ریچ اسنیپت چیست و چگونه باعث بهبود سئوی سایت می‌شود؟

آیا می‌خواهید وب سایت تان در نتایج جستجوی گوگل چیزی شبیه تصویر زیر باشد؟

ریچ اسنیپت

و نه مانند شکل زیر؟

نتیجه ساده سرچ گوگل

در این مقاله به توضیح کامل موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • ریچ اسنیپت چیست؟
  • چه زمانی ریچ اسنیپت نمایش داده می‌شود؟
  • تفاوت بین ریچ اسنیپت و ریچ ریزالت چیست؟
  • چگونه ریچ اسنیپت باعث بهبود سئوی سایت شما می‌شود؟
  • چگونه ریچ اسنیپت یا جایگاه صفر در گوگل بدست آورید؟

 

ریچ اسنیپت (Rich Snippets) چیست؟

ریچ اسنیپت، نتایج جستجو در گوگل با ظاهری جذاب تر و اطلاعات تکمیلی ارزشمند که به همراه عنوان، description و URL نمایش داده می‌شود. این اطلاعات اضافی، حاصل از داده های ساختار یافته موجود در صفحه است.

 

چه زمانی ریچ اسنیپت نمایش داده می‌شود؟

ریچ اسنیپت فقط برای صفحات با اطلاعات خاص نمایش داده می‌شود. همچنین می‌تواند با توجه به نوع دستگاه تنظیم شود. به عنوان مثال، در تصویر زیر می‌بینید که چطور ریچ اسنیپت در دستگاه گوشی نمایش داده می‌شود:

ریچ اسنیپت در موبایل

 

تفاوت بین ریچ اسنیپت و ریچ ریزالت چیست؟

احتمالا اصطلاح "ریچ ریزالت" که معمولا بجای "ریچ اسنیپت" بکار برده می‌شود را شنیده اید.

این روزها صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نسبتا پیچیده تر شده‌اند. به نتایج نظرسنجی مردم راجع به آنچه که در تصویر زیر می‌بینید و اینکه چه نامیده می‌شود، دقت کنید:

ریچ ریزالت

همان طور که مشخص است، اتفاق آرا در این زمینه وجود ندارد.

چیزی که در تصویر بالا در SERP نمایش داده شده، رسما ریچ ریزالت تعاملی است.

ریچ ریزالت تعاملی

تعریف از نظر Google’s search gallery

آیا این مثال، نتایج حاصل از جستجوی غنی شده (enriched) است؟

جستجوی غنی شده

عدم اصطلاحات سازگار در گوگل قطعاً کمکی به مسائل نخواهد کرد.

در اینجا دیدگاه و نظرمان را در مورد اصطلاحات مذکور آورده ایم:

ریچ اسنیپت: نتایج جستجوی عادی با اطلاعات مضاعف در کنار عنوان، اسنیپت توضیحی و URL نمایش داده می‌شود.

ریچ ریزالت: همان نتایج جستجوی بصری است که با اطلاعات حاصل از داده های ساختار یافته مرتبط، بدست آمده است. ریچ اسنیپت یک نوع ریچ ریزالت است.

ویژگی های SERP: هر چیزی بجز نتایج جستجوی لینک های سنتی آبی رنگ، از ویژگی های SERP محسوب می‌شود. فیچر اسنیپت (Featured snippets)، تبلیغات PPC ، باکس های توییت و پنل های دانش، همه و همه انواع مختلف ویژگی های SERP هستند.

 

چگونه ریچ اسنیپت باعث بهبود سئوی سایت شما می‌شود؟

کسب رتبه بالا در نتایج گوگل بسیار خوب است، اما آنچه در نهایت باعث کلیک افراد بر روی آن می‌شود، محتوای snippet است. ریچ اسنیپت به صفحات وب شما در نتایج جستجو کمک می‌کند تا جذاب تر دیده شوند.

جذابیت سایت با ریچ اسنیپت

چون اولین اسنیپت نتایج گوگل از نشانه گذاری اسکیما با تمام قوا استفاده کرده، احتمالاً جذاب ترین است. برخورداری از بیشترین تعداد نظرات و همچنین نمایش قیمت، باعث جلب اعتماد و افزایش کلیک می‌شود.

