کاهش حجم تصاویر رتبه سایت شما را جا به جا می‌کند؟ چقدر روی سئو تاثیرگذار است؟

کاهش حجم تصاویر آیا می‌تواند رتبه سایت شما را جابه جا کند؟ این سوالی است که شاید ذهن شما را هم درگیر کرده باشد. برای همۀ افرادی که می‌خواهند در نتایج گوگل دیده شوند، ممکن است این پرسش ایجاد شود که: «آیا استفاده از تصاویر در سئو مهم هستند؟» پاسخ همیشه بله است. تصاویر هم جذابیت مقالات را بیشتر می‌کنند و هم در سئوی سایت نقش اساسی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، ما در مقاله دیگری از وبلاگ سئولب دربارۀ بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر برای سئو صحبت می‌کنیم.

 

 

چرا باید در مقالات سایت از تصاویر استفاده کنیم؟

اگر از تصاویر به درستی استفاده شود، خوانندگان می‌توانند با مقالات ارتباط بیشتر برقرار کنند. جملۀ قدیمی: «یک عکس به اندازه هزار کلمه ارزش دارد» می‌تواند باعث جلب توجه مخاطب شود.

زمانی که مجبور هستید یک مقاله ۲۰۰۰ کلمه‌ای را منتشر کنید، از خود می‌پرسید: «آیا کاربر علاقه‌ای به خواندن این همه کلمه دارد؟» برای جذابیت بیشتر هر مقاله، سعی کنید از تصاویر استفاده کنید. علاوه بر این، از آنجا که جستجوی تصاویر در نتایج گوگل اهمیت زیادی پیدا کرده است، این مهم می‌تواند بازدید خوبی را برای سایت شما ایجاد کند.

 

اگر محتوای بصری دارید، منطقی است که سئو تصویر را بیش از هر زمان دیگری در اولویت کارهای خود قرار دهید. مدتی پیش، گوگل یک ویژگی کاملاً جدید با فیلترهای جالب را برای بخش تصاویر خود ارائه داد. این فیلترهای جالب و جدید نشان می‌دهند که گوگل به خوبی می‌داند که ماهیت یک تصویر چیست و چگونه باید به آنها رتبه دهد.

 

چطور بهترین تصاویر را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

همیشه استفاده از تصاویر اصلی، یعنی عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید، بهتر از عکس‌های موجود در اینترنت است زیرا منحصر به فرد هستند و کپی محسوب نمی‌شوند. مقاله شما به یک تصویر مرتبط با موضوع خود نیاز خواهد داشت. اگر فقط هدفتان این است که با قرار دادن عکس چراغ سبز یوآست سئو را دریافت کنید، این کار اشتباه است.

تصاویر باید موضوع مقاله را منعکس کنند یا اهداف گویا در مقاله بازگو کنند. سعی کنید تصویر را در نزدیکی هر تیتر در مقاله خود قرار دهید. اگر تصویر با تیتر یا کل مقاله مغایرت داشته باشند، مخاطب با مقاله شما ارتباط واقعی برقرار نمی‌کند. برای همۀ این‌ها یک دلیل ساده سئویی وجود دارد؛ تصویر اگر دارای کلمه کلیدی اصلی مقاله باشد، رتبه بهتری کسب خواهد کرد؛ اما در ادامه در مورد رابطه بین تصاویر و سئو بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

برای تصاویر چه نامی مناسب است؟

تصاویر در سئو شامل نام فایل مربوطه هستند که در سیستم شما ذخیره شده‌اند. شما می‌خواهید گوگل بدون اینکه حتی بداند تصویر چه چیزی است، آنچه در مورد ماهیت آن وجود دارد را درک کند، بنابراین از کلمه کلیدی خود در نام فایل استفاده کنید؛ این کار ساده است!

اگر شما در حال نوشتن مقاله‌ای دربارۀ «شهر پاریس» هستید و کلمه پاریس کلمه کلیدی مقاله شماست، حتماً باید از عکس‌های مربوط به پاریس استفاده کنید. برای مثال، تصویری را در سرچ تصاویر گوگل پیدا می‌کنید که طلوع آفتاب در پاریس را نشان می‌دهد. نام فایل باید «طلوع آفتاب در پاریس» باشد.

