فرصت باقی مانده تا رویداد ۱۰ مرداد

روز

ساعت

دقیقه

ثانیه

راهنمای کامل سئو تکنیکال

12 اردیبهشت 1401

اگر با دنیای سئو آشنایی دارید، حتما اصطلاح سئوی تکنیکال به گوشتان خورده است. در این مطلب می‌خواهیم اصول اولیه سئوی تکنیکال را با هم مرور کنیم. شاید عنوان سئوی تکنیکال ترسناک به نظر برسد، اما رعایت همین اصول می‌تواند تفاوت بین یک سایت با رتبه‌بندی بالا و سایتی باشد که هیچ جایگاهی ندارد. البته حق دارید که از سئو تکنیکال بترسید، این بخش اصلا ساده نیست.

در این مطلب می‌خواهیم به شما نشان دهیم که بهتر است به چه وجوهی از آن توجه کنید یا حداقل از  توسعه‌دهنده وبسایت خود بخواهید که به آنها توجه کند. اما قبل از هر چیز باید بدانید که سئوی تکنیکال چیست؟

 

سئوی تکنیکال چیست؟

یکی از مهم ترین مباحث درآموزش سئو، آموزش سئو تکنیکال می باشد. منظور از سئوی تکنیکال آن دسته فعالیّت‌هایی است که سایت شما را برای مرحله خزیدن ربات‌های گوگل و ایندکس شدن بهینه می‌کند. با این فعالیت‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنید که به صفحات شما دسترسی داشته باشند، عملیات خزیدن ربات‌ها انجام شود و در نهایت صفحه بدون هیچ مشکلی تفسیر و ایندکس شود. به آن تکنیکال می‌گویند چون هیچ ارتباطی به محتوای صفحه شما ندارد و هدفش بهینه‌سازی زیرساخت‌های سایت است.

 

سئوی تکنیکال بخشی از آن چیزی است که با عنوان سئوی داخلی می‌شناسیم و بر عناصر داخلی وبسایت شما تمرکز می‌کند. سئو داخلی در مقابل سئوی خارجی قرار دارد که هدف آن به نمایش گذاشتن سایت از طریق عناصر و کانال‌های خارجی است.

 

چرا باید از سئوی تکنیکال استفاده کنید؟

گفتیم که سئو تکنیکال به عملیات‌‌هایی مانند خزیدن ربات‌ها و ایندکس شدن کمک می‌کند. داستان اینجاست که گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش هستند تا برای هر عبارت جستجو شده، بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهند. به همین دلیل ربات‌های موتور جستجویی مانند گوگل، هر سایت را بر اساس عوامل و معیارهای مختلف می‌سنجد. تعدادی از این معیارها بر اساس تجربه کاربر هستند، مثل اینکه سرعت بارگزاری صفحه چقدر است.

 

سئو تکنیکال چیست

 

گروهی دیگر اما به ربات‌های گوگل کمک می‌کنند تا بفهمند در صفحه شما چه می‌گذرد یا صفحه شما درباره چیست. این همان چیزی است که با کمک داده‌های ساختاری یا structured data به آن می‌رسیم. بنابراین با بهینه کردن بخش تکنیکال صفحه شما در واقع به گوگل یا سایر موتورهای جستجو کمک می‌کنید که سایت شما را بهتر بفهمند. اگر در این بهینه‌سازی موفق عمل کنید، نتایج آن را در رتبه‌بندی سایتتان خواهید دید.   

البته سئوی تکنیکال یک سوی دیگر هم دارد و شما ممکن است به جای بهینه‌سازی با اشتباهاتتان سایت را دچار مشکل کنید. مطمئن باشید اولین نفری نیستید که سعی به بهبود وضعیت سایت داشته اما به جای آن کل سایت را از چشم موتورهای جستجو پنهان کرده چرا که دستور اشتباهی را در فایل robots.txt قرار داده است. اما نباید صرفا برای خوش‌آمد موتورهای جستجو به فکر بهینه کردن جنبه تکنیکال سایت خودتان باشید. داشتن سایتی سریع، واضح و با دسترسی آسان در تجربه کاربری مخاطبان شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مهم ترین هدف سئو تکنیکال چیست؟

