سئوی خارجی (off-page Seo) چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند :

  • سئو خارجی چیست؟
  • چه تفاوتی میان سئو داخلی و خارجی وجود دارد؟
  • چرا سئو خارجی مهم است؟
  • عوامل خارجی ارتباط داده شده توسط لینک کدامند؟
  • عوامل خارجی بدون ارتباط لینک ها کدامند ؟

 

آیا هنوز باوجود تولید محتوای با کیفیت، بدون استفاده از سایر تکنیک ها برای رتبه بندی در گوگل سخت تلاش می‌کنید؟

یکی از دلایل آن می‌تواند عدم استفاده سئوی خارجی یا off-page seo باشد.

سئو خارجی و سئو داخلی

همانطور که میدانید سئو به دو دسته تقسیم می‌شود:  

1.سئو داخلی (on-page seo)  

2.سئو خارجی (off-page seo)

بسیاری از افراد سئو خارجی را همان لینک بیلدینگ (link building) می‌دانند، اما آیا واقعاً اینگونه است؟

سئو خارجی چیست؟ 

سئو خارجی شامل تمام تلاش‌هایی است که در خارج از وب سایت به منظور بهبود رتبه بندی در موتورهای جستجو انجام می‌شود. بخش بزرگی از آن توسط لینک بیلدینگ یا لینک سازی خارجی صورت می‌گیرد اما درواقع سئو خارجی فراتر از این است.

چه تفاوتی میان سئو داخلی و خارجی وجود دارد؟

سئوی داخلی چیزی است که شما بر آن کنترل کامل دارید، درحالیکه در سئو خارجی همیشه اینگونه نیست.

به عنوان مثال، اگر وب سایتی به سایت ما لینک دهد، چون طی این فرآیند تغییری داخل سایت ما صورت نگرفته، سئو خارجی محسوب می‌شود. و بالعکس، اگر سرعت صفحه (page speed) خود را با بهینه سازی برخی از تصاویر بهبود ببخشیم، چون این تغییر مستقیماً در داخل وب سایت ما صورت گرفته، سئو داخلی محسوب می‌شود.

ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد. برای اینکه بتوانید درست تشخیص دهید کاری که انجام می‌دهید جزو کدام دسته از سئو می‌باشد، از خود بپرسید: "آیا به طور کامل بر آن کنترل دارید؟"

اگر جواب منفی است، به احتمال زیاد یکی از استراتژی های سئوی خارجی است.

نکته: برخی از عوامل خارجی هستند که شما کامل بر آن کنترل دارید (مانند: Google My Business).

چرا سئو خارجی مهم است؟

گوگل هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی صفحات وب و اینکه آیا اصلا به آن امتیاز (rank) بدهد یا نه، عوامل خارجی متعددی را در نظر می‌گیرد. 

پیوندها (links) یکی از این فاکتورها است، اما موارد دیگری هم وجود دارد. به همین دلیل، رتبه بندی صرفا بر پایه ارزش محتوا چالش برانگیز است.

مثال زیر این مورد را اثبات می کند:

هنگام تولید چنین مطلبی در سایت "The Times"، این صفحه با عنوان "بهترین مکان های زندگی" در رتبه اول انگلستان قرار گرفت.

بهترین مکانهای زندگی

در نگاه اول، اینطور به نظر می‌رسد که محتوای آن کاملا ارزشمند است، پس داشتن چنین رتبه‌ای خارج از تصور نخواهد بود. 

 content gate

اما به محض کلیک روی هر یک از مکان‌ها، یک پاپ آپ (content gate) باز می‌شود که از شما اطلاعاتی همچون ایمیل، لایک و یا دنبال کردن مطلب در سایر شبکه های اجتماعی می‌خواهد.

به همین خاطر، این صفحه ارزش واقعی خود را از نظر اکثر بازدیدکنندگان، از دست می‌دهد و قطعا شایستگی جایگاه برتر را ندارد.

