نکات کلیدی SEO برای SPA ها (سایت های تک صفحه ای)

تا کنون در موردسایت های تک صفحه ای چیزی شنیده اید؟ در واقع SPA یکی از تکنولوژی های طراحی سایت است که با کمک آن می توانید تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود ایجاد کنید. حال اگر شما از این تکنولوژی استفاده می کنید، احتمالاً در مورد مشکلات سئوی آن شنیده اید، با همه مزایای این سایتها، یکی از چالشهای بزرگ برای موتورهای جستجو یا همان سئو (SEO) است.
در این مقاله می خواهیم به بررسی مشکلات سئوی SPA بپردازیم و ببینیم که چه راه کاری برای رفع چنین مشکاتی وجود دارد. پس اگر سایت شما SPA است یا می خواهید با سئوی این نوع وب سایت آشنا شوید، در این مقاله ما را همراهی کنید.
سر فصل ها
سایت تک صفحه ای یا SPA چیست؟
در گذشته طراحان سایت، سایت ها را به نحوی طراحی می کردند که منابع هر صفحه در همان صفحه بارگذاری می شدند. این مسئله باعث می شود که آن سایت تجربه کاربری مناسبی نداشته باشد و کاربر زمان زیادی را برای بارگذاری هر صفحه منتظر باشد.
حال اگر آن سایت از منابع جاوا اسکریپت استفاده کرده باشد، این مدت زمان بسیار طولانی خواهد بود و همین مسئله باعث می شود که کاربر سایت را ترک کند. در حال حاضر 97 درصد سایت ها از جاوا اسکریپت استفاده می کنند تا بتوانند امکانات تعاملی نظیر پاپ آپ، محتوای جذاب ارائه کنند.
یکی از تکنولوژی های جدید در وب که باعث بهبود تجربه کاربری می شود، سایت تک صفحه ای یا SPA است. در این سایت ها تمام منابعی که در آن سایت وجود دارد، در همان ابتدا بارگذاری می شود و هنگامی که کاربر وارد صفحات مختلف سایت می شود، دیگر منابع از ابتدا لود نمی شود و همین مسئله سرعت بارگذاری سایت ها را تا حد زیادی افزایش می دهد.
در واقع SPA تنها به یک بارگذاری اولیه نیاز دارد و تمام پردازش صورت گرفته روی سرور مستقیم به مرورگر کابران ارسال می شود. در واقع این اکنولوژی درخواست بین سرور و مرورگر را حذف می کند و همین مسئله باعث سریع تر شدن بارگذاری می شود. حتی زمانی که کاربر اینترنت قوی در اختیار ندارد، باز هم به صورت کامل سایت را مشاهده می کند و این مسئله زمان بسیار کوتاهی نیاز دارد.
با توجه به جدید بودن این تکنولوژی هنوز موتورهای جستجو به خوبی برای این مسئله بروز نشده اند و می تواند باعث آسیب به سئوی سایت ها شود. اما چه چیزی باعث می شود که سئوی SPA مشکل باشد و چگونه می توان به سئوی سایت های SPA پرداخت؟ در این مقاله می خواهیم به صورت کامل به این موضوع پاسخ دهیم.
چرا بهینه سازی سایت های تک صفحه ای کار سختی است؟
در گذشته هنوز از جاوا اسکریپت برای سایت ها استفاده نمی شد و تنها HTML بود که در ایجاد سایت به کاربران کمک می کرد. همین مسئله باعث شده تا موتورهای جستجو بر پایه محتوای متنی HTML عملیات خزیدن را انجام دهند. در حال حاضر زبان جاوا اسکریپت نقش بسیار مهمی در طراحی سایت دارد و گوگل هم تکنولوژی خود را آپدیت کرده است. در واقع گوگل ربات های خود را بروزرسانی کرده تا بتواند منابع JS را به خوبی درک کند. در طی سالیانی که گوگل چنین تصمیمی گرفته است، ربات ها هم پیشرفت زیادی داشته اند اما هنوز هم مشکلاتی برای درک جاوا اسکریپت توسط آن ها وجود دارد. با توجه به این که SPA بر پایه جاوا اسکریپت است، همین مسئله موجب می شود تا چنین سایت هایی در سئو با مشکل مواجه شوند.
در سال 2017 با توجه به تحقیقاتی که MOZ روی این موضوع انجام داد، مشخص شد که گوگل و ASK جاوا اسکریپت را به خوبی درک می کنند اما سایر موتورهای جستجو هنوز نسبت به این زبان درکی ندارند. سئو هم تنها مربوط به گوگل نیست و به معنای بهینه سازی سایت برای تمام موتورهای جستجو است! البته بسیاری از سایت ها در ایران تنها سئو را برای گوگل انجام می دهند و دلیل آن هم استفاده اکثر کاربران از گوگل به عنوان موتور جستجو است. با این حال، این فناوری برای گوگل هم پیچیده است و ممکن است برای سئو کردن چنین سایتی با مشکل مواجه شوید.
مسائل خزش ربات های گوگل در سایت تک صفحه ای
اگر موتورهای جستجو را کنار بگذاریم و به سمت کاربر برویم، باید بگوییم که مرورگرها به خوبی قابلیت درک و نمایش جاوا اسکریپت را دارند. هنگامی که مرورگر با ویژگی src یا script روبرو می شود، آن را به صورت آنلاین و پویا اجرا می کند. اما این مسئله در مورد خزنده های گوگل کاملاً متفاوت است و ممکن است چیزی که گوگل یک محتوای جاوا اسکریپت را نسبت به HTML می بیند، یک صفحه خالی باشد. البته گوگل از سال 2014 در حال بهبود پردازش جاوا اسکریپت توسط ربات ها بوده است اما مسئله ای که وجود دارد، این است که هنوز هم ممکمن است مشکلاتی وجود داشته باشد.
در واقع گوگل در پردازش جاوا اسکریپت با تاخیر روبرو است و ممکن است همه آن چیزی که در سمت کاربر وجود دارد را نتواند ایندکس کند. همین مسئله باعث می شود که گوگل نتواند متوجه شود که محتوای آن صفحه با هدف جستجوی کاربران مطابقت دارد یا خیر! در نهایت، ممکن است به سئوی شما آسیب بزند و نتوانید به بهترین شکل ممکن رتبه بگیرید. در چنین شرایطی ممکن است دو ایراد اساسی برای سایت شما به وجود بیاید که عبارت است از:
مشکلات خطای 404
یکی از خطاهای بسیار مهمی که برای گوگل و سایر موتورهای جستجو اهمیت دارد، خطای 404 است. این خطا باعث نشان دهنده این است که یک صفحه حذف شده است یا آدرس آن تغییر کرده است. حال اگر شما یک سایت را با فناوری SPA ایجاد کرده باشید، ممکن است خزنده های گوگل متوجه خطای 404 نشوند و با خطای 200 HTTP روبرو شوند. بروز چنین اتفاقی به این معنی است که گوگل درک درستی از خطاهای سایت نخواهد داشت و این موضوع روی سئو تاثیر مستقیم دارد. در واقع استفاده از SPA باعث می شود که تمام خطاهای سایت به دلیل عدم درک درست گوگل و سایر موتورهای جستجو، به صورت خطای 200 HTTP نمایش داده شود که این مورد اثر منفی روی سئو خواهد داشت.
مسائل ردیابی گوگل آنالیتیکس
یکی از ابزارهایی که برای هر سایتی ضروری است و برای آن که بتوانند سایت را آنالیز کنند از آن استفاده می کنند، ابزار گوگل آنالیتیکس است. یکی از مشکلاتی که همراه SPA است، این است که امکان ردیابی سایت برای گوگل آنالیتیکس وجود ندارد. در سایت های با تکنولوژی قدیمی هر بار که کاربر سایت را رفرش کند، اطلاعات برای گوگل آنالیتیکس ارسال می شود و به راحتی می توانید سایت خود را تجلیل کنید. اما هنگامی که کاربر بین صفحات سایت SPA هدایت می شود، کد تنها یک بار اجرا می شود و این مسئله روی تحلیل ترافیک تاثیرگذار است. البته در حال حاضر روش های دیگری برای ردیابی گوگل آنالیتیکس وجود دارد اما در حالت کلی و اولیه، با مشکل تحلیل ترافیک سایت روبرو خواهید بود. دلیل آن هم این است که با ورود کاربر، تمام منابع فقط یک بار بارگیری می شوند و پس از آن از همان منابع بارگیری شده استفاده می شود.
چگونه سایت تک صفحه ای را بهینه سازی کنیم؟
اگر یک سایت تک صفحه دارید و می خواهید آن را سئو کنید، ابتدا باید ببینید که چه راه کارهایی برای سئو سایت SPA وجود دارد. در این بخش از مقاله به بررسی چند راه کار مناسب برای سئو چنین سایت هایی را بررسی می کنیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن سایت SPA خود را بهینه سازی کنید. این موارد عبارتند از:
ایجاد سایت مپ استاندارد
پیش از آن که بخواهید در مورد خزش ربات های گوگل در سایت کاری کنید، ابتدا باید اصول اولیه را انجام دهید. یکی از اصولی که باید رعایت کنید، ایجاد نقشه سایت است تا گوگل بتواند تمام لینک های شما را به صورت کامل در دسترس داشته باشد. ابزارهای مختلفی برای ایجاد سایت مپ استاندارد وجود دارد که به گوگل کمک زیادی در بررسی صفحات می کند. البته این کار در بارگذاری منابع JS کمکی نمی کند، اما به موتورهای جستجو صفحات را معرفی می کند و می توانید از نوع ساختار آن برای گوگل و سایر موتورهای جستجو نظیر یاهو و بینگ صحبت کنید.
رندر در سمت سرور
یکی دیگر از مواردی که در سئوی سایت SPA وجود دارد، این است که آن را در سمت سرور رندر کنید. در واقع شما می توانید فایل های JS خود را در سمت سرور رندر کنید و سپس آن را در مرورگر به کاربر و گوگل نمایش دهید. این مسئله باعث می شود تا گوگل راحت تر بتواند سایت شما را بررسی کند و هنگام آنالیز آن، با مشکل مواجه نشود. همچنین این مسئله باعث می شود تا کاربران هم راحت تر سایت شما را مشاهده کنند. در واقع با رندر در سمت سرور، تنها صفحه HTML به مرورگر کاربر ارسال می شود و این مسئله به شما کمک می کند تا مشکلی برای بارگذاری صفحات در مرورگر کاربران به وجود نیاید.
تولید صفحات وب روی سرور
یکی دیگر از راه کارهایی که برای بهینه سازی SPA وجود دارد، این است که صفحات وب را در سمت سرور تولید کنید. در این صورت خزنده جستجو هنگام اجرا و رندر فایل های JS با مشکل مواجه نمی شود. در واقع در چنین حالتی محتوا به نحوی ارائه می شود که گویا توسط مرورگر ارائه شده و نیازی به رندر آن در سمت کاربر یا موتورهای جستجو نیست. این در حالی که است که فایل های JS در سمت سرور رندر می شود و تنها فایل HTML تولید شده در سمت کاربر نمایش داده می شود. فریم ورک های نظیر Next.js و Gatsby برای React هم وجود دارند.
این فریم ورک ها به شما کمک می کنند تا ابتدا درخواست html ایجاد شود و آن را در سرور ذخیره کند. سپس داده ها به مرورگر و موتورهای جستجو ارائه می شوند تا کار را بسیار ساده کنند. این مورد یکی از مهم ترین موارد برای بهینه سازی سایت های SPA است که باید حتماً به آن توجه کنید.
پیش رندرینگ
یکی دیگر از راه کارهایی که برای سایت SPA وجود دارد، پیش رندرینگ است. در واقع پیش رندر به این معنی است که قبل آن که درخواستی از طرف مرورگر کاربران یا موتورهای جستجو ارسال شود، همه چیز آماده باشد و به آن ها نمایش داده شود. ابزارهای مختلفی در این زمینه وجود دارند که شما با استفاده از آن ها می توانید صفحات خود را پیش رندر کنید. چنین ابزارهایی صفحه JS شما را بررسی می کنند، محتوای آن را برای نسخه های مختلف آماده می کنند و هنگامی که درخواستی ارسال شود، سریعاً آن را ارسال می کنند. البته کتابخانه های مختلفی نظیر Puppeteer در این زمینه وجود دارد که باید ببینید کدام یک بیشتر به دردتان می خورد.
تشخیص ویژگی مرورگر کاربران
یکی دیگر از راه هایی که توسط گوگل برای سایت های SPA پیشنهاد می شود، این است که به تدریج تجربه کاربری سایت خود را بهبود ببخشید. در واقع گوگل پیشنهاد می کند که شما یک صفحه ساده HTML داشته باشید که هر کاربری بتواند آن را ببیند و گوگل هم بتواند آن را آنالیز کند. سپس یک سیستم هم داشته باشید که بتواند ویژگی های مرورگر کاربر را تشخیص دهد. اگر مرورگر از JS پشتیبانی کرد، قابلیت های دیگر سایت شما هم بارگذاری شود اما اگر پشتیبانی نمی کند، بارگذاری نشود که کاربر دچار مشکل شود. برای این کار شما باید کدنویسی های جداگانه انجام دهید و با توجه به API موردنظر خود، از کتاب خانه های مختلفی استفاده کنید. مثلاً استفاده از کتاب خانه Modernizr کمک زیادی به صرفه جویی در زمان شما می کند.
مشاهده به عنوان URL
یکی از مشکلاتی که سایت های SPA دارند، این است که چندین صفحه وجود ندارد و در واقع تمام صفحات در صفحه اول هستند. این صفحات با کمک # منتقل می شوند. مثلاً ممکن است شما به بخش درباره ما در صفحه با آدرس #about پس از آدرس سایت خود دسترسی داشته باشید. درک این موضوع برای موتورهای جستجو مشکل است و از نظر گوگل، هر صفحه باید URL خاص خود را داشته باشد. شما با کمک HTML5 می توانید این مشکل را رفع کنید و به جای آدرس های با # از آدرس های جداگانه استفاده کنید.
بررسی صفحات دارای خطا
در سایت های تک صفحه ای دیگر خبری از ارورهای مختلف نیست و کاربران با خطای 200 روبرو می شوند! همین مسئله باعث می شود تا گوگل هنگام بررسی سایت با مشکل مواجه شود و هیچ خطایی غیر از خطای 200 مشاهده نکند. گوگل پیشنهاد کرده است که برای خطاهای مختلف سایت خود نمادهای جداگانه تعیین کنید و فایل جاوا اسکریپت خود را به نحوی تنظیم کنید که کاربران با خطای مربوطه منتقل شوند. در این صورت گوگل هم هنگام مشاهده خطاها، با مشکل خاصی روبرو نخواهد بود و این مسئله روی سئوی سایت شما تاثیر منفی ندارد.
تست کردن SPA
یکی دیگر از مسائلی که اهمیت دارد، تست کردن SPA است. با استفاده از ابزار گوگل وبمستر تولز شما می توانید صفحه خود را آنالیز کنید و ببینید که گوگل آن را استاندارد می شناسد یا خیر. همچنین گوگل به شما مشکلات آن صفحه را می گوید تا بتوانید آن را رفع کنید. قابلیت بسیار جذابی که در این بخش وجود دارد، این است که پیش نمایشی از این که گوگل چگونه صفحه شما را مشاهده می کند، به شما ارائه می شود. همچنین ابزارهای مختلفی دیگری هم در این زمینه وجود دارند که به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید و بهترین نتایج را بگیرید.
رفع خطاهای بررسی شده
ابزارهای مختلفی برای دیدن خطاها وجود دارند که هر یک از آن ها ارزش خاص خود را دارند. اما مسئله مهمی که باید رعایت کنید، این است که این خطاها را رفع کنید و برایتان مهم باشد. گاهی اوقات سایت ها خطاهای سایت خود را می دانند اما هیچ تلاشی برای رفع آن نمی کنند. این مسئله باعث می شود تا گوگل به شما رتبه ندهد و نتوانید بهترین نتایج را بگیرید. حتی برخی ابزارها به شما راه کار رفع این خطاها را هم می دهند. برای رفع خطاهای جی تی متریکس شما می توانید از آموزش جی تی متریکس در سایت استفاده کنید.
هیچ راهی برای دور زدن پایه سئو وجود ندارد!
با وجود آن که نوع سایت های SPA نسبت به سایت های دیگر متفاوت است، اما باز هم نباید پایه سئو را فراموش کرد! در واقع سئو شامل قوانینی است که هر سایتی باید آن را رعایت کند تا بتواند نتیجه خوبی در نتایج جستجوی گوگل بگیرد. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 4 مورد از مهم ترین مواردی که باید به عنوان پایه سئو در سایت های SPA رعایت کنید، می پردازیم:
تامین امنیت سایت
اولین چیزی که در سئو مهم است، نوع پروتکل شما است! پروتکل https به شما کمک می کند تا بتوانید از سایت خود و انتقال داده آن محافظت کنید. در واقع برای گوگل اهمیت زیادی دارد که کاربران در خطر نباشند و همین مسئله باعث شده تا استفاده از پروتکل https در سایت ها اهمیت زیادی داشته باشد. پس برای آن که بتوانید سئوی سایت SPA خود را بهینه سازی کنید، ابتدا باید از SSL استفاده کنید تا نحوه انتقال داده میان سرور و کاربران به صورت کاملاً امن انجام شود. در حال حاضر بسیاری از سرویس دهنده های میزبانی وب، هاست را به همراه SSL رایگان ارائه می دهند.
