بک لینک چیست؟ و چطور بک لینک با کیفیت بسازیم؟

آنچه در این مقاله به آن اشاره خواهد شد:

  • چرا بک لینک ها مهم هستند؟
  • یک بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • چطور بک لینک ها را بررسی کنیم؟
  • چطور بک لینک بیشتری کسب کنیم؟

 

 

بک لینک

بک لینک، پیوند میان یک صفحه از سایت با وب سایت دیگر است. اگر سایتی به شما لینک دهد، شما از آن‌ها بک لینک گرفته‌اید. اما اگر شما به یک وب سایت لینک دهید، در این صورت آن‌ها از شما بک لینک گرفته‌اند. 

نکته: اگر از یک صفحه به صفحه دیگری در همان سایت لینک داده شود، به آن لینک سازی داخلی (internal backlink) گفته می‌شود. 

چرا بک لینک ها مهم هستند؟

بک لینک ها سه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

1- رتبه بندی (Rankings)

نگاه موتورهای جستجو از جمله گوگل به بک لینک ها همچون رای اطمینان است؛ هرچقدر تعداد رای های صفحه شما بیشتر باشد، احتمال دیده شدن در نتایج جستجوی موضوع مرتبط بیشتر خواهد بود و در نتیجه با افزایش رنکینگ در موتورهای جستجو همراه خواهد بود. 

اما سوال این است که از کجا باید فهمید؟ نتایج حاصل از مطالعاتی که در خصوص عوامل رتبه بندی با بکارگیری لینک سازی در شرایط مختلف، حاکی از این است که همیشه تعداد لینک های وبسایت ویژه (دامین ارجاعی یا referring domains) با ترافیک جستجوی ارگانیک، ارتباط مستقیم دارد. 

2- قابل کشف بودن (Discoverability)

موتورهای جستجو با بازدید مجدد از صفحاتی که قبلا شناسایی شده اند و بررسی لینک های جدید در آن صفحات، محتوای جدید را تشخیص می‌دهند.

از آنجایی که موتورهای جستجو بیشتر به صفحات معروف سر می‌زند، در صورتی که از این صفحات بک لینک داشته باشید، محتوای شما سریعتر کشف خواهد شد.

3- ترافیک ارجاعی (Referral traffic)

چون بک لینک‌ها کاربران را به منابع مفید هدایت می‌کند، پس قابل کلیک اند. 

وقتی کسی روی لینکی کلیک می‌کند و وارد سایت شما می‌شود، در این صورت، شما ترافیک ارجاعی دریافت کرده اید. 

یک بک لینک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

بک لینک به صورت های متفاوت ایجاد می‌شود. در ادامه ویژگی هایی را ذکر خواهیم کرد که کاربرد و کیفیت بک لینک ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد: 

مرتبط بودن (Relevance)

گوگل برای لینک های مرتبط ارزش بیشتری قائل است؛ چرا که احتمال کلیک افراد بر روی آن ها بیشتر خواهد بود. این موضوعی است که گوگل در مجوز/حق امتیاز خود به آن اشاره می‌کند. 

اما این به چه معناست؟ بر فرض مثال، اگر یک لوله کش از دو صفحه لینک گرفته باشد؛ یکی در مورد گربه ها و دیگری در مورد نصب آبگرمکن، ارزش لینک دوم بیشتر است. البته این موضوع به قدرت دامنه هم بستگی دارد.

مخاطبان سایت لوله کشی تمایل بیشتری برای کلیک برروی لینک مربوط به لوله کشی و بازدید از یک سایت لوله کشی دارند تا خوانندگان یک سایت حیوانات خانگی!

اعتبار (Authority)

گرفتن بک لینک از یک سایت قدرتمند نسبت به یک سایت ضعیف اعتبار بیشتری را منتقل می‌کند. 

بنابر مطالعات انجام شده درمورد میزان اعتبار صفحه و ارتباط آن با ترافیک ارگانیک، رابطه مستقیمی بین آن ها مشاهده شده است.

