فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

سئو محتوا چیست؟ بهترین روش های بهینه سازی محتوا

اگر تا به حال متنی برای وبلاگ نوشته باشید، می دانید سئو محتوا و انتشار آن چه قدر می تواند طول بکشد. از انتخاب موضوع، جمع آوری اطلاعات، نوشتن پست گرفته تا انتشار آن، معمولا ساعت ها زمان نیاز دارد. به همین دلیل اگر پست شما ترافیکی را که انتظار داشتید به دست نیاورد، می تواند یک شکست بزرگ به حساب بیاید.

 

اگر تمام کارهایی که انجام می دهید منجر به پستی با مشارکت (Engagement) بالا و عالی نشود، بدون شک، یکی از ناامیدکننده ترین تجربه ها را پشت سر گذاشته اید.

در این مطلب از سری مطالب آموزش سئو سئولب به ایجاد یک محتوای سئو شده که پتانسیل زیادی برای رتبه گرفتن در صفحه اول دارد پرداخته ایم.

 

سئو محتوا (SEO Content) چیست؟

برای پاسخ به این سوال که سئو محتوا چیست؟باید بدانید فرآیند برنامه ریزی، ایجاد و بهینه سازی محتوا با هدف رتبه بندی در نتایج موتورهای جستجو است. (که همچنین به عنوان "نوشتن برای سئو" شناخته می شود)

سئو مجموعه فعالیت هایی است که به طور خاص با موتورهای جستجو مانند گوگل صحبت می کند تا به آن ها بگوید که پست شما شایستگی قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج موتور جستجو را دارد (SERPs).

 

چرا سئو محتوایی اهمیت دارد؟

طبق تحقیق انجام شده توسط HubSpot مشخص شده است که مشاغلی که به طور منظم بلاگ پست منتشر می کنند، 350٪ ترافیک بیشتر از کسانی که به طور منظم محتوا منتشر نمی کنند، دارند.

چرا سئو محتوایی اهمیت دارد؟

گوگل حتی به طور واضح اعلام کرده که محتوا یک بخش فوق العاده مهم برای موفقیت در سئو است. همچنین اعلام کرده که "محتوا" یکی از 3 فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است.

چرا سئو محتوایی اهمیت دارد؟

البته این سوال مطرح می شود که: چگونه به زبان سئو می توان نوشت؟

نگران نباشید. در این مطلب قصد داریم به 13 راهکار و ترفندی اشاره کنیم که به تسلط یافتن شما در نوشتن محتوایی با پتانسیل دست یابی به رتبه بالا، کمک کند.

 

چگونگی نوشتن محتوای سئو شده (مرحله به مرحله)

برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل هیچ رازی وجود ندارد، محتوای با کیفیت کلید اصلی موفقیت در این موضوع است.

ولی فقط محتوای با کیفیت بالا کافی نیست.

طبق فرمول زیر پیش بروید:

محتوای خیلی خوب + سئو داخلی = سئو محتوا

اما برای رتبه گرفتن و پیشرفت در گوگل سایت شما علاوه بر سئو محتوا به سئو خارجی  و  سئو تکنیکال هم نیاز دارد 

 

چگونگی نوشتن محتوای سئو شده (مرحله به مرحله)

برای شروع آموزش سئو محتوا آماده هستید؟

مرحله 1#:  انتخاب موضوع

در قدم اول شما باید وضوعی را برای محتوای خود انتخاب کنید.

پس باید موضوعی را انتخاب کنید که کاربر به دنبال آن است.

3 راه زیر به شما در انتخاب موضوع در سئو محتوا کمک می کند.

بلاگ رقبا: به پست ها، فیلم ها و اینفوگرافی های محبوب بلاگ رقیب هاتون نگاه کنید. چه چیزهایی را هم شما دارید هم سایت رقیب؟ چه ویژگی هایی دارد که به جلب توجه کاربر منجر می شود شما هم میتوانید اضافه کنید (یا بهبود دهید)؟

ویکیپدیا:  مخصوصا بخش فهرست مطالب ویکیپدیا.

