فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

عوامل موثر در سرعت صفحات سایت

12 اردیبهشت 1401

page speed مدت زمان لود یک صفحه وب است. سرعت لود یک صفحه توسط چندین عامل مختلف تعیین می شود ، از جمله سرور سایت، اندازه فایل و صفحه و حجم تصاویر. روش های مختلفی برای اندازه گیری سرعت صفحه وجود دارد. در این مقاله اندکی به این موضوع پرداخته شده است.

معیار های موثر در سرعت صفحات سایت

در بحث سرعت سایت معیار های زیادی مورد بحث می باشد؛ در ادامه این مقاله به بررسی مهمترین این عوامل خواهیم پرداخت. 

  • Fully Loaded Page: این مدت زمانی است که 100٪ از منابع یک صفحه لود می شود. این ساده ترین راه برای تعیین سرعت لود یک صفحه است.
  • Time to First Byte: این مدت زمان شروع فرایند لود یک صفحه را اندازه گیری می کند.

TTFB در جی تی متریکس

احتمالا برای شما پیش آمده که بعد از وارد شدن به صفحه سایتی چند ثانیه به صفحه سفید خیره شده اید، این TTFBدر کار است.

First Meaningful Paint/First Contextual Paint: مدت زمانی که طول می کشد تا یک صفحه مقدار کافی از منابع خود را لود کند تا کاربر بتواند محتوای آن صفحه را بخواند.

به عنوان مثال، فرض کنید شما یک بلاگ پست دارید که لود کامل آن 10 ثانیه طول می کشد که این مدت طولانی است. از طرف دیگر، توجه به First Meaningful Paint گاهی اوقات نحوه تعامل کاربران با صفحه شما هنگام لود را بهتر نشان می دهد. به عنوان مثال، بیایید دوباره به صفحه ای نگاه کنیم که لود تمام منابع صفحه 10 ثانیه طول می کشد. حتی اگر مدتی طول بکشد تا کل صفحه لود شود، زمانی که کاربر برای اولین بار به صفحه می آید، پس از 1.5 ثانیه "اولین پوینت معنی دار" را دریافت می کند.  این بدان معنی است که آنها می توانند بلافاصله شروع به تعامل با صفحه شما کنند. بنابراین برای یک کاربر، صفحه شما سریع است.

روش های مختلفی برای اندازه گیری سرعت صفحه وجود دارد. و هیچ معیار "قطعی" وجود ندارد همه پرو آن باشند. در عوض، برای بهبود سرعت لود صفحه خود برای همه معیارها و فاکتورهایی که پیدا می کنید، دقت کنید.

چرا سرعت صفحه برای سئو سایت مهم است؟

گوگل از سال 2010 سرعت صفحه را به عنوان فاکتور رتبه بندی بیان کرده است. در سال 2018 با بروزرسانی که انجام داد اهمیت سرعت صفحه را افزایش داد.

به طور خلاصه:

یک سایت کند می تواند به رتبه بندی سایت شما آسیب برساند.

سوال این است: گوگل چگونه سرعت لود سایت شما را تعیین می کند؟ آیا آنها بررسی می کنند که لود 100٪ صفحه چقدر طول می کشد؟ یا TTFB را بررسی می کند؟

آنها در این مورد به طور زسمی اظهار نظر نکرده اند. اما با توجه به اینکه آنها در ابزار PageSpeed ​​Insights خود در مورد همه این معیارها را گزارش می دهند، این نشان می دهد که آنها احتمالاً ترکیبی از معیار مختلف سرعت صفحه را استفاده می کنند:

در ادامه چگونگی بهبود سرعت لود سایت آورده شده است.

نحوه بهبود سرعت صفحه سایت

فشرده سازی عکس

این مورد را در الویت کارهایی که برای بهبود سرعت صفحه خود انجام می دهید قرار دهید. زیرا همین مورد کمک زیادی به به لود صفحه شما می کند. از این گذشته، تصاویر معمولاً 50 تا 90٪ از اندازه صفحه را اشغال می کنند.

فشرده سازی تصاویر

بنابراین هرچه بیشتر بتوانید تصاویر خود را فشرده کنید، صفحه شما سریعتر لود می شود. چطور؟ اگر سایت شما وردپرسی است، برای سئو وردپرس و بهینه سازی تصاویر پلاگینی به نام WP Smush را توصیه می کنیم.این افزونه به طور خودکار هر تصویری را که در کتابخانه رسانه وردپرس آپلود می کنید، فشرده می کند. و طبق گفته سازندگان افزونه، این می تواند اندازه پرونده تصویری شما را 14.2٪ کاهش دهد.

اگر از وردپرس استفاده نمی کنید گزینه های زیادی برای کم کردن حجم تصویر وجود دارد، سایت و ابزارهایی مانند Caesium. برخلاف گذشته، اکنون بیشتر ابزارهای فشرده سازی یا از فشرده سازی بدون افت استفاده می کنند یا فقط کیفیت تصویر را تا جایی کاهش می دهند که به سختی قابل مشاهده است.

کد سایت خود را تمیز و فشرده کنید

به عبارت دیگر: منابع استفاده شده در صفحه خود را minify کنید.

این شامل:

  • HTML
  • CSS
  • جاوااسکریپت
  • و کدهای دیگری که تو صفحه شما است

اولین قدم شما باید پاکسازی کدهای اضافی در صفحه خود باشد. این کد اضافی می تواند از قابلیت هایی باشد که دیگر در سایت خود ندارید. در هر صورت: هرچه کد شما تمیزتر باشد، سرعت لود سریعتر انجام می شود. سپس، با استفاده از برنامه ای مانند GZip کد خود را فشرده کنید.

هاست را ارتقا دهید

این یک نکته ای است که خیلی درباره آن صحبت نمی شود. اگر تمام وقت خود را برای کم کردن حجم تصاویر و بهینه کردن کدهای صفحه بگذارید اما اگر هاست مناسبی نداشته باشید، سایت شما به سرعت لود نمی شود. زیرا شما از هاستی استفاده می کنید که یک سرور را با یک میلیون ها سایت دیگر مشترک است. یک قاعده کلی برای هاست وجود دارد: وقتی صحبت از هاست می شود، چیزی که برای آن هزینه می کنید را دریافت می کنید. بنابراین اگر در فکر بهبود سرعت لود سایت هستید، باید از هاست مناسبی استفاده کنید.

Cach مرورگر را فعال کنید

فعال سازی کش مرورگر

با این کار کاربران می توانند قسمت هایی از صفحه شما را در حافظه پنهان (cache) مرورگر خود ذخیره کنند. بنابراین دفعه بعد که آنها از سایت شما بازدید می کنند، سایت خیلی سریعتر لود می شود. متأسفانه، این امر به لود سریعتر صفحه شما برای افرادی که برای اولین بار سایت شما رو بازید می کنند کمک نمی کند. اما برای بهبود سرعت لود صفحه برای افرادی که قبلاً از سایت شما بازدید کرده اند بسیار عالی است.

از ابزارهای تست سرعت صفحه استفاده کنید

اکنون که این مراحل را اجرا کرده اید، وقت آن است که ببینیم چگونه کار می کنید. و من توصیه می کنم سرعت صفحه خود را با استفاده از دو ابزار مختلف آزمایش کنید. اولین مورد Google PageSpeed ​​Insights است. ابزار Google کد صفحه شما را برای بررسی مشکلات اسکن می کند و راه حل هایی را ارائه می دهد. آنها اخیراً یک ویژگی اضافه کرده اند که گزارش می دهد مدت زمان لود سایت شما برای کاربران واقعی انسان (با استفاده از داده های مرورگر Google Chrome) طول می کشد.

 

اجرای CDN

شبکه تحویل محتوا (CDN) یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش سرعت لود سایت شماست. CDN ها با درک اینکه بازدید کننده شما از نظر فیزیکی در کجاست کار می کنند و سپس منابع سایت را از یک سرور نزدیک به آنها تأمین می کنند.

استفاده از CDN

پست های مشابه