سئو داخلی (Seo on-page) چراغ سبز سایت است!

16 خرداد 1403

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) فرآیند بهبود و دیده شدنِ صفحات یک وبسایت در نتایج گوگل است. رتبه گرفتن در گوگل به دو عامل مهم از جمله سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) بستگی دارد. با بررسی میزان اثربخشی این دو عامل می‌توان درک کرد که سئوی داخلی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است.

اگر هر یک از مراحل انجام سئو On Page به اشتباه اجرا شود، سئوی خارجی هیچ گونه تأثیری در رتبه بندی نخواهد داشت. بنابراین، پیش نیاز به دست آوردن رتبه خوب در نتایج گوگل، توجه به سئوی داخلی است؛ اما این اصطلاح به چه معناست و شامل چه تکنیک‌هایی است؟ برای پاسخ با مقاله دیگری از وبلاگ سئولب همراه باشید.

در گذشته افراد معنی سئو داخلی را به این صورت تصور می کردند که باید از کلمات کلیدی به تعداد زیاد در نقاط مختلف صفحه استفاده کنند تا موتورهای جستجو متوجه شوند که این صفحه با این کلمه ارتباط زیادی دارد درنتیجه تجربه کاربری در اولویت دوم قرار داشت؛ اما امروزه رویکرد جدیدی اتخاذ شده است و دیگر اینگونه نیست و کلمات کلیدی در مرکز سئو داخلی قرار ندارد.

 

سئو on page یا به طور کلی بهینه سازی موتور جستجو در واقع روندی برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو نظیر گوگل است.

 

 

سئو داخلی یا سئو on page چیست؟

سئو داخلی به هر آنچه به مسائل درون سایت مرتبط است گفته می‌شود. هر عاملی که می‌تواند تجربه کاربری و الگوریتم‌های گوگل را راضی نگه دارد، در دسته سئوی داخلی قرار می‌گیرد. اگرچه شما در انتخاب محتوای صفحات خود آزاد هستید اما سئو داخلی برای دیده شدن در نتایج گوگل به یک دستورالعمل خاص نیاز دارد.

 

سه عنصر اصلی سئو شامل محتوای با کیفیت بالا، کد منبع (Source Code) و ساختار وبسایت است. هر سه این عوامل بر روی ظاهر سایت، ترافیک ارگانیک، رتبه بندی نتایج جستجو و تبدیل بازدیدکننده به مشتری تأثیر می‌گذارند.

 

سئو داخلی نه تنها محتوای با کیفیت بالا و رتبه بندی بهتر را تضمین می‌کند بلکه برای بهبود، نیاز به نظارت مستمر دارد. هر بار که محتوای خود را آنالیز می‌کنید، ممکن است رتبه بندی نوسان داشته باشد. این بدان معناست که رتبه‌ای امروز به اندازه 2 موقعیت افت کرده است، می‌تواند هفته آینده به اندازه 5 موقعیت صعود کند. بنابراین، سئو On Page به معنای انجام دادن و رها کردن نیست! بلکه این مهم نیاز به نگهداری و مراقبت دارد.

 

نوشتن مطالب طولانی تر

طبق تحقیقات انجام شده مطالبی که طولانی هستند به عنوان مثال مثالاتی که شامل ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کلمه باشند شانس بیشتری نسبت به مطالب کوتاه تر جهت گرفتن رتبه بالاتر را دارند. همچنین مد نظر داشته باشید که سئو یک استراتژی بلند مدت می باشد.  

 

چرا سئو on page  مهم است؟

طبق آمار بدست آمده هر روزه ۴ میلیون مقاله در وبلاگ ها منتشر می شود؛ بنابراین اگر می خواهید محتوای شما مورد توجه کاربران قرار گیرد و مطالب رقبا متمایز باشد باید کاربردی و مفید باشد. سئو داخلی بدین جهت بسیار اهمیت دارد که به موتورهای جستوجو کمک می کند وب سایت و محتوای شما را درک کنند و تشخیص دهند که آیا محتوایتان مرتبط با کوئری کاربران گوگل است و پاسخ آنها را می دهد یا خیر. 

هدف سئو داخلی بهبود رتبه صفحات سایت در نتایج گوگل است. وقتی در مورد به دست آوردن رتبه خوب صحبت می‌کنیم، صرفاً تولید و انتشار محتوا در وبسایت کافی نیست و شما باید ارزش افزوده‌ای را به آن اضافه کنید. این بدان معناست که اگر می‌خواهید براساس یک کلمه کلید خاص مانند «خدمات طراح سایت» در صفحه اول گوگل دیده شوید، نه تنها باید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنید بلکه باید تجربه کاربری مثبتی را نیز فراهم کنید.