 

کاهش حجم تصویر

 

از نام‌هایی مانند DSC4536.jpg که معمولاً در زمان عکسبرداری به طور خودکار روی تصاویر قرار می‌گیرند استفاده نکنید. نام عکس باید با آن چیزی که تصویر نشان می‌دهد، مشابه باشد. اگر در تصویر یک اسب سیاه در حال دویدن است، باید نام عکس مرتبط با دویدن اسب و کلمه کلیدی مقاله شما باشد.

 

برای تصاویر از چه فرمتی استفاده کنیم؟

برای تصاویر، قالب مناسبی وجود ندارد و این مورد به نوع تصویر و نحوه استفاده از آن بستگی خواهد داشت. به طور خلاصه، توصیه می‌کنیم از فرمت‌های زیر استفاده کنید:

  • JPEG را برای عکس‌ها یا تصاویر بزرگ‌تر انتخاب کنید زیرا از نظر رنگ و وضوح با اندازه فایل نسبتاً کم حجم، نتایج خوبی ارائه می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید شفافیت پس زمینه را در تصویر خود حفظ کنید، از PNG استفاده کنید.
  • می‌توانید از WebP به جای JPEG و PNG استفاده کنید. این فرمت تصاویری با کیفیت بالا و حجم فایل کمتر را ارائه می‌دهد. برای تبدیل تصویر خود به WebP، می‌توانید از ابزاری مانند Squoosh استفاده کنید.
  • برای لوگو و نمادها از SVG استفاده کنید. با کمک CSS یا JavaScript می‌توانید تصاویر را در قالب SVG مدیریت کنید؛ به عنوان مثال، اندازه آن‌ها را بدون افت کیفیت تغییر دهید.

 

اندازه تصاویر چقدر باشد؟

زمان بارگیری یا لود شدن صفحات برای سئو مهم است. هرچه سایت سریع‌تر بالا بیاید، کاربران زمان کمتری را انتظار می‌کشند. به طور کلی، تصاویر می‌توانند تأثیر زیادی در زمان بارگذاری داشته باشند، به ویژه هنگامی که می‌خواهید یک تصویر بزرگ را در ابعاد بسیار کوچک نشان دهید؛ به عنوان مثال، اگر یک تصویر 2500 × 1500 پیکسل را در اندازه 250 × 150 پیکسل نمایش دهید، باید انتظار این را داشته باشید که حجم تصویر بزرگ‌تر لود می‌شود!

بنابراین اندازه تصویر را به همان اندازه که می‌خواهید نمایش داده شود، تغییر دهید. وردپرس با ارائه تغییر اندازه تصویر در اندازه‌های مختلف به شما کمک می‌کند تا این کار را انجام دهید. متأسفانه، این بدان معنا نیست که کاهش حجم تصاویر امکان پذیر است، وردپرس فقط اندازه نمایش تصویر را تغییر می‌دهد و نه حجم آن را! شما برای این کار باید از برنامه‌ای مانند «فتوشاپ» استفاده کنید. در هر صورت، سئو و حجم تصاویر رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

 

مطالعه مقاله‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

۱- متا دیسکریپشن (meta description) چیست ؟ نمونه های جذاب برای آن

۲-آموزش ۰ تا ۱۰۰ انکرتکست [Anchor text] در سئو 

۳- عوامل موثر در سرعت صفحات سایت

 

کاهش حجم تصاویر چگونه است؟

باید مطمئن شوید که حجم تصاویر در کمترین اندازه خود هستند. البته، اکثر ما ترجیح می‌دهیم از تصاویر با بالاترین کیفیت ممکن استفاده کنیم تا محتوا از همۀ نظر عالی باشد.

اگر می‌خواهید بدون افت کیفیت، حجم تصاویر خود را کاهش دهید، ما توصیه می‌کنیم از ابزارهایی مانند ImageOptim یا وبسایت‌هایی مانند TinyPNG،Squoosh ، JPEGmini ، jpeg.io  یا Kraken.io استفاده کنید. وقتی تصاویر خود را بهینه کردید، می‌توانید صفحه خود را با ابزارهایی مانندGoogle PageSpeed Insights ، Lighthouse ، WebPageTest.org یا Pingdom تست کنید تا ببینید چقدر در کاهش حجم تصاویر موفق عمل کرده‌اید.

