فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

سئو محلی چیست؟ کاربردها و نکات لوکال سئو

18 آذر 1402

حدود 46 درصد از جستجوهای گوگل درباره پرس‌و‌جوهای مربوط به لوکیشن هستند. کاربران ممکن است به دنبال کسب‌وکاری در نزدیکی محل زندگی خود باشند یا به خدمات مبتنی بر مکان نیاز داشته باشند. اینجاست که سئوی محلی (لوکال سئو) وارد میدان می‌شود تا کسب‌و کارهای مرتبط را برای کاربران قابل دسترس کند. سئوی محلی پتانسیل بسیار زیادی دارد و به عنوان سنگ بنای یک استراتژی خوب بازاریابی عمل می‌کند. اگر می‌خواهید در مورد این روش بهینه‌سازی موتورهای جستجو بیشتر بدانید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

سئوی محلی چیست؟

سئوی محلی (Local SEO) یک تکنیک بازاریابی است که به کسب‌و کارها کمک می‌کند تا مکان یا شعبات خود را در نتایج جستجوی گوگل (SERP)  نشان دهند. این روش بهینه سازی موتورهای جستجو، مناسب مشاغلی است که به دنبال مشتریان در یک شهر، منطقه یا محله هستند. کسب‌و کارهایی که ماهیتی فیزیکی ندارند و خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه می‌دهند، نیازی به سئوی محلی ندارند. به عبارتی، لوکال سئو به خدمات فیزیکی در یک موقعیت مکانی خاص مربوط می‌شود.

بگذارید برای درک بهتر این موضوع یک مثال بیاوریم:

شما تازه یک رستوران در فلکه دوم صادقیه دایر کرده‌اید. قصد دارید از طریق گوگل برای ساکنان این منطقه قابل دسترس باشید. کاربری در گوگل عنوان «رستوران در فلکه دو صادقیه» را تایپ می‌کند. اگر کسب و کار شما برای این کلمه کلیدی سئو شده باشد در نتایج دیده می‌شوید.

تاریخچه سئوی محلی

گوگل برای اولین بار در سال 2004 زمانی که سرویس «Google local» خود را راه‌اندازی کرد، نیاز به رویکردی دقیق‌تر را برای جستجوی مبتنی بر جغرافیا اعلام کرد. این ویژگی دسترسی به اطلاعات کسب‌و کارهای محلی را فراهم می‌کند که همگی آنها به صورت بومی در پلتفرم گوگل قرار دارند. ناگفته نماند، گوگل تنها موتور جستجویی نیست که بر سرچ لوکال تمرکز دارد، بینگ پلتفرم (Bing Places) را در سال 2013 راه اندازی کرد و یاهو نیز عقب نمانده است و با توسعه پلتفرم «Yahoo! Small Business» توانسته به جمع بزرگان بپیوندد.

نحوه عملکرد سئو لوکال

از بین همه موتورهای جستجو، سرچ لوکال گوگل نسبت به بقیه دقیق‌ و کامل‌تر است. گوگل از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که نتایج مرتبط با جستجوی کاربران را ارائه می‌دهند. این الگوریتم‌ها عناصر مختلفی از داخل و خارج از سایت را در نظر می‌گیرد تا مشخص کند کدام وبسایت‌ها محتوای مرتبط با جستجوی کاربر را ارائه می‌دهند. الگوریتم‌های گوگل با استفاده از پارامترهای مختلف مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جستجو ارزیابی می‌کنند که کدام سایت‌ها بهترین پاسخ را به جستجوی کاربر می‌دهند و آن سایت‌ها بالای نتایج ظاهر می‌شوند.