به عنوان مثال، اگر بخواهید یک بلاگ با موضوع دیجیتال مارکتینگ راه اندازی کنید. سری به ویکی پدیا بزنید.

سپس به صفحه بازاریابی شبکه های اجتماعی در ویکی پدیا بروید.

 انتخاب موضوع

بخش Table of content شامل یک ایده جالب است.

Table of content

مخاطب: دسته های مختلف مخاطبان در هنگام جستجوی محصول یا خدمات شما، به جستجوی نوع خاصی از محتوا بپردازند. یعنی باید از خود بپرسید:

  • می خواهید به مخاطبان خود چه چیزی بگویید؟
  • پیام اصلی مطلب شما چیست؟
  • هدف مقاله شما چیست؟

می خواهید بعد از مطالعه مقاله، مخاطب شما چه کاری انجام دهد؟ (آیا می خواهید آنها کاری انجام دهند، محصولات یا خدمات شما را بخرند، پست های بیشتری بخوانند؟)

فکر کردن در مورد این سوالات به شما کمک می کند تا ایده اصلی برای پست یا مقاله خود بیابید.

مرحله 2#: کلمه کلیدی را پیدا کنید

حالا زمان پیدا کردن کلمه کلیدی است.

تحقیق کلمات کلیدی از مهمترین و با اولویت ترین قسمت ها در فرآیند سئو محتوا است و روش ها و ابزارهای متفاوتی دارد .

کیورد ریسرچ موضوعی است که خیلی طولانی است. بناربراین نمیشه در این مطلب به طور کامل پوشش داد بنابراین پیشنهاد میکنم بلاگ راهنما جامع کیورد ریسرچ را حتما مطالعه کنید.

اما در این مطلب یک سری تکنیک فوق العاده که در تحقیق کلمه کلیدی به شما کمک می کند را آورده ایم.

از Google Suggestion برای پیدا کردن کلمات کلیدی Long tail استفاده کنید.

کلمه کلیدی را پیدا کنید

 

جالب بودن این تکنیک این است که می توانید کلمات کلیدی را ببینید که الان افراد در جستجوی آن هستند. یعنی این اصطلاحات فوق العاده رقابتی نیستند (هنوز).

Google Trends میتواند به شما در این پروسه کمک کند.

Google Trends  به شما نشان می دهد کدام کلمات کلیدی در هر زمان پر سرچ هستند.

اگر می بینید که با گذشت زمان، جستجوها برای یک کلمه کلیدی خاص به طور مداوم کاهش می یابد، می توانید متوجه شوید که این کلمه کلیدی مناسب هدف گذاری برای بازاریابی شما نیست و همچنین بالعکس.

ما استفاده از یک ابزار رایگان به نام Answer The Public را پیشنهاد می کنم.

ما استفاده از یک ابزار رایگان به نام Answer The Public را پیشنهاد می کنم.

این ابزار سوالاتی که مردم درمورد موضوعی که شما در آن تایپ می کنید را به شما نمایش می دهد.

Keywordtool  ابزار دیگری است که به کمک آن میتوانید کلمات کلیدی مشابه به کلمه خود را پیدا کنید البته این ابزار دو نسخه رایگان و پولی دارد که با تهیه نسخه پولی کاربران میتواننند از مزایا بیشتری برخوردار شوند 

 

مرحله 3# : مطالب جامع بنویسید

در اینجا راز کوچکی برای SEO محتوای وجود دارد:

اگر می خواهید محتوای شما در گوگل رتبه خوبی بگیرد، باید عالی باشد.

به عبارت دیگر:

"محتوای با کیفیت" کافی نیست. محتوای شما باید بهترین نتیجه برای یک جستجو انجام شده باشد ...

