چطور با استفاده از FAQ بالاتر از اولین نتیجه گوگل باشیم؟

12 اردیبهشت 1401

سوالات متداول چیست و چه ارتباطی به گرفتن رتبه در نتایج گوگل دارد؟ حتما تا به حال بارها هنگام جستجوی یک سوال در SERP با پاسخ مستقیم گوگل مواجه شده اید! این پاسخ ریچ ریزالتی است که گوگل به عنوان سوالات متداول می‌شناسد. اما شما چگونه با استفاده از سوالات متداول به اولین نتیجه گوگل دست پیدا کنید؟ FAQ یا سوالات متداول، یکی از روش‌های میانبر برای رسیدن به رتبه اول گوگل است.

سوالات متداول (FAQ) از یک قانون طلایی بازاریابی میاید: مشتری خود را آگاه کنید و به تمام سوالاتش پاسخ دهید! در غیر این صورت او را از دست خواهید داد. این قانون گوگل را هم واداشته است تا به تمام سوالات کاربران خود در کمترین زمان ممکن پاسخ دهد و حتی سوالات بعدی آنها را نیز پیش‌بینی کند. بنابراین وقتی گوگل پاسخی مناسب برای سوالات کاربران پیدا کند، سریع پاسخ آن سوال را جایگزین جایگاه رقبا می‌کند و در جایگاه اول قرار می‌دهد. این یعنی برگ برنده در سئو! 

یکی از راه‌هایی که شما هم از این برگ برنده استفاده کنید، داشتن یک صفحه FAQ با تنظیمات مناسب و بهینه شده است. سوالات متداول کلیدی است که مشتریان و موتورهای جستجو را با تمام پاسخ‌هایی که ممکن است در مورد برند  شما نیاز داشته باشند، آشنا می‌کند.

یکی دیگر از راه‌های متداول برای ورود به قسمت FAQ نتایج جستجو، استفاده از کدهای نشانه گذاری اسکیما (Schema markup) است. کدهای نشانه گذاری اسکیما ابزاری قدرتمند است که سئوکاران می‌توانند با استفاده از آن مهمترین اطلاعات در صفحات وب را به طور موثر به ربات‌های موتورهای جستجو برسانند. وقتی اسکیما به طور موثر در تمام صفحات مهم شما اعمال می‌شود، با کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوای آن، فرصت‌های قابل توجهی را برای بهبود عملکرد سئو وب سایت فراهم می‌کند.

در ادامه به بررسی هر دو روش و چگونگی اجرای بهینه آن خواهیم پرداخت. سپس توضیح خواهیم داد که سوالات متداول چگونه باید نوشته شوند و بهینه ترین حالت پاسخگویی به آن‌ها چگونه است.

 

 

ساختار صفحه سوالات متداول (FAQ)

صفحه سوالات متداول تبدیل به یکی از پربازدید ترین صفحات سایت شما خواهد شد. این صفحه نه تنها به کاربران شما کمک بسیاری می‌کند، بلکه نیروی بسیار کمتری از تیم پشتیبانی شما می‌گیرد. پاسخ دهی به سوالات متداول مسیر تبدیل کاربر به مشتری را کوتاه می‌کند، زیرا نشان می‌دهد که شما از قبل بسیاری از سوالات و نیازهای کاربران را در نظر گرفته اید. 

صفحه سوالات متداول در کاربران ایجاد حس اعتماد می‌کند و شفافیت شما در توضیح خدمات باعث می‌شود اعتماد بیشتری به برند شما کنند. حالا که با مزیت‌های سوالات متداول آشنا شدیم، باید به سراغ ساختار این صفحه و سوالات آن برویم.

 

ساختار صفحه سوالات متداول FAQ

 

دسته بندی سوالات متداول:

سوالاتی که در صفحه سوالات متداول پاسخ داده می‌شود به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سوالات پایه‌ای: این سوالات معمولاً به تعریف مفاهیم می‌پردازند. در اکثر موارد نیازی به نوشتن توضیحات طولانی نیست زیرا افرادی که به دنبال آن می‌گردند به دنبال پاسخ‌های سریع و قابل درک هستند.
  2. سوالات چگونه: این سوالات که معمولا با چگونه شروع می‌شوند، پاسخ‌هایی گام به گام و دستورالعملی دارند. در پاسخ به این سوالات اگر از ویدئو استفاده کنید، کاربران رضایت بیشتری خواهند داشت.
  3. سوالات مربوط به برند: سوالاتی که مربوط به برند شما است و معمولا در این سوالات نام برند شما یا رقبای شما به کار برده می‌شود. این سوالات یا مربوط به چگونگی استفاده از وبسایت یا خدمات شما است و یا کنجکاوی کاربران راجع به تاریخچه برند و مزیت‌های رقابتی شما است.

 

بهترین منبع برای طراحی لیست سوالات متداول، تیم پشتیبانی است. پشتیبان‌ها بهتر از هر فرد دیگری در یک مجموعه سوالات، مشکلات و چالش‌هایی را که مشتریان با آن‌ها روبرو می‌شوندمی‌دانند. بنابراین لیست اولیه را از پشتیبانی تهیه کنید. سپس نحوه پرسش سوال را در گوگل بررسی کنید و بهترین جمله‌بندی را برای سوال انتخاب کنید.

 

نحوه پاسخ دهی در سوالات متداول:

به طور خلاصه باید گفت پاسخ شما به سوالات متداول باید: شفاف، خلاصه و کاربردی باشد. 

اگر پاسخ‌های شما در صفحه سوالات متداول بیشتر از یک یا دو پاراگراف چند خطی باشد، محتوای صفحه طولانی و بهم ریخته به نظر می‌رسد و ممکن است کاربران پاسخ مد نظر را پیدا نکنند.

 

اگر بتوانید برای پاسخ‌های طولانی و یا نشان دادن دستورالعمل‌ها از ویدئو یا تصاویر متحرک استفاده کنید، نتیجه بسیار مفیدتری از پاسخ سوالات متداول خواهید گرفت.

 

استفاده از اسکیما برای پاسخ سریع به سوالات متداول

همانطور که در مقدمه درباره کدهای اسکیما توضیح داده‌ایم، شما می‌توانید در مقالات، محصولات و دیگر صفحات خود، کدهای صفحه را ساختار یافته کنید تا موتورهای جستجو بهتر متوجه منظور شما شوند.

در اینجا انواع کدهای اسکیما که مورد توجه ما هستند، دسته‌های FAQ، How to و Q&A هستند. هر سه دسته فرصت‌های خوبی برای بهبود ترافیک جستجوی ارگانیک با ویژگی‌های جالب توجه هستند. با اجرای استراتژیک این انواع اسکیما در محتوای صفحه واجد شرایط، تیم مارکتینگ شما می‌تواند به طور چشمگیری قابلیت مشاهده صفحات خود را در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی هدفمند، به ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه افزایش دهد.

 

اسکیما سوالات متداول (FAQ Schema)

طبق گفته‌های گوگل:

اسکیما سوالات متداول یا FAQ می‌تواند در هر صفحه‌ای که شامل لیستی از سوالات و پاسخ‌های مربوط به هر موضوع خاصی است استفاده شود. این به این معنی است که اسکیما سوالات متداول فقط مختص به صفحه سوالات متداول شما نمی‌شود. به عنوان مثال می‌توانید در صفحه معرفی محصول خود بخشی از سوالات متداول مربوط به آن محصول خاص را داشته باشید.

نشانه گذاری اطلاعات با استفاده از اسکیما سوالات متداول می‌تواند شما را در ریچ ریزالت (Rich Result) نشان دهد. این نتایج کاملا بر صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) تسلط دارند و این قابلیت را دارد که مقدار زیادی از فضای عمودی را به خصوص در نتایج موبایل در مقایسه با لیست‌های دیگر اشغال کند.

 

اسکیما سوالات متداول (FAQ Schema)

اسکیما دستورالعمل (How to Schema)

اسکیما دستورالعمل با عنوان How to نوعی از اسکیما است که برای تقویت جایگاه مقالاتی که نحوه انجام کاری را توضیح می‌دهند استفاده می‌شود. همانند سوالات متداول که سوالات و جواب‌ها باید خوانا، قابل فهم و درست باشند، درباره دستورالعمل‌ها نیز گوگل این قوانین را دارد. چند نکته که برای اجرای اسکیما How to باید به آن توجه کنید:

  • در هر مرحله از دستورالعمل، کل محتوای آن مرحله باید نشانه گذاری شود.
  • از این اسکیما برای تبلیغ محصولات نباید استفاده کنید. در صورت گزارش ممکن است جریمه شوید.
  • از تصاویر برای توضیح بهتر مراحل می‌توانید استفاده کنید.
  • از اسکیمای دستورالعمل برای توضیح مطالبی که اسکیمای مخصوص به خود را دارند (مثل دستور آشپزی) نباید استفاده کنید.

 

HOW TO SCHEMA faq

 

اسکیما پرسش و پاسخ (Q&A Schema)

این اسکیما نوعی از نشانه گذاری اطلاعات است که اجرای آن در سایت‌هایی که برای کاربران راهی برای پرسش یا پاسخگویی به سوالات دیگران وجود دارد. دقت کنید که اسکیمای پرسش و پاسخ باید تنها در صفحاتی اجرا شود که یک سوال در آنها مطرح شده است و بقیه مطالب پاسخ کاربران به آن سوال است.

این اسکیما برای انجمن‌ها، تالارهای گفتگو و سایر صفحاتی که در آن کاربران می‌توانند به سوال کاربری دیگر پاسخ دهند بسیار مناسب است.

در اجرای اسکیمای پرسش و پاسخ به این نکته توجه کنید که گوگل تاکید کرده است بهتر است اسکیما پرسش و پاسخ به یک URL متصل باشد تا کاربر مستقیما به پاسخی که جستجو کرده دسترسی داشته باشد. 