ویژگی هایی چون قیمت، تعداد ریویو، رتبه بندی و یا زمان پخت برای دستورالعمل های آشپزی از جمله موارد رقابت در SERP است که می‌توانید از آن ها در رنکینگ گوگل استفاده کنید. 

این قابلیت با در اختیار گذاشتن اطلاعات ارزشمند، فضای بهتری را برای ترغیب کاربران به کلیک ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، افراد بیشتری روی محصولی  که در جایگاه دوم نتایج گوگل قرار دارد ولی ارزان تر از محصول جایگاه اول باشد، کلیک می‌کنند.

با این حال، بگذارید بیشتر توضیح دهم:

با اینکه اسنیپت از لحاظ بصری جذاب است و امکان افزایش کلیک را به همراه دارد، اما عامل رتبه بندی محسوب نمی‌شود.

 

چگونه ریچ اسنیپت یا جایگاه صفر در گوگل بدست آورید؟

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، ریچ اسنیپت بر اساس داده های ساختار یافته که در قسمت های خاصی از محتوا  وجود دارد، نشان داده می‌شود. داده ها به شکلی ساخته و سازماندهی می‌شود که قابل فهم برای گوگل باشد. 

از این قابلیت برای SERP و یا اهداف دیگر استفاده می‌شود. بنابراین، گوگل به جای اینکه مجبور شود اطلاعات کلیدی را از چیزی شبیه به متن زیر بیرون بکشد .

It will take 20 minutes to make the pancakes. Even better, these are low-calorie pancakes—around 80 per serving.

. از فرمت ساختار یافته ای شبیه به متن زیر استفاده می‌کند:

cooking time: 20 minutes

calories: 80

کاملا روشن است که مثال دوم چقدر خواناتر و آسان تر برای ماشینی همچون گوگل است.

حال آنکه، وقتی از داده های ساختار یافته در سئو صحبت می‌کنیم، اغلب منظورمان واژگان schema.org است که برای نشانه گذاری محتوا بکار گرفته می‌شود. گوگل شاید با استفاده از آن، نتایج جستجوی غنی شده را برایتان نمایش دهد.

نشانه گذاری اسکیما یکی از روش های سئوی سایت با semantic search است که به وسیله آن می‌توانید سایت خود را بهینه کنید. در واقع schema markup، یک چارچوب معنایی رایج برای توصیف صفحات وب ایجاد و مفاهیم را برای گوگل آسان تر می‌کند . با مطالعه مقاله جستجوی معنایی می‌توانید آموزش لازم در خصوص سئوی سایت خود ببینید.

 

بنابراین، چگونه باید این نشانه گذاری را پیاده سازی کرد، و برای چه نوع محتوایی مورد استفاده است؟

در اینجا به آموزش ۴ مرحله ساده می‌پردازیم تا دریابید چگونه ریچ اسنیپت منجر به بهبود سایت شما و دستیابی به نتایج بهتر می‌شود:

  • بررسی کنید و ببینید کدام ریچ اسنیپت برایتان مناسب است

اول اینکه، یک اسنیپت استاندارد، تنها نمای کلی از محتوا را نمایش می‌دهد.

مثلا، در تصویر زیر، به نظرتان برای یک پست علاوه بر عنوان، دیسکریپشن و URL، چه چیز دیگری لازم است؟

نتایج جستجو لینک های سنتی آبی

روند بدست آوردن ریچ اسنیپت به این صورت است که به درستی توسط گوگل تشخیص داده و تایید شود. و این محتوا به اندازه ای غنی باشد که بتواند به کاربران کمک کند و قابلیت استفاده برای آنها را داشته باشد. 

در ادامه لیستی از موارد کاربردی و انواع نشانه گذاری ریچ اسنیپت را آوردیم:

  • چگونگی نشانه گذاری 

  • نشانه گذاری نوع محصول

  • نشانه گذاری نظرات

  • نشانه گذاری نرم افزار

  • نشانه گذاری سوالات متداول (FAQ)

گزینه های دیگری هم وجود دارد که برای یک سری از وب سایت های خاص از جمله دستورالعمل آشپزی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، کاربرد دارد. انواع دیگر این سایت ها عبارتند از:

  • سایت رسانه، اخبار و سرگرمی

  • سایت کتاب

  • سایت تحصیلات و آموزش

  • سایت رویدادها

  • سایت پایگاه داده 

  • سایتی که محتوای آن مرتبط با شغل است

اگر محتوای سایت شما مرتبط با هر یک از سایت هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم، به official docs مراجعه کنید و با توجه به نوع محتوای خود، بهینه سازی و ویژگی های احتمالی را بررسی کنید و بسنجید آیا ارزش اجرا دارد یا خیر.

