تگ هدر چیست و چگونه آن را برای سئو بهینه‌سازی کنیم؟

01 تیر 1401

اگر به دنبال سئوی سایت خود باشید، ابتدا باید به سئوی داخلی خود رسیدگی کنید. در واقع تا زمانی که سئو داخلی سایت خود را بهینه سازی نکنید، نمی توانید به فکر سئو خارجی باشید. گاهی اوقات کاربران هزینه های سنگینی برای سئو خارجی می کنند، در حالی که سئو داخلی خوبی ندارند. بنابراین ابتدا به فکر سئو داخلی سایت خود باشید و سپس به دنبال سئو خارجی! یکی از مسائلی که روی سئو داخلی تاثیر بسیار زیادی دارد، تگ هدر است. شما باید بدانید که تگ هدر چیست و چگونه از آن استفاده کنید! در این مقاله می خواهیم هر چیزی که لازم است در مورد تگ های H بدانید را به شما آموزش دهیم.

 

تگ هدر چیست؟

هنگامی که در حال نوشتن محتوای بلاگ سایت خود هستید، با تیترهای مختلفی روبرو می شوید. هر یک از این تیترها اهمیت خاص خود را دارند و برخی، زیرمجموعه تیترهای دیگر هستند. در کدنویسی HTML یکی از مواردی که در نظر گرفته شده است و اهمیت زیادی دارد، تگ هدر است. در واقع در کدنویسی HTML تگ های H حضور دارند تا با استفاده از آن بتوانید اهمیت هر تیتر را برای کاربران و گوگل مشخص کنید. بنابراین تگ های H اهمیت بسیار زیادی دارند و باید نحوه استفاده بهینه از آن ها را یاد بگیرید. تگ های H از دو دیدگاه حائز اهمیت زیادی هستند:

 

تگ هدر

 

·  اهمیت تگ هدر برای کاربران

هنگامی که کاربران وارد یک سایت می شوند، از همان ابتدا شروع به خواندن محتوای صفحه نمی کنند. بلکه یک اسکن کلی از صفحه دارند و اگر به نظرشان آن صفحه مفید باشد، سپس شروع به خواندن محتوا می کنند. در واقع اگر حس کنند که آن صفحه با هدف آن ها مرتبط است، آن را می خوانند! در غیر این صورت دست به چنین کاری نمی زنند و به سراغ سایت دیگری می روند. تگ های H به کاربران کمک می کنند تا ببینند که آن صفحه به دردشان می خورد یا خیر! در واقع این تگ ها تیترها هستند و اگر بتواند نظر کاربران را جلب کند، کاربر در صفحه باقی می ماند.

·  اهمیت تگ هدر برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو برای آن که ساختار یک صفحه را به خوبی درک کنند، به کدنویسی آن نگاه می کنند. در واقع در کدنویسی صفحات مختلف تگ های H وجود دارند و نقش مهمی در زمینه درک ساختار صفحه برای موتورهای جستجو دارد. البته از دیدگاه های دیگری هم می توان به این موضوع نگاه کرد! مثلاً تجربه کاربری اهمیت زیادی در رتبه بندی گوگل دارد و استفاده از تگ H به تجربه کاربری سایت کمک زیادی می کند. بنابراین با استفاده از تگ های H به راحتی می توانید تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید و از این طریق به رشد رتبه خود در گوگل کمک زیادی کنید.

 

اهمیت تگ هدر برای موتورهای جستجو

 

انواع تگ هدر و اهمیت آن ها

اگر وبمستر هستید و تاکنون محتوایی در سایت خود منتشر کرده ‌اید، حتماً با تگ های هدر روبرو شده اید. تگ های هدر انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها ارزش و اهمیت خاص خود را دارند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی تمام تگ های H می پردازیم و اهمیت آن ها را بررسی می کنیم. در واقع شما باید بدانید هر تگ چقدر ارزش و اهمیت دارد تا بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید تا نتایج خوبی از سئوی آن ها بگیرید:

· تگ H1

اولین تگ هدری که وجود دارد، تگ H1 است. این تگ نشان دهنده موضوع اصلی صفحه است که تنها یک بار در هر صفحه باید استفاده شود. این تگ اهمیت بسیار زیادی دارد و برای استفاده درست از آن باید بتوانید اهمیت آن را بشناسید. در واقع تگ H1 به گوگل نشان می دهد که موضوع اصلی محتوای صفحه دقیقاً چه چیزی است. بنابراین هنگام استفاده از این تگ که یک بار است، باید کلمات کلیدی اصلی خود را بیاورید. همچنین سعی کنید یک عنوان جذاب بنویسید تا بتوانید نظر کاربران را جلب کنید و کاربران هم با توجه به آن، وارد سایت شما شوند.