هنگامی که یک سایت راه اندازی می شود، هدف این است که ارزشی به کاربران ارائه شود. این ارزش می تواند یک محصول، خدمات یا حتی محتوای ارزشمند باشد! بنابراین فرقی نمی کند که چه سایتی دارد، در هر صورت هدف از راه اندازی آن این است که ارزشی ارائه کنید. حال اگر کاربری وارد سایت شما شود اما نتواند به خوبی با سایت تعامل برقرار کند، در این صورت نمی تواند به هدفش برسد. برای مثال فرض کنید کاربر قصد خواندن یک مقاله را دارد که در بلاگ سایت شما موجود است. در این صورت اگر کاربر وارد سایت شما شود اما سایت برای او بارگذاری نشود، چه اتفاقی می افتد؟ کاربر سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می رود.

بنابراین مهم ترین چیزی که در سایت وجود دارد، این است که سایت به خوبی برای کاربران بارگذاری شود و کاربر بتواند به خوبی با صفحات سایت شما تعامل برقرار کند. از طرف دیگر، فقط کاربران نیستند که باید با سایت شما تعامل برقرار کنند. بلکه ربات های گوگل و سایر موتورهای جستجو هم نیاز دارند تا بتوانند به راحتی به سایت شما دسترسی داشته و تعامل برقرار کنند. این مسائل باعث می شود تا سئو تکنیکال اهمیت زیادی پیدا کند و مهم ترین هدف آن هم این است که کاربر و ربات های گوگل به راحتی بتوانند با سایت شما تعامل برقرار کنند. در غیر این صورت، سایت شما با شکست مواجه می شود؛ فرقی هم نمی کند که چقدر بودجه بابت محتوا، خدمات و تبلیغات خود صرف کرده باشید.

 

سئو تکنیکال دقیقا شامل چیست؟

همان‌‌طور که گفته شد، سئو تکنیکال مجموعه‌ای از اقدامات است که در سایت انجام می‌شود تا آن را برای موتورهای جستجو آماده سازد. سوال اینجاست که این مجموعه اقدامات شامل چیست؟

 

۱- بهینه‌سازی کدهای HTML

HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که از طریق آن به مرورگر نشان می‌دهید چه چیزی را به نمایش بگذارد. کدهای HTML در واقع همان قالب و محتویات صفحات وب هستند که در ترکیب با کدهای CSS صفحه‌ای را برای نمایش آماده می‌کنند و مرورگر آن را به نمایش می‌گذارد. از سال 2008 نسخه جدیدی از آن به بازار آمد که آخرین و کامل‌ترین ویرایش این زبان نشانه‌گذاری به حساب می‌آید و به آن HTML5 می‌گویند. هرچند این زبان نشانه‌گذاری بارها به روز رسانی شده است، اما اصلی‌ترین آن در سال 2014 اتفاق افتاد.

 

Technical seo

 

خب چرا استفاده از HTML5 در سئوی تکنیکال تأثیرگذار است؟ کدهای HTML به شما کمک می‌کنند صفحات را برای ربات‌ها خوانا کنید. وقتی کاربری به صفحه شما رجوع می‌کند، با دیدن صفحه متوجه محتوای ارائه شده هست، مثلا وقتی این صفحه دیده می‌شود، کاربر می‌بیند که در اولین بخش، مطلبی درباره سئوی تکنیکال نوشته شده و در ادامه آن تصویری گرافیکی وجود دارد که سه نفر در آن طراحی شده‌اند. اما ماجرا برای ربات‌های خزنده به شکل دیگری است، آنها مجموعه‌ای از کدها می‌بینند که می‌تواند گویای محتوای داخلی آنها نباشد.

HTML به شما کمک می‌کند با استفاده از کدهایی که برای ربات‌ها خواناست، به آنها بفهمانید که در هر بخش از صفحه چه چیزی وجود دارد. علاوه بر دو تگ عنوان یا بدنه که مشخص می‌کنند بخش قابل نمایش و غیرقابل نمایش صفحه کجاست، مجموعه‌ای از تگ‌ها هستند که به خزندگان و الگوریتم‌های گوگل نشان می‌دهند در بخش قابل نمایش صفحه چه می‌گذرد.