گوگل از یک الگوریتم رتبه بندی جداگانه برای سئوی محلی استفاده می‌کند که عناصر مختلفی را برای دستیابی به بهترین نتایج در نظر می‌گیرد. برای اینکه نتایج محلی با آنچه مخاطب جستجو می‌کند مرتبط باشد، گوگل از چندین رویکرد استفاده می‌کند که شامل موارد زیر هستند:

  • ارتباط: آیا کسب‌و کار بیشترین ارتباط را با درخواست کاربر دارد؟
  • فاصله: آیا کسب‌و کار از نظر محلی به اندازه کافی به کاربر نزدیک است؟
  • شهرت: کسب‌و کار چقدر در منطقه محلی خود مشهور است؟

در نهایت آنچه گوگل در نتایج نشان می‌دهد به سه شکل زیر هستند:

1.     گوگل مپ Google Maps مشتریان بالقوه اغلب به صورت مستقیم در گوگل مپ به جستجوی شما می‌پردازند. موقعیت مکانی هر کسب و کاری که در گوگل مپ ثبت شده باشد در این بخش نمایش داده می‌شود.

2.     لوکال فایندر Local Finder این بخش بعد از نتیجه گوگل مپ قرار دارد که با نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تماس، ساعت کاری و رتبه (با ستاره مشخص می‌شود) نمایش داده خواهد شد.

3.     نتایج ارگانیک Organic Results نتایج جستجو درست زیر گوگل مپ و لوکال فایندر ظاهر می‌شوند. معیارهای این رتبه بندی براساس سئوی داخلی ، تولید محتوا لینک سازی، کیفیت نظرات مشتریان و سایر موارد خواهند بود.

اهمیت سئوی محلی

سئوی محلی ساده‌ و موثرترین راه برای افزایش بازدید و در نتیجه جذب مشتریان بیشتر و بهبود نرخ تبدیل است. اولین مزیت سئو محلی این است که کسب‌و کار شما در معرض دید قرار می‌گیرد. شما با بسیاری از کلمات کلیدی مرتبط می‌توانید در گوگل مپ و نتایج گوگل دیده شوید تا نام کسب‌و کارتان نمایش داده شود؛ بنابراین افراد بیشتری کسب‌و کار شما را کشف می‌کنند و این به معنای ترافیک بیشتر در وبسایت و فروش بالاست. به مثالی که قبل‌تر زدیم برمی‌گردیم و تعدادی از مهمترین کلمات کلیدی که برای رستوران واقع در فلکه دوم صادقیه کاربرد دارند را در زیر معرفی می‌کنیم:

  •  بهترین رستوران صادقیه
  • رستوران خوب در غرب تهران
  • رستوران در آریاشهر
  •  رستوران در منطقه 5

این کلمات کلیدی و سایر موارد می‌تواند‌ مزیت مهم دیگری داشته باشند. سئوی محلی دقیقاً رویکردی مبتنی بر برندسازی دارد. وقتی نام برند شما در نتایج نمایش داده می‌شود، این موضوع اولین گام در آگاهی از برند است. درحقیقت، آگاهی از برند به موفقیت بلند مدت منجر می‌شود. مشتریانی که شما را در نتایج گوگل پیدا می‌کنند، سپس وارد فروشگاه یا مغازه‌تان می‌شوند و اگر کسب‌و کارتان بتواند آنها را راضی کند، نام برندتان را دهان به دهان منتقل می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که همه مشاغل در لوکال سئو سرمایه گذاری نمی‌کنند. با انجام این کار، می‌توانید یک مزیت رقابتی ایجاد کنید و به سرعت خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

نکات مهم در سئوی محلی

سئوی محلی یکی از خدمات سئو است که توسط متخصصان این حوزه به کسب‌و کارها ارائه می‌شوند. متخصصان با ایجاد یک استراتژی مناسب سئو محلی به دیده شدن در نتایج گوگل کمک می‌کنند. ابتدا باید بگوییم که لوکال سئو تحت تاثیر سئوی داخلی و خارجی قرار دارد. پس سئوکاران ابتدا به این دو مقوله توجه می‌کنند و سپس به سراغ موارد اختصاصی سئوی محلی می‌روند. در این میان، یکسری نکات مهم وجود دارند که متخصصان سئو از آنها برای سئوی محلی بهره می‌برند.