·  تگ H2

تگ H2 مربوط به داخل محتوای سایت شما است! در واقع این تگ نشان دهنده تیترهای اصلی سایت شما است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک محتوا برای بلاگ خود نوشته اید! در این بلاگ یک تیتر اصلی وجود دارد که باید با H1 نشان دهید. علاوه بر تیتر اصلی، چندین تیتر داخلی هم وجود دارد که این تیترها باید با H2 نمایش داده شود. در این تگ سعی کنید کلمات کلیدی خود را به کار ببرید. زیرا تگ H2 برای سئو آنپیج سایت شما اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند به رشد سئوی سایت شما کمک زیاد کند! البته تنها عنوان های اصلی را با این تگ هدر نشان دهید، نه عنوان های فرعی! استفاده از این تگ باید پس از H1 باشد.

· تگ H3

این تگ زمانی استفاده می شود که بخواهید تگ H2 خود را به چند عنوان فرعی تقسیم بندی کنید که در واقع زیرعنوان H2 است. استفاده از این تگ محدودیت خاصی ندارد و تنها لازم است که پیش از آن، از تگ H2 استفاده کنید. البته دقت کنید که اگر واقعاً زیرمجموعه تگ H2 است از آن استفاده کنید. زیرا بر اساس ساختار کدنویسی، این عنوان زیرمجموعه عنوان H2 شناخته می شود و اگر واقعاً زیرمجموعه آن نباشد، می تواند با توجه به تجربه کاربری و ساختار محتوای نامناسب به سئو محتوا سایت شما آسیب جدی وارد کند.

· تگ H4، H5 و H6

سه مورد از دیگر تگ های H که ارزش کمتری نسبت به تگ های قبلی دارد، این تگ ها هستند. این تگ ها استفاده کمتری دارند و تنها زمانی که بخواهید برای تگ H3 زیرمجموعه مشخص کنید استفاده می شود. استفاده از این تگ ها هیچ محدودیتی ندارد، تنها باید دقت کنید که هنگام استفاده از آن ها، حتماً از تگ شماره قبلی استفاده کرده باشید. به عنوان مثال اگر قصد استفاده از تگ H4 را دارید، قبل از آن تگ H3 را استفاده کرده باشید. همچنین اگر قصد استفاده از تگ H5 را دارید، حتماً قبل از آن تگ H4 را استفاده کرده باشید. با رعایت این موارد به راحتی می توانید ساختار مناسبی برای سئوی سایت خود ایجاد کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

استفاده از تگ H1 چگونه به رشد سئو کمک می‌کند؟

تگ H1 اهمیت بسیار زیادی دارد! دلیل آن هم این است که در هر صفحه تنها باید یک بار از تگ H1 استفاده شود. در این تگ عنوان اصلی آن صفحه آورده می شود و نشان می دهد که صفحه ایجاد شده چه محتوایی دارد. این تگ باید در بالای محتوای اصلی شما قرار بگیرد! در واقع گوگل هنگامی که محتوای شما را بررسی می کند، ابتدا از بالا شروع می کند. حال اگر عنوان خود را به شکلی بهینه و با کمک گرفتن از کلمات کلیدی در تگ H1 خود استفاده کرده باشید، به راحتی می توانید به گوگل بگویید که صفحه شما حول چه محوری است. سپس گوگل بخش های بعدی را راحت تر بررسی می کند و می توانید بهترین نتیجه را در مورد سئوی آن صفحه بگیرید.

یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید، این است که تگ H1 را در اطراف تصویر قرار ندهید! زیرا درک آن برای گوگل کمی سخت می شود. تگ H1 شما می تواند با عنوان صفحه یکی باشد اما هیچ لزومی وجود ندارد. این تگ برای کاربران نمایش داده می شود اما تگ عنوان در تب مرورگر و همچنین عنوان نتایج گوگل نمایش داده می شود. تگ H1 باید به قدری مطنقی باشد که بتواند کاربر را جذب کند. همچنین پیشنهاد می شود تنها از 60 کاراکتر استفاده کنید تا خیلی طولانی نشود.

استفاده از تگ H1 چگونه به رشد سئو کمک می‌کند؟

چرا باید از تگ هدر استفاده کنیم؟

تا اینجای مقاله با تگ هدر و انواع آن آشنا شدید! اما آیا واقعاً نیاز است که از چنین تگی برای صفحات خود استفاده کنیم یا گوگل بدون آن ها هم می تواند صفحه را به خوبی درک کند؟ موضوعی که برخی کاربران بیان می کنند، این است که در حال حاضر موتورهای جستجو به قدری باهوش هستند که محتوای صفحه را درک می کنند. این مسئله درست است اما استفاده از تگ های H کمک بیشتری به گوگل برای درک بهتر می کند. همچنین استفاده از آن می تواند تجربه کاربری مناسب برای کاربران شما ایجاد کند! رفتار کاربران هم تاثیر زیادی روی بهبود سئوی سایت شما دارد و باید حتماً از آن استفاده کنید. در این بخش از مقاله 3 مورد از مزایای استفاده از تگ هدر را بررسی می کنیم:

· بهینه‌ سازی ساختار محتوا

استفاده از تیترها به شما کمک می کند تا بتوانید محتوای سایت خود را به شکل بهتری نمایش دهید! در واقع این کار باعث می شود تا بتوانید ساختار مشخصی برای صفحات سایت خود ایجاد کنید. به عنوان مثال در بالای متن تگ H1 وجود دارد که نشان دهنده موضوع کلی محتوای شما است. پس از آن تگ های H2 هستند و زیرمجموعه های عنوان اصلی هستند. در برخی موارد از تگ H3 استفاده می شود که نشان دهنده زیرمجموعه تگ H2 است. همه این موارد در کنار هم جمع می شوند و یک ساختار بهینه برای صفحات سایت شما ایجاد می کنند تا نتیجه خوبی در سئو بگیرید.

·  بهبود وضعیت سئو سایت

شاید استفاده از تگ های H تاثیر مستقیم زیادی روی وضعیت سئو نداشته باشد اما تاثیر غیرمستقیم زیادی دارد. دلیل آن هم این است که شما از کلمات کلیدی اصلی و مترادف استفاده می کنید و این مسئله برای گوگل ارزش زیادی دارد. در واقع یکی از فاکتورهای رتبه بندی سئو سایت کلمات کلیدی است و استفاده از آن ها در تگ های هدر به شما کمک زیادی می کند تا بهترین نتایج را بگیرید. همچنین وجود آن ها در صفحات سایت روی رفتار مثبت کاربران تاثیر زیادی دارد! در واقع شما به راحتی می توانید بهترین نتیجه را از رفتار کاربران بگیرید و در نهایت به رشد سئوی سایت خود کمک کنید.

·  دسترسی راحت تر به محتوا

یکی دیگر از مواردی که در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد، دسترسی به محتوا است. با استفاده از تگ های H شما می توانید دسترسی به بخش های مختلف محتوای صفحه خود را راحت تر کنید. در واقع استفاده از تگ های مختلف به کاربران می گوید که کدام بخش زیرمجموعه کدام بخش است. همچنین استفاده از تگ های H به شما کمک می کند تا بتوانید عنوان ها را با سایز های مختلفی نمایش دهید و با بزرگ تر بودن آن، اهمیت هر یک از آن ها را مشخص کنید. همچنین با کمک این تگ ها می توانید در بالای محتوای خود یک فهرست ایجاد کنید که کاربر با کلیک بر روی آن مستقیم به آن تیتر هدایت شود.