 

۲- خوانایی صفحات

در بخش قبل خواندید که با کمک کدهای HTML5 می‌توانیم صفحات را برای ربات‌ها خواناتر کنیم. اما تلاش ما برای خواناتر کردن صفحه فقط به استفاده از تگ‌های HTML5 محدود نمی‌شود، همچنان اقدامات بیشتری هست که باید به کمک آنها وبسایت را ارتقا دهیم. اقداماتی که به اختصار درباره آنها صحبت می‌کنیم.

 

۳- ساختار مناسب url ها

یکی از کارهای بسیار مهم در زمینه سئوی تکنیکال، داشتن ساختار url صحیح است. رسیدن به این ساختار مبحث مفصلی است که به آن جداگانه پرداخته می‌شود، اما به طور خلاصه، url خوب باید:

  1. هدفمند باشد، پس از کلماتی مانند از، با و به استفاده نکنید. در 99 درصد از موارد این کلمات اطلاعات خاصی از صفحه شما ارائه نمی‌کنند
  2. تا جای ممکن کوتاه باشد. البته اگر به انتقال هدف و مفهوم صفحه کمک می‌کند می‌توانید از این پیشنهاد چشم‌پوشی کنید.
  3. در آن برای جدا کردن کلمات از هم از – به جای _  استفاده شود. استفاده از زیرخط باعث می‌شود دو کلمه به عنوان یک کلمه در نظر گرفته شوند.
  4. شامل کلمه کلیدی صفحه باشد. بهتر است اگر امکان آن وجود دارد، کلمه کلیدی صفحه را در url بگنجانید تا هم به کاربر و هم به ربات‌ها نشان دهید که صفحه درباره چیست.
  5. در نگارش آن تنها از کاراکترهایی مانند اعداد و حروف استفاده شده باشد.

 

۴- قابل خزش بودن صفحات

درباره اهمیت این مسأله بارها صحبت شد و گفتیم که هدف اصلی سئوی تکنیکال همین ربات‌های خزنده هستند که سایت‌ها را می‌خوانند و محتوای آنها را بررسی می‌کنند. بهترین راه برای این کار استفاده از لینک‌های داخلی است. با تکیه بر این لینک‌ها شما صفحات سایتتان را به یکدیگر متصل می‌کنید و وقتی ربات برای خواندن یک صفحه وارد سایت می‌شود، از طریق این لینک‌ها وارد ده‌ها و شاید صدها صفحه دیگر می‌شود.

قابلیت خزش در سئو تکنیکال

راه‌های دیگری که برای مدیریت خزندگانِ موتورهای جستجو دارید، شامل فایل robots.txt  و تگ متا رباتز می‌شود. فایل robots.txt  ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می‌کند به ربات‌ها جهت دهید. البته کار با این فایل دانش فنی لازم دارد چرا که هر خطایی می‌تواند پیامدهای سنگینی برای سایت داشته باشد. با استفاده از تگ متا رباتز می‌توانید به ربات‌‌ها بگویید که صفحه‌ای را بخوانند، اما آن را در نتایج جستجو نشان ندهند.

 

۵- قابل ایندکس بودن صفحات

بعد از اینکه ربات‌های خزنده، سایت را خواندند، به مرحله ایندکس کردن می‌رسیم. ایندکس کردن یعنی دانلود صفحه وب سایت در سرور موتور جستجو و قرار گرفتن آن در ایندکس این جستجوگران. برای اینکه صفحه شما ایندکس شود، ربات‌های گوگل باید به آن رجوع کرده و محتویات صفحه را خوانده باشند. این اتفاق زمانی می‌افتد که صفحۀ شما به صفحه یا صفحات دیگری متصل باشد. اما راه‌های دیگری هم هستند که به شما کمک می‌کنند ربات‌های گوگل را به صفحه خود بکشید و آن را ایندکس کنید.

یکی از بهترین راهکارها در این زمینه استفاده از نقشه سایت یا sitemap است. این فایل درواقع شمایلی کلی از سایت شما است. شرکت‌های هاستینگ معمولا به شکل اتومات این فایل را ایجاد می‌کنند. البته داشتن نقشه سایت برای سایت‌های کوچک با تعداد صفحات کم ضروری نیست، همینکه صفحه اصلی ایندکس شود، کافیست.

 

سئوی تکنیکال حرفه‌ای

آنچه در بخش پیش گفتیم، بر خوانایی صفحات متمرکز بود، اما اقداماتی هم هستند که بخشی از سئوی تکنیکال به حساب می‌آیند اما دانش فنی و تخصصی بیشتری نیاز دارند. اگر به فکر بهبود سایتتان از نظر تکنیکال یا فنی هستید، در اولین قدم باید خوانایی آن را بهینه کنید. یعنی باید تمام اقداماتی که در بخش قبل گفته شد انجام دهید تا مطمئن شوید سایت خوانایی لازم را دارد. بعد از آن می‌توانید سراغ فعالیّت‌های فنی‌تر بروید. فعالیّت‌هایی که اکنون به آنها اشاره می‌کنیم.

 

۱- بهینه سازی سرعت سایت

سایت‌هایی که اصول سئوی تکنیکال در آنها رعایت شده، سریع هستند. بیش از 53 درصد از کاربرانی که از گوشی موبایل برای جستجوهای اینترنتی استفاده می‌کنند، سایت‌هایی را که بیش از 3 ثانیه برای بارگذاری احتیاج دارند، ترک می‌کنند. همین کافی است تا شما را متوجه اهمیت سایت سریع کند. کاهش تعداد درخواست‌های HTML، بهینه کردن سایز عکس‌ها و استفاده از هاست سریع می‌تواند در سرعت نهایی سایت شما بسیار تأثیرگذار باشد.

سرعت لود سایت

 

قدرتمندترین و شناخته‌شده‌ترین ابزار برای بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت اما، شاید جی‌تی‌متریکس باشد. جی‌تی‌متریکس یک سایت تحلیلی قوی است که با آنالیز سایت، راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه می‌دهد. این راهکارها می‌کوشند تا با بهینه‌سازی سرعت و عملکرد سایت، تجربه کاربری بهتری را در اختیار مخاطبان و کاربران صفحه شما قرار دهند.

برای آنالیز سایتتان، کافیست به آدرس gtmetrix.com مراجعه و آدرس سایت خود را وارد کنید. بعد از اینکه اسکن سایت به اتمام رسید، آنالیزی از زمان مصرف شده تا بارگذاری کامل سایت را در مقیاس ثانیه خواهید دید. به‌علاوه، حجم کلی صفحه و تعداد درخواست‌های رد و بدل شده تا زمان بارگذاری صفحه را هم متوجه می‌شوید.

 

تحلیل اطلاعاتی که جی‌تی‌متریکس ارائه می‌کند و رفع آنها دانش فنی نیاز دارد. از آنجایی که این مباحث پیچیده هستند و نیاز به توضیحات بیشتری دارند، مجموعه‌ای از آموزش‌ها را با عنوان آموزش جی‌تی‌متریکس آماده کرده‌ایم که می‌‌توانید به آن رجوع کنید.

 

۲- داده‌های ساختاری یا structured data

یکی دیگر از بخش‌های سئو تکنیکال استفاده از داده‌های ساختاری است. داده‌های ساختاری یا نتایج غنی‌ شده آن دسته از اطلاعات هستند که باعث می‌شوند وبسایت شما در صفحه نتایج جستجو به شکل معمول آن یعنی یک لینک آبی و توضیحات خارج شوند. داده‌های ساختاری اطلاعات بیشتری از صفحۀ شما ارائه می‌دهند و به موتورهای جستجو کمک می‌کنند درک بهتری از محتویات صفحات شما داشته باشند.

 

structure data  in technical seo

 

موتورهای جستجوی اصلی، زبان مشترکی دارند که به آن اسکیما گفته می‌شود. اسکیماها مجموعه‌ای از داده‌های ساختاریافته هستند که موتور جستجو قابلیت درک آنها را دارد. اسکیماها انواع مختلفی دارند که با مراجعه به سایت schema.org می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر اسکیما زبانی برای ارائه محتویات صفحه باشد، داده‌های ساختاریافته، اطلاعاتی هستند که می‌خواهید آن را به نمایش درآورید.

 

داده‌های ساختاری، محتویات صفحه را مشخص می‌کنند و کاربری اطلاعات را به مخاطب نشان می‌دهند. وقتی با استفاده از اسکیما، داده‌های ساختاریافته‌ای را به موتور جستجو می‌دهید، موتور جستجو متوجه هدف صفحه می‌شود و می‌تواند آن را به شکلی کاربردی‌تر در اختیار کاربر قرار دهد. در نتیجه، نتایج غنی‌شده یا rich results شکل می‌گیرند که تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

 

استراکچر دیتا مطلب مفصلی است که در مقاله‌ای جداگانه درباره آن صحبت شده است، اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، حتما به این مقاله رجوع کنید.

 

۳- تگ کنونیکال یا Canonical Tag

گاهی در سایت‌ها صفحاتی با محتوای مشابه پیدا می‌شود. مثلا یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید که مدل‌های مختلفی از یک محصول را می‌فروشد. قاعدتا این محصولات به جز چند مورد جزئی در سایر ویژگی‌ها و توضیحات با هم یکی هستند. مشکلی که اینجا پیش می‌آید این است که ربات‌های خزنده متوجه این تفاوت نخواهند شد.

شاید کاربری که به سایت شما مراجعه می‌کند متوجه این تفاوت باشد، اما برای ربات‌ها این صفحاتی یکسان هستند که صرفا url متفاوتی دارند و همه ما می‌دانیم که نظر گوگل درباره محتوای تکراری خیلی مثبت نیست.

 

برای اینکه ربات‌ها و در نتیجه موتورهای جستجو را از   نجات دهیم، باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم. تگی که در بخش تگ <Head>  صفحه قرار می‌گیرد و به موتور جستجو می‌گوید که از میان همۀ صفحات مشابه، کدام یکی را به عنوان صفحه مرجع در نظر بگیرد. با این کار علاوه بر اینکه به ربات‌ها برای تشخیص صفحه اصلی کمک می‌کنیم، جلوی رقابت صفحات سایتمان با یکدیگر را نیز گرفته‌ایم.

 

۴- امنیت و گواهی SSL

ایمن بودن سایت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. بعد از اینکه در سال 2014، نقص ایمنی در سایت‌ها باعث هک شدن و لو رفتن اطلاعات بسیاری از کاربران شد، نگرانی‌های درباره بالا بردن امنیت سایت‌ها بیشتر شد. از همان زمان بود که انتقال اطلاعات بین کاربر و سرور به شکلی کدگذاری انجام شد تا از سرقت اطلاعات جلوگیری شود. از سال 2017، گوگل به تمام سایت‌هایی که از رمزگذاری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کردند علامتی اختصاص داد که نشان از امنیت آنها بود. این علامت، قفلی است که در کنار آدرس برخی از سایت‌ها می‌بینید.

 

امنیت سایت در سئو تکنیکال

 

برای اینکه رمزگذاری اطلاعاتی انجام شود، سایت باید گواهی SSL داشته باشد که نشانه‌اش تغییر آدرس سایت از http به https است و علامت قفلی که کنار سایت‌ها دیده می‌شود. از سال 2014، داشتن گواهی SSL عاملی برای بهبود رتبه‌بندی سایت شد و درنتیجه یکی از عواملی که در سئو تکنیکال حتما بررسی می‌شود، داشتن همین گواهی است.

 

۵- استفاده از AMP

با هوشمند شدن گوشی‌های تلفن همراه و قابلیت‌های رو به پیشرفت‌شان، طبیعی است که جایگاه جستجوهایی که در این ابزار سودمند انجام می‌شود هم بیشتر شود. از آنجایی که تعداد خیلی زیادی از کاربران از تلفن همراهشان برای گشت زنی در اینترنت استفاده می‌کنند، گوگل و سایر موتورهای جستجو، اهمیت بیشتری برای جستجوهای موبایلی قائل شده‌اند. سرانه استفاده اینترنت در گوشی‌های همراه چندین برابر حجم استفاده شده در دستگاه‌هایی مانند لپ‌تاپ یا کامپیوتر است.