برای سایر سایت هایی که شامل این نشانه گذاری نمی‌شود، می‌توان از مواردی مانند نشانه گذاری سؤالات متداول یا FAQ استفاده و روند پیاده سازی آن را طی کرد. نتیجه حاصل از آن چیزی شبیه به تصویر زیر است:

نشانه گذاری سوالات متداول

اجرای FAQ rich snippets، یک تکنیک مدرن و محبوب در سئو برای اشغال فضای بیشتری از SERP است. با اینکه جزو دسته بندی نوع محصول قرار داده شده، اما هر صفحه ای که دارای بخش سؤالات متداول است، می‌تواند از آن استفاده کند.

  • پیاده سازی داده های ساختار یافته

صرف نظر از اینکه CMS سایت شما چیست، نشانه گذاری و پیاده سازی آن کار ساده ای است.

بیایید با ارائه راحت ترین روش پیاده سازی کد در بخش وب سایت تان شروع کنیم.

برای این کار لازم است از یک ابزار ایجاد کننده نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید. من در اینجا یک نمونه از ایجاد کننده نشانه گذاری صفحه سوالات متداول را انتخاب کرده و در مثال زیر آورده ام: 

 

<script type="application/ld+json">

{

  "@context": "https://schema.org",

  "@type": "FAQPage",

  "mainEntity": [{

    "@type": "Question",

    "name": "Is it difficult to implement such markup?",

    "acceptedAnswer": {

      "@type": "Answer",

      "text": "No, not at all, there's a lot of plugins and markup generators."

    }

  },{

    "@type": "Question",

    "name": "Do SEOs take advantage of the FAQ markup?",

    "acceptedAnswer": {

      "@type": "Answer",

      "text": "Yes, it's quite a popular tactic. While it can provide a lot of value in the SERP, SEOs tend to overuse it to the extent when it's against Google's guidelines."

    }

  }]

}

</script>

 

شما نیز می توانید از Google Tag Manager برای پیاده سازی این کد استفاده کنید.

فقط این را بخاطر داشته باشید که افزودن اسکیما صرفا به منظور معرفی محتوای قابل رویت کاربران برای موتور جستجو است.

به عنوان مثال، برای اهداف تبلیغاتی نباید از نشانه گذاری سؤالات متداول استفاده کرد.

نکته: در مثال بالا از فرمت نشانه گذاری JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) استفاده شده است. همچنین اگر با میکرودیتا و یا (RDFa) مواجه شدید، از آنها استفاده نکنید، به JSON-LD بچسبید. این چیزی است که گوگل رسماً توصیه می‌کند چرا که ساده ترین و راحت ترین نمونه است.

اما اگر از یک CMS استفاده شود که با کدهای سفارشی پیاده ساز شده، چطور؟

اگر از WordPress استفاده می‌کنید، پلاگین هایی برای این منظور وجود دارد. پلاگین های چند منظوره سئو مانند Yoast یا Rank Math، داده های ساختار یافته را پشتیبانی می‌کند و یا حتی پلاگین هایی نیز وجود دارند که صرفا برای اجرای اسکیما ساخته شده‌اند.

Yoast پلاگین مناسبی برای اصول اولیه مانند سوالات متداول (FAQ) و نحوه نشانه گذاری است، اما برای طیف گسترده تری از انواع اسکیما به یک پلاگین تخصصی تر نیاز دارید. گذشته از نسخه های معروف و رایگان، من به شخصه به گزینه های نشانه گذاری و تجربه کاربری پلاگین Rank Math علاقه دارم.

به کمک Yoast و نیز نمونه نشانه گذاری FAQ که در مثال بالا آوردیم، این فرآیند بسیار آسان و راحت می‌شود و شما فقط باید هنگام ایجاد صفحه یک بلوک FAQ انتخاب کنید .