چگونه از تگ های هدر به بهترین شکل استفاده کنیم؟

اگر می خواهید به بهترین شکل ممکن است تگ های هدر استفاده کنید و نتیجه خوبی بگیرید، ابتدا باید ساختار کلی مقاله را مشخص کنید. اگر محتوایی می نویسید، حتماً ابتدا سرفصل ها را مشخص کنید و همچنین زیرعنوان های آن را هم جدی بگیرید. پس از آن که عنوان اصلی و زیرعنوان ها را مشخص کردید، زمان تولید محتوا رسیده است. این کار نه تنها به بهینه سازی ساختار محتوای صفحات شما کمک می کند، بلکه یک نقشه برای مسیر محتوایی به شما می دهد که بدانید قرار است در مورد چه چیزی محتوا بنویسید.

پس از آن که محتوای خود را نوشتید، در نهایت یک بار دیگر هم از نظر تگ های هدر بررسی کنید تا بهترین حالت قرار گرفته باشد. این مسائل همگی به شما کمک می کنند تا بتوانید به یک دستاورد با ارزش که همان رسیدن به رتبه های اول گوگل است، دست پیدا کنید.

نکاتی پایانی در مورد تگ هدر

تا اینجای مقاله سعی کردیم هر چیزی که لازم است در مورد تگ های H بدانید را به شما آموزش دهیم! اگر شما هم کسب و کار آنلاینی دارید و می خواهید بهترین نتیجه را از تگ های هدر برای رشد سئوی سایت خود بگیرید، حتماً موارد بالا را به بهترین شکل ممکن رعایت کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی نکات پایانی در مورد تگ های هدر بپردازیم که کمک زیادی به رشد سئوی سایت شما می کند. علاوه بر مسائل بالا که امیدواریم به خوبی یاد گرفته باشید، 7 نکته ای که در ادامه بررسی می کنیم را هم به بهترین شکل ممکن رعایت کنید تا نتیجه خوبی در سئو بگیرید:

1. تگ هدر به بهینه سازی ساختار محتوا کمک می کند!

اولین نکته ای که وجود دارد، این است که تگ های هدر به بهینه سازی ساختار محتوای صفحات شما کمک زیادی می کند. در واقع استفاده از آن به شما کمک می کند تا بتوانید ساختار دقیقی برای صفحه خود مشخص کنید. از این پس اگر کاربران هم بخواهند محتوای شما را بخوانند، به راحتی اهمیت هر بخش را به خوبی درک می کنند. سعی کنید از این تگ ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید! زیرا موتورهای جستجو هم برای بررسی و آنالیز صفحات سایت از این تگ ها استفاده می کنند و بر اساس اهمیت هر یک از آن ها، شروع به ایندکس سایت می کنند.

2. تگ هدر متن را تقسیم بندی می کند!

یکی دیگر از موضوعاتی که روی تجربه کاربری سایت اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که تگ هدر متن شما را تقسیم بندی می کند. گاهی اوقات کاربران در حال خواندن یک محتوای متنی هستند ولی آن محتوا به قدری طولانی است که کاربر را با مشکل مواجه می کند. در چنین شرایطی کاربر یا متن را نمی خواند یا اگر هم بخواند، چیزی از آن یاد نمی گیرد. همین مسئله باعث می شود که تگ هدر به شما کمک زیادی کند. در واقع استفاده از تگ های H به شما کمک می کند تا بتوانید متن خود را تقسیم بندی کنید و به صورت جزء به جزء محتوای خود را به کاربران ارائه کنید.

3. از کلمات کلیدی در تگ هدر استفاده کنید!

کلمات کلیدی اهمیت بسیار زیادی در سئو دارند و بر اساس گفته متخصصان گوگل، این موتور جستجو از تگ های هدر برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. حال دو مسئله اساسی و مهم وجود دارد که یکی جمع آوری اطلاعات است و دیگری کلمه کلیدی! همین مسئله باعث می شود تا استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدر اهمیت بسیار زیادی داشته باشد و بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که شما برای کاربران می نویسید! بنابراین اسپم نباشید و به شکل عاقلانه از کلمات کلیدی موردنظر خود استفاده کنید تا نتیجه خوبی بگیرید.

4. تگ هدر به دیده شدن در بخش های خاص گوگل کمک می کند!

گوگل چند سالی است که علاوه بر نمایش ساده سایت ها، از بخش های ویژه ای استفاده می کند. تا کنون در مورد Featured Snippets چیزی شنیده اید؟ این بخش در گوگل به عنوان یک بخش معتبر برای پاسخ به سوال کاربران نمایش داده می شود و عنوان آن از H1 برداشته می شود. این بخش می تواند ترافیک بسیار خوبی برای شما ایجاد کند تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. بنابراین همیشه سعی کنید از تگ های هدر به بهترین شکل ممکن استفاده کنید تا شانس زیادی برای افزایش ترافیک و کمک به رشد سئوی سایت خود کنید.

5. تنها از یک تگ H1 استفاده کنید!

یکی دیگر از مسائلی که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتماً آن را رعایت کنید، این است که تنها از یک تگ H1 استفاده کنید. دلیل آن را در بالاتر بررسی کردیم اما اگر بخواهیم خیلی ساده دلیل آن را بگوییم، این است که این تگ بیشترین اهمیت را برای گوگل دارد. در واقع گوگل موضوع کلی محتوا را از روی آن تشخیص می دهد و با آن دیدگاه محتوای شما را بررسی می کند. پس حتماً از یک تگ H1 استفاده کنید. برای آن که مطمئن شوید در صفحات سایت خود چندین تگ H1 ندارید، می توانید با کمک ابزارهای مختلفی آن صفحه را آنالیز کنید و متوجه این موضوع شوید.

6. تگ هدر صفحات خود را ثابت نگه دارید!

یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد، آپدیت صفحات است. گاهی اوقات کاربران عنوان آن را هم تغییر می دهند که می تواند اشتباه باشد. در واقع اگر شما در حال آپدیت محتوای خود هستید، بهتر است عنوان ها را تغییر ندهید! مگر آن که عنوان بهتر و بهینه تری پیدا کرده باشید و با این هدف بخواهید عنوان تگ هدر خود را تغییر دهید. همچنین هنگام استفاده از تگ هدر سعی کنید بیشتر از 70 کاراکتر استفاده نکنید تا هنگام نمایش با مشکل مواجه نشوید. همچنین این مسئله از نظر گوگل هم اهمیت زیادی دارد و باید دقت ویژه ای به آن داشته باشید.

 

7. عنوان جذابی برای تگ هدر استفاده کنید!

 

یکی دیگر از موضوعاتی که هنگام استفاده از تگ های هدر باید رعایت کنید، این است که عنوان جذابی بنویسید. در واقع کاربران هنگامی که وارد یک صفحه می شوند، در قدم اول آن را بررسی می کنند. تگ های هدر به کاربر کمک می کند تا متوجه شود که آیا این صفحه واقعاً مناسب است و می تواند نیازش را رفع کند یا خیر. در برخی سایت ها به دلیل عدم استفاده از عنوان درست و جذاب کاربران از سایت خارج می شوند! اگر نمی خواهید با چنین اتفاقی روبرو شوید، حتماً از عنوان جذاب استفاده کنید تا بتوانید نظر کاربران را به آن جلب کنید و بهترین نتیجه را بگیرید.

نتیجه‌ گیری

در مورد تگ های هدر چیزی شنیده بودید یا می دانستید که چطور باید از آن استفاده کرد؟ این تگ ها به قدری مهم هستند که استفاده از آن به می تواند در کنار فاکتورهای دیگر سئو به رشد شما کمک کند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل این تگ ها بپردازیم و به شما بگوییم که انواع آن ها کدام هستند. همچنین شما را با کاربرد هر یک از تگ های هدر آشنا کردیم و سپس نکات مهمی که در مورد آن وجود دارد را بررسی کردیم. با رعایت مفاهیم و نکات این مقاله به راحتی می توانید یک سایت بهینه از نظر تگ های هدر داشته باشید و نتیجه خوبی از سئو بگیرید. همچنین اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

 

پست های مشابه

GEO چیست؟ تفاوت GEO و SEO

01

دی

تیم تحریریه سئولب

فاوآیکون (Favicon) چیست؟

24

آذر

تیم تحریریه سئولب