با توجه به آنچه گفته شد متوجه می‌شوید که داشتن سایتی که کاربری خوبی در گوشی‌های همراه داشته باشد چقدر اهمیت دارد. AMP یکی از پروژه‌های گوگل است که به شما کمک می‌کند تا وبسایتتان بالاترین سرعت را در تلفن‌های هوشمند داشته باشد. گوگل AMP را با همکاری هزاران توسعه‌دهنده وب، وبسایت، شرکت‌های نشر و شرکت‌های تولید تکنولوژی ساخته است. بیش از 1.5 میلیارد صفحه AMP تا امروز ساخته شده است و بیش از 100 برنامه و تکنولوژی وجود دارد که از AMP پشتیبانی می‌کنند.

 

سایتی که با فرمت AMP ساخته شود، عملکرد و سرعت بهتری دارد و در نمایش نتایج منعطف‌تر عمل می‌کند. از سال 2016، گوگل به تمام صفحاتی که از فرمت AMP استفاده می‌کنند اعتبار بیشتری می‌دهد. بنابراین، استفاده از آن می‌تواند در رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو به شدت تاثیرگذار باشد. به همین دلیل هم هست که AMP یکی از مواردی است که در سئوی تکنیکال به آن پرداخته می‌شود.

 

۶- مدیریت جاوا اسکریپت‌ها

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی تفسیری است که خط به خط اجرا می‌شود و همین نحوه خوانش، باعث کند شدن آن می‌شود. به علاوه، جاوا اسکریپت زبانی شی‌گرا است و رویکری جزءنگر دارد یعنی از جز به کل حرکت می‌کند. شاید درک یک زبان برنامه‌نویسی و تفاوت‌هایش با سایر زبان‌ها سخت باشد، به ویژه برای افرادی که برنامه‌نویسی انجام نمی‌‌دهند، اما نگران نباشید، چون هدف اینجا به هیچ وجه یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی نیست. آنچه ما با آن سروکار داریم، بهینه کردن این زبان به گونه‌ای است که سایت را برای موتورهای جستجو آماده کند.  

 

javascript  در سئو تکنیکال

 

یکی از مسائلی که در سئو تکنیکال مورد اهمیت است، همین جاوااسکریپت است. شما با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توانید سایت را برای ربات‌های گوگل بهینه کنید تا عملیات خزیدن، رندر کردن و ایندکس کردن با سرعت بهتری انجام شود. به‌علاوه، جاوااسکریپت به شما کمک می‌کند تا مشکلات سایت را پیدا کرده و آنها را حل کنید یا حتی جلوی وقوع آنها را بگیرید. با جاوااسکریپت متوجه می‌شوید که آیا صفحه شما خوانایی دارد و سرعت بارگذاری صفحه را بالا می‌برید.

۷- بهینه سازی ساختار سایت برای ربات ها

یکی دیگر از مسائل بسیار مهمی که برای رتبه گرفتن سایت در گوگل اهمیت دارد، ساختار سایت است. اگر ساختار سایت بهینه باشد، می توانید رتبه خوبی در گوگل بگیرید اما اگر ساختار سایت بهینه نباشد، به این معنی است که کاربر به راحتی نمی تواند در سایت شما گشت و گذار کند! در نهایت گوگل سایت شما را به کاربران جستجوکننده نمایش نمی دهد و نمی توانید ترافیک خوبی از طریق گوگل دریافت کنید. اما بهینه بودن ساختار سایت توسط چه چیزی بررسی می شود؟ توسط ربات های گوگل. ربات های گوگل استانداردها و معیارهای خاص خود را دارند که با کمک آن بهینه بودن ساختار سایت را بررسی می کنند.

اگر ساختار سایت بهینه نباشد، گوگل به راحتی نمی تواند به بخش های مختلف سایت دسترسی پیدا کند! دلیل آن هم این است که ربات های گوگل هنوز خیلی پیشرفته نیستند و شما باید با بهینه سازی ساختار سایت خود به آن ها کمک کنید.

۸- بهینه سازی فایل robot.txt

ربات های گوگل زبان بصری متوجه نمی شوند و باید با کدها با آن ها صحبت کنید! در واقع ربات ها آنقدر هوشمند نیستند که بتوانند خودشان متوجه شوند، بلکه باید با زبان کدنویسی به آن ها چیزهایی را بفهمانید. یکی از فایل هایی که در هر سایتی وجود دارد، فایل robot.txt است. این فایل حاوی کدهایی است که به ربات های گوگل دستور می دهد تا کاری انجام دهند. مثلاً می توانید به ربات های گوگل بگویید که کدام صفحات سایت ایندکس شود و کدام ایندکس نشود. بنابراین بهینه سازی فایل ربات ها اهمیت بسیار زیادی دارد و در آموزش سئو تکنیکال هم به آن توجه زیادی می شود.

شما باید خط به خط کدهای این فایل را بررسی کنید تا ایرادی وجود نداشته باشد! گاهی اوقات سایت ها متوجه می شوند که سایت آن ها ایندکس نمی شود. در این صورت همه چیز را امتحان می کنند غیر از بررسی این فایل. در نهایت با بررسی این فایل متوجه می شوند که دسترسی ربات های گوگل به آن بسته است و همین مسئله باعث شده تا سایت موردنظر نتواند رتبه خوبی کسب کند. اگر نمی خواهید با چنین مشکلی مواجه شوید، حتماً به این فایل توجه و آن را بهینه سازی کنید.

۹- بررسی لینک های شکسته و صفحات 404 سایت

شاید خودتان ندانید اما گاهی اوقات لینک هایی در بخش های مختلف سایت درج می کنید که پس از مدتی، صفحه آن حذف می شود یا آدرس آن صفحه تغییر می کند. در این صورت کاربر با کلیک کردن بر روی آن، وارد صفحه 404 می شود که نشان دهنده عدم وجود چنین صفحه ای در سایت است. این صفحه می تواند به اعتبار سایت شما آسیب بزند؛ البته نه تنها با یک یا دو بار مواجه شدن کاربر با این صفحه. بلکه اگر این مسئله تداوم داشته باشد، اعتبار سایت شما زیر سوال می رود.

این مسئله نه تنها برای کاربران، بلکه برای گوگل هم به همین صورت است! اگر گوگل در سایت شما با صفحات 404 زیادی مواجه شود، به این معنی است که آن سایت اعتبار زیادی ندارد و در نهایت روی رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت. بنابراین در سئو تکنیکال یکی از مهم ترین مسائلی که باید به آن توجه داشته باشید، بررسی لینک های شکسته و 404 سایت است. لینک های شکسته را تصحیح کنید و اگر حذف شده آن را ریدایرکت کنید. این کار به شما کمک می کند تا اعتبار سایت شما آسیب نبیند و بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

۱۰- بررسی تکراری نبودن صفحات سایت

یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام ورود ربات های گوگل به سایت شما بررسی می شود، محتوای صفحه است. اگر محتوای صفحه شما تکراری باشد، گوگل آن را به عنوان اسپم و محتوای کپی شناسایی می کند که در این صورت آن صفحه رتبه نمی گیرد. حتی کلمات کلیدی هر صفحه هم باید مجزا باشد تا آن صفحه بتواند با کلمه کلیدی خاص خودش رتبه بگیرد.

بنابراین یکی از مهم ترین چیزهایی که باید در سئو تکنیکال سایت در نظر داشته باشید، جلوگیری از وجود صفحات تکراری است. صفحات شما باید عنوان، محتوا و کلمه کلیدی تکراری نداشته باشند تا بتواند نظر گوگل و کاربران را جلب کند. در گوگل سرچ کنسول ابزاری وجود دارد که با کمک آن می توانید صفحات تکراری خود را شناسایی کنید و چاره ای برای آن بیندیشید. پس از شناسایی صفحات تکراری خود می توانید محتوای جدید برای آن بنویسید و آن را به صورت کامل ویرایش و بهینه سازی کنید.

۱۱- بررسی امنیت سایت

امنیت سایت همیشه بخش مهمی از مسائل مدیریت آن است! تا چند سال قبل شاید امنیت تنها برای خودتان و جلوگیری برای از دست رفتن اطلاعات بود. اما در حال حاضر موتورهای جستجو هم به امنیت اهمیت بسیار زیادی می دهند! چرا که هدف موتورهای جستجو تنها این نیست که کاربر را به محتوای موردنظر برساند، بلکه هدفشان این است که امنیت و راحتی کاربر هم به بهترین شکل ممکن تامین شود. همین مسئله باعث شده تا امنیت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو هم اهمیت زیادی پیدا کند.

شاید برایتان جالب باشد اما اگر گوگل متوجه امنیت پایین سایت و هک شدن آن شود، ممکن است شما را جریمه سنگینی کند که تا مدت ها نتوانید به رتبه قبل بازگردید. پس یکی از مسائلی که در سئو تکنیکال وجود دارد، این است که کدنویسی و امنیت سایت شما بهینه باشد تا هکران نتوانند به سادگی به دیتای سایت شما دسترسی پیدا کنند. از طرف دیگر، اگر کاربر متوجه هک شدن سایتی شوند دیگر به سراغ آن نمی روند و یک برندسازی منفی صورت می گیرد. اتفاقی که برای برخی شبکه های اجتماعی در گذشته افتاد و سال ها طول کشید تا بتوانند به جایگاه قبلی خود بازگردند؛ البته برخی از آن ها هم به دلیل برندسازی منفی به صورت کامل از بین رفتند و دیگر وجود ندارند.

۱۲- ایجاد و بهینه سازی سایت مپ

یکی از مهم ترین بخش هایی که در هر سایت وجود دارد، سایت مپ است! سایت مپ در واقع صفحه ای است که تمام صفحات سایت در آن قرار گرفته اند. اما سایت مپ چه کاربردی دارد؟ هنگامی که یک صفحه در سایت خود ایجاد می کنید، لینک آن در سایت مپ قرار می گیرد. گوگل هنگام بررسی سایت به سایت مپ هم توجه ویژه ای دارد. در این صورت تمام لینک های که در سایت مپ قرار دارد را بررسی می کند و آن ها را ایندکس می کند. بنابراین وجود سایت مپ برای هر سایتی اهمیت زیادی دارد و باید حتماً در سایت خود ایجاد کنید.

البته فقط داشتن سایت مپ مهم نیست، بلکه داشتن یک سایت مپ بهینه اهمیت زیادی دارد. چرا که اگر ربات های گوگل نتوانند آن را به خوبی بررسی کنند، در این صورت نمی توانید صفحات خود را به گوگل معرفی کنید. پس ممکن است برخی صفحات شما توسط گوگل دیده نشوند و در نهایت در گوگل رتبه نگیرند. در حالی که ممکن است محتوای آن صفحه واقعاً ارزشمند باشد و کاربران به دنبال چنین محتوایی باشند. پس داشتن سایت مپ بهینه اهمیت زیادی دارد و در تکنیکال سئو باید حتماً آن را رعایت کنید.

۱۳- واکنش گرا بودن سایت برای موبایل و تبلت

در حال حاضر بسیاری از کاربران با کمک موبایل و تبلت از صفحات سایت های مختلف بازدید می کنند! بنابراین اگر کاربری با موبایل وارد سایت شما شود اما محتوای شما به خوبی برای او بارگذاری نشود، سایت را ترک کرده و به سراغ سایت دیگری می رود. در این صورت کاربر تنها به دنبال محتوای خوب نیست، بلکه به دنبال سایتی است که علاوه بر محتوای خوب بتواند آن را به خوبی در موبایل به نمایش بگذارد. در آموزش سئو تکنیکال واکنش گرا بودن سایت هم بررسی می شود و اهمیت زیادی دارد.

در حال حاضر ابزارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید ریسپانسیو بودن سایت خود را بررسی کنید. همچنین این ابزارها به شما خطاهای ریسپانسیو بودن سایت را هم می گویند که با کمک آن می توانید به بهینه سازی نسخه موبایل و تبلت سایت خود بپردازید. در سئو تکنیکال ریسپانسیو بودن سایت اهمیت زیادی دارد و باید حتماً به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

 

آنچه گفت شد بخشی از مهم‌ترین مسائلی است که زیر پرچم سئوی تکنیکال قرار می‌گیرد. هر کدام از مباحث مطرح شده نیاز به مطالعه بیشتر و دقیق‌تر دارد. در این مطلب کوشیدیم تنها اشاره‌ای به این مفاهیم مهم داشته باشیم، در مطالب بعدی، این مفاهیم با جزئیات بیشتری مطرح خواهند شد. 

اگر در فرایند انجام سئو سایت تان با مشکلی مواجه شدید، از خدمات مشاوره سئو در سئولب استفاده کنید

 

پست های مشابه