فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

نکات ضروری قابل توجه هنگام تغییر قالب یک سایت

12 اردیبهشت 1401

در پایان این چک لیست، مواردی را خواهید آموخت که باید بعد از تغییر قالب یک سایت از آن ها مراقبت کنید. در بیشتر موارد، اشتباهات و مشکلاتی را خواهید دید که باید فوراً آن ها را رفع کنید. سه یا چهار هفته پس از راه اندازی مجدد سایت، به طور معمول می توانید تشخیص دهید که آیا راه اندازی مجدد از نظر SEO موفقیت آمیز بوده است یا خیر….

نکات ضروری قابل توجه هنگام تغییر قالب یک سایت

 

سر فصل ها

تمام محتوایی که باعث ایجاد ترافیک در وب سایت فعلی می شود، در وب سایت جدید نیز باید موجود باشد.

اگر محتوا را از وب سایت خود حذف کنید، این محتوا دیگر نمی تواند ترافیک جستجوی ارگانیک را به وب سایت شما هدایت کند. باید بررسی کنید کدام محتوا در حال حاضر باعث ایجاد ترافیک وب سایت قدیمی شما می شود. می توانید با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل وب یعنی گوگل سرچ کنسول و یا ابزارهای مدیریت وب در Bing ، Yandex یا سایر موارد، مطمئن شوید که هیچ محتوای مهمی را از وب سایت خود حذف نمی کنید. صفحاتی که صفحات فرود مهم برای ترافیک جستجوی ارگانیک هستند باید همیشه در وب سایت جدید نگهداری شوند.

 

همه بک لینک ها به محتوای مرتبط و به روز در وب سایت جدید اشاره کنند.

لینک های ورودی (لینک هایی از وب سایت های دیگر که به وب سایت شما اشاره می کنند، اغلب به آنها بک لینک نیز گفته می شود) هنوز یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو هستند.

بنابراین، مهم است که مطمئن شوید همه لینک های ورودی به محتوای مربوطه که برای بازدیدکنندگان وب سایت شما مفید است، اشاره کنند. بک لینک هرگز نباید به صفحه خطا یا محتوای قدیمی اشاره کند. همچنین، صفحاتی که از وب سایت های دیگر به آنها پیوند داده شده است، باید خود به سایر صفحات مهم وب سایت شما لینک داشته باشند تا بتوانند صفحات دیگر را نیز تقویت کنند.

اگر به دلایلی، URL ای که دارای بک لینک است، نمی تواند در وب سایت جدید شما وجود داشته باشد، می توانید محتوا را در URL دیگری قرار دهید و آدرس لینک داده شده را به URL ای که محتوای صحیح در آن است هدایت کنید. اگر محتوا قدیمی نیزنمی تواند در وب سایت جدید شما وجود داشته باشد، باید محتوای جدیدی ایجاد کنید که نیازهای کاربران را برآورده کرده تا بر روی لینک کلیک کرده و در صفحه شما قرار بگیرند.

شما می توانید از ابزارهای تخصصی برای یافتن همه URL های مفید در وب سایت خود استفاده کنید که دارای بک لینک هایی نیز هستند. از جمله آن ها می توان به سرچ کنسول Google یا Google Analytics اشاره کرد تا اطلاعات مفیدی نیز به دست بیاورید.

 

PDF ها و تصاویری که باعث افزایش ترافیک موتورهای جستجو می شوند در وب سایت جدید موجود باشد.

تصاویر، PDF ها و سایر انواع فایل ها نیاز به توجه خاصی دارند، زیرا ممکن است هیچ اطلاعاتی در مورد آنها در ابزار تجزیه و تحلیل وب یا سایر ابزارهایی که به طور مرتب استفاده می کنید، پیدا نکنید. اگر وب سایت شما از طریق تصاویر ، PDF ها یا انواع دیگر فایل ها ترافیک جستجوی ارگانیک زیادی را به خود جلب می کند، مطمئن شوید که این محتوا را در وب سایت جدید خود نیز در دسترس دارید.

نکته مهم: در وب سایت جدید خود به دنبال فرصتی برای جایگزینی فایل های PDF که باعث جذب ترافیک ارگانیک می شوند با صفحات HTML که حاوی محتوای یکسانی هستند، باشید. صفحات HTML چندین مزیت نسبت به PDF دارند:

1.      صفحات HTML را می توان در ساختار معمول وب سایت جاسازی کرد تا کاربران فرصتی برای کشف بیشتر مطالب شما پیدا کنند. از طرف دیگر، PDF ها معمولاً مانند کوچه بن بست هستند، بنابراین تنها کاری که کاربر می تواند انجام دهد این است که دکمه برگشت را فشار داده و به صفحه نتایج موتور جستجو بازگردد.