ترافیک ارگانیک و رتبه بندی url

نکته: Ahrefs معیاری برای اعتبار صفحه و تشخیص رتبه بندی URL (UR) دارد که مقیاس آن بین 0 تا 100 است. 

اینطور گفته می‌شود که همیشه بک لینک گرفتن از صفحات قدرتمند، منجر به انتقال اعتبار بیشتر نمی‌شود.

گوگل در حق امتیاز اصلی خود عنوان می‌کند که اعتبار به طور مساوی بین تمام لینک های خروجی (Outbound links) یک وب سایت تقسیم می‌شود.

بنابراین، برای مثال، اگر شما از دو سایت بک لینک گرفته باشید؛ یکی از آن‌ها دارای لینک خروجی بیشتری باشد (و سایر موارد برابر باشد)، اتفاقا صفحه ای که دارای لینک خروجی کمتری باشد، اعتبار بیشتری منتقل می‌کند. 

آیا امروزه نیز همه چیز به همین سادگی است؟ شاید به این سادگی نباشد. گوگل گواهینامه های زیادی دارد که متدهای مختلفی برای ارزش گذاری بک لینک ها ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، بک لینک های داخلی هم بر اعتبار یک صفحه تاثیر بسزایی دارد. 

ترافیک ارگانیک

همانطور که مشخص است، لینک گرفتن از صفحاتی با ترافیک بالا معمولا ترافیک ارجاعی بیشتری نسبت به صفحات با ترافیک کم برای شما به همراه خواهد داشت.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا بک لینک گرفتن از صفحات با ترافیک بالا نسبت به صفحات با ترافیک پایین تاثیر مثبتی بر رنکینگ خواهد گذاشت؟

نتایج حاصل از تحقیق بر روی 44589 کلمه کلیدی بدون نام برند و بررسی ترافیک ارگانیک صفحاتی که به آن‌ها لینک داده اند به شرح زیر است:

معیارهای ارزشگذاری بک لینک در رنکینگ

به طور خلاصه، رابطه اندک اما پر رنگی میان رنکینگ و بک لینک هایی که از صفحات با ترافیک ارگانیک بالا گرفته می‌شود، وجود دارد. اما همانطور که گفته شد، میزان اعتبار تمام صفحات خاص (دامنه های ارجاعی) که بک لینک از آن ها گرفته شده همواره حائز اهمیت اند.

جایگاه و مکان لینک 

چون مردم بیشتر تمایل دارند برروی لینک هایی کلیک کنند که در قسمت های مهمتر قرار گرفته، پس بعضی از لینک های موجود در صفحه، اعتبار بیشتری نسبت به سایر لینک ها منتقل می‌کنند.

"اگر یک لینک در محتوای اصلی صفحه قرار بگیرد، از فونت و رنگی استفاده شود که جلب توجه کند و متن جذابی داشته باشد که احتمال کلیک کاربران بیشتری را داشته باشد، پس می‌تواند رنکینگ صفحه بهتری هم به همراه داشته باشد.

در مقابل، اگر از ترکیبی استفاده شود که بر کلیک خوردن آن تاثیر بگذارد، از جمله اینکه، در پاورقی گذاشته شود، رنگی مشابه با بقیه متن داشته باشد، فونت متفاوتی نداشته باشد و از انکر تکست جذابی استفاده نکرده باشد، قطعا پیج رنک آنچنانی نخواهد داشت." 

بیل اسلاوسکی، موسس سایت  SEO by the Sea

هنگام بررسی لینک، به این نکته حتما توجه داشته باشید که اگر قرار است لینک شما همراه با 50 لینک دیگر در کنار صفحه یا فوتر قرار داده شود، بهتر است به دنبال سایت دیگری باشید.

فالو و نوفالو

بک لینک های نوفالو معمولا تاثیری بر رنکینگ صفحه لینک شده ندارد (با وجود اینکه این توانایی را دارد). 

از آنجایی که لینک سازی نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد، بهتر است اولویت خود را بر لینک‌های فالو بگذارید؛ اما اگر لینک نوفالو گرفتید، عصبانی نشوید؛ این لینک ها همچنان تاثیر سئویی کمی دارد.

انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست ها کلمات قابل کلیک هستند که به بک لینک ارجاع داده می‌شود و لینک سازی صورت می‌گیرد. 

در گواهینامه گوگل اعلام شده که انکر تکست ها رنکینگ سایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

" گوگل از تکنیک‌های زیادی برای بهبود کیفیت جستجو مثل رتبه بندی صفحه، انکر تکست و سایر موارد استفاده می کند.

با بررسی مطالعه روی 384614 صفحه در خصوص ارتباط بین انکر تکست ها و رنکینگ، ارتباط ضعیفی بین آن‌ها مشخص شد. با اینکه انکر تکست ها مهم هستند اما موارد مهم تر از آن هم وجود دارد.

نکته: درصورتیکه لینک سازی از طریق outreach انجام شود، اغلب خارج از کنترل شما خواهد بود. البته این به نفع شماست، چرا که بسیار طبیعی بنظر می‌آید و همچنین لینکی با کیفیت ویژه دریافت خواهید کرد.  

چطور بک لینک ها را بررسی کنیم؟

دو روش برای کنترل بک لینک‌های یک وب‌سایت یا صفحه‌وب وجود دارد. در روش اول تنها می‌توانید سایت خودتان را چک کنید اما در روش دوم می‌توانید بک لینک های سایر سایت ها یا صفحات دیگران را نیز چک کنید. 

کنترل لینک ها در گوگل سرچ کنسول 

گوگل سرچ کنسول به شما اطلاعاتی در مورد ترافیک جستجوی ارگانیک و بطور کلی عملکرد سایت تان در اختیار شما قرار می‌دهد. 

این قابلیت، به صورت رایگان است. تنها کاری که باید انجام داد، ساخت یک اکانت و تاییدیه مالکیت سایت خود می‌باشد. 

بعد از ساخت اکانت و ورود خود، بر قسمت Links در نوار کنار صفحه کلیک کنید. اعداد زیر External Links نشان دهنده تعداد لینک‌های ویژه و ارجاعی به سایت شما است.

گوگل سرچ کنسول و لینک های خارجی

در قسمت زیر آن سه گزارش دیگر نیز وجود دارد:

برترین صفحات لینک شده: بیشترین صفحات لینک شده در سایت شما.

برترین سایت های لینک داده شده به شما: سایتهایی که بیشترین لینک را به شما دادند.

برترین متن لینک داده شده : بیشترین انکرهای مورد استفاده هنگامیکه به سایت شما  لینک داده اند. 

اگر اولین بار است که از گوگل سرچ کنسول استفاده می‌کنید، بهتر است با گزارش برترین صفحات لینک شده شروع کنید. 

گزارش برترین صفحات لینک شده

می توانید روی هر URL کلیک کنید تا ببینید چه وبسایت هایی به آن صفحه لینک داده اند.

وبسایت لینک شده به صفحه سایت

همچنین می توانید با کلیک بر روی هر سایت ببینید از کدام صفحاتشان به صفحه شما لینک داده اند. 

صفحه لینک شده به صفحه شما

بررسی بک لینک ها با استفاده از بک لینک چکر وب سایت های شخص ثالث

برای بررسی بک لینک های وبسایتی که صاحبش نیستید، می‌توانید از ابزار رایگان  Ahrefs’ free backlink checker استفاده کنید. این کار تنها با وارد کردن URL یا دامین و کلیک بر روی دکمه Check backlinks امکان پذیر است.

به کمک این ابزار می‌توانید تعداد کل بک لینک ها، دامین های ارجاعی ( لینکها از یک وب سایت ویژه)، علاوه بر آن، 100 بک لینک برتر را مشاهده کنید.

referring domains مجموع تعداد بک لینک ها و

برای هر بک لینک جزییاتی به شرح زیر ارائه می‌شود:

صفحه ارجاعی: صفحه ای که به سایت شما لینک داده.

رتبه دامنه (DR): قدرت وب سایتی که به شما لینک داده اند.

رتبه بندی یو آر ال (UR) : قدرت صفحه ای که به شما لینک داده اند.

ترافیک: تخمین کل ترافیک جستجوی ارگانیک ماهانه به صفحه لینک داده شده

انکر و بک لینک: انکر تکست و متن اطراف لینک.

نکته: بک لینک چکر Ahrefs تنها یک بک‌لینک از هر دامنه را نشان می‌دهد.

برای مشاهده 5 انکر تکستی که به وفور استفاده شده، می‌توانید از گزارش Top 5 anchors استفاده کنید.

گزارش 5 صفحه برتر

همچنین از قسمت گزارش Top 5 pages می توانید 5 صفحه برتر که به آن لینک داده شده را مشاهده کنید.

گزارش 5 صفحه برتر

نکته:  گزارش 5 صفحه برتر فقط زمانی قابل اجراست که دامنه را بررسی کنید، نه یک صفحه از سایت!

چطور بک لینک بیشتری کسب کنیم؟

سه روش برای کسب بک لینک بیشتر وجود دارد: آن را ایجاد کنید، آن را به دست آورید، و یا آن را بسازید.

بدست آوردن بک لینک

زمانی که افراد محتوای شما را از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، شبکه‌های اجتماعی و یا دهان به دهان پیدا می‌کنند و به سایت شما لینک می‌دهند؛ به بیان دیگر، این لینک ها ارگانیک هستند.

برای کسب چنین فرصتی باید مطالب بسیار مفید و ارزنده تولید کنید تا کاربران بخواهند به شما لینک دهند.

ایجاد بک لینک

زمانی که به صورت دستی از سایر وب سایتها به سایت خود لینک دهید. ثبت دایرکتوری های تجاری، کامنت گذاشتن در وبلاگ ها و پاسخگویی به موضوعات فروم ها از جمله این موارد هستند. 

ساخت بک لینک

در این روش شما به سراغ صاحبان سایت، ادیتورها و وب مسترها می‌روید و از آن‌ها می‌خواهید به صفحه سایت شما لینک دهند. برای این کار باید پیشنهاد ارزشمند و  مشخصی داده شود. 

در اینجا به چند نمونه از روشهای لینک سازی اشاره می‌کنیم:

بلاگ مهمان: پیشنهاد نوشتن یک پست در سایت دیگر.

ساخت لینک های شکسته: در وبسایت های دیگر دنبال لینک های مرتبط و خراب بگردید. سپس، با آن ها ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید لینک کارآمد شما را جایگزین آن لینک کنند. ( Ahrefs ابزاری به این منظور دارد)

تکنیک Skyscraper: یک مطلب مرتبط با تعداد زیادی لینک پیدا کنید، محتوای بهتر و جامع تر از آن ها تهیه کنید، سپس از سایت های مرجع که به آن مطالب لینک داده اند بخواهید به جای آن ها به شما لینک دهند. 

منشن های بدون لینک: منشن های بدون لینک برند خود را پیدا کنید و از نویسنده آن بخواهید منشن ها را قابل کلیک کند. 

برند منشن یکی از این تکنیک های لینک سازی است که بسیاری از افراد آن را یکی از عوامل بسیار مهم در سئوی خارجی تلقی میکنند که اهمیت ویژه‌ای در بهینه سازی سایت و رتبه بندی در موتورهای جستجو دارد.

اگر هنوز با وجود تولید محتوای با کیفیت، نمی‌توانید رنکینگ سایت خود را افزایش دهید، یکی از دلایل آن می‌تواند عدم استفاده سئوی خارجی یا off-page seo باشد. 

می‌توانید با مطالعه مقاله سئو خارجی از آموزش سئوی رایگان ما برخوردار شوید.

 

کلام آخر 

وقتی حرف از موتورهای جستجو مثل گوگل به میان می‌آید، بک لینک ها بسیار مهم هستند. 

گفته می‌شود لینک ها به یک شکل ساخته نمی‌شوند؛ با توجه به مواردی چون مرتبط بودن، محل جایگذاری لینک ها در صفحه و ویژگی های دیگر، کیفیت و کاربردشان متفاوت خواهد بود.

به طور کلی، هرچه بدست آوردن لینک آسان تر باشد، ارزش آن کمتر خواهد بود.



مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید