53 اصطلاح ضروری سئو که بايد آن‌ها را بشناسيد

12 اردیبهشت 1401

اصطلاحات سئو را می‌شناسید؟ فکر می‌کنید دانستن این اصطلاحات چه کمکی به رشد شما می‌کند؟ در صورتی که  به عنوان یک سئو کار می‌خواهید شروع به فعالیت کنید، یا دارای کسب و کاری هستید که یک وب‌سایت دارید و می‌خواهید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید،‌ نیازمند این هستید که با اصطلاحات رایج در سئو آشنا باشید.

ما در اینجا سعی کرده‌ایم 53 تا از مهم‌ترین اصطلاحات‌ تخصصی سئو را به شما معرفی کنیم تا با آشنایی با آن‌ها بتوانید با دید بازتری به دنیای سئو قدم بگذارید. 

 

سرفصل ها

 

آشنایی با 53 اصطلاح رایج در سئو (SEO)

 ۱- ریدایرکت 301 (Redirect 301)

هنگامی که آدرس یک صفحه از سایت خود را به صورت دائمی به یک آدرس جدید تغییر می‌دهید، 301 این امکان را به کاربران و موتور‌های جست و جو می‌دهد تا به آن سایت هدایت شوند. همچنین اگر کاربران آدرس قدیمی را بوکمارک کرده باشند، ریدایرکت 301 باعث می‌شود به صورت اتوماتیک به آدرس جدید بروند.

 

۲- خطای 404 (Error 404 Not Found)

ارور یا خطای 404  از اصطلاحات رایج در سئو است که همگی باهاش آشنا هستیم. موقعی که یک صفحه از روی سایت پاک می‌شود یا به هر دلیلی از دسترس خارج می‌شود، خطای 404 بر روی صفحه به ما نمایش داده می‌شود که بر سئوی سایت نیز تاثیر منفی دارد. 

 

۳- متن جایگزین تصاویر (ALT Text)

برعکس انسان‌ها، موتورهای جست و جو فقط متن جایگزین تصاویر را می‌توانند بخوانند. همیشه سعی کنید از متن‌های مرتبط با تصاویر استفاده شده در محتوای خود استفاده کنید.

 

۴- انکرتکست (Anchor Text)

در هر وب سایت لینک‌هایی به رنگ آبی هستند (البته معمولا وگرنه به هرنگ دلخواهی می‌توانند باشند) که با کلیک بر روی آن‌ها به صفحه دیگری در همان سایت یا سایتی دیگر هدایت می‌شوید که به این لینک‌ها انکرتکست می‌گوییم.

استفاده از انکرتکسکت‌ها به بهبود سئو سایت کمک می‌کند و به موتورهای جست و جو می‌فهماند قرار است با کلیک بر روی این لینک چه محتوایی در انتظار کاربر است.

 

۵-بلاگ (Blog)

بلاگ یا وبلاگ صفحه‌ای است که شما مقالاتی را در اختیار مخاطبین سایت خود برای افزایش آگاهی آن‌ها راجع به محصولات و خدمات خود یا موضوعات مرتبط به سایت خود قرار می‌دهید. هر پست جدید در بلاگ سایت، یک صفحه جدید برای موتورهای جست و جو است و به سئو و رشد ارگانیک سایت شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که صفحه بلاگ را حتما بر روی آدرس دامنه اصلی سایت خود ایجاد کنید. 

 

۶- URL مرکزی (Canonical URL)

گاهی اوقات یک صفحه مشخص از سایت شما از چندین آدرس متفاوت قابلیت دسترسی دارد، مخصوصا صفحات توضیح محصولات در سایت‌های فروشگاهی.

آدرس مرکزی یا کانونی به گوگل می‌فهماند بهترین آدرس برای دسترسی به آن صفحه مدنظر کدام است. شما با استفاده از ابزارهای سایت یا سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توانید URL مرکزی را مشخص کنید.

 

۷- فرم تبدیل (Conversion Form)

فرمی که اطلاعات مشخصی مانند شماره تلفن یا ایمیل را از بازدیدکنندگان سایت شما جمع‌آوری می‌کند. فرم تبدیل در واقع به شما کمک می‌کند بازدیدکنندگان سایت را به سرنخ (Lead) تبدیل کنید.

 

۸- آدرس اصلی سایت (Domain)

آدرس اصلی سایت شما همان دامین است مانند www.mysite.com

توصیه می‌شود آدرس‌ دامنه را برای چندین سایت خریداری کنید چرا که گوگل و سایر موتورهای جست و جو رتبه بالاتری به اینگونه دامنه‌ها خواند داد.

 

۹- فولد (Fold)

به آن قسمتی از صفحه سایت که بر روی صفحه نمایشگر پس از بازشدن بدون اسکرول کردن به پایین دیگر قابل مشاهده نیست فولد می‌گویند.(یک خط فرضی را در نظر بگیرید).

آن چیزی که در سئو مهم است محتوای بالای این خط فرضی یا همان Above the Fold‌ است و موتورهای جست‌وجو اهمیت زیادی برای محتوایی که در ابتدای کار به بازدیدکننده نمایش داده می‌شود قائل هستند.

داشتن تبلیغات زیاد در این قسمت از صفحه، تاثیر منفی بر سئو سایت خواهد گذاشت.

 

۱۰- تگ‌های هدینگ (Heading Tag)

عنوان‌های داخل صفحه از اصطلاحات سئو هستند که با تگ‌های هدینگ که معمولا H1 تا H6 هستند مشخص می‌شوند. انتخاب مناسب این عناوین، به گوگل کمک می‌کند ارتباط بین محتوای اصلی،   یا کلمات کلیدی و عنوان اصلی متن را بهتر درک کند.

 

۱۱- بک لینک (Backlink)

بک لینک یا Inbound Link به لینک‌هایی گفته می‌شود که از دیگر سایت‌ها به سایت شما ارجاع داده می‌شود. بک‌لینک‌ها در سئو بسیار مهم هستند و اگر صفحه یا سایتی که به شما ارجاع می‌دهد رتبه بالایی داشته باشد، به اعتبار سایت شما نزد موتورهای جست و جو کمک می‌کند.

 

۱۲- لینک‌های داخلی (Internal Link)

به هر لینکی که از یک صفحه به صفحه دیگر در داخل یک سایت هدایت شود لینک داخلی می‌گویند.مانند لینک از صفحه بلاگ به صفحه فروش محصولات

 

۱۳- صفحات ایندکس شده(Indexed Page)

تمام صفحاتی که توسط موتورهای جست‌وجو(شما بخوانید گوگل!) ذخیره شده باشند، همان صفحات ایندکس شده هستند. 

 

۱۴- کلمه کلیدی (Keyword)

از مهم‌ترین اصطلاحات رایج سئو، کلمه کلیدی‌ است.

هر صفحه سایت شما برای یک کلمه کلیدی نوشته می‌شود. کلمه کلیدی آن کلمه‌ای است که کاربر در گوگل به دنبال آن است و شما قصد دارید از طریق آن کلمه،‌ کاربر را به سایت خود هدایت کنید. پیداکردن و تحقیق کلمه کلیدی از پایه‌های بحث سئو است. 

 

۱۵- کلید واژه طولانی (Long Tail Keyword)

رقابت در کلمه کلیدی بسیار سخت است اما اگر به سراغ کلید واژه‌های طولانی یا عبارات کلیدی بروید احتمالا کار راحت‌تری در سئو پیش رو دارید. کلمات کلیدی طولانی معمولا بیشتر از دو لغت تشکیل شده اند.

 

۱۶- متا دیتا (Meta Data)

اطلاعاتی که به موتورهای جست و جو می‌گویند وب‌سایت شما راجع به چه موضوعاتی است.

 

۱۷- متا دیسکریپشن (Meta Description)

متا دیسکریپشن یک توضیح کوتاه با کمتر از 160 کاراکتر - البته گاهی تا 300 کاراکتر- که هنگام جست و جو در پایین عنوان صفحه نمایش داده می‌شود و در واقع به شما این فرصت را می‌دهد تا کاربر را قانع کنید برای برطرف کردن نیاز خود، به سایت شما مراجعه کند. 

 

۱۸- رتبه MozRank

MOZrank‌ یکی دیگر از اصطلاحات تخصصی سئو است و اینگونه تعریف می‌شود: یک رتبه بندی لگاریتمی که توسط SEOmoz‌ طراحی شده است و به وب‌سایت ها بر اساس بک‌لینک‌ها کار می‌کند و بر اساس کیفیت نمره‌ای بین 0 تا 10 به سایت‌ها می‌دهد

-اسپم اسکور: اسپم اسکور امتیازی است که ماز از لحاظ اسپم بودن به سایت شما می‌دهد. درصد اسپمی بودن سایت با استفاده از 27 فاکتوری که خود گوگل برای جریمه کردن سایت‌ها معیار قرار می‌دهد مشخص می‌شود و بر اساس درصدهای زیر از کم به زیاد مرتب می‌شود

1% تا 30% = کم

31%??? تا 60% = متوسط

61% تا 100% = زیاد

۱۹- لینک‌های فالو و نوفالو ( Follow & NoFollow links)

هر لینکی که ایجاد می‌شود توسط ربات های موتورهای جست و جو بررسی می‌شود. برنامه‌نویس سایت با قراردادن یک کد در لینک به ربات‌ها می‌فهماند که این لینک اهمیت دارد یا خیر.

  1. لینک‌های فالو به ربات می‌فهماند این لینک مهم است و بر امتیاز هر دو صفحه مبدا و مقصد تاثیر می‌گذارد.
  2. لینک‌های نوفالو به ربات می‌فهماند که این لینک مانند یک متن عادی است و تاثیری در امتیاز صفحات ندارند. کاربرد اصلی دستور نوفالو، لینک‌های تبلیغاتی است. 

 

۲۰- عنوان صفحه (Page Title)

نام صفحه‌ای که در مرورگر سایت نمایش داده می‌شود. بهتر است در پیج تایتل از کلمه  کلیدی استفاده شود. می توانید با مطالعه مطلب نوشتن یک تایتل جذاب با نکات کلیدی ای که در تایتل صفحه باید رعایت شوند آشنا شوید.

 

۲۱- فید آر اِس اِس (RSS feed)

فید RSS یک سیستم بر پایه اشتراک است که به کاربران سایت شما این امکان را می‌دهد تا از آپدیت مطالبی که در سایت یا بلاگ می‌گذارید آگاه شوند.

 

۲۲- صفحه نتایج موتور جست‌وجو (SERP=Search Engine Results Page)

هنگامی که یک کلمه را در گوگل (یا موتورهای جست و جوی دیگر) تایپ می‌کنید و سپس کلید اینتر را می‌زنید، یک صفحه برای شما باز می‌شود که معمولا ده سایت را به شما معرفی می‌کند. این صفحه همان صفحه? نتایج گوگل یاSERP است. 

 

۲۳- نقشه سایت (Site Map)

نقشه سایت یک فایل است که همه صفحات وب‌سایت شما را شامل می‌شود تا سایت برای موتورهای جست و جو راحت‌تر قابل ایندکس شدن باشد. نقشه سایت توسط طراح سایت یا نرم‌افزار‌های مخصوص ساخته می‌شود و پس از‌ آن باید در هاست قرار بگیرد تا به طور اتوماتیک آپدیت شود. نداشتن site map‌ به سئو سایت، به خصوص سئو داخلی اثر منفی می‌گذارد.

 

۲۴- ترافیک وب‌سایت (Traffic)

به میزان کل بازدیدکنندگان سایت ، ترافیک سایت می‌گویند. 

 

۲۵- رتبه ترافیک وب‌سایت (Traffic Rank)

وب‌سایت الکسا،‌ یک سیستم رتبه بندی دارد که سایت‌ها را بر اساس ترافیک ورودی‌ با یکدیگر مقایسه می‌کند. شما با مراجعه با ALEXA‌ می‌توانید رتبه الکسا خود را در ببینید.