محتوا باید دارای ارزش افزوده باشد و بهترین پاسخ را به پرسش مخاطبان ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر در مقاله از وبسایت خود در مورد «راهنمای خرید خودرو» صحبت می‌کنید اما از برندهای مشهور خودرو نام نمی‌برید! احتمالاً گوگل وبسایت‌های دیگری که کامل‎تر هستند و راهنمای خرید بهتری دارند را در نتایج خود معرفی می‌کند. سئو on page بر این اصل تأکید دارد که «بهینه سازی محتوای وبسایت هم باید نیازهای مخاطب و هم ساختار الگوریتم‌های گوگل را نشانه بگیرید.»

 

سئوی غیراصولی و مجازات‌های گوگل!

هنگام فکر کردن در مورد سئو و ایجاد تغییراتی در محتوای وبسایت، مراقب نحوه اجرای سئوی داخلی خود باشید. سئو کلاه سیاه در مورد میان بُر زدن اصول صحیح سئو برای به دست آوردن سریع و کوتاه مدت رتبه است. در حالی که سئو کلاه سفید شامل ایجاد محتوای با کیفیت است که در راستای اصولی اصلی سئو قرار دارد.

سئو کلاه سفید یک رویکرد اخلاقی برای سئو است که روی کاربران هدف تمرکز دارد. این مهم شامل ایجاد اصلاحات استراتژیک و ایجاد محتوای با ارزش و با تجربه کاربری بهتر است.

از سویی دیگر، سئو کلاه سیاه برای گرفتن رتبه‌های بالاتر مغایر با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو عمل می‌کند و معمولاً شامل پُر کردن صفحات از کلمات کلیدی (تکرار کلمات کلیدی به حدی که غیرطبیعی به نظر می‌رسد)، کیفیت پایین محتوا، روش طعمه و تغییر محتوا (Bait and Switch) به منظور بهبود سریع رتبه در نتایج است.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از این دو است. همانطور که در بالا ذکر شد، گوگل به دنبال صفحاتی است که به بهترین وجه به پرسش کاربران پاسخ دهند. بنابراین، اگر از سئوی کلاه سیاه یا حتی کلاه خاکستری استفاده کنید، باز هم دچار خطا شده‌اید. با این کار گوگل شما را مجازات می‌کند. پس اگر ترافیک وبسایت شما به ناگهان کاهش یافت و شاهد نزول رتبه خود بودید، به احتمال زیاد توسط گوگل مجازات شده‌اید.

نکته مهم در مورد سئو on page این است:

«از خود بپرسید، آیا محتوایی که نوشتم برای کاربران مفید است؟ آیا سؤالات آنها را پاسخ می‌دهد؟ آیا این محتوا در راستای نیازها و خواسته‌های امروز آنها قرار دارد؟ آیا یک تجربه کاربری مثبتی را برای آنها فراهم کرده‌ام؟

 

تکنیک های سئو داخلی چیست؟

همانطور که در مقاله سئو چیست بیان کردیم سئو داخلی تکنیک‌های بی شماری دارد اما رعایت آنها می‌تواند رتبه و عملکرد سایت شما را تکان اساسی بدهد. سعی کردیم در این مقاله به خوبی تمامی جوانب سئو داخلی و تاکتیک‌هایی که در آن به کار می‌بریم را پوشش دهیم. 

 

تکنیک های سئو داخلی چیست؟

 

اکنون مفهوم سئوی داخلی را درک کردید، حالا زمان آن است که به تشریح 10 مرحله مؤثر در بهینه سازی صفحات داخلی سایت بپردازیم:

 

۱- به کلمه کلیدی توجه کنید

صفحات اول در نتایج گوگل مشخص بهترین پاسخ را به نیاز کاربران می‌دهند، اما چطور؟ این وبسایت‎ها به کلمه کلیدی توجه ویژه‌ای دارند و آن را مطابق با خواسته‌های کاربران هدف انتخاب می‌کنند. در این میان، مسئله کیورد ریسرچ وارد میدان می‌شود. این مفهوم به معنای جستجوی کلمات کلیدی مطابق با نوع کسب و کار است.