پر کردن سوال و جواب FAQ

... و سوال و جواب ها را پر کنید:

Yoast FAQ

فرآیندهای اجرایی، به پلاگین و نوع اسکیمای انتخابی بستگی دارد؛ هیچ میانبر جادویی یا یک دستورالعمل برای تمام مدل های نشانه گذاری وجود ندارد. تنها کافیست به مستندات پلاگین مورد نظر مراجعه کنید و ببینید نحوه عملکرد آن با توجه به نوع اسکیمای انتخابی شما چگونه است.

  • اعتبارسنجی نشانه گذاری 

استفاده از ایجاد کننده های نشانه گذاری و پلاگین ها، فرایند اجرای نشانه گذاری را آسان کرده است. اما خوب است که آن را بوسیله ابزار Google’s Rich Results Testing اجرا کنید. این ابزار بلافاصله به شما می‌گوید که آیا کد یا صفحه، مجاز به استفاده از ریچ ریزالت هست یا خیر.

گفتیم «مجاز»، چونکه هنوز برای تمام انواع ریچ ریزالت یا انواع ارورها تضمینی وجود ندارد که صحیح باشند.

تست ریچ ریزالت

در صورتی که هنوز نشانه گذاری آماده نیست، می‌توانید با وارد کردن URL این کار را انجام دهید. این روش برای کنترل نشانه گذاری های نیمه کاره مناسب است، درحالیکه برای مانیتور کردن کل سایت کارایی ندارد.

  • نظارت صفحات نشانه گذاری شده به منظور بررسی عملکرد و خطاها

گوگل حتی در این خصوص هم چیزهایی برای ارائه دارد. هر آنچه در اینجا به آن نیاز دارید Google Search Console به شما می‌گوید.

شما می‌توانید گزارشات عملکرد خود را با توجه به نوع ریچ ریزالت فیلتر کنید:

فیلتر FAQ ریچ ریزالت در سرچ کنسول

و انواع نشانه گذاری هایی که درخورد سایت شماست و گوگل آن ها را تشخیص داده، مشاهده کنید:

نشانه گذاری های شایسته سایت

با کلیک بر روی قسمت Rich Results enhancement، گزارش کاملی از URL های معتبر، نامعتبر و دارای خطا به دست خواهید آورد.

گزارش Rich Results enhancement

اگر از قبل نشانه گذاری را اعتبارسنجی کردید، دیگر مشکلی نخواهید داشت. نکته جالب توجه این است که نیاز به هیچ تنظیماتی ندارد و پس از پیاده سازی نشانه گذاری ریچ ریزالت، گوگل هنگام خزیدن در آن صفحات، نشانه گذاری ها را برمی‌گزیند و شما می‌توانید آن ها را در سرچ کنسول مشاهده کنید.

 

حرف آخر

جلب توجه و کلیک بیشتر به وسیله ریچ اسنیپت خوب است، اما به خاطر داشته باشید که داده های ساختار یافته در زیرساخت وب سایت، تنها بخش کوچکی از سئو می‌باشد.

گوگل از داده های ساختار یافته برای ایجاد گراف دانش، استفاده می‌کند. این به گوگل کمک می‌کند تا نتایج مرتبط تری را ارائه دهد و همچنین نوع دیگری از ویژگی های صفحه نتایج گوگل مانند پنل های دانش را تامین کند.

همانطور که میدانید گراف دانش گوگل، یک پایگاه دانش از entity ها و روابط بین آن‌ها است که به منظور جایگزینی تفسیر «تحت الفظی کلمات» با «جستجوی معنایی» راه‌اندازی و ارتقا یافت. با شناخت اهمیت جستجوی معنایی در سئو و الگوریتم های گوگل برای این منظور می‌توانید سایت خود را بهینه کنید.  در صورتی که نیاز به آموزش رایگان نحوه ی سئوی سایت خود در این خصوص دارید، می‌توانید اینجا کلیک کنید

درک چگونگی عملکرد گراف دانش و نحوه بکارگیری آن به نفع خود، یک مهارت مهم در سئو به حساب می‌آید که باید هم اکنون و در سال های آتی از آن برخوردار شد. 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید