Dwell Time چیست - تمام چیزهایی که باید درباره آن بدانید

سیگنال های رتبه بندی

یکشنبه 26 بهمن 1399

Dwell Time چیست؟

Dwell Time مدت زمانی است که فرد قبل از بازگشت به SERP در یک صفحه از نتایج جستجو صرف می کند. بسیاری از متخصصان سئو سایت Dwell Time را یک سیگنال مهم رتبه بندی گوگل می دانند.

برای مثال، فرض کنید شما در گوگل عبارتی را جستجو می کنید.

Dwell Time چیست؟

نتیجه اول به نظر مناسب می رسد. بنابراین شما بر روی آن کلیک می کنید.

کلیک بر روی اولین نتیجه

اما وقتی به آن سایت می روید، سایت زشت و استفاده از آن سخت است. و محتوا مفید نیست.

ux بد در dwell time

بنابراین پس از 5 ثانیه دوباره به نتایج گوگل بر می گردید.

Dwell Time  شما 5 ثانیه بوده است.

و آن بازدید فوق العاده کوتاه به گوگل می گوید شما از آن نتیجه راضی نیستید.

پس سپس روی نتیجه شماره 2 کلیک کنید.

این بار، محتوا این سایت شگفت انگیز است. و طراحی سایت عالی و دسترسی سایت آسان است.

محتوای با کیفیت - سایت ساده با دسترسی راحت

و شما 4 دقیقه و 37 ثانیه زمان را صرف خواندن هر کلمه می کنید . سپس برای ادامه تحقیقات خود دوباره به نتایج برمی گردید.

بهبود Dwell time با محتوای با کیفیت

Dwell Time طولانی به گوگل می گوید که این نتیجه ارزش زیادی را برای شما ایجاد کرده است.

و اگر افراد زیادی مدت زمان طولانی را در این صفحه صرف کنند، گوگل به آن رتبه می دهد.

بهبود رتبه

اما یک موردی وجود دارد:

Dwell Time و Bounce Rate  شبیه به هم هستند. یکی نیستند.

تفاوت بانس ریت و Dwell Time

Bounce Rate مدت زمانی است که کسی از یک صفحه بازدید می کند… و بدون کلیک کردن بر روی صفحه، دکمه بازگشت را می زند.

تفاوت بانس ریت و Dwell Time

فرقی نمی کند که این شخص 2 ثانیه وقت بگذارد یا 2 ساعت در صفحه باشد. اگر کاربری دوباره به نتایج جستجو برگردد، Bounce اتفاق افتاده است.

طبق تحقیقات انجام شده رابطه ای بین Bounce Rate و رتبه بندی نتایج صفحه اول گوگل وجود دارد.

رابطه ای بین Bounce Rate و رتبه بندی نتایج

البته نه به عنوان معیار اصلی رتبه بندی بلکه به عنوان معیاری که باید به آن توجه داشته باشید و آن را بهبود ببخشید. به این دلیل که Bounce Rate به شما درمورد رضایت یا عدم رضایت از یک نتیجه خاص اطلاعات زیادی نمی دهد.

اما Dwell Time.

 

چرا Dwell Time اهمیت دارد؟

ما می دانیم که موتورهای جستجو (مانند Bing) از Dwell Time در الگوریتم خود استفاده می کنند:

چرا Dwell Time اهمیت دارد؟

سوال این است:

آیا گوگل به Dwell Time اهمیت می دهد؟

آنها هرگز هر چیزی را که مربوط به ِDwell Time است را به طور علنی تأیید یا رد نکرده اند.

اما برخی نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد گوگل از Dwell Time به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند.

گفته هایی که در این باره وجود دارد:

الگوریتم ماشین لرنینگ گوگل (RankBrain)، کاملاً به مدت زمان حضور فرد در یک صفحه توجه می کند.

(یا به عبارت دیگر، Dwell Time)

اما چطور می توانیم Dwell Time  را بهبود دهیم؟

4 روش برای بهبود Dwell Time

فرمول PPT

اگر میخواهید افراد زمان طولانی را در سایت شما صرف کنند، باید آن ها در قلاب بی اندازید.

و اینجاست که فرمول PPT به شما کمک می کند.

این یک فرمول مخصوص محتوا است که بخصوص برای افزایش Dwell Time تاثیرگذار است.

به این عکس نگاه کنید:

فرمول PPT

اولین خط از مطالب شما باید یک خلاصه ای (Preview) از مطالب شما باشد.

این خلاصه به جستجوگران اجازه می دهد تا بدانند که محتوای شما دقیقاً همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.

در قسمت بعد باید اثبات کنید محتوای شما به آن ها کمک می کند.

و درنهایت با یک انتقال (Transition) محتوای خود را کامل کنید.

این انتقال خواننده را به آرامی از مقدمه وارد بخش بعدی محتوای شما می کند.

اضافه کردن ویدیو

اضافه کردن ویدیوها می تواند Dwell Time صفحه شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

در واقع، بلاگ Wistia به سادگی با افزودن یک ویدیو به محتوای، Dwell Time خود را 260٪ افزایش داد:

اضافه کردن ویدیو - افزایش Time on page

روش های مختلفی برای اضافه کردن ویدیو به صفحه وجود دارد.

اول، می توانید به جای متن از یک ویدیو استفاده کنید.

برای مثال شما ویدیویی در صفحه خود قرار داده اید که 1:12 است.