درحالیکه صفحه ای که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید از شایستگی بیشتری برخوردار است. این صفحه تنها نتایج نظرسنجی 1000 نفر در مورد بهترین مکان‌های زندگی را نمایش می‌دهد.

نظرسنجی 1000 نفر از بهترین مکان زندگی

برگردیم به موضوع سئوی خارجی. در مثال بالا،علت اصلی برتری مثال اول نسبت به مثال دوم، این نیست که از محتوای بهتری برخوردار است بلکه به خاطر فاکتورهای خارجی این پدیده رخ داده است.

عوامل خارجی ارتباط داده شده توسط لینک (Link-related off-page) 

همانطور که میدانید شاید بک لینک ها (backlink) مهم ترین بخش سئو خارجی محسوب می شوند.

چرا که جستجو در گوگل بر اساس چیزی به نام پیج رنک (Page Rank) ساخته شده است: الگوریتمی که به کمیت و کیفیت بک لینک های مرتبط با صفحه توجه می‌کند. 

برخلاف تصور برخی از متخصصان سئو که معتقدند این مفهوم منسوخ شده، سال گذشته گوگل تأیید کرد که این عامل هنوز هم در رتبه بندی تاثیر دارد.

پس شاید به همین دلیل است که رابطه بین تعداد دامنه های ارجاع دهنده به یک صفحه از سایت و رتبه بندی آن ها، به وضوح دیده می‌شود. 

Referring domains و تعداد رتبه بندی کلمات کلیدی

در اینجا به 6 عامل خارجی مربتط به لينک اشاره می‌کنیم: 

تعداد دامنه های ارجاعی Referring Domain 

داشتن لینک‌های مختلف از سایت های خاص منجر به رتبه بندی بالاتر در گوگل و نیز افزایش ترافیک جستجوی ارگانیک می‌شود.

Referring domains  و ترافیک ارگانیک

نکته: تصویر بالا مطالعه رابطه بین ‌‍Referring Domain و ترافیک ارگانیک جستجو را نشان می‌دهد، اما علیت آن را اثبات نمی‌کند.

برای بررسی تعداد بک لینک های سایت خود، می‌توانید دامین خود را در ابزارهای  Ahrefs’ Site Explorer و یا free backlink checker چک کنید.

Ahrefs’ Site Explorer

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، ahrefs.com دارای 4/11 میلیون بک لینک از 31/2 هزار Referring Domain است.

به طور کلی، هدف از ساخت بک لینک، ایجاد لینک های متعدد برای وب سایت نیست، بلکه ایجاد ارتباط مستقیم با صفحاتی از سایت ماست که می‌خواهیم در موتورهای جستجو رنک بیاورند.

 

قدرت لینک (Link authority)

همانطور که می‌دانید لینک ها از نظر کیفیت با هم متفاوت هستند.

این تفاوت بر اساس نحوه عملکرد PageRank اتفاق می افتد. هرچه اعتبار صفحه ای که از آن لینک گرفته شده بالاتر باشد، قدرت بیشتری به صفحاتی که به آن لینک داده شده، منتقل می‌کند. 

به عبارت دیگر ، ارزش بک لینک های قدرت بالا، بسیار بیشتر از بک لینک های قدرت پایین است.

عملکرد PageRank

بنابراین سوال اینجاست که چطور می‌توان "اعتبار" یک صفحه را تشخیص داد؟ 

گوگل در گذشته قابلیت امتیاز PageRank عمومی داشت، اما در سال 2016 آن را خذف کرد. 

درحالیکه هیچ نسخه دقیقی برای امتیاز صفحه موجود نیست، معیارهای مشابه اما اندک وجود دارد. یکی از آن ها Ahrefs’ URL Rating یا UR است.

UR، قدرت پروفایل بک لینک URL های مورد نظر را در مقیاس 0 تا 100 نشان می‌دهد.

برای مشاهده امتیاز UR هر صفحه، URL مورد نظر را در Ahrefs Site Explorer قرار دهید.

Ahrefs Site Explorer

شما همچنین می‌توانید UR تمام صفحات ارجاع دهنده (سایت هایی که میخواهید از آن لینک بگیرید) را در گزارش "بک لینک ها" مشاهده کنید.

هنگام تحقیق درباره بک لینک با این ابزار می‌توان کیفیت و اعتبار صفحات لینک داده شده به آن را سنجید.

بک لینک

علاوه بر این، طبق بررسی حدود 14 میلیون وب سایت، نتیجه حاصل از آن این بود که UR رابطه نزدیکی با ترافیک ارگانیک دارد.

UR و ترافیک ارگانیک

فالو (Dofollow) و نوفالو (Nofollow) 

لینک های نوفالو (یعنی لینک هایی با تگ "rel = "nofollow) اعتبار صفحه را منتقل نمی‌کند. بنابراین اولویت با ساختن لینک های فالو ("dofollow") می‌باشد.

اکثر لینک ها در وب، لینک های فالو هستند، اما برخی از سایت ها مانند Forbes تقریباً همه لینک های خروجی خود را نوفالو می کنند. بنابراین، حین لینک بیلدینگ (لینک سازی مستقیم یا غیر مستقیم) اطمینان حاصل کنید که لینک های خروجی آن تا حد امکان لینک های فالو باشد.

برای انجام این کار، افزونه nofollow Chrome را نصب کنید تا لینک های نوفالو را در صفحه برجسته و مشخص نماید.

سایت Forbes

همچنین می‌توانید بسیاری گزارشات را در Ahrefs Site Explorer فیلتر کنید تا فقط لینک های dofollow را ببینید. 

 در هنگام بررسی و اولویت بندی بک لینکها، لینک فالو بهتر است.

Ahrefs Site Explorer گزارش بک لینک

فیلتر کردن گزارش بک لینک ها در Ahrefs Site Explorer تنها برای لینک های Dofollow.

البته، همچنان لینک های نوفالو نیز ارزشمند هستند. این نوع لینک ها قادر به ارسال ترافیک از منبعی بجز موتورهای جستجو هستند که تأثیر غیرمستقیم و مثبت بر سئو خواهد داشت. اما اگر وقت و تلاش زیادی برای لینک بیلدینگ صرف می‌کنید، پس بهتر است برای تلاش تان اهمیت قائل شوید و لینک فالو بگیرید.

انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست، کلماتی است که می‌توان روی آن کلیک کرد و به وسیله آن می‌توان دو صفحه را به هم پیوند داد.

انکرتکست

گوگل در گواهینامه اورجینال "پیج رنک"  بیان کرده:

گوگل از چندین تکنیک از جمله پیج رنک ، انکر تکست و غیره برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می کند.

به بیانی دیگر، این احتمال وجود دارد که انکر تکست مرتبط با موضوع اصلی صفحه، تاثیراتی بر رتبه بندی داشته باشد.

از نتایج بدست آمده از یک مطالعه متوجه این موضوع شدیم که میان عبارات دقیق و انکرهایی که تا حدودی با هم مطابقت دارند، ارتباطی هر چند بسیار جزئی، وجود دارد.

انکرتکست و رتبه بندی

متاسفانه، در لینک سازی به روش کلاه سفید (white-hat)، آنچنان تسلطی بر انکرهای لینک هایی که کسب کرده‌اید، نخواهید داشت (به استثنای وبلاگ نویسی مهمان) .

حالا حتی اگر شما بر انکر تکست لینک‌های ورودی کنترل داشته باشید، به احتمال زیاد مفید خواهد بود.

الگوریتم Penguin (در حال حاضر بخشی از هسته الگوریتم گوگل محسوب می‌شود) سایت هایی را که تلاش برای تقلب در رتبه بندی گوگل از طریق لینک سازی با anchor کلمات کلیدی مهم دارند، جریمه می‌کند.

جریمه های راهنمای گوگل

خوشبختانه، اکثر کاربران لینک های طبیعی و مرتبط می‌زنند. اگر موضوع مقاله شما منحصر به فرد است، احتمال اینکه کسی با انکر تکست مربوط به آن موضوع به شما لینک بدهد، بسیار زیاد است.

مرتبط بودن 

بک لینک ها همچون رای، تاثیر گذارند. اگر سایتی به شما لینک بدهد، در واقع کیفیت محتوا یا کسب و کار شما را تضمین کرده است. این رای ها متفاوتند. ارتباط میان وب سایتی که به شما لینک داده و صفحه سایت شما دارای اهمیت است.

به عنوان مثال: فرض کنید به دنبال یک شرکت کترینگ (تهیه و تدارک غذا) برای مراسم عروسی خود هستید. دو نفر از دوستان شما دو شرکت متفاوت را پیشنهاد می‌دهند. شما هر دوی آن ها را  به یک اندازه دوست دارید. یکی از آنها حسابدار و دیگری سرآشپز است. به حرف کدامشان اعتماد خواهید کرد؟ مسلما سرآشپز.

کارهای آنلاین هم به همین صورت است. مثلا، اگر یک شرکت کترینگ هستید و لینکی از یک وبلاگ غذایی دارید، مسلما آن لینک اهمیت بیشتری نسبت به یک لینک از وبلاگ سرمایه گذاری دارد.

اما ، آیا مرتبط بودن مهمتر از authority است؟

برای پاسخ به این سوال، ما از چند متخصص سئو یک سؤال ساده پرسیدیم:

"درصورتیکه همه شرایط برابر باشد، آیا ترجیح می‌دهید که یک لینک با اتوریتی بالا ولی ارتباط موضوعی کمتر داشته باشید، یا لینکی با آتوریتی پایین اما ارتباط موضوعی زیاد؟"

پاسخ آن ها چنین بود:

"مرتبط بودن بهتر از آتوریتی است، اما لازم است به این موضوع اشاره کنم که جواب من با توجه به هدف می‌تواند متفاوت باشد.

اگر بخواهم رتبه بهتری در مدت زمان کوتاه کسب کنم، شاید انتخاب من اتوریتی بالا با ارتباط موضوعی پایین باشد. ولی اگر هدف من رتبه بندی یا دسترسی به ترافیک بیشتر و یا ایجاد نرخ تبدیل (conversion) پایدار باشد، آتوریتی پایین تر با ارتباط موضوعی بالاتر را انتخاب خواهم کرد."

جولی جویس، موسس Link Fish Media

 

"من این را از همه جهات بررسی میکنم (فضای رقابت، قدرت سایت و غیره) و فکر می‌کنم که موضوع و متن اهمیت زیادی دارد.

بر این اساس، بیشتر مواقع لینک با اتوریتی بالا را انتخاب می‌کنم. به ویژه در بازارهای رقابتی، رتبه بندی بدون آتوریتی بسیار دشوار است (صرف نظر از اینکه چقدر سایر لینک های من مرتبط هستند).

من می‌توانم بعضی از مسائل ناشی از مرتبط بودن را با بهینه سازی کلمات کلیدی، لینک‌های داخلی و غیره حل کنم."

پاول می، موسس Buzzstream

 

"من فهمیده ام درصورتیکه کاربر بخواهد قدرت بیشتری به صفحه اصلی خود منتقل کند، لینک هایی که ارتباط بیشتری دارند (حتی اگر خیلی از لحاظ موضوعی مرتبط نباشند) در رتبه بندی گوگل تاثیر بسزایی دارد.

بر این اساس، اگر از لحاظ ترافیک یکی ولی هدف از کمپین، ترافیک ارجاعی و نرخ تبدیل باشد، در این صورت، من طرفدار لینک هایی با آتوریتی پایین ولی مرتبط هستم."

رابی ریچاردز، موسس سایت RobbieRichards

 

"من لینکی را ترجیح می‌دهم که دسترسی رقبای من به آن سخت تر باشد.

من به شخصه مقاله یک روزنامه یا مجله که لینک قدرتمندی داشته باشد اما ارتباط موضوعی آن کم باشد را قبول خواهم کرد. چرا که این تصمیم سردبیر بوده، پس من به تصمیم روزنامه نگار یا سردبیر اعتماد می‌کنم و اطمینان دارم که قرار دادن این لینک بی دلیل نبوده و به خوانندگان خود ارزش می‌بخشد.

همانطور که گفتم، من به امید جذب لینک هایی با اتوریتی بالا از رسانه ها، محتوای نامرتبط در سایت خود منتشر نمی‌کنم. شاید یک یا دو بار! اما در نهایت، روزنامه نگاران هستند که می‌پرسند چرا برند فلان باید محتوایی بی‌ربط منتشر کند؟

به طور خلاصه، لینک های ضعیف اما ارتباط موضوعی بالا بسیار آسانتر قابل اجرا هستند، اما انتخاب من لینک های قدرتمند است."

جیزل نوارو، مدیر اجرایی NeoMam Studios

 

ترافیک ارگانیک 

ما 10 رتبه برتر برای 44589 کلمه کلیدی بدون ذکر نام برند را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که بین صفحات برتر در گوگل و کل ترافیک ارگانیکی که به صفحات ارجاع دهنده خود می‌فرستد، رابطه مشخصی وجود دارد.

معیارهای ارزشگذاری رنکینگ در بک لینک

نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که لینک های صفحاتی که ترافیک ارگانیک زیادی دارند، نسبت به لینک های صفحاتی با ترافیک ارگانیک کم و یا بدون ترافیک ارگانیک، ارزشمند تر هستند.

اگر قصد استفاده از بک لینک های رقبای خود و یا پیگیری تاکتیکی برای لینک سازی مانند تکنیک Skyscraper را دارید، برای رتبه بندی بهتر و پیگیری لینک های صفحاتی که دارای ارزش بالاتری هستند، می‌توانید عملکرد خود را بر اساس دریافت ترافیک ارگانیک هدف گذاری کنید .

با این حال، با وجود اینکه لینک گرفتن از صفحات دارای ترافیک اولویت دارد، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لینک های گرفته شده از صفحات فاقد ترافیک ارگانیک و یا دارای ترافیک ارگانیک پایین، بی ارزش هستند. 

درصورتیکه صفحات لینک دهنده، مرتبط و درعین حال دارای مقادیری "قدرت" باشند، بهتر است آنها را در نظر داشته باشید و از آنها استفاده کنید.

چرا لینک ها هنوز هم یک فاکتور رتبه بندی هستند

گفته می‌شود که پیج رنک حدود دو دهه قدمت دارد، شاید از اینکه چرا همچنان در سال ۲۰۲۰ لینک ها یک عامل مهم در رتبه بندی محسوب می‌شدند، تعجب کنید.

دلیل پیچیده ای ندارد: زیرا یکی از سخت ترین چیزهایی است که می توان آن را تغییر داد.

با وجود اینکه روش های نامعتبر متفاوتی برای بک لینک گرفتن وجود دارد (مثلا خریدن آن)، به طور کلی یافتن لینک های با کیفیت بالا کار سختی است. معمولاً افراد به محتوا لینک نمی‌دهند، مگر اینکه برای بازدید کنندگان آن ها ارزش داشته باشد.