2.      صفحات HTML در ابزار تجزیه و تحلیل وب شما نشان داده می شوند، در حالی که PDF ها معمولاً چنین نیستند. بنابراین می توان ترافیک صفحات HTML را تجزیه و تحلیل کرد و از نتایج برای بهینه سازی استفاده کرد، در حالی که PDF ها اینگونه نیستند.

3.      صفحات HTML بسیار دوستدار موبایل نسبت به PDF ها هستند.

 

همه موضوعات مهم (کلمات کلیدی های مهم) در وب سایت جدید مورد هدف قرار بگیرند.

وقتی همه مطالب مهم را به وب سایت جدید خود منتقل می کنید، حتماً به موضوعات جستجو یا کلمات کلیدی که باعث ایجاد ترافیک در وب سایت قدیمی شما شده اند نیز توجه کنید. حتی اگر SEO به طور مداوم در حال رشد است، باز هم مهم است که کلمات کلیدی مناسب را در مکان های مناسب در صفحات فرود جستجوی ارگانیک خود قرار دهید: در عنوان، توضیحات متا، و لینک های داخلی اشاره شده به صفحه و غیره.

ابزارهایی مانند Google Search Console و ابزارهای رتبه بندی تخصصی اطلاعات زیادی در مورد کلمات کلیدی که در حال حاضر باعث ایجاد ترافیک در وب سایت شما می شوند به شما می دهد. اطمینان حاصل کنید که نسخه های جدید صفحاتی که این ترافیک را به خود جلب می کنند، پس از راه اندازی مجدد همچنان برای کلمات کلیدی مشابه بهینه شده باشند.

 

 

همه عنوان ها و توضیحات متا در وب سایت جدید حفظ یا بهبود یابند.

عنوان و توضیحات متا بخش مهمی از محتوای وب سایت شما در SEO است. موتورهای جستجو قطعات پیش نمایش خود را از عنوان و توضیحات متا (در میان سایر فاکتور ها) تشکیل می دهند، بنابراین عنوان و توضیحات متا اولین نقطه تماس بسیاری از مشتریان جدید با کسب و کار شما هستند.

اگر وب سایت قدیمی شما قبلاً دارای عنوان و توضیحات متا بهینه شده است، یا حداقل عنوان و توضیحات متا که برای عملکرد SEO شما خوب کار می کند، مطمئن شوید که آن ها را در وب سایت جدید خود نیز نگه داری می کنید. حتی می توانید از راه اندازی مجدد به عنوان فرصتی برای بهبود عنوان و توضیحات متا استفاده کنید، به طوری که آنها به پرسش جستجوی کاربر حتی بهتر پاسخ دهند و کلیک های بیشتری به دست بیاورند.

 

بهینه سازی های قبلی محتوا به وب سایت جدید منتقل شده باشد.

اگر محتوای وب سایت قدیمی شما قبلاً برای رتبه بندی بهتر موتورهای جستجو بهینه شده است، این بهینه سازی ها باید به وب سایت جدید منتقل شوند. در غیر این صورت، شما در خطر از دست دادن ترافیکی هستید که از طریق این بهینه سازی ها به دست آورده اید.

این بهینه سازی ها ممکن است شامل تغییراتی در تایتل ها، لینک هایی از کلمات خاص در یک صفحه به صفحات دیگر، استفاده از کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط در متون، برچسب های alt در تصاویر و موارد دیگر باشد. بهتر است قبل از اعمال تغییرات در محتوای خود یا حذف بخش خاصی از آن، از میزان اقدامات SEO در سال های گذشته اطمینان حاصل کنید.

همه تغییرات در محتوای وب سایت که ممکن است به دلیل محدودیت های طراحی یا تغییرات فنی و ساختاری در صفحات ضروری شما باشد، باید از نظرSEO نیز به دقت کنترل شود.

 

URLs & Redirects

از تغییرات URL غیر ضروری بپرهیزید

“If it ain’t broke, don’t fix it.”

 

این ضرب المثل در مورد بسیاری از موارد صدق می کند، اما در مورد URL ها بسیار مهم است. سعی کنید تا جایی که ممکن است URL های قدیمی خود که دارای جایگاه و اتوریتی خوبی هستند را در وب سایت جدید نیز نگه دارید. فقط در صورت نیاز URL ها را تغییر دهید. به عنوان مثال ، اگر همه URL های پست های وبلاگ شما دارای سگمنت های بیشتری هستند، نیازی به حذف آن در سایت جدید ندارید ، فقط به این دلیل که می خواهید آدرس های کوتاه تر برای رتبه بندی موتورهای جستجو تهیه کنید.

در بیشتر موارد، حفظ URL های قدیمی به شما کمک می کند تا راه های بهبود کمتری برای آن ها در نظر بگیرید. هر بار که یک    URL  را تغییر می دهید، کل اتوریتی URL قدیمی را از دست می دهید و تنها با تنظیم یک تغییر مسیر 301 می توانید بخشی از آن را به آدرس جدید منتقل کنید.

پس در صورت امکان URL های قدیمی خود را نگه دارید و فقط در صورت لزوم آن ها را تغییر دهید.

 

 

یک URL در ازای هر محتوا وجود دارد

هنگام ایجاد وب سایت جدید خود، به ساختار URL جدید توجه کافی داشته باشید. محتوای تکراری زمانی تولید می شود که از طریق URL های مختلف به یک صفحه از وب سایت دسترسی پیدا کنید. در بیشتر موارد با ایجاد یک ساختار URL خوب و جلوگیری از تکرار غیر ضروری صفحات می توان از این امر جلوگیری کرد.

اگر به دلایلی نمی توانید از محتوای تکراری اجتناب کنید، مطمئن شوید که حداقل با پیاده سازی یک استراتژی خوب، از این مشکل مراقبت می کنید.

 

 

هر URL قدیمی که دیگر وجود ندارد به آدرس جدید صحیح هدایت شود.

این احتمالاً مهمترین مورد SEO است که هنگام راه اندازی مجدد وب سایت خود باید از آن مراقبت کنید. هر URL ای که بعد از راه اندازی مجدد وب سایت شما دیگر وجود ندارد، باید به URL ای هدایت شود که در ساختار وب سایت جدید موجود است.

در یک حالت ایده آل، معادلی از هر URL قدیمی در وب سایت جدید وجود خواهد داشت، به طوری که هر URL قدیمی می تواند به صفحه جدیدی هدایت شود.

هنگامی که هیچ معادل دقیقی از صفحه قدیمی در وب سایت جدید وجود ندارد، تغییر مسیر باید بر روی URL جدید انجام شود که با محتوای قدیمی مطابقت بیشتری دارد. توصیه نمی کنیم که تمام صفحات قدیمی که در وب سایت جدید معادل آن وجود ندارد را به صفحه اصلی هدایت کنید.

اگر مقصدهای تغییر مسیر که انتخاب می کنید همچنان به دنبال هدف جستجوی کاربرانی است که قبل از راه اندازی مجدد در صفحات قدیمی قرار گرفته اند، شانس خوبی نیز برای حفظ بیشتر رتبه های خود پس از راه اندازی مجدد دارید.

 

از مسیر های اضافی اجتناب کنید.

همه تغییرمسیرهایی که تنظیم کرده اید باید مستقیماً به مقصد خود اشاره کنند و از طریق URL واسطه تغییر مسیر ندهند.

تغییر مسیرها اغلب زمانی اتفاق می افتد که راه اندازی مجدد وب سایت شامل تغییر دامنه یا تغییر از http به https باشد. در برخی موارد ممکن است به نظر برسد که همه URL های قدیمی http را ابتدا به معادل https خود هدایت کرده و سپس از URL های مشابه https که دیگر وجود ندارند تغییر مسیر به معادل جدید آنها ایجاد کنید.

هنگامی که تغییر دامنه درگیر است ، ممکن است همین روش وسوسه کننده باشد. برخی از وبمستران ابتدا URL های قدیمی را به دامنه جدید به همتایان خود هدایت می کنند و سپس مجموعه دیگری از تغییرمسیرها را پیاده سازی می کنند که از آدرس های قدیمی در دامنه جدید مراقبت می کند.

باید از این میانبرها به هر طریقی دوری کرد. وقتی نوبت به تغییر مسیر برای راه اندازی مجدد وب سایت می رسد، اطمینان حاصل کنید که همه نشانی های وب قدیمی مستقیماً به معادل جدید خود هدایت می شوند.

 

تغییر مسیرها برای نشانی های وب که دارای پیوند هستند اضافه شده است.

برای حفظ عملکرد SEO بعد از راه اندازی مجدد وب سایت، باید به URL هایی که دارای بک لینک از سایر دامنه ها هستند توجه ویژه ای داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از این پیوندها به صفحات خطا پس از راه اندازی مجدد اشاره نمی کنند.

می توانید از ابزارهای مختلف برای تهیه لیست کامل بک لینک های خود از سایر وب سایت ها استفاده کنید.

 

کد همه تغییر مسیرهای دائمی 301 است.

هنگام تنظیم تغییر مسیرها، وبمستران اغلب به کدهای تغییر مسیرها توجه نمی کنند. بسیاری از سیستم ها به طور پیش فرض 302 تغییر مسیر را تنظیم می کنند، در غیر این صورت مشخص نشده است. اگرچه اخیراً بحث های زیادی در زمینه SEO در مورد اینکه آیا 302 تغییرمسیر امروزه کار را به خوبی 301 تغییرمسیر انجام می دهد، وجود دارد، اما ما همچنان به شدت توصیه می کنیم از 301 برای تغییر مسیرهای دائمی استفاده کنید. اگر قصد ندارید به زودی هدف تغییر مسیر را تغییر دهید، که در هنگام راه اندازی مجدد وب سایت شما اینطور نیست، همیشه باید تغییر مسیر 301 را انتخاب کنید.

Indexing & crawlability

فایل robots.txt هیچ دستورالعمل غیر ضروری را شامل نشود.

مدیریت محتوا یا سیستم های فروشگاه گاهی اوقات به طور خودکار دستورالعمل های غیر ضروری یا حتی مضر را در فایل های robots.txt شامل می شود. هنگامی که وب سایت جدید خود را راه اندازی می کنید، مطمئن شوید که هیچ دستوراتی در فایل robots.txt شما وجود ندارد که بتواند مانع خزیدن و فهرست بندی محتوای وب سایت شما توسط ربات های موتور جستجو شود.

نکته در مورد استفاده صحیح از فایلهای robots.txt برای SEO: اگر می خواهید صفحات خاصی از فهرست بندی خارج شوند، باید از متا تگ های "noindex" در این صفحات استفاده کنید و صفحات را از طریق فایل robots.txt خود مسدود نکنید. صفحاتی که از طریق فایل robots.txt شما مسدود شده اند از خزیدن در امانند، نه از فهرست بندی. اگر موتورهای جستجو گمان کنند که صفحات مسدود شده ممکن است مرتبط باشند زیرا پیوندهای زیادی (داخلی یا خارجی) دریافت می کنند، حتی اگر قابل جستجو نباشند ، فهرست بندی می شوند. همچنین، برچسب های "noindex" در صفحاتی که قابل خزیدن نیستند، توسط Google نادیده گرفته می شود، زیرا ربات قادر به تفسیر چیزی نیست که در آن نمی خزد.

به فایل robots.txt جدید خود توجه کنید و مطمئن شوید که به خزیدن و فهرست بندی شما آسیبی نرساند.

 

همه پیوندهای داخلی مهم قابل خزیدن باشند.

هنگامی که وب سایت جدید خود را راه اندازی می کنید، باید مطمئن شوید که همه پیوندهای مهم داخلی برای روبات های موتور جستجو قابل خزیدن هستند. اما کدام پیوندهای داخلی برای عملکرد SEO شما مهم هستند؟

پیوندهای داخلی مهم می توانند پیوندهایی باشند که از صفحات قوی مانند صفحه اصلی وب سایت یا صفحه ای با تعداد زیادی بک لینک خارجی به صفحه ای که یک صفحه فرود مهم برای ترافیک ارگانیک است، اشاره کنند.

پیوندهای داخلی مهم اغلب اما نه همیشه، یک کلمه کلیدی هستند که ترافیک جستجوی ارگانیک را به صفحه مورد نظر هدایت می کند.

 

لینک  داخلی

همه پیوندهای داخلی به اهداف جدید تغییر کرده باشند.

هنگامی که وب سایت جدید خود را راه اندازی می کنید، به یاد داشته باشید که در صورت تغییر برخی از URL های شما یا همه آنها ، تمام پیوندهای داخلی خود را به اهداف جدید تغییر دهید. پیوندهای داخلی بد یک سیگنال بد برای موتورهای جستجو است و همچنین بر تجربه کاربر تأثیر منفی می گذارد.

 

لینک های داخلی حاوی کلمات کلیدی مهم حذف نشوند.

پیوند داخلی یک سیگنال مهم برای موتورهای جستجو است تا به تعیین محتوای صفحه پیوند داده شده کمک کند. بنابراین ، باید اطمینان حاصل کنید که هنگام راه اندازی مجدد وب سایت خود، هیچ کلمه کلیدی مهمی را از متون پیوند داخلی خود حذف نکنید.

اگر می خواهید تغییراتی از این قبیل را تشخیص دهید ، باید وب سایت قدیمی و جدید خود را بخزید و پیوند داخلی همه صفحاتی را که در حال حاضر باعث ایجاد ترافیک ارگانیک و معادل آنها در وب سایت جدید شما می شوند مقایسه کنید.

 

 

 

 

 

پست های مشابه