بنابراین اگر کسی آن ویدیو را تماشا کند، این افزایش 1+ دقیقه ای برای Dwell Time سایت موثر است.

تولید محتوای جامع و بلند

این یک مثال ساده ریاضی است:

خواندن یک مقاله 3000 کلمه ای بیشتر از یک بلاگ پست 300 کلمه ای طول می کشد.

مشخص است که:

منظور ما این نیست که شاخ و برگ و محتوای غیر مفید به مقاله خود اضافه کنید تا طولانی شود.

در عوض، ما از شما می خواهیم محتوای با کیفیت که جامع و مفید است ایجاد کنید.

ارتباط و نظرات

یکی از کارمندان گوگل یک بار اعلام کرد که یک ارتباطات با کاربران می تواند در رتبه بندی "بسیار" کمک کند:

ارتباط و نظرات

اما آیا می توان به عنوان یک فاکتور رتبه بندی آن را نامید؟

اول، نظرات در واقع محتوایی است که افراد می خواهند آن را بخوانند.

همچنین افرادی که نظر می گذارند بدیهی است که وقت بیشتری را در صفحه می گذرانند… که باعث افزایش متوسط Dwell Time صفحه شما می شود.

بهبود سرعت سایت

برای کسی پوشیده ای نیست که کاربران آنلاین منتظر یک سایت با سرعت پایین نمی شوند.

و اگر سرعت سایت شما کند باشد کاربران قبل از خواندن کلمه ای سایت شما را ترک می کنند.

به همین دلیل باید مطمئن شوید سایت شما برای تمام کاربران با سرعت مناسب لود می شود.

PageSpeed یک سیگنال رتبه بندی مستقیم تایید شده است:

بهبود سرعت سایت

پس سایت شما سرعت لود پایینی دارد آموزش GTmetrix به شما کمک می کند تا مرحله به مرحله به بهبود آن بپردازید.

موبایل فرندلی

شاید این مورد راحت به نظر برسد:

اگر سایت شما دسترسی راحتی را برای کاربر ایجاد نکند آن ها در سایت شما نمی مانند.

و متاسفانه سایت هایی هستند که هنوز موبایل فرندلی نیستند.

برای بررسی اینکه صفحه شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است یا نه، وارد سرچ کنسول گوگل شوید:

موبایل فرندلی

و به قسمت "Mobile usability" بروید:

به شما اعلام می کند گوگل کدام یک از صفحات شما را با تجربه کاربری بد می داند.

Mobile usability

شما حتی جزئیات مربوط به مشکل را دریافت می کنید… و مراحل رفع آن را انجام می دهید:

رفع مشکل موبایل فرندلی

 

اندازه گیری Dwell Time

در واقع چطور می توان Dwell Time را اندازه گیری کرد؟

هیچ گزارشی از "Dwell Time" در Google Analytics یا سرچ کنسول وجود ندارد.

Google Analytics اطلاعاتی در مورد "Avg. Session Duration" می دهد. این میانگین زمانی است که کسی پس از ورود به آن صفحه در سایت شما می گذراند.

که بسیار نزدیک به Dwell Time است.

در اینجا بررسی آن آمده است:

اول، در گوگل آنالیتیکس لاگین کنید:

اندازه گیری Dwell Time

سپس این مسیر را دنبال کنید:

 “Behavior” → “Site Content” –> “Landing Pages”

سپس یک segment ایجاد کنید تا فقط ترافیک ارگانیک را به شما نشان دهد.

اضافه کردن segment جدید

و می توانید دقیقاً مدت زمان حضور افراد که از طریق ترافیک ارگانیک در هر صفحه از سایت شما آمده اند را ببینید:

با این اطلاعات چه کاری می توانید انجام دهید؟

ابتدا ببینید چه چیزی برای بهبود موثر است و آن را در صفحات دیگر هم اعمال کنید.

ممکن است برخی از ویژگی های این صفحات این باشد:

  • مطلب به بخش های مختلف تقسیم شده است.
  • این صفحه دارای عکس های باکیفیت و مرتبط با محتوا است.
  • تعدادی نقل و مقال های معتبر آورده شده است.
  • از لینک های داخلی مرتبط و به جا استفاده شده است.

شما می توانید با توجه به این نکات صفحاتی که Dwell Time خوبی ندارند را بهبود دهید.

در بعضی موارد ممکن است دلیل درصد پایین Dwell time عدم مطابقت محتوا با هدف کاربر باشد.

 

بهترین Dwell Time  چقدر است؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد.

پاسخ بلند:

Dwell Time خوب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد:

  • مخاطبین خاص شما
  • نوع محتوا
  • کوئری های سرچی که افراد پیدا کردن شما استفاده می کنند
  • ترندهای فصلی
  • و غیره

بنابراین به جای نگرانی درباره اینکه به یک عدد خاص برسید، توصیه می کنیم از تکنیک ای این مقاله برای بهبود Dwell Time صفحات خود استفاده کنید.

 

تیم تحریریه سئولب

تیم تحریریه سئولب متشکل از چندین متخصص سئو و تولید محتواست که پس از تالیف و ترجمه که از سایت‌های معتبر گردآوری می‌شود در وبلاگ تخصصی سئولب به انتشار می‌رسد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید

در حالتی که وارد سایت شده باشید درج کامنت منجر به کسب امتیاز در کلاب می شود