وگرنه رتبه ای نمیگیرد. پس محتوای شگفت انگیز رمز موفقیت سئو است.

حالا چطور این محتوا را ایجاد کنیم؟

محتوای جامع بنویسید.

منظورمان چیه؟

یعنی محتوایی که تولید و منتشر می کنید باید برای کسی که کوئری را سرچ می کند، هر چیزی را که لازم دارد بدهد.

 

برای مثال ما در سئولب یک مقاله ای داریم HTTPS چیست؟ تمام مواردی که نیاز است بدانید

HTTPS چیست؟

برای مثال ما می توانستیم یک سری نکات را برای در تولید محتوا بیاوریم اما می دانیم که یک مقاله جامع بهتر از یک مقاله کوتاه در گوگل رتبه می گیرد.

و حتما می دانید که یک مقاله جامع شامل تعداد کلمات بیشتری نسبت به مقاله کوتاه است.

حتی این مورد در تحقیق سیگنال های رتبه بندی گوگل آمده است که 10 نتیجه برتر در SERP شامل محتوایی با بیش از 2000 کلمه هستند:

 10 نتیجه برتر در SERP

اما واقعا چرا محتوای جامع بهتر است:

  • محتوای طولانی تر به اطلاعات بیشتر گوگل درباره موضوع آن صفحه وب کمک می کند. در نتیجه این باعث اطمینان بیشتر گوگل می شود که صفحه شما نتیجه مرتبطی برای آن کلمه کلیدی است.
  • همانطور که قبلاً اشاره کردم، مقالات طولانی می توانند موارد بیشتری را نسبت به بلاگ پست 300 کلمه ای پوشش دهد. این بدان معناست که مقالات طولانی بهتر از محتوای کوتاه به سوالات افراد پاسخ می دهند.
  • محتوای طولانی پتانسیل بیشتری برای جذب بک لینک و اشتراک گذاری را دارد.

برای مثال بلاگ پست HTTPS سئولب که بالاتر توضیح دادیم 3200 کلمه است.

همانطور که گفته شد، نوشتن محتوای طولانی می تواند یک مزیت رقابتی برای شما باشد.

خب سراغ مرحله بعدی سئو محتوا  برویم.

 

مرحله 4# : بهینه سازی برای کاربران به سئو محتوا کمک کنید

زیرا واقعیت این است:

اگر خواندن و درک محتوای شما آسان نباشد، رتبه خوبی در نتایج نمی گیرد.

(حتی اگر سئو داخلی شما خیلی خوب باشد)

به همین دلیل که اکنون گوگل از "سیگنالهای تجربه کاربر" (علاوه بر سیگنالهای رتبه بندی سنتی، مانند بک لینک) استفاده می کند تا بفهمد کدام نتایج سزاوار رتبه #1 در SERP هستند.

از زیر مجموعه ها به موارد اصلی لینک دهید.

بعد از اینکه کلمات کلیدی یا صفحات اصلی خودتان را مشخص کردید مطمئن شوید که از صفحات فرعی و بلاگ پست ها به این صفخات مهم لینک داده باشید.

این کار باعث می شود تا اهمیت و ارزش صفحات را برای گوگل مشخص شود.

از زیر مجموعه ها به موارد اصلی لینک دهید.

در اینجا چند نکته در زمینه محتوای سئو شده آورده ایم. که می توانید با استفاده از آنها رضایت کاربران و موتورهای جستجو را جلب کنید.

 

مرحله 5# :موضوع را براساس هدف جستجو (Search Intent) انتخاب کنید

محتوای سئو شده در گذشته به معنای اضافه کردن کلمات کلیدی به صفحه مورد نظر بود.

درسته که هنوز هم وجود کلمات کلیدی در محتوا برای سئو مهم است، اما کافی نیست.

اما در حال حاضر باید محتوای شما با "Search Intent" هم مطابقت داشته باشد.

به عبارت دیگر:

محتوای شما باید اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن است را در اختیارش قرار دهد.

پس ما قبل از اینکه یک محتوایی را بخواهیم تولید کنیم مواردی را بررسی میکنم.

SERP را بررسی کنید

برای مثال من عبارت «مربا آلبالو» را سرچ کردم و متوجه شدم که بیشتر افراد به دنبال طرز تهیه آن هستند.

SERP را بررسی کنید

پس نوشتن محتوایی که یک آموزش کامل درباره طرز تهیه مربای آلبالو است می تواند رتبه خوبی در نتایج بگیرد.

 

مرحله 6#: محتوا را با کلمات کلیدی بهینه کنید.

این مرحله همه چیز درمورد نوشتن محتوای سئو محور است.

وقتی لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب کردید، وقت آن است که یک پست وبلاگ متمرکز بر یکی از این کلمات کلیدی بنویسید.

زمانی که شروع به نوشتن محتوای سئو محور می کنید دقت کنید که کلمات کلیدی به طور منظم در همه جای پست قرار بگیرد. 

کلمه کلیدی اصلی شما باید در این مکان های اصلی ظاهر شود:

  •  Title
  • عناوین و عنوان های فرعی (headings and subheadings)
  • URL (در صورت امکان)
  • تگ alt (موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را بخوانند)
  • متا دیسکریپشن
  • در کل محتوا

شما برای انسان می نویسید، نه موتورهای جستجو. برای جذب خوانندگان یک سبک نوشتاری طبیعی داشته باشید و نیازها و علایق آنها را در نظر بگیرد.

 

مرحله 7# : از تایتل و هدینگ ها به نفع خود استفاده کنید.

طبق این گزارش که در وبلاگ Moz منتشر شده است، نرخ کلیک ارگانیک یک سیگنال رتبه بندی گوگل است.

 

و طبق تجربه ما CTR بیشتر معمولاً منجر به رتبه بندی بالاتر می شود.

از تایتل و هدینگ ها به نفع خود استفاده کنید.

تایتل شما علاوه بر اینکه باید کلمه کلیدی را داشته باشد همچنین باید از جذابیت خوبی برخوردار باشد تا به افزایش CTR کمک کند.

می توانید با استفاده از اعداد در تایتل خود این کار را انجام دهید.

برای مثال به مقاله ایجاد تایتل جذاب سئولب دقت کنید:

ایجاد تایتل جذاب

از کلماتی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید

استفاده از کلمات جذاب

مرحله 8#: از متا دیسکریپشن ها به نفع خود بهره ببرید.

توضیحات متا مستقیماً بر رتبه بندی گوگل تأثیر نمی گذارد.

یک Meta description جذاب میتواند نرخ کلیک را افزایش دهد.

بنابراین توصیه می کنیم برای هر صفحه از سایت خود یک متا دیسکرپشن منحصر به فرد بنویسید. و سعی کنید محتوایی که برای آن قرار می دهید جذاب باشد و کاربر را جذب برای کلیک آن کند.

 
سئو محتوا - متادیسکریپشن
از متا دیسکریپشن ها برای خلاصه و جمع بندی کردن پست خود استفاده کنید.
 
به یاد داشته باشید که آن ها را کوتاه نگه دارید، از کلمات کلیدی استفاده و از جذاب بودن آن ها هم اطمینان حاصل کنید.

 

حتما بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست؟ آخرین تکنیک های Black Hat SEO

مرحله 9# : استفاده از کلمات و عبارات مرتبط (LSI)

کلمات کلیدی LSI اصطلاحا کلماتی هستند که ارتباط نزدیکی با موضوع محتوای شما دارند. و کمک خوبی به سئو محتوای شما می کند.

LSI به دو دلیل اصلی به SEO محتوای شما کمک می کنند:

در ابتدا، کلمات LSI به گوگل کمک می کنند تا مفاهیم و موضوع صفحه شما را به طور کامل بفهمد.

این یک چیز است که کلمه کلیدی هدف خود را در برچسب عنوان و URL خود ببینید.

استفاده از کلمات و عبارات مرتبط (LSI)

و از نظر گوگل بهتر است که شما این کلمات را در کل محتوای صفحه استفاده کنید.

و از نظر گوگل بهتر است که شما این کلمات را در کل محتوای صفحه استفاده کنید.

علاوه بر آن کلمات کلیدی LSI کمک می کند نه فقط برای کلمات کلیدی مورد نظر خود… بلکه برای کلمات کلیدی مرتبط نیز رتبه بگیرید.

 

مرحله 10# : در محتوای خود از چندرسانه ای استفاده کنید

مولتی مدیا یا چندرسانه ای ها شاید خیلی به سئو محتوا ارتباطی نداشته باشد. اما عکس اینفوگرافیک و فیلم برای سئو بسیار مهم هستند.

به علاوه، چندرسانه ای در جالب و جذاب تر شدن محتوای شما خیلی کمک می کند.

بنابراین هر قسمت از سایت و صفحاتتان اگر که منطقی بود، توصیه می کنم از تصاویر و نمودارها استفاده کنید:

در محتوای خود از چندرسانه ای استفاده کنید

در نظر داشته باشید که تصاویر هم باید بهینه سازی شوند که یکی از فاکتورهای سئو در نظر گرفته میشود . ما در سایتمان آموزش کاملی از  سئو تصاویر برای شما قرار دادیم

همچنین یادتان نرود که از کلمات کلیدی در Alt tag حتما استفاده کنید. 

این کار باعث می شود در زمانی گه عکس به طور کامل لود نشد متن Alt tag  نمایش داده شود.

مرحله 11# : برای سئو محتوا ساختار سایت را بهینه کنید

یکی دیگر از موارد مهم برای سئو محتوا ساختار سایت شما است. در ادامه ما توضیح می دهیم چرا ساختار سایت مهم است، سپس به شما نشان خواهم داد که یک ساختار سایت ایده‌آل چگونه است.

چرا ساختار سایت برای سئو محتوا مهم است؟

یکی از مهم ترین دلیل مهم وجود دارد که ساختار سایت یک فاکتور مهم رتبه بندی است و بنابراین برای SEO محتوا ضروری است:
  1. ساختار خوب به گوگل کمک می کند تا سایت شما را بهتر درک کند

ساختار سایت شما به گوگل سرنخ های خوبی را در مورد پیدا کردن مهمترین مطالب می دهد. بنابراین یک ساختار سایت خوب منجر به رتبه بالاتر در گوگل خواهد شد.

یک ساختار سایت ایده ال چگونه است؟

در حالت ایده آل، سایت شما باید حالت هرمی داشته باشد. بالای هرم صفحه اصلی شما و در صفحه اصلی پیوندهایی به برخی دیگر از صفحات (مانند صفحات دسته) وجود دارد.

این صفحات، به نوبه خودشان، به صفحات بیشتری پیوند دارند.

صفحاتی که روی کوئری های عمومی تمرکز دارند باید در بالای هرم شما قرار داشته باشند.

و صفحاتی که با کلمات کلیدی long tail بهینه شده اند در پایین هرم قرار می گیرند. این صفحات باید به صفحات بالاتر در هرم لینک داشته باشند.

 

مرحله 12# : برای بهتر دیده شدن محتوای خود استراتژی داشته باشید.

روند سئو محتوا با زدن دکمه انتشار آن به پایان نمی رسد.

واقعیت این است: بدون تبلیغ محتوا، محتوای شما احتمالاً رتبه ای نخواهد گرفت.

(مخصوصا زمانی که سایت شما تازه تاسیس باشد و یا اتوریتی پایینی داشته باشد.)

ترافیک از مکان های دیگر به غیر از گوگل برای رتبه بندی جستجوی شما بسیار مهم است.

