فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

استراکچر دیتا (Structured data) چیست؟ 3روش پیاده سازی و تست آن

12 اردیبهشت 1401

 

داده ساختار یافته چیست؟ اگر به تازگی آموزش سئو را آغاز کرده اید ممکن است مفهوم استراکچردیتا برایتان گنگ باشد. داده های ساختاری (Structure data) یک روش استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه وب است. این به موتورهای جستجو مانند Google کمک می کند تا محتوای شما را بهتر بفهمند.
 

 

گوگل کاملاً در درک زمینه کلی محتوای یک سایت مهارت دارد. زمانی که نوبت به ویژگی های خاص یک صفحه می رسد (که معمولاً مهمترین اطلاعات برای یک جستجوگر هستند)، crawler ها به کمک نیاز دارند. اینجاست که داده های ساختار یافته وارد میدان می شوند!

 

Structured data چگونه به SEO شما کمک می کنند؟

اول از همه، داده های ساختار یافته عامل رتبه بندی نیستند. این به شما کمک نمی کند مستقیماً در Google رتبه بالاتری داشته باشید. با این حال، فواید زیادی دارد. ما بر روی چهار مورد مهم تمرکز خواهیم کرد:
  1. نتایج غنی بگیرید
  2. وارد نمودار دانش Google شوید
  3. جستجوی معنایی را پشتیبانی کنید
  4. از E‑ A-T خود پشتیبانی کنی

1. ریچ ریزالت (rich results) بگیرید

 

ریچ ریزالت نتایج جستجوی بهبود یافته بصری با اطلاعاتی هستند که از طریق استراکچر دیتا استخراج شده اند. متداول ترین نوع ریچ ریزالت، قطعه های غنی مانند این موارد است:
 
ریچ ریزالت (rich results) بگیرید
 
این موارد اغلب می توانند باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش بازدید ارگانیک به صفحات شما شوند.
 
 

2. وارد Google’s Knowledge Graph شوید

Google's Knowledge Graph یک دانش اساسی از موجودیت ها و روابط بین آنها است. شما، نام تجاری و محصولاتتان همه می توانند به مواردی تبدیل شوند که ایجاد شده اند و تحت تأثیر داده های ساختاریافته باشند.
 
واضح ترین نتیجهای که از ورود به نمودار دانش بوجود میاد، داشتن یک پنلی است که دید و اعتبار تجاری بیشتری را فراهم می کند:
 وارد Google’s Knowledge Graph شوید
 

3. از جستجوی معنایی (Semantic Search) پشتیبانی کنید

جستجوی معنایی به جای مطابقت دقیق کلمات کلیدی، بر معنای موجود در جستجوی آن کوئری متمرکز است. هنگامی که شما به جستجوی چیزی مبهم مانند این می پردازید، Google موفق می شود نتایج عالی را بدست آورد:
 
از جستجوی معنایی (Semantic Search) پشتیبانی کنید
از آنجا که داده های ساختار یافته به Google کمک می کند تا صفحات شما را بهتر بفهمد، بنابراین ممکن است به آنها کمک کند تا در جستجوها مرتبط تر ظاهر شوند.
 

4. از E ‑ A-T خود پشتیبانی کنید

E‑A-T مخفف تخصص، اقتدار و اعتماد است. این سه مورد "همان چیزی است که گوگل در یک صفحه وب به دنبال آن است". با استفاده از اطلاعات Structure data گوگل در مورد سایت، محتوا و نویسندگان آن مطلع می شود و ارزیابی E ‑ A-T شما آسان تر می شود.

 

Schema markup ، سنگ بنای داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته باید با یک قالب خاص مطابقت داشته باشند. همانطور که در مورد هر زبان رایانه ای صدق می کند، اگر می خواهید دستگاه ها آن را به درستی تشخیص دهند باید به نحو صحیح عمل کنید.
 
Schema markup برای ایجاد استراکچر دیتا در وب چنین قالب شناخته شده جهانی را فراهم می کند.
 
اگر می خواهم به موتورهای جستجو بگویم که نام کوچک من علی است، باید به نحوه یادداشت نویسی بپردازم. جستجوی "name" در واژگان schema.org من را به givenName property می رساند:
 
سنگ بنای داده های ساختار یافته
شما باید آن را دقیقا در کد خود استفاده کنید. استفاده از گزینه هایی مانند FirstName ، firstName ، یا given_name کار نمی کند. استاندارد سازی کلید structured data است و واژگان schema.org را فراهم می کند.
به عنوان مثال، یک فرودگاه را در نظر بگیرید: schema.org دارای یک واژه نامه است که نوع هواپیما، محل فرودگاه و حتی شرح خدمات غذا را یادداشت می کند:
 
structured data
 
این برای تئوری این مسائل است. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد همه این ها در سایت شما بیندازیم.
 

نحوه استفاده از نشان گذاری های استراکچردیتا

 
اکنون که پاسخ سوال خود در مورد structured data چیست را گرفته اید، زمان آن رسیده است که در مورد نحوه استفاده از آن صحبت کنیم. در چهار مرحله به راحتی می توانید از استراکچردیتا استفاده کنید و بهترین نتیجه را در سئوی سایت خود بگیرید. در این بخش این مراحل را توضیح می دهیم تا با مراحل آن آشنا شوید:

مرحله اول) انتخاب اسکیماهای مناسب

اولین قدم برای استفاده از استراکچردیتا استفاده از اسکیمای مناسب است! در واقع تا زمانی که نتوانید اسکیمای مناسب خود را پیدا کنید، نمی توانید از این موضوع به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. مهم ترین اسکیماهایی که مورد استفاده سایت ها قرار می گیرد، عبارتند از:
 
Organization (سازمان)
Person (شخص)
Place (مکان)
Local Business (کسب‌وکار محلی)
Restaurant (رستوران)
Product (محصول)
Offer (پیشنهاد)
Review (نظرات)
Creative Work (فعالیت‌های مبتکرانه و هنری)
Book (کتاب)
Movie (فیلم)
Event (رویداد)
 
شما می توانید با کمک یک فایل اکسل یا جدول آدرس مربوط به اسکیمای خود را مشخص کنید تا بتوانید آن را روی سایت خود پیاده سازی کنید. البته گاهی اوقات هم رای تعریف یک مورد می توانید از چند اسکیما استفاده کنید که اصلاً ایرادی ندارد.
 

مرحله دوم) نشانه گذاری استراکچردیتا

 
قدم بعدی نشانه گذاری استراکچردیتا است! به لطف گوگل دیگر نیازی به استفاده از کدنویسی برای نشانه گذاری نیست، کافی است از ابزار Structured Data Markup Helper استفاده کنید. در این بخش کافی است مولفه مورد نظر را انتخاب کنید و سپس آدرسی برای آن در نظر بگیرید. در نهایت روی دکمه Start Tagging کلیک کنید تا بتوانید نشانه گذاری استراکچردیتا را انجام دهید.
در این بخش اگر نتوانید عنوان مورد نظر خود را پیدا کنید، به راحتی می توانید از قابلیت Add missing tags در این ابزار استفاده کنید. در نهایت هم کافی است روی دکمه Create HTML کلیک کنید تا نشانه گذاری برای شما ساخته شود. در نهایت کافی است کد ایجاد شده را در سایت خود قرار دهید تا در سایت فعال شود. به همین راحتی می توانید داده های سایت خود را ساختار یافته کنید و از نتایج آن در سئوی سایت خود بهره مند شوید.
 

مرحله سوم) تست نشانه گذاری ها

 
در مرحله قبلی شما نشانه گذاری را انجام دادید اما اگر به درستی کار نکند، نمی تواند تاثیر مثبت روی سایت شما داشته باشد. به همین دلیل است که باید آن را تست کنید و ببینید که درست کار می کند یا نه. برای این کار هم کافی است ابزار Structured Data Testing Tool را باز کرده و آدرس صفحه مورد نظر خود را وارد کنید. این ابزار اطلاعات نشانه گذاری شده را به شما نمایش می دهد. در این صورت اگر خطا یا ایرادی هم وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی می کند تا آن را رفع کنید.
البته این موضوع را در نظر داشته باشید که این ابزار برای تست است و به این معنی نیست که حتماً در گوگل قرار می گیرد! بلکه این نشانه گذاری ها زمانی در گوگل نشان داده می شود که ربات های گوگل سایت شما را بررسی کنند و متوجه آن شوند. البته در نهایت هم هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد! گوگل نشانه گذاری ها را برای برخی سایت ها نشان می دهد و برای برخی دیگر نه. این موضوع که برای سایت شما نمایش داده شود، کاملاً بستگی به آن دارد که گوگل بر اساس فاکتورهای خود آن را نمایش بدهد یا نه. بنابراین اگر در گوگل نمایش داده نشد اما توسط ابزار Structured Data Testing Tool به درستی عمل کرد، لازم است بدانید که مشکل از سایت یا نشانه گذاری شما نیست؛ بلکه گوگل آن را نمایش نداده است.
 

مرحله چهارم) استفاده از گوگل سرچ کنسول و شناسایی مشکلات

 
یکی دیگر از ابزارهایی که به شما کمک می کند تا بتوانید مشکلات structured data را بررسی کنید، گوگل سرچ کنسول است. با کمک این ابزار می توانید مشکلات موجود در استراکچردیتا را بررسی کنید و اگر مشکلی وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی می شود. این دقیقاً یکی از چک لیست های سئو است که باید به کمک گوگل سرچ کنسول این ابزار را بررسی و در نهایت ایرادات آن را رفع کنید. 
برای استفاده از این قابلیت گوگل سرچ کنسول کافی است وارد بخش Search Appearance شوید و گزینه Structured Data را انتخاب کنید. البته ابزار Anything To Triples هم به شما کمک زیادی می کند اما یک محدودیت مهم دارد! آن هم این است این ابزار تنها برای سایت هایی که روی آن ها وب سرور آپاچی نصب شده است، قابل استفاده است. بنابراین اگر وب سرور شما آپاچی است، علاوه بر گوگل سرچ کنسول می توانید از این ابزار هم استفاده کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.
با کمک این 4 مرحله به راحتی می توانید به نشانه گذاری استراکچردیتا بپردازید و در نهایت شاهد رشد رتبه سایت خود در گوگل و افزایش نرخ تبدیل باشید.

 

سه روش پیاده سازی استراکچر دیتا

  • JSON-LD
  • Microdata
  • RDFa

 

JSON-LD

JSON-LD قالبی است که Google پیشنهاد می کند. همچنین اجرای آن ساده ترین روش است زیرا نیازی به "تگ زدن" درفایل HTML نیست، همانطور که در سایر فرمت های داده ساختار یافته وجود دارد. در عوض، شما JSON-LD را به عنوان یک کد بزرگ اضافه می کنید که به Google می گوید ، "سلام ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد آن بدانید."

حتما بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست؟ آخرین تکنیک های Black Hat SEO

 

 

 

در اینجا مثالی از Organization markup با استفاده از JSON-LD آورده شده است:
این اسکریپت را می توان در هر کجای بخشیاقرار داد.

Microdata

بر خلاف JSON-LD، که استراکچر دیتا در یک بلوک بزرگ قرار دارند ، Microdata در سراسر صفحه پراکنده می شود تا محتوای سایت را هنگام علامت گذاری مشخص کند.
 
در اینجا همان Organization markup مانند بالا است، اما در قالب Microdata:

Ahrefs Ahrefs is a software company that develops online SEO tools and free educational materials for marketing professionals. Contact us at: support@ahrefs.com

همانطور که مشاهده می کنید ، همه موارد را همانطور که در صفحه نشان داده می شود، علامت گذاری می کنید. این حالت برای نشانه گذاری های ساده مانند این خوب است، اما مدیریت آن برای موارد پیچیده بسیار نامرتب و تقریباً غیرممکن است.

RDFa

RDFa مانند Microdata کار می کند. شما عناصر HTML را در صفحه علامت گذاری می کنید، به جای اینکه در یک بلوک بزرگ مانند JSON-LD علامت گذاری کنید. این احتمالاً کم استفاده ترین روش است، اما هنوز هم گاهی اوقات با آن روبرو خواهید شد زیرا این همان چیزی است که برچسب های متا Open Graph Facebook بر اساس آن ساخته شده است.

در اینجا همان Organization markup با استفاده از RFDa آمده است:
 

Ahrefs Ahrefs is a software company that develops online SEO tools and free educational materials for marketing professionals. Contact us at: support@ahrefs.com

بنابراین، هیچ تفاوتی با Microdata ندارد. اما از کجا می دانید که همه این ها یک Structured data معتبر است؟

 

تست استراکچر دیتا

هیچ شخص عاقلی بدون آزمایش این کدها را نصب نمی کند. به Structured Data Testing Tool بروید ، قطعه کد یا URL خود را وارد کنید و ببینید آیا اسکیما شما معتبر است یا خیر.
 
این چیزی است که من هنگام آزمایش قطعه Microdata به دست می آورم:
تست استراکچر دیتا
 
متأسفانه، Google به زودی این ابزار را لغو می کند و فقط ابزار Rich Results Test باقی می ماند. همانطور که از نام آن مشخص است، این مورد بر صلاحیت شما برای دستیابی به نتایج غنی تمرکز دارد، اما امیدواریم که Google در نهایت ویژگی های هر دو ابزار را ترکیب کند. Classy Schema نیز یک ابزار جایگزین عالی است.

اگر در فرایند انجام سئو سایت تان با مشکلی مواجه شدید، می توانید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید

 

نتیجه گیری

داده های ساختار یافته قدرتمند هستند، اما بعید است برای اکثر سایت ها از اولویت های سو باشد. تقریباً همیشه موارد مهم دیگری وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید.

پست های مشابه