بهینه سازی محتوای سایت
یکی دیگر از مواردی که در سئوی سایت SPA اهمیت زیادی دارد، بهینه سازی محتوا است! در واقع چیزی که گوگل بررسی می کند و کاربران به آن نیاز دارند، محتوا است. اگر محتوای سایت شما بهینه نباشد، باید آن را بهینه سازی کنید. گاهی اوقات سایت های SPA محتوای بهینه ندارند و نتیجه ندادن سئو را هم به گردن SPA بودن خود می اندازند. در حالی که ابتدا باید محتوای خوبی داشته باشید و آن محتوا واقعاً برای کاربران ارزشمند باشد، سپس انتظار رسیدن به صفحه اول گوگل را داشته باشید. همچنین رعایت متا تگ ها، ساختار محتوا، استفاده درست از کلمات کلیدی و. همگی روی سئوی سایت شما تاثیرگذار خواهند بود.
لینک سازی
لینک سازی یا بک لینک اهمیت زیادی در سئو دارد و بدون آن خیلی سخت می توانید به صفحه اول گوگل دست پیدا کنید. در واقع لینک سازی به این معنی است که سایت های بزرگ دیگر سایت شما را تایید می کنند و همین مسئله باعث می شود تا گوگل برای شما ارزش قائل شود. البته بک لینک ها ارزش های متفاوتی دارند و با توجه به کیفیت سایتی که از آن لینک می گیرید، تاثیر متفاوتی هم خواهید دید. استفاده از بک لینک های اسپم و موقتی را فراموش کنید و تنها به فکر ایجاد بک لینک هایی باشید که دائمی هستند. بک لینک موقتی پس از مدتی از بین می رود و تاثیر منفی روی سایت شما خواهد داشت.
بهینه سازی سرعت سایت
سرعت بارگذاری یکی از عوامل بسیار مهم در سئو است. سایتهای SPA به دلیل بارگذاری دینامیک محتوا، ممکن است دچار افت سرعت شوند. برای بهینهسازی سرعت بارگذاری، میتوان از تکنیکهایی مثل فشردهسازی فایلها، استفاده از CDN و کاهش حجم JavaScript استفاده کرد. این اقدامات میتواند به بهبود تجربه کاربری و همچنین سئو کمک کند.لبللبلبللبلبلبلبل
مانیتور کردن همیشگی سایت
همیشه سایت خود را آنالیز کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد! در واقع مانیتور کردن همیشگی سایت به شما کمک می کند تا اگر در سایت مشکلی به وجود بیاید، سریعاً آن را رفع کنید. همچنین شما می توانید سایت های رقیبان را هم آنالیز کنید تا ببینید که نقاط ضعف و قوت آن ها دقیقاً چه چیزی است. پس از آن می توانید برای سایت خود استراتژی بچینید و به دنبال رشد آن باشید. البته فراموش نکنید گاهی اوقات رقابت با سایت هایی که قدمت طولانی دارند، کمی مشکل است اما این مسئله، به این معنی نیست که شما نمی توانید جایگاه آن ها را بگیرید. تنها کافی است استراتژی مناسب و کاربردی داشته باشید.
در نهایت!یکی از مسائلی که در سایت ها اهمیت زیادی دارد، تجربه کاربری آن است. اگر کاربران تجربه کاربری مناسبی ببینند، این مسئله به رشد کسب و کارتان کمک زیادی می کند. استفاده از روش SPA برای طراحی سایت یکی از مواردی است که می تواند تجربه کاربری بسیار خوبی برای شما ایجاد کند. در این مقاله به بررسی سئوی سایت های SPA پرداختیم تا ببینید که چطور می توان چنین سایت هایی را بهینه سازی کنید، باتوجه به اینکه سئوی سایت های Single Page Application بسیار تخصصی است شما می توانید در این فرایند از خدمات سئو کمک بگیرید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا تیم پشتیبانی سئو لب سوال یا مشکل شما را به صورت کامل پاسخ دهد و شما را راهنمایی کند. |