1- ثبت نام در Google Business Profile

برای نشان دادن کسب و کار در نتایج جستجوی گوگل، باید جزئیات کسب‌و کار به این موتور جستجو ارائه شود. پلتفرم Google Business Profile ابزاری رایگان برای صاحبان مشاغل است تا بتوانند کسب‌وکار خود را در نتایج نشان دهند. باید نام کسب‌وکار، آدرس وبسایت، موقعیت کسب‌وکار در نقشه، شماره تلفن، محصول و خدمات در این پلتفرم وارد شوند.

2- استفاده از نظرات و رتبه بندی

شهرت برند تحت تاثیر نظرات و رتبه بندی سئوی محلی قرار دارد. فقط کافیست به تعداد ستاره و کامنت‌هایی که در گوگل مپ و لوکال فایندر نمایش داده می‌شوند، توجه کنید. مشتریان در کامنت‌ها اشاره می‌کنند که از محل کسب و کار بازدید کرده‌اند و نظرات خود را در مورد نحوه مشتری‌مداری و کیفیت خدمات ارائه می‌دهند. در این زمان بهتر است کسب‌وکار به مشتریان پاسخ دهد و از آنها قدردانی کند.

3- اجرای استراتژی سایتیشن بیلدینگ

سایتیشن (Citations) به لینک‌های سئو محلی اشاره دارد. سایتیشن بیلدینگ محلی مربوط به ذکر نام، آدرس، شماره تلفن و وبسایت کسب‌وکارها در سایت‌های شخص ثالث مانند پلتفرم‌های بررسی (Review Platforms) و سایت‌های دایرکتوری محلی است. این کار علاوه بر کمک به گوگل برای تأیید جزئیات خاص کسب‌وکار، حتی می‌تواند یک بک لینک بالقوه برای دیده شدن در موتور جستجوی محلی ارائه دهد.

4- بهینه سازی تجربه کاربری با موبایل

در سال 2023، بیش از 60 درصد از کل ترافیک وب از تلفن‌های همراه است. مردم فقط از دستگاه‌های تلفن همراه برای تماس تلفنی یا گشتن در اینستاگرام استفاده نمی‌کنند، آنها از تلفن‌های خود برای یافتن موقعیت مکانی کسب‌و کارها و انجام کارهای روزانه خود بهره می‌برند. به همین دلیل مهم است که وبسایت‌ها برای گوشی همراه بهینه شده باشند تا یک تجربه کاربردی همه جانبه را ارائه دهند.

5- بهینه سازی جستجوی صوتی

با توجه به محبوبیت روزافزون دستیارهای صوتی و رابط‌های جستجو، منطقی است که سئوی صوتی در چک لیست سئوی محلی جای گیرد. برای مثال، شما در خودروی خود هستید و نمی‌توانید در گوگل تایپ کنید. در این حالت، می‌توانید از صدا برای پیدا کردن یک کسب‌وکار استفاده کنید. به این ترتیب، گوگل نتایج سرچ صوتی را به صورت سئوی محلی نشان می‌دهد. اگر کاربر به دنبال یک مغازه فروش کفش چرم مردانه در بلوار کشاورز است، نتایج به او نشان داده می‌شوند.

6- گرفتن بک لینک های معتبر

بک لینک‌های محلی یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بهبود اعتبار وبسایت و کسب رتبه در گوگل هستند. اساساً، هرچه بک لینک‌های معتبر بیشتر باشند، موتورهای جستجو اعتبار بیشتری به وبسایت می‌دهند. برای گرفتن بک لینک‌های معتبر باید به سراغ وبسایت‌های پربازدید با اعتبار دامنه بالا بود. کسب‌وکارها می‌توانند با انتشار رپرتاژ و دریافت بک لینک به رشد کسب و کار خود در نتایج سئوی محلی کمک زیادی کنند.