چرا؟

هر صفحه از وب که به شما لینک می دهد یک"رای" سایت شما محسوب می شود، که باعث می شود محتوای شما از نظر گوگل قابل اعتمادتر باشد.

و این امر باعث می شود که در نتایج جستجو نسبت به رقبا جلوتر باشید.

پس برای اینکه محتوای شما بین رقبا جایگاه خوبی بگیرد نیاز است که استراتژی را بعد از انتشار آن داشته باشید.

برای مثال می توانید ایمیلی را برای کسانی که فکر می کنید به موضوع بلاگ پست شما علاقه دارند بفرستید.

بناربراین پست ها را از طریق هر کانال و مخاطبی که دارید تبلیغ کنید - هرچند اندک.

این کانال ها می توانید شامل موارد زیر باشد:

  • عضویت خبرنامه
  • گروه هایی که در لینکدین و فیسبوک عضو هستید
  • شبکه احتماعی هایی که فالو دارید

پس فراموش نکنید: اگر طرفداران زیادی در شبکه های اجتماعی ندارید که مشکلی نیست. باز هم برای به اشتراک گذاری از آن استفاده کنید.

همچنین می توانید تبلیغات کردن را هم در نظر بگیرید. مانند رپورتاژ یا پست های مهمانی (guest post).

حتما بخوانید: ریچ اسنیپت چیست؟ تاثیر آن بر سئو سایت

 

 

 

 کلمات یا عبارات داخل سایت را به سایر پست های سایت خود لینک دهید. (لینک داخلی)

لینک دادن به صفحات یا پست های دیگر وبلاگ تان، به موتورهای جستجو کمک می کند وب سایت شما را crawl کنند و نقشه سایت (Sitemap) دقیق تری ایجاد کنند. همچنین به مخاطبان شما کمک می کند محتوای شما را بیشتر کشف کنند و شما را به عنوان یک منبع قابل اعتماد و معتبر از اطلاعات بشناسند.

لینک دهی داخلی به دیگر محتواهای  ارزشمند، باعث می شود مخاطبان زمان بیشتری را برای سایت شما صرف کنند، نرخ bounce rate را کاهش می دهد و احتمال تبدیل شدن به کانورژن (conversion) را افزایش می دهد (آیا این همان چیزی نیست که به دنبالش بودید؟).

هنگام پیوند دادن به هر صفحه ای در وب سایت خود، یا حتی منابع خارجی، از زبان طبیعی برای متن قوی خود استفاده کنید. از پرداختن به هرزنامه  (Spam) یا متن های عمومی مانند "لپ تاپ های ارزان دارای رتبه برتر" یا "اینجا کلیک کنید" خودداری کنید.

در عوض، از کلمات کلیدی توصیفی استفاده کنید که به خوانندگان این امکان را می دهد که دریابند هنگام کلیک روی یک لینک، چه چیزی پیدا می کنند، مانند راهنمای بهینه سازی موتور جستجو.

هرگز فید لینک ها feed)) را به صفحات برتر وب، محصولات برجسته یا موارد تخفیف دار اعمال نکنید. این نوع لینک ها فقط خوانندگان را از بین می برند و می تواند منجر شوند که موتورهای جستجو وب سایت شما را جریمه کنند.

احتیاط: در لینک سازی داخلی و یا هر نوع لینک دیگری زیاده روی نکنید. ما می دانیم که پیوند دادن به همه وبلاگ ها و صفحات وب شما وسوسه انگیز است ، اما فقط وبلاگهایی را انتخاب کنید که در هر وبلاگ خاصی نکته ای را که در مورد آن نوشتید به بهترین وجه نشان دهد. همیشه به این فکر کنید که آیا این لینک ها به طور طبیعی با موضوع مرتبط هستند یا خیر و آیا ارزش قابل توجهی برای خوانندگان شما دارند.

بی صبرانه منتظرم تا پست بعدی وبلاگ شما را در بالای نتایج جستجو ببینم.

 

پست های مشابه