اهداف را سریعتر کنند. در ادامه درباره وظایف متخصصین سئو می‌خوانید.

 

کارشناس سئو چه مهارت‌هایی دارد؟

یک کارشناس سئومهارت‌های مختلفی دارد. به صورت کلی، این شخص باید ترکیبی از مهارت‌های فنی، تحلیلی، ارتباطی و خلاقانه است تا بتواند به طور موثر وب‌سایت‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کند و ترافیک ارگانیک را افزایش دهد. برخی از مهارت‌های یک کارشناس سئو به شرح زیر است:

مهارت‌های فنی (Technical Skills)

کارشناس سئو باید اصول کدنویسی و نحوه عملکرد وب‌سایت‌ها برای انجام بهینه‌سازی‌های فنی را بداند، درباره هاستینگ و دامنه دانش کافی داشته باشد و با اصول میزبانی وب و مدیریت دامنه‌ها آشنا باشد. ضمن اینکه با ابزارهای مختلفی مانند  Google PageSpeed Insights برای بهبود سرعت بارگذاری صفحات آشنا باشد. توانایی بهینه‌سازی ساختار URL و اطمینان از اینکه موتورهای جستجو می‌توانند به درستی صفحات را ایندکس کنند از سایر مهارت‌های فنی یک کارشناس سئو است.

مهارت‌های تحلیلی (Analytical Skills)

استفاده از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics و Google Search Console برای بررسی عملکرد سایت و تفسیر داده‌ها از جمله مهارت‌های تحلیلی متخصصان و کارشناسان سئو است. علاوه بر این، توانایی انجام تحقیقات جامع کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs، SEMrush و Moz، تحلیل رقبا و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها برای بهبود رتبه‌بندی از بایسته‌های یک کارشناس سئو است.

مهارت‌های محتوایی (Content Skills)

توانایی نوشتن محتوای با کیفیت که هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو جذاب باشد، درک اصول و چارچوب‌های سئودر محتوا On-Page) بهینه‌سازی عنوان‌ها، متا تگ‌ها، هدرها و تصاویر برای بهبود رتبه‌بندی) و... از مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس سئو است. به عبارتی باید بتواند محتوایی تولید کند که جذاب باشد و در ضمن این محتوا را در چارچوب‌های  سئو بنویسد.

مهارت‌های ارتباطی و همکاری (Communication and Collaboration Skills)

توانایی برقراری ارتباط موثر با تیم‌های مختلف مانند توسعه‌دهندگان وب، طراحان و تیم‌های بازاریابی، مهارت در مدیریت پروژه‌ها و هماهنگی با سایر بخش‌ها برای اجرای استراتژی‌های سئو، همکاری با دیگر اعضای تیم برای رسیدن به اهداف مشترک و... از دیگر مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس حرفه‌ای سئو است.

مهارت‌های بازاریابی و استراتژیک (Marketing and Strategic Skills)

یک کارشناس سئو همچنین باید درک اصول بازاریابی محتوا و چگونگی استفاده از آن برای بهبود سئو و توانایی ایجاد و پیاده‌سازی استراتژی‌های سئو بلندمدت و کوتاه‌مدت را داشته باشد. همچنین پیگیری و به‌روز نگه داشتن دانش خود در مورد الگوریتم‌های موتورهای جستجو و تکنیک‌های جدید سئو موضوعی است که نباید آن را فراموش کند.

وظایف کارشناس سئو چیست؟

 یک کارشناس سئو دارای وظایفی است که برندها را به اهداف خود در زمینه آگاهی از برند و رشد فروش می‌رساند. به صورت تخصص وظایف کارشناس سئو جهت بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجو و افزایش ترافیک ارگانیک شامل موارد زیر است:وظایف حوزه تحقیق و تحلیل

تحقیق کلمات کلیدی یعنی شناسایی کلمات کلیدی مناسب که بیشترین جستجو و کمترین رقابت را دارند از وظایف کارشناس سئو است. برای انجام این مهم کارشناسان سئو از ابزارهای مختلفی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush کمک می‌گیرند.

تحلیل رقبا  هم بخش دیگری از وظایف تحلیل کارشناس سئو است. به صورت کلی‌تر، بررسی استراتژی‌های سئو رقبا و شناسایی فرصت‌ها و نقاط ضعف اقدام مهمی است که  با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و Moz برای تحلیل بک‌لینک‌ها و رتبه‌بندی رقبا انجام می‌شود.

تحلیل وب‌سایت بخش مهم دیگری از وظایف یک کارشناس سئو است که شامل بررسی وضعیت فعلی وب‌سایت از لحاظ سئو، شناسایی مشکلات فنی و محتوایی است. این مهم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics و Google Search Console برای تحلیل ترافیک و عملکرد سایت انجام می‌شود.

بهینه‌سازی داخلی (on-page)

بهینه‌سازی محتوا  یکی از وظایف مهم کارشناس سئو است. یک کارشناس سئو باید بتواند بهینه‌سازی عنوان‌ها، متا تگ‌ها، هدرها و تصاویر را به درستی و در چارچوب‌های سئو انجام دهد. همچنین تولید محتوای جذاب، غیر کپی و به‌روز رسانی محتوای قدیمی برای افزایش کیفیت و کارایی از دیگر وظایف کارشناس سئو است.
در کنار این موارد، بهینه‌سازی ساختار سایت مانند بهبود ساختار URLها، لینک‌های داخلی، و نقشه سایت ، اطمینان از دسترسی و تنظیم URLهای صحیح موتورهای جستجو به صفحات سایت از وظایف مهمی است که یک کارشناس سئو باید انجام دهد. از سوی دیگر، بهینه‌سازی سرعت سایت با استفاده از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights برای ارزیابی و بهبود سرعت سایت امر مهم دیگری است که انجام درست و به موقع آن به تحقق اهداف سئو کمک می‌کند.

 (off-page) بهینه‌سازی خارجی

ایجاد بک‌لینک‌های با کیفیت از سایت‌های معتبر، ایجاد و توزیع محتوای جذاب و ارزشمند برای جذب بک‌لینک‌ها و افزایش تعامل کاربران و استفاده از شبکه‌های اجتماعی و دیگر کانال‌های دیجیتال برای توزیع محتوا از دیگر وظایف کارشناسان سئو است.

وظایف  نظارتی و گزارش‌دهی

یکی از وظایف مهم یک کارشناس سئو، پیگیری و نظارت بر رتبه‌بندی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک، و نرخ تبدیل با استفاده از ابزارهای تحلیلی برای بررسی نتایج و ارزیابی اثربخشی استراتژی‌های سئو است. علاوه براین تهیه گزارش‌های دوره‌ای برای نمایش نتایج و پیشرفت‌ها به مدیران و ذی‌نفعان وارائه پیشنهادات بهینه‌سازی بر اساس تحلیل داده‌ها و نتایج گزارش‌ها از سایر وظایف این شغل است.

وظایف آموزش و به‌روز رسانی

یک کارشناس سئو باید به روز باشد و از آخرین تغییرات و تکنیک‌های حوزه سئو و الگوریتم‌های موتورهای جستجو آگاه باشد. برای به روز بودن می‌توان در دوره‌های آموزشی و وبینارها حضور یافت. همچنین مطالعه منابع معتبر برای بهبود تخصص‌های کارشناسان سئو مفید است.

چگونه متخصص سئو شویم؟

برای بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت می‌کنند یا قصد ورود به این حوزه را دارند، این سوال وجود دارد که چگونه متخصص سئو شویم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که متخصص سئو شدن، نیازمند ترکیبی از دانش فنی، مهارت‌های تحلیلی و بازاریابی، و تجربه عملی است. به بیان دیگر، سئو تخصصی کلان است و مجموعه‌ای از تخصص‌های دیگر است. در ادامه، مراحل و منابعی که می‌توانند به شما در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص سئو کمک کنند را بررسی می‌کنیم:

آموزش پایه اصول سئو

راه‌های زیادی برای یادگیری اصول سئو وجود دارد، از آموزش‌های رایگانی که در یوتیوب و گوگل وجود دارد تا یادگیری از طریق وبسایت‌های معتبر و منابع آنلاین. اما توصیه ما به شما این است که از روش‌های مختلفی برای یادگیری اصول اولیه سئو استفاده کنید و در ادامه در دوره‌های آنلاین، وبینارها و آموزش‌های مختلف بهره ببرید. شما همچنین می‌توانید از تجربه متخصصین سئو استفاده کنید، کارآموزی کنید و در کارگاه‌های آموزشی حضور یابید. یکی از راه‌های آموزش اصول سئو، حضور در موسسه‌هایی است که به صورت تخصصی و زیر نظر اساتید با تجربه به آموزش سئو می‌پردازند. سئولب یکی از این موسسات است. در واقع سئولب یک لابراتوار سئو است که شما ضمن یادگیری سئو در سطوح مختلف، زیر نظر استاد باتجربه سئو، علی حسینی می‌توانید سئو را بیاموزید و با مشارکت در پروژه‌های مختلف سئو را به صورت تجربی بیاموزید.

کسب دانش فنی

برای اینکه شما به یک متخصص سئو تبدیل شوید، باید به یادگیری HTML، CSS و جاوا اسکریپت بپردازید. برای این مهم هم می‌توانید در دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری شرکت کنید و یا در دوره‌های تعاملی برای یادگیری کدنویسی شرکت کنید.

شناخت ابزارهای سئو

یک متخصص سئو باید با ابزارهایی که او را به هدفش نزدیک می‌کند آشنا باشد. ابزارهایی مانند  Google Analytics برای تحلیل ترافیک وب‌سایت،         Google Search Consoleبرای مانیتورینگ و نگهداری حضور سایت در نتایج جستجوی گوگل، SEMrush، Ahrefs  و Moz ابزارهای حرفه‌ای برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل رقبا و بررسی بک‌لینک‌ها.

یادگیری مهارت‌های تحلیلی و تحقیق کلمات کلیدی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از وظایف مهم متخصص سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. این مهم با استفاده از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و با ارزش انجام می‌گیرد و در نتیجه برای اینکه یک متخصص سئو شویم، باید کار با این ابزارها را یاد بگیریم و در آنها متخصص شویم. همچنین بررسی استراتژی‌های سئو رقبا و یافتن نقاط ضعف و فرصت‌ها برای بهبود رتبه سایت خود از مواردی است که متخصص سئو باید روش‌های انجام آن را بیاموزد. ایجاد و مدیریت وبسایت و اعمال تکنیک‌های سئو روی آن برای کسب تجربه عملی، انجام پروژه‌های سئو برای مشتریان یا کارفرمایان به عنوان کارآموز یا فریلنس، حضور در پروژه‌های مشترک و... به کسب تجربه و ارتقای سطح دانش سئو کمک می‌کند. در این مورد، شما می‌توانید در سئولب، ضمن یادگیری مهارت‌هایی که به آنها اشاره کردیم، در کارگاه‌های آموزشی و پروژه‌های مشترک حضور یافته و به صورت تجربی سئو را بیاموزید.

یادگیری مهارت‌های ارتباطی و تیم‌ورک

توانایی برقراری ارتباط با تیم‌های مختلف از جمله توسعه‌دهندگان وب، طراحان و تیم‌های بازاریابی است که از شما یک متخصص سئوی حرفه‌ای می‌سازد. شما باید با این افراد ارتباطی دوسویه و مداوم داشته باشید. همچنین توانایی مدیریت و هماهنگی پروژه‌های سئو برای دستیابی به اهداف مشخص از دیگر مواردی است که یک کارشناس سئو باید فراگیرد.
می‌توان گفت که
تبدیل شدن به یک متخصص سئو نیازمند تعهد، پشتکار و یادگیری مداوم است. با ترکیب آموزش‌های تئوریک و تجربه عملی، می‌توانید مهارت‌های لازم را کسب کرده و در این حوزه موفق شوید. منابع و ابزارهای زیادی در دسترس هستند که می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

 

چقدر طول می‌کشد تا تبدیل به یک کارشناس سئو شویم؟

مانند هر تخصص دیگری، تبدیل شدن به یک کارشناس سئو که بتواند در پروژه‌های سئو مشارکت کند، بستگی به پشتکار، علاقه و انگیزه شما و البته تلاش دارد. می‌توان گفت که با اینکه درک مبانی سئو بیش از چند هفته طول نمیکشد، اما تسلط بر روی سئو به میزان تلاش شما وابسته است که شاید ماه ها و یا شایدم سال ها به طول انجامد. همچنین این مورد را فراموش نکنید که سئو همیشه در حال تغییر است و به همین دلیل لازم است همیشه در حال یادگیری و به روز کردن خود باشید. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در کنار اینکه از طریق دوره‌های آنلاین دانش خود را به روز می‌کنید، از تجربه و دانش متخصصان نام آشنا و باتجربه این حوزه استفاده کنید. متخصص‌های سئو که تجربه انجام پروژه‌های بزرگ در برندهای مختلف و کسب‌وکارهای متنوع را داشته و با چالش‌ها و راه‌های رفع آنها آشنا هستند.

همچنین شما می‌توانید برای آموزش سئو و استفاده از تجربیات علی حسینی و تیم او، در دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های سئولب شرکت کنید و سئو را تکنیکال و تجربی بیاموزید. حتی اگر از مدیران کسب و کارها هستید و علاقه دارید که از روند انجام فعالیت‌های سئو در شرکت خود مطلع شوید، می‌توانید از آموزش‌های سئولب استفاده کنید.

در مورد دوره‌های آموزشی هم باید بگوییم که دوره‌ حضوری سئو به متقاضیان شرکت در آنها کمک می‌کند، سئو از پایه تا پیشرفته را بیاموزند و در آزمایشگاه سئو، نسبت به همه آنچه می‌دانند و می‌آموزند، آزمون و خطا کنند. همچنین دوره‌ آموزش جامع آنلاین سئو نیز به رشد مهارت‌های افراد در زمینه سئو کمک می‌کند. علاوه بر اینها سئولب به عنوان یک آکادمی معتبر در زمینه ارائه خدمات سئو با برگزاری رویدادهای مختلف با اهدافی چون انتقال تجربه، توسعه دانش فنی و... در تلاش است تا سطح فنی این تخصص را در کشور افزایش دهد. ارائه بهترین خدمات آموزشی توسط استاد علی حسینی با سابقه مدیریت سئو در برندهای مطرحی چون دیجی کالا، علی بابا و...، تدریس به روزترین تکنیک‌های سئو، ارائه خدمات مشاوره و رفع اشکال و... از مزایای دریافت خدمات آموزشی از سئولب است.

پست های مشابه