اسکیما پرسش و پاسخ (Q&A Schema)

 

نحوه نشانه گذاری مطالب با استفاده از کدهای اسکیما

برای نوشتن کدهای اسکیما سوالات متداول، پرسش و پاسخ و دستورالعمل لازم نیست که تمام کدهای اسکیما را بدانید. شما با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانید کدهای اسکیما را با توجه به نیاز خود بنویسید. سایت Schema.org یک کتابخانه کامل برای کدهای اسکیما است که تمام کدها را بر اساس موضوع و نیاز کاربران طبقه بندی کرده است. با استفاده از قالب کدهای معرفی شده در این سایت به راحتی می‌توانید داده‌های صفحات خود را نشانه گذاری کنید. در ادامه دو روش برای اضافه کردن کدهای اسکیما به صفحات سایت را معرفی خواهیم کرد.

 

۱)‌ نحوه ساخت کدهای اسکیما سوالات متداول با استفاده از Schema Markup Generator

این ابزار در وبسایت تکنیکال سئو، یکی از ابزار‌های بسیار کارآمد برای ساخت اسکیما سوالات متداول است. برای استفاده از این ابزار ابتدا صفحه Schema Markup Generator را باز کنید.

از بین گزینه‌های موجود FAQ Page را انتخاب کنید.

Schema Markup Generator

سپس در قسمت Question سوال مورد نظر را تایپ کنید و در قسمت answer پاسخ آن را بنویسید.

در باکس سمت چپ کدهای اسکیما سوالات متداول برای متن شما تولید خواهد شد. این کدها را کپی کنید و در قسمت head صفحه مورد نظر بگذارید.

نحوه ساخت کدهای اسکیما سوالات متداول با استفاده از Schema Markup Generator

 

۲) نحوه ساخت کدهای اسکیما سوالات متداول با افزونه Yoast

اگر سایت شما وردپرسی است حتما افزونه یوست را می‌شناسید. افزونه یوست به بهینه کردن صفحات یا سئو وردپرس به خصوص در صفحاتی که محتوای زیادی دارند بسیار کاربردی است. اما یکی از کاربردهای این افزونه نیز اضافه کردن کدهای اسکیما به سایت شما است.

این افزونه به شما کمک می‌کند تا در سریع ترین زمان با استفاده از ویرایش گر گوتنبرگ (Gutenberg editor) کدهای اسکیما را به صفحات خود اضافه کنید.

برای اضافه کردن اسکیما از طریق افزونه یوست، ابتدا به صفحه مورد نظر بروید. سپس بلوک اختصاصی افزونه یوست را باز کنید و در بین بلوک‌های موجود، بلوک سوالات متداول را پیدا کنید.

بعد از این می‌توانید سوالات و پاسخ آن‌ها به ترتیبی که دوست دارید اضافه کنید و حتی برای سوال‌هایتان تصویر انتخاب کنید.

 

نحوه ساخت کدهای اسکیما سوالات متداول با افزونه Yoast

 

تست درستی کدهای اسکیما سوالات متداول

برای اینکه مطمئن شوید کدهای اسکیما را درست اجرا کرده اید و برای ربات‌های گوگل قابل تشخیص هستند، از ابزار تست گوگل: structure data testing tool می‌توانید استفاده کنید.

این ابزار را باز کنید و روی تب Fetch URL قرار دهید. سپس آدرس صفحه‌ای که در آن کد اسکیما را اجرا کرده اید بنویسید و دکمه Run Test را فشار دهید.

 

TEST FAQ for seo

 

این ابزار صفحه شما را کراول می‌کند و کدهای اسکیما را شناسایی می‌کند. در صورتی که مشکلی در کدهای شما وجود داشته باشد، ارور می‌دهد و در غیر این صورت اسکیمای صفحه را درست و قابل تشخیص شناسایی می‌کند.

 

نتیجه گیری: چه روشی برای استفاده از FAQ مناسب تر است؟

طراحی سوالات متداول برای حیطه کاریتان، جدا از تاثیری که بر سئو سایت و بهبود نرخ کلیک سایت شما دارد، در برندینگ، نرخ تبدیل کاربر به مشتری و اعتماد به برند شما موثر است. بنابراین طراحی سوالات متداول را طوری انجام دهید که یک پشتیبان مسئولیت پذیر در طول روز کار می‌کند. 

اگر سایت شما خدمات یا محصولات خاصی را ارائه می‌دهد، بهتر است که صفحه سوالات را طراحی کنید تا به تمامی‌ سوالات مشتریان در این صفحه پاسخ دهید.

اگر محتوای آموزشی تولید می‌کنید، در انتهای هر صفحه می‌توانید به چند سوال پرتکرار در زمینه محتوای تولید شده پاسخ دهید. سپس با استفاده از کدهای اسکیمای سوالات متداول، سوالات پاسخ داده شده را نشانه گذاری کنید تا شانس نمایش محتوای شما در رتبه اول گوگل بیشتر شود.

 

 

پست های مشابه