• چگونه عنوان جذاب بنویسیم؟ 7 تکنیک برای افزایش رتبه و ترافیک

    در این مقاله هفت ترفند فوق العاده آسان را معرفی میکنیم تا تگ های عنوان جذاب یا همان تایتل شما در SERP کلیک بیشتری دریافت کنند.

    در این مقاله شما با سوالات زیر روبرو می شوید و ما سعی کرده ایم تا به این سوال پاسخ دهیم: 

     

     

    چطور با تایتل جذاب رتبه و ترافیک بالاتری داشته باشیم؟

    اگر هنوز هم از خودتان می پرسید که "آیا تایتل در سئو سایت مهم هستند؟" ما با شما شرط می بندیم که مهم هستند، در گذشته مطالعات زیادی توسط منایع بسیار معتبری صورت گرفته و اهمیت این موضوع را ثابت کرده است.

    البته باید توجه داشته باشید که همین مطالعات نشان داده است که در سال های گذشته تاثیر این مورد کاهش داشته است. 
    ولی هنوز هم در آزماش های زیادی که انجام شده مشاهده شده که در آن افراد با تغییر تایتل افزایش قابل توجهی در رتبه بندی خود داشته اند.

    جنبه دیگری از تگ های عنوان که افراد گاهی اوقات آن را فراموش می کنند، میزان نرخ کلیکی (Click-through rate) است که دریافت می‌کنید.

    به این صورت که انتخاب درست تایتل، می تواند ترافیک سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

    آنچه در مورد افزایش ترافیک از طریق CTR جالب است، این است که اگر بتوانید یکی را افزایش دهید؛ دیگری نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند.

    به نظر می‌رسد که ترافیک ایجاد شده از طریق افزایش کلیک باعث بهتر شدن رتبه شما می‌شود. بنابراین، شما سود دوطرفه دریافت می کنید.

    این دقیقا چیزی است که در این مطلب می خواهیم در مورد آن صحبت کنم: افزایش رتبه و ترافیک با تغییر اولین چیزی که بازدید کننده شما در SERP (صفحه نتایج گوگل ) می بیند.

    تاثیر تغییر تایتل برای سایت های متفاوت 

    بنابراین نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اینها مواردی هستند که باید آزمایش شوند. قرار نیست همه این ترفندها به درد شما بخورند.

    بهترین روش ها در با آزمودن به دست می آید و موفقیت واقعی وقتی بدست می آید که شما آزمایش کرده و چیزهای مختلف را امتحان کنید. بنابراین، شما باید این موارد را تست کنید چون که به شما ایده می دهد که در بعضی از آزمایشات تگ عنوان صفحات خود، چگونه انتخاب کنید.

     

    وجود اعداد در تایتل

    وجود اعداد در تایتل

    وجود اعداد در تایتل به نحوی است که در نگاه اول همه توجه ها به آن سمت میرود. مانند "5 ترفند برای ایحاد عنوان جذاب" و یا "چگونه میزان CTR یک صفحه را 50٪ افزایش دهیم".

    این تکنیک تعصب های شناختی (Cognitive bias) ذهنی ما را که تمایل به ساده سازی مطالب دارد، مخاطب قرار می دهد و مشاهده این موارد در صفحه نتایج گوگل، گاهی اوقات به افزایش نرخ کلیک (Click-through rate) کمک می کند.

    مغز ما برای پیدا کردن چیزهایی که برجسته و خاص هستند آموزش دیده است. وقتی در حال اسکن نتایج جستجو هستید، اطلاعات زیادی وارد مغز شما می شود. بنابراین مغز شما سعی می کند مواردی را پیدا کند که بتواند آنها را درک کند. در این راستا، اعداد مواردی هستند که هم خاص و هم برجسته به شمار می آیند.

    بنابراین گاهی اوقات، در شرایط خاص، می توانید با استفاده از اعداد در تگ های عنوان خود، نرخ کلیک بالاتری بدست آورید.

     

    اضافه کردن تاریخ به عنوان

    اضافه کردن تاریخ به عنوان

    در این روش می توانید از CMS خود استفاده کنید، اگر از وردپرس و پلاگین Yoast استفاده می کنید ، می توانید تگ های عنوان خود را سال به سال و یا حتی ماه به ماه به طور خودکار به روز کنید. البته این موضوع برای هر شرایطی مناسب نیست، اما برای بعضی کلمات کلیدی خاص بسیار خوب کار می کند.

    در انتخاب تاریخ هم باید دقت کافی را داشته باشید، به عنوان مثال شما وقتی از نتایج ابزاری مانند Keyword Explorer، Google AdWords و یا SEMrush استفاده می کنید، باید به دنبال سال های گذشته باشید، چون تحلیل اطلاعات گذشته توسط این ابزارها به دست می آید. بنابراین اگر تایتل شما برای سال 2020 باشد در واقع از نظر منطقی اشکال دارد پس تایتل مناسب برای چنین متنی می تواند "بهترین ابزارهای سئو 2019" باشد.

     

    تاثیر طول تایتل در رتبه

    تاثیر طول تایتل در رتبه

    این موضوع یکی از بحث برانگیزترین موارد است. چیزی که باعث نگرانی در سئو می شود این است که ما در حال انجام آزمایش و بررسی تایتل هستیم و در این بررسی، دو حالت مشاهده شده است.

    در آزمایش ها مشخص شد که شما یا عنوان های بسیار کوتاه و یا تگ های عنوان بسیار طولانی پیدا می کنید که می خواهند هر کلمه کلیدی را در آن بگنجانند.

    تگ های بسیار کوتاه با اینکه روش خوبی هستند، این مشکل را دارند خیلی ساده و عمومی هستند و می توانند مفاهیم زیادی را شامل شوند.

    واقعاً دشوار است که بفهمید این عنوان بسیار کوتاه دقیقا مربوط به چه چیزی است. و همان طور که شما در تلاش برای فهمیدن آن هستید. موتورهای جستجو هم قصد دارند به همان روش به مفهوم آن ها پی ببرند.

    • پژوهش Etsy study اخیراً تحقیقی انجام داد که در آن به بررسی صدها هزار URL پرداخت و تایتل آن ها را کوتاه کرد ، زیرا در بیشتر مواقع، تگ های عنوان طولانی، در مقایسه با تگ های عنوان کوتاه تر، یک مشکل به حساب می آیند و شما بیشتر تایتل های طولانی را در همه جا می بینید. وقتی آنها عنوان را کوتاه کردند، شاهد افزایش قابل توجهی در رتبه ها شدند.

    • 50 تا 60 کاراکتر - این یکی از مواردی است که باید به آن عمل کرد چرا که بهترین کار ممکن است. طول بهینه معمولاً 50 تا 60 کاراکتر می باشد.

    • از کلمات کلیدی برتر استفاده کنید. هنگامی که تصمیم می گیرید که چه کلمات کلیدی ای را هنگام کوتاه کردن تگ عنوان در آن قرار دهید، دقیقا جایی است که باید از تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید و کلمات کلیدی ای را که بازدید کنندگان شما بیشتر استفاده می کنند را پیدا کنید.

    تاثیر مترادف کلمات کلیدی 

    بیایید فرض کنیم که شما در حال انجام تحقیق کلمات کلیدی خود می باشید و کلمات کلیدی اصلی شما نیز "HTTPS چیست" هستند.

    در واقع، شما می خواهید برای تاکسی های ارزان قیمت عمل بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. خب، مردم ممکن است از طریق راه های مختلف به دنبال آن باشند.

    آنها حتمالا به دنبال "HTTPS چه تفاوتی با HTTP دارد"، "طریقه راه اندازی"، "تاثیرش در سئو" و مواردی از این دست خواهند بود.

    بنابراین شما تصمیم میگیرید که از این نوع کلمات استفاده کنید، به مترادف ها و انواع مختلف آن ها پی ببرید و آنها را در عنوان خود قرار دهید. 
    بنابراین عنوان من احتمالا "تفاوت HTTPS با HTTP چیست و تاثیر آن در سئو" خواهد بود که برای سه عبارت مختلف در حد 50 تا 60 کلمه بهینه شده است و همه این کلمات را پوشش می دهد. در واقع، با این کار می توانید تا حدودی رتبه بالاتری را کسب کنید.

    از SERP به عنوان ابزاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید در ارتباط با نحوه پیدا کردن این مترادف ها و انواع مختلف آن، می توانید به SERP ها نگاهی بندازید. 
    به این صورت که کلمه کلیدی خود را در 
    SERP ها در گوگل تایپ کنید و ببینید که آنها چه چیزی را در نتایج جستجو بیشتر و برجسته تر نشان می دهند. این کار اغلب گزینه هایی را که مردم به دنبالشان هستند را  برای شما مشخص می کند. 

    به عنوان ابزار کلمات کلیدی معروف می توان به Keyword Explorer و SEMrush اشاره کرد. Google Search Console منبع بسیار بزرگی از اطلاعات برای این مترادف ها و انواع مختلفشان می باشد. 

    اقدام به عمل (Call to action)

    اگرچه شما اغلب در تحقیق کلمات کلیدی خود کلماتی که موجب به اقدام به عملی می شوند (Call-to-action) را پیدا نخواهید کرد، اما این کلمات واقعاً به کلیک کردن افراد کمک می کنند. در واقع این ها کاربران را وادار به اکشن می کند.

    • کلمات فراخوان عمل (Action words) مانند : خریدن ، یافتن، بارگیری کردن، جستجو کردن، گوش دادن، تماشا کردن، یاد گرفتن و دسترسی. وقتی از این موارد استفاده می کنید، کمی هیجان بیشتری ایجاد می کند ولی این کلمات لزوماً در جعبه جستجو تایپ نمی شوند. وقتی افراد آن را در نتایج ببینند، می تواند عکس العملی مانند "اوه وای ، من می توانم چیزی را دانلود کنم" را در کاربر ایجاد کند.

    این موضوع در واقع یک چیز اضافی برای مردم فراهم می کند و باعث می شود که شما بتوانید نرخ کلیک خود را از این طریق افزایش دهید.

    برترین کلمات کلیدی ارجاع دهنده 

    برترین کلمات کلیدی ارجاع دهنده

    این موضوع کمی نادیده گرفته شده و به نوعی یک مفهوم پیشرفته است. 
    اغلب اوقات اگر چه ما صفحه خود را برای یک مجموعه از کلمات کلیدی بهینه می کنیم، اما ترافیکی که به آن می آید ناشی از مجموعه دیگری از کلمات کلیدی است.
    آنچه که بسیار قدرتمند می باشد این است که وقتی افراد کلمات خود را در جعبه جستجو تایپ می کنند و دقیقاً همان کلمات را در عنوان می بینند، این موضوع نرخ کلیک شما را افزایش می دهد.

    به عنوان مثال ، من اینجا در سئولب به تجزیه و تحلیل پرداخته ام و بهFollowerwonkنگاهی انداختم.پی بردم که بهترین کلمات کلیدی ارجاع دهنده برتر درGoogle Search Consoleعبارتند از: " سئو محتوا " ، "رتبه یک محتوا در صفحه نتایج" و "SEO Content". این همان چگونگی جستجو کردن افراد درست قبل از کلیک کردن بر روی لیستFollowerwonk در گوگل می باشد.

    بنابراین با استفاده از این اطلاعات، می توانم یک عنوان مانند "سئو محتوا (Content SEO) چیست؟ بهترین رتبه برای تمام صفحات" بنویسم. این یک عنوان بسیار خوب است.
    من خیلی خوشحالم که این تگ را پیدا کردم چون همانطور که می بینید همه کلمات کلیدی اصلی من را که مردم از آن ها استفاده می کنند، در بر دارد. بنابراین وقتی در جعبه جستجو "سئو محتوا" را تایپ کنید و "سئو محتوا (Content SEO) چیست" را ببینید، به احتمال زیاد روی آن کلیک خواهید کرد.

    بنابراین، این نکته بسیار مهم را به خاطر داشته باشید که بهینه سازی صفحه خود، نه تنها برای ترافیکی که سعی می کنید کسب کنید، بلکه برای ترافیکی که در واقعیت دریافت می کنید ، بسیار مهم است.

    اگر بتوانید این دو موضوع را مورد توجه قرار دهید، قادر خواهید بود که از همه لحاظ قویتر باشید.

    استفاده از سوال 

    سوالات ابزاری عالی برای استفاده در تگ های عنوان شما هستند. این سوالات می توانند مواردی مانند "پروانه ها به کجا مهاجرت می کنند؟" باشند. شاید کلمه کلیدی شما فقط "مهاجرت پروانه ها" باشد. اما با طرح یک سوال، شما یک حس کنجکاوی در کاربران ایجاد کرده و به مردم انگیزه ای برای کلیک می دهید. و یا "PageRank چیست؟". بنابراین در شما آن حس کنجکاوی بوجود می آید.

    اما اغلب، با پرسیدن یک سوال، شانس کسب یک پاسخ ویژه (Featured snippet) را دریافت می کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره ریچ اسنیپت پیشنهاد میکنم مقاله «ریچ اسنیپت چیست؟» را مشاهده نمایید

    من در این مطلب تلاش کردم تا تکنیک های مهم برای جذاب شدن تگ عنوان را بررسی کنم، روش هایی که در متن بالا به آن اشاره شد توسط خیلی از متخصصان سئو به کار گرفته می شود و ما در سئولب تلاش می کنیم تا تکنیک های مهم سئو را به شما هم یاد بدهیم.

     

     

     

    پست های مشابه