
SERP چیست و چرا برای سئو سایت مهم هستند؟ [پاسخ اینجاست]
سر فصل ها
- صفحه نتایج پولی و ارگانیک
- چرا SERP ها در SEO مهم هستند؟
- نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Result)
- نتایج جستجوی پولی (Paid Search Results)
- اسنیپت های ویژه (featured snippet)
- باکس پاسخ مستقیم (Direct Answer Box)
- گراف دانش (Knowledge Graph) و پنل دانش
- Local Packs
- نتایج تصویر گوگل
- نتایج ویدیو
- مردم نیز می پرسند (People Also Ask)
- نتایج توییتر
- برترین داستان ها (Top Stories)
- نتایج خریدنی گوگل (Google Shopping Results)
serp چیست؟ صفحات نتایج موتور جستجو (یا Search Engine resualt page) واکنش گوگل به کوئری سرچ های کاربر است. در صفحات SERP معمولاً شما نتایج جستجوی ارگانیک، نتایج پولی Google Ads، اسنیپت های ویژه (feature snippet)، نمودارهای دانش و نتایج ویدئو می باشند.
ساده تر بخواهیم بگوییم
شما چیزی را در گوگل سرچ می کنید و SERP چیزی است که در جواب پس می گیرید.
حتی اگر در حال حاضر ده ها feature در نتایج داشته باشد که در صفحه اول نمایش داده می شود دوتا دسته بندی مهم نتایج ارگانیک و نتایج پولی همیشه در SERP وجود دارد.
در این مطلب از سری آموزش سئو سئولب به بررسی صفحه نتایج گوگل (SERP) و انواع مختلف نتایج و فاکتورهایی برای ایجاد یک نتیجه جذاب در SERP میپردازیم .
صفحه نتایج پولی و ارگانیک
تفاوت نتایج پولی با سئو چیست؟ نتایج پولی در SERP نتایجی هستند که سایت های آگهی دهنده بابت نمایش سایت در یک سری کلمات کلیدی از طریق Google Ads بابت آنها پول پرداخت کرده اند.
نتایج ارگانیک جایگاه های به دست آمده هستند توسط سایت ها که به وسیله الگوریتم گوگل تعیین می شوند و به طور کلی بهترین و مرتبط ترین نتایج برای یک جستجوی مشخص هستند.
چرا SERP ها در SEO مهم هستند؟
SERP نحوه نمایش سایت شما در صفحه اول گوگل را تعیین می کنند.
به عنوان مثال، بیایید بگوییم شما با سئو سایت خود در صفحه اول گوگل برای کلمه کلیدی «نحوه راه اندازی سایت» رتبه بندی می شوید.
این عالی است . اما ممکن است یک سری از ویژگی هایی که در صفحات SERP وجود دارند باعث شوند سایت شما در نتایج کلیک خوبی را دریافت نکند.
این بدان معناست که حتی اگر برای یک کلمه کلیدی خوب و پر رقابت در صفحه 1 را رتبه بگیرید، احتمالاً کلیک های زیادی نخواهید داشت.
همچنین یک عامل مهم دیگر وجود دارد که باید هنگام ارزیابی SERP حواستان به آن باشد: "جستجوهای بدون کلیک".
طبق گفته اسپارکترو (Sparktoro)، در حال حاضر «جستجوی بدون کلیک» بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد.
و این جستجوهای بدون کلیک عمدتاً به دلیل ویژگی های SERP (به خصوص Featured Snippets) است.
به عنوان مثال، بگذارید بگوییم شما عبارت «گوگل چه زمانی شروع به کار کرد» را جستجو می کنید.
چرا وقتی جواب خود را در لینک اول دریافت می کنید، روی 10 لینک آبی رنگ در نتایج جستجو کلیک کنید؟
به همین دلیل باید کلمات کلیدی را هدف قرار دهید که تعداد زیادی Featured Snippets ندارند. به این ترتیب سایت شما برجسته شده و درصد کلیک آن افزایش می یابد.
المان های یک SERP معمولی گوگل به شرح زیر است:
نتایج جستجوی ارگانیک (Organic Search Result)
نتایج ارگانیک توسط الگوریتم پیچیده گوگل (که دارای بیش از 200 سیگنال رتبه بندی است) تعیین می شود. حتی با اینکه الگوریتم گوگل بسیار محرمانه است، آنها به طور علنی چند فاکتور اصلی برای رتبه بندی را بیان کرده اند از جمله:
• سیگنال های سئو خارجی (تعداد وب سایت هایی که به یک صفحه خاص لینک می دهند که با عنوان «بک لینک» شناخته می شوند)
• سیگنال های سئو داخلی (کلمات کلیدی که در صفحه خود استفاده می کنید)
• سرعت لود سایت
• علائم حضور و اعتماد به برند
یک اسنیپت استاندارد برای نتایج جستجوی ارگانیک گوگل شامل موارد زیر است:
• عنوان صفحه (برچسب عنوان)
• URL صفحه
• توضیحات متا
گوگل گاهی اوقات ویژگی هایی خاصی را به قطعه های ارگانیک ویژه اضافه می کند.