 

عوامل خارجی بدون استفاده از لینک (Non-link-related off-page)

هر کاری که در خارج از وب سایت با پتانسیل تأثیرگذاری بر رتبه بندی های موتور جستجو صورت گیرد، سئو خارجی است. ساختن لینک ها بارزترین نمونه آن است، اما علاوه بر لینک ها، عوامل خارجی مختلفی وجود دارد.

اگر شما یک کسب و کار محلی دارید و می‌خواهید به صورت محلی رتبه بندی شود، به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید، زیرا عواملی که در ادامه به آن می‌پردازیم و با " * " مشخص شده‌اند، از عوامل کاربردی در سئو محلی هستند.

سایتیشن های NAP *

سایتیشن های NAP، به صورت آنلاین به کسب و کار شما اشاره می‌کند که همچنین نام تجاری ، آدرس و شماره تلفن شما را نشان می دهد.

NAP ساییتیشن

طبق گفته Moz، سیگنال های سایتیشن یکی از مهمترین عوامل خارجی در رتبه بندی محلی است.

این بدان معناست که اگر شما یک بیزینس محلی دارید و می‌خواهید به صورت محلی رتبه بندی شوید (خواه در نتایج "snack pack" گوگل و یا نتایج جستجوی ارگانیک عادی)، سایتیشن ها بسیار مهم هستند.

شما می‌توانید بسیاری از سایتیشن هایی را که در حال حاضر دارید با جستجو در گوگل، مانند تصویر زیر، پیدا کنید:

جستجو در گوگل

اگر همین کار را برای رقبای خود انجام می‌دهید، سپس منابع را به وب سایت هایی که در نتایج جستجو نشان داده می‌شوند، الحاق می‌کنید، به راحتی می‌توانید سایت های مختلفی به منظور ساخت سایتیشن در هر کدام، پیدا کنید.

با اینکه این کار دردسر های خودش را دارد و نیز تشخیص این که کدام سایتیشن امکان جابجایی پین تا آنجایی که رتبه بندی مهم است را دارد، دشوار است.

یکی از راه حل ها، استفاده از ابزارهای منحصر به فردی مانند Whitespark به منظور یافتن سایتیشن ها است. 

Whitespark یکی از ابزارهای سئو است که به کمک آن می‌توانید سایت خود را بهینه کنید؛ در سرچ ارگانیک بهتر دیده شوید و نهایتا از رقبای خود پیشی بگیرید.

انتخاب ابزار مناسب و قابل دسترس می‌تواند وجه تمایز بین یک متخصص سئو و فرد عادی ایجاد کند. با مطالعه مقاله "ابزارهای سئو: معرفی ۲۰ ابزار پرکاربرد در سئو برای متخصصین" شما هم یک متخصص حرفه ای شوید

 

راهکار دیگر، بکارگیری ابزاری مانند Ahrefs’ Link Intersect است. به کمک آن می‌توان وب سایت هایی را که به رقبای شما لینک داده اند، پیدا کرد. 

به دلیل این که بسیاری از سایتیشن های NAP لینک هایی نوفالو دارند، معمولاً سایتیشن هایی را نشان می‌دهد که رقبای شما در اختیار دارند ولی شما ندارید.

برای استفاده از آن کافی است سایت های رقیبان خود را در قسمت بالا و وب سایت خود را در قسمت پایین وارد کنید.

Ahrefs’ Link Intersect tool

با کلیک بر روی علامت مثلثی شکل کنار لینک، جزئیات کامل درمورد آن لینک نمایان می شود. به دنبال آن لینک هایی باشید که از سایتیشن ها هستند.

Ahrefs Link Intersect

نکته

این نکته نیز مهم است که اطلاعات NAP شما  بین سایتیشن ها آن چنان سازگار و هماهنگ است که به گوگل این اجازه را می دهد تا تمام سایتیشن ها را به عنوان بخشی از پروفایل آنلاین شما به هم مرتبط سازد.

 

برند منشن (Brand mentions)

منشن های برند می تواند با لینک و یا بدون لینک باشد.

منشن با لینک بنابر دلایل مشخصی دارای ارزش سئویی است. اما منشن برند بدون لینک چطور، آیا آن ها هم ارزش دارند؟

منشن برند بدون لینک

همانطور که گوگل در مورد برند منشن بدون لینک در یکی از تصدیق های خود به طور غیر مستقیم اشاره کرد: به سیستمی گفته می شود که برای برقراری ارتباط موثر با لینک های واضح (ذکر برند با لینک) و لینک های ضمنی (نام بردن برند بدون استفاده از لینک) بکار گرفته می‌شود.

گزیده ای از آن گواهینامه را در اینجا آورده ایم:

“بر فرض مثال، هایپرلینک به عنوان لینک واضح، لینکی است که در منبع گنجانده می شود و کاربران را به سمت منبع مورد نظر سوق می‌دهد. 

لینک ضمنی، مرجعی است برای یک منبع مورد نظر. به عنوان مثال، یک سایتیشن به منبع مد نظر، که مرجع است، اما لینک مشخصی مرتبط به آن منبع ندارد.”

در اینجا ، گوگل می گوید:

"ما می‌دانیم معمولا افراد به برند ها و محتوا ها بدون لینک زدن منشن می‌کنند، این صفحات با چنین منشن هایی به همراه منشن های با لینک، شایستگی این را دارند که در الگوریتم رتبه بندی ما قرار بگیرند."

به نظر منطقی می‌آید. تنها تفاوت واقعی بین منشن با لینک و منشن بدون لینک این است که اولی قابل کلیک است و می تواند منجر به ترافیک ارجاعی بیشتری شود.

به دلیل اینکه شاید برند منشن عامل خارجی در رتبه بندی گوگل محسوب شود، در اینجا به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این کار را انجام دهید. 

در اینجا به چند روش آن اشاره می‌کنیم:

  • نوشتن پست مهمان (guest post)

  • مهمان شدن در یک پادکست

  • تبلیغات Blogger outreach

  • وایرال شدن (در گفتار آسان اما در عمل سخت است)

همچنین می‌توانید به کمک ابزارهایی مانند Google Alerts یا Ahrefs Alerts منشن های جدید رقبای خود را بررسی کنید و سپس در آن جا برند خود را مطرح کنید.

 

به عنوان مثال، اگر در MailChimp مشغول به کار هستید، می توانید برای منشن های جدید رقبایی مثل ConvertKit و ActiveCampaign هشدار بگذارید.

تنظیم Ahrefs هشدار

تنظیم هشدار در Ahrefs Alerts

منشن های با لینک و منشن های بدون لینک 

با وجود اینکه گوگل در واقع ارزش‌هایی برای منشن های بدون لینک قائل می‌شود، اما منشن به همراه لینک ارجحیت بیشتری دارد (حتی اگر صرفا به منظور ترافیک ارجاعی استفاده شود). 

از این رو، پیدا کردن افرادی که بدون لینک، برند شما را منشن کرده اند و درخواست اینکه آن را قابل کلیک کنند، ارزشمند است.

 

Google My Business *

Google My Business (GMB) یک پروفایل کسب و کار رایگان از گوگل است.

GMB پروفایل هایی است که در نتایج برتر "snack pack" گوگل و در بالای نتایج جستجو با هدف جستجوی محلی، دیده می‌شوند.

Google My Business

با این حال، نباید تنها به پروفایل GMB بسنده کرد.

استنباط Moz این است که پروفایل  Google My Business بهینه شده، مهمترین عامل برای رتبه بندی در نتایج "snack pack" و چهارمین عامل مهم برای جستجوی عادی و ارگانیک محلی می‌باشد.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید در جستجوی محلی امتیاز کسب کنید (به عنوان مثال، "لوله کش اطراف من")، پس حفظ و بهینه سازی پروفایل GMB باید مهمترین بخش از تلاش شما در سئوی خارجی باشد.

دیدگاهها و نظرات *

Moz متوجه شد که سیگنال های نقد و بررسی، سومین عامل مهم برای رتبه بندی در نتایج "snack pack" گوگل و پنجمین عامل مهم برای رتبه بندی در جستجوی معمولی و ارگانیک محلی است.

به طور کلی، هرچه نقد و بررسی هایی که در پروفایل Google My Business و در سایت های قابل اعتماد مثبت و حقیقی باشد، احتمالا رتبه بالاتری در "snack pack" کسب می کنید. نظرات منفی تاثیر متضادی خواهد داشت.

طبق همین مطالعه، Moz به "قدرت سایت های دیگر که سایت ما را منشن کرده اند" و تاثیر آن بر رتبه بندی های عادی و ارگانیک محلی" اشاره می‌کند.

سوشیال سیگنال 

نظر رسمی گوگل این است که سیگنال های اجتماعی عامل مستقیم در رتبه بندی نیست.

اما بعضی از کاربران بر این باورند که میان rankings و social shares ارتباط وجود دارد. شاید این بخاطر مطالعات قدیمی باشد که حاکی از این موضوع است.

ارتباط بین شبکه های اجتماعی و رنکینگ

بنابرین، چه کسی درست می‌گوید؟ به نظر ما احتمالا گوگل.

دلیل اصلی آن این است که تغییر سیگنال های اجتماعی بسیار آسان است. شما می توانید هزاران social share را با چند دلار در سایت هایی مانند Fiverr خریداری کنید.

به طور کلی، مواردی که به این سادگی تغییرپذیرند، عوامل رتبه بندی معتبری محسوب نمی‌شوند.

باید متذکر شد که در نقش social share های واقعی و تاثیر مثبت آن در رتبه بندی گوگل (ولو اینکه غیرمستقیم) شکی وجود ندارد. 

چرا که social share های حقیقی منجر به نگاه های بیشتر بر روی محتوا شده و این جلب توجه نیز سبب لینک ها، منشن ها و سایر فاکتورهای سئو خارجی می‌شود که تاثیر مستقیمی در رتبه بندی دارد.

 

جمع بندی

ممکن است سئو خارجی سخت تر از سئو داخلی بنظر آید، زیرا بسیاری از فاکتورهای خارجی به طور کامل تحت کنترل شما نیست. 

درحالیکه کل موضوع همین است. هرچه بدست آوردن چیزی سخت تر باشد، به عنوان یک عامل رتبه بندی، بیشتر قابل اطمینان خواهد بود.

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که فعالیت های سنتی بازاریابی آنلاین و آفلاین می‌توانند به طور غیرمستقیم بر بسیاری از عوامل فوق تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، هنگامی که Tesla در سال 2018 یک ماشین به فضا پرتاب کرد، مقالات بیشماری به صورت آنلاین به نام تسلا اشاره داشتند. 

منشن آنلاین Tesla

همچنین، بسیاری از این سایت ها از مقاله های خود به tesla.com لینک زدند.

درحالیکه دور از ذهن است پرتاب ماشین به فضا منجر به رشد موفقیت آمیز بازاریابی برای اکثر بیزینس ها شود، نباید این چنین باشد. 

خبر خوب این است که شما نیازی به هزاران برند منشن و یا لینک یا برای رتبه بندی در گوگل ندارید، بنابراین فعالیت های بازاریابی آفلاین در مقیاس کوچکتر، برای مشاغل کوچکتر بهتر عمل می‌کند.

 

مقالات مرتبط

جستجوی معنایی چیست و چه اهمیتی در سئو دارد ؟

جستجوی معنایی، کل سیستم محتوا را تحت تاثیر قرار داده که این امر موجب می شود تا ناشران به تولید محتوای ارزشمندتری بپردازند. بنابرین محتوایی ک...

ادامه مطلب

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید