ابزارهای سئو: ۲۰ ابزار کاربردی سئو برای متخصصین

در این مقاله به معرفی ۲۰ مورد از کاربردی ترین ابزارهای سئو می‌پردازیم که شناخت آن‌ها ضروری است. 

متخصصین سئو به کمک این ابزارها می‌توانند مشکلات فنی سایت را شناسایی و برطرف کنند. بعد از حل مشکلات فنی سایت به سراغ سئو محتوا که بخشی از سئو داخلی می‌شود بپردازند.

عدم شناخت نسبت به این ابزارها، آسیب‌های جدی به فرایند جستجوی ارگانیک وب سایت وارد می‌کند و بالعکس با شناخت و بکارگیری این ابزارها به نتایج مطلوبی دست خواهید یافت و دیگر با کمبود ابزار مواجه نمی‌شوید.

انتخاب ابزار مناسب و قابل دسترس در رفع مشکلات فنی سایت از سرعت کراول گرفته تا ایندکس شدن سایت، حائز اهمیت می‌باشد.

 

آنچه در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  1. Screaming Frog
  2. Google Search Console
  3. Google Analytics
  4. Web Developer Toolbar
  5. WebPagetest
  6. Google Page Speed Insights
  7. Google Mobile-Friendly Testing Tool
  8. Rich Results Test
  9. GTMetrix
  10. W3C Validator
  11. SEMrush
  12. Ahrefs
  13. Majestic
  14. Moz Bar
  15. Barracuda Panguin
  16. Google Search Console XML Sitemap Report
  17. BrightLocal
  18. Whitespark
  19. Botify
  20. Excel

با ما همراه باشید تا با بهترین ابزارهای بهینه سازی آشنا شوید.

 

1. ابزار سئو Screaming Frog : 

Screaming Frog

Screaming Frog یک کراولر است که به منظور تحلیل کامل سایت ابتدا در آن خزیده و در حین بررسی با استفاده از تنظیمات ویژه خطاها را شناسایی می‌کند.

این ابزار به شما کمک می‌کند تا مشکلات اساسی زیر را رفع کنید:

    • صفحات بدون عنوان 
    • متا تگ‌های بدون توضیحات
    • متا تگ‌های بدون کلمات کلیدی 
    • حجم بالای تصاویر
    • کدهایی که دارای ارور هستند
    • URLهای شکسته
    • خطاهای مربوط به Canonical
حتما بخوانید: چگونه یک تایتل جذاب بنویسیم؟

 

 

 

و همچنین موارد پیشرفته ای چون :

    • شناسایی مشکلات Pagination (صفحه بندی)
    • تشخیص مشکلات پیاده سازی سئو سایت‌های چند زبانه
    • بررسی ساختار و معماری وب سایت 

 

2. ابزار سئو Google Search Console

 گوگل سرچ کنسول ابزار تحلیل حرفه ای سایت

گوگل سرچ کنسول اولین گزینه ای است که متخصصین سئو برای بهینه سازی سایت خود باید از آن استفاده کنند.

شرکت گوگل با اصلاح و بهینه سازی اخیر این ابزار، ویژگی‌ها، اطلاعات و گزارش‌های جامع‌تری را جایگزین قابلیت‌های نسخه قبلی خود کرده است.

آیا می‌دانید چرا این ابزار برای متخصصین سئو ابزاری منحصر به فرد است؟ بله، درست حدس زدید، به دلیل تهیه گزارشات داده محور.

برای متخصصین سئو گزارش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر تا کنون از آن استفاده نکرده اید، توصیه می‌کنم حتما آن را امتحان کنید.

با اعمال تغییر در سایت و بروز مشکلاتی مانند پاک شدن حساب سرچ کنسول (GSC)، چون این اطلاعات قبلا در سرورهای گوگل ذخیره شده، امکان دسترسی مجدد به آن وجود دارد.

شما می‌توانید با استفاده از API‌های سرچ کنسول (رابط برنامه نویسی نرم افزار) به کلیه اطلاعات آن دسترسی داشته باشید.

 

3. ابزار سئو Google Analytics

 گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس نقش برجسته ای در تحلیل عملکرد جستجوی ارگانیک دارد که بدون این پلتفرم، آنالیز وب‌سایت کار بسیار دشواری خواهد بود.

این ابزار در عین حال که رایگان است، اطلاعات مفیدی در اختیار متخصصین سئو قرار می‌دهد تا بتوانند مواردی از قبیل پنالتی‌ها، مشکلات مربوط به ترافیک سایت و سایر مسائل که در این مسیر وجود دارد را شناسایی کنند.

همانند گوگل سرچ کنسول، با نصب صحیح این پلتفرم می‌توانید گزارش ماهانه از وب سایت خود تهیه کنید. حتی در شرایطی که کاربر به آن دسترسی ندارد، اطلاعات سایت وی ذخیره می‌گردد. این قابلیت مانع از نابودی اطلاعات کاربر می‌شود.

 

4. Web Developer Toolbar

Web Developer افزونه فایرفاکس

افزونه نوار ابزار Web Developer برای مرورگر گوگل کروم را میتوانید در اینجا دانلود نمایید. درواقع این ابزار، افزونه رسمی فایرفاکس است. یکی از کاربردهای اصلی این افزونه تشخیص مشکلات مربوط به کد نویسی است. این مشکلات حتی شامل پیاده‌سازی جاوا اسکریپت برای منوها و رابط کاربری می‌باشد.

با غیر فعال کردن JavaScript و CSS ، می‌توانید بفهمید که مشکل در کدام قسمت از سایت رخ داده است.  این نوار ابزار تنها به مشکلات JavaScript و CSS محدود نمی‌شود، به کمک آن می‌توان متن Alt تصاویر، عکس‌های معیوب و اطلاعات مربوط به متا تگ‌ها و response header را نیز مشاهده کرد.

 

5. WebPagetest

بررسی سرعت سایت با WebPagetest

سرعت صفحه از موضوعات داغ سال‌های اخیر است. برای بررسی سرعت سایت، ابزارهای مفید و متنوعی وجود دارد که سایت WebPagetest یکی از این ابزارهای مهم برای متخصص سئو تلقی می‌شود.

از جمله کارهایی که می‌توان با WebPagetest انجام داد :

    • تست سرعت با استفاده از نمودار آبشاری (Waterfall speed tests)
    • تست سرعت سایت رقیب
    • ویدیوهای سرعت سایت رقبا.
    • تشخیص مدت زمان لود کامل سایت
    • زمان رسیدن به اولین بایت (TTFB)
    • زمان شروع رندر صفحه
    • عناصر مدل شی گرا سند (DOM)

این ابزار می‌تواند چگونگی ارتباط اجزای فنی سایت به منظور رسیدن به نتیجه نهایی یا زمان نمایش را مشخص کند.

به دنبال یادگیری سئو به از پایه به صورت اصولی هستید:

آموزش سئو سایت سئولب به صورت تخصصی و به آموزش نکات و تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت میپردازد.

 

6. ابزار سئو Google Page Speed Insights

Google Page Speed Insights ابزار اندازه گیری سرعت صفحه

Google Page Speed Insights، سرعت صفحه اغلب با "سرعت سایت" به اشتباه گرفته می‌شود، این ابزار در واقع سرعت صفحاتی از سایت را به عنوان نمونه هم بر روی دسکتاپ و هم بر روی موبایل اندازه گیری می‌کند.  سرعت صفحه "زمان لود شدن صفحه" (مدت زمانی که طول می‌کشد تا کل مطالب یک صفحه به طور کامل نمایش داده شود) یا "TTFB" (زمان دریافت اولین بایت؛ مدت زمانی که مرورگر باید منتظر بماند تا اولین بایت داده را از سمت سرور دریافت کند) است.

PageSpeed Insights Speed Score شامل اطلاعات Google Chrome UX Report (گزارش تجربه کاربری کروم) است و گزارشی از دو معیار اصلی سرعت ارائه می‌دهد: 

    1. مدت زمان نمایش اولین محتوا (عکس یا متن) بر روی صفحه (FCP) 
    2. محتوای DOM لود شده (DCL)

این نکته را باید در نظر داشت که این ابزار سهم کوچکی در تحلیل و آنالیز وب سایت دارد و تنها بخشی از یک پازل هزار تکه را می‌سازد. بنابراین توصیه می‌شود که برای دریافت نمای کلی از عملکرد سایت، از چندین ابزار آنالیز استفاده کنید.

 

7. Google Mobile-Friendly Testing Tool

Google Mobile-Friendly Testing Tool  کارایی سایت بر روی صفحه موبایل

همانطور که می‌دانید در روند سئو نمایش سایت بر روی صفحه گوشی از اهمیت بالایی برخوردار است. ابزار Google Mobile-Friendly Testing دید خوبی نسبت به کارایی سایت بر روی صفحه موبایل میدهد.

 

8. Rich Results Test

rich results test ابزاری برای رفع مشکلات کد نویسی اسکیما

ابزار خارق‌العاده ای است که تنها برای انجام یک کار طراحی شده است؛ تست و بررسی اطلاعات ساختاریافته Schema با داده‌های موجود در Schema.org که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود. به کمک این ابزار می‌توان مشکلات کد نویسی اسکیما را قبل از پیاده سازی کدها شناسایی کرد.

حتما بخوانید: تفاوت ریچ ریزالت و ریچ اسنیپت چیست؟

 

 

9. GTMetrix

GTMetrix گزارش گیری کامل از سرعت صفحه سایت

GTMetrix یک سیستم گزارش گیری از سرعت صفحه سایت است که آن را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کند و گزارشی عمیق و مفصل در اختیار متخصص سئو قرار می‌دهد. به کمک این ابزار می‌توان Request‌های صفحه، فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت که نیاز به لود شدن دارند و همچنین سایر عواملی که منجر به کند شدن سایت می‌شود را شناسایی و بهبود بخشید.

 

10. W3C Validator

W3C Validator ابزار سئو اعتبارسنج کد

این ابزار درواقع یک اعتبارسنج کد می‌باشد درحالیکه می‌تواند به عنوان یک ابزار سئو نقش بسیار مهمی در روند بهینه سازی سایت ایفا کند. تفسیر نادرست از نتایج، نه تنها کمکی به سئو سایت نمی‌کند بلکه ممکن است شرایط را بدتر کند.

به فرض مثال، در فرایند اعتبارسنجی کدهای سایت اگر کدهای سایتی که با XHTML طراحی شده، روی سایت دیگری که طراحی آن به وسیله وردپرس انجام شده است، کپی و جایگذاری شود، وردپرس نوع کدها را تغییر نمی‌دهد و هنگام اجرای صفحه با هزاران خطا مواجه می‌شود. چنین سایتی باید به طور کامل پیاده سازی و مجددا کدنویسی شود به ویژه وقتی که کدهای قبلی وجود نداشته باشد.

 

11. SEMrush

SEMrush  ابزار تحلیل برای  keyword research

یکی از دلایل عمده شهرت SEMrush این است که اطلاعات دقیقی در زمینه keyword research و سایر بررسی‌های فنی در اختیار کاربر می‌گذارد. همچنین تحلیل اطلاعات سایت رقبا از دیگر قابلیت‌های شاخص این ابزار است.

اگرچه این ابزار به عنوان یک ابزار تحلیل فنی در نظر گرفته نمی‌شود، با آنالیز کامل سایت رقیب می‌توان اطلاعات شگفت انگیزی در مورد داده‌های رتبه‌بندی و تحلیل بازار به دست آورد. با استفاده از این تحلیل می‌توانید یک استراتژی مناسب برای سئوی سایت خود انتخاب کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

 

12. Ahrefs:

Ahrefs بررسی و رفع مشکلات بک لینک و انکر تکست‌ها

از نظر بسیاری از افراد Ahrefs یک ابزار مهم و مدرن برای بررسی فنی لینک‌ها محسوب می‌شود. این ابزار می‌تواند الگوهای خاص در پروسه لینک سازی سایت را مشخص کند و استراتژی آن را نشان دهد. به کمک این ابزار می‌توان مشکلات مربوط به انکر تکست‌ها را شناسایی کرد.

Ahrefs همچنین می‌تواند نوع بک لینک‌های سایت را تعیین کند (شبکه وبلاگی، لینک‌های پرخطر با فروم‌های متعدد و لینک‌های وب. دیگر قابلیت‌های این ابزار مواردی از قبیل تشخیص بک لینک‌های از دست رفته، الگوهای لینک سازی و غیره می‌باشد.

 

13. Majestic

Majestic ابزار تحلیل لینک سازی

Majestic ابزاری است که سالیان سال در صنعت سئو حضور داشته و دارای بینش ویژه‌ای در زمینه لینک‌سازی سئو می‌باشد.این ابزار همچون Ahrefs الگوهای لینک سازی را تشخیص می‌دهد و به کمک آن میتوان گزارشی از تمام لینک پروفایل‌های موجود در سایت تهیه کرد. 

تشخیص لینک‌های Bad Neighborhoods و سایر دامنه‌های مالک وب سایت از دیگر خدمات این ابزار می‌باشد. به کمک گزارش Bad Neighborhoods می‌توان مشکلات ناشی از لینک سازی سایت را که برگرفته از مشکلات ارتباطی بین وب سایت‌ها است، شناسایی کرد. 

با این ابزار می‌توان ویژگی‌های فنی بک لینک مانند Trust Flow و  Citation Flow و دیگر عناصر لینک‌سازی را ارزیابی کرد که این امر بر ارتباط، اطمینان و قدرت صفحه تاثیر می‌گذارد. این ابزار می‌تواند هر مشکلی را که به مرور زمان توسط لینک‌سازی ایجاد شده، از طریق گراف لینک‌های داخلی سایت تشخیص دهد.

 

14. Moz Bar

معرفی ابزار Moz bar

اگرچه Moz Bar از ابتدا جزو بهترین ابزارهای فنی سئو محسوب نمی‌شد، درحال حاضر به طور حرفه‌ای به بررسی کامل و دقیق یک سایت از جنبه‌های مختلف می‌پردازد.

با این ابزار می‌توان قدرت دامنه، قدرت صفحه، وضعیت cache گوگل، سایر کد‌ها مانندsocial open graph coding و متا تگ‌ها، تگ rel=”canonical”، زمان لود شدن صفحه، نشانه گذاری اسکیما و حتی وضعیت HTTP  و HTTPS صفحه را بررسی کرد و از نتایج بدست آمده در بررسی‌های دقیق تر استفاده کرد.

 

15. Barracuda Panguin

Barracuda Panguin ابزاری برای شناسایی پنالتی سایت

اگر سایتی را سئو می‌کنید که جریمه شده است، Barracuda Panguin از جمله ابزارهایی است که هر سئوکار باید در روند کار خود از آن استفاده کند. این ابزار ابتدا به حساب گوگل آنالیتیکس سایت متصل می‌شود. با داده‌های آنالیتیکس تلفیق می‌شود. سپس با ترکیب و مقایسه داده‌های قبل و بعد از جریمه گوگل، دلیل پنالتی را متوجه می‌شود.

شایان ذکر است که این ابزار همیشه به طور قطع نمی‌تواند علت پنالتی را مشخص کند و فقط می‌تواند دلایل احتمالی جریمه را ارزیابی و شناسایی کند.

 

16. Google Search Console XML Sitemap Report :

Google Search Console XML Sitemap Report کاربردی ترین ابزار برای رفع مشکلات سایت مپ

سرچ کنسول یکی از کاربردی ترین ابزارهای مهم در سئو تکنیکال و تحلیل و بهینه سازی سایت است که متخصص سئو برای تهیه گزارش از مشکلات سایت مپ به آن نیاز دارد. دقت کنید که تعداد لینک‌های معرفی شده در سایت‌مپ با تعداد لینک‌هایی که توسط گوگل ایندکس شده است رابطه‌ای ۱ به ۱ و متناظر داشته باشند.
در غیر اینصورت احتمالا صفحه‌ای از سایت شما وجود دارد که در گوگل ایندکس نشده است.

برای اینکه یک سایت بهینه شده داشته باشید باید موارد زیر رعایت شود:

    • سایت مپ باید URL‌های درست و با رسپانس کد 200 داشته باشد و هیچ URL با رسپانس کد 4XX یا 5XX نباید در سایت مپ وجود داشته باشد.
    • نسبت 1 به 1 URL‌ها در سایت مپ باید دقیقا به همان شکلی که در وب سایت هست، باشد. به عبارت دیگر، سایت نباید صفحات یتیم (orphaned pages) و لینک نشده ­ای که در نتایج  Screaming Frog نشان می‌دهد، داشته باشد.
    • parameter-laden URL در صورتی که جزو صفحات اصلی نباشند، باید از نقشه سایت حذف شوند. پارامترهای خاصی وجود دارد که موجب بروز مشکل در اعتبارسنجی سایت مپ‌های XML خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید که این پارامترها در URL‌ها نباشند.

 

17. BrightLocal

BrightLocal بک ابزار کاربردی برای سئوی محلی

اگر وب سایت یک بیزینس محلی را بهینه سازی می‌کنید، بکارگیری سئوی محلی بهترین گزینه است. BrightLocal بک ابزار کاربردی برای سئوی محلی است که عموما به عنوان یک ابزار سئوی فنی تلقی نمی‌شود، درحالیکه به کمک آن می‌توانید مشکلات فنی با پروفایل سئوی محلی سایت را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، به کمک این ابزار می‌توان citation سئوی محلی سایت (نام بردن از کسب و کارهای محلی به صورت آنلاین) را انجام داد. سپس، می‌توانید با شناسایی و عرضه سایت خود در citation‌های مناسب، پیش بروید.

یکی از ویژگی‌های شگفت انگیز این ابزار این است که به شما امکان بررسی، حذف و ایجاد citation در متداول ترین سایت‌های سایتیشن (و نیز سایر مواردی که کمتر رایج هستند) می‌دهد. این ابزار هنگام ارزیابی عمیق سئوی محلی، Google My Business شما را نیز بررسی می‌کند.

 

18. Whitespark

معرفی ابزار سئو Whitespark

Whitespark نسبت به BrightLocal به جزئیات بیشتری می‌پردازد. فایندر citation محلی به شما این امکان را می‌دهد که بررسی عمیق تری در سئوی محلی وب سایت خود داشته باشید. نحوه عملکرد این ابزار به این صورت است که سایت شما را از میان رقیبان تان پیدا می‌کند. بنابراین می‌توانید تمام citation‌های سئوی محلی رقبای خود را شناسایی کنید. 

علاوه بر­این، Whitespark به شما این امکان را می‌دهد تا از طریق گزارشات دقیق از موقعیت‌های محلی مشخص شده در گوگل مانند دسته بندی محلی، مکان یاب محلی و همچنین گزارشات دقیق رتبه بندی ارگانیک توسط Google و Bing، رتبه بندی سایت خود را پیگیری کنید.

 

19. Botify

ابزار botify چیست؟

این ابزار یکی از کاملترین ابزارهای آنالیز محسوب می‌شود که به ندرت می‌توان مشابه آن را یافت. Botify بهترین ابزار سئو تکنیکال و قابل دسترس است. این ابزار به دلیل تشخیص هدف کاربر از جستجو و بهینه سازی فنی سایت از طریق تحلیل دقیق کلمات کلیدی، مشهور است. 

Botify با ادغام مواردی چون بودجه کراول و عوامل سئوی فنی که مرتبط با هدف جستجوگر است، می‌تواند تمام عوامل موثر در رتبه بندی را شناسایی کند. سپس گزارشی جامع و عمیق از ترکیب این اطلاعات در اختیار متخصص سئو قرار دهد که با ارزیابی آن می‌توان تغییر در نحوه جستجوی کاربران را، بدون درنظرگرفتن صنعتی که در آن هستند، تشخیص داد.

به دلیل گزارشات کامل و مفید، Botify یکی از کارآمدترین ابزارهای تحلیل محسوب می‌شود.

 

20. Excel

بهینه سازی سایت با ترفندهای اکسل

بسیاری از کارشناسان سئو نمی‌دانند که اکسل نیز یک ابزار سئو فنی تلقی می‌شود که می‌تواند با ترفندهای جذاب خود، به تحلیل و بررسی سایت سرعت ببخشد. 

 

جمع بندی

برای متخصصین سئوی رقابتی، کمبود ابزار آنالیز برای بهینه سازی وب سایت هیچ معنا و مفهومی ندارد. از بررسی لینک گرفته تا گزارش و شناسایی مشکلات فنی وب سایت، ابزارهای کارآمد و متعددی وجود دارد. بکارگیری از ابزار مناسب می‌تواند وجه تمایز میان یک متخصص فوق العاده سئو و فرد عادی باشد.



مقالات مرتبط

جستجوی معنایی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد ؟

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید