هدف جستجو چیست - چطور بتوانیم با آن سئو سایت را بهبود دهیم

سیگنال های رتبه بندی

شنبه 16 اسفند 99

هدف جستجو چیست؟

هدف جستجو و یا هدف کاربر که به عناوین انگلیسی Search Intent، User Intent و یا گاهی Audience Intent شناخته می‌ شود، اصطلاحی است که هدف کاربر یا مخاطب را از جستجوی یک عبارت خاص بیان می ‌کند. این همان هدفی است که کاربر، از سرچ یک موضوع دنبال می ‌کند.

به عبارتی هر کسی که در گوگل عبارتی را سرچ می‌ کند، هدفی برای این کارش دارد. ممکن است این شخص به دنبال پیدا کردن پاسخی برای سوال ذهنی خود باشد، و یا ممکن است هدف از جستجوی آن عبارت رسیدن به یک سایت خاص باشد. همچنین امکان دارد عبارت مورد نظر با هدف خرید محصول و کالای خاصی جستجو شود.

 البته در این میان ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. اما به طور کلی چهار هدف اصلی در پشت هر سرچ کاربران وجود دارد.

 

۴ هدف اصلی کاربران از سرچ یک عبارت در گوگل

1. به دست آوردن اطلاعات یا Information Intent

همین حالا در گوگل عبارت «پدرخوانده» را سرچ کنید. می ‌بینید که اولین نتایجی که گوگل بالا می‌ آورد، محتوای نوشتاری و بلاگ پست در مورد فیلم پدرخوانده، بازیگران و عوامل بوده و در ادامه ویدئوهایی مربوط به این فیلم به شما نشان داده می ‌شود.

حالا عبارت «ماست و خیار» را جستجو کنید. مشاهده می ‌کنید که اولین نتایج تصویری از تزیین ماست و خیار بوده و پس از آن دستور تهیه ماست و خیار به شما نشان داده می ‌شود.

عبارت سومی که باید جستجو کنید، «نحوه ساخت چهارپایه» است. می‌ بینید که اولین نتایج ویدیوهای آموزشی ساخت چهارپایه بوده و پس از آن تصاویری در مورد مراحل ساخت چهارپایه نشان داده می ‌شود.

سرچ این عبارات و نتایجی که گوگل به شما نشان می ‌دهد، به خوبی اثبات می ‌کند که گوگل تا چه اندازه به دنبال رسیدن به هدف کاربران از سرچ و برآوردن نیازهای آنان است.  

بخش زیادی از جستجو ها در گوگل توسط کسانی انجام می ‌شود که به دنبال اطلاعاتی درباره یک موضوع خاص هستند. افرادی که با هدف کسب اطلاعات عبارتی را در موتورهای جستجوی گوگل سرچ می‌ کنند، یا پرسشی را مطرح کرده و یا یک عنوان خاص را به کار می ‌برند. این اطلاعات می‌ تواند در مورد آب و هوا، دوره ‌های آموزشی و یا حتی موضوعاتی تخصصی‌ تر مانند سئو باشد. 

در حال حاضر گوگل به درکی از نیازهای کاربران دست پیدا کرده ‌است که به جای نشان دادن هر محتوایی که حاوی عبارت سرچ شده است، صفحاتی را به کاربر نشان می ‌دهد که اطلاعاتی مطابق با هدف اصلی کاربر را در بر دارند.

روش تشخیص Information Intent

خوشبختانه نشانه هایی  وجود دارد که شما را در جهت تشخیص هدف کاربر از جستجو راهنمایی می ‌کند. به این ترتیب واژه ‌های زیر به شما نشان می‌ دهد که کاربر با هدف کسب اطلاعات در مورد کلمه کلیدی مورد نظر اقدام به جستجو در گوگل کرده است:

  •  چرا
  •  چگونه یا چطور
  • اطلاعات
  • بهترین روش

روش تشخیص Information Intent

2. پیدا کردن یک سایت خاص یا Navigational Intent

کافی است در موتور جستجوی گوگل عبارت «دیجیکالا»، «فیسبوک» یا «اینستاگرام» را سرچ کنید. در این صورت اولین نتایجی که گوگل به شما نشان می‌ دهد، به هیچ عنوان یک مقاله‌ علمی در مورد آنها نیست. در اینگونه مواقع گوگل سر اصل مطلب رفته و در کوتاه ترین زمان ممکن شما را به سایت دیجیکالا، فیسبوک یا اینستاگرام وارد می کند.

بدین ترتیب بخشی از جستجوی کاربران در نظر گوگل هدفی جز دسترسی و وارد شدن به یک سایت خاص را ندارد. و گوگل این نیاز کاربر را به راحتی تشخیص داده و او را به هدفش می‌رساند.

 روش تشخیص Navigational Intent

در اینگونه موارد کاربر معمولاً از نام سایت به فارسی و یا انگلیسی برای پیدا کردن آن استفاده می‌کند.

 

3. خرید محصول یا Transactional Intent

برای اینکه اینگونه اهداف را بهتر درک کنید کافی است در موتور جستجوی گوگل عبارت «جاروبرقی» را جستجو کنید. مشاهده می ‌کنید که اولین نتایج سایت ‌هایی هستند که به معرفی و فروش انواع جاروبرقی می ‌پردازند. در این موارد کم پیش می ‌آید که ویدئویی با محتوای آموزشی در مورد کار با جاروبرقی و یا مقاله علمی در مورد تاریخچه و مکانیسم جاروبرقی به شما نشان داده شود. چرا که گوگل هوشمندتر از آن شده که فقط به یک کلمه کلیدی مانند جاروبرقی اکتفا کند.

موتورهای جستجوی گوگل اطلاعات و الگوهایی را در پایگاه داده خود دارند که بر اساس آن هدف اصلی کاربر را از جستجوی عبارتی مانند «جاروبرقی» تشخیص داده و تمام سعی خود را در برآوردن نیاز کاربر به کار می‌ بندند.

روش تشخیص Transactional Intent

کاربری که با هدف خرید یک کالا به موتورهای جستجوی گوگل روی می‌ آورد، یا نام محصول را سرچ می ‌کند و یا از واژه ‌هایی مانند موارد زیر استفاده می‌ کند:

  • خرید.
  • خرید با تخفیف.
  • معامله.
  • خرید ارزان…
  • فروش

 

4.  جمع آوری اطلاعات در مورد محصولی خاص برای خرید، یا Commercial investigation

بهتر است عبارت «بهترین خودروی ایرانی» را در موتور جستجوی گوگل سرچ کنید. مشاهده می‌ کنید که اولین نتایجی که به شما نشان داده می ‌شود، محتواهایی هستند که به بررسی و مقایسه انواع خودروهای ایرانی و بهترین آنها به لحاظ قدرت، عملکرد و قیمت پرداخته است. در واقع در اینگونه مواقع گوگل تشخیص می‌ دهد که کاربر با هدف بررسی محصولات موجود در بازار و انتخاب مناسب ‌ترین گزینه به سرچ کلمه کلیدی مورد نظر پرداخته، بدون اینکه قصد خرید فوری را داشته باشد. به عبارت دیگر کاربر برای رسیدن به مرحله خرید به زمان بیشتری نیاز دارد.

روش تشخیص Commercial investigation

کافی است عباراتی مانند بهترین، بادوام‌ترین، ماندگارترین، خوش دست ترین و واژه‌هایی از این قبیل را پیش از نام یک محصول به کار برده و آن را در موتورهای جستجوی گوگل سرچ کنید. این نوع سرچ کاملاً مشخص می‌ کند که کاربر به دنبال انتخاب یک محصول خوب و مناسب بوده و به اطلاعات کاربردی در این زمینه نیاز دارد.

 

 چرا کشف Search Intent در سئو اهمیت دارد؟

چون رضایت کاربر بزرگترین دغدغه و هدفی است که گوگل دنبال می‌کند. این ساده‌ ترین و در عین حال صادقانه ‌ترین پاسخی است که می‌توان به این پرسش داد. اگر بخواهیم دقیق ‌تر بگوییم، گوگل به طرز وسواس گونه‌ ای نسبت به نیازی که مخاطب قصد دارد از طریق سرچ یک عبارت در موتورهای جستجوی گوگل برآورده کند، حساس است.

ضرورت شناخت و بکارگیری هدف سرچ از جنبه‌ های مختلفی به اثبات رسیده است. و عدم استفاده از تکنیک سرچ اینتنت به معنای خط خوردن از رنکینگ‌ های گوگل است، حتی با این وجود که بک‌لینک‌ ها و دیگر تکنیک‌ های سنتی رنکینگ هنوز هم مهم هستند.

در واقع اهمیت این تکنیک به قدری زیاد است که گوگل از آن با عنوان تعریف دوباره ‌ای برای مارکتینگ فانل یا قیف بازاریابی یاد می‌کند.

اینجاست که دیگر شکی باقی نمی ماند که نه بک لینک ها و نه ترفندهای سئو نمی توانند به اندازه رضایت کاربر از رسیدن به هدفی که از سرچ دارد، در دیده شدن و رسیدن آن به اولین پیشنهادات صفحه اول نتایج موتورهای جستجو مفید باشند.

پس کافی است هدف جستجو را در صدر دغدغه های خود برای سئوی سایت قرار دهید، گوگل بقیه موارد را راست و ریس می کند.

 

چطور از هدف جستجو به نفع سئوی سایت خود استفاده کنم؟

چطور از هدف جستجو به نفع سئوی سایت خود استفاده کنم؟

حالا که می‌دانید سازوکار جدید گوگل در نشان دادن نتایج جستجو به کاربر چگونه است، باید بتوانید از این مکانیسم به نفع سئوی هدفمند استفاده کنید.  شما باید دقیقاً بدانید که کاربر چه می ‌خواهد. اگر اطلاعات می ‌خواهد نباید با نشان دادن صفحه محصولات آن را فراری دهید. اگر به دنبال خرید یک محصول خاص است، نباید با یک مقاله طولانی و خسته کننده، آن را از خرید کالا از وبسایتتان منصرف کنید.

برای مثال اگر وبسایت شما عرضه‌کننده غذای کمکی کودکان است، حتماً باید صفحه محصولات خود را با کلمات کلیدی تجاری بهینه کنید. در این مورد می ‌توانید از کلمه کلید غذای کمکی کودک استفاده کنید. از طرفی می‌ توانید برای بخش بلاگ سایت خود، مقاله ‌ای با کلمه کلیدی «چگونه به کودک خود غذای کمکی بدهیم؟» تهیه کنید.

اما گاهی تشخیص هدف اصلی کاربر از جستجوی یک کلمه کلیدی خاص دشوار می ‌شود. چرا که هر کاربری ممکن است از تکیه کلام خاص یا به طور کلی بیان متفاوتی برای رساندن منظور خود به موتورهای جستجوی گوگل استفاده کند.

 

۳ قدم تا رسیدن به هدف سرچ و سئوی هدفمند

اگر کاربر قصد خرید دارد، یک صفحه محصول درست کنید. اگر به دنبال اطلاعات است، مقالات علمی و آموزشی در وبسایت خود آپلود کنید. و اگر کاربر می‌ خواهد در مورد کالایی پرس و جو کند، محتوایی در مورد انواع و اقسام کالای مورد نظر موجود در بازار ارائه دهید. خوب فکر می ‌کنید کار به همین جا ختم می ‌شود و شما همپای گوگل پیش رفته‌اید؟

خوشبختانه یا متاسفانه اینطور نیست. هنوز اقدامات زیادی لازم است انجام دهید تا از نظر گوگل شایستگی حضور در صفحه اول نتایج جستجو را داشته باشید. ما اقداماتی که لازم است انجام دهید را در چهار مرحله خلاصه کرده‌ایم:

 

1.  SERP را بررسی کنید: رتبه‌ بندی سایت‌ ها توسط گوگل، بر اساس معیارهای ثابت انجام نمی گیرد. این معیارها پویا هستند و روز به روز تغییر می ‌کنند. اعتماد کردن به سئوی سایت ‌هایی که در حال حاضر در رتبه ‌های برتر موتورهای جستجوی گوگل قرار دارند نمی تواند درک کاملی از آنچه که واقعاً نیاز دارید به شما بدهد. اگر شما SERP یا همان «صفحه نمایش نتایج موتورهای جستجو» را همین امروز و ماه بعد بررسی کرده و با هم مقایسه کنید، متوجه این موضوع می ‌شوید. برای شروع بهتر است تاریخچه رتبه‌ بندی کلمه کلیدی هدف را نیز بررسی کنید.

 

2.  اطمینان حاصل کنید که سه ویژگی را در محتوایتان لحاظ کرده‌اید: در این مرحله شما باید محتوایتان را با توجه به سه گزینه زیر بهینه ‌سازی کنید:

  • نوع محتوا: محتواهایی که در وبسایت های مختلف منتشر می شوند و در اختیار کاربران قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند. شما باید تشخیص دهید که هدف جستجو با چه نوع محتوایی تناسب بیشتری دارد. یا در واقع چه نوع محتوایی بهتر از پس نیازهای کاربر بر می آید. به این ترتیب انواع محتوا از این لحاظ عبارتند از؛ بلاگ پست، صفحه محصول، صفحه کتگوری و صفحه لندینگ. 
  • فرمت محتوا: اینجا باید مشخص شود که محتوای شما یک راهنما بر اساس کلید واژه «چگونه» است، یا آموزش قدم به قدم یک موضوع، پستی فهرست وار است یا محتوایی مقایسه ای؛ خلاصه موضوعی است و یا معرفی آپشن های مختلف یک سوژه.
  • زاویه دید محتوا: همیشه باید بدانید که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی، به دنبال رسیدن به چه هدفی است. این موضوع به شما کمک می کند که از زاویه دید مخاطب به بررسی سوژه مورد نظر بپردازید.

برای مثال اگر کاربر کلمه «آبگوشت» را سرچ می‌ کند، شما می ‌توانید محتوایی با عبارات کلیدی « طرز تهیه آبگوشت»، «روش سنتی پخت آبگوشت» و یا «فوت و فن‌های تهیه آبگوشت مجلسی» بهینه کنید. همچنین در مواردی که کلمه کلیدی اصلی «خرید لپتاپ» است. شما باید محتوای خود را با عباراتی نظیر «خرید لپ تاپ  ارزان»، «خرید لپتاپ  قسطی» و یا «خرید لپ تاپ  زیر قیمت بازار» بهینه کنید.

 

3.  صفحات با رتبه بهتر را تحلیل کنید: اگر واقعاً در هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی جدی هستید، باید SERP ها و صفحات با رتبه برتر را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنید. این تنها راه درک واقعی برای آنچه که مردم می خواهند ببینند، و  در نتیجه آنچه که محتوای شما باید در مورد آن صحبت کند، است.

 

چند ترفند کارآمد برای ایجاد تجربه کاربری رضایت بخش

  • گوگل popus ها را دوست ندارد پس فقط در شرایطی از آن استفاده کنید که گزینه Exit Intent روشن باشد.
  • نوشتن بهترین بلاگ پست بدون در نظر گرفتن روان بودن و سهولت در خواندن، به هیچ دردی نمی خورد.
  • با خودتان روراست باشید. شاید خیلی ها وقت و علاقه خواندن تک تک واژه های محتوای شما را نداشته باشند، پس با زیرعنوان ها به کاربران کمک کنید زودتر به بخش مورد نظر و پاسخ برسند.
  • چطور می‌شود قدرت رسانه‌های تصویری مانند عکس و ویدئو را در فهماندن بهتر موضوع، رساندن کاربر به هدفش و البته ایجاد تجربه کاربری جذاب تر نادیده گرفت؟
  • به رعایت هدف جستجوی کاربر در محتواهای جدید اکتفا نکنید. خیلی از پست‌ها در ابتدا رنکینگ سایت را بالا برده و سپس به قعر نتایج جستجوی گوگل سقوط می‌کنند. قطعاً دلیل این رویداد چیزی نیست به جزء search intent. پس محتواهای موجود را با این تکنیک بهینه سازی کنید.
  • بخش people also ask را مانند یک نقشه رسیدن به گنج بدانید! چرا که با نگاه کردن به این بخش متوجه می‌ شوید کاربران چه سؤالات و نیازهایی حول محور موضوع محتوای شما دارند. بنابراین با پرداختن به این موضوعات و پاسخ دادن به سوالاتی که در این بخش مطرح شده است، در محتوای سایت شما کاربران جدیدی به سمت خواندن پستتان هدایت می شوند.

 

آخرین مرحله و یا اولین قدم...

حتی اگر تمام اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم را با تمام وجود درک کرده و مراحل بهینه سازی سایت متناسب با هدف جستجو را در پیش بگیرید، باز هم در ابتدای مسیر رساندن کاربر به هدفش و تبدیل شدن به یک شنونده هوشمند هستید.

بهتر است با خودتان روراست باشید. شاید بتوانید مدت کوتاهی موتورهای جستجوی گوگل و کاربران را با تکرار عبارات کلیدی و یا بک لینک ها گوگل بزنید، اما روز به روز که می گذرد، انتظارات کاربران از گوگل و انتظارات گوگل از محتوای وبسایت ها بیشتر می شود.

اینجاست که باید علاوه بر کسب دانش و مهارت در زمینه سئوی به روز، کمی ذوق به خرج بدهید، ایده پردازی کنید و البته روان شناسی بدانید. و یا به عبارتی، باید از هر ابزاری که در دست دارید استفاده کنید تا نیاز کاربر را با تمام وجود درک کرده و احساس رضایت خاطر را در او ایجاد کنید. 

 

 

 

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید

برای ثبت نظر وارد سایت شوید