 

تأثیر متن جایگزین یا  alt text در سئو چقدر است؟

متن alt (متن جایگزین تصویر یا تگ alt) به راحتی به تصاویر اضافه می‌شوند. این ویژگی مهم باعث می‌شود تا محتوای تصویر را برای الگوریتم‌های گوگل قابل فهم کنید. وقتی کسی در گوگل متنی را جستجو می‌کند که با متن alt تصویر یکی است، در بخش جستجوی تصویر گوگل، عکس مربوطه قابل مشاهده خواهد بود.

مطمئن شوید که متن جایگزین را به هر تصویری که اضافه می‌کنید، شامل کلمه کلیدی، مترادف‌های کلمه کلیدی و توصیف تصویر مربوطه باشد. بنابراین، هم موتورهای جستجو و هم افراد می‌توانند نسبت به آن کلمه‌ای که سرچ می‌شود و گوگل آن را پیدا می‌کند، رابطه‌ای برقرار کنند. هر چه اطلاعات مربوط به یک تصویر مرتبط‌تر باشد، تصویر مورد نظر برای موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 

سایت مپ تصاویر XML چیست؟

سایت مپ تصاویر XML اطلاعات بیشتری در مورد تصاویر موجود در صفحات به گوگل ارائه می‌دهد. اطلاعات موجود در سایت مپ تصاویر به گوگل کمک می‌کند تصاویری را که ممکن است پیدا نکنیم (مانند تصاویری که سایت شما با کد جاوا اسکریپت طراحی شده‌اند) را کشف کند. با این کار خزنده‌های گوگل تصاویر را بررسی کرده و آنها را ایندکس می‌کنند. برای ساخت سایت مپ XML می‌توانید از «یوآست سئو» و دیگر افزونه‌های وردپرس استفاده کنید.

 

XML sitemap images

 

استفاده از کپشن برای تصاویر ضروری است؟

کپشن تصویر متنی است که زیر عکس داخل مقاله قرار می‌گیرد؛ اما چرا کپشن‌ها برای سئوی تصاویر مهم هستند؟ زیرا افراد هنگام خواندن مقاله به آنها توجه می‌کنند. همزمان با دیدن مقاله، افراد تمایل دارند تیترها، تصاویر و کپشن‌ها را بررسی کنند. عناصری که به چشم کاربر خوش می‌آیند شامل عناوین،، اندازه فونت، رنگ متن، نقل قول، گرافیک، کپشن، جدول و بسیاری موارد دیگر هستند.

کپشن‌ها به طور متوسط ​​ بیشتر از متن اصلی خوانده می‌شوند، بنابراین استفاده نکردن از کپشن می‌تواند به معنای از دست دادن فرصت جذب تعداد زیادی از خوانندگان بالقوه باشد؛ اما باید برای هر تصویر از کپشن استفاده کرد؟ خیر، زیرا گاهی اوقات تصاویر اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. اگر تصویر نیاز به توضیح اضافه دارد، باید از کپشن استفاده کنید.

 

نتیجه گیری: حجم و سایز عکس عاملی تعیین کننده در تجربه کاربری

در این مقاله یاد گرفتیم که چرا اصلا باید برای عکس‌های سایت اسم و سایز مناسبی داشته باشیم و نه تنها درباره آنها اطلاعات به دست آوردیم بلکه یاد گرفتیم که دقیقا چه سایز و متنی برای آنها در نظر بگیریم که از دید کاربرها و همچنین موتور جستجوی گوگل خوانا و قابل فهم باشد. همچنین به بحث شیرین آلت تکست یا همان متن جایکزین عکس نیز پرداختیم. تمامی مواردی که گفتیم نه تنها به بهبود سایت شما برای مخاطبان کمک می‌کند بلکه می‌تواند عاملی باشد که مورد اعتماد گوگل واقع بشوید و گاها رتبه سایت شما را با توجه به تجربه کاربری خوبی که از کاربران دریافت می‌کنید تغییر دهند.

اگر برای بهبود رابط کاربری سایت خود تلاش می‌کنید، به مواردی که در بالا بیان شدن توجه کنید. تکنیک‌های بهینه سازی تصویر از جمله تغییر اندازه عکس، استفاده از تگ alt، کاهش حجم تصاویر و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شوند محتوای شما توسط موتورهای جستجو بررسی شوند. این کار باعث جذب بیشتر مخاطب و بهبود رتبه شما در نتایج گوگل می‌شود.

 

پست های مشابه

تغییر دامنه بدون افت سئو

12

آبان

تیم تحریریه سئولب

راهنمای جامع نوشتن پروپوزال سئو

08

آبان