SERP چیست و چرا برای سئو سایت مهم هستند؟ [پاسخ اینجاست]

22 خرداد 1403


serp چیست؟

صفحات نتایج موتور جستجو (یا Search Engine resualt page) واکنش گوگل به کوئری سرچ های کاربر است. در صفحات SERP معمولاً شما نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج پولی Google Ads، اسنیپت های ویژه (feature snippet)، نمودارهای دانش و نتایج ویدئو می باشند.

ساده تر بخواهیم بگوییم

شما چیزی را در گوگل سرچ می کنید و SERP چیزی است که در جواب پس می گیرید.

serp چیست

حتی اگر در حال حاضر ده ها feature در نتایج داشته باشد که در صفحه اول نمایش داده می شود دوتا دسته بندی مهم نتایج ارگانیک و نتایج پولی همیشه در SERP وجود دارد.

انواع نتایج در SERP

در این مطلب از سری آموزش سئو سئولب به بررسی صفحه نتایج گوگل (SERP) و انواع مختلف نتایج و فاکتورهایی برای ایجاد یک نتیجه جذاب در SERP میپردازیم .

serp چگونه ایجاد می‌ شود؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که صفحه نتایج جستجوی گوگل چگونه ایجاد می شود؟ در واقع سوال ما این است که تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی سایت ها در این صفحه بالاتر هستند و برخی دیگر پایین تر؟ یک سری فاکتورها برای سایت های مختلف وجود دارد که گوگل بر اساس آن ها هر سایتی رو مورد آنالیز قرار می دهد. سایت هایی که این فاکتورها را رعایت کرده باشند، رتبه بهتری می گیرند و در بالای صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شوند. در حالی که برخی سایت ها فاکتورهای سئو را رعایت نکرده اند و چنین سایت هایی نمی توانند به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنند.

در بین این فاکتور یک موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد! خزنده های گوگل برای آن که یک صفحه را مورد آنالیز و بررسی قرار دهند، وارد آن صفحه می شوند. حتی اگر صفحات جدیدی در سایت شما به وجود آمده باشند، باز هم خزنده های گوگل وارد آن می شوند و سعی می کنند که از آن سر در بیاورند. در این صورت اگر محتوای آن صفحه را درک کنند، سایت شما به راحتی می تواند با سایت های دیگر مقایسه شود و اگر همه چیز مرتب باشد، می توانید رتبه های خوبی کسب کنید. محتوایی که قرار است توسط گوگل درک شود شامل ایندکس مطالب، تصاویر و ویدیوها را بررسی، فهرست‌بندی و پردازش است.

گوگل اطلاعاتی که دریافت می کند را به داخل پایگاه داده خود می برد و آن را ذخیره می کند. پس از آن، اطلاعات و محتوای سایت شما را با سایت های دیگر مقایسه می کند تا ببیند که کدام محتوا به خواسته کاربر نزدیک تر است. در این صورت به راحتی می تواند محتوای شما را رتبه بندی کند. هر چقدر محتوای شما بهتر بتواند نیاز و خواسته افراد را رفع کند، رتبه بهتری می گیرید.

صفحه نتایج پولی و ارگانیک

تفاوت نتایج پولی با سئو چیست؟ نتایج پولی در SERP نتایجی هستند که سایت های آگهی دهنده بابت نمایش سایت در یک سری کلمات کلیدی از طریق Google Ads بابت آنها پول پرداخت کرده اند.

نتایج ارگانیک جایگاه های به دست آمده هستند توسط سایت ها که به وسیله الگوریتم گوگل تعیین می شوند و به طور کلی بهترین و مرتبط ترین نتایج برای یک جستجوی مشخص هستند.

 

چرا SERP ها در SEO مهم هستند؟

SERP نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین می کنند.

به عنوان مثال، بیایید بگوییم شما با سئو سایت خود در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی «نحوه راه اندازی سایت» رتبه بندی می شوید.

این عالی است .  اما ممکن است یک سری از ویژگی هایی که در صفحات SERP وجود دارند باعث شوند سایت شما در نتایج کلیک خوبی را دریافت نکند.

چرا SERP ها در SEO مهم هستند؟

این بدان معناست که حتی اگر برای یک کلمه کلیدی خوب و پر رقابت در صفحه 1 را رتبه بگیرید، احتمالاً کلیک های زیادی نخواهید داشت.

همچنین یک عامل مهم دیگر وجود دارد که باید هنگام ارزیابی SERP حواستان به آن باشد: "جستجوهای بدون کلیک".

طبق گفته اسپارکترو (Sparktoro)، در حال حاضر «جستجوی بدون کلیک» بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد.

جستجوهای بدون کلیک

 و این جستجوهای بدون کلیک عمدتاً به دلیل ویژگی های SERP (به خصوص Featured Snippets) است.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما عبارت «گوگل چه زمانی شروع به کار کرد» را جستجو می کنید. 

سرپ چیست؟ گوگل چه زمانی شروع به کار کرد

چرا وقتی جواب خود را در لینک اول دریافت می کنید، روی 10 لینک آبی رنگ در نتایج جستجو کلیک کنید؟

به همین دلیل باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که تعداد زیادی Featured Snippets ندارند. به این ترتیب سایت شما برجسته شده و درصد کلیک آن افزایش می یابد.

المان های یک SERP معمولی گوگل به شرح زیر است:

 

نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Result)

نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که دارای بیش از 200 سیگنال رتبه بندی است) تعیین می شود. حتی با اینکه الگوریتم گوگل بسیار محرمانه است، آنها به طور علنی چند فاکتور اصلی برای رتبه بندی را بیان کرده اند از جمله:

سیگنال های سئو خارجی  (تعداد وب سایت هایی که به یک صفحه خاص لینک می دهند که با عنوان «بک لینک» شناخته می شوند)

سیگنال های سئو داخلی (کلمات کلیدی که در صفحه خود استفاده می کنید)

سرعت لود سایت

علائم حضور و اعتماد به برند

یک اسنیپت استاندارد برای نتایج جستجوی ارگانیک گوگل شامل موارد زیر است:

عنوان صفحه (برچسب عنوان)

URL صفحه

توضیحات متا

نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Result)

گوگل گاهی اوقات ویژگی هایی خاصی را به قطعه های ارگانیک ویژه اضافه می کند.

به عنوان مثال، اگر گوگل تاریخ انتشار یک صفحه را مهم را بداند نشان می دهند که:

1. SERP تاریخ انتشار را نمایش می دهد

نمایش تاریخ انتشار در Serp

یا برای برخی از نتایج مشخص، «لینکهای سایت» را در زیر نتیجه نشان می دهند.

2. SERP و لینک های سایت

SERP و لینک های سایت سئولب

این لینک ها به بخش های یک صفحه لینک می دهند یا به صفحات مرتبط در همان سایت.

و وقتی از اسکیما  (Schema) یا  استراکچر دیتا در یک صفحه استفاده می شود، گوگل گاهی اوقات (review stars)، تصاویر و اطلاعات رویداد را به نتیجه جستجو اضافه می کند که یک نتیجه عادی را به یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet)تبدیل می کند.

ریچ ریزالت در serp

 

نتایج جستجوی پولی (Paid Search Results)

نتایج جستجوی پولی گوگل با یک نماد کوچک (Ad) در گوشه بالا سمت چپ اسنیپت آنها علامت گذاری شده است.

نتایج جستجوی پولی (Paid Search Results)

وقتی تبلیغات ظاهر می شوند، در هر صفحه به طور متوسط 3.10 تبلیغ وجود دارد.

serp چیست

گوگل تبلیغات مربوط به اصطلاحات با ارزش و بسیار رقابتی را در قسمت پایین SERP ها نیز قرار می دهد.

serp چیست

از آنجا که تبلیغات در بالا و پایین صفحه نشان داده می شوند، می توانند نتایج ارگانیک را حذف کنند.

نمایش ad  در بالا و پایین serp

ما توصیه نمی کنیم که از کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی دارند استفاده نکنید. اگرچه این تبلیغات به احتمال زیاد CTR شما را کاهش دهد، اما این واقعیت که مردم از آن استقبال می کنند نشان می دهد که این کلمات کلیدی بسیار با ارزش هستند.

در واقع، ما معمولاً این شرایط را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم «برند» را هدف تبلیغات زیاد قرار می دهیم. مطمئناً ممکن است به تعداد کلیک خوبی نرسیم. اما کلیک هایی که دریافت می کنیم بسیار ارزشمندتر هستند.

 

اسنیپت های ویژه (featured snippet)

featured snippet، بخش کوتاهی از محتوا هستند که از یک صفحه وب یا ویدیو بیرون کشیده شده اند.

انواع معمول featured snippet عبارتند از:

سوالات متداول (FAQ): یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به انواع جستجوها مثل «چیست» و «چه کسی» است.

Bulleted List: برای رتبه بندی و لیست هایی از «بهترین.»

لیست شماره دار (Numbered List): برای دستورالعمل ها، ایده ها، دستور غذاها و مراحل کارها استفاده می شود.

Tables: نمایش تصویری تاریخ ها، قیمت ها، نرخ ها و. یا هرگونه داده ارائه شده در یک جدول

اگرچه اکثر Featured Snippet حاوی متن هستند.

Featured Snippet در serp

 اما گوگل شروع به اضافه کردن «Featured Snippet ویدیویی» به نتایج نیز کرده است.

Featured Snippet ویدیویی

featured snippet هم تهدید است و هم فرصت.

در واقع featured snippet یک تهدید هستند، زیرا تقریباً همیشه در بالای SERP ها نشان داده می شوند و سایت های دیگر در نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می فرستد.

وجود featured snippet در serp

در حقیقت، featured snippet در صفحه اول گوگل بسیار زیاد ظاهر می شوند، به طوری که بسیاری از افراد featured snippet را به عنوان جایگاه ویژه «جایگاه شماره صفر (Position #0) » می شناسند.

featured snippet فرصت هستند، زیرا محتوای شما می تواند در داخل یک اسنیپت ویژه نشان داده شود.

و اگر این کار انجام شود، منجر به دریافت نرخ کلیک یا CTR ارگانیک فوق العاده بالا می شود.

به عنوان مثال، یک سایت در حال حاضر Featured Snippetای دارد که در SERP با کلمه کلیدی ابزار لینک سازی رتبه بندی می شود.

rich result در Serp

و طبق گزارش گوگل سرچ کنسول، یکی از دلایل اصلی این که نرخ کلیک یا CTR آن 8.3٪ است، استفاده از همین اسنیپت ویژه است.

تاثیر featured snippet

 

 باکس پاسخ مستقیم (Direct Answer Box) 

18٪ از نتایج جستجو «پاسخ مستقیم» دارند که درواقع پاسخ مستقیم به یک سوال خاص هستند.

 باکس پاسخ مستقیم (Direct Answer Box)

پاسخ هایی که گوگل حذف می کند مالکیت عمومی دارند، بنابراین برخلاف یک اسنیپت ویژه، در این حالت به منبع لینکی قرار نمی دهد.

 

گراف دانش (Knowledge Graph) و پنل دانش 

گراف دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده می شوند.

گراف دانش (Knowledge Graph) و پنل دانش

این داده ها از منابعی مانند ویکی پدیا و Crunchbase انتخاب می شوند.

 

Local Packs

local pack برای جستجوی لوکال مانند «کتابفروشی انقلاب» نشان داده می شوند.

Local Packs

وقتی گوگل احساس کند که جستجوی «عادی» به چند نتیجه محلی احتیاج دارد، این نتایج می توانند ظاهر شوند. به عنوان مثال، اگر «لوله کش» را جستجو می کنید، گوگل می داند که احتمالاً بدنبال یک لوله کش در نزدیکی خود هستید.

 

نتایج تصویر گوگل

گوگل نتایج حاصل از تصاویر را برحسب کلمات کلیدی که تصاویرشان منطقی به نظر برسد نشان می دهد: مانند «گربه های زیبا» یا «ماشین های آبی».

نتایج تصویر گوگل

 

نتایج ویدیو 

این نتایج معمولاً به صورت یک بسته 3 تایی از ویدئو نمایش داده می شوند همراه با یک علامت چرخ و فلک برای دیدن موارد بیشتر روی آن!

نتایج ویدیو

88٪ از نتایج ویدئو از YouTube دریافت می شود.

دقیقاً مشخص نیست که گوگل چگونه تصمیم می گیرد کدام نتیجه باید دارای ویدئو باشد، اما احتمالاً تا حدودی بر اساس خود کلمه کلیدی و تقسیم بندی ویدئوها است.

به عنوان مثال، کسی که عبارت «چگونه می توان یک گاراژ را رنگ آمیزی کرد» را جستجو می کند، احتمالاً می خواهد یک فیلم را ببیند. به همین دلیل است که گوگل ویدیویی را برای آن عبارت نشان می دهد.

top stories - serp چیست

 

مردم نیز می پرسند (People Also Ask)

این یک ویژگی جدید است که گوگل معمولاً در وسط SERP نمایش می دهد.

serpچیست - People Also Ask

و وقتی روی یکی کلیک می کنید، صفحه برای پاسخ به این سوال باز می شود.

People Also Ask - serp چیست

People Also Ask توسعه پیدا کرده است و به گفته Moz ، 58٪ از نتایج گوگل دارای ویژگی People also Ask SERP است. 

بخش «مردم نیز می پرسند» برای ایده گرفتن برای موضوعات محتوا بسیار عالی است. به عنوان مثال، هنگام جستجوی کلمات کلیدی یا «کیورد ریسرچ»، لیستی از سوالات مربوط به آن اصطلاح به دست می آورید. همه این سوالات را می توانید در قالب پست های بلاگ، فیلم ها و پادکست ها پاسخ دهید.

 

نتایج توییتر

نتایج توییتر نتایجی است که گوگل جدیدترین توییت ها را از یک حساب کاربری خاص توییتر نمایش می دهد. به عنوان مثال، وقتی SEMrush را جستجو می کنید، حساب توییتر SEMrush با 3 توییت آخر آن را در نتایج جستجو نشان می دهد. 

 

برترین داستان ها (Top Stories)

اینها لینک هایی هستند که به مقالات خبری مربوط به یک موضوع خاص لینک می دهند.

برخلاف تصور عمومی، تاپ استوری ها تنها هنگام جستجوی کلمات کلیدی پرطرفدار یا ترند نشان داده نمی شود. به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی مانند «کاهش وزن» را انتخاب کنید، حجم جستجو برای این اصطلاح بسیار پایدار است؛ با این حال، هنگامی که شما «کاهش وزن» را جستجو می کنید، همیشه بخش Top Stories در SERP وجود دارد.

برخلاف بسیاری از ویژگی های دیگر SERP در این لیست، سایت شما باید توسط Google News تأیید شود تا در قسمت Top Stories قرار گیرد.

 

نتایج خریدنی گوگل (Google Shopping Results)

نتایج خریدنی گوگل (که به عنوان تبلیغات لیستی محصولات نیز شناخته می شود) نتایجی است که برای کلمات کلیدی مشابه با یک محصول خاص ظاهر می شود. حتی اگر بیشتر نتایج خریدنی گوگل تبلیغات باشد، آنها دارای نتایج ارگانیک منتخب نیز هستند، زیرا بیشتر نتایج خریدنی گوگل در بالای صفحه نشان داده می شوند، حتی بالاتر از تبلیغات سنتی!

چگونه جایگاه خوبی در صفحه نتایج جستجوی گوگل کسب کنیم؟

اگر قصد دارید رتبه بهتری در صفحه نتایج جستجوی گوگل کسب کنید، چند موضوع مهم وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید بهترین رتبه ها را بگیرید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی این موضوعات بپردازیم تابتوانید شانس خود را برای رسیدن به رتبه های اول گوگل بیشتر کنید:

  • انتخاب کلمه کلیدی مناسب

اولین نکته ای که برای رسیدن به صفحه اول گوگل باید رعایت کنید، انتخاب کلمات کلیدی مناسب است! گاهی اوقات شما یک محتوای عالی دارید اما در آن کلمات کلیدی که توسط کاربران جستجو می شود به کار نرفته است. در واقع کاربران برخی کلمات خاص را جستجو می کنند و استفاده از چنین کلماتی کمک زیادی به افزایش رتبه سایت شما در گوگل می کند. در حالی که اگر محتوای عالی داشته باشید اما نتوانید کلمات کلیدی که توسط کاربر جستجو می شود را به بهترین شکل ممکن جستجو کنید، نمی توانید نتایج خوبی کسب کنید. بنابراین در مورد کلمات کلید هدفمند تحقیق کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • تولید محتوای منظم و با کیفیت

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی که کمک زیادی به رشد سایت شما در گوگل می کند، این است محتوای باکیفیت تولید کنید. گاهی اوقات کلمات کلیدی به بهترین شکل ممکن تحقیق می شوند اما محتوای مناسبی برای آن تولید نمی شود. محتوای شما باید به نحوی باشد که بتواند نیاز کاربر را رفع کند. سعی کنید محتوای جامع تولید کنید تا کاربر هر چیزی که می خواهد در مورد کلمه کلیدی جستجو شده بداند را دریافت کند. همچنین تولید محتوای منظم هم اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر آن در رسیدن به صفحات اول گوگل برای کسب و کارها زیاد است.

  • رعایت اصول سئو در تولید محتوا

اگر می خواهید به نتایج اول صفحه جستجوی گوگل دست پیدا کنید، اصول سئو را در محتوای خود رعایت کنید! گاهی اوقات شما محتوای خوبی دارید، کلمات کلیدی هم به خوبی تحقیق کرده اید اما باز هم محتوای شما بهینه نیست. از مهم ترین اصول سئو که باید در محتوای خود استفاده کنید، استفاده درست از کلمات کلیدی در تیترها است. گاهی اوقات هم با انتخاب یک عنوان جذاب و مناسب می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و به رتبه های اول برسید. بنابراین یک چک لیست از سئو محتوا تهیه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

  • لینک سازی داخلی و خارجی

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که در گرفتن رتبه های اول صفحه نتایج جستجوی گوگل اهمیت زیادی دارد، لینک سازی داخلی و خارجی است. لینک سازی داخلی  به شما کمک می کند تا بین صفحات مختلف سایت خود پیوندهای قوی برقرار کنید و کاربران را به صفحات دیگر خود بکشانید. هر چقدر کاربر بیشتر در صفحات سایت شما باقی بماند، احتمال آن که به رتبه های اول گوگل دست پیدا کنید بیشتر خواهد بود. لینک سازی خارجی و دریافت بک لینک از سایت های قوی هم به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در واقع با این کار شما در حال دریافت اعتبار از سایت هایی هستید که از سایت شما بالاتر هستند و رتبه بهتری دارند. این موضوع به شما کمک می کند تا از طرف سایت ها و کسب و کارهای دیگر مورد تایید قرار بگیرید و رتبه شما بهبود پیدا کند.

 

پست های مشابه

سئو معنایی یا سئو سمنتیک چیست؟

11

آذر

تاثیر keyword density و نحوه محاسبه آن

07

آذر