انتخاب کلمه کلیدی و تعداد آن در صفحه مهم است. بیشتر متخصصان سئو معتقدند که تراکم کلمات کلیدی ایده آل حدود 1 تا 2 درصد است. این بدان معناست که کلمه کلیدی مورد نظر در هر 100 کلمه، حدود یک تا دو بار ظاهر می‌شود. همچنین استفاده از کلمه کلیدی اصلی در 100 تا 150 کلمه اول مقاله، یک روش خوب برای مشخص کردن موضوع اصلی مقاله برای گوگل است.

تعداد و جایگذاری کلمه کلید یک تاکتیک قدیمی سئو است که هنوز هم تفاوت‌ها را رقم می‌زند. علاوه بر ساختار کلمات کلیدی، محتوای صفحات وبسایت شما باید میزان زمان ماندگاری کاربر را نشانه بگیرد. به این معنا که آیا محتوا برای کاربر مفید بوده است که او به صفحات دیگر سایت کلیک کند یا خیر؟ این موضوع می‌تواند زمان ماندگاری در صفحه و نرخ پرش (Bounce Rate) را تعیین کند.

اگر محتوای شما خیلی مختصر باشد، زمان ماندگاری کاهش پیدا می‌کند، اگر هم مقدمه محتوا جذاب نباشد یا سرعت بارگذاری سایت پایین باشد، کاربر سایت را بدون معطلی می‌بندد. این اتفاق به افزایش نرخ پرش منجر می‌شود. می‌توانید برای کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری، محتوای سایت را با استفاده داستان سرایی، درج عکس و ویدئوهای جذاب پُر کنید.

 

نکته: اگر متوسط ​​زمان ماندگاری کاربر در صفحه کمتر از 60 ثانیه باشد، ممکن است محتوای صفحه شما نیازهای کاربران را پاسخ نداده باشد.

کلمات کلیدی مشابه یا LSI

زمانی که شروع به تایپ موردی در گوگل می کنید، مجموعی از پیشنهادات جستجو برای شما نمایش داده می شود و در پایین هر صفحه جستجو گوگل عباراتی تحت عنوان Searches related to وجود دارد، به این مجموعه پیشنهادات کلمات کلیدی LSI می گویند.

کلمات کلیدی خود را تخصصی تر انتخاب کنید

 در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده می شوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری می کند. حالا می توانید بدانید که محتوانویس خود یا حتی مدیر محتوای شرکت خود را چطور مدیریت کنید. تحقیق کلمات کلیدی به این معنا نیست که شما در هر کلمه باید رتبه بگیرید بلکه هدف از آن رتبه گیری در کلماتی است که محتوای شما متناسب با آنهاست.

 

  • در سئو داخلی سایت تگ title یا عنوان مهم ترین بخش هر صفحه بعد از محتوا می باشد به این دلیل که به گوگل می فهماند که موضوع صفحه درباره چه چیزی می باشد.
  • از تگ H1 برای مشخص کردن عنوان اصلی محتوای خود استفاده نمایید.
  • ترجیحا محتوای یک صفحه نباید تنها از متن تشکیل شده باشد بلکه باید ترکیبی از انواع مدیا باشد.

 

وقتی اصول اولیه سئو و روشهای سئو سایت را آموختید حالا وقت آن است که آن ها را به شکل کارآمد استفاده کنید. عباراتی که در URL خود استفاده می کنید در نتایج جستجو به وضوح نشان داده می شوند. گوگل ممکن است این قضیه را انکار کند که استفاده از کلمه کلیدی در متن بتواند به شما کمک کند؛ اما تجربه نشان داده است که این موضوع قطعاً کارساز است!

۲- تگ عنوان و توضیحات متا بسیار مهم هستند

تگ عنوان یا همان عنوان صفحه‌ای که در گوگل نمایش داده می‌شود، پتانسیل بالایی برای بهبود رتبه دارد. این همان تیتر صفحه خرید یا مقاله شماست که کاربر با سرچ یک کلمه کلیدی، آن را در نتایج گوگل می‌بیند. در تگ عنوان باید کلمه کلیدی را اضافه کنید، طول عنوان را زیر 70 حرف نگه دارید و مطمئن شوید که تیتر جذاب بوده و مرتبط با محتوای اصلی است.

توضیحات متا (Meta Description) به بخش زیر تگ عنوان اشاره دارد. این بخش یک راهنما برای کاربران است که مشخص می‌کند صفحه مربوطه در مورد چه مسائلی صحبت می‌کند. اگر توضیحات متا را خودتان دستی درج نکنید (در یوآست سئو یا افزونه‌های دیگر) گوگل بخشی از محتوای صفحه شما را در این بخش نمایش می‌دهد. بنابراین، ممکن است توضیحات متای انتخابی گوگل خیلی جذاب نباشد. پس خودتان دست به کار شوید و توضیحات متا را به همراه کلمه کلیدی و نوشتن متنی جذاب در قسمت مورد نظر درج کنید.

نکته مهم در تگ عنوان و توضیحات متا، بهینه سازی نرخ کلیک ارگانیک (CTR) است که می‌تواند بازدید بیشتری را به سایت شما منتقل کند. هر چه تگ عنوان و توضیحات متا جذاب‌تر باشد، درصد CTR بهبود پیدا می‌کند. برای مثال، در عنوان صفحه خود به جای «خدمات گوگل ادز»، بنویسید «بهترین خدمات گوگل ادز با قیمت عالی.»

 

۳- زیرعنوان‌های مقالات را جدی بگیرید

فراموش نکنید که ساختار صفحات به ویژه در مقالات مهم است. زیرعنوان‌های مقالات به عنوان ساختار یا استخوان بندی متن محسوب می‌شوند. مطمئن شوید که مقالات شما دارای تگ‌های هدینگ از جمله H1، H2، H3، H4  و بیشتر است. مهم است که در سئو داخلی خود از کلمه کلیدی و مترادف‌های کلمه کلیدی در هدینگ‌ها استفاده کنید. همچنین، سعی کنید از یک H1 در صفحه خود استفاده کنید.

 

برای توصیف مترادف کلمه کلیدی می‌توانید به مثال زیر توجه کنید:

«کلمه کلید اصلی شما مثلاً موبایل است، می‌تواند به جای استفاده زیاد از موبایل، از گوشی همراه یا تلفن همراه استفاده کنید.»

 

۴- ساختار URL را ارزیابی کنید

ساختار یو آر اِل (URL) صفحات وبسایت شما باید حاوی کلمه کلیدی باشد. همچنین، مهم است که URL کوتاه باشد تا به سرعت خوانده شود و اشتراک گذاری آن نیز آسان باشد زیرا هر چه تعداد کلمات URL بیشتر شود، مجبور به استفاده از شورت لینک ها (Short Link) هستید. استفاده صحیح از  URL‌می‌تواند تجربه کاربری مثتبی ایجاد کنید و در سئوی داخلی نقش مهمی ایفا کند.

 

۵- متن جایگزین عکس (Alt Text) را فراموش نکنید

همیشه باید به بهینه سازی تصاویر وبسایت خود توجه کنید. این مهم شامل بهینه سازی اندازه و کیفیت تصویر و از همه مهمتر، استفاده از متن جایگزین یا آلت عکس است. متن جایگزین عکس به صفحه خوان‌ها کمک می‌کند تا تصاویر را برای خوانندگان کم بینا توصیف کنند و به ربات‌های موتور جستجو اجازه می‌دهد تا وب سایت شما را بهتر کراول کرده (خزیدن) و رتبه بندی کنند.

متن جایگزین عکس نیز روشی خوب برای اضافه کردن کلمات کلیدی به عکس‌ها است اما کلمه کلیدی را بارها در تصاویر مختلف داخل مقاله خود تکرار نکنید. این کار روی سئو شما تأثیر منفی می‌گذارد. سعی کنید از مترادف‌های کلمه کلیدی برای متن جایگزین عکس استفاده کنید.

 

۶- سرعت بارگذاری صفحات را افزایش دهید

زمان بارگذاری هر صفحه از وبسایت مهم است. صفحاتی که در عرض دو ثانیه بارگیری می‌شوند، به طور متوسط ​​9 درصد نرخ پرش دارند، در حالی که صفحاتی که در مدت زمان بیشتری بارگیری می‌شوند، نرخ پرش بالاتری دارند. هر چه نرخ پرش بیشتر باشد، نشان دهنده این است که کاربران بیشتری صفحه شما را بدون دیدن محتوایش، می‌بندند. باید بدانید که کاربران فضای آنلاین صبر و حوصله ندارند! و می‌خواهند خیلی سریع به دنبال رفع نیاز خود باشند.

برخلاف سایر فاکتورهای سئو داخلی که با کیفیت و ساختار محتوا سر و کار دارند، سرعت وب سایت و صفحات آن نیز یک فاکتور رتبه بندی در On-Page است و به شدت مهم می باشد. سرعت سایت یکی از مهم‌ترین عوامل سئو داخلی است و ارتباط مستقیم با تجربه کاربری سایت دارد، هرچه زمان بیشتری برای لود سایت طول بکشد قطعا بیشتر حوصله کاربر را سر می‌برد و تحمل ادامه دادن آن را ندارد. پس اینجاست که داشتن سرعت لود سایت پایین می‌تواند یک مزیت خوب در وفاداری مشتری باشد.

برای آنالیز سایت و به دست آوردن راهکارهایی جهت کاهش سرعت سایت می‌توانید به جی تی متریکس مراجعه کنید و در خصوص سرعت سایت خود اطلاعات لازم را کسب کنید. 

 

استفاده از عکس و ویدیوهای کم حجم

تا حد امکان سعی کنید از عکس و ویدئوهای کم حجم استفاده کنید تا سرعت بارگذاری سایتتان برای کاربران بالاتر برود. هنگامی که شما، تعداد زیادی محتوا برای وب سایت خود تولید کنید در اصل زمینه ای برای لینک سازی مقالات جدید تر ایجاد می شود؛ در نتیجه هرچه تعداد مقالات شما کمتر باشد، لینک سازی داخلی محدودی خواهید داشت.

 

۷- وبسایت خود را برای موبایل بهینه کنید

همیشه مطمئن باشید که وبسایت شما یک نسخه بهینه شده برای موبایل دارد. برطبق شواهد معتبر، بیش از 70 درصد کاربرانی که وارد یک وبسایت می‌شوند، از طریق موبایل اقدام به این کار می‌کنند.

گوگل علاوه بر اینکه به عناصر طراحی پاسخگو (ریسپانسیو) نگاه می‌کند بلکه به وبسایت مربوطه برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر امتیاز می‌دهد. بنابراین، سعی کنید هم محتوای صفحات و هم ساختار آنها را برای نسخه موبایل بهینه کنید.

 

۸- لینک داخلی از ترفندهای مهم سئوی On Page است

وقتی به صفحات دیگر وبسایت خود لینک می‌دهید، مطمئن خواهید شد که خزنده‌های گوگل می‌توانند همه صفحات وبسایت شما را پیدا می‌کنند. شما همچنین ارزش لینک (قدرت رتبه بندی) را به سایر صفحات سایت خود منتقل می‌کنید.

این امر همچنین به کاربران کمک می‌کند تا در وبسایت شما به اصلاح چرخ بزنند! و کلی مطالب مختلف بخوانند یا محصولی را خریداری کنند. این مسئله به ویژه در استراتژی پیلار کانتنت (Content Pillar) بسیار به کار می‌آید. همچنین، لینک خارجی نیز در سئو تأثیر گذار است. شما می‌توانید یک انکر تکست (Anchor Text)  مشخص را با سایتی معتبر لینک دهید.

 

لینک سازی داخلی

برای بهینه سازی سئو کل صفحات سایت بهتر است بین تمامی صفحات یک ارتباط داخلی وجود داشته باشد. منطقی به نظر می رسد که هر چقدر سایت بازدید بیشتر و بازدید کنندگان از آن صفحه یا محتوا استقبال کنند و صفحات دیگر را هم ببینند این به اعتبار سایت می افزاید. به خاطر همین سئو داخلی است که امروزه موتور های جستجو بسیار کاربردی تر شده اند و وقتی شما کلمه کلیدی تان را در گوگل سرچ می کنید در بیشتر موارد در صفحات اول, مطالب و سایت هایی را می بینید که دقیقا شما را به اهدافتان می رسانند.

 

لینک سازی داخلی

 

وقتی شما به ابتدایی­ ترین تاکتیک های بهینه سازی موتور جستجو مثل استفاده از کلمات کلیدی در متن خود، بهینه سازی توضیحات متا، کد HTML، تگ های عنوان و تگ های alt فکر می کنید، در اصل به پایه و اساس سئو داخلی فکر می کنید. کلمه کلیدی خود را نیز به توضیحات صفحه اضافه نمایید گوگل موقع جستجو کاربران این بخش از توضیحات رو هایلایت میکند. برای بهترین نتیجه، برچسب عنوان خود را به ۵۵ کاراکتر محدود کنید تا از قطع شدن آن توسط گوگل در نتایج جستجو جلوگیری شود و در ابتدا از کلمه کلیدی موردنظر خود استفاده کنید. قبل از بارگذاری تصویر در وبسایت خود نام فایل را با عبارتی ذکر کنید که شامل کلمه کلیدی اصلی باشد.

 

لینک دادن به منابع معتبر

به یاد داشته باشیدکه برای قوی تر کردن سئو ساخلی (سئو on page) سایت خود باید از لینک دادن به منابع معتبر استفاده کنید. سئو فقط مربوط به موتورهای جستجو نیست بلکه شیوه های درست آن باعث بهبود تجربه کاربر در سایت می شوند. کلمه کلیدی اصلی خود را در پاراگراف نخست قرار دهید و بار دیگر آن را در پاراگراف آخر تکرار نمایید. همچنین گنجاندن کلمه کلیدی در 100 کلمه متن اول باعث می شود مخاطب به این نتیجه برسند مطلب شما آن چیزی  است که آنها نیاز دارد و نیازی ندارند تا منبع دیگری را بررسی کند. 

در فرایند سئو داخلی یا onpage seo برخوردار بودن از صبر و حوصله مهمترین عامل رسیدن به موفقیت می باشد. لازم به ذکر است تنها با داشتن سئو داخلی مناسب می توان به نتایج اولیه جستجو گوگل راه پیدا کرد و بهترین نتایج را از موتور های جستجوگر به دست آورد.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که تمام لینک هایی که در محتوای صفحه، منوی اصلی سایت، سایدبار، بنرهای گرافیکی، فوتر و سایر بخش های صفحه قرار می گیرند بر تعیین مسیر حرکت کاربر و درک ارتباط صفحات تاثیر گذار بوده و لینک سازی داخلی به حساب می آیند. این موضوع نه تنها باعث  برداشت و تفسیر بهتر موتورهای جستجو از سایت شما می شود، بلکه باعث درک بهتر کاربران کمک از محتوای صفحه شما می شود.

 

۹- در صفحات وبسایت خود از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید

با افزودن نشانه گذاری اسکیما (Schema Markup) به HTML وبسایت خود می‌توانید صفحات خود را برای کاربران غنی سازید. اسکیما به کاربران کمک می‌کند تا درک بهتر از ماهیت وبسایت و خدمات آن داشته باشد. نشانه گذاری اسکیما یکی از روش های سئوی سایت با semantic search است که به وسیله آن می‌توانید سایت خود را بهینه کنید. در واقع schema markup، یک چارچوب معنایی رایج برای توصیف صفحات وب ایجاد و مفاهیم را برای گوگل آسان تر می‌کند . با مطالعه مقاله جستجوی معنایی می‌توانید آموزش لازم در خصوص سئوی سایت خود ببینید.

 

ساختار کدهای html و استفاده از structured data

مواردی مثل افزایش سرعت سایت بهینه سازی ساختار کدهای html سایت برای موتور جستجو و استفاده از structured data در حقیقت درون سایت انجام می شود. اگر کلمه کلیدی اصلی شما “بهترین روش بازاریابی محتوا برای کسب و کارهای نوپا” باشد درست نیست که آن را در همه عناصر صفحه که پیش از این به آن اشاره شده استفاده کنید. به این دلیل که همه قوانین را رعایت کرده اید! همچنین اگر صفحاتتان را در کتگوری‌های مربوط به خودشان قرار دهید و موضوع هر صفحه را به طور دقیق مشخص کنید این مورد می تواند به گوگل کمک زیادی کند تا محتوای شما را به خوبی درک کند.

 

ساختار کدهای html و استفاده از structured data

 

۱۰- استفاده از نقشه سایت (Sitemap) مفید است

نقشه سایت (Sitemap) به خزنده‌های گوگل این امکان را می‌دهد تا با کارآیی بیشتر به همۀ قسمت‌های وبسایت شما دسترسی پیدا کنند. این امر به بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود آنها بتوانند همۀ محتوای سایت شما کشف کنند و به آنها رتبه دهند. نقشه سایت به ویژه برای وبسایت‌های جدید و سایت‌های بزرگ با صفحات زیاد مهم هستند.

 نقشه سایت که به خزنده های موتور جستجو کمک می کند تا سریعتر صفحات سایت را پیدا کنند. در صورتی که از وردپرس استفاده می کنید می توانید با استفاده از افزونه Google Xml Sitemap تنها با چند کلیک ساده اقدام به ایجاد نقشه سایت خود کنید.

به طور مثال با پیاده سازی اسکیما کدها برای یک فروشگاه اینترنتی، شما به گوگل اعلام می کنید که عکس محصول کدام است، قیمت محصول در کجا قرار داده شده و یا توضیحات فنی محصول چیست. به عنوان مثال اگر تیتری با تگ H3 تعریف می کنید باید حتماً قبل از آن تیتری با تگ H2 در متن داشته باشید. 

 

نقشه سایت (Sitemap)

 

۱۱- تجربه کاربری بسیار با ارزش است

بخشی از موارد بیان شده در بالا به تجربه کاربی مربوط هستند. این مهم مجموعه‌ای از سیگنال‌ها است که نحوۀ درک کاربران از تجربه تعامل با صفحه‌ای از وبسایت را اندازه گیری می‌کند. این سیگنال‌ها شامل تجسم، سرعت صفحه، سازگاری با موبایل، قابلیت مشاهده و قابلیت استفاده هستند. تجربه کاربری همچنین روش خوبی برای بهبود زمان ماندگاری کاربران است.

تجربه کاربری خوب در مقالات وبسایت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درج عکس و متن در مقاله
  • شکستن پاراگراف‌های طولانی به پاراگراف‌های کوتاه‌تر
  • افزودن زیرعنوان‌های بیشتر
  • بولت کردن بعضی از جاهای متن
  •  استفاده از محتوای ویدیویی
  • ارجاع مطالب مرتبط
  • ارائه خلاصه در اول مقاله

 

فعالیت در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ممکن است به شکل مستقیم در رتبه سایت شما تاثیری نداشته باشد، ولی قطعاً در افزایش ترافیک ورودی به سایت شما تاثیر گذار خواهند بود. متا توضیحات در اصل بر نرخ کلیک تاثیر گذار است. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یکی از ساده ترین راه‌های سئو است که خب تاثیر بسیاری هم دارد و برکسی پوشیده نیست اما اغلب کسب و کارها استفاده از آن را ضروری نمی‌دانند و تصور می‌کنند که کاری عبث انجام می‌دهند درحالی که می‌تواند در مقایسه با ترافیکی که خود سایت برایشان به ارمغان می‌آورد ترافیک قابل توجهی هم از طریق ارجاعی ایجاد کند.

 

اشتراک گذاری را برای کاربران خود آسان کنید

در مقالات خود از دکمه های اشتراک گذاری برای شبکه های اجتماعی استفاده کنید تا کاربران براحتی بتوانند مطالب شما را به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال اگر شما یک مقاله در مورد شبکه های اجتماعی می نویسید می توان از کلماتی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین، توییتر به عوان LSI استفاده کرد و استفاده از این در مقاله باعث می شود تا گوگل درک بهتری از محتوای شما داشته باشد.

 

به طور خلاصه:

  •  با نوشتن مطلب طولانی و مفید سعی کنید کاربر را مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارید. زمان بارگیری صفحه سریعتر شود. اما کاملا به یاد داشته باشید سئو داخلی یا on-page فقط برای رتبه بندی صفحه کافی نیست.
  • محتوای یک صفحه نباید فقط متن باشد باید ترکیبی از مدیا ها باشد. این کلمات به گوگل در درک دقیق متن شما کمک خواهند کرد.
  • کلمات کلیدی خود را در قسمت متن جایگزین یا همان خاصیت (alt) عکس قرار دهید.
  • حجم جستجوی کلمه کلیدی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید از بازار هدف ایده آل شما به سایت شما ترافیک وارد کند.
  • در مقالات خود از دکمه های اشتراک گذاری برای شبکه های اجتماعی پرطرفدار استفاده کنید. پس خیلی راحت عکسها را در محتوای خود قرار دهید. برای بررسی محتوای خود از ابزاری مانند On-Page SEO Checker سایت الکسا استفاده کنید. 
  • اگر دنبال کسب جایگاه یک در SERP (صفحه نتایج موتور جست و جو) هستید، باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. حقیقت این است که دسته بندی ها و طبقه بندی های انجام شده کاملاً سلیقه ای بوده و در بیشتر مواقع بدون داشتن یک مسیر درست و صحیح حرکت کرده است.
  • در این زمینه ابزارها و الگوریتمهای گوگل با کمک یکسری فاکتور موجود در محتوای شما، سعی می کنند که بهترین محتوا را به مخاطب خود نشان دهند که نیاز او را برطرف کند. اگر صرفا شما یک سری محتوای بدون مخاطب منتشر کنید و هدفتان انتشار آن ها برای پر کردن سایت باشد قطعا به سایت خود ضربه خواهید زد. توجه داشته باشید که هرگز از محتوا و مقالاتی که در سایت های دیگر و یا در سایت خودتان منتشر شده است کپی نکنید.
  • تگ هدینگ:‌ بعد از تگ title تگ h1 بیشترین اهمیت را برای موتورهای جستجو به همراه دارد. به یاد داشتن این چند نکته درباره ی تگ های هدینگ می تواند شما را یک قدم به سئو کار شدن نزدیک تر کند. همچنین این مورد کمک می کند تا وبسایت شما هم برای کاربران عادی و هم رباتهای موتور جستجو بهینه سازی شود.
  •  از دیگر موارد بسیار مهم محتوای معتبر و با ارزش، داشتن منبع است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی نیز برای کاربر خسته کننده می شود و تاثیر عکس می گذارد و از  طرفی هم، کم استفاده کردن از آن باعث می شود موتور های جست و جو مطالب شما را بی ارزش تلقی کنند. گوگل به طور صریح اعلام کرده است که ۳ تا ۵ کلمه ی اولی که شما در آدرس URL سایت خود بکار می برید بیشترین ارزش را از دید آن خواهد داشت.

 

ارزیابی و آنالیز سئوی داخلی چگونه است؟

سئوی داخلی وبسایت خود را به کامل انجام داده‌اید، اکنون زمان آن است که بتوانید عملکرد هر صفحه از سایت را بررسی کنید تا ببینید باید چه اصلاحاتی انجام دهید. برای این کار نیاز به ابزار دارید. در زیر برخی از ابزارهای مفید برای ساخت و ایجاد استراتژی سئو و نظارت بر عملکرد وبسایت وجود دارند: 

 

  1. Google PageSpeed ​​Insights Tool سلامت وبسایت شما را بررسی می‌کند، صفحه شما را تجزیه و تحلیل کرده و مواردی را نشان می‌دهد که می‌توانید آنها را برای کسب رتبه بهتر اصلاح کنید.
  2. کنسول سرچ گوگل (Google Search Console) به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی خطاهای سرور، مشکلات بارگیری سایت و موارد امنیتی مانند هک و بدافزار را کنترل و برطرف کنید. همچنین می‌توانید از کنسول سرچ برای اطمینان از نحوه عملکرد سایت در نتایج گوگل بهره ببرید.
  3. SEMRush به شما این امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی که رقبای شما یا سایر وبسایت‌ها برای آن‌ها رتبه بندی می‌کنند را شناسایی و ردیابی کنید.
  4. اسکریمینگ فراگ (Screaming Frog) شما را قادر می‌سازد تا لینک‌های خراب را پیدا کنید، عناوین صفحه خود را تجزیه و تحلیل کنید، نقشه‌های سایت XML را تولید کرده و حتی محتوای تکراری را کشف کنید.

 

نکته: برای اندازه گیری عملکرد صفحات وبسایت و محتوای خود از یک ابزار تجزیه و تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا هاب اسپات (Hubspot) استفاده نمایید.

 

جمع بندی: سئو داخلی فرایند پیچیده‌ای نیست کافیست اصول آن را بدانید

سئو داخلی محدود به همه موارد فوق نیست اما این موارد عمومی هستند که باید هنگام فکر کردن در مورد بهینه سازی محتوای خود برای موتورهای جستجو از آن‌ها استفاده کنید.

فراموش نکنید که شما نه تنها وبسایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می‌کنید، حتی مهمتر از آن باید صفحات سایت را برای کاربران بهینه کنید. تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرید و تغییرات را از نزدیک تحت نظر داشته باشید. بهترین راه برای کسب رتبه خوب، پیروی از دستورالعمل‌های اصلی گوگل و قضاوت صحیح (چیزی که کار انسان است و نه ماشین) است.

سئو سایت کار سختی نیست فقط کافیست نکاتی که در این مقاله عنوان کرده‌ایم را به دقت رعایت کنید. محتوای جذاب از جمله نکات مهمی است که به آن کمتر توجه می‌شود اما باید توجه داشته باشید که کاربران محتوای جالب را بیشتر دوست دارند و گوگل هم به این گونه محتوا رتبه بهتری می‌دهد.

اگر در فرایند انجام سئو سایت تان با مشکلی مواجه شدید، از خدمات مشاوره سئو در سئولب استفاده کنید

 

پست های مشابه