استراکچر دیتا (Structured data) چیست؟ 3روش پیاده سازی و تست آن

سئو تکنیکال

سه شنبه 04 آذر 1399

 

داده ساختار یافته چیست؟ اگر به تازگی آموزش سئو را آغاز کرده اید ممکن است مفهوم استراکچردیتا برایتان گنگ باشد. داده های ساختاری (Structure data) یک روش استاندارد برای ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه وب است. این به موتورهای جستجو مانند Google کمک می کند تا محتوای شما را بهتر بفهمند.

 

اما چه فایده ای برای شما دارد و چگونه آن را پیاده سازی می کنید؟
 
لیست موضوعاتی که در این مطلب به آن پرداختیم:
  • داده های ساخت یافته چگونه به SEO شما کمک می کنند
  • نشانه گذاری طرح ، سنگ بنای داده های ساخت یافته
  • سه روش ساختاردهی داده ها
  • داده های ساختاری فراتر از وب سایت شما
 

 

گوگل کاملاً در درک زمینه کلی محتوای یک سایت مهارت دارد. زمانی که نوبت به ویژگی های خاص یک صفحه می رسد (که معمولاً مهمترین اطلاعات برای یک جستجوگر هستند)، crawler ها به کمک نیاز دارند. اینجاست که داده های ساختار یافته وارد میدان می شوند!

 

Structured data چگونه به SEO شما کمک می کنند؟

اول از همه، داده های ساختار یافته عامل رتبه بندی نیستند. این به شما کمک نمی کند مستقیماً در Google رتبه بالاتری داشته باشید. با این حال، فواید زیادی دارد. ما بر روی چهار مورد مهم تمرکز خواهیم کرد:
  1. نتایج غنی بگیرید
  2. وارد نمودار دانش Google شوید
  3. جستجوی معنایی را پشتیبانی کنید
  4. از E ‑ A-T خود پشتیبانی کنی

1. ریچ ریزالت (rich results) بگیرید

 

ریچ ریزالت نتایج جستجوی بهبود یافته بصری با اطلاعاتی هستند که از طریق استراکچر دیتا استخراج شده اند. متداول ترین نوع ریچ ریزالت، قطعه های غنی مانند این موارد است:
 
 
این موارد اغلب می توانند باعث افزایش نرخ کلیک و افزایش بازدید ارگانیک به صفحات شما شوند.
 
 

2. وارد Google’s Knowledge Graph شوید

Google's Knowledge Graph یک دانش اساسی از موجودیت ها و روابط بین آنها است. شما، نام تجاری و محصولاتتان همه می توانند به مواردی تبدیل شوند که ایجاد شده اند و تحت تأثیر داده های ساختاریافته باشند.
 
واضح ترین نتیجهای که از ورود به نمودار دانش بوجود میاد، داشتن یک پنلی است که دید و اعتبار تجاری بیشتری را فراهم می کند:
 

3. از جستجوی معنایی (Semantic Search) پشتیبانی کنید

جستجوی معنایی به جای مطابقت دقیق کلمات کلیدی، بر معنای موجود در جستجوی آن کوئری متمرکز است. هنگامی که شما به جستجوی چیزی مبهم مانند این می پردازید، Google موفق می شود نتایج عالی را بدست آورد:
 
از آنجا که داده های ساختار یافته به Google کمک می کند تا صفحات شما را بهتر بفهمد، بنابراین ممکن است به آنها کمک کند تا در جستجوها مرتبط تر ظاهر شوند.
 

4. از E ‑ A-T خود پشتیبانی کنید

E‑A-T مخفف تخصص، اقتدار و اعتماد است. این سه مورد "همان چیزی است که گوگل در یک صفحه وب به دنبال آن است". با استفاده از اطلاعات Structure data گوگل در مورد سایت، محتوا و نویسندگان آن مطلع می شود و ارزیابی E ‑ A-T شما آسان تر می شود.

 

Schema markup ، سنگ بنای داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته باید با یک قالب خاص مطابقت داشته باشند. همانطور که در مورد هر زبان رایانه ای صدق می کند، اگر می خواهید دستگاه ها آن را به درستی تشخیص دهند باید به نحو صحیح عمل کنید.
 
Schema markup برای ایجاد استراکچر دیتا در وب چنین قالب شناخته شده جهانی را فراهم می کند.
 
اگر می خواهم به موتورهای جستجو بگویم که نام کوچک من علی است، باید به نحوه یادداشت نویسی بپردازم. جستجوی "name" در واژگان schema.org من را به givenName property می رساند:
 
شما باید آن را دقیقا در کد خود استفاده کنید. استفاده از گزینه هایی مانند FirstName ، firstName ، یا given_name کار نمی کند. استاندارد سازی کلید structured data است و واژگان schema.org را فراهم می کند.
به عنوان مثال، یک فرودگاه را در نظر بگیرید: schema.org دارای یک واژه نامه است که نوع هواپیما، محل فرودگاه و حتی شرح خدمات غذا را یادداشت می کند:
 
 
این برای تئوری این مسائل است. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد همه این ها در سایت شما بیندازیم.
 

سه روش پیاده سازی استراکچر دیتا

  • JSON-LD
  • Microdata
  • RDFa

 

JSON-LD

JSON-LD قالبی است که Google پیشنهاد می کند. همچنین اجرای آن ساده ترین روش است زیرا نیازی به "تگ زدن" درفایل HTML نیست، همانطور که در سایر فرمت های داده ساختار یافته وجود دارد. در عوض، شما JSON-LD را به عنوان یک کد بزرگ اضافه می کنید که به Google می گوید ، "سلام ، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در مورد آن بدانید."

حتما بخوانید: سئو کلاه سیاه چیست؟ آخرین تکنیک های Black Hat SEO

 

 

 

در اینجا مثالی از  Organization markup با استفاده از JSON-LD آورده شده است:
این اسکریپت را می توان در هر کجای بخشیاقرار داد.

Microdata

بر خلاف JSON-LD، که استراکچر دیتا در یک بلوک بزرگ قرار دارند ، Microdata در سراسر صفحه پراکنده می شود تا محتوای سایت را هنگام علامت گذاری مشخص کند.
 
در اینجا همان Organization markup مانند بالا است، اما در قالب Microdata:

Ahrefs Ahrefs is a software company that develops online SEO tools and free educational materials for marketing professionals. Contact us at: support@ahrefs.com


همانطور که مشاهده می کنید ، همه موارد را همانطور که در صفحه نشان داده می شود، علامت گذاری می کنید. این حالت برای نشانه گذاری های ساده مانند این خوب است، اما مدیریت آن برای موارد پیچیده بسیار نامرتب و تقریباً غیرممکن است.

RDFa

RDFa مانند Microdata کار می کند. شما عناصر HTML را در صفحه علامت گذاری می کنید، به جای اینکه در یک بلوک بزرگ مانند JSON-LD علامت گذاری کنید. این احتمالاً کم استفاده ترین روش است، اما هنوز هم گاهی اوقات با آن روبرو خواهید شد زیرا این همان چیزی است که برچسب های متا Open Graph Facebook بر اساس آن ساخته شده است.

در اینجا همان Organization markup با استفاده از RFDa آمده است:
 

Ahrefs Ahrefs is a software company that develops online SEO tools and free educational materials for marketing professionals. Contact us at: support@ahrefs.com


بنابراین، هیچ تفاوتی با Microdata ندارد. اما از کجا می دانید که همه این ها یک Structured data معتبر است؟

 

تست استراکچر دیتا

هیچ شخص عاقلی بدون آزمایش این کدها را نصب نمی کند. به Structured Data Testing Tool بروید ، قطعه کد یا URL خود را وارد کنید و ببینید آیا اسکیما شما معتبر است یا خیر.
 
این چیزی است که من هنگام آزمایش قطعه Microdata به دست می آورم:
 
متأسفانه، Google به زودی این ابزار را لغو می کند و فقط ابزار Rich Results Test باقی می ماند. همانطور که از نام آن مشخص است، این مورد بر صلاحیت شما برای دستیابی به نتایج غنی تمرکز دارد، اما امیدواریم که Google در نهایت ویژگی های هر دو ابزار را ترکیب کند. Classy Schema نیز یک ابزار جایگزین عالی است.

اگر در فرایند انجام سئو سایت تان با مشکلی مواجه شدید، می توانید از خدمات مشاوره سئو در سئولب استفاده کنید

 

نتیجه گیری

داده های ساختار یافته قدرتمند هستند، اما بعید است برای اکثر سایت ها از اولویت های سو باشد. تقریباً همیشه موارد مهم دیگری وجود دارد که باید روی آنها تمرکز کنید.
 
 

 

 

 

تیم تحریریه سئولب

تیم تحریریه سئولب متشکل از چندین متخصص سئو و تولید محتواست که پس از تالیف و ترجمه که از سایت‌های معتبر گردآوری می‌شود در وبلاگ تخصصی سئولب به انتشار می‌رسد.

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نیکان
چهارشنبه, 01 بهمن 99

خیلی عالی بود . وافعا تنها مقاله ای بود که به زور کامل به موضوع bounce rate پرداخته بود

من همیشه بانس ریت رو با exit rate اشتباه میگیرم ولی الان کامل متوجه تفاوتشون شدم

سیما
شنبه, 20 دی 99
کاملتررین مطلبی بود که درباره بانس ریت خوندم ممنون

نظر تازه ای ثبت کنید

در حالتی که وارد سایت شده باشید درج کامنت منجر به کسب امتیاز در کلاب می شود