شبکه های وبلاگ خصوصی یا PBN چیست؟ آموزش لینک سازی PBN

12 اردیبهشت 1401

اگر قصد داشته باشید میزان ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید، نمی‌توانید از اهمیت لینک دهی چشم پوشی کنید. گوگل در سال 2016 صراحتاً تأیید کرد که بک لینک‌ها در کنار محتوا و RankBrain یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی هستند. داشتن بک لینک قدرتمند و عالی می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در رتبه‌بندی سایت شما داشته باشد. اما با همه این‌ها؛ کسب لینک به این راحتی‌ها که فکرش را بکنید هم نیست.

به همین دلیل بسیاری از متخصصان سئو برای این که سایتشان دارای بک لینک مناسب باشد از PBN یا شبکه وبلاگ‌های شخصی استفاده می‌کنند. اما شاید شما هم شنیده باشید که گوگل امروزه با PBNها موافق نیست و سعی می‌کند با آن‌ها مقابله کند.  Private blog networksبه نوعی سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود؛ اما استفاده از آن به سایت شما کمک می‌کند یا خیر؟ متاسفانه پاسخ به این سوال کمی پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم PBN چیست؟ شبکه وبلاگ شخصی چه مزیت و خطراتی به همراه دارد و گوگل چگونه PBNهای سایت را تشخیص می‌دهد. همچنین در پایان مطلب نیز آموزش ساخت PBN را برای شما آماده کرده‌‌ایم تا به طور کامل با این تیغ دولبه سئو آشنا شوید.‌‌‌‌

 

 

PBN چیست؟

ممکن است نام PBN را در حوزه سئو بسیار شنیده باشید؛ اما اگر این مطلب را می‌خوانید احتمالاً نمی‌دانید که PBN چیست؟ PBN مخفف عبارت Private Blog Network است که عده‌ای با نام Private Backlink Network نیز می‌شناسند و در لغت به معنی شبکه وبلاگ شخصی است. پی بی ان شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها است که تعداد زیادی لینک به سایت دیگری می‌دهند. متخصصین سئو از PBN برای ساخت لینک استفاده می‌کنند به طوری که کنترل کاملی روی آن‌ها داشته باشند.

در روش‌های سئو کلاه سفید مانند لینک بیلدینگ یا رپورتاژ آگهی، لینک توسط شخص ثالث گذاشته شده و سئوکار کنترل کاملی روی آن ندارد. PBN امروزه به نوعی در دسته سئو کلاه سیاه قرار می‌گیرد زیرا گوگل تاکید دارد که از آن استفاده نشود. برای آشنایی با آخرین تکنیک های Black Hat SEO پیشنهاد می‌کنیم مقاله "سئو کلاه سیاه چیست" از سئو لب را مطالعه کنید.

 

شبکه های وبلاگ خصوصی ‌‌‌چگونه کار می کنند؟

بک لینک‌ها لینکی از سایت دیگر به سایت شما هستند و در افزایش اعتبار سایت برای موتورهای جستجو کمک می‌کنند. هرچه لینک‌ها بیش‌تر و از سایت بهتری آمده باشد ارزش اعتبار نیز بالاتر است. به همین دلیل pbn ها اغلب با دامنه‌های منقضی شده ساخته می‌شوند. این دامین‌ها قبلا دارای سایت بوده و از اعتبار بهتری نسبت به دامنه‌های تازه ثبت شده برخوردارند.

 

pbn چطور کار میکند؟

 

برای راه‌اندازی pbn این دامنه‌ها خریداری شده و محتواهای جدید به آن‌ها اضافه می‌شود. حال از بین محتواهای جدید تولید شده به سایت خود لینک می‌دهید. به این ترتیب تعداد زیادی لینک از سایت‌های با اعتبار دامنه بالا به سایت شما داده می‌شود. 

