فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

KPI سئو - نحوه اندازه گیری و بررسی عملکرد سئو

12 اردیبهشت 1401

چرا اندازه گیری و بررسی نتایج SEO مهم است؟

اول، برای سئو یک سایت باید خیلی تلاش کرد.

بنابراین شما باید بدانید که آیا همه این کارها نتیجه خوبی دارد یا نه.

متأسفانه، اکثر شرکت ها نتایج سئو را بررسی نمی کنند.

بررخی از شرکت ها کاری که انجام می دهند این است که:

  • تعدادی زیادی محتوا ایجاد می کنند.
  •  لینک می سازند.
  • تایتل صفحاتشان را بهینه می کنند.
  • و وقتی از آن ها درباره ROI می پرسید می بینند که نتیجه ای در این مورد نگرفته اند.

با توجه به اینکه برای سئو باید زمان و هزینه زیادی را صرف کرد، مهم است که بدانید آیا همه این تلاش ها باعث بهتر شدن شما شده است یا خیر.

(در این مطلب قراره ما چند مورد کلیدی در این مورد که جزویی از نکات سئو در سطوح بالا است را با شما در میان بگذاریم.)

دوم، بررسی نتایج سئو به شما کمک می کند اگر روش شما نیاز به تغییر دارد روش خود را تغییر دهید.

نرسیدن به نتایج دلخواد در serp به معنای کار نکردن سئو نیست.

گاهی وقت ها به این معنی است که باید روش بهینه سازی سایت را تغییر دهید.

و نظارت دقیق بر نتایج جستجو به کمک می کند تا در مسیر درستی قرار بگیرید . یا باید به مسیر خود ادامه دهید.

 

چطور برای خودمان KPI سئو در نظر بگیریم؟

برای آنکه دید بهتری به عملکرد خود داشته باشید باید برای خود KPI سئو تعریف کنید.

ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک یکی از اصلی ترین و اولین KPIهای سئو است.

چرا؟

زیرا هدف نهایی سئو، کسب بازدید بیشتر از موتورهای جستجو است.

و اگر ترافیک ارگانیک شما به این شکل است

گوگل آنالیتیکس- ترافیک ارگانیک

بدیهی است که روش سئو شما به خوبی عمل نمی کند و باید تکنیک های جدید آموزش سئو را دنبال کنید.

درسته، شما همچنین باید رتبه کلمات کلیدی اصلی خود دنبال کنید. این مورد را توجه داشته باشید، افزایش از شماره 7 به شماره 5 در گوگل ممکن است تفاوت قابل توجهی در ترافیک شما ایجاد نمی کند.

علاوه بر آن، نگاه کردن به رتبه کلمات کلیدی در serp چیز زیادی را به شما نشان نمی دهد. رتبه سایت ها به طور مداوم بالا و پایین می شود. و اگر هزاران کلمه کلیدی را track کنید، درک این همه حرکت دشوار است.

برای بررسی ترافیک ارگانیک میتوانید از google analytics استفاده کنید.

kpi سئو - google analytics

و بر روی «Audience” → “Overview”  » کلیک کنید.

بررسی ترافیک

بر روی باکس “Add Segment” در بالا صفحه بزنید.

Google Analytics – Add segment

و “Organic Traffic”را انتخاب کنید.

ترافیک ارگانیک

 

سپس، محدوده تاریخ را روی 90 روز گذشته تنظیم کنید:

محدوده زمانی در گوگل آنالیتیکس

و بازدید از موتورهای جستجو را در طول 3 ماه گذشته مشاهده خواهید کرد.

مقایسه ترافیک در دو بازه زماین مختلف

اگر می خواهید دقیقتر بررسی کنید، "Compare to previous period" را بزنید تا ببینید که 90 روز گذشته درمقابل با 90 روز قبل تر چقدر تغییر کرده است:

Compare to previous period

اگر همه چیز در حال رشد و بالا رفتن است، شما کاراتان را به خوبی انجام داده اید!

در غیر اینصورت، ممکن است روش سئو شما نیاز به یک اصلاح اساسی داشته باشد.

(توجه: درست است که سئو یک کار زمانبر است. اما اگر شما زمان زیادی را صرف سئو می کنید، باید بعد از 2-3 ماه شاهد بهبود برخی از آنها باشید)

رتبه کلمات کلیدی

نگاهی به رتبه سایت شما در کلمات کلیدی به اندازه بازدید از ترافیک ارگانیک مفید نیست.

رتبه سایت هنوز قسمت مهمی برای سنجش عملکرد سئو است.

البته برای اینکه بررسی رتبه کلمات کلیدی سخت و زمانبر نباشد میتوان از ابزارهایی مثل SEMRush  استفاده کرد:

رتبه کلمات کلیدی

پس چرا رتبه سایت به عنوان KPI سئو مهم است؟

رتبه سایت شما به شما می گوید که آیا سایت شما در مسیر درست قرار دارد یا خیر.

به عنوان مثال، فرض کنید شما رتبه 10 را برای کلمه کلیدی مورد نظر خود کسب کرده اید:

KPI سئو - بررسی جایگاه کلمات کلیدی

و شما 9 بک لینک جدید برای این صفحه ایجاد کردید.

این بک لینک ها صفحه شما را از نتیجه 10ام به 6ام منتقل می کند.

بهبود جایگاه کلمات کلیدی

شاید این بهبود رتبه احتمالاً باعث افزایش ترافیک ارگانیک شما نمی شود. اما این بدان معنا نیست که کمپین سئو شما درست نبوده است.

در واقع، این نشان می دهد که لینک سازی شما موثر بوده و شما باید این روند را ادامه دهید.

همچنین برای تشخیص افزایش یا کاهش ناگهانی ترافیک آلی، رتبه بندی مفید است.

به عنوان مثال، بگذارید بگوییم Google Analytics شما نشان می دهد که میزان بازدید ارگانیک شما 10٪ افزایش یافته است:

افزایش ترافیک 10 درصدی

رتبه کلمات کلیدی به شما کمک می کند متوجه شوید این افزایش ترافیک از کدام صفحه یا صفحات سایت شما ایجاد شده است.

کلمات کلیدی لانگ تیل

Click و Impression

سرچ کنسول به شما اطلاعات مفیدی درباره عملکرد کلی سئو سایت می دهد.

بررسی KPI سئو

و می توانید از Google Search Console  برای اندازه گیری نتایج حاصل از تلاش های خود در زمینه سئو استفاده کنید.

به خصوص، شما می خواهید "کلیک" های کلی سایت خود را ببینید:

kpi سئو - تعداد کلیک ها

("Clicks" تعداد کل کاربرانی است که در نتایج جستجو بر روی سایت شما کلیک می کنند. در اصل معادل ترافیک ارگانیک در Google Analytics است)

و “Impressions”:

میزان ایمپرشن

("Impressionsتعداد کل کاربرانی است که سایت شما را در نتایج برای یک کلمه کلیدی خاص دیده اند.)

می توانید به طور خلاصه بررسی کنید و ببینید که چگونه کلیک ها، Impressions و Average CTR ارگانیک یک صفحه در طول زمان تغییر کرده است.

اما وقتی نوبت به بررسی نتایج کلی سئو سایت شما می رسد، "Clicks" و "Impressions" تقریباً همه مواردی را که باید بدانید را به شما می گویند.

Conversions

در آخر هدف از سئو سایت فروش بیشتر برای کسب و کارها است.

به همین دلیل است که ما پیشنهاد میکنیم همه این واردی که در بالا توضیح دادیم به کنار ولی اصلی ترین شاخص عملکرد سئو (KPI) فروش و نرخ تبدیل است.

به عنوان مثال، یکی از هدف ها می تواند ایجاد لیست از کاربران برای ایمیل و خبرنامه است.

پس می توان تعداد بازدیدکنندگانی را که در لیست ایمیل ثبت نام می کنند را از طریق Google Analytics ردیابی کنیم.

بررسی تعداد goal های در آنالیتیکس

و اگر می خواهید در مورد عملکرد سئو به خوبی اطلاعات بدست آورید، می توانید تعداد تبدیلاتی (conversion) که از کاربران گوگل ایجاد شده را ردیابی کنید:

شاخص بررسی عملکرد سئو

حتی می توانید ببینید که چند مشتری جدید از موتورهای جستجو مختلف (مانند Bing) وارد شده اند:

conversion

یک نکته رو در نظر داشته باشید:

گاهی ممکن است ترافیک شما رو به رشد باشد اما تبدیلها در سایت شما کاهش پیدا کند. یا حتی اگر نرخ تبدیل ثابت باشد و این امکان وجود دارد که ترافیک ارگانیک شما افزایش یابد.

اما چرا این اتفاق می افتد؟

خوب، ممکن است این باشد که شما کلمات کلیدی را با هدف conversion انتخاب نکرده باشید. بنابراین افراد از سایت شما بازدید می کنند، اما علاقه ای به آنچه سایت شما می فروشد ندارند.

یا ممکن است یکی از مراحل تبدیل به درستی انجام نشده باشد.

یا شاید شما تغییری در سایت خود ایجاد کرده اید که به نرخ تبدیل یا تجربه کاربری (UX) آسیب زده باشد.

اما در 95٪ موارد، کل تبدیل شما همراه با ترافیک ارگانیک افزایش می یابد.

پست های مشابه