به عنوان مثال، اگر گوگل تاریخ انتشار یک صفحه را مهم را بداند نشان می دهند که:
1. SERP تاریخ انتشار را نمایش می دهد
یا برای برخی از نتایج مشخص، «لینکهای سایت» را در زیر نتیجه نشان می دهند.
2. SERP و لینک های سایت
این لینک ها به بخش های یک صفحه لینک می دهند یا به صفحات مرتبط در همان سایت.
و وقتی از اسکیما (Schema) یا استراکچر دیتا در یک صفحه استفاده می شود، گوگل گاهی اوقات (review stars)، تصاویر و اطلاعات رویداد را به نتیجه جستجو اضافه می کند که یک نتیجه عادی را به یک ریچ اسنیپت (Rich Snippet)تبدیل می کند.
نتایج جستجوی پولی (Paid Search Results)
نتایج جستجوی پولی گوگل با یک نماد کوچک (Ad) در گوشه بالا سمت چپ اسنیپت آنها علامت گذاری شده است.
وقتی تبلیغات ظاهر می شوند، در هر صفحه به طور متوسط 3.10 تبلیغ وجود دارد.
گوگل تبلیغات مربوط به اصطلاحات با ارزش و بسیار رقابتی را در قسمت پایین SERP ها نیز قرار می دهد.
از آنجا که تبلیغات در بالا و پایین صفحه نشان داده می شوند، می توانند نتایج ارگانیک را حذف کنند.
ما توصیه نمی کنیم که از کلمات کلیدی که تبلیغات زیادی دارند استفاده نکنید. اگرچه این تبلیغات به احتمال زیاد CTR شما را کاهش دهد، اما این واقعیت که مردم از آن استقبال می کنند نشان می دهد که این کلمات کلیدی بسیار با ارزش هستند.
در واقع، ما معمولاً این شرایط را زمانی استفاده می کنیم که بخواهیم «برند» را هدف تبلیغات زیاد قرار می دهیم. مطمئناً ممکن است به تعداد کلیک خوبی نرسیم. اما کلیک هایی که دریافت می کنیم بسیار ارزشمندتر هستند.
اسنیپت های ویژه (featured snippet)
featured snippet، بخش کوتاهی از محتوا هستند که از یک صفحه وب یا ویدیو بیرون کشیده شده اند.
انواع معمول featured snippet عبارتند از:
• سوالات متداول (FAQ): یک پاراگراف کوتاه در پاسخ به انواع جستجوها مثل «چیست» و «چه کسی» است.
• Bulleted List: برای رتبه بندی و لیست هایی از «بهترین.»
• لیست شماره دار (Numbered List): برای دستورالعمل ها، ایده ها، دستور غذاها و مراحل کارها استفاده می شود.
• Tables: نمایش تصویری تاریخ ها، قیمت ها، نرخ ها و. یا هرگونه داده ارائه شده در یک جدول
اگرچه اکثر Featured Snippet حاوی متن هستند.
اما گوگل شروع به اضافه کردن «Featured Snippet ویدیویی» به نتایج نیز کرده است.
featured snippet هم تهدید است و هم فرصت.
در واقع featured snippet یک تهدید هستند، زیرا تقریباً همیشه در بالای SERP ها نشان داده می شوند و سایت های دیگر در نتایج ارگانیک را به پایین صفحه می فرستد.
در حقیقت، featured snippet در صفحه اول گوگل بسیار زیاد ظاهر می شوند، به طوری که بسیاری از افراد featured snippet را به عنوان جایگاه ویژه «جایگاه شماره صفر (Position #0) » می شناسند.
featured snippet فرصت هستند، زیرا محتوای شما می تواند در داخل یک اسنیپت ویژه نشان داده شود.
و اگر این کار انجام شود، منجر به دریافت نرخ کلیک یا CTR ارگانیک فوق العاده بالا می شود.
به عنوان مثال، یک سایت در حال حاضر Featured Snippetای دارد که در SERP با کلمه کلیدی ابزار لینک سازی رتبه بندی می شود.
و طبق گزارش گوگل سرچ کنسول، یکی از دلایل اصلی این که نرخ کلیک یا CTR آن 8.3٪ است، استفاده از همین اسنیپت ویژه است.
باکس پاسخ مستقیم (Direct Answer Box)
18٪ از نتایج جستجو «پاسخ مستقیم» دارند که درواقع پاسخ مستقیم به یک سوال خاص هستند.
پاسخ هایی که گوگل حذف می کند مالکیت عمومی دارند، بنابراین برخلاف یک اسنیپت ویژه، در این حالت به منبع لینکی قرار نمی دهد.
گراف دانش (Knowledge Graph) و پنل دانش
گراف دانش معمولاً در سمت راست نتایج ارگانیک نشان داده می شوند.
این داده ها از منابعی مانند ویکی پدیا و Crunchbase انتخاب می شوند.
Local Packs
local pack برای جستجوی لوکال مانند «کتابفروشی انقلاب» نشان داده می شوند.
وقتی گوگل احساس کند که جستجوی «عادی» به چند نتیجه محلی احتیاج دارد، این نتایج می توانند ظاهر شوند. به عنوان مثال، اگر «لوله کش» را جستجو می کنید، گوگل می داند که احتمالاً بدنبال یک لوله کش در نزدیکی خود هستید.
نتایج تصویر گوگل
گوگل نتایج حاصل از تصاویر را برحسب کلمات کلیدی که تصاویرشان منطقی به نظر برسد نشان می دهد: مانند «گربه های زیبا» یا «ماشین های آبی».
نتایج ویدیو
این نتایج معمولاً به صورت یک بسته 3 تایی از ویدئو نمایش داده می شوند همراه با یک علامت چرخ و فلک برای دیدن موارد بیشتر روی آن!
88٪ از نتایج ویدئو از YouTube دریافت می شود.
دقیقاً مشخص نیست که گوگل چگونه تصمیم می گیرد کدام نتیجه باید دارای ویدئو باشد، اما احتمالاً تا حدودی بر اساس خود کلمه کلیدی و تقسیم بندی ویدئوها است.
به عنوان مثال، کسی که عبارت «چگونه می توان یک گاراژ را رنگ آمیزی کرد» را جستجو می کند، احتمالاً می خواهد یک فیلم را ببیند. به همین دلیل است که گوگل ویدیویی را برای آن عبارت نشان می دهد.
مردم نیز می پرسند (People Also Ask)
این یک ویژگی جدید است که گوگل معمولاً در وسط SERP نمایش می دهد.
و وقتی روی یکی کلیک می کنید، صفحه برای پاسخ به این سوال باز می شود.
People Also Ask توسعه پیدا کرده است و به گفته Moz ، 58٪ از نتایج گوگل دارای ویژگی People also Ask SERP است.
بخش «مردم نیز می پرسند» برای ایده گرفتن برای موضوعات محتوا بسیار عالی است. به عنوان مثال، هنگام جستجوی کلمات کلیدی یا «کیورد ریسرچ»، لیستی از سوالات مربوط به آن اصطلاح به دست می آورید. همه این سوالات را می توانید در قالب پست های بلاگ، فیلم ها و پادکست ها پاسخ دهید.
نتایج توییتر
نتایج توییتر نتایجی است که گوگل جدیدترین توییت ها را از یک حساب کاربری خاص توییتر نمایش می دهد. به عنوان مثال، وقتی SEMrush را جستجو می کنید، حساب توییتر SEMrush با 3 توییت آخر آن را در نتایج جستجو نشان می دهد.
برترین داستان ها (Top Stories)
اینها لینک هایی هستند که به مقالات خبری مربوط به یک موضوع خاص لینک می دهند.
برخلاف تصور عمومی، تاپ استوری ها تنها هنگام جستجوی کلمات کلیدی پرطرفدار یا ترند نشان داده نمی شود. به عنوان مثال، یک کلمه کلیدی مانند «کاهش وزن» را انتخاب کنید، حجم جستجو برای این اصطلاح بسیار پایدار است؛ با این حال، هنگامی که شما «کاهش وزن» را جستجو می کنید، همیشه بخش Top Stories در SERP وجود دارد.
برخلاف بسیاری از ویژگی های دیگر SERP در این لیست، سایت شما باید توسط Google News تأیید شود تا در قسمت Top Stories قرار گیرد.
نتایج خریدنی گوگل (Google Shopping Results)
نتایج خریدنی گوگل (که به عنوان تبلیغات لیستی محصولات نیز شناخته می شود) نتایجی است که برای کلمات کلیدی مشابه با یک محصول خاص ظاهر می شود. حتی اگر بیشتر نتایج خریدنی گوگل تبلیغات باشد، آنها دارای نتایج ارگانیک منتخب نیز هستند، زیرا بیشتر نتایج خریدنی گوگل در بالای صفحه نشان داده می شوند، حتی بالاتر از تبلیغات سنتی!

بله به صفحات نتایج موتور جستجو SERP گفته میشه
نیما
یعنی به همون نتایج جست و جو سرپ Serp گفته میشه؟