می توانید تعداد زیادی لینک با کیفیت و حتی کم کیفیت برای این سایت ها دریافت کنید و قدرت آن لینک ها را به طور غیر مستقیم به سایت خود منتقل کنید و از این طریق رقبای شما به راحتی نمیتوانند بک لینک های شما را آنالیز کنند. فقط به این روش فکر کنید؛ داشتن یک شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) به این معنی است که می‌توانید با انکرتکست دلخواه خود لینک‌هایی به هر صفحه از سایتتان بدهید. عالی به نظر می‌رسد درست است؟

 

عجله نکنید....

اما دقیقا این گونه نیست. با وجود تاثیر بسیار خوب PBN در بهبود سئو، این شبکه دقیقا برخلاف خواسته گوگل است و در صورتی که متوجه آن شود سایت شما را جریمه خواهد کرد. به همین منظور برای شناخت دقیق‌تر شما از این موضوع ابتدا مزایای آن را بیان و سپس خطراتی که از جانب گوگل سایتتان را تهدید می‌کند را بیان می‌کنیم. به این ترتیب می‌توانید بهترین تصمیم را برای سایت خود بگیرید.

 

مزایای استفاده از شبکه های وبلاگ خصوصی (pbn)

PBNها می‌توانند به  SEO سایت شما کمک کنند و برای شما ترافیک ایجاد کنند، اما اشاره کردیم که گوگل با این روش لینک سازی اصلا موافق نیست و خطراتی سایت شما را تهدید می‌کند. اگر به زبان ساده بگوییم؛ Google از شبکه های وبلاگ خصوصی متنفر است و وب سایت‌هایی را که از PBN استفاده می‌کنند مجازات می کند. این خطرات را می‌توان به ۲ حالت اصلی تقسیم کرد:

 

۱) سایت شما مجازات می شود

ممکن است در صورت استفاده از PBN سایت شما از جانب گوگل جریمه شود یا رتبه صفحات کاهش یابند. در شدیدترین موارد حتی گوگل سایت شما را به طور کل پنالتی می‌کند. برای رفع این مجازات باید تمام لینک‌های پی بی ان را حذف کنید. هرچند باز هم معلوم نیست صفحات شما به جایگاه قبلی خود بازگردند.

۲) لینک‌ها نادیده گرفته می شوند

اما در بیش‌تر موارد استفاده از PBN باعث می‌شود گوگل این شبکه را شناسایی کرده و لینک‌ها را نادیده بگیرد. به این ترتیب این بک لینک‌ها هیچ تاثیری روی سئو شما نخواهند داشت و رتبه‌بندی شما با وجود صرف هزینه و وقت هیچگونه تغییری نخواهد داشت.

 

به صورت کلی برخلاف تصور عموم، PBN سئو کلاه سیاه نیست، اما کلاه سفید هم نیست. این روش در حقیقت نوعی تقلب کردن برای رسیدن به رتبه برتر گوگل محسوب می‌شود. اگر گوگل متوجه این تقلب شما شود، سایت شما را مجازات می‌کند؛ اما چگونه؟ گوگل از کجا می‌داند شما ازاز PBN استفاده می‌کنید؟

 

گوگل چگونه شبکه وبلاگ های شخصی را شناسایی می کند؟

درصورتی که بیش‌تر وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها بک لینک می‌گیرید غیرفعال باشند، لینک داخلی کمی دارند و به روز نمی‌شوند، گوگل مشکوک می‌شود. شبکه‌های PBN قدیمی با IP، سرور و حتی اطلاعات WHOIS یکسان ساخته می‌شدند یا حتی از محتوای یکسانی در سایت‌ها استفاده می‌کردند. امروزه اما PBNها بسیار پیچیده‌تر شده‌اند تا گوگل به راحتی آن‌ها را شناسایی نکند. به هر حال اگر زمانی قصد راه‌اندازی PBN داشتید موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

هاست (میزبان)

سایت‌هایی که به هم لینک می‌دهند اگر همگی دارای یک IP باشند، گوگل به ساخت PBN مشکوک می‌شود.

طراحی سایت

طراحی سایت کاری زمان بر و سخت است. بنابراین سایت‌هایی که از تنوع و طراحی منحصر به فردی بهره نمی‌برند یا طرح رنگ و کد کپی استفاده کنند گوگل به آن‌ها مشکوک می‌شود.

اطلاعات Whois

اگر اطلاعات Whois همه سایت‌ها به نام یک نفر باشد، از نظر گوگل بدیعی است که ارتباطی بین سایت‌ها وجود دارد. حتی اگر اطلاعات تماس فرد در سایت Whois مخفی باشد، باز هم از نظر گوگل موردی مشکوک به PBN محسوب می‌شود.

محتوای تکراری

محتوای کپی شده یا تکراری یکی دیگر از علامت‌ها است. بازسازی تصاویر و فیلم‌ها نیز کاری سخت و پرهزینه است، به احتمال زیاد در سایت‌های دیگر نیز کپی شوند. گوگل در چند سال اخیر بسیار باهوش شده است و محتوای تکراری و یا کپی را به راحتی تشخیص می‌دهد.

 

کلید اصلی شناسایی شبکه وبلاگ‌های خصوصی مرتبط بودن آن‌ها به یکدیگر است. توجه به این نکته مهم است که کسانی که دارای چندین هستند و لینک‌ها یا محتوا را به اشتراک می‌گذارند لزوماً در یک طرح PBN شرکت نمی‌کنند.

 

محتوای تکراری در PBN

 

آموزش ساخت pbn

برای ساخت شبکه وبلاگ‌های خصوصی (PBN) می‌توانید از طریق زیر اقدام کنید:

  • خرید دامنه مناسب (بهتر است دامنه منقضی شده باشد زیرا دارای اعتبار بیش‌تری است.)
  •  خرید هاست مجزا برای هرکدام از دامنه ها
  • راه اندازی سایت
  • ساخت صفحات تماس با ما و درباره ما (وجود این صفحات نشان دهنده اعتبار سایت برای گوگل است)
  • تولید محتوا سایت
  • ساخت بک لینک برای سایت اصلی (لینک دادن به سایت)

 

نکاتی برای استفاده از pbn بدون جریمه توسط گوگل

اما ساخت PBN به این آسانی‌ها هم نیست؛ گفتیم که گوگل ممکن است متوجه شبکه شما شود و سایتتان را جریمه کند. داشتن یک الگو مشخص و ارتباط سایت‌ها به یکدیگر باعث می‌شود گوگل متوجه PBN شود. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • هاست خود را از چند شرکت مختلف تهیه کنید یا حتما از IPهای مختلف استفاده کنید.
  • برای راه‌اندازی سایت‌های PBN از سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال وردپرس، جوملا، دروپال و.
  • به هیچ عنوان از محتوای کپی شده استفاده نکنید. سعی کنید محتوا تازگی داشته باشد یا از سایت‌های خارجی ترجمه شده باشد.
  • بهتر است سایت‌ها را به گوگل سرچ کنسول متصل کنید.
  • از سایت‌ها به یکدیگر لینک ندهید زیرا یک مزرعه لینک درست می‌کنید که جزو سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود

 

جمع بندی؛ آیا باید از شبکه های وبلاگ خصوصی استفاده کنید؟

همان‌طور که گفته شد، PBN می‌تواند SEO شما را به سرعت بهبود ببخشد، اما با خطراتی نیز همراه است. اما آیا ارزش ریسک کردن دارد؟ این به استراتژی سئو شما بستگی دارد. اما بهتر است همیشه گوگل را دوست خود نگه دارید و بهانه‌ای برای جریمه به گوگل ندهید. درست است که شبکه وبلاگ‌های خصوصی به شدت در رتبه‌بندی و بهبود سئو شما موثرند، اما استفاده از Private blog networks خطرات زیادی نیز به همراه دارد.

همچنین اگر قصد ادامه دوستی خود با گوگل و آشنایی بیش‌تر با استراتژی سئو کلاه سفید (White Hat seo) را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب "آموزش تکنیک‌های جادویی سئو کلاه سفید در سال 2021" را از بلاگ سئولب مطالعه کنید. اگر درباره بک لینک، PBN، سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری سوالی دارید، در بخش نظرات از ما بپرسید؛ در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما خواهیم بود.

پست های مشابه