 

۲۶- نرخ کلیک یا CTR

CTR‌ مخفف Click Through Rate که یک عدد بر اساس درصد است و بیانگر نسبت میزان افرادی است که بر روی لینک مدنظر شما کلیک کرده اند تقسیم بر کل بازدیدکنندگان آن لینک. نرخ کلیک از اصطلاحات تخصصی سئو هست که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

 

۲۷- نرخ تبدیل (Conversion Rate)

در هر سایت، ما انتظار یک سری اقدامات از کاربر داریم مانند خرید، عضویت در خبرنامه، پرکردن یک فرم مشخص، ثبت نام در سایت و غیره.

نرخ تبدیل نسبت تعداد افرادی است که اقدام مورد نظر ما را انجام داده اند به کل افرادی که آن صفحه یا لینک مورد نظر را مشاهده کرده‌اند.

 

۲۸- ربات گوگل (Spider)

عنکبوت یا همان اسپایدر ربات گوگل، ربات خزنده‌ای است که تمام صفحات جدید و به‌روز شده در سایت‌ها را رصد می‌کند.

 

۲۹- نرخ پرش (Bounce Rate)

هنگامی که یک بازدیدکننده به سایت ما می‌آید و بدون آنکه کاری انجام دهد، مثلا کلیک کند یا به صفحات دیگری از سایت برود، و از سایت خارج شود باعث افزایش نرخ پرش (بانس ریت) برای سایت ما می‌شود.بنابراین نرخ پرش نسبت تعداد افرادی هستند که بدون فعالیتی از سایت ما خارج شده اند در مقایسه با کل بازدیدکنندگان سایت یا یک صفحه مشخص.

 

۳۰- گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول یک ابزار برای تحلیل رفتار کاربران پیش از ورود به سایت است، مانند این که کاربران با چه لغاتی به سایت ما آمده‌اند، میزان CTR، ترافیک سایت، صفحات دارای خطا و …

 

۳۱-گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

گوگل آنالیتیکس یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو است. آنالیتیکس به شما کمک می‌کند رفتار کاربران را پس از ورود به سایت خود تحلیل کنید. اطلاعاتی که ابزار گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌دهد عبارت است از:

  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل
  • دسته‌بندی بازدیدکنندگان بر اساس جنسیت، کشور و…
  • دستگاهی که بازدیدکنندگان سایت شما را با آن مشاهده‌ کرده‌اند
  • بررسی بک لینک‌ها
  • تعیین اهداف(goals) برای راه اندازی کمپین ها

 

۳۲- صفحه فرود (Landing Page)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج سئو لنیدنگ پیج یا صفحه فرود است.

صفحه فرود آن صفحه‌ای است که افراد پس از جست و جو از طریق آن به سایت شما وارد می‌شوند. طراحی صفحات فرود سایت باید بگونه‌ای باشد که کاربر پس از ورود به آن جذب سایت شود و منجر به اقدامی برای سایت شما شود تا نرخ تبدیل بالا برود در غیر این صورت کاربر از صفحه خارج می‌شود و بر نرخ پرش شما افزوده می‌شود که بر سئو سایت تاثیر منفی می‌گذارد. 

 

۳۳- سیستم‌های مدیریت محتوا (Content Management System)

سیستم‌های مدیریت محتوا برنامه‌هایی تحت وب هستند که به شما کمک می‌کند به راحتی یک سایت را راه‌اندازی کنید. وردپرس و جوملا از معروف‌ترین CMSها هستند. 

 

۳۴-فراخوان عمل (CTA=Call To Action)

هرگاه شما از کاربر سایت بخواهید اقدامی را انجام دهد در واقع یک فراخوان عمل انجام داده‌اید. درخواست برای ثبت نظر، خرید، ثبت ایمیل، ثبت شماره تماس و … نمونه‌هایی از CTA ها هستند.

 

۳۵- سرعت صفحه (Page Speed)

سرعت صفحه که نباید آن را با سرعت سایت اشتباه گرفت، مدت زمانی‌ است که طول می‌کشد تا مطالب یک صفحه به طور کامل بارگذاری شود. 

 

۳۶- سئو کلاه سفید (White Hat Seo)

به تکنیک‌های سئو که به طور کامل از همه قوانین و الگوریتم‌هایی که گوگل مجاز دانسته است پیروی می‌کنند، سئو کلاه سفید می‌گویند. 

 

۳۷- سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo)

برعکس سئو کلاه سفید،‌ تکنیک‌ها و روش‌هایی هستند که شما را در زمان کوتاه‌تری به صفحات اول گوگل می‌رسانند اما این روش‌ها مورد پذیرش گوگل نیست و ممکن است باعث حذف کامل سایت شما از SERP شود.خرید بک لینک از جمله روش‌های سئو کلاه سیاه است.

۳۸- سئو کلاه خاکستری (Gray Hat Seo)

برخی سئو کارها روش‌های سئو کلاه سفید را با ترفند‌هایی ترکیب می‌کنند تا سایت زودتر به رتبه‌های برتر برسد اما از قوانین گوگل تخطی نمی‌کنند.معروف‌ترین روش سئو کلاه خاکستری انتشار رپرتاژ آگهی است. 

 

۳۹- سایت واکنش‌گرا (Responsive Website)

سایت‌های ریسپانسیو، سایت‌هایی هستند که خود را با صفحه نمایشی که کاربر استفاده می‌کند تطبیق می‌دهند. صفحات سایت شما باید در موبایل و تبلت به درستی نمایش داده شوند وگرنه بر سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

۴۰- مدت زمان ماندگاری کاربر (Dwell Time)

از هنگامی که کاربر بر روی لینک شما در SERP‌ کلیک می‌کند و وارد سایت شما می‌شود تا موقعی که سایت شما را ببندد،‌ زمان ماندگاری کاربر حساب می‌شود. هرچه این مدت زمان بیشتر باشد،‌ به آن معنی است که کاربر از سایت شما خوشش آمده است و توانسته‌اید نیازهای او را پاسخ دهید. 

 

۴۱- سئو داخلی (On Page SEO)

سئو داخلی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که شما در داخل سایت خود انجام می‌دهید تا رتبه  آن در گوگل بهبود پیدا کند. تولید محتوای با کیفیت، استفاده از کلمات کلیدی، استفاده از تگ‌های عناوین مرتبط، تصاویر با کیفیت و استفاده از متن جایگزین تصاویر مرتبط و مواردی از این دست از نکاتی است که در سئو داخلی باید رعایت کنید. 

 

۴۲- سئو خارجی (off page SEO)

سئو خارجی در مقابل سئو داخلی قرار می‌گیرد و در واقع فعالیت‌هایی است که شما خارج از وب‌سایت خود برای بهبود رتبه? سایت در نتایج جست و جوی گوگل انجام می‌دهید. لینک سازی خارجی (لینک بیلندینگ) و رپرتاژ آگهی از جمله فعالیت‌های سئو خارجی هستند.

 

۴۳- سئو تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که سایت شما را برای ایندکس شدن توسط گوگل و خزیدن ربات‌های گوگل به صفحات سایت آماده می‌کند. سئو تکنیکال یا فنی به زیرساخت‌های سایت شما مربوط می‌شود و ارتباطی به محتوای داخلی سایت ندارد. 

 

۴۴-فایل Robots.txt

فایل Robots.txt در واقع یک راهنما و مجوزدهنده برای سایت شما است، اما نه برای بازدیدکنندگان سایت! برای ربات‌های گوگل.

این فایل مشخص می‌کند ربات‌های گوگل برای بررسی سایت شما اجازه‌ دسترسی به کدام قسمت‌ها را دارند و کدام قسمت‌ها نیاز به بررسی ندارند.

 

۴۵- چگالی کلمه کلید (Keyword Density)

نسبت تعداد کلمات کلیدی به کار برده شده در متن به کل تعداد کلمات، چگالی کلمات کلیدی را مشخص می‌کند. افزونه‌هایی مانند Yoast در وردپرس به شما کمک می‌کند تا از تعداد مناسب کلمات کلیدی به کار رفته شده در متن اطمینان خاطر حاصل کنید.

 

۴۶- کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

کیورد استافینگ از اصطلاحات سئو کلاه سیاه است و موقعی اتفاق می‌افتد که از کلمات کلیدی بیش از حد استاندارد در متن استفاده می‌کنیم و در واقع متن را با آن «پُر» می‌کنیم. 

 

۴۷- لینک خروجی (External Link)

هر لینکی که کاربر با کلیک بر روی آن به خارج از سایت شما هدایت شود لینک خروجی نامیده می‌شود.

 

۴۸- HTTP - HTTPS -SSL

این سه اصطلاح سئو همگی مربوط  به امنیت سایت هستند. از سال 2018 در راستای افزایش امنیت وبسایت‌ها، گوگل به وبمسترها هشدار داد در صورت مجهز نبودن به HTTPS ممکن است ترافیک ورودی را از دست بدهند.

به زبان خیلی ساده HTTPS‌  در واقع یک پروتکل ارتقا یافته و رمزگذاری شده از HTTP است که نیازمند دریافت گواهی SSL از طرف سایت است. 

 

۴۹- رپرتاژ آگهی

رپرتاژ آگهی از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری است. شما با انتشار یک متن مرتبط با فعالیت خود در سایت‌های پر بازدید، سعی در جذب ترافیک از طریق آن‌ها دارید. نوشتن رپرتاژ آگهی باید به گونه‌ای باشد که تبلیغات مشخص و واضحی در آن گنجانده نشود و صرفا از طریق چند لینک محدود و مرتبط کاربر را از سایت مبدا به صفحات مدنظر شما هدایت کند. 

 

۵۰- صفحات موبایلی پرشتاب (AMP)

اصطلاح AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است و در واقع افزونه‌ای است که باعث می‌شود سرعت لود صفحات وب در موبایل کاربران گاهی تا چهار برابر افزایش یابد. در AMPها کدهایی که حجم صفحات را افزایش می‌دهند استفاده نمی‌شود.

 

۵۱- اعتبار دامنه و اعتبار صفحه (Domain authority and Page authority)

DA مخفف Domain Authority به معنای اعتبار دامنه است و عواملی مانند سن دامنه، محلی یا بین‌المللی بودن دامنه، مدت زمان غیرفعال بودن دامنه و… بر آن تاثیر می‌گذارند. اعتبار دامنه عددی بین 1 تا 100 است.

PA مخفف Page authority است و به معنای اعتبار صفحه است و عواملی مانند محتوای متنی معتبر، متن جایگزین تصاویر مرتبط و لینک‌های خارجی به صفحه بر آن تاثیر گذار هستند. اعتبار صفحه مانند اعتبار دامنه عددی بین 1 تا 100 است. 

 

۵۲- الگوریتم‌های گوگل

گوگل الگوریتم‌های زیادی با اهداف و کاربردهای متفاوتی دارد اما به صورت کلی هدف همه? آن‌ها در نهایت یافتن و معرفی بهترین سایت‌ها و صفحات به کاربران است.برخی از الگوریتم‌های گوگل عبارتند از:

  • الگوریتم پاندا: مقابله با مطالب کپی
  • الگوریتم پنگوئن:تمرکز بر روی لینک‌ها و بک‌لینک‌ها
  • الگوریتم مرغ مگس‌خوار: تمرکز بر کلمات کلیدی مرتبط و پیشنهاد آن‌ها به کاربر

 

۵۳- شبکه توزیع محتوا (CDN=Content Delivery Network)

شبکه توزیع محتوا یا همان CDN‌ با استفاده از سرو‌رهای متفاوت و زیاد در مکان‌های جغرافیایی متفاوت، باعث می‌شود اطلاعات سریع‌تر به دست کاربران برسد و در واقع باعث افزایش سرعت سایت و صفحات می‌شوند.

 

جمع بندی

در این بلاگ پست سعی کردیم شما را با اصطلاحات رایج در آموزش سئو و اصطلاحات تخصصی سئو که هر سئو کار یا دیجیتال مارکتری باید بداند آشنا کنیم.

شما چه اصطلاحات دیگری از سئو را می‌شناسید؟ همین الان با ما و دیگر کاربران سئولب در میان بگذارید

پست های مشابه