کاربردهای سئوی محلی

در دنیایی که مشتریان دائماً به دنبال محصولات و خدمات آنلاین هستند، اکثر کسب‌وکارها به خدمات و آموزش سئو برای ارتقای برند خود نیاز دارند؛ اما آیا همه برندها به لوکال سئو احتیاج دارند؟ باید بگوییم که هر کسب‌وکاری که موقعیت مکانی دارد و خدمات یا محصولاتی ارائه می‌دهد، بهتر است سئو محلی را جدی بگیرد. در ادامه به کسب‌وکارهایی که می‌توانند از سئوی محلی سود ببرند، اشاره می‌کنیم:

  • فروشگاه‌های خرده فروشی (بوتیک‌ها، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و غیره)
  • خدمات حرفه‌ای (شرکت‌های حقوقی، شرکت‌های حسابداری و غیره)
  • خدمات خانگی (لوله کش‌ها، برقکاران، تعمیرکاران و غیره)
  • خدمات درمانی (مطب پزشکان، کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و غیره)
  • مراکز ورزشی (باشگاه بدنسازی، ورزشگاه‌ها، مجتمع‌های ورزشی و غیره)
  • خدمات زیبایی (سالن‌های زیبایی، آرایشگاه‌ها، کلینیک‌های لیزر و غیره)
  • جاذبه‌ها و سرگرمی‌ها (موزه‌ها، تئاترها، سینما، پارک‌ها و غیره)
  • خدمات شهری (بانک‌ها، پیشخوان‌های دولت، اسناد رسمی و غیره)
  • مراکز آموزشی (دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های زبان و غیره)
  • رستوران‌ها، کافه‌ها، فود کورت‌ها
  •  تعمیرگاه‌ها و خدمات خودرویی
  • مجتمع‌ها و مراکز بزرگ خرید
  •  مراکز آموزشی
  • طلافروشی‌ها، خدمات ارزی و سکه
  • صنعت املاک و مستغلات

ابزارهای محبوب سئوی محلی

سئوکاران برای بررسی وضعیت کسب‌وکار از ابزارهای تحلیلی استفاده می‌کنند. این ابزارها می‌توانند به آنالیز سایت و بررسی نقاط قوت و ضعف آن کمک کنند تا از این طریق بتوان استراتژی درستی را مطابق با نیازهای کسب‌وکار، نوع صنعت و الگوریتم‌های گوگل ارائه داد. با این حال، اگر به دنبال این هستید که عملکرد وبسایت خود را یک قدم جلوتر ببرید، بهتر است با ابزارهای لازم برای بررسی سئوی سایت خود آشنا شوید. از ابزارهای کاربردی برای سئوی محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Semrush
  • Synup
  • Moz Local
  • Yext
  • BrightLocal
  • Whitespark
  • GrowthBar
  • Serpstat Local SEO
  • Uberall
  • GeoRanker

کلام آخر

در دنیایی که 7.1 میلیارد نفر از تلفن همراه استفاده می‌کنند، برای کسب‌وکارها مهم است که استراتژی‌های سئوی خود را بهینه کنند تا افراد محلی بتوانند آنها را پیدا کنند. سئوی محلی کاملاً متفاوت از استراتژی‌های معمول سئو است، زیرا در این نوع روش بهینه سازی موتورهای جستجو افراد محلی هدف قرار داده می‌شوند. موقعیت مکانی مشاغل، محتوای محلی و نیازهای مخاطبانی که نزدیک یک کسب‌وکار زندگی می‌کنند، نقش کلیدی در تعیین سئو یک کسب‌وکار محلی دارند. برای اینکه از رقبا جلوتر بمانید، باید خود را در نتایج گوگل نشان دهید و استراتژی‌های مناسب برای این کار را به کار بگیرید. به دلیل آنکه این حوزه بسیار تخصصی است، توصیه می‌کنیم از متخصصان سئو در این زمینه کمک بگیرید. سئولب به پشتوانه دانش، تجربه و تخصص در زمینه مشاوره سئو، کمک بزرگی در این زمینه به کسب‌وکارها به حساب می‌آید. شما می‌توانید برای معرفی کسب‌وکار خود از متخصصان سئولب کمک بگیرید.

پست های مشابه