متا دیسکریپشن (meta description) چیست ؟ نمونه های جذاب برای آن

استراتژی بهینه سازی محتوا

شنبه 11 بهمن 99

متادیسکریپشن (meta description) چیست؟

متادیسکریپشن (همچنین به عنوان "توضیحات متا" نیز شناخته می شود) یک ویژگی یا attribute HTML است که برای توصیف محتوای یک صفحه وب طراحی شده است.

بیشتر موتورهای جستجوی جدید، از جمله گوگل و بینگ از متا دیسکریپشن به عنوان یک سیگنال رتبه بندی مستقیم استفاده نمی کنند.

meta description معمولاً در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) ظاهر می شوند. که می تواند بر نرخ کلیک CTR تأثیر بگذارد.

 

چرا متادیسکریپشن اهمیت دارد؟

گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو از سالها پیش دیگر از متادیسکریپشن در الگوریتم های رتبه بندی خود استفاده نمی کنند.

همانطور که گفته شد، meta description مناسب می تواند منجر به کلیک بیشتر شود. که یک عامل رتبه بندی مستقیم است.

طبق تحقیقات انجام شده صفحات دارای متادیسکریپشن در مقابل صفحاتی که توضیحات متادیسکریپشن ندارند به طور متوسط ​​5.8٪ بیشتر کلیک دریافت می کنند.

چرا متادیسکریپشن اهمیت دارد؟

خود گوگل توصیه می کند برای هر صفحه در سایت خود یک متادیسکریپشن بنویسید.

meta description چیست

و سایت های رسانه های اجتماعی (مانند فیس بوک و توییتر) گاهی اوقات توضیحات شما را در پست ها نشان می دهند.

اما گوگل همیشه توضیحات متای شما را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. به گفته گوگل، آنها غالبا توضیحاتی از محتوای صفحه شما را جایگزین می کنند.

حتی در این صورت، نوشتن یک متادیسکریپشن منحصر به فرد برای هر صفحه در سایت شما هنوز بسیار ارزشمند است.

در اینجا نحوه نوشتن متادیسکرپشن جذاب و سئو فرندلی را آورده ایم.

1. از کلمات جذاب استفاده کنید.

متادیسکریپشن شما باید به طور واضح ارزشی را که به کاربر منتقل می کند را بیان کند. 

این که ارزش صفحه شما چیست به طور کامل به موضوع محتوای صفحه شما دارد.

و کلمه کلیدی که فردا از طریق آن در نتایج ظاهر شده اید.

 

برای مثال این صفحه ارزشی که به کاربر منتقل می کند این است که راهنمای کامل درباره Robots.txt چیست و چطور می توان فایل robots.txt را ایجاد کرد.

و ما در متا دیسکریپشن این صفحه دقیقا به این مورد اشاره کرده ایم.

 

اما توجه داشته باشید که توضیحات متا در صفحات مختلف مثل صفحات فروشگاهی، بلاگ پست و صفحه اصلی متفاوت است.

 

 

2. طول آن کمتر از 155 باشد

گوگل تعداد محدودی از مقدار متادیسکریپشن را در SERP نشان می دهد.

به طور خاص، آنها فقط 155 کاراکتر اول meta description را نشان می دهند. بنابراین پس سعی کنید توضیحات بیشتر از 155 کاراکتر بیشتر نشود.

در این غیر اینصورت ممکن است متادیسکریپشن شما کوتاه شود.

یا ممکن است گوگل اصلاً از توضیحات شما استفاده نکند.

(توجه: گوگل در واقع اندازه متادیسکریپشن را به صورت پیکسل اندازه گیری می کند. نه کاراگتر. تجربه نشان داده گوگل توضیحات متا را تا 920 پیکسل نشان می دهد. اما در بیشتر موارد، 155 کاراکتر به خوبی نمایش داده می شود. و اندازه گیری آن بسیار آسان تر است).

اکثر افزونه های سئو وردپرس (مانند Yoast) به طور خودکار کاراکترهای موجود در تگ عنوان و Meta Description را می شمارند.

پلاگین yoast برای متادیسکریپشن

همچنین می توانید از ابزار SERP Snippet Preview هم استفاده کنید.

SERP Snippet Preview

این ابزار کمک می کند تا شما مطمئن شوید که تعداد کاراکترها مناسب است و پیش نمایش از نحوه نمایش در serp را به شما می دهد.

 

3. از google ads ایده بگیرید

اگر متادیسکریپشن جذاب بنویسید.

و تعداد کاراکترها بیشتر از 155 نباشد.

شما در حال حاضر از 99٪ از افرادی که متادیسکریپشن می نویسند پیشی گرفته اید.

اما اگر می خواهید در بین رقبا متادیسکریپشن قوی داشته باشید پیشنهاد می کنیم از google ads ایده بگیرید.

چرا؟

زیرا نحوه قرارگیری تبلیغات یا ads براساس نمره کیفیت است.

تبلیغات با نمره کیفیت بالا نسبت به تبلیغات با امتیاز کیفیت پایین برای هر کلیک هزینه کنتری پرداخت می کند.

و عامل شماره 1 که روی نمره کیفیت تأثیر می گذارد؟

نرخ کلیک.

به عبارت دیگر: تبلیغاتی که روی آنها خیلی کلیک می شود، برای هر کلیک هزینه کمتری پرداخت می کنند. بنابراین وقتی آگهی ای را در نتایج جستجو مشاهده کردید، می توانید از داشتن CTR بالا مطمئن باشید.

این بدان معنی است که نمونه موزد اطمینانی دارید که می توانید از آن در عنوان و توضیحات صفحه خود استفاده کنید.

در اینجا نحوه انجام آن آورده شده است.

ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید.

اگر توضیحات آن برای صفحه شما منطقی و مرتبط بود آن را به متادیسکریپشن خود اضافه کنید.

 

4. از سال جاری (یا ماه) استفاده کنید

این فقط در صورتی معنی دارد که محتوای شما به زمان فوق العاده حساس باشد.

در غیر این صورت، لازم نیست نگران اضافه کردن تاریخی به توضیحات خود باشید.

اما اگر محتوای شما مطلبی است که باید به روز باشد، توصیه می کنیم به توضیحات متا تاریخ اضافه کنید و نتیجه آن را ببینید.

برای مثال شخصی که "چک لیست سئو" را جستجو می کند به دنبال مطلب جدید و آپدیت است.

چک لیست سئو

زیرا سئو یک مبحثی است که نیاز است تا همراه مطالبی که درباره آن است به روز باشد.

بنابراین این موردی است که شما می خواهید تاکید کنید که محتوای شما به روز شده است. به همین دلیل ما در متادیسکریپشن خود سال را ذکر می کنیم:

در بعضی موارد حتی ممکن است بخواهید ماه را نیز وارد کنید.

برای مقال داده های آماری که باید به طور منظم آپدیت شوند (مثل "تعدا فغلی کاربران ایستاکرام در سراسر جهان")

تنها نکته منفی این روش این است که شما باید هر ماه یا سال به صورت دستی توضیحات متا خود را تغییر دهید.

اما افزایش CTR می تواند ارزش آن را داشته باشد.

 

کلمه کلیدی را در متادیسکریپشن وارد کنید

شما باید حداقل یک بار کلمه کلیدی مورد نظر خود را در متادیسکریپشن خود ذکر کنید.

فقط نه به این خاطر ه سئو صفحه شما کمک می کند.

(بخاطر داشته باشید: موتورهای جستجو از محتوا در توضیحات متای شما به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده نمی کنند).

پس چرا از کلمه کلیدی باید در meta description استفاده کنید؟

چون می تواند به شما در گرفتن کلیک بیشتر کمک کند.

به همین دلیل است که:

اول، گوگل کلمه کلیدی شما را در SERP پررنگ می کند.

که به دیده شدن بیشتر آن نتیجه کمک می کند.

دوم، کلمه کلیدی شما تأکید می کند که شما برای پرسش جستجوی شخص مناسب هستید.

به عنوان مثال فرض کنید شما "بانس ریت" را جستجو کرده اید.

دیدن کلمه کلیدی "بانس ریت" در نتیجه 3# باعث می شود بر روی آن کلیک کنید.

و تا زمانی که آن چه می گویید با آنچه ارائه می دهید یکی باشد باعث ایجاد تجربه کاربری خوب می شود.

 

6. برای هر صفحه توضیحات متا منحصر به فرد بنویسید

شما باید برای هر صفحه از سایت خود متادیسکریپشن منحصر به فرد داشته باشید.

در واقع، گوگل اخیرا به افراد توصیه کرده است که meta description منحصر به فرد (در مقایسه با تولید خودکار) بنویسند.

به عبارت دیگر: شما نباید به سری متا دیسکریپشن تکراری در صفحاتتون داشته باشید.

این مورد را شما برای یک سایت فروشگاهی با 5هزار صفحه در نظر بگیرید

فاجعه اس.

 ارزششو داره؟

حتما.

7. از این فرمول اثبات شده برای متادیسکریپشن استفاده کنید.

روش کاملا اثبات شده ای برای نوشتن متادیسکریپنش وجود ندارد. 

و با توجه به نوع سایت و صفحات شما میتوان توضیحات مختلف و جذابی نوشت.

اما این فرومولی که در ادامه آورده ایم میتواند ایده خوبی باشه تا شما هم در سایت خود پیاده کنید.

 

ما پیشنهاد می کنیم از آن استفاده کنید با آن را مطابق با نیاز خود بهینه کمید.

در هر صورت، این بسیار آسانتر از نوشتن یک متادیسکریپشن از اول است.

 

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

نظر تازه ای ثبت کنید

برای ثبت